Äitini nukkui pois jokin aika sitten.
Meitä on kuolinpesässä 3. Minä, isäni ja siskoni.
Olemme myymässä isän ja äidin omistaman vanhan omakotitalon.
Vastuu kuulemma jakautuu niin (pankissa sanoivat) että isä 50%, minä ja siskoni molemmat 25%
Minua peloteltiin jo vaikka millä vastuilla ja ongelmilla jos talosta tulee valituksia, jälkivaatimuksia jne. kuntotarkastuksista yms. huolimatta.
Eikö se nyt kuitenkin ole niin että:
1. Jos minun vastuuni on 25% ja saan esim. 12.000 euroa. Eihän kukaan voi myöhemmin yrittää saada minua kuolinpesän osakkaan ominaisuudessa vastuuseen enemmästä kuin tuosta 12.000 eurosta? Eihän siinä olisi mitään järkeä? Vai miten nämä lait menevät, joskus tuntuu että niistä on järki kaukana.
2. Jos sen 5 vuoden vastuuaikana esim. isäni menehtyy ja hänelle jää asiasta velkaa, korvausvaatimusten yms. muodossa, eihän tuo velka siirry muille kuolinpesän osakkaille jälkikäteen? Eikö se henkilökohtainen velka ja vastuuosuus ole kuitenkin se henkilökohtainen, eikä lapset siitä joudu kuolinpesän osakkaina jälkikäteen kärsimään? Eikö se minun vastuuni edelleen pysy siinä 12.000 eurossa?
Olemme olleet rehellisiä talon kuntoon yms. liittyen. Silti huolestuttaa koska näistä nykyään käydään niin suurta vääntöä. Miten on noiden kahden asian suhteen?
Kuolinpesän osakkaan vastuu, talon myynti
4
129
Vastaukset
- Anonyymi
Täältä löytyy selkeä vastaus: https://www.kallepyrhonen.fi/kiinteistokaupan-purku-onko-kuolinpesan-osakkaalla-rajoitettu-kaupanvastuu/
Sen mukaan kuolinpesän osakkaiden vastuu tapauksessasi on yhteisvastuuta eli jokainen osakas on vastuussa koko tuomitusta määrästä. Pankin vastaus kysymykseen oli siis väärä.
Sama pätee, jos kaupan purun asemesta kauppahintaa alennetaan.
Mikä pahinta, jos käräjille joudutaan ja hävitään, oikeudenkäyntikulut voi ylittää reilusti kiistan kohteen arvon.- Anonyymi
Lisäys:
Tuohon ei oikein muuta ratkaisua liene kuin se, että koko kauppahinta sijoitetaan määräajaksi tilille, jota sen omistajat voivat käyttää vain yhdessä. Lisänä tilinomistajien sopimus tilin varojen suhteellisesta omistuksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäys:
Tuohon ei oikein muuta ratkaisua liene kuin se, että koko kauppahinta sijoitetaan määräajaksi tilille, jota sen omistajat voivat käyttää vain yhdessä. Lisänä tilinomistajien sopimus tilin varojen suhteellisesta omistuksesta.Tai jaetaan kaupan kohde ensin kuolinpesän osakkaille ja sitten jokainen myy oman osuutensa ostajalle. (Voi myös olla veroetuja.)
- Anonyymi
Ainoa käytännön keino,millä vältetään vastuut talosta,on myydä kiinteistö jolla on purkukuntoinen talo.
Laskee tontin/ maan hinnan ylemmäs,jos ostaja suostuu kauppaan noin,niin myyjän vastuu talosta loppuu kaupan päivämäärän.
Jos taas haluaa maasta ja talosta erikseen hintaa,niin sitten hyväksyy vastuut jotka asiasta seuraavat.
Kirjaa vikalistan lisäksi,lausekkeen siinä kunnossa kuin se on.
Semmoista vioista joita ei ole ollut edellisen omistajan omistusaikana tiedossa,on ikävän possakan takana vetää vastuuseen. Ja riippuu talon elinkaaren tilasta,millaisena se kannattaa myydä,ja jos annetaan jo alunperinkin vikojen takia hinnanalennusta,niin kannattaa kirjata kauppakirjaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059