Ja taas typerä ohituskolari

Anonyymi

KAINUUSSA Suomussalmella on tapahtunut vakava liikenneonnettomuus, jossa on loukkaantunut kahdeksan ihmistä. Kyseessä on kahden henkilöauton nokkakolari, kertoo Kainuun soten terveysjohtaja Olli-Pekka Koukkari..
Tie on suljettu, poliisi ohjaa liikenteen kiertotielle
Poliisi kertoo tiedotteessa, että todistajien mukaan Kuusamon suunnasta Kajaanin suuntaan ajaneen henkilöauton kuljettaja oli lähtenyt ohittamaan pitkää autojonoa. Kuljettaja ei ehtinyt palata omalle ajokaistalleen, vaan törmäsi vastaan tulleen miehen kuljettaman henkilöauton keulaan.
Tiellä oli tapahtuma-aikaan sohjoa ja ajokeli oli heikko, poliisi kertoo.

– Olosuhteista voi kuvien perusteella sanoa, että siellä pientareet ovat olleet lumiset, tie ollut sula ja märkä, kertoo puolestaan Koukkari.

Kainuun soten tiedotteen mukaan turma tapahtui noin kymmenen kilometriä Suomussalmen pohjoispuolella, välillä Pesiönlahti–Alajärvi. Tie on suljettu liikenteeltä ja poliisi ohjaa liikenteen kiertotielle.

Pääsiäislomien takia Viitostiellä on normaalia enemmän liikennettä etenkin etelän suuntaan. Pääsiäistä Rukalla viettäneet palaavat etelän suuntaan juuri onnettomuuspaikan kautta.

KOMMENTTIA
-- Tällä kuskilla oli olevinaan kiire, joka kuitenkin loppui siihen paikkaan, kukaties ainiaaksi. Tämä ei ollut mikään vahinko vaan suorastaan tahallinen onnettomuus, vaikkka tietty JOPI nimienen tyyppi varmaan kohta alkaa sättimään kommentin sisältöä. Miten sitä voi noin tyhmä olla ? Miten ei pelaa itsesuojeluvaisto ? Tämä autojono, jota järkijättöinen kuljettaja lähti ohittamaan, niin hänen mielestään varmaan nämä ohitettavat olivat kaikki rattijuopon tasolle taantuneita kuljettajia, jotka vaaransivat nopeampaa ajavien kuljettajien liikenneturvallisuuden, eivätkä pelkästään vaarantaneet, vaan aiheuttivat tälle ohittajalle korvaamattomat vahingot, jota lausetta ei julkinen sana uskalla käyttää. Kelikin oli huono, mutta tämän ohittajan mielestä se ei saanut olla este nopeamapaan ajotapaan. Varmaan ei hermoparat kestäneet jonossa ajamista, vaan oli yltiöpäinen halu päästä kaikista edelle, vaikka ruuhkissa ohittamisella ei voiteta yhtikäs mitään, muuta kuin onnettomuuksia.
Se pitää uskaltaa ja voida sanoa suoraan, eikä hymistellen kertoa näistä onnettomuuksista, koska eivät nämä kaistapäät muuten ikinä opi.

Sama uutinen poliisilta: Suomussalmella 5-tiellä tapahtui liikenneonnettomuus, jossa loukkaantui useita henkilöitä, kertoo Oulun poliisilaitos.
5-tiellä, Suomussalmen kuntataajamasta noin 12 kilometriä Kuusamon suuntaan tapahtui 5.4.2021 kello 9.50 aikaan vakava liikenneonnettomuus. Onnettomuudessa oli osallisena kaksi henkilöautoa. Kuusamon suunnasta Kajaanin suuntaan ajaneen henkilöauton vuonna 1972 syntynyt kuljettaja lähti todistajien mukaan ohittamaan pitkää autojonoa. Henkilöauton kuljettaja ei ehtinyt palata omalle ajokaistalleen, vaan törmäsi vastaan tulleen vuonna 1993 syntyneen miehen kuljettaman henkilöauton keulaan. Molemmissa autoissa oli kuljettajien lisäksi 3 matkustajaa, joista kolmen tiedetään loukkaantuneen vakavasti. Kaikki osalliset kuljetettiin ambulanssilla jatkotutkimuksiin.

Tapahtuma-aikaan tiellä oli sohjoa ja ajokeli oli heikko, alkoholilla ei epäillä olleen osuutta onnettomuuteen.
Jaahas, nytkö ei tarvinut epäillä alkoholia, vaikka tavallisesti sitä nimenomaan epäillään. Sehän olisi pitänyt tutkia, eikä jättää mitään epäilyksien varaan.

50

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mersufarkku näkyy pysyneen paremmin kasassa, toinen auto ilmeisesti joku pienempi, aika silppua edestä

    • Anonyymi

      Siellä loppui kiire. Kiire loppui myös syyttömältä osapuolelta. On järjetöntä lähteä ohittamaan jonoa, varsinkin noissa keliolosuhteissa. Vammat Median mukaan sellaisia, että ei ole vähään aikaan kiire kouluun/työhön.

      • Anonyymi

        Viisaasti kirjoitit. On kyllä ihmeistä suurin, jos joku vielä löytää jotain puolustuksen sanaa tälle ohittajalle. Ohittaja varmasti oppi, mutta valitettavasti kantapään kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viisaasti kirjoitit. On kyllä ihmeistä suurin, jos joku vielä löytää jotain puolustuksen sanaa tälle ohittajalle. Ohittaja varmasti oppi, mutta valitettavasti kantapään kautta.

        Löytyi jo ainakin yksi puolustelija. Katsopas tuosta alempaa 05.04.2021 kello 23:58 kirjoitettua viestiä. Joidenkin älykkyys vain ei riitä liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viisaasti kirjoitit. On kyllä ihmeistä suurin, jos joku vielä löytää jotain puolustuksen sanaa tälle ohittajalle. Ohittaja varmasti oppi, mutta valitettavasti kantapään kautta.

        Näköjään niitä puolustelijoita on enemmänkin. Tämä vain kertoo siitä, että Suomessa on nykyään paljon idiootteja jotka eivät saisi ajaa millään kulkuneuvolla. Polkupyörälläkin he aiheuttavat vain kaaosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viisaasti kirjoitit. On kyllä ihmeistä suurin, jos joku vielä löytää jotain puolustuksen sanaa tälle ohittajalle. Ohittaja varmasti oppi, mutta valitettavasti kantapään kautta.

        Jos asennevammaiset teloisivat vain itsensä, niin kukaan ei välittäisi, mutta kun sivulliset joutuvat usein myös uhriksi.

        Jokainen jolla on vähänkään järkeä, ymmärtää miten liikenteessä tulee toimia. Kaikilla ei todellakaan näytä olevan sitä järkeä.


    • Anonyymi

      Minkähän takia ei ole palannut jonoon jos näkee että kohta kolahtaa. Vai luottiko siihen että muut väistää/jarruttaa..

      • Anonyymi

        Toki jos vauhtia on se 140 niin ei siinä kerkee 70 km/h menevään jonoon kiilata..


      • Anonyymi

        No luotti varmaan, mutta ei täällä päin ole tapana väistellä, ei vaikka henki menisi, ei varsinkaan mitään kaahareita. Vitostiellä kyllä taitaa sen verran leveyttä olla että kolmekin autoa mahtuisi hätätilanteessa rinnakkain.


      • Anonyymi

        On tässä sellainenkin mahdollisuus, että ohitus olisi venynyt, jos ohitettava jonon veturi on lähtenyt kilpa-ajoon ohittajan kanssa.

        Ei nimittäin ole lainkaan tavatonta, että 70 köröttelijän ohitukseen ei tahdo 100 vauhtia riittää. Kun ohituksen jälkeen palauttaa nopeuden normaaliksi, niin eikös hidastelija liimaannu takapuskuriin mieltään osoittamaan.

        Suomessa säännönmukaisesti leimataan ohittaja liikenteen vaarantajaksi mutta koskaan ei oteta esille ohitettavan lainmukaista käyttäytymistä.


      • Anonyymi

        Nyt tulee mukaan kuvaan se aina unohdettu turvaväli, joka on myös sitä varten, jotta siihen pääsisi pujahtamaan ohittaja, joka ei ehtisi muuten ohittaa koko letkaa. Mahtoiko tässä kyseisessä jonossa olla niitä surullisen kuuluisia turvavälejä. Pitäisi muistaa myös sellainen seikka, jotta hälytysajoneuvojenkin pitäisi päästä pujahtamaan autojonon väleihin vastaan tulijoiden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tässä sellainenkin mahdollisuus, että ohitus olisi venynyt, jos ohitettava jonon veturi on lähtenyt kilpa-ajoon ohittajan kanssa.

        Ei nimittäin ole lainkaan tavatonta, että 70 köröttelijän ohitukseen ei tahdo 100 vauhtia riittää. Kun ohituksen jälkeen palauttaa nopeuden normaaliksi, niin eikös hidastelija liimaannu takapuskuriin mieltään osoittamaan.

        Suomessa säännönmukaisesti leimataan ohittaja liikenteen vaarantajaksi mutta koskaan ei oteta esille ohitettavan lainmukaista käyttäytymistä.

        > On tässä sellainenkin mahdollisuus, että ohitus olisi venynyt, jos ohitettava jonon veturi on lähtenyt kilpa-ajoon ohittajan kanssa. <
        Onhan se nyt oikeutettua huonossa kelissä "körötellä körö körö kirkkoon"
        Miksi pitää kaikkia yrittää kerralla ohittaa, kun voisi ohittaa esim. yhden kerrallaan. Nyt vaan kaivataan niitä turvavälejä tällaisiin tilanteisiin.


    • Anonyymi

      Todellinen syy oli Toyotan joka oli kerännyt pitkän letkan peräänsä ajamalla alinopeutta.

      • Anonyymi

        Aivan tai sitten se toinen jonossa, joka ei uskaltanut ohittaa sitä alinopeutta ajavaa ensimmäistä, vaan körötteli sen puskurissa kiinni jättämättä kunnollista välimatkaa, jotta muilla olisi ollut helpompaa ohittaa köröttelijä!
        Syylliset siis ne jonon ensimmäiset ja taitamattomat kuljettajat joiden paikka olisi ollut linjaliikenteen bussissa!


      • Anonyymi

        Typerä kommentti tälläiseen vakavaan onnettomuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan tai sitten se toinen jonossa, joka ei uskaltanut ohittaa sitä alinopeutta ajavaa ensimmäistä, vaan körötteli sen puskurissa kiinni jättämättä kunnollista välimatkaa, jotta muilla olisi ollut helpompaa ohittaa köröttelijä!
        Syylliset siis ne jonon ensimmäiset ja taitamattomat kuljettajat joiden paikka olisi ollut linjaliikenteen bussissa!

        Juuri noin - se toinen onkin ehkä suurimman haitan aiheuttaja,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan tai sitten se toinen jonossa, joka ei uskaltanut ohittaa sitä alinopeutta ajavaa ensimmäistä, vaan körötteli sen puskurissa kiinni jättämättä kunnollista välimatkaa, jotta muilla olisi ollut helpompaa ohittaa köröttelijä!
        Syylliset siis ne jonon ensimmäiset ja taitamattomat kuljettajat joiden paikka olisi ollut linjaliikenteen bussissa!

        Hieman ketjun aiheesta ohi:
        Jonon tekee toisen ja mahdollisesti kolmannen auto kuljettaja, ei ensimmäinen. Jos toisen auton kuljettaja jättää riitävän (lain vaatiman) välin ensimmäiseen, kolmas olisi voinut ohittaa autot yksitellen. Kun autoja on jo kaksi peräkkäin, kolmas tarvitsee jo pidemmän vapaan ohitusmatkan, eikä ehkä pysty tai uskalla lähteä ohitukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerä kommentti tälläiseen vakavaan onnettomuuteen.

        Kommenttti pitää täysin paikkansa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan tai sitten se toinen jonossa, joka ei uskaltanut ohittaa sitä alinopeutta ajavaa ensimmäistä, vaan körötteli sen puskurissa kiinni jättämättä kunnollista välimatkaa, jotta muilla olisi ollut helpompaa ohittaa köröttelijä!
        Syylliset siis ne jonon ensimmäiset ja taitamattomat kuljettajat joiden paikka olisi ollut linjaliikenteen bussissa!

        Turha se on arvailla mitään. Uutisten mukaan tapahtumat etenivät siten, että ohittelija halusi kerralla koko letkan ohitse, kun olisi pitänyt ohitella yksi kerrallaan. Syyllisiä eivät ole edellä ajavat millään tavoin, sillä kenelläkään ei ole mitään pakkoa ajaa lujaa tai ohitella. Ainoa virhe tässä tilanteessa on se, jos kukaan ei ole älynnyt pitää niitä surullisen kuuluisia turvavälejä, joita ainakin viisaat autoilijat tunnollisesti käyttävät.
        Ei se tieliikennelaki tunne mitään pakkoa ajaa aina sitä liikennemerkin osoittamaa vauhtia. Ei tunne myöskään ohituspakkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin - se toinen onkin ehkä suurimman haitan aiheuttaja,

        Toisena saattoi olla myös auto, jonka kuskille ensimmäisenä olevan nopeus oli sopiva. Tai toisena ja kolmantena oleva esimerkiksi veti asuntovaunua tai peräkärryä, jolloin ei välttämättä käy ensimmäisenä mielessä, että lähdenpä ohittamaan edellä vähän turhan hitaasti ajavaa. Saattaapa se letkan kakkokonen myös katsoa peiliin ja todeta, että takaa tulee jo ohittaja, eikä sitten lähde siitä kakkospaikalta ohitukseen. Letkoja muodostuu aika helposti, kun varovaisimmat autoilijat eivät tajua siirtyä aika-ajoin päästämään letkan alkua ohitseen tai kun letka on jo muodostunut, niin aina löytyy joku valopää joka lähtee ohittamaan koko letkaa.


    • Anonyymi

      Ja jos ei aio ohittaa niin jättää siihen vaikka 100 metriä väliä että muut pääsee ohi

    • Anonyymi

      Mikä pakotti tuon uutisen tänne kopioimaan ja vielä räkäisemään nuo tutut kommentit perään ?
      Onko epäiltävissä ettei kansalaiset osaa/pysty/kykene median tuottamia uutisia sisäistämään ilman kopioitua aineistoa(kun jotakin palstalle kopioi olisi hyvän tavan mukaista ilmottaa lähde)ja siihen lisättyä omaa jargonia?

      • Anonyymi

        Luepas noita ohittajaa puolustelevia viestejä. Ainakin tämä palsta on täynnä ääliöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepas noita ohittajaa puolustelevia viestejä. Ainakin tämä palsta on täynnä ääliöitä.

        En yhdy näkemykseesi kuin aloittajan itsesi osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En yhdy näkemykseesi kuin aloittajan itsesi osalta.

        > En yhdy näkemykseesi kuin aloittajan itsesi osalta.<
        Tämän repliikin on JOPI kirjoittanut tarkoituksenaan puolustella ohittelijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > En yhdy näkemykseesi kuin aloittajan itsesi osalta.<
        Tämän repliikin on JOPI kirjoittanut tarkoituksenaan puolustella ohittelijaa.

        Vaikka en mainitsemasi henkilö olekaan, niin sinua laajempi näkökulma tapahtuneeseen ja sen kaikkinaisiin syihin on oikea. Yksisilmäisyyttä pahimmillaan osoittava huutaminen ohittajasta ja kaiken muun unohtaminen ei kovin järkevän ihmisen ajatusmaailmalta tunnu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka en mainitsemasi henkilö olekaan, niin sinua laajempi näkökulma tapahtuneeseen ja sen kaikkinaisiin syihin on oikea. Yksisilmäisyyttä pahimmillaan osoittava huutaminen ohittajasta ja kaiken muun unohtaminen ei kovin järkevän ihmisen ajatusmaailmalta tunnu.

        Kannattaa huomioida sellainenkin tekijä vilkkaassa liikenteessä, että kun vastaan tulee pitkä autojono, niin sillon on se vaaramomentti olemassa , että sieltä voi joku kahjo lähtiä jonoa ohittamaan ja siksi on hyvä varautua hiljentämällä omaa vauhtiaan selvästi, että ehtii toimia, jos ja kun se päälletulija yllättäen ilmestyy jostain jonon välistä. Kun vauhtia hiljentää, niin sillä on aina positiivinen turvatakuu, eli ehtii jotain tehdäkkin pelastua tilanteesta. Mutta jos on kova vauhti, niin ei ehdi reagoida


      • Anonyymi

        Älä JOPI viiti sekantua joka asiaan. Tämänkin onnettomuus jutun tuonti tänne herätti keskustelun tarvetta monien kohdalla ja sinä vaan koetat joka asiassa heittää kapuloita toisten kirjoittajien rattaisiin


    • Anonyymi

      Aloituksesta puuttui tärkein eli mistäpäin onnettomuuden aiheuttaneen auton kuljettaja oli ja oliko asenne liikenteeseen opittu kotoa?

    • Anonyymi

      Ilkeää kirjoittaa oma mielipide asiasta ja voimia kaikille kolariin joutuneille, mutta pieni puolustus ohittajalle kuitenkin. Osasyyllistä voisi joskus etsiä letkaa vetävästä köröttelijästä, joka aiheuttaa alinopeudella osalle kuljettajista ohitustarpeen.
      Sillä ei ole mitään väljä jos hiljaa ajaa, kunhan päästää nopeusrajoituksen mukaan ajavat turvallisesti ohitse, vaikka pysähtymällä hetkeksi sivuun.


      Olen usein törmännyt 100 km/h rajoituksella 70km/h matelevaan autojonoon, jota sitten lähtenyt ohittamaan. Yllätys kun jonossa ajetaan aivan kiinni toisten puskurissa, ettei sieltä meinaa välistä löytyä auton mentävää koloa. Myös nopeuserot ohitettavan ja ohittajan välillä kasvavat tällöin suuriksi.

      Jos tämä selvästi alinopeutta ajava auto väittäisi sivuun, niin ohitustarve vähenisi valtavasti ja suurin osa meistä tyytyisi pysymään jonossa, eikä ohittelua tapahtuisi kovin paljoa. Nykyään jopa raskaankaluston "ammattikuljettajat" ajavat tätä 70 km/h nopeutta hyvällä kelillä.

      • Anonyymi

        Siitä sitten vaan nimeämään se jonon ensimmäinen sekä julkaisemaan todisteet siitä, että se ajoi alle pienimmän sallitun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä sitten vaan nimeämään se jonon ensimmäinen sekä julkaisemaan todisteet siitä, että se ajoi alle pienimmän sallitun.

        Enska jo aikoinaan kertoi ettei yksi auto jonoa tee ajaa se sitten mitä nopeutta tahansa. Tuossa olisi vain pitänyt rohkeasti vetää lumipenkkaan auto eikä toisen keulaan.


      • Anonyymi

        Alinopeutta ei ole missään määritelty. Uuden tieliikennelain myötä on tullut uusi liikennemerkki mutta sekään ei aina vaikuta. Alla ote Aamulehdestä.

        "Kiusata ei saa

        Nykyisen määritelmän ja uudenkin lain 3. pykälän mukaan ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

        Eikö tässä puhuta juuri alinopeuksista?

        –Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää.

        –Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy."

        Lähde: https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007443434.html


      • Anonyymi

        Ei taida olla kerrottu vielä kuinka pitkä jono oli tai mihin ohittaja oli matkalla? Ensimmäinen ajatus voisi itselöä olla, että on ollut pk-seutulainen matkalla Rukalta-etelään. Siinä kun vetää 800km siivua ei voi jäädä joka 70km/h jonoon kykkimään.

        Joskus on itsellä tullut tilanne, että juuri se auto jonka taakse olin palaamassa alkaakin tekemään tilaa eteensä. Surkea hetki kun jonoon ei mahdu ja nopeus on jo sama kuin letkalla ja vastaan tulee auto. Siinä sitten alettiin iskemään pienempää pykälää sisään ja toivomaan että kinneristä löytyisi vielä joku kaakki joka nopeutta kiihdyttäisi. Eli ei kannata alkaa tekemään tilaa, kyllä sinne väliin aina yksi auto mahtuu.

        Tästä tuleekin mieleen toinen mahdollisuus jossa ohittamassa on ollut yhtäaikaa useampi auto. Kakkonen tai kolmonen ei ole päässyt letkaan takaisin kun ykkönen tai kakkonen ovat palanneet siihen ja saaneet haitariliikkeen aikaiseksi...

        No joo, pelkkää spekulointia. Toivottavasti osalliset toipuvat tästä kauheasta onnettomuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla kerrottu vielä kuinka pitkä jono oli tai mihin ohittaja oli matkalla? Ensimmäinen ajatus voisi itselöä olla, että on ollut pk-seutulainen matkalla Rukalta-etelään. Siinä kun vetää 800km siivua ei voi jäädä joka 70km/h jonoon kykkimään.

        Joskus on itsellä tullut tilanne, että juuri se auto jonka taakse olin palaamassa alkaakin tekemään tilaa eteensä. Surkea hetki kun jonoon ei mahdu ja nopeus on jo sama kuin letkalla ja vastaan tulee auto. Siinä sitten alettiin iskemään pienempää pykälää sisään ja toivomaan että kinneristä löytyisi vielä joku kaakki joka nopeutta kiihdyttäisi. Eli ei kannata alkaa tekemään tilaa, kyllä sinne väliin aina yksi auto mahtuu.

        Tästä tuleekin mieleen toinen mahdollisuus jossa ohittamassa on ollut yhtäaikaa useampi auto. Kakkonen tai kolmonen ei ole päässyt letkaan takaisin kun ykkönen tai kakkonen ovat palanneet siihen ja saaneet haitariliikkeen aikaiseksi...

        No joo, pelkkää spekulointia. Toivottavasti osalliset toipuvat tästä kauheasta onnettomuudesta.

        Pääsiäisen paluuliikenteessä tuolla tiellä jonon pituus on käytännössä sama kuin tien pituus. Täysin järjetöntä lähteä ohittelemaan. Se 800km kestää sen minkä se kestää, ja siihen on vaan sopeuduttava.


      • Anonyymi

        Ei Suomessa ole sellaista käsitettä kuin "alinopeus" . Turvallinen tilannenopeus kyllä löytyy.
        Jos ja kun oli huono loskainen keli, niin JOKAINEN järkevä kuljettaja ajoi alle rajoituksen, mutta löytyyhän sieltä jonosta aina se kiireinen minä-minä-minä-henkilö, jonka pitää päästä muiden ohitse riskeitä välittämättä.
        Kun näkee vastaantulevan auton, niin kaikki normaalijärjellä varustetut hakeutuvat nopeasti takaisin jonoon johonkin väliin. Mutta minä-ihminen painaa vain kaasua, sillä hänen pitää päästä jonon keulaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei Suomessa ole sellaista käsitettä kuin "alinopeus" . Turvallinen tilannenopeus kyllä löytyy.
        Jos ja kun oli huono loskainen keli, niin JOKAINEN järkevä kuljettaja ajoi alle rajoituksen, mutta löytyyhän sieltä jonosta aina se kiireinen minä-minä-minä-henkilö, jonka pitää päästä muiden ohitse riskeitä välittämättä.
        Kun näkee vastaantulevan auton, niin kaikki normaalijärjellä varustetut hakeutuvat nopeasti takaisin jonoon johonkin väliin. Mutta minä-ihminen painaa vain kaasua, sillä hänen pitää päästä jonon keulaan.

        Miten niin ei ole olemassa alinopeutta? Ihan normaalissa puhekielessä se tarkoittaa muita hitaammin ajavia, ja sen huomaa taakse kertyvästä jonosta. Termiä ei tietenkään tarvitse määritellä laissa, ei siellä ole ylinopeuttakaan. Eikä poliisin juurikaan tarvitse puuttua häiritseväänkään alinopeuteen. Mutta usein unohtuu, että se jonon kakkonenkin ajaa alinopeutta. Hänelle on laissa osoitettu velvollisuus pitää niin pitkää välimatkaa, että takaa tulevalla on mahdollisuus tulla tuohon väliin. Tämä vaatimus ketjuuntuu kaikille jonossa ajaville.


      • Anonyymi

        Ei kukaan ala pysähtelemään antaakseen jokaiselle ohittajalle vapaan kaistan, EI, vaan kyllä se pitää ohittajan itse hoitaa se ohitushomma ilman ohitetun häiritsemistä. Se tapahtuu parhaiten sillä tavalla, että pidetään niitä turvavälejä, joilloin ohitus on suht´koht vaivatonta, mutta jos letka ei älyä sellaista pitää, niin ei voi muuta kun voi., voi, voivotella. Kun letkassa ajetaan, niin siinä jarruvalot kaikilla loistaa kuin naantalin aurinko ikään.
        Me viisaat autoilijat ei tykätä ajaa letkassa, vaan ajamme kaukana muista ja se onnsituu parhaiten siten, että jättäytyy aina edellä ajavasta hyvän matkaa taakse. Siinä ei tarvi jarrua polkea, vaan löysät himpun verran kaasua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Suomessa ole sellaista käsitettä kuin "alinopeus" . Turvallinen tilannenopeus kyllä löytyy.
        Jos ja kun oli huono loskainen keli, niin JOKAINEN järkevä kuljettaja ajoi alle rajoituksen, mutta löytyyhän sieltä jonosta aina se kiireinen minä-minä-minä-henkilö, jonka pitää päästä muiden ohitse riskeitä välittämättä.
        Kun näkee vastaantulevan auton, niin kaikki normaalijärjellä varustetut hakeutuvat nopeasti takaisin jonoon johonkin väliin. Mutta minä-ihminen painaa vain kaasua, sillä hänen pitää päästä jonon keulaan.

        Olipa osuvasti ja iskevästi kirjoitettu kommentti. Hyvä hyvä!


      • Anonyymi

        Vaunua vetävänä olen pari kertaa erehtynyt lähtemään liikenteeseen siihen aikaan kun ei pitäisi lähteä, eli vilkkaan liikenteen aikaan.
        Vajaan parinsadan kilometrin matkalla ajoin ainakin viisi tai kuusi kertaa linjautopysäkille päästämään kertynyttä jonoa ohi. Paljon paloi aikaa ja tupakkia mutta näin kaikki, niin minä kuin tien sallittua nopeutta ajavatkin päästiin turvallisesti kotiin. Hermon palamista en huomannut kenelläkään.


    • Anonyymi

      Sanon vain että kiire ja hosuminen saattaa tappaa liikenteessä.

    • Anonyymi

      Tässä tapauksessa onnetomuuden aiheuttaja on ohittaja.
      Turvavälit pitäisi jättää tarpeeksi pitkiksi ettei tapahtuisi tällaisia
      onnettomuuksia.Itse olen joutunut hiljentämään vauhtia vaikka en
      ole ollut jonossa että ohittaja on päässyt omalle kaistalle.

    • Anonyymi

      Jos poliisi ilmoittaa julkisesti ettei epäillä alkoholin vaikutusta, se tarkoittaa että kuskit on puhallutettu ja alkometri on näyttänyt nollaa. Mahdollisesti ei ole kuitenkaan tehty huumetestiä, jonka tulos saadaan myöhemmin.

      • Anonyymi

        Lisäisin vielä, että jos kuljettaja ei kykene puhaltamaan terveydellisistä syistä tai kieltäytyy siitä, niin näyte (verikoe) otetaan aina sairaalassa. Sillä on oikeudellista merkitystä.


    • Anonyymi

      Ei kai kuljettaja vaan ollut kehä III sisäpuolella asuva todella kiireinen ja tärkeä henkilö, joka oli palaamassa hiihtolomaltaan koronaa levittämästä.
      Nyt vaan levisi koronan lisäksi autokin.

    • Anonyymi

      Juuri noin, asenne liikenteeseen näyttää olleen Kehä Kolmosen osaajan tasoa!

    • Anonyymi

      Tuo ensimmäisen hitaasti ajavan puskurissa roikkuminen on todella yleistä.
      Jonon toinen tai kolmas auto ei ole aikomuksessakaan ohittaa, mutta roikkuu aivan edellä ajavan puskurissa, jolloin arempi ohittaja ei uskalla palata omalle kaistalleen turvallisesti.

      Olen itse joskus hyvälläkin kelillä joutunut tilanteeseen, että ohittaessa jonossa ei yksinkertaisesti ole auton mentävää rakoa, kuin lähes väkisin vilkku päällä kiilaamalla ja sitten alkaa kauhea valojen vilkuttelu ja jopa tööttäily. Vika kuitenkin on ohitettavan auton kuljettajassa, joka ei käytä riittävää turvaväliä, eikä asiallista ohitusta tekevän auton kuljettajassa.

      Itsellä mökkimatka yli 700 km ja en todellakaan aja 70 km/h matelevassa jonossa, jos ajokeli sallii sen 100 km/h. Matka-aika venyy kahdella tunnilla ja oma vireystila laskee nopeasti, hiljaa matelevassa jonossa ajaessa ja loppumatkasta tulee todella tuskaista ja vaarallista väsymyksen vuoksi. Pohjoisen tiet ovat suoria ja kohtuullisessa kunnossa vielä.

      Vikahan on kolaritilanteessa ohittajan, vaikka se olisi voitu estää jonossa riittäviä turvavälejä pitämällä, jolloin turvallinen siirtyminen omalle kaistalle onnistuisi turvallisesti. Helppo on aina syytellä ohittajaa, vaikka suuri osa turhista ohituksista voitaisiin välttää ajamalla nopeusrajoituksen mukaan, tai siirtymällä sivuun, mikäli haluaa ajaa hiljempaa.

      Ruotsissa vastakkaisesta suunnasta tuleva liikenne on erotettu usein kaiteella ja ohittaminen on järjestetty turvalliseksi ohituskaistoilla, jolloin myös jonojen kertyminen vähenee. Suomessa on vain muutama leveäkaistatie ja nekin on aivan ala-arvoisessa kunnossa. Suomen teillä ei voi kohta liikkua, kuin traktoreilla.


      Vielä yksi puolustus nopeammin ajaville autoilijoille. On tutkittu pientä ylinopeutta ajavien kuljettajien tarkkailevan muuta liikennettä paremmin ja myös heidän vireystilansa olevan keskimääräistä parempi, kuin jonossa hiljaa ajavien.
      Joskus näkee jopa tekstiviestien näpyttelyä alhaisemmissa nopeuksissa.
      Euroopan moottoriteillä tapahtuu vähän onnettomuuksia, vaikka nopeudet voivat olla yli 200 km/h, koska silloin kuljettajan 100% keskityttävä vain ajamiseen.

      Lopuksi voimia kolarissa loukkaantuneille ja heidän omaisilleen!
      Syyttely ei nyt auta, koska tahallisuus tuskin on syynä ikävään onnettomuuteen.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Me viisaat autoilijat kyllä pidämme turvavälejä tinkimättömästi, emmekä ohittele, koska ohittelemisella ei voita mitään johtuen siitä, että kun pääset yhdestä ohi niin on jo toinen edessä. Ruuhkissa ja jonoissa ajaessa on ohittelu paras unohtaa ja körötellä letkassa turvaväliä pitäen, josta on se etu, että voi vapaammin ajaa, ja ei tarvitse käyttää sitä jarrua yhtä mittaa.


    • Anonyymi

      Kas kun ei JOPI ole nyt uskaltautunut vasta väitteitään tähän ketjuun tuomaan ja mitenpä voisikaan, kun on vastassa useampia nyrkit pystyssä

    • Anonyymi

      Tuollaista jälkeä sitten syntyy, kun on kuulemma PAKKO ohittaa.....💀

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe