https://www.theseus.fi/handle/10024/493795 "Arvonmäärityksen tuloksena saatiin Nokian liiketoiminnan arvoksi tuottoarvomenetelmällä 48,7 miljardia euroa ja markkina-arvomenetelmällä 18,6–37,3 miljardia euroa."
Nokia Oyj:n arvonmääritys
2
1983
Vastaukset
- Anonyymi
Mokia on luuserifirma.
Vieläköhän jossain on joku, joka ei vieläkään ole ymmärtänyt sitä? - Anonyymi
Niin, tuottoarvomenetelmässä arvoa on mahdollista manipuloida laskemalla tuottoprosenttia. Itse teen jonkin verran liiketaloudellisten arviointeja ja kyllä joillakin arvion tilaajilla väpättää alahuuli arviokirjan saatuaan. Minä en koskaan arvioi pk-seudun liikekiinteistöä alle 10 % nettotuottoarvolla, joidenkin arvion tilaajien mielestä
se pitäisi laskea 1-2 % nettotuottoarvolla. Pk-seudulla toki harrastetaan asuntosijoittamista pienillä katteilla, mutta liikekiinteistöistä on kamala ylitarjonta ja iso tappioriski, joten kukaan ei osta niitä pienellä tuotolla (tai, joku kampaamoyrittäjä voi ostaa itselleen liiketilan muutamalla kymppitonnilla).
Kansainvälisestä arviointistandardista (IVS) ei nyt näin pikaisesti muistellen löydy mitää "markkina-arvomenetelmää", kauppa-arvomenetelmän ja käyvän-arvon menetelmät on toki määritelty. Eli kauppa-arvo on se hinta, jolla yrityksen osakkeita on todistettavasti myyty. Tästä se ero johtuu, tuottoarvoa on mahdollista manipuloida varsin helposti, todellista kauppa-arvoa ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lataus pakkaskelissä
En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu1214600Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv692662Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?801695Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko91176- 66892
- 46886
- 21863
Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi
Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu122849Yhteen hiileen velanottoveljet V P K
Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N67817Olisin valmis tutustumaan uudelleen
En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.50789