Tuli mieleen että onkohan vanhoissa pakana uskonnoissa olemassa vertauskuvallisia tai moraalisia oppeja, Meagainia lainatakseni:
"Tässä kuten useimmissa myyteissä on mahdollista nähdä tietty kaksoismerkitys."
Uskonnothan ovat yhteen sidottu kokoelma myyttejä. Jos otettaisiin vaikka kreikkalais-roomalainen mytologia esimerkiksi.
Heerokset eli puolijumalat ja muut sankarit vaikuttavat olleen lähinnä nuorille miehille ja pojille suunnattuja ihanteellisia tavoitteita, tavallaan oman aikansa Tarzaneita, jumalat ovat tavallaan supersankareita, onhan Thor nykyaikanakin sellainen.
Naispuolisia kuuluisia puolijumalia ei ollut kovinkaan paljon, sotaisessa ja patriarkaalisessa maailmassa miehen piti todistaa olevansa eräänlainen yli-ihminen sotataidoilla tai muilla uroteoilla. Esimerkiksi Aleksanteri Suuri pyrki olemaan mytologisten hahmojen kaltainen.
Jumalat vaikuttavat olleen esimerkiksi sukupuultaan "teemoitettuja", esimekiksi kaaoksen lapset, yön jumalatar Nyks ja pimeyden/varjojen jumala Erebus saivat jälkikasvukseen:
Aitherin (ilmapiiri), Hypnoksen (uni), Thanatoksen (kuolema), Hemeran (päivä), Nemesiksen (koston jumalatar), Moirat (kohtalottaret), Eriksen (eripuraisuus), Kharonin, sekä Kerit (väkivaltainen kuolema). Joskus Nyksin lapsiksi luetaan myös Hesperidit (nymfit), Momus (pilkan ja satiirin jumala), Oneirokset (unien jumalat) ja Apate (petoksen ja vilpin jumalatar).
Moirat eli kohtalottaret vaikuttavat tavallaan edustavan Albert Einsteinin sanoin "Jumala ei heitä noppaa" teemaa, jopa Zeus on täysin voimaton kykenemään estämään heidän luomaansa tulevaisuutta.
Tavallaan samalla tavalla kuin ihminenkään ei voi muuttaa koko maailmaa "oikeanlaiseksi", vaikka kykeneekin ainakin osittain liikuttamaan maailmaa parempaan (tai huonompaan) suuntaan. Maailman puutteellisuuteen ja väistämättömään tulevaisuuteen on vain sopeuduttava.
Onkohan tästä aiheesta tehty tutkimusta tai videoita, laittakaa vain linkkejä jos löytyy. Tietysti muistakin mytologiota ja uskontoja saa ottaa esille.
Polyteististen uskontojen vertauskuvallinen ja ideologinen tulkinta
12
77
Vastaukset
- Anonyymi
Siinä ketjussa siis pohdiskeltiin Platonin klassisia Atlantis-dialogeja, Timaiosta ja Kritiasta. Kiinnostava kysymys olisikin, että ovatko nämä tekstit varsinaisesti mytologisia tai mytologiaa?
Timaios ei ainakaan perinteisessä mielessä ole "myyttinen" ja jopa uskonnolliseksi tekstiksi sitä ei oikein voi nimetä. Perinteiset kreikkalaiset jumaluudet eivät näyttele roolia, vaikkakin luojajumala taipumuksineen geometriseen täydellisyyteen asettuu tarinan keskiöön. Tämä on varmaan lähempänä sitä mitä pitäsimme filosofisena pohdiskeluna tai tutkielmana.
Kritias on tavallaan vielä hankalampi. Tarinasta löytyy tätä "myyttistä kieltä" ja perinteiset jumalat näyttelevät rooleja myös: Hefaistos ja Athene ovat esihistoriallisen Ateenan synnyn taustalla, Poseidon Atlantiksen saaren ja asukkaiden luojana, Zeus mitä ilmeisimmin puolestaan olisi sen tuhoajana ellei dialogi katkeaisi. Teksti ei kuitenkaan varsinaisesti ole uskonnollinen vaan pyrkii selittämään hyvän/huonon yhteiskunnan rakennetta ja historian luonteenomaista toistuvuutta näiden pitkillä aikaväleillä tapahtuvien maailmantuhojen seurauksena.
Sokerina pohjalla voimme nähdä näissä teksteissä rinnakkain polyteistisia ja monoteistisia käsityksiä. Mitä Platon todella näillä teksteillään sitten tarkoitti jää monessa mielessä auki ja lopulta olemme varmaan suunnilleen yhtä paljon pihalla kuin Prometheus-myytistä.
///MeAgaln - Anonyymi
Kuinkahan vanha uskonto helleenien mytologia on? Pimeitä vuosisatoja edeltävästä ajasta ei oikein voi sanoa. Argeolgisia löytöjäkään ei oikein ole löytynyt. Veikkaisin kuitenkin että muinaisen egyptiläisen uskonnon tavoin erittäin vanha, vaikka palvotut jumalat ja uskonto varmasti vaihtelivatkin ajan kanssa.
- Anonyymi
Kreikkalaisen mytologian juuret ovat tietysti sumerilaisessa ja egyptiläisessä mytologiassa, joista huomattava osa tarinoista ja hahmoista on uusien ja meille tutumpien nimien kera nostettu. Iso kysymys siitä kuinka ja miksi sumerilainen/egyptiläinen mytologia muuttui kreikkalaiseksi on tietysti avoin.
///MeAgaln
- Anonyymi
Uskonnot,olkoon polyteistisia tai monoteistisia,ovat yritys luoda jotensakin järjestyksellinen maailmanselitys.
Välimeren alueen kulttuurit tuottivat jo varsin pitkälle organisoituneita yhteiskuntia,joiden huippusaavutuksia voidaan pitää tieteellisesti kestävinä nykyäänkin.Erittäin mielenkiintoinen on Antikytheran mekanismina tunnettu muinaisjäännös,jonka tiedetään olleen pronssista valmistettu hammasrataskoneisto.
Sen rakenteesta on saavutettu vastikään yksimielisyys,ja ilmeisesti alkuperäinen kokonaisuus on sisältänyt säilyneiden noin neljänkymmenen rattaan lisäksi jopa kolmisenkymmentä kadonnutta osaa.Laite oli näyttänyt silloin tunnettujen viiden planeetan ja kuun vaiheet mille tahansa halutulle päivämäärälle kampea pyörittämällä.Laitteesta on olemassa pari mainintaa antiikin aikaisissa teksteissä,mutta ilmeisisti se on ollut harvinainen ja arvokas jo aikanaan.
On syytä muistaa,että monoteistisen uskonnon julistusteoksessa Raamatussa on yksi maininta luonnonvakiosta eli pii on 3.Tuo arvo riittää paimentolaisteltan pystytykseen mutta mihin tahansa vaativampaan tehtävään se on kelvoton. - Anonyymi
Muilta osin ihan mielenkintoista pohdintaa, mutta täytyy korjata sen verran, että puolijumalat/sankarit eivät olleet mikään miehille tarkoitettu juttu, vaikka muutama ylivoimaisesti kuuluisin sankari onkin miehiä (Tunnetuin epäilemättä Herakles, hyvänä kakkosena Achilleus).
Suurin osa sankareiden hyvistä ja huonoista ominaisuuksista oli tarkoitettu opetuksiksi sekä miehille että naisille, vaikka toki osa olikin varsin selkeästi kohdennettu vain jommallekummalle. Myös naispuolisia puolijumalia oli paljon. - Anonyymi
"Sokerina pohjalla voimme nähdä näissä teksteissä rinnakkain polyteistisia ja monoteistisia käsityksiä."
Jumala Khaos on ikuinen ja ääretön todellisuuden perusta ja primordaalisten jumalien luoja. Täten kreikkalaista mytologiaa voisi pitää tavallaan henoteistisena uskontona.- Anonyymi
"Jumala Khaos on ikuinen ja ääretön todellisuuden perusta ja primordaalisten jumalien luoja. Täten kreikkalaista mytologiaa voisi pitää tavallaan henoteistisena uskontona."
Tämä on mahdollista, mutta täsmällinen tieto Platonin uskomusten luonteesta on tietysti kiistanalainen. Taatusti hän laittoi hahmonsa sanomaan erilaisia asioita, mutta se on toinen asia kuin varmuudella sanoa mitä se kertoo hänen spesifisestä käsityksestään tai niiden kehityksestä ajan oloon.
Sivujuonteena, unohdin eilen lisätä erään varsin mielenkiintoisen huomion Kritiaassa esitetystä Atlantis-myytistä ja se liittyy Platonin tapaan käyttää tätä myyttiä toisen myytin selittäjänä. Tarinassa egyptiläinen pappi selostaa Solonille:
"Teidänkin keskuudessanne on säilynyt tarina, että Helioksen poika Faethon valjasti hevoset isänsä sotavaunujen eteen, mutta koska hän ei kyennyt ohjaamaan niitä isänsä rataa, hän poltti kaiken maan päällä ja tuhoutui itse salaman iskusta. Tätä kerrotaan vertauskuvana, mutta todellisuudessa se merkitsee maan ympäri taivaissa kietävien tähtien suistumista radoiltaan ja pitkien aikojen kuluessa kaiken maan päällä olevan tuhoutumista hirveässä tulessa."
///MeAgaln - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jumala Khaos on ikuinen ja ääretön todellisuuden perusta ja primordaalisten jumalien luoja. Täten kreikkalaista mytologiaa voisi pitää tavallaan henoteistisena uskontona."
Tämä on mahdollista, mutta täsmällinen tieto Platonin uskomusten luonteesta on tietysti kiistanalainen. Taatusti hän laittoi hahmonsa sanomaan erilaisia asioita, mutta se on toinen asia kuin varmuudella sanoa mitä se kertoo hänen spesifisestä käsityksestään tai niiden kehityksestä ajan oloon.
Sivujuonteena, unohdin eilen lisätä erään varsin mielenkiintoisen huomion Kritiaassa esitetystä Atlantis-myytistä ja se liittyy Platonin tapaan käyttää tätä myyttiä toisen myytin selittäjänä. Tarinassa egyptiläinen pappi selostaa Solonille:
"Teidänkin keskuudessanne on säilynyt tarina, että Helioksen poika Faethon valjasti hevoset isänsä sotavaunujen eteen, mutta koska hän ei kyennyt ohjaamaan niitä isänsä rataa, hän poltti kaiken maan päällä ja tuhoutui itse salaman iskusta. Tätä kerrotaan vertauskuvana, mutta todellisuudessa se merkitsee maan ympäri taivaissa kietävien tähtien suistumista radoiltaan ja pitkien aikojen kuluessa kaiken maan päällä olevan tuhoutumista hirveässä tulessa."
///MeAgalnPitkän ajan kuluessa maa voi tuhoutua tulella, saivathan dinosauruksetkin samanlaisen melodramaattisen lopun. Tämä tosin tuskin tapahtuu "tähdenlennon" takia, vaan todennäköisemmin ydinaseiden ja/tai esim. maan kiertoradalla olevien kineettisten ja energia-aseiden takia. En ole koskaan oikein ymmärtänyt mitä/mikä Platonin luojajumala tarkalleen ottaen on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkän ajan kuluessa maa voi tuhoutua tulella, saivathan dinosauruksetkin samanlaisen melodramaattisen lopun. Tämä tosin tuskin tapahtuu "tähdenlennon" takia, vaan todennäköisemmin ydinaseiden ja/tai esim. maan kiertoradalla olevien kineettisten ja energia-aseiden takia. En ole koskaan oikein ymmärtänyt mitä/mikä Platonin luojajumala tarkalleen ottaen on.
Platonin taivaallisella katastrofilla tuskin on kauheasti tekemistä meidän modernin ajan tieteellisten pelkojemme (asteroidit, ydinsodat) kanssa. Enemmänkin tämä kosmoksen romahtamisen ajatus kuvastaa tarinassa Platonin syklistä tai rengasmaista aikakäsitystä, jossa kaikki järjestys, ihmisen sivilisaatio mukaanlukien, toistuvasti nousee ja luhistuu pitkillä aikaväleillä. Maailmantuhon täsmällinen luonne ei ole itsessään niin kauhean tärkeä.
Jos et ole lukenut Timaiosta niin ehdottomasti suosittelen lukemaan.
///MeAgaln
- Anonyymi
Platonin ajattelun ongelma on että ääretön ja ikuinen "kaaos" luo väitämättä "järjestyksen saaria" jollaisiksi maapallokin voidaan laskea. Toisaalta kaikkien universumien täytyy toimia jonkinlaisten fysiikan lakien alaisuudessa jolloin variaatioita on rajoitettu määrä.
Puhtaan teoreettisella tasolla sivilisaatio, joka olisi teknologisesti "jumalallisella" tasolla voisi jopa laskea kaikki nämä mahdollisuudet. Täten vain ne asiat joiden "kohtalona" on tapahtua, voivat tapahtua (tai olla olemassa). Outoa että helleeni ei ymmärtänyt Khaoksen todellista luonnetta, - Anonyymi
Mytologiassa Nyx (Pimeys) syntyy Khaoksesta (tyhjiö/kaaos), ja synnyttää Aitherin (Valo) ja Hemeran (päivä).
Tämä tavallaan tuo mieleen alkuräjähdystä edeltäneen ja seuranneen "ajan". - Anonyymi
Usko perinteisiin kreikkalais-roomalaisiin jumaliin vaikutti olevan laskussa jo kauan ennen kuin kristinuskosta tuli ainoa laillisesti hyväksytty uskonto. Onko kenelläkään minkäänlasta teoriaa siitä mikä aiheutti sen että usko perinteisiin jumaliin oli heikennyt sukupolvi toisensa jälkeen?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?6037906Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3413023Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3962121- 1281327
- 311273
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51209Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1061105- 911073
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h651045- 46913