olen siis skrapannut vanhan maalin pois. vene on seissyt vuosia joten on hieman rakoja. eli kittaanko ennen kyllästämistä vai toisinpäin? vene on limisaumainen mäntyvene. kyllästyksen olen ajatellut tehdä pellavaöljy/pinotex seoksella. kiitos avusta
puuveneen kunnostus
6
1888
Vastaukset
- Viki
Et mainitse veneen kokoa, mutta haristuneessa mäntyveneessä on pakosti rakoja. Eikä se kestä pinnalla turvottamatta.
Kyllästä vene ja turvota, märkiä mattoja sisäpinnoille tai sitten mereen likoomaan. Tämän jälkeen voi kitata, eli annetaan kuivaa niin että laudan pinta on kuiva. "Kitti" on oltava joustavaa, sikaflex on yleisimmin tarkoitukseen käytetty tavara. Kittiä vain rakoihin tai esim. limisaumaan.- huolella
kyllästys ennen turvotusta? kittaus ja maalaus. vene on 7m retkivene
- Viki
huolella kirjoitti:
kyllästys ennen turvotusta? kittaus ja maalaus. vene on 7m retkivene
Vene on siis sen kokoinen ettei sen voi antaa olla uppeluksissa rantavesissä, vaan pahasti ravistunut runko olisi saatava kostutettua muuten. Mainittu märät matot sisäpinnoille on yleisesti käytetty konsti. Varjostusta auringonpaisteelta, jne...
www.puuvene.net sivuilta löydät lisävinkkejä, tässä yksi ko lähteestä:
Hommattiin viime syksyllä meriläismallinen limisaumainen puuvene. Tarkoituksena olisi nyt kyllästää koko paatti pellaöljyseoksella. Pohjalaudoissa on jonkin verran halkeamia niin pitäisikö halkeamiin laittaa jotakin massaa (proof) ennen kyllästystä vai sen jälkeen. Kuinka paljon puu turpoaa kun sen kyllästää (jos vertaa veteen), syksyllä raot olivat kiinni mutta nyt paistaa päivä läpi eli meneekö raot (2-3mm) umpeen kyllästämisellä.
Proof vasta kyllästeen jälkeen, koska se sulaa kyllästeessä olevaan tärpättiin ja sotkee koko maailman. Pelkällä kyllästyksellä puu ei turpoa umpeen, mutta isoimpiin rakoihin voi sitten sipaista Proofia tilkkeeksi ennen vesillelaskua.
Kyllähän pellavaöljy vähän turvottaa puuta, mutta ei sillä kuitenkaan mahdottomia saa turpoamaan umpeen. - huolella
Viki kirjoitti:
Vene on siis sen kokoinen ettei sen voi antaa olla uppeluksissa rantavesissä, vaan pahasti ravistunut runko olisi saatava kostutettua muuten. Mainittu märät matot sisäpinnoille on yleisesti käytetty konsti. Varjostusta auringonpaisteelta, jne...
www.puuvene.net sivuilta löydät lisävinkkejä, tässä yksi ko lähteestä:
Hommattiin viime syksyllä meriläismallinen limisaumainen puuvene. Tarkoituksena olisi nyt kyllästää koko paatti pellaöljyseoksella. Pohjalaudoissa on jonkin verran halkeamia niin pitäisikö halkeamiin laittaa jotakin massaa (proof) ennen kyllästystä vai sen jälkeen. Kuinka paljon puu turpoaa kun sen kyllästää (jos vertaa veteen), syksyllä raot olivat kiinni mutta nyt paistaa päivä läpi eli meneekö raot (2-3mm) umpeen kyllästämisellä.
Proof vasta kyllästeen jälkeen, koska se sulaa kyllästeessä olevaan tärpättiin ja sotkee koko maailman. Pelkällä kyllästyksellä puu ei turpoa umpeen, mutta isoimpiin rakoihin voi sitten sipaista Proofia tilkkeeksi ennen vesillelaskua.
Kyllähän pellavaöljy vähän turvottaa puuta, mutta ei sillä kuitenkaan mahdottomia saa turpoamaan umpeen.mulla varmasti tulee kaikenlaisia ongelmia eteen, on meinaan ensimmäinen vene. kaikki on uutta, mutta eiköhän tämä tästä jotenkin suju kun ei hätäile ja ottaa asioista selvää. maaleista sun muista aineista
- Roope
Oon ymmärtänyt, että Sikaflex(kin) olisi turhan kovaa tavaraa kittaukseen, eli voi veneen turvottessa ja eläessä rikkoa paikkoja. Internationalin Tät on nimenomaan puuveneiden vedenalaiseen kittaukseen kehitetty mönjä.
- sika kittiä
vaan rakoihin ja sitten vene turpoamaan.
On sitten ensi keväänä isommat raot paikattavana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351