Toivomme poikaystäväni kanssa, että tulisin raskaaksi vielä tämän vuoden puolella.
Nyt miellni putkahtikin ajatus kun olen kuullut kielletyistä ruoka-aineista raskauden aikana.
Osaisiko joku teistä kertoa mitä kaikkia niihin kuuluu ja syitä miksi ei saa syödä?
Kuulin esimerkiski että pinaatti ja maksa on ehdottoman kiellettyjä, sillä niiden sisältämä rauta ja A-vitamiini vahingoittaa sikiötä.
Kiitos kaikille jotka jaksavat vaivautua vastaamaan. =)
KIELLETYT RUOKA-AINEET RASKAUDEN AIKANA?!
12
3393
Vastaukset
- mie
Neljättä odotan ja ohjeena maksan syönnissä on ettei päivittäin vaan esim. kerran viikossa hieman. Ennen oltiin lisätty a-vitamiinia maksalaatikkoon ym. mutta ei nykyisin!
- jenni
home/tuorejuustoja, graavia lohta ja ulkolaisia pakastevadelmia tulee välttää listeria vaaran vuoksi. siis "raakoja" ja pastöroimattomia ruoka aineita.neuvolasta saa sellaisen listan, ainakin mä sain jossa oli asiasta tietoa.Maalaisjärkeä tietysti pitää käyttää mutta mä itse joskus ajattelin että ei nyt noissa juustoissa tms mitaan voi olla mutta niinpä vaan tuttavani vauva ehditiin juuri ja juuri leikata ajoissa hätäsektiollla äidin listerian vuoksi joka oli tullut sinihomejuustosta.Aiheuttaa ilmeisesti keskenmenon riskia ja sikiölle kehitysvaurioita.
- mitäh!!
en ole kuullutkaan että pinaattia ei saisi syödä!! pitääkö tämä paikaansa??
- minäkään...
... ole kuullut, että pinaatti olisi kiellettyjen ruoka-aineiden listalla. Itse ole kuudennella raskausviikolla, ja kun soitin neuvolaan, terveydenhoitaja mainitsi tuorejuustosta, maksasta, vakuumipakatuista kaloista ja kypsentämättömistä pakastevihanneksista. Hedelmät ja vihannekset pitäisi kuoria. Tällaisia neuvoja minulle...
- hOX
Pinaatti ei todellakaan ole killettyken ruoka-aineiden listalla!!!!!!!!!!!
- Elli
Pinaattia saa syödä. Rautalisä on vain hyvästä. Itse syön rautalisää nyt raskauden loppupuolella, miksi siis pinaatista saatu rauta ei olisi hyvästä??
- ..syödä !
Pinaatissa on paljon rautaa ja sen takia sitä suositellaan syötävän!
- RV24
Hei,
tässä on yksi lista, joka auttaa:
http://www.tampere.fi/terveyspalvelut/neuvonta/ravitsemus/raskaus.html
Listeriabakteeri kannattaa välttää, vaikka riski olisikin pieni, niin se voi aiheuttaa vaurioita.
Onnea yritykselle!- Ketjun aloittanut
Linkki oli todella hyödyllinen ja siitä sai jo paljon vinkkejä tulevaisuuden varalle. Kiitos myös muille vastanneille.
Kuukautiset nyt 8 päivää myöhässä, mutta ajattelin "venyttää" testin tekemistä vielä noin viikolla. Viimeksi kun kiirehdin testin tekemisessä, menkat tuli heti seuraavana päivänä.
Katsotaan nyt vaan kuinka pitkälle oikeasti maltan odottaa..
- Piupi
Mulle tuli himo kuivalihaan, siis talvikuukausina riiputtamalla kuivattuun, suolattuun poron- tai naudanlihaan. Vasta näin muutaman palasen natusteltuani tuli mieleen että jospa siitä olisi jotain haittaa? Päivittäin en tietenkään sitä syö, enkä edes viikoittain,mutta silloin kun alan syömään, tulee sitä vedettyä se n.reilun 100g painoinen klöntsä kerralla..periaatteessahan se on raakaa lihaa.=) joku tietävä,mielellään itsekin kyseiseen ruokaan tutustunut,kerro onko siitä mitään haettaa..ajattelin kyllä kysyä lääkäriltä seuraavalla käynnillä,mutta voi olla ettei kaikkea muista..
- sarah
Maksaa ei saa syödä sen takia, että se on elin, joka kerää/suodattaa kaiken haitallisen elimistöstä. Eikä siis raudan takia. Muita rautaa sisältäviä ruokia suositellaan, kun muutenkin hemari tuppaa laskemaan ja pitää syödä ylimääräisiä rautalääkeitä.
- kantapään kautta
Maksaa ei saa syödä sen korkean A-vitamiinipitoisuuden vuoksi. Liika a-vitamiinin saanti voi aiheuttaa lapselle epämuodostumia.
Ite opiskelin näitä asioita just eilen netissä ku hoksasin että oon koko ajan syöny vitamiinipillereita joissa on A-vitamiinia. Kyllä siinä itku pääsi ja tuli melko epätoivoinen olo :(
Mut pillereissä on kyllä aika vähäisiä ne A-vitamiinimäärät ja sitä paitsi luin toisen valmistajan vitamiinipaketin kyljestä että myös raskaana olevat voi käyttää ja siinä oli A-vit. enemmän ku niissä mun!
Tuntuu myös olevan semmonen mielipide joillakin asiantuntijoilla että itse asiassa A- vitamiinin kuten muidenkin tarve lisääntyy raskauden aikana. Aika järkevä ajatus!
Mutta maksaa kannattaa oikeasti varoa, siinä on ÄLYTTÖMÄSTI A-vitamiinia. Esim. nainen saa 4 grammasta maksaa päivittäin tarvitsemansa A-vitamiinin!
Että sellaista! Toisen hysterian koin pellavansiementen kohdalla. Joittenki mukaan ne voi pieninäki määrinä olla haitallisia. Ja minäku en tienny ees millaisa ne oli ja olin koulussa niitä vetäny leivissä. Mutta neuvolantäti ei ollu huolissaan..
Tsemppiä odotukseen ja terve järki mukaan syömisten kanssa! (etenkin itselleni) ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427085
- 323968
- 493406
- 412978
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472137- 412090