Eri tekniikoiden ominaisuudet

Anonyymi

Voitteko ja osaatteko edes nelitahtihurskastelijat kertoa, että miksi nelareita ei ole missään koko luokassa kilpamoottoreina, ja miksi niissä on paljon pahemmat pakopäästöt, kuin huippu kaksitahtisissa?
Kertokaa myös rehellisesti, jos pystytte, että miksi teitä tekopyhiä "luonnonsuojelijoita" vituttaa turpa virtahevon persereiällä, kun kaksitahtitekniikka on reippaasti puhtaampi pakokaasuiltaan.
Eikö teidän kuuluisi luonnonsuojelijoina ylistää puhtaampaa tekniikkaa??? entisestään.
Joten eihän yhtään vituta, jos kohta E-tec tuotanto alkaa uudelleen, kun pakokaasu päästörajoitukset kiristyy entisestään?

80

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikös tämä asia ole ihan vain tekninen eikä asenteellinen?
      En ole kuullut, et 2-T moottorista saisi yhtä puhtaasti käyvän kuin nelarista, mutta se varmaan on mahdollista sopivilla ratkaisuilla. Jos ne ratkaisut kuitenkin ovat kalliita ja vievät teho-paino -suhteen edun, niin eipä taida olla mieltä laittaa panoksia sille hevoselle.

      • Anonyymi

        Siitähän löytyy paljonkin juttua netistä, että E-tec ainoana moottorina alittaa maailman tiukimmat päästörajat hiilivetyjen osalta ainakin. Voi johtua siitä, että yhdellä työtahdilla E-tec polttaa puolta vähemmän bensiiniä, kuin vastaava nelitahtinen, kun kokonais kulutus on kutakuinkin sama. Nelarissa on poltettava 2x määrä yhden työtahdin aikana, jolloin se on paksumpi seos, ja käryä tulee enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitähän löytyy paljonkin juttua netistä, että E-tec ainoana moottorina alittaa maailman tiukimmat päästörajat hiilivetyjen osalta ainakin. Voi johtua siitä, että yhdellä työtahdilla E-tec polttaa puolta vähemmän bensiiniä, kuin vastaava nelitahtinen, kun kokonais kulutus on kutakuinkin sama. Nelarissa on poltettava 2x määrä yhden työtahdin aikana, jolloin se on paksumpi seos, ja käryä tulee enemmän.

        "Voi johtua siitä, että yhdellä työtahdilla E-tec polttaa puolta vähemmän bensiiniä, kuin vastaava nelitahtinen, kun kokonais kulutus on kutakuinkin sama."

        Miten moottori voi kuluttaa puolta vähemmän ja samalla yhtä paljon kuin verrokkimoottori? Valuttamalla puolet bensoista mereen? Varkaat varastavat bensat?

        Missä kohdassa nelarissa pitää polttaa kaksinkertainen määrä työtahdin aikana? Työtahteja kun on molemissa tasan tarkkaan yksi palotapahtumaa kohden.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voi johtua siitä, että yhdellä työtahdilla E-tec polttaa puolta vähemmän bensiiniä, kuin vastaava nelitahtinen, kun kokonais kulutus on kutakuinkin sama."

        Miten moottori voi kuluttaa puolta vähemmän ja samalla yhtä paljon kuin verrokkimoottori? Valuttamalla puolet bensoista mereen? Varkaat varastavat bensat?

        Missä kohdassa nelarissa pitää polttaa kaksinkertainen määrä työtahdin aikana? Työtahteja kun on molemissa tasan tarkkaan yksi palotapahtumaa kohden.....

        Olihan tuo aika erikoisesti ilmaistu.
        Jos haluaa ymmärtää, niin sillä voisi tarkoittaa sitä, että siinä, missä nelari tekee yhden työtahdin, niin 2t tekee kaksi.

        Koska energia tulee polttoaineesta, niin saman tehon saamiseksi 2t riittää yhtä pamahdusta kohden puolet nelarin polttoainetta koska pamahduksia on kaksinkertainen määrä aikayksikössä.

        Vaatii kuitenkin tahtoa kaivaa se tuosta viestistä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan tuo aika erikoisesti ilmaistu.
        Jos haluaa ymmärtää, niin sillä voisi tarkoittaa sitä, että siinä, missä nelari tekee yhden työtahdin, niin 2t tekee kaksi.

        Koska energia tulee polttoaineesta, niin saman tehon saamiseksi 2t riittää yhtä pamahdusta kohden puolet nelarin polttoainetta koska pamahduksia on kaksinkertainen määrä aikayksikössä.

        Vaatii kuitenkin tahtoa kaivaa se tuosta viestistä :D

        Tästä voidaan siis kaivaa että 2t vie puolet vähemmän polttoainetta kulutettua energiaa kohden tai tuotettua tehoa kohden?
        🙄🤭🤭🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä voidaan siis kaivaa että 2t vie puolet vähemmän polttoainetta kulutettua energiaa kohden tai tuotettua tehoa kohden?
        🙄🤭🤭🤭

        No ei tietenkään :D
        Kuha yritin ymmärtää.
        Tosin teho-painosuhde on 1,5 kertainen noin keskimäärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voi johtua siitä, että yhdellä työtahdilla E-tec polttaa puolta vähemmän bensiiniä, kuin vastaava nelitahtinen, kun kokonais kulutus on kutakuinkin sama."

        Miten moottori voi kuluttaa puolta vähemmän ja samalla yhtä paljon kuin verrokkimoottori? Valuttamalla puolet bensoista mereen? Varkaat varastavat bensat?

        Missä kohdassa nelarissa pitää polttaa kaksinkertainen määrä työtahdin aikana? Työtahteja kun on molemissa tasan tarkkaan yksi palotapahtumaa kohden.....

        Onko tässä avauksessa nelitahtisen puoltajat todellakin noin tyhmiä, etteivät pysty tajuamaan noin yksinkertaista asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan tuo aika erikoisesti ilmaistu.
        Jos haluaa ymmärtää, niin sillä voisi tarkoittaa sitä, että siinä, missä nelari tekee yhden työtahdin, niin 2t tekee kaksi.

        Koska energia tulee polttoaineesta, niin saman tehon saamiseksi 2t riittää yhtä pamahdusta kohden puolet nelarin polttoainetta koska pamahduksia on kaksinkertainen määrä aikayksikössä.

        Vaatii kuitenkin tahtoa kaivaa se tuosta viestistä :D

        Mikä siinä oli niin vaikeaa tajuta. Mulle se on päivänselvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitähän löytyy paljonkin juttua netistä, että E-tec ainoana moottorina alittaa maailman tiukimmat päästörajat hiilivetyjen osalta ainakin. Voi johtua siitä, että yhdellä työtahdilla E-tec polttaa puolta vähemmän bensiiniä, kuin vastaava nelitahtinen, kun kokonais kulutus on kutakuinkin sama. Nelarissa on poltettava 2x määrä yhden työtahdin aikana, jolloin se on paksumpi seos, ja käryä tulee enemmän.

        Näissä kilpaluokissa tuskin sirsee 2T koneet
        https://www.boats.com/on-the-water/offshore-powerboat-racing/

        Ja vene kisoja ajetaan turbini moottoreillakin ja ilmeisesti ne ovat vain yksitahtisia?


    • Anonyymi

      Älä ruoki mt trollia. Tuhansia 4t dissaus spammeja tämä ETEC/2T HÖRHÖ palstalle postannut. Elää ihan mielikuvitus maailmassa. ÄLÄ RUOKI TROLLIA.

      • Anonyymi

        Oliko sulla taas liian vaikeaa tajuta asian ydintä. Koko veneilykansa nauraa sinun touhulle.
        Kerro joskus moottorisi hienoista ominaisuuksista, jos niitä edes on.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aika huvittavaa, kun eivät vieläkään pysty rikkomaan EVINRUDEN V8 tempaisemaa huippunopeutta 287, 3 km/h.
        Taitaa olla niin, että nelitahtisten venttiilikoneistot ei kestä vipattaa sitä leikkiä.


    • Anonyymi

      2-tahtikoneista tulee mieleen nuoruuden 2-tahtiset mopot ja 2-tahtiset Wartburg-autot. Ne ne vasta tärpättiruiskuja olivat, pakko oli stopata bussipysäkille minuutiksi ja antaa haisulin mennä tarpeeksi kauaksi edelle. Maanteillä ne oli tosin helppo ohittaa.

      2-tahtinen on 2-tahtinen vaikka voissa paistaisi. Ei juolahtaisi mieleen siihen edes pitkällä kepillä koskea ja varsinkaan ei veneen moottoriksi, jo ajatuksena todella vastenmielinen!!!

      • Anonyymi

        Juu, mutta tuo onkin tunnepohjainen lähestyminen. Tunteet on ihan hyvä asia.


    • Anonyymi

      Ainakin osaamme sanoa, että sanat kokoluokka ja huippukaksitahtinen ovat yhdyssanoja.
      Näihin asti 2- tahtikoneita on kyetty tekemään hieman vastaavan tehoisia 4- tahtisia kevyemmiksi, siinä olennaisin syy, onhan siinä 2- tahtikoneessa vähemmän osia, ei ole esim. venttiilikoneistoa. Mutta yhä suurempia 4- tahtiperämoottoreita valmistetaan, erot ovat yhä pienenemässä.
      Kilpakoneissa sellaiset käsitteet kuin esim. hyötysuhde ovat sivuseikkoja, niin ne ovat itse asiassa perämoottoreissa yleisestikin, polttoaineen ominaiskulutus erityisesti moottorien suuremmilla tehoilla on luokkaa 500-700 g/kWh kun se moderneilla suurilla hidaskäyntisillä laivamoottoreilla on jopa reilusti alle 200 g/kWh.
      Itse muistan olleeni hetken aikaa käyttelemässä noin 3000 kW:n tehoisia 2- tahtimoottoreita, niitä oli yhdessä laivassa neljä kpl.

      • Anonyymi

        Älä unohda, että 2t on myös pienempi kooltaan.


      • Anonyymi

        Oho, olipa erikoinen konstruktio! Mikä tai minkälainen laiva oli kyseessä?


      • Anonyymi

        Muistat väärin. Laivoissa on vain yksi pääkone.


      • Anonyymi

        No ei kyllä mikään pitkään aikaan myyty perämoottori ole kuluttanut 700 g/kWh. Sehän tarkoittaisi 20 hv koneelle 14 l/h kulutusta. Huonoimmat 90-luvun 2T-koneet veivät 500 g/kWh kaasu pohjassa, parhaat 400.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho, olipa erikoinen konstruktio! Mikä tai minkälainen laiva oli kyseessä?

        Esim. Wärtsilän Neuvostoliitolle rakentamissa jäänmurtajissa oli kuusi kpl 9- sylinterisiä 2- tahtikoneita, teho noin 3400 kW per kone. Suomalaisissa tarmo- luokan jäänmurtajissa oli ja on yhä neljä kpl 8- sylinterisiä 2- tahtikoneita, teho noin 3000 kW per kone. Hieman vanhemmissa Karhu- luokan murtajissa oli neljä kpl 6- sylinteristä 2- tahtista noin 2400 kW tehoista pääkonetta.
        Aivan samanlaiset koneistoratkaisut tulivat myös Ruotsin valtiolle tehtyihin em. luokkia vastaaviin murtajiin.
        Ai niin, kun jm Avun yksi pääkone vaurioitui eräänä talvena Perämerellä ja kun se piti saada korjattua pikaisesti mutta kun telakalla ei ollut varastossa tuollaisen 8- sylinterisen koneen runkoa mutta oli 9- sylinterisen, se 9- sylinterinen sitten soviteltiin mahtumaan sinne.
        Ko. aluksista esim. Karhu on toimintakuntoisena Pietarin satamassa, Tarmo Tallinnassa, Varma Riiassa ja sillai, on niitä maailmassa erikoisia konstruktioita...Näitäkin aluksia jos kaikki Wärtsilän suomelle, ruotsille ja n- liitolle tekemät jäänmurtajat laskettaisiin, olisi yhteensä 50-60 kpl, ihmeellistä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Wärtsilän Neuvostoliitolle rakentamissa jäänmurtajissa oli kuusi kpl 9- sylinterisiä 2- tahtikoneita, teho noin 3400 kW per kone. Suomalaisissa tarmo- luokan jäänmurtajissa oli ja on yhä neljä kpl 8- sylinterisiä 2- tahtikoneita, teho noin 3000 kW per kone. Hieman vanhemmissa Karhu- luokan murtajissa oli neljä kpl 6- sylinteristä 2- tahtista noin 2400 kW tehoista pääkonetta.
        Aivan samanlaiset koneistoratkaisut tulivat myös Ruotsin valtiolle tehtyihin em. luokkia vastaaviin murtajiin.
        Ai niin, kun jm Avun yksi pääkone vaurioitui eräänä talvena Perämerellä ja kun se piti saada korjattua pikaisesti mutta kun telakalla ei ollut varastossa tuollaisen 8- sylinterisen koneen runkoa mutta oli 9- sylinterisen, se 9- sylinterinen sitten soviteltiin mahtumaan sinne.
        Ko. aluksista esim. Karhu on toimintakuntoisena Pietarin satamassa, Tarmo Tallinnassa, Varma Riiassa ja sillai, on niitä maailmassa erikoisia konstruktioita...Näitäkin aluksia jos kaikki Wärtsilän suomelle, ruotsille ja n- liitolle tekemät jäänmurtajat laskettaisiin, olisi yhteensä 50-60 kpl, ihmeellistä...

        Lisätään nyt vielä ihmeellisyyksien maailmaa mainitsemalla, että esim. noissa jäänmurtajissa pääkoneiston lisäksi on 4- 6 kpl apukoneita per laiva, apukonetehot yht. luokkaa min 2500 kW:a. Esim. uusimmissa ja suurimmissa risteily- tai autolautta- aluksissa ei ole ainuttakaan jossa olisi vain yksi pääkone, yleensä niitä on vähintään neljä, useimmiten kuitenkin kuusi tai enemmänkin ja siis eritehoiset ja eri tarkoitusta palvelevat apukoneet lisäksi, ihmeellistä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Wärtsilän Neuvostoliitolle rakentamissa jäänmurtajissa oli kuusi kpl 9- sylinterisiä 2- tahtikoneita, teho noin 3400 kW per kone. Suomalaisissa tarmo- luokan jäänmurtajissa oli ja on yhä neljä kpl 8- sylinterisiä 2- tahtikoneita, teho noin 3000 kW per kone. Hieman vanhemmissa Karhu- luokan murtajissa oli neljä kpl 6- sylinteristä 2- tahtista noin 2400 kW tehoista pääkonetta.
        Aivan samanlaiset koneistoratkaisut tulivat myös Ruotsin valtiolle tehtyihin em. luokkia vastaaviin murtajiin.
        Ai niin, kun jm Avun yksi pääkone vaurioitui eräänä talvena Perämerellä ja kun se piti saada korjattua pikaisesti mutta kun telakalla ei ollut varastossa tuollaisen 8- sylinterisen koneen runkoa mutta oli 9- sylinterisen, se 9- sylinterinen sitten soviteltiin mahtumaan sinne.
        Ko. aluksista esim. Karhu on toimintakuntoisena Pietarin satamassa, Tarmo Tallinnassa, Varma Riiassa ja sillai, on niitä maailmassa erikoisia konstruktioita...Näitäkin aluksia jos kaikki Wärtsilän suomelle, ruotsille ja n- liitolle tekemät jäänmurtajat laskettaisiin, olisi yhteensä 50-60 kpl, ihmeellistä...

        Jaa sä puhuit jostain museoaluksista, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Olivatko keskinopeita nuo koneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa sä puhuit jostain museoaluksista, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Olivatko keskinopeita nuo koneet?

        Jaa jaa ja sääää väität edelleen että laivoissa on vain yksi pääkone, nääääs siihen väitteeseen minä vastasin. Kerropa nyt nimiltä muutama risteilyalus, autolautta, jäänmurtaja, iso valtamerihinaaja tms. alus jossa on VAIN yksi pääkone?
        Olet siis onnistunut kaivamaan netistä sanan keskinopea, miten nopea se muuten on? Mikä on keskimääräinen männännopeus suhteessa teholliseen keskipaineeseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistat väärin. Laivoissa on vain yksi pääkone.

        Ja tämä on tosi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistat väärin. Laivoissa on vain yksi pääkone.

        Maailman kaikista yli 1000 brt aluksista yli 95 prosentissa on enemmän kuin yksi pääkone!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailman kaikista yli 1000 brt aluksista yli 95 prosentissa on enemmän kuin yksi pääkone!

        Kyllä perämoottoripalstalla pitää nyt saada yksimielisyys laivan pääkoneista.

        Viking Linen sivuilta:
        "Wärtsilä toimitti M/S Viking Graceen neljä Wärtsilä 8L50DF -päämoottoria"

        Mikä noista neljästä on jonkun mielestä se ainoa päämoottori?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailman kaikista yli 1000 brt aluksista yli 95 prosentissa on enemmän kuin yksi pääkone!

        Laitapa linkki tilastoon :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä perämoottoripalstalla pitää nyt saada yksimielisyys laivan pääkoneista.

        Viking Linen sivuilta:
        "Wärtsilä toimitti M/S Viking Graceen neljä Wärtsilä 8L50DF -päämoottoria"

        Mikä noista neljästä on jonkun mielestä se ainoa päämoottori?

        Siis sinun mielestäsi ahtailla ja mutkaisilla väylillä kulkeva jäänmurtajaksi luokiteltu alus on hyvä valita edustamaan kaikkia maailman aluksia?

        Mämmi on sitten maailman yleisin ruoka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sinun mielestäsi ahtailla ja mutkaisilla väylillä kulkeva jäänmurtajaksi luokiteltu alus on hyvä valita edustamaan kaikkia maailman aluksia?

        Mämmi on sitten maailman yleisin ruoka?

        Missä niin olen väittänyt. Tuossa nyt vain on yksi konkreettinen esimerkki laivasta, jossa on neljä identtistä konetta ja kaksi identtistä potkuriakselia.

        Minä en ole väittänyt mitään yksimoottorisen yleisyydestä tai harvinaisuudesta. Tietysti sellaisiakin on.

        Joku sen sijaan väitti " Laivoissa on vain yksi pääkone." Hän varmaankin kertoo, mikä se noista Gracen neljästä koneesta on.

        Mutta edelleen keskustelu liittyy hyvin vähän perämoottoreihin. Ehkä jonkun mielestä kahden tai useamman perämoottorin tapauksessa joku koneista on pääkone. Tavallaan näin voi ollakin, sillä on perämoottoreita, joista toisessa ei esimerkiksi ole ohjaustehostinta rinnanasennuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa jaa ja sääää väität edelleen että laivoissa on vain yksi pääkone, nääääs siihen väitteeseen minä vastasin. Kerropa nyt nimiltä muutama risteilyalus, autolautta, jäänmurtaja, iso valtamerihinaaja tms. alus jossa on VAIN yksi pääkone?
        Olet siis onnistunut kaivamaan netistä sanan keskinopea, miten nopea se muuten on? Mikä on keskimääräinen männännopeus suhteessa teholliseen keskipaineeseen?

        Erehdyit, en väittänyt mitään! Kysyin vain oliko keskinopeita,
        Mun ei tarvi tuommoisia netistä etsiä, olen siiffinä aluksella jossa on hidaskäyntinen pääkone ja keskinopeat apukoneet .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erehdyit, en väittänyt mitään! Kysyin vain oliko keskinopeita,
        Mun ei tarvi tuommoisia netistä etsiä, olen siiffinä aluksella jossa on hidaskäyntinen pääkone ja keskinopeat apukoneet .

        Suomenkielessä tuo on väite:

        "Maailman kaikista yli 1000 brt aluksista yli 95 prosentissa on enemmän kuin yksi pääkone!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomenkielessä tuo on väite:

        "Maailman kaikista yli 1000 brt aluksista yli 95 prosentissa on enemmän kuin yksi pääkone!"

        En minä tuota väitettä kirjoittanut!
        Oliko keskinopeita?
        Tuo on kysymys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä tuota väitettä kirjoittanut!
        Oliko keskinopeita?
        Tuo on kysymys!

        Älä sitten vastaa siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä tuota väitettä kirjoittanut!
        Oliko keskinopeita?
        Tuo on kysymys!

        Toistan: Maailman kaikista yli 1000 BRT aluksista enemmän kuin 95 prosenttia on varustettu useammalla kuin yhdellä pääkoneella. Tähän väitteeseen keskinopeus ei liity mitenkään!
        Se höpöttäjä joka täällä jankkaa kysyen jotain keskinopeista, ei tiedä miten nopeita ne keskinopeat ovat, ei tiedä edes niiden keskimääräistä männännopeutta saati keskimääräistä männännopeutta tehollisen keskipaineeseen suhteutettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erehdyit, en väittänyt mitään! Kysyin vain oliko keskinopeita,
        Mun ei tarvi tuommoisia netistä etsiä, olen siiffinä aluksella jossa on hidaskäyntinen pääkone ja keskinopeat apukoneet .

        Oikein siiffinä olet siellä nopean ja keskinopean välissä. Voi hurjaa. Pait5si että emme usko tarinaasi, kas kun kerrot ihan liian vähän koska et tiedä enempää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toistan: Maailman kaikista yli 1000 BRT aluksista enemmän kuin 95 prosenttia on varustettu useammalla kuin yhdellä pääkoneella. Tähän väitteeseen keskinopeus ei liity mitenkään!
        Se höpöttäjä joka täällä jankkaa kysyen jotain keskinopeista, ei tiedä miten nopeita ne keskinopeat ovat, ei tiedä edes niiden keskimääräistä männännopeutta saati keskimääräistä männännopeutta tehollisen keskipaineeseen suhteutettuna.

        Miksi jauhat mulle tuota enemmän kuin yksi pääkone? En ole koskaan väittänyt että laivassa olisi vain yksi pääkone! Olen itsekin työskennellyt laivoissa joissa on useampi pääkone! Tällä hetkellä on tosin vai yksi pääkone. Hidaskäyntinen. Maks. 105 rpm.
        Et taida itse tietää mikä on keskinopea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein siiffinä olet siellä nopean ja keskinopean välissä. Voi hurjaa. Pait5si että emme usko tarinaasi, kas kun kerrot ihan liian vähän koska et tiedä enempää...

        Sulla ei ole mitään korvien välissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jauhat mulle tuota enemmän kuin yksi pääkone? En ole koskaan väittänyt että laivassa olisi vain yksi pääkone! Olen itsekin työskennellyt laivoissa joissa on useampi pääkone! Tällä hetkellä on tosin vai yksi pääkone. Hidaskäyntinen. Maks. 105 rpm.
        Et taida itse tietää mikä on keskinopea?

        Kyllä keskinopea on hidasta nopeampi mutta nopeaa hitaampi.
        14.4 klo 21:40 kirjoitti joku että laivoissa on vain yksi pääkone, kyseiseen kommenttiin olen pyrkinyt vastaamaan, kertaalleen jopa aika välittömästi.


    • Anonyymi

      Miten 2t hörhön laivadiiselit kuuluu perämoottori palstalle. . ei sitten mitenkään. Laiva ja merenkulku palstakin löytyy. Sitäpaitsi laiva/generaattori dieseleissä venttiili koneistot,olen itse koneistanut ja kasannut niitä. . Palsta pitää saada asialliseksi. ei mt hörhön viihde spammi tunkioksi.

      • Anonyymi

        Jäit tietämättömyytesi kanssa niin pahoin alakynteen, että purat tuskastumistasi nyt noin kiukuttelemalla. Nämä sivut ovat tarkoitetut keskustelemiseen ja keskusteluissa lähes aina ajaudutaan vähän sivuunkin ihan siitä aloitusaiheesta, ei siinä mitään, niinhän tapahtuu myös keskusteltaessa ns. kasvoista kasvoihin.
        2t hörhö, mitä tuokin ilmaisu tarkoittaa, mitä tarkoittaa 2t, jos siinä olisi edes välilyönti niin sen voisi tulkita tarkoittavan tuntia ja jos siinä olisi väliviiva, sen voisi asiayhteys huomioiden tulkita tarkoittavan 2- tahtista konetta, nyt se ei tarkoita mitään!


      • Anonyymi

        Siis olet ollut hanttina konepajalla.
        Se onkin hyvä pohja ponnistaa tekniseen kesusteluun :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis olet ollut hanttina konepajalla.
        Se onkin hyvä pohja ponnistaa tekniseen kesusteluun :D

        Mikä on "hantti"? Etkö jo voisi lopettaa itsesi perinpohjaisen munaamisen......????


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa pai, pai??

        Pai pai paitaressu
        Merikanto, Oskar (säv.); Mustakallio, Jooseppi (san.); Liljequist, Signe (esitt.) (1928)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pai pai paitaressu
        Merikanto, Oskar (säv.); Mustakallio, Jooseppi (san.); Liljequist, Signe (esitt.) (1928)

        Valitan, en ole musiikki- ihmisiä!


      • Anonyymi

        Niinpä, laivamoottoreita on sekä 2- että 4- tahtisena. Jos olet ollut tekemisissä vain 4- tahtisten kanssa, ei se tarkoita etteikö myös 2- tahtisia laivamoottoreita olisi olemassa. Ja kyllä vain, eräs merkittävä ero noissa on kuin onkin se, että 4- tahtisissa on ne venttiilit, 2- tahtisissa ei, jookos. Nyt ei siis puhuta esim. polttoaine- tai käynnistysilmaventtiileistä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, laivamoottoreita on sekä 2- että 4- tahtisena. Jos olet ollut tekemisissä vain 4- tahtisten kanssa, ei se tarkoita etteikö myös 2- tahtisia laivamoottoreita olisi olemassa. Ja kyllä vain, eräs merkittävä ero noissa on kuin onkin se, että 4- tahtisissa on ne venttiilit, 2- tahtisissa ei, jookos. Nyt ei siis puhuta esim. polttoaine- tai käynnistysilmaventtiileistä...

        On nykyisissä laivan 2t moottoreissa pakoventtiilit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On nykyisissä laivan 2t moottoreissa pakoventtiilit.

        Mikä se on toi 2t?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se on toi 2t?

        Siinäpä sulle miettimistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On nykyisissä laivan 2t moottoreissa pakoventtiilit.

        Pari esimerkkiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari esimerkkiä?

        Laita Googleen hakusanaksi vaikka marine 2-stroke engine


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se on toi 2t?

        Eikö selviä asiayhteydestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäit tietämättömyytesi kanssa niin pahoin alakynteen, että purat tuskastumistasi nyt noin kiukuttelemalla. Nämä sivut ovat tarkoitetut keskustelemiseen ja keskusteluissa lähes aina ajaudutaan vähän sivuunkin ihan siitä aloitusaiheesta, ei siinä mitään, niinhän tapahtuu myös keskusteltaessa ns. kasvoista kasvoihin.
        2t hörhö, mitä tuokin ilmaisu tarkoittaa, mitä tarkoittaa 2t, jos siinä olisi edes välilyönti niin sen voisi tulkita tarkoittavan tuntia ja jos siinä olisi väliviiva, sen voisi asiayhteys huomioiden tulkita tarkoittavan 2- tahtista konetta, nyt se ei tarkoita mitään!

        Kiitos laivamoottoreiden asiantuntijat,kun olette sivistäneet ja valaisseet tätä hyvin tunkkaista perämoottori sivustoa, jossa on selvästi joku nelitahtimafia tyrkyttämässä venttiilien retkuttamisjousiaan, vaikka ne saastuttavat enemmän, kuin huippu kaksitahtiset koneet.
        TOSIASIAHAN ON, ETTÄ SE SAASTUTTAA ENEMMÄN, JOLLA ENITEN AJETAAN JA NYKYÄÄN SEN TEKEVÄT NELITAHTISET.


    • Anonyymi

      Kylläpäs kaksitahtisen perämoottorin omistajaa *ituttaa!
      Jätä ne perjantaipullot ostamatta ja säästä rahaa niin saat nelarikoneen niin ei tarvitse haukkua nelareiden omistajia ja olla kateellinen kun muut ajelee järvellä ilman sinistä pakokaasupilveä ja 2T röpötystä, moottorikin pienellä kaasulla vatkaa edes takaisin😂

      • Anonyymi

        Aamen!


      • Anonyymi

        Eipä siihen muuta syytä tarvita. Nelarilla on kivempi ajaa ja ainakin omassa kokoluokassani (20hp) kulutus on merkittävästi pienempi, kuin saman merkin viimeisillä 2t koneilla. Uistelu on miellyttävää toisin kuin 2t vatkaimella, jonka perässä kalatkin nousee pintaan yskimään. 2t moottori menee jossain lyhyehkön etäisyyden yhteysveneessä,
        jolla vain ajetaan mantereen ja mökin väliä tai kalanpyydyksille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siihen muuta syytä tarvita. Nelarilla on kivempi ajaa ja ainakin omassa kokoluokassani (20hp) kulutus on merkittävästi pienempi, kuin saman merkin viimeisillä 2t koneilla. Uistelu on miellyttävää toisin kuin 2t vatkaimella, jonka perässä kalatkin nousee pintaan yskimään. 2t moottori menee jossain lyhyehkön etäisyyden yhteysveneessä,
        jolla vain ajetaan mantereen ja mökin väliä tai kalanpyydyksille.

        tarpeetonta kiistelyä kaikki tyynni. perusasia on että 2- ja 4- tahtisten moottorien tointaperiaate- erot ovat merkittävät, eikä pelkästään voitelun osalta. ¤- tahtisessa polttoaineen palamis- ja poltetun polttoaineen pakokaasut eivät pääse sekoittumaan toisiinsa lainkaan siinä mitassa kuin 2- tahtisessa, palaminen ja palokaasujen poisto tapahtuvat omilla männänliikkeillään, voiteluöljyä ei juurikaan joudu polttoaine- ilmaseoksen sekaan eikä siis pala. Se miten harvoin ja vähän 4- tahtiseen kunnossa olevaan moottoriin on lisättävä voiteluöljyä, kertoo miten vähän sitä kaiken kaikkiaan kuluu, toisin kuin 2- tahtisessa jossa voiteluainetta on lisättävä yhtenään ikään kuin sekin olisi polttoainetta. Suuria laivakoneitakin toki tehdään pieniä määriä 2- tahtisina, mutta niissä kaasujenvaihto kuten voitelukin on erilaista, palamiselle ja kaasujenvaihdolle jää enemmän aikaa pienen kierrosluvun seurauksena, voitelu taas on toteutettu pitkälti kuten 4- tahtisilla, kierrosluvut ovat usein alle 100, alimmillaan noin 65 rpm eikä laivakoneissa voiteluöljyä sekoitella polttoaineeseen. On erilaista saada palaminen ja kaasujenvaihto toimimaan hyvin kierrosluvulla esim. 100 rpm kuin kierrosluvulla esim. 6000 rpm.


    • Anonyymi

      Kyllä 2T perämoottorit tulisi kieltää jo 2022.

      • Anonyymi

        väsynyttä


    • Anonyymi

      Jotenkin tuntuu siltä, että on aivan sama mitä tahteja se kone käyttää toimiakseen. Tulevaisuudessa ei ole kellään varaa tai mahdollisuuksia liikkua vesillä huvitarkoituksessa, siitä pitää nykyinen vihervasemmisto meininki huolen.

      • Anonyymi

        Jotenkin käytännössä näyttää siltä että veneiden määrä vaan lisääntyy ja erityisesti moottorikoot kasvavat, oletko huomannut katsella ympärillesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin käytännössä näyttää siltä että veneiden määrä vaan lisääntyy ja erityisesti moottorikoot kasvavat, oletko huomannut katsella ympärillesi?

        Mutu on huono mittari yhtään millekään. Sitä näkee, mitä hakee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutu on huono mittari yhtään millekään. Sitä näkee, mitä hakee...

        No eikö veneiden määrä ja moottorien koko sitten ole lisääntynyt?
        Onko sulla tästä laittaa jotain faktaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin käytännössä näyttää siltä että veneiden määrä vaan lisääntyy ja erityisesti moottorikoot kasvavat, oletko huomannut katsella ympärillesi?

        Väärin, verotus teki sen että veneiden määrä väheni rajusti.


      • Anonyymi

        Kyllä mulla on varaa liikkua vesillä tulevaisuudessakin. Soutamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikö veneiden määrä ja moottorien koko sitten ole lisääntynyt?
        Onko sulla tästä laittaa jotain faktaa?

        Niin, en muista nähneeni kotisaaristossani 1950- 1980- luvuilla isompaa kuin noin 20 hp:n eli noin 15 kW:n tehoista venemoottoria. Mutta sitten pyllähtivät paikalle rikkaat mökkiläiset mukanaan ensimmäiset jopa 40-50 hp tehoiset perämoottorit ja nythän veneilystä nautitaan jo 300- 500 hp tehoisilla moottoreilla.
        Kun katson asuinpaikkakunnallani, myönnän että eteläisessä suomessa, veneiden määrää niin sekä veneiden määrä että moottorikoot ovat kasvaneet parin vuosikymmenen aikana moninkertaisiksi, ajelepa satelliittikartalla vaikka Sipooseen, mitä sieltä löytyy sellaista mitä sieltä ei olisi löytynyt joskus 1960- luvulla, onko mielestäsi tapahtunut mitään muutosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, en muista nähneeni kotisaaristossani 1950- 1980- luvuilla isompaa kuin noin 20 hp:n eli noin 15 kW:n tehoista venemoottoria. Mutta sitten pyllähtivät paikalle rikkaat mökkiläiset mukanaan ensimmäiset jopa 40-50 hp tehoiset perämoottorit ja nythän veneilystä nautitaan jo 300- 500 hp tehoisilla moottoreilla.
        Kun katson asuinpaikkakunnallani, myönnän että eteläisessä suomessa, veneiden määrää niin sekä veneiden määrä että moottorikoot ovat kasvaneet parin vuosikymmenen aikana moninkertaisiksi, ajelepa satelliittikartalla vaikka Sipooseen, mitä sieltä löytyy sellaista mitä sieltä ei olisi löytynyt joskus 1960- luvulla, onko mielestäsi tapahtunut mitään muutosta?

        On siellä asuvat lukuisat tuttavani ainakin muuttuneet eläkeläisiksi. Veneiden määrä heillä on ehkä nyt alkanut vähentyä iän myötä. Miksi minulta tuommoista kysyt? Minähän olin sitä mieltä että veneiden määrä on lisääntynyt noin yleensä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, en muista nähneeni kotisaaristossani 1950- 1980- luvuilla isompaa kuin noin 20 hp:n eli noin 15 kW:n tehoista venemoottoria. Mutta sitten pyllähtivät paikalle rikkaat mökkiläiset mukanaan ensimmäiset jopa 40-50 hp tehoiset perämoottorit ja nythän veneilystä nautitaan jo 300- 500 hp tehoisilla moottoreilla.
        Kun katson asuinpaikkakunnallani, myönnän että eteläisessä suomessa, veneiden määrää niin sekä veneiden määrä että moottorikoot ovat kasvaneet parin vuosikymmenen aikana moninkertaisiksi, ajelepa satelliittikartalla vaikka Sipooseen, mitä sieltä löytyy sellaista mitä sieltä ei olisi löytynyt joskus 1960- luvulla, onko mielestäsi tapahtunut mitään muutosta?

        Höpö höpö, minullakin oli Sipoossa kolme venettä, kaksi poltin viime juhannuksena kokossa joten kyllä veneiden määrä on vähentynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, minullakin oli Sipoossa kolme venettä, kaksi poltin viime juhannuksena kokossa joten kyllä veneiden määrä on vähentynyt.

        No minä joka tuon Sipoon nyt esiin otin ja kotisaaristostani kerroin, tarkennan että minun kotisaaristoni ei ollut Sipoo mutta sen verran Sipootakin tiedän ja tunnen että veneitä siellä on ihan paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, verotus teki sen että veneiden määrä väheni rajusti.

        Mihin ne veneet menivät, jos määrä on mielestäsi vähentynyt ?


    • Anonyymi

      Älä unohda koskaan, että E-tec oli niin paska että sen valmistus lopetettiin kun kauppa ei käynyt.

      • Anonyymi

        Aamen!


      • Anonyymi

        e-tec peittosi kaikilla osa -alueilla joka ikisen nelitahtisen tullenmennen. SE ON TOSIASIA!
        KUTEN MYÖS SE ETTÄ NELARIT SAASTUTTAVAT ENEMMÄN, KUIN E-TEC.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        e-tec peittosi kaikilla osa -alueilla joka ikisen nelitahtisen tullenmennen. SE ON TOSIASIA!
        KUTEN MYÖS SE ETTÄ NELARIT SAASTUTTAVAT ENEMMÄN, KUIN E-TEC.

        Käytä isompia kirjaimia, tulet siten aina vaan uskottavammaksi....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        e-tec peittosi kaikilla osa -alueilla joka ikisen nelitahtisen tullenmennen. SE ON TOSIASIA!
        KUTEN MYÖS SE ETTÄ NELARIT SAASTUTTAVAT ENEMMÄN, KUIN E-TEC.

        Miksiköhän sen valmistus sitten lopetettiin?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Noin typerään mainostukseen sortuvan tuotteen sietääkin poistua markkinoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin typerään mainostukseen sortuvan tuotteen sietääkin poistua markkinoilta.

        Mistä luulet johtuvan, että säälimme teitä ihan vilpittömästi?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe