Patoutunutta kulutuskysyntää

Anonyymi

On uutisoitu että kansalaisille on jäänyt paljon säästöön korona-aikana ja että tämä on synnyttänyt patoutunutta kulutuskysyntää. Tämän pitäisi purkautua koronan väistyttyä. Ihan täyttä paskaa. Ei ole minulle ainakaan kertynyt mitään enkä tule kuluttamaan sen enempää kuin nykyäänkään. Työttömiä ja lomautettuja on ennätysluvut joten eipä taida olla patoutunutta kulutuskysyntää monella muullakaan.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse asiassa 80% ihmisistä käy töissä ihan normaalisti. Erona on ettei sitä rahaa pysty käyttämään ravintoloissa, baareissa, matkustellessa jne eli kyllä sitä jää

    • Anonyymi

      valtion toiveajattelua vaan. Kun valtio on taas hukannut rahat taivaantuuliin, taas ollaan mieluilemassa kansalaisten kukkaroille, jotka jo ennestään on valtio ryöstänyt putipuhtaaksi... on se kumma että rahaa ei koskaan ruinata niiltä joilla sitä on, esim. sijoittajat ja suuryritykset, mutta aina ollaan ottamassa kaikkein köyhimmiltä ja muutenkin vaikeuttamassa jo ennestään vaikeassa tilanteessa olevia kansalaisia :/
      Valtio on PAHA!

      • Anonyymi

        Ehkäpä rahaa "otetaan" köyhiltä, koska heille on sitä rahaa "annettu".

        Kuten aiemminkin on todettu, n. 60% suomalaisista on pelkkiä nettosaajia verotuksessa. Jokaiselle suomalaiselle pumpataan yhteiskunnan palveluita n. 500 000eur edestä. Tavanomaisella 2600eur/kk palkalla ei sitä makseta takaisin mitenkään ja sellainen henkilö on koko elämänsä ajan saamapuolella.

        Kaikkea jaksetaan valittaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä rahaa "otetaan" köyhiltä, koska heille on sitä rahaa "annettu".

        Kuten aiemminkin on todettu, n. 60% suomalaisista on pelkkiä nettosaajia verotuksessa. Jokaiselle suomalaiselle pumpataan yhteiskunnan palveluita n. 500 000eur edestä. Tavanomaisella 2600eur/kk palkalla ei sitä makseta takaisin mitenkään ja sellainen henkilö on koko elämänsä ajan saamapuolella.

        Kaikkea jaksetaan valittaa...

        Onko se 2600e/kk ennen vai jälkeen verojen? Itse kun olin töissä, en saanut kahtakaan tonnia käteen kuin ylitöitä tekemällä. Otin loparit kun työnantaja vesitti ne vähäiset TES-korotuksetkin muuttamalla palkan palkkio-osuutta, jolloin palkka ei noussut koskaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se 2600e/kk ennen vai jälkeen verojen? Itse kun olin töissä, en saanut kahtakaan tonnia käteen kuin ylitöitä tekemällä. Otin loparit kun työnantaja vesitti ne vähäiset TES-korotuksetkin muuttamalla palkan palkkio-osuutta, jolloin palkka ei noussut koskaan!

        Suomessa siis keskimääräinen palkka on n. 2600eur/kk. Tästä menee verot vielä. Ja siitä palkasta ei pysty maksamaan takaisin yhteiskunnan tarjoamia palveluita, varhaiskasvatusta, peruskoulua ja ammatillista koulutusta.

        Veroista on ensimmäisenä huolissaan ne, ketkä ei veroja oikein edes maksa. Ainoastaan 20% suomalaisista on varsinaisia nettoveronmaksajia, jotka maksaa omat aiheuttamansa kulut ja jotain siihen päälle.


      • Anonyymi

        Ehkä parempi että valtio on hoitanut haittoja kollektiivisesti eikä kukaan joudu kuseen ilman omaa syytä.

        Monta muuta asiaa onkin hoidettu toisin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa siis keskimääräinen palkka on n. 2600eur/kk. Tästä menee verot vielä. Ja siitä palkasta ei pysty maksamaan takaisin yhteiskunnan tarjoamia palveluita, varhaiskasvatusta, peruskoulua ja ammatillista koulutusta.

        Veroista on ensimmäisenä huolissaan ne, ketkä ei veroja oikein edes maksa. Ainoastaan 20% suomalaisista on varsinaisia nettoveronmaksajia, jotka maksaa omat aiheuttamansa kulut ja jotain siihen päälle.

        "Suomessa siis keskimääräinen palkka on n. 2600eur/kk."
        Keskipalkka on 3700€ ja yleisin palkka on tuo 2600€. Keskipalkka on määrältään vääristynyt, koska sitä nostaa ökypalkan saajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa siis keskimääräinen palkka on n. 2600eur/kk. Tästä menee verot vielä. Ja siitä palkasta ei pysty maksamaan takaisin yhteiskunnan tarjoamia palveluita, varhaiskasvatusta, peruskoulua ja ammatillista koulutusta.

        Veroista on ensimmäisenä huolissaan ne, ketkä ei veroja oikein edes maksa. Ainoastaan 20% suomalaisista on varsinaisia nettoveronmaksajia, jotka maksaa omat aiheuttamansa kulut ja jotain siihen päälle.

        eipä tainnut palkka yltää tuohon 2600e/kk edes ennen veroja. Ei kyllä kannata matalapalkkahommia tehdäkään, siitä ei hyödy kukaan mitään, ei edes työnantaja, koska palkkapoljetun työmotivaatio ei ole paras mahdollinen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eipä tainnut palkka yltää tuohon 2600e/kk edes ennen veroja. Ei kyllä kannata matalapalkkahommia tehdäkään, siitä ei hyödy kukaan mitään, ei edes työnantaja, koska palkkapoljetun työmotivaatio ei ole paras mahdollinen...

        Palkkaan vaikuttaa myös sen työn arvo. Minkä hintainen ko. palvelu, tai valmistettu tuote on. Jos tuotteen/palvelun arvo on juuri ja juuri sen palkan kattava, siitä ei voi maksaa enempää.

        Kuten totesin jo aiemmin, tyypillisellä 2600eur/kk palkalla ihminen on jatkuvasti vain saamapuolella verotuksessa. Siitä maksettavilla veroilla ei pysty maksamaan edes omia kulujaan.

        Samaan aikaan nämä kaikkein vähiten veroa maksavat kitisevät liian suurista veroista (joita eivät juurikaan maksa edes) ja vaativat toisille lisää veroja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkkaan vaikuttaa myös sen työn arvo. Minkä hintainen ko. palvelu, tai valmistettu tuote on. Jos tuotteen/palvelun arvo on juuri ja juuri sen palkan kattava, siitä ei voi maksaa enempää.

        Kuten totesin jo aiemmin, tyypillisellä 2600eur/kk palkalla ihminen on jatkuvasti vain saamapuolella verotuksessa. Siitä maksettavilla veroilla ei pysty maksamaan edes omia kulujaan.

        Samaan aikaan nämä kaikkein vähiten veroa maksavat kitisevät liian suurista veroista (joita eivät juurikaan maksa edes) ja vaativat toisille lisää veroja...

        tyhjästä on paha ottaa verojakaan. Suomalainen palkkataso on ala-arvoinen näin kalliiden elinkustannusten maahan. Sen sijaan pääomasijoittajia suositaan kevyellä verotuksella, vaikka eivät tee mitään töitä, senkun hyötyvät toisten työstä laittamatta itse muuta kuin rahaa likoon. Tämä on täysin väärin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tyhjästä on paha ottaa verojakaan. Suomalainen palkkataso on ala-arvoinen näin kalliiden elinkustannusten maahan. Sen sijaan pääomasijoittajia suositaan kevyellä verotuksella, vaikka eivät tee mitään töitä, senkun hyötyvät toisten työstä laittamatta itse muuta kuin rahaa likoon. Tämä on täysin väärin!

        Palkalla on siis yhteys valmistetun tuotteen, tai tuotetun palvelun hintaan, kuten jo aiemmin sanoin.

        Kiinnostuin kerran eräästä liiketoiminnosta, joka oli myytävänä. Olisi ollut yritys, joka olisi tuottanut työtä tekevälle sijoittajalle ja liiketoiminnan jatkajalle palkan päälle 45 000 eur/vuosi pääomatuloa.

        Paljonko tuo firma olisi maksanut? 700 000eur. Jäi sitten ostamatta.

        Raha ei ikinä tule ilmaiseksi. Ja pääomista maksettavat verot on myöskin kohtalaisen korkeat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tyhjästä on paha ottaa verojakaan. Suomalainen palkkataso on ala-arvoinen näin kalliiden elinkustannusten maahan. Sen sijaan pääomasijoittajia suositaan kevyellä verotuksella, vaikka eivät tee mitään töitä, senkun hyötyvät toisten työstä laittamatta itse muuta kuin rahaa likoon. Tämä on täysin väärin!

        Jos mietit rahan kiertokulkua yhteiskunnassa, mitä mahtaisi käydä, jos kaikilla olisi kovat palkat?

        Kaikki tuotteet ja palvelut olisivat vastaavasti kalliita, eikä hyvästä palkasta olisi mitään etua, koska kaikilla on hyvä palkka.

        Tästä on esimerkkinä Norja. Öljyteollisuus on tuonut paljon vaurautta maahan, mutta samalla aiheuttanut kaikkien tuotteiden/palveluiden hinnan nousun. 3h/k-asunto Oslossa on vuokraltaan helposti yli 2000eur/kk.

        Ainoa keino pitää kustannukset pienenä olisi kiinnittää huomiota ihmisten vääränlaiseen käyttäytymiseen. Liiallinen alkoholinkäyttö, tupakointi, uhkapelaaminen ym. haitallinen toiminta aiheuttaa valtavia ylimääräisiä kustannuksia.

        25% suomalaisista ei pysty maksamaan edes itse aiheutettuja kustannuksiaan yhteiskunnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mietit rahan kiertokulkua yhteiskunnassa, mitä mahtaisi käydä, jos kaikilla olisi kovat palkat?

        Kaikki tuotteet ja palvelut olisivat vastaavasti kalliita, eikä hyvästä palkasta olisi mitään etua, koska kaikilla on hyvä palkka.

        Tästä on esimerkkinä Norja. Öljyteollisuus on tuonut paljon vaurautta maahan, mutta samalla aiheuttanut kaikkien tuotteiden/palveluiden hinnan nousun. 3h/k-asunto Oslossa on vuokraltaan helposti yli 2000eur/kk.

        Ainoa keino pitää kustannukset pienenä olisi kiinnittää huomiota ihmisten vääränlaiseen käyttäytymiseen. Liiallinen alkoholinkäyttö, tupakointi, uhkapelaaminen ym. haitallinen toiminta aiheuttaa valtavia ylimääräisiä kustannuksia.

        25% suomalaisista ei pysty maksamaan edes itse aiheutettuja kustannuksiaan yhteiskunnalle.

        Sama tilannehan on Suomessakin, pieni superrikas eliitti nostaa tilastollisia keskipalkkoja, jonka mukaan hinnat sitten säädetään, ja suurin osa kärsii, koska suurimmalla osalla palkka jää alle keskipalkan ja pienituloiset kärsivät kaikkein eniten.
        Köyhyys ja maksuhäiriömerkinnät lisääntyvät koko ajan, mikä on selvä merkki systemaattisesta järjestelmäviasta. Sitä ei selitetä nurin jollain tupakoinnilla tai alkoholinkäytöllä. Tosiasia on se, että tupakointiin ja alkoholinkäyttöön ei pienituloisilla ole varaa ollenkaan.
        Esim. itse en ole koskaan tupakoinut enkä käytä alkoholia, en juo oluttakaan, mutta ei mulle silti jäänyt teollisuustyön palkasta käteen asumiskustannusten vuoksi juuri mitään. Sen verran keivelät pykälät asumistuissakin, että en niitäkään saanut, joten pienituloisuudesta huolimatta en saanut mitään yhteiskunnan tukiakaan.
        Ja mistä se pienituloisuus johtui? Työnantaja puljasi palkan komponenttien kanssa siten, että TES -yleiskorotuksetkin mitätöityivät palkan palkkio-osuutta laskemalla, jolloin käteen jäävä palkka pysyi enintään samalla tasolla TES-korotuksesta huolimatta, samalla kun vuokra nousi, sähkönhinta, varsinkin siirtohinta nousi, yms. yms. mille en mahda mitään.
        Vai vielä patoutunutta kulutuskysyntää tällaisessa umpikierossa helvetin paskamaassa saatana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama tilannehan on Suomessakin, pieni superrikas eliitti nostaa tilastollisia keskipalkkoja, jonka mukaan hinnat sitten säädetään, ja suurin osa kärsii, koska suurimmalla osalla palkka jää alle keskipalkan ja pienituloiset kärsivät kaikkein eniten.
        Köyhyys ja maksuhäiriömerkinnät lisääntyvät koko ajan, mikä on selvä merkki systemaattisesta järjestelmäviasta. Sitä ei selitetä nurin jollain tupakoinnilla tai alkoholinkäytöllä. Tosiasia on se, että tupakointiin ja alkoholinkäyttöön ei pienituloisilla ole varaa ollenkaan.
        Esim. itse en ole koskaan tupakoinut enkä käytä alkoholia, en juo oluttakaan, mutta ei mulle silti jäänyt teollisuustyön palkasta käteen asumiskustannusten vuoksi juuri mitään. Sen verran keivelät pykälät asumistuissakin, että en niitäkään saanut, joten pienituloisuudesta huolimatta en saanut mitään yhteiskunnan tukiakaan.
        Ja mistä se pienituloisuus johtui? Työnantaja puljasi palkan komponenttien kanssa siten, että TES -yleiskorotuksetkin mitätöityivät palkan palkkio-osuutta laskemalla, jolloin käteen jäävä palkka pysyi enintään samalla tasolla TES-korotuksesta huolimatta, samalla kun vuokra nousi, sähkönhinta, varsinkin siirtohinta nousi, yms. yms. mille en mahda mitään.
        Vai vielä patoutunutta kulutuskysyntää tällaisessa umpikierossa helvetin paskamaassa saatana!

        Kommunismi tai vasemmistomeininki ei kuitenkaan täysin pysty ratkaisemaan asiaa. Neuvostoliitossakin oli pieni, n. 3 miljoonan ihmisen eliittiporukka, jota kutsuttiin nimellä "nomenklatuura". Tällä porukalla oli erilainen elintaso ja paremmat asunnot, kuin normaali-vanjalla.

        Ei kukaan olisi opiskellut esim. lääkäriksi neuvostoliitossa, jos siitä ei olisi ollut taloudellista hyötyä, tai muuta etua. Sama asia on kaikkialla, vaikka hallinto/kansa olisi kuinka vasemmistoa tahansa.

        Kyse on monesti siitä, että ihmiset eivät todellakaan ole tasa-arvoisia, eikä tasaveroisia keskenään, liittyen työhön, investoituun varallisuuteen, tai taloudellisiin ratkaisuihin.

        Kuten jo aiemmin sanoin, suuret palkat nostavat kaikkia hintoja, eikä siitä ole mitään etua lopulta.
        Asiahan olisi helppo ratkaista laittamalla kaikille 30eur/h tuntipalkka, tai miksei samantien 40eur/h, kun kerran aletaan nostamaan palkkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommunismi tai vasemmistomeininki ei kuitenkaan täysin pysty ratkaisemaan asiaa. Neuvostoliitossakin oli pieni, n. 3 miljoonan ihmisen eliittiporukka, jota kutsuttiin nimellä "nomenklatuura". Tällä porukalla oli erilainen elintaso ja paremmat asunnot, kuin normaali-vanjalla.

        Ei kukaan olisi opiskellut esim. lääkäriksi neuvostoliitossa, jos siitä ei olisi ollut taloudellista hyötyä, tai muuta etua. Sama asia on kaikkialla, vaikka hallinto/kansa olisi kuinka vasemmistoa tahansa.

        Kyse on monesti siitä, että ihmiset eivät todellakaan ole tasa-arvoisia, eikä tasaveroisia keskenään, liittyen työhön, investoituun varallisuuteen, tai taloudellisiin ratkaisuihin.

        Kuten jo aiemmin sanoin, suuret palkat nostavat kaikkia hintoja, eikä siitä ole mitään etua lopulta.
        Asiahan olisi helppo ratkaista laittamalla kaikille 30eur/h tuntipalkka, tai miksei samantien 40eur/h, kun kerran aletaan nostamaan palkkoja.

        Kyllä varsinkin lääkärin ammatti on sen verran kutsumusammatti, että sellaiseksi hakeutuisi varmasti ihmisiä muutenkin. On vain arvoiltaan yksinkertaisen ja luonnevikaisen ahneen narsistipaskan väite, että kaikki tehdään muka vain ja ainoastaan rahan takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varsinkin lääkärin ammatti on sen verran kutsumusammatti, että sellaiseksi hakeutuisi varmasti ihmisiä muutenkin. On vain arvoiltaan yksinkertaisen ja luonnevikaisen ahneen narsistipaskan väite, että kaikki tehdään muka vain ja ainoastaan rahan takia.

        Tuo nyt vain oli esimerkki. Kuitenkin, jos henkilö ei saa mitään etua omista ponnisteluistaan, joko palkan, tai elintason myötä, niin aika harva panostaa mitään koulutukseen, tai ahkeroi töissäkään.

        Helppona esimerkkinä vaikka 3-vuorotyö. Jos siitä ei saisi mitään etua, lisää vapaa-aikaa, palkkaa, tai jotain hyvää, ei sitä kukaan tekisikään.

        Yleensä nämä, ketkä toisia on rahanahneeksi, tai vaikka narsistipaskaksi sanoneet, ovat itse yhteiskunnassa vain saamapuolella, eivät pysty maksamaan itse edes omia aiheuttamiaan kuluja yhteiskunnalle ja ovat näinollen nettosaajia.

        Kivahan siinä on sitten muita arvostella.
        Nimim. viime vuonna 105 teur ja veroja siitä meni ihan riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt vain oli esimerkki. Kuitenkin, jos henkilö ei saa mitään etua omista ponnisteluistaan, joko palkan, tai elintason myötä, niin aika harva panostaa mitään koulutukseen, tai ahkeroi töissäkään.

        Helppona esimerkkinä vaikka 3-vuorotyö. Jos siitä ei saisi mitään etua, lisää vapaa-aikaa, palkkaa, tai jotain hyvää, ei sitä kukaan tekisikään.

        Yleensä nämä, ketkä toisia on rahanahneeksi, tai vaikka narsistipaskaksi sanoneet, ovat itse yhteiskunnassa vain saamapuolella, eivät pysty maksamaan itse edes omia aiheuttamiaan kuluja yhteiskunnalle ja ovat näinollen nettosaajia.

        Kivahan siinä on sitten muita arvostella.
        Nimim. viime vuonna 105 teur ja veroja siitä meni ihan riittävästi.

        Yövuorolisät eivät riitä korvaamaan sitä lyhentynyttä elinikää ja elämänlaadun menetystä mikä siitä seuraa. Olet töissä silloin kun kunnon ihmiset nukkuvat ja nukut silloin kun kunnon ihmiset ovat valveilla. Elämä menee ohi kuin sumussa, zombina kun ei pysty kunnolla nukkumaan luonnonvastaisessa rytmissä päivällä.
        Olen itse tehnyt yövuoroa teollisuudessa, joten tiedän mistä puhun! Yövuorolisät olivat niin mitättömiä, että en katsonut riittäväksi sitä. Muutenkin palkankorotukset vesitettiin palkkio-osuutta laskemalla, joten lopetin koko työn ko. kusipääfirmassa.


    • Anonyymi

      Eipä ole ollut liikaa rahaa kulutukseen ennen koronaakaan. Tämä korona-aika on tuonut sellaiset ihmiset meikäläisen maailmaan jossa ei käydä ulkomailla eikä ravintoloissa. Heillä voi olla monenlaista patoumaa mutta minulle tämä korona on normaalia arkipäivää siinä mielessä.

    • Anonyymi

      Eläkeläisenä ei ole tarvinnut murehtia lomauttamista tai työpaikan menetystä. Mitään rahapulaa minulla ei ole ollut, eikä taida tullakaan. Eläisin vuosikausia, vaikka eläkkeen maksaminen lopetettaisiin heti.

      Varmaankin rahaa on kertynyt tilille, koska kuluttaminen on jäänyt koronan takia vähemmälle. Esimerkiksi ulkomailla olin viimeksi tammikuussa 2020, ja näin pitkää taukoa reissaamisessa ei minulla ole ollut 70-luvun jälkeen.

    • Anonyymi

      Se on kyllä totta, että kun ei voi kuin rajallisesti kuluttaa, niin rahaa kertyy tilille jonkin verran enemmän kuin normaaliaikoina. Mutta patoutunut kulutuskysyntä on eri asia.
      Ei ole vielä kesälläkään tarvetta ryntäillä hurjiin "kulutusjuhliin", vaan ne rahat jäävät sinne jemmatilille, mistä on hyvä maksaa yllätysmenot kuten toistuvat autoremontit tai sitten se hajonnut pesukone/jääkaappi. Eli luottokorttia ei tarvitse käyttää.
      Jemmatililtä voi siirtää varoja kätevästi vain klikkailemalla käyttötilille ja siinä hommassa aina korot on 0% ja kulut 0 €.
      Tokihan sitä kesällä käydään avautuneissa ravintoloissa , mutta kun ei sitä ota tavaksi, niin pärjää ihan hyvin jos välttelee niitä Michelin tähti-paikkoja .
      Kun on ikänsä harrastanut matkustamista vain kotimaassa ja kerran vuodessa jossakin pohjoismaassa, niin mm. korona ei vaikuta mitenkään siihen rytmiin.

    • Anonyymi

      Itsellä ainakin ongelmat ja syyt on vuosikymmenien mittaisia ja ne on tukahtuneet ajan myötä.

      Olisi aikanaan pitänyt ostaa uusi auto kun oli auton aika. Koska ei ollut rahaa niin oli pakko luopua ajatuksesta ja aikaa myöden siitä vanhassakin autosta. Sama asia monesta muustakin asiasta. Kun tulee ikää niin tarpeet muuttuu eri syistä.

      Patoutumat ei liity mitenkään koronaan. Kun on ollut aina yksin on tullut hyvä syy olla yksin eikä kukaan kysy mitään.

    • Anonyymi

      Yritän kuluttaa siten, että olen varannut tälle vuodelle kaksi ulkomaanmatkaa. Saapa nähdä, tuleeko niistä mitään. Jos reissaaminen ei onnistu, maailmani ei siihen kaadu. Tileilleni mahtuu vielä runsaasti rahaa!

    • Anonyymi

      Nyt on jo tullut liikkeille ongelmia, kun tavara ei kuljekaan niin vapaasti kun EU on aina julistanut.
      Kulutusjuhlat kangertelee, kun tavara on juuttunut jonnekin mm. perämoottoreista on tullut sellaista pulaa, että liikkeet myyvät perämoottorin vain jos haluat ostaa sen veneen kera. Elämme siis uudenlaista pula-aikaa .

      • Anonyymi

        rojut seisoo siellä Suezin kanavalla toilailleessa paatissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        rojut seisoo siellä Suezin kanavalla toilailleessa paatissa.

        Kesäsesonkiin tarkoitetut tavarat menevät kovin huonosti kaupaksi syyskuussa.
        Mutta onneksi tuo ei haittaa eläkeläistä. Ostataan uusi tavara tai kulutushyödyke vasta sitten kun edellinen hajoaa. Kodinkoneen voi ostaa ihan milloin vaan eikä siihen edes mitään luottoa tarvitse kun tilille on kertynyt riittävästi jo ennen koronaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäsesonkiin tarkoitetut tavarat menevät kovin huonosti kaupaksi syyskuussa.
        Mutta onneksi tuo ei haittaa eläkeläistä. Ostataan uusi tavara tai kulutushyödyke vasta sitten kun edellinen hajoaa. Kodinkoneen voi ostaa ihan milloin vaan eikä siihen edes mitään luottoa tarvitse kun tilille on kertynyt riittävästi jo ennen koronaa.

        Eihän järkevällä ihmisellä ole mitään patoutunutta ostotarvetta, vaan hän ostelee hyödykkeitä tasaisesti tarpeen mukaan. Kun porukka ei pääse ulkomaille, niin kotimaan mökit ja asuntoautot menevät kaupaksi kuin kuumille kiville. Eli se mukamas ylimääräinen raha käytettiin jo suurelta osin pois. Viisas laittoi myös jemmaan tulevia tarpeita varten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      784
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe