Miltä masennus tuntuu?

Anonyymi

En ole ollut ikinä masentunut, niin haluaisin kuulla esimerkein tai vertauskuvin että miltä se tuntuu. Tiedän jo 2 hyvää kaveriani joista toinen on niin huonossa jamassa ettei pääse välillä sängystä ylös. Loukkaantuu ja ottaa itseensä todella omituisia asioita. Kuten: oltiin lähdössä reissuun laitoin viestiä että oletko pakannut ja hän vajosi alas kun ei ollut ja hänen mukaan syyttelin häntä ja että hän on huono.. kysyin vain kysymyksen kun olisi ollut aika lähteä. Ja hän valehtelee asioista ja itsestään, onko sekin sairauden kuvaan tuttua? Outoa ettei pysty sanomaan asioiden totuudellista perään kun ollaan hyviä kavereita vaan pitää valehdella jotain kiiltokuvamaista tarinaa. Miten tukea ja auttaa tämmöistä ihmistä ja missä kulkee rajat?

13

745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaverisi ei muutoin valehtele vaan on nyt alkanut valehtelee. Riippuu asiasta mistä valehtelee.Esim jos kysyt miten voit,niin hän voi sanoa voivansa ihan hyvin. Yleensä ihmiset sanovat voivansa hyvin vaikka niin ei olisi.Mutta jos valehtelee muista asioista kuin voinnistaan niin ei kuulu masennukseen.

    • Anonyymi

      Olen miettinyt itsekkin näitä! Olisi hyvä kuulla joltain omakohtaisia kokemuksia

      • Anonyymi

        Ainii. Olen sairastanut masenuksen. Mulle masennus ei aiheuttanut valehtelua. Voihan ihmiset loukkaantua jos kokevat että muut voivat paremmin ja nauttivat elämästä.Mutta tuota valehtelua en edelleenkään allekirjoita. Esim masennustestissä ei kysytä,että valehteletko läheisille.


    • Anonyymi

      Jatkuva palan tunnekurkussa. Rintaa puristaa, päätä särkee. Ajatukset eivät kulje. Tekee mieli lähinnä vain nukkua. On raskasta olla valveilla ja tuntuu kuin maailma painaisi hartioiden päällä. Vatsanpohjalla on epämiellyttävä tunne. Masennuksen voi kokea monella tavalla

    • Anonyymi

      Itse ole kokenut masennusta lievästä keskivaikeaan. Tässä mun tuntemuksia:
      - väsymys, saamattomuus
      - alakuloinen, surullinen fiilis
      - ärtyneisyys
      -ei innostu asioista samalla tapaa kuin normaalisti, tai ei innostu ollenkaan. Menettää ns. mielenkiinnon asioihin
      -ei jaksa nähdä ketään, jos menee sopimaan menoja peruu ne tekosyin, itse en ole koskaan vedonnut masennukseeni, ja harva siitä edes tietää
      - arvottomuuden ja huonommuuden tunne. Kokee itsensä kaikella tapaa ja kaikissa asioissa huonomaksi kuin muut.
      - elämä merkityksettömyys
      - häpeä
      - elämänhalun menetys, itsetuhoiset ajatukset. Mulla yksi kehto itsariyritys... siitä vasta häpeää koinkin
      - ruokahaluttomuus, tai sitten syö vaan roskaa
      - terveydestään ja kunnostaa huolehtiminen vähenee, tai ei enää kiinnosta.
      - toiset ihmiset kiinnostaa vähemmän
      - toisen onnesta iloitseminen
      - kieroutuneet ajatusmallit. Esim toiselle ihmiselle tapahtuu jotain mukavaa, niin masentunut peilaa sitä omaan elämäänsä ja voi nähdä sen vieläkin kurjempana. Hyvää tarkoittavat eleet voidaan ajatella säälinä tai, jotenkin ei sitä oikeasti kiinnosta, kunhan tavan mukaan kysyy
      - fyysisä tuntemuksia: sisäinen kipu, tuska, jota ei saa pois. Ulkoinen kipu on siedettävämpää.

      Jos masennukseen liitty ahdituneisuutta tai sitten asia voi olla niinkin, että ihminen sairastaa esim. ahdistuneisuushäiriötä ja tämän vuoksi myös masentuu. Hyvin usein ahdistuneisuus ja masennus kulkevat käsikädessä. Ahdistuneisuus taas tuntuu:
      -puristava tunne rinnassa
      -sekoamisen pelko, dissasisaatio häiriöt,
      -vapina
      -raajojen tärinä, puutuminen
      -noussut syke sekä verenpaineet
      -pahoinvointi, oksentelu, ripuli
      - ruokahaluttomuus

      Mitä voi ystävänä tehdä:
      olla olemassa
      kuunnella
      yrittää ymmärtää, ei saa tuomita
      Masentuneen kanssa voi yrittää luoda luottamuksellista keskusteluyhteyttä ja kehottaa esim. miettimään olisiko hyvä hakeutua terpiaan. Sanat kannattaa asettaa tarkkaan. Esim terapiaan, jotta sulla olisi itsesi kanssa helpompi olla ja me oikeasti välitetään. Sitten taas mitä ei kannata sanoa: Menisit hoitoon, ei tost sun touhusta tule yhtään mitään. Ei tommosta jaksa katsoa.... Eihän sun elämästä tule mitään ja miten ajattelin töihin mennä ja maksaa laskusi?

    • Anonyymi

      siltä se tuntuu.... kysymykseen on liene vastattu.

    • Anonyymi

      Toisia ahdistaa. Toisia pelottaa. Toisia väsyttää. Monet kokee huonommuutta kun muut on kohdellut huonosti tai ei ole saanut sanottua mitä tarkoittaa. Joku on kokenut väkivaltaa traumoja ryöstöä. Huijatuksi tulemista. Siitä seuraa masennus. Uhrit usein kokee että heissä on joku vika . Niinkuin lapset ajattelee usein. Sehän ei ole totta eli itsesuojelu vaisto vaikka toimii ei pysty estämään esim.rikosta. Alkaa masentaa ja väärät syytökset masentaa kuten sinua syytetään jostain mitä et ole tehnyt kiusaaminen .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe