Kipu jalkapohjisss

Anonyymi

Jalkapohjiini, ihon alle, on taas tullut kipua ja sellaisia nappuloita ja kuin "soraa," joka ratisee, kun aluetta hieroo.
Kipeitä kohtia on molemmissa jalkapohjissa.
Joskus vuosia sitten kärsin kivuliaasta plantaarifaskiitista. Jalkapohjat tulehtuivat ja olivat niin täynnä näitä ihon alla olevia nasturoita, että en voinut kävellä paljain jaloin.
Olen tehnyt raskaampia töitä ja ollut paljom jalkojen päällä).
Onko kellään ollut samantapaista vaivaa?

3

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vuosia sitten kärsin päkiäkivuista. Kävin jonkun ortopediaklinikan yleisöluennolla. Luento keskittyi lähinnä plantaarifaskiitin kaltaiseen oireiluun. Noudatin samoja ohjeita, ja kipuni hävisi. Eli tehokas yhtenäinen pohkeen venytys muistaakseni 4 min./jalka kahdesti päivässä. Vasta kivun hellitettyä huomasin, että kantapään alla tuntuu "herne" ja rutisee. Päkiät olivat niin kipeät aiemmin, etten muuta tajunnut.

      Luennolla selitettiin, että plantaarifaskiitissa jonkun aiemman hoitamattoman vamman (vaikkapa nilkan nyrjähdys) seurauksena jänne lyhenee ja alkaa vetää luusta kalkkia puoleensa. Siitä seuraa kantapiikki.

      Jos on taipumusta plantaarifaskiitin kaltaiseen oireiluun, niin mielestäni on järkevää jatkaa säännöllistä tehokasta venyttelyä, jotta vaiva ei uusiutuis ja jotta uutta kalkkia ei kertyisi jänteeseen. Eli etsi ohjeita akillesjänteen venytykseen, ellet asiaa tiedä jo. Venytykseen on olemassa myös erilaisia laitteita. Yksinkertaisimmillaan kyseessä on kiila, jonka päällä seistaan siten, että varpaat ovat ylempänä kuin kantapää. Itse käytän venytyksessä laitetta.

      Uskoisin, että kalkin kertyminen loppuu, kun jatkaa säännöllistä jalkajumppaa/venytystä. En usko hieromisella olevan mitään todellista merkitystä. Itselläni kalkki rutisee yhä tietyissä tilanteissa, mutta kipuja ei ole. En tiedä, poistuuko kalkki koskaan, vai jäävätkö murut kantapäähän.

      Kannattaa kiinnittää huomiota siihenkin, millaisia kenkiä käyttää. Netistä löytyy myös erilaisia plantaarifaskiittisukkia ja -pohjallisia yms. tuotteita. Itse en ole sellaisia tarvinnut. Tavalliset leveälestiset varsin pehmeäpohjaiset kengät ovat olleet itselleni liene parhaat.

    • Anonyymi

      Kiitos kommentista.
      Minä kävin fysikaalisella vuosia sitten. Siellä neuvoivat venytykset.
      Jännä kun kantapäähän just ei koske. Siksi en aatellu että tämä olis sama vaiva kuin silloin. Kai se on.
      Käytän tukipohjallisia ja leveitä lestejä. Korkoja en juuri käytä.

    • Anonyymi

      Minulla on juuri tuommoinen vaiva ja pahempana vain toisessa jalassa.
      Olen hautomut jalkoja viileässä vedessä, voidellut kipuvoiteella ja napsinut lääkkeitäkin.
      Lääkäri antoi lähetteen fysikaaliseen hoitoon.
      Olen muutaman kerran käynyt.
      Olen tehnyt liikkeitä ohjeiden mukaan.
      Päkiä kipeytyy yhä kovasti ihan jo kävellessä.
      Luin sesamluista juttua ja mietin, voiko mulla olla niissä jokin ongelma tai niitä ympäröivissä jänteissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe