Vene lehdessä oli artikkeli oheisesta.Mitä mieltä mahtaako toimia tämä täysin elektroninen mittari, miksi ei? Mitenköhän tarkka tuo on? Mielenkiintoinen laite ainakin, kun ei tarvitse miettiä hämähäkinseittejä yms. Onko kukaan hankkinut?
Calypso tuulianturi
12
194
Vastaukset
- Anonyymi
Ultraäänitekniikkaa on käytetty jo pitkään tuuliantureissa. Vaisala on käyttänyt noita jo ainakin 20 vuotta. On noita ollut purjeveissäkin ainakin 10 vuotta. Mutta ei noita kukaan oikein käytä, jos purjehduksessa halutaan hyvää tarkkuutta. Ainakin joidenkin ongelma on ollut merkittävästi huonompi tarkkuus sateella.
Tuolle Calypsolle ei näytetä edes ilmoitettavan tarkkuutta, ainoastaan resoluutio. - Anonyymi
Anturi painaa näköjään vain 135g joka on noin puolet vanhanaikaisen anturin painosta. Ainakin sen puolesta tuollaisen asentaisin mielellään hiilarimaston toppiin.
Uä anturi sisältää myös melkoisesti kehityspotentiaalia ihan jo pelkän algoritmin kehittämisen suhteen. Calypso näyttää sisältävän myös liikeanturin, joten algoritmi ottanee huomioon myös kallistuksen ja maston liikkeen, jolloin mittaustarkkuus voi olla jopa perinteistä anturia tarkempi?
Enpä tuomitsisi uutuutta ilman parempaa tietoa ja varsinkaan 10 vuotta vanhojen uä antureista saatujen kokemusten perusteella.
Eipä ne ensimmäiset 3:n megapixelin digikameratkaan aikanaan mitään hyviä ollut, mutta enää kukaan ei kaipaa filmikameraa.
Saakohan tuon Calypson "widgetin" vaikka Loisto Marinen päälle näkyviin?- Anonyymi
Onkohan paino nyt oikein vertailukelpoinen? Tarkan tuulimitarin tärkein ominaisuus on oikea paikka. Perinteisiin tuulimittareihin sisältyy aina teline, varsi ja liitin, jolla anturin saa irti. Varsi vie anturin joko 50-70 cm etuviistoon tai n. 1 m suoraan ylös, jossa tuuli ei saa häiriötä purjeista alkuunkaan yhtä paljon kuin maston päässä.
Saihan tuohonkin 100 cm hiilikuitutapin. Mikäs sitten on paino, kun mukana on tuo tappi, sen kiinnitys mastoon, kaapeli ja liitin?
Ultraääni nopeuden mittauksissa on jo varsin vanhaa tekniikkaa. Siinä on omat haasteensa, mutta oikeissa oloissa se on varsin hyvä. Purjeveneissä ei vaan oikein ole saatu järkevästi toimimaan sen enempää loki- kuin tuuliantureissa. Lokianturit ovat paljon kalliimpia, mutta ei sen parempia tai edes yhtä hyviä. Tuuliantureita saa jo halvallakin, mutta ei ne ainakaan parempia ole, kun perinteiset ovat varsin tarkkoja (kun ovat riittävän kaukana purjeista ja kalibroituja). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan paino nyt oikein vertailukelpoinen? Tarkan tuulimitarin tärkein ominaisuus on oikea paikka. Perinteisiin tuulimittareihin sisältyy aina teline, varsi ja liitin, jolla anturin saa irti. Varsi vie anturin joko 50-70 cm etuviistoon tai n. 1 m suoraan ylös, jossa tuuli ei saa häiriötä purjeista alkuunkaan yhtä paljon kuin maston päässä.
Saihan tuohonkin 100 cm hiilikuitutapin. Mikäs sitten on paino, kun mukana on tuo tappi, sen kiinnitys mastoon, kaapeli ja liitin?
Ultraääni nopeuden mittauksissa on jo varsin vanhaa tekniikkaa. Siinä on omat haasteensa, mutta oikeissa oloissa se on varsin hyvä. Purjeveneissä ei vaan oikein ole saatu järkevästi toimimaan sen enempää loki- kuin tuuliantureissa. Lokianturit ovat paljon kalliimpia, mutta ei sen parempia tai edes yhtä hyviä. Tuuliantureita saa jo halvallakin, mutta ei ne ainakaan parempia ole, kun perinteiset ovat varsin tarkkoja (kun ovat riittävän kaukana purjeista ja kalibroituja).Jos ei luota uä tekniikkaan, niin Openwind olisi vastaavalla älypuhelin käyttöliittymllä varustettu, mutta langaton vispilämittari.
Tosin painoa on kertynyt se perinteinen 300g ilman jalkaa. Ja tähänkin saa hiilarivarren.
https://www.openwind.de
Punnasin piruuttani vanhan perinteisen anturini ja sekin painaa varren kanssa, mutta ilman jalkaa yli 300g . Joten kyllä Calypso on kevyt, ei siitä pääse mihinkää!
Calypson lisävarusteena saatava 33cm hiilaritolppa painaa 40g, joten puolet kevyemmäksi se jää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan paino nyt oikein vertailukelpoinen? Tarkan tuulimitarin tärkein ominaisuus on oikea paikka. Perinteisiin tuulimittareihin sisältyy aina teline, varsi ja liitin, jolla anturin saa irti. Varsi vie anturin joko 50-70 cm etuviistoon tai n. 1 m suoraan ylös, jossa tuuli ei saa häiriötä purjeista alkuunkaan yhtä paljon kuin maston päässä.
Saihan tuohonkin 100 cm hiilikuitutapin. Mikäs sitten on paino, kun mukana on tuo tappi, sen kiinnitys mastoon, kaapeli ja liitin?
Ultraääni nopeuden mittauksissa on jo varsin vanhaa tekniikkaa. Siinä on omat haasteensa, mutta oikeissa oloissa se on varsin hyvä. Purjeveneissä ei vaan oikein ole saatu järkevästi toimimaan sen enempää loki- kuin tuuliantureissa. Lokianturit ovat paljon kalliimpia, mutta ei sen parempia tai edes yhtä hyviä. Tuuliantureita saa jo halvallakin, mutta ei ne ainakaan parempia ole, kun perinteiset ovat varsin tarkkoja (kun ovat riittävän kaukana purjeista ja kalibroituja).Ultraäänitekniikka tosiaan on jo tosiaan vanhaa tekniikkaa, niin kuin on esim. digikameroiden valosensoritkin, mutta molemmat kehittyy.
Ultraäänimittariin yhdistetty liike- ja asentoanturi ja niitä hyödyntävä mittausalgoritmi mahdollistaa tässä tapauksessa tuotteen kehittymisen ensimmäisiin, pelkän uä anturin sisältäneisiin malleihin verrattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ultraäänitekniikka tosiaan on jo tosiaan vanhaa tekniikkaa, niin kuin on esim. digikameroiden valosensoritkin, mutta molemmat kehittyy.
Ultraäänimittariin yhdistetty liike- ja asentoanturi ja niitä hyödyntävä mittausalgoritmi mahdollistaa tässä tapauksessa tuotteen kehittymisen ensimmäisiin, pelkän uä anturin sisältäneisiin malleihin verrattuna.Airmarin ja Maretronin ultraäänituulimittarit tulivat jo 15 vuotta sitten. Airmarilla oli jo ainakin 12 vuotta sitten malli, jossa oli myös kompassi- ja kiihtyvyysanturit sekä gyro. Jos Airmar ei ole tuttu, niin kerrottakoon, että se tekee Raymarinen ja melkein kaikkien muidenkin loki- ja kaikuanturit. Tuulianturit taitaa olla useimmilla omaa tuotantoa.
Kaikesta tästä huolimatta kaikki tarkasta tuulitiedosta kiinnostuneet käyttävät perinteisiä pyöriviä antureita. Siis America's Cupista paikallisiin kisaajiin.
Ja on niitä kiihtyvysantureilla varustettuja perinteisiä tuulimittareitakin ollut jo kauan. Ehkä 20 vuotta. Tuosta on se etu, että keskiarvotusta tarvitaan vähemmän eli näyttö reagoi nopeammin. Ultraäänellä ei välttämättä tuota etua saavuteta samalla lailla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei luota uä tekniikkaan, niin Openwind olisi vastaavalla älypuhelin käyttöliittymllä varustettu, mutta langaton vispilämittari.
Tosin painoa on kertynyt se perinteinen 300g ilman jalkaa. Ja tähänkin saa hiilarivarren.
https://www.openwind.de
Punnasin piruuttani vanhan perinteisen anturini ja sekin painaa varren kanssa, mutta ilman jalkaa yli 300g . Joten kyllä Calypso on kevyt, ei siitä pääse mihinkää!
Calypson lisävarusteena saatava 33cm hiilaritolppa painaa 40g, joten puolet kevyemmäksi se jää.Openwind vei pidemmän korren tällä kertaa. Katsotaan miten kesällä toimii, vaikutti ainakin hyvältä ja siltä että monia yksityiskohtia oli otettu huomion, esim. tuulikuppien muotoilu niin että toimi kallistuksella varmemmin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Openwind vei pidemmän korren tällä kertaa. Katsotaan miten kesällä toimii, vaikutti ainakin hyvältä ja siltä että monia yksityiskohtia oli otettu huomion, esim. tuulikuppien muotoilu niin että toimi kallistuksella varmemmin...
Mistä ostit Openwindin, verkkokaupasta vai jostain muualta? Jotain viiveitä näyttäisivät toimituksissa liputtavan, saitko jo laitteen? Itseäkin kovasti kiinnostaisi tuulitiedot, laitteessa pitäisi olla myös tosituuli tai sitten kännykän pitäisi osata se laskea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei luota uä tekniikkaan, niin Openwind olisi vastaavalla älypuhelin käyttöliittymllä varustettu, mutta langaton vispilämittari.
Tosin painoa on kertynyt se perinteinen 300g ilman jalkaa. Ja tähänkin saa hiilarivarren.
https://www.openwind.de
Punnasin piruuttani vanhan perinteisen anturini ja sekin painaa varren kanssa, mutta ilman jalkaa yli 300g . Joten kyllä Calypso on kevyt, ei siitä pääse mihinkää!
Calypson lisävarusteena saatava 33cm hiilaritolppa painaa 40g, joten puolet kevyemmäksi se jää.Jos laihduttaa 2kg, saa vastaavan parannuksen oikaisevaan momenttiin. Tai jos menee kölitaskuun makaamaan manöövereiden välillä, tulee vielä paljon suurempi parannus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä ostit Openwindin, verkkokaupasta vai jostain muualta? Jotain viiveitä näyttäisivät toimituksissa liputtavan, saitko jo laitteen? Itseäkin kovasti kiinnostaisi tuulitiedot, laitteessa pitäisi olla myös tosituuli tai sitten kännykän pitäisi osata se laskea.
Laitoin verkkokaupan kautta, en ole vielä saanut toimitusaikaa, mutta kunhan 2-4vko sisällä tulee, niin ihan tyytyväinen...
- Anonyymi
Myös Calypso on valmistanut aikaisemmin kuppiantureita, mutta ne on poistunut kokonaan valikoimasta.
- Anonyymi
Kummankin sekä Calypson että Openwindin esitemateriaaliassa esitetään mastoasennuksen lisäksi muitakin asennusvaihtoehtoja.
Jos tuollaista ei syystä tai toisesta haluasi asentaa maston latvaan, niin mikä olisi seuraava vähiten huono paikka?
Keula-asennus toimisi varmaan kryssi ja sivutuulilla ihan ok, mutta takaa tulevilla pitäisi sitten pärjätä ilman.
Peräasennus lienee ihan toivoton vaikka mittari olisi ihan peränurkassa?
Tämä siksi, kun mittarille olisi monta käyttökohdetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214