https://www.theseus.fi/handle/10024/493795 "Arvonmäärityksen tuloksena saatiin Nokian liiketoiminnan arvoksi tuottoarvomenetelmällä 48,7 miljardia euroa ja markkina-arvomenetelmällä 18,6–37,3 miljardia euroa."
Nokia Oyj:n arvonmääritys
2
1642
Vastaukset
- Anonyymi
Mokia on luuserifirma.
Vieläköhän jossain on joku, joka ei vieläkään ole ymmärtänyt sitä? - Anonyymi
Niin, tuottoarvomenetelmässä arvoa on mahdollista manipuloida laskemalla tuottoprosenttia. Itse teen jonkin verran liiketaloudellisten arviointeja ja kyllä joillakin arvion tilaajilla väpättää alahuuli arviokirjan saatuaan. Minä en koskaan arvioi pk-seudun liikekiinteistöä alle 10 % nettotuottoarvolla, joidenkin arvion tilaajien mielestä
se pitäisi laskea 1-2 % nettotuottoarvolla. Pk-seudulla toki harrastetaan asuntosijoittamista pienillä katteilla, mutta liikekiinteistöistä on kamala ylitarjonta ja iso tappioriski, joten kukaan ei osta niitä pienellä tuotolla (tai, joku kampaamoyrittäjä voi ostaa itselleen liiketilan muutamalla kymppitonnilla).
Kansainvälisestä arviointistandardista (IVS) ei nyt näin pikaisesti muistellen löydy mitää "markkina-arvomenetelmää", kauppa-arvomenetelmän ja käyvän-arvon menetelmät on toki määritelty. Eli kauppa-arvo on se hinta, jolla yrityksen osakkeita on todistettavasti myyty. Tästä se ero johtuu, tuottoarvoa on mahdollista manipuloida varsin helposti, todellista kauppa-arvoa ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 29011442
- 1447086
- 1025848
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425209- 524321
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304099- 613564
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323561- 793110
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223085