Puolitoista (1,5)

Häh?

Vaimoni on kotoisin Parkanosta, ja lausuu "puolTOISta", siis paino jälkimmäisen osan ensimmäisellä tavulla. Samoin lähisukunsa. Ajattelin, että kysymys olisi perhemurteesta, mutta olen kuullut saman painotustavan Parkanossa käydessäni usein muiltakin.
Onko tämä painotustapa mitenkin laajalle levinnyt?
P.S. Ei vaimossa muuta vikaa ole :-).

7

862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yasuni

Levikistä en tiedä, mutta syy tuohon on aika ilmeinen: tällaiselle puhujalle tavallaan aukeaa sanan tai oikeastaan sanaparin alkuperäinen rakenne, eli "puoli toista", ts. puolet toisesta. Kun tuollaiset sanaliitot vakiintuvat ja alkuperäinen merkitys/rakenne hämärtyy, painosäännöt usein muuttuvat. Alun perin siis kaikki lienevät käyttäneet tuota nyt väistymässä olevaa painoa.

Uskoisin, että kirjoitettu teksti on muuttanut aikanaan nopeasti tuollaisia painotuksia: kun on päätetty kirjoittaa puolitoista yhteen, se on saanut myös nykyisen sananalkuisen painonsa.

Nyt ei muistu mieleen yhtään muuta tapausta, jossa paino alkuperäisen merkityksen kannalta on tavallaan väärin, vaikka niihin toistuvasti törmää.

• laajalle

Itse olen lähtöisin 70 km Parkanosta etelään ja samoin painotan jälkiosaa.

Tuosta tulikin mieleeni: Meilläpäin sanotaan Satakunnan Kansa siten, että vain alkua painotetaan. Kansa-sanaa ei painoteta ollenkaan. TV:ssä tai radiossa kuulee kansa sanaa painotettavan häiritsevän paljon. Tämä lienee meidän paikallisten ihmisten vakiintunut puhetepa.

• Yasuni

Tuossa Satakunnan Kansassahan tulee hienosti ilmi se, miten teille paikallisille, jotka käytätte nimeä päivittäin, nimen merkitys on hämärtynyt. Voin kuvitella, että tällaiselle puhujalle SAtakunnan KANsa painotus kuulostaa siltä kuin todella olisi puhe satakuntalaisista ihmisistä. =)

Alkuperäisen merkityksen hämärtymisen aiheuttamalla painotuserolla saattaa siis olla myös oma tehtävänsä.

• sitä muulla tavalla

kuullut lausuttavankaan kuin PUOLItoista. Olen tosin viettänyt viimeiset 48 vuotta Suomen ulkopuolella, mutta niin ne sen lausuvat muutkin härmäläiset, synnyinseutuun katsomatta.

• Häh?

... varma. Katso, mitä edellä viestiketjussa on kirjoitettu. Kummallisempiakin ääntämisiä omasta mielestään kuulee suomenkielessä - ja Suomessa, saati ulkomailla.

• Jos olisin
        Häh? kirjoitti:

... varma. Katso, mitä edellä viestiketjussa on kirjoitettu. Kummallisempiakin ääntämisiä omasta mielestään kuulee suomenkielessä - ja Suomessa, saati ulkomailla.

muuten kuullut sanottavan, se olisi harvinaisuudessaan jäänyt mieleen. Tosin monet siirtolaiset hylkäävät tai ainakin vesittävät murteensa ulkomailla. Että kysymys saattaa olla siitäkin.

• Häh?
        Jos olisin kirjoitti:

muuten kuullut sanottavan, se olisi harvinaisuudessaan jäänyt mieleen. Tosin monet siirtolaiset hylkäävät tai ainakin vesittävät murteensa ulkomailla. Että kysymys saattaa olla siitäkin.

En minäkään aikaisemmin tällaista painotusta ollut kuullut, vaikka olen asunut mm. Turun saaristossa, Savossa, Tampereella, Lappeenrannssa ja pääkaupunkiseudulla, ja paljon ulkomaillakin.
        Siksi kysyinkin.

Ehkä Sinun suomalaiset tuttusi eivät kuitenkaan kata kaikkia murrealueita, joten kysymys ei välttämättä ole murteen hylkäämisestä.

Päinvastoin: olen huomannut, että pitkään siirtolaisina asuneille on nimenomaan tyypillistä lapsena opitun murteen käytön palautuminen - tai ehkä tietoinenkin korostaminen - joskus opitun yleiskielen sijasta.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, missä päin maailmaa asut, miten hyvit olet säilyttänyt tapasi puhua suomea noin pitkän ajan jälkeen. Siis positiivisessa hengessä. Jos kiinnostaa, niin otapa yhteyttä osoitteella [email protected].

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1628
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1366
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      157
      1205
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1115
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      116
      1101
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1054
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1051
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      929
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe