Jumalaa ei voi rakastaa ohi ihmisen

Ohessa poistettu avaus. Ehkä tämä on liian ristiriitainen aihe, yritetään uudelleen:

Piispa Mari Leppänen totesi, ettei Jumalaa voi rakastaa ohi ihmisen. Tälläkin palstalla moni kristitty on ihmietellyt lausuntoa ja yrittänyt etsiä perusteluita Raamatusta tälle lausunnolle. Suurin osa on aivan täysin hakoteillä perusteluilla eikä ole lainkaan ymmärtänyt ja löytänyt perustetta tälle Raamatusta. Asia on aivan yksinkertainen ja peruste löytyy aivan ensimmäiseltä sivulta.

26 Jumala sanoi: »Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme--»

Tooran keskeisin oppi voidaan tiivistä: " Älä tee muille sitä, mikä sinusta on pahaa; Tämä on koko Toora; kaikki muu on kommentaaria; Mene ja opettele sitä." Jos vihaat kanssaihmistäsi - kommunistia, feministiä, vihervasemmistolaista, perussuomalaista, kokoomuslaista jne. - vihaat Jumalan kuvaa ja itse Jumalaa.

113

51

    Vastaukset

    • Anonyymi

      Jumalan valtakunta on meissä kaikissa. Ensimmäisen luomiskertomuksen ja Tooran keskeinen sanoma toistuu kaikessa nykyaikaisessa moraalinormistossa. Jumalan valtakunta on meissä sisäisesti - kunnioita kaikkia kanssaihmisiäsi:

      21 Eikä voida sanoa: ’Se on täällä’, tai: ’Se on tuolla.’ Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.»

      • Anonyymi

        Näin on.


      • Jeesus todella puhui kuin kylähullu


      • torre5 kirjoitti:

        Jeesus todella puhui kuin kylähullu

        "Jeesus todella puhui kuin kylähullu..."

        En usko historiallisen Jeesuksen olemassaoloon, mutta tämä "Jumalan valtakunta on teissä sisäisesti" on aivan sama kuin nykyinen uskomus Yhdistyneiden kansakuntien julistus Universaaleista ihmisoikeuksista, joihin minäkin uskon.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Jeesus todella puhui kuin kylähullu

        Oletko sanonut sen Palosaarille?


      • Anonyymi

        Miksi sanot minua Usko.vaiseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sanot minua Usko.vaiseksi?

        "Miksi sanot minua Usko.vaiseksi?"

        Miksi kiinnitit siihen huomiota? Gotha 🤣


      • Kerro mitä järkevää Jeesus puhui.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Kerro mitä järkevää Jeesus puhui.

        Kysy Palosaarilta, niiltä joiden rukouskirjankin ostit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi sanot minua Usko.vaiseksi?"

        Miksi kiinnitit siihen huomiota? Gotha 🤣

        Miksi sanot minua Usko.vaiseksi jos et halua, että kiinnitän siihen huomiota?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sanot minua Usko.vaiseksi jos et halua, että kiinnitän siihen huomiota?

        No tällä palstalla olen huomannut, että monet halveksuvat nimimerkkiä torre5. Oman arvioni mukaan tällä palstalla on enemmän uskovaisia kuin epäuskoisia. Siksi sanoin sinua uskovaiseksi...vahingossa laitoin vaan pisteen tuohin 'uskovainen' nimen väliin. Mutta, mutta, mitä mieltä olet Piispa Leppäsen toteamuksesta, että Jumalaa ei voi rakastaa ohi ihmisen? Rakastatko torre5:sta ihmisenä, jotta voisit samalla rakastaa myös Jumalaa?


      • Miksi rakastat torre5:sta?


      • Anonyymi
        Repen.mummomuori kirjoitti:

        Miksi rakastat torre5:sta?

        Mutta rakastatko sinä Usko.vainen torre5:a? Jos et, et voi rakastaa Jumalaakaan ainakaan Raamatun mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta rakastatko sinä Usko.vainen torre5:a? Jos et, et voi rakastaa Jumalaakaan ainakaan Raamatun mukaan.

        En voi vastata toisten puolesta. Mutta sinä voit omastasi. Miksi rakastat torre5:sta?


      • Anonyymi
        Repen.mummomuori kirjoitti:

        En voi vastata toisten puolesta. Mutta sinä voit omastasi. Miksi rakastat torre5:sta?

        "En voi vastata toisten puolesta. Mutta sinä voit omastasi. Miksi rakastat torre5:sta?"

        Miksi en? Torre5 on Jumalan luoma Jumalan kuva kuten sinä ja minäkin olemme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "En voi vastata toisten puolesta. Mutta sinä voit omastasi. Miksi rakastat torre5:sta?"

        Miksi en? Torre5 on Jumalan luoma Jumalan kuva kuten sinä ja minäkin olemme.

        torre5 itse on kanssasi eri mieltä.


      • Anonyymi
        Repen.mummomuori kirjoitti:

        torre5 itse on kanssasi eri mieltä.

        "torre5 itse on kanssasi eri mieltä."

        Rakastan torre5:a kuten Jeesus, en niin kuin sinä fantasioit.


      • Anonyymi

        "Projisoit jälleen omia tuntemuksiasi toisiin, Répe."

        En ole Repe. Miksi pilasit tämänkin keskustelun? Eikö sinun uskovaisena pitäisi ymmärtää ihan tuosta vaan intuitiivisesti, että mitä tarkoittaa Jumalan rakastaminen? Eikö ole aivan itsestäänselvää, että se edellyttää myös kanssaihmisten rakastamista? Vai onko sinulla puutteita sosiaalisissa ja kognitiivisissa taidoissa, ettet ymmärrä tätä ihan perustavaa laatua olevaa asiaa vaan sinun pitää saada kaikki kontaktit vittuilemalla? Hyi vittu, jos kaikki kristityt olisivat sinun kaltaisiasi. Kaikesta huolimatta rakastan sinuakin, olethan kuitenkin ihminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysy Palosaarilta, niiltä joiden rukouskirjankin ostit.

        Ymmärrän. Jeesukselta ei löydy järkevää puhetta.


      • Anonyymi

        Et siis ymmärrä avausta lainkaan. Ehkä tämä osoittaa, ettei mitään Jumalaa olekaan vaan Jumalan rakastaminen on vain Uskova.isten älykääpiöiden henkistä (mitä vitun henkistä usko.vaisella älykääpiöllä voi olla🤣) onanointia.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Ymmärrän. Jeesukselta ei löydy järkevää puhetta.

        Niinkö PaIosaaret sinulle kertoivat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "torre5 itse on kanssasi eri mieltä."

        Rakastan torre5:a kuten Jeesus, en niin kuin sinä fantasioit.

        torre5 sanoo olevansa eläin. Jeesus ei käskenyt rakastaa eläimiä.


      • Ei kuulu minulle millään tavalla.


      • Repen.mummomuori kirjoitti:

        torre5 sanoo olevansa eläin. Jeesus ei käskenyt rakastaa eläimiä.

        Ihminen on eläin.

        Linnut syövät ruisleipää ja kalaa, ovat parisuhteessa, nukkuvat, kävelevät, ovat hyvin yhteisöllisiä.

        Suomalaiset ihmiset tekevät samoin.


      • Ihminen ja lintu tekevät samoja asioita.

        Jotkut ovat sitä mieltä, että ihminen ei ole eläin. On se älytöntä.


      • Ovat ne. Et tunne lintuja.

        Sinä haluat saada huomiota koko ajan. Heh.


      • torre5 kirjoitti:

        Ihminen on eläin.

        Linnut syövät ruisleipää ja kalaa, ovat parisuhteessa, nukkuvat, kävelevät, ovat hyvin yhteisöllisiä.

        Suomalaiset ihmiset tekevät samoin.

        Ihminen on ihminen mutta ole toki sinä vain eläin.


      • Anonyymi

        Onko muka se papukaijapeitteen alla oleva sohva? Eikö se olemaan sänkysi?


      • Repen.mummomuori kirjoitti:

        Ihminen on ihminen mutta ole toki sinä vain eläin.

        Ihminen on ihminen, lintu on lintu, mutta molemmat ovat eläimiä. Myös kala on selkärankainen.

        Eikö sinulla ole edes mitään koulutusta?


      • torre5 kirjoitti:

        Ihminen on ihminen, lintu on lintu, mutta molemmat ovat eläimiä. Myös kala on selkärankainen.

        Eikö sinulla ole edes mitään koulutusta?

        Minä en ole eläin, mutta ole sinä ihan rauhassa vaan.


      • Anonyymi

        Omiasi siis.


      • Ei tarvitse olla yliopiston käynyt, että tietää sen, että ihminen on eläin. Selkärankaiset ja sekasyöjät.

        Ja näkeehän sen myös omin silmin.


      • Ei mikään.

        Mutta se ei muuta biologian eikä eläintieteen antamia tietoja.


      • Selvää on, että eläinkunta on monipuolinen. Ihminen on lähinnä hiirtä, joten sen kautta tehdään eläinkokeita lääketieteeseen. Apina on ihmistä lähinnä motoorisesti.


      • Et osaa lukea. Huh heijaa!


      • Haluatko ehkä kieltää sen, että ihminen on eläinlaji?


      • Ihmistä voi rakastaa ,mutta ei syntiä.
        Sillä sen kaltainen on Jumalalle kauhistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on.

        Niin on mutta ovet on kiinni, ja sinne ei marssita kuin demarien vaalitoimistoon.


    • Anonyymi

      Katsoin tuon Piispa Leppäsen haastattelun YLE Areenasta. Leppänen lienee varautunut kysymykseen, mutta kuitenkin se oli hyvin henkilökohtainen ja sisimpään pureutuva (Leppäsen torjuminen lapsuuden VL yhteisöstä). Hänen vastauksensa oli hyvin intuitiivinen, mutta aivan ilmiömäisen oikeaan osuva. Aivan varmasti hän ei pohjannut vastausta mihinkään tiettyyn Raamatun jakeeseen vaan vastaus oli hyvin oppineen ihmisen humanistiseen kokonaiskuvaan perustuva. Vaikka Raamattu on 2000-3000 vuotta vanha kirjoituskokoelma, jonka keskiössä on jumaluskomus, se kuitenkin hakee jo pohjaa humanismille...millaista on olla ihmisyksilö osana muiden ihmisten yhteisöä. Sikäli Leppäsen vastaus vetoaa jopa kaltaiseeni ateistiin, joka on entinen VL yhteisön jäsen. Kun suurin osa kirkosta olisi hänen kaltaisiaan niin liittyisin uudestaan Suomen ev lut kirkkoon.

      • Anonyymi

        Naisten voimaannuttaminen takaisin tasavertaisiksi ihmisiksi on parasta, mitä meille on tapahtunut viimeiseen 10 000 vuoteen.


      • Anonyymi

        Tuossa haastattelussa Piispa Leppäsessä puhui sama Pyhä henki kuin alkuperäisessä Genesiksen kirjoittajassa. Me olemme kaikki Jumalan kuvia ja arvostettavia ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisten voimaannuttaminen takaisin tasavertaisiksi ihmisiksi on parasta, mitä meille on tapahtunut viimeiseen 10 000 vuoteen.

        Outoa on vain se, että siitä pitää vieläkin puhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa on vain se, että siitä pitää vieläkin puhua.

        "Outoa on vain se, että siitä pitää vieläkin puhua."

        Naiten aliarvostus on kestänyt noin 10 000 vuotta. Arvostus on kehittynyt vasta muutaman vuosikymmenen. Miksi sitä ei voisi vielä korostaa kun me olemme kuitenkin molemmat sukupuolet tasa-arvoisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Outoa on vain se, että siitä pitää vieläkin puhua."

        Naiten aliarvostus on kestänyt noin 10 000 vuotta. Arvostus on kehittynyt vasta muutaman vuosikymmenen. Miksi sitä ei voisi vielä korostaa kun me olemme kuitenkin molemmat sukupuolet tasa-arvoisia?

        Miten sinusta naista aliarvostetaan käytännössä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinusta naista aliarvostetaan käytännössä?

        "Miten sinusta naista aliarvostetaan käytännössä?"

        No kyllähän maatalous-industriaalis-informaatioyhteiskunnassa on työt jakautuneet sukupuolten välillä viimeisen 10 000 vuoden aikana melko voimakkaasti, vai voitko väittää vastaan? Laita vaikka tilasto maailman rikkaimmasta 1% tai top100 toimitusjohtajista. Jos naisia on yli 50% niin olen valmis syömään kottikärryllisen paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten sinusta naista aliarvostetaan käytännössä?"

        No kyllähän maatalous-industriaalis-informaatioyhteiskunnassa on työt jakautuneet sukupuolten välillä viimeisen 10 000 vuoden aikana melko voimakkaasti, vai voitko väittää vastaan? Laita vaikka tilasto maailman rikkaimmasta 1% tai top100 toimitusjohtajista. Jos naisia on yli 50% niin olen valmis syömään kottikärryllisen paskaa.

        Pltäisikö naisille antaa rahaa vaikka eivät ole sitä ansainneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa haastattelussa Piispa Leppäsessä puhui sama Pyhä henki kuin alkuperäisessä Genesiksen kirjoittajassa. Me olemme kaikki Jumalan kuvia ja arvostettavia ihmisiä.

        "Me olemme kaikki Jumalan kuvia ja arvostettavia ihmisiä."

        Jokainen ihminen on myös syntinen. Koska olemme syntisiä, teemme syntiä. Pelkkä rakastaminen ei siis riitä. Pitää uskoa Jeesukseen. Sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.


    • Anonyymi

      "Jos vihaat kanssaihmistäsi - kommunistia, feministiä, vihervasemmistolaista, perussuomalaista, kokoomuslaista jne. - vihaat Jumalan kuvaa ja itse Jumalaa."


      Viha on aika överi ilmaisu sille, ettei voi hyväksyä kaikkia ajatuksia.

      • "Viha on aika överi ilmaisu sille, ettei voi hyväksyä kaikkia ajatuksia."

        Niin on. Ehkä parempi on se, ettei hyväksy kaikkia Jumalan kuvan ajatuksia.


      • "Viha on aika överi ilmaisu sille, ettei voi hyväksyä kaikkia ajatuksia."

        Mutta täytyy vielä huomioida, että kristityt ovat tappaneet ihmisiä uskonsa vuoksi ja esimerkiksi polttaneet Jumalan kuvia noitina nuotioissaan.

        Tämä oli vain huomiona, minä kuitenkin rakastan sinua ihmisenä koska kuulut ihmiskuntaan ja meissä kaikissa on sisäisesti Jumalan valtakunta.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        "Viha on aika överi ilmaisu sille, ettei voi hyväksyä kaikkia ajatuksia."

        Mutta täytyy vielä huomioida, että kristityt ovat tappaneet ihmisiä uskonsa vuoksi ja esimerkiksi polttaneet Jumalan kuvia noitina nuotioissaan.

        Tämä oli vain huomiona, minä kuitenkin rakastan sinua ihmisenä koska kuulut ihmiskuntaan ja meissä kaikissa on sisäisesti Jumalan valtakunta.

        "meissä kaikissa on sisäisesti Jumalan valtakunta"

        Minäkin rakastan sinua ihmisenä niin kuin humanisti. Mutta Jeesus puhui vain fariseuksille, kun hän sanoi että Jumalan valtakunta on teissä sisäisesti. Jumalan valtakunta on sisällisesti vain fariseuksissa.


    • Anonyymi

      Outoa tämä kun ei ymmärretä pyhää kolminaisuutta alkuunkaan. Ei jumala ole erillinen ihmisestä. Jumala on kaikkialla siis myös ihmisessä.

      • Aivan täsmälleen näin. Ei ihminen ole erillinen Jumalasta. Ihminen on kaikkialla siis myös Jumalassa.


    • Anonyymi

      Matteus 22: 36-40
      »Opettaja, mikä on lain suurin käsky?»
      Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
      Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
      Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»

      Tärkein käsky on siis rakastaa Jumalaa yli kaiken, siis myös enemmän kuin itseään ja lähimmäisiään. Tämä tarkoittaa, että Jeesuksen todellinen seuraaja ei aseta ketään eikä mitään Jumalaa korkeammalle, ei edes omaa elämäänsä.

      Toisen käskyn "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" mukaan ihminen saa rakastaa itseään. Ilman rakkautta itseään kohtaan ihminen ei pysty rakastamaan ketään muutakaan ihmistä vilpittömästi.

      Mutta Jeesuksen seuraajilla rakkaus itseen ja lähimmäisiin ei saa voittaa rakkautta Jumalaan. Jumalan Hengen vaikutuksesta on vielä nytkin ihmisiä, jotka eivät kiellä Jumalaa ja Jeesusta, vaan ovat valmiit kuolemaan uskonsa tähden.

      Maailma ja sen teologien järkeisopit eivät tätä ymmärrä,

      • "Tärkein käsky on siis rakastaa Jumalaa yli kaiken, siis myös enemmän kuin itseään ja lähimmäisiään."

        No mutta, mutta...sinähän itse totesit juuri edellisessä virkkeessä seuraavasti: "Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»

        Miten siis toinen yhtä tärkeä käsky onkin yhtäkkiä vähempi kuin toinen käsky?

        Voit pohtia ihmisyyttä Hillel vanhemman opetuksista. Se esittää hyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön välisistä suhteista:

        "Jos minä en ole itseäni varten, ketä varten sitten olen? Jos minä olen vain itseäni varten, mikä minä olen? Jos ei nyt, niin milloin?"

        https://en.wikipedia.org/wiki/Hillel_the_Elder


      • Anonyymi

        "Maailma ja sen teologien järkeisopit eivät tätä ymmärrä,"

        Ihan selvästi tämäkään kommentoija ei ole ymmärtänyt Tooran keksisintä sanomaa, ei edes nuita Raamatun kohtia, joita hän yrittää muka selittää. Juuri nuissa kohdissa selitetään, että vasta rakastaessasi kanssaihmistä rakastat myös Jumalaa.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        "Tärkein käsky on siis rakastaa Jumalaa yli kaiken, siis myös enemmän kuin itseään ja lähimmäisiään."

        No mutta, mutta...sinähän itse totesit juuri edellisessä virkkeessä seuraavasti: "Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»

        Miten siis toinen yhtä tärkeä käsky onkin yhtäkkiä vähempi kuin toinen käsky?

        Voit pohtia ihmisyyttä Hillel vanhemman opetuksista. Se esittää hyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön välisistä suhteista:

        "Jos minä en ole itseäni varten, ketä varten sitten olen? Jos minä olen vain itseäni varten, mikä minä olen? Jos ei nyt, niin milloin?"

        https://en.wikipedia.org/wiki/Hillel_the_Elder

        Siteerasin sitä, mitä on kirjoitettu raamattuun. Minun asiani ei ole muuttaa sitä, mitä on kirjoitettu.

        On ensimäinen käsky - ja sen lisäksi on toinen käsky, joka on "yhtä tärkeä". Se, että käsky on ensimmäinen tarkoittaa, että se on kaikkein tärkein käsky: se koskee ihmisen suhdetta Jumalaan. Toinen käsky koskee ihmisen suhdetta toiseen ihmiseen; siinä käskyssä ei edes mainita Jumalaa.

        Jos siis toinen käsky korvaisi ensimmäisen tärkeydessään, ensimmäistä käskyä ei tarvittaisi. Riittäisi, että ihminen elää täydessä hyvyyden harmoniassa kanssaihmistensä kanssa, ilman yhteyttä Jumalaan. Ihminen ei siihen pysty, mutta Jumalalle mikään ei ole mahdotonta.

        Joka rakastaa Jumalaa, saa hengen, joka saa ihmisen rakastamaan kanssaihmisiään: ei vain rakkaimpiaan ja ystäviään vaan myös niitä, jotka häntä vihaavat. Kun Jeesus ristiinnaulittiin syyttömänä, Hän rukoili: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät". Noissa sanoissa yhdistyy rakkauden kaksoiskäsky: Jumala, joka on ylitse kaiken ja ihmiset, joille Jumala voi olla armollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Maailma ja sen teologien järkeisopit eivät tätä ymmärrä,"

        Ihan selvästi tämäkään kommentoija ei ole ymmärtänyt Tooran keksisintä sanomaa, ei edes nuita Raamatun kohtia, joita hän yrittää muka selittää. Juuri nuissa kohdissa selitetään, että vasta rakastaessasi kanssaihmistä rakastat myös Jumalaa.

        Väität, että ihminen pelastuu rakastamalla kanssaihmisiään, tarvitsematta rakastaa Jumalaa. Ja kun ihminen kuvaamallasi tavalla rakastaa lähimmäistään kuin itseään, se todistaa, että hän rakastaa Jumalaa. Mutta jos ihminen on tekojensa ansiosta jo niin hyvä, että hänen voidaan todeta rakastavan Jumalaa, mihin hän tarvitsee Jumalaa?

        On varmasti niin, että tämä vastaus ja alla oleva vastaukseni Master-Henrylle voivat olla ontuvia ja kirjoitukseni ovat vain yrityksiä. Mutta toivon, että haluaisimme vilpittömästi ja voisimme oppia toinen toisiltamme, jotta oppisimme ymmärtämään paremmin Jumalan tahtoa.


      • Anonyymi

        Jeesus olisi voinut olla menemättä ristille ja jäädä maailmaan parantamaan ihmisiä loppuelämäkseen. Sen sijaan Jeesus totteli Jumalaa ja antoi henkensä jottei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi. Jos Jeesus olisi jäänyt maailmaan rakastamaan lähimmäisiään, Hän ei olisi rakastanut Jumalaa. Jumalan rakastaminen on siis tärkeämpää kuin ihmisten rakastaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus olisi voinut olla menemättä ristille ja jäädä maailmaan parantamaan ihmisiä loppuelämäkseen. Sen sijaan Jeesus totteli Jumalaa ja antoi henkensä jottei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi. Jos Jeesus olisi jäänyt maailmaan rakastamaan lähimmäisiään, Hän ei olisi rakastanut Jumalaa. Jumalan rakastaminen on siis tärkeämpää kuin ihmisten rakastaminen.

        Niinpä. Johannes 12: 24 "Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon. "


    • Anonyymi

      Verojaan voi rakastaa yli ihmisen ja voikin istua lahkonsa kokouksessa niin hyvillä mielin koko itserakkaudessaan. Covid19 osoittaa sen aikakauden päättyneen, sillä Jumala on pitkämielinen. Rakkauslauluakin voi esittää kuorolaulantana, vaikka aiheena onkin vain itserakkaus.

    • Anonyymi

      Terve viha rakentuu tosi pohjalle. Kummasta aloitetaan väittely?
      Matt 6:24

    • Anonyymi

      Silloin kun ihminen tekee lähimmäisiään kohtaan vääryyttä, hän tekee myöskin vääryyttä Jumalaa kohtaan.

      • Täsmälleen näin.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        Täsmälleen näin.

        Yllä on vastaukseni sinulle kysymykseesi "Miten siis toinen yhtä tärkeä käsky onkin yhtäkkiä vähempi kuin toinen käsky?"


      • Anonyymi

        Varmasti asia on juuri näin. Nyt vain kysytään mitä on vääryyden tekeminen lähimmäistä kohtaan? Mari Leppänen kannattaa samaa sukupuolta olevien kirkkovihkimistä. Jeesus sanoo että avioliitto on miehen ja naisen liitto. Minä luotan enemmän Jeesuksen opetukseen kuin Mari Leppäsen. Jumalan rakastaminen on Hänen käskyjensä pitämistä.


    • Anonyymi

      Tosiaan ei voi... vaikka olis kaikki tieto ja vuoria siirtävä usko, ei mitään hyödyttäisi i l m a n rakkautta. niin kauan kun maailmassa on epätäydellisiä ihmisiä,, kiistellän siitä millaista sen rakkauden sitten pitäisi olla? luulen ,ett' täs on se ihmisen ongelma.=vajavaisuus. Ihmisen rakkaus on hapuilevaa, epätäydellistä, jopa itsekästä? Raamatun perusteella tarttis ensin rakastaa Jumalaa, ja sillä SAMALLA rakkaurella ihmisiä. Tuo on totta, mutta usein vaikeaa.. joskus tuntuu että koko ajan menee pieleen..

    • Anonyymi

      Joku viisas on sanonut, että ei voi rakastaa toisia, ellei rakasta itseäään
      ja että kukaan ei voi rakastaa itseään ilman Jumalaa.

    • Anonyymi

      Eikös buddismi ole opettanut tuota samaa jo tuhansia vuosia? Jos tekee pahaa muille saa pahaa karmaa jos tekee hyvää saa hyvää karmaa. Guru Garchen Rinpoche: "Ei ole väliä kutsuuko itseään buddalaiseksi vai ei buddalaiseksi. Dharma on rakkautta"

    • "Jos vihaat kanssaihmistäsi - kommunistia, feministiä, vihervasemmistolaista, perussuomalaista, kokoomuslaista jne. - vihaat Jumalan kuvaa ja itse Jumalaa."

      Näinkin voi tämän asian nähdä.

      • Anonyymi

        Miten SI N Ä sen näet?


      • Anonyymi

        "Jos vihaat kanssaihmistäsi - kommunistia, feministiä, vihervasemmistolaista, perussuomalaista, kokoomuslaista jne. - vihaat Jumalan kuvaa ja itse Jumalaa."

        Uskovat ovatkin ainoita ihmisiä jotka julistavat tasa-arvoisesti kaikille ihmisille ollenkaan erottelematta evankeliumia samalla tavalla eli tiukasti Sanaan sitoutumalla.

        Kaikilla muilla ihmisryhmillä on jokin agenda joka edellyttää ainakin uskovien torjuntaa jos ei jonkun muunkin ryhmittymät torjuntaa. Kts. esim politiittiset mielipiteet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jos vihaat kanssaihmistäsi - kommunistia, feministiä, vihervasemmistolaista, perussuomalaista, kokoomuslaista jne. - vihaat Jumalan kuvaa ja itse Jumalaa."

        Uskovat ovatkin ainoita ihmisiä jotka julistavat tasa-arvoisesti kaikille ihmisille ollenkaan erottelematta evankeliumia samalla tavalla eli tiukasti Sanaan sitoutumalla.

        Kaikilla muilla ihmisryhmillä on jokin agenda joka edellyttää ainakin uskovien torjuntaa jos ei jonkun muunkin ryhmittymät torjuntaa. Kts. esim politiittiset mielipiteet.

        "Uskovat ovatkin ainoita ihmisiä jotka julistavat tasa-arvoisesti kaikille ihmisille ollenkaan erottelematta evankeliumia samalla tavalla eli tiukasti Sanaan sitoutumalla. "

        Toki heitäkin on, ehhkä juuri se suurin osa, eli vähän liberaalimpaa väkeä.

        Ikävä kyllä sitten jotkut uskovat jakavat ihmisiä, ja osoittavat vihamielisyyttää kaikin tavoin, osa jopa Raamattua hyväksi käyttäen.


    • Anonyymi

      Jumalaa ei voi rakastaa ohi ihmisen!

      Tämä on eräs syy miksi kristityt kertovat ihmisille, että seksi saman sukupuolen kanssa on syntiä!

      Tämä on Jumalan rakastamista että pidämme Hänen tahtonsa.

      Liberaalit papit ja piispat eivät rakasta ihmisiä, kun kertovat Jumalan tahdon valheellisesti ihmisille ja näin johdattavat heitä kadotukseen pelkän poliittisen miellyttämisen takia.

      Tämä on se syy miksi liberaalit ja papit eivät rakasta Jumalaakaan.

      • Että jaksat kirjoittaa syyttävään sävyyn.

        Rakkaus on sinulle kuollut kirjain.


      • Jumalan tahto ei ole kertoa ihmisille heidän syntinsä.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Jumalan tahto ei ole kertoa ihmisille heidän syntinsä.

        Mikä kompetenssi sinulla on puhua Jumalan tahdosta?


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Että jaksat kirjoittaa syyttävään sävyyn.

        Rakkaus on sinulle kuollut kirjain.

        Sinulle kaikki on kuollutta koska Jumala on hylännyt sinut omiin himoihisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle kaikki on kuollutta koska Jumala on hylännyt sinut omiin himoihisi.

        Niinkö kuvittelet. Missä minun himoni sitten ovat, kun itse Jumala olisi niiden takana?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kompetenssi sinulla on puhua Jumalan tahdosta?

        Raamattu.


      • Anonyymi

        Sinun pitää tunnustaa ja hylätä OMAT SYNTISI, ei muiden. HehHeh!


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Että jaksat kirjoittaa syyttävään sävyyn.

        Rakkaus on sinulle kuollut kirjain.

        "Että jaksat kirjoittaa syyttävään sävyyn."

        En syyttävään sävyyn vaan julista rakkautta kaikille samalla tavalla. Sinä erottelet ihmiset ja johdattelet suoraan ja epäsuoraan homouteen taipuvaisia ihmisiä kadotukseen. Toimit samalla tavalla kuin liberaalit papit ja piispat eivät rakasta ihmisiä, kun kertovat Jumalan tahdon valheellisesti ihmisille ja näin johdattavat heitä kadotukseen pelkän poliittisen miellyttämisen takia.

        Tämä on se syy miksi liberaalit ja papit eivät rakasta Jumalaakaan.

        Tee sinäkin tässäkin asiassa parannuksen!!


      • Anonyymi

        Myös torrelle kiirii Sana, että seksi saman sukupuolen kanssa on syntiä kaikkien ihmisten kohdalla. Jumalan tahto on totuudenmukaisesti aina kerrottava. Tämä on sitä rakkautta. Ei tule johdatella ihmisiä kadotukseen valehtelun keinoin.


      • Anonyymi

        Ota vaan tosissaan Jumalan Sana, että seksi saman sukupuolen kanssa on syntiä kaikkien ihmisten kohdalla. Jumalan tahto on totuudenmukaisesti aina kerrottava. Tämä on sitä rakkautta. Ei tule johdatella ihmisiä kadotukseen valehtelun keinoin.


      • Uskovat loppuvat Suomesta.

        Vai tuleeko Suomesta järjettömiä väitteitä kertovien maa?


      • Anonyymi

        Oletpa taas negatiivinen ja aggressiivinen kuten aina!


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Raamattu.

        Pirukin lukee Raamattua samalla tavalla kuin sinä.


      • Tiedän tietenkin.

        Miehen kanssa ei maata kuten naisen kanssa maataan..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pirukin lukee Raamattua samalla tavalla kuin sinä.

        Eli lukee niinkuin siellä sanotaan mitään muuttamatta.


      • Anonyymi

        Etkö tosiaankaan tiedä vai leikitkö vain. Seksi saman sukupuolen kanssa on syntiä kaikkien ihmisten kohdalla. Jumalan tahto on totuudenmukaisesti aina kerrottava. Tämä on sitä rakkautta. Ei tule johdatella ihmisiä kadotukseen valehtelun keinoin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tosiaankaan tiedä vai leikitkö vain. Seksi saman sukupuolen kanssa on syntiä kaikkien ihmisten kohdalla. Jumalan tahto on totuudenmukaisesti aina kerrottava. Tämä on sitä rakkautta. Ei tule johdatella ihmisiä kadotukseen valehtelun keinoin.

        Minä en ole maannut miehen kanssa kuten naisen kanssa maataan.

        Tämä on kerrottava totuudenmukaisesti.


      • Kaikkea sinäkin keksit.

        Loppuuko uskovat Suomesta vai tuleeko Suomesta maa, jossa keksitään omiaan.


      • Tällaiseksi Suomi on tulossa. Valheet velloo.

        Onneksi en enää asu siellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle kaikki on kuollutta koska Jumala on hylännyt sinut omiin himoihisi.

        Kysy tuota Jumalalta ja kerro sitten mitä vastasi.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Kysy tuota Jumalalta ja kerro sitten mitä vastasi.

        Kysytty ja edellä oli vastaus!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysytty ja edellä oli vastaus!

        Jumala on siis tollo.

        Hän ei tiedä, että minulla ei ole himoja. Sait vastaukseksi Jumalalta valheen. Ja menit uskomaan sen.


      • Enpä tee sellaista.


    • Juurikin näin. 1.Joh.4:20:"Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt."

      • Anonyymi

        Huomaa kuitenkin, että tuossa puhutaan veljestä - ei kaikista ihmisistä puhumattakaan vihollista.


      • Aika sekopäistä Johannes kirjoitti.

        Mitä järkeä tuossa on?


      • Ei siinä ollut tuosta mitään.

        Mutta Satu ja Uuno saivat aikaan hyvin mukavan kirjan. Siunaa Jumala.

        Sinä olet pelkkä pahantahtoinen ihminen


      • Oho. Melkoinen käsitys sinulla.


      • Siinä se täsmälleen sanottu. Mutta kuten aina, löytyy niitä jotka alkavat vastustamaan tätä ja alkavat tekemään omia tulkintojaan, jottei vain näin tarvisisis tehdä - heille ehkä on se rakastaminen niin vaikeaa?


      • Anonyymi

        1.Joh.4:20:"Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt."

        Ja nimenomaan tästä syystä kaikille ihmisille tulee julistaa myös synti synniksi etteivät he menisi kadotukseen pelkästään jonkun väliaikaisen poliittisen sovinnaisuuden takia.

        Jeesuksen seuraajien tulee olla rohkeita etteivät miellyttääkseen valehtele ihmisille Jumalan Kirjoitettua tahtoa, vaikka saavatkin kaiken maailman vihan niskoilleen. Kuitenkin iankaikkisuus on paljon pitempi aika kuin tämä maailmassa korkeintaan vähän yli sata vuotta.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Siinä se täsmälleen sanottu. Mutta kuten aina, löytyy niitä jotka alkavat vastustamaan tätä ja alkavat tekemään omia tulkintojaan, jottei vain näin tarvisisis tehdä - heille ehkä on se rakastaminen niin vaikeaa?

        Eikö ihmisillä ole vapaus tehdä mitä haluavat?


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Ei siinä ollut tuosta mitään.

        Mutta Satu ja Uuno saivat aikaan hyvin mukavan kirjan. Siunaa Jumala.

        Sinä olet pelkkä pahantahtoinen ihminen

        Mikä siinä niin mukavaa on, että ateistikin tykkää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        1.Joh.4:20:"Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt."

        Ja nimenomaan tästä syystä kaikille ihmisille tulee julistaa myös synti synniksi etteivät he menisi kadotukseen pelkästään jonkun väliaikaisen poliittisen sovinnaisuuden takia.

        Jeesuksen seuraajien tulee olla rohkeita etteivät miellyttääkseen valehtele ihmisille Jumalan Kirjoitettua tahtoa, vaikka saavatkin kaiken maailman vihan niskoilleen. Kuitenkin iankaikkisuus on paljon pitempi aika kuin tämä maailmassa korkeintaan vähän yli sata vuotta.

        Olet ehkä käsittänyt aivan väärin.

        Jeesus edellyttää, että parannetaan sairaat, autetaan köyhiä, käydään katsomassa vankeja ja sairaita, pitää huoli omista synneistä.

        Ei suinkaan, että kaikille ihmisille pitää julistaa synti synniksi.


      • En voi mitään sille mitä Raamatussa lukee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä niin mukavaa on, että ateistikin tykkää?

        Se ei ole sanahelinää, vaan elämänläheistä.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Se ei ole sanahelinää, vaan elämänläheistä.

        Sano joku esimerkki.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        En voi mitään sille mitä Raamatussa lukee.

        Ja sekös sinua vituttaa.


    • Ihmiset ovat perseestä. Jumala on jees.

    • Anonyymi

      Itse olen ymmärtänyt, että Mari Leppänen sanoi tuon lauseen "Jumalaa ei voi rakastaa ohi ihmisen" lyödäkseen vanhoillis-lestadiolaisia. Mutta hän ei tajua, että juuri vanhoillis-lestadiolaiset juuri rakastavat ihmisiä kun julistavat Sanaa minkä kokevat totuudeksi. Liberaalit taasen valehdellessaan toimivat ei-rakastavasti kun johdattavat ihmisiä kadotukseen iankkaisiksi ajoiksi. Ihmisiä tulee julistaa pois kadotuksen mustista syövereistä.

    Ketjusta on poistettu 109 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1897
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      10
      1518
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1479
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1467
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      149
      1398
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      101
      1318
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1307
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1127
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1098
    Aihe