Polyteististen uskontojen vertauskuvallinen ja ideologinen tulkinta

Anonyymi

Tuli mieleen että onkohan vanhoissa pakana uskonnoissa olemassa vertauskuvallisia tai moraalisia oppeja, Meagainia lainatakseni:

"Tässä kuten useimmissa myyteissä on mahdollista nähdä tietty kaksoismerkitys."

Uskonnothan ovat yhteen sidottu kokoelma myyttejä. Jos otettaisiin vaikka kreikkalais-roomalainen mytologia esimerkiksi.

Heerokset eli puolijumalat ja muut sankarit vaikuttavat olleen lähinnä nuorille miehille ja pojille suunnattuja ihanteellisia tavoitteita, tavallaan oman aikansa Tarzaneita, jumalat ovat tavallaan supersankareita, onhan Thor nykyaikanakin sellainen.

Naispuolisia kuuluisia puolijumalia ei ollut kovinkaan paljon, sotaisessa ja patriarkaalisessa maailmassa miehen piti todistaa olevansa eräänlainen yli-ihminen sotataidoilla tai muilla uroteoilla. Esimerkiksi Aleksanteri Suuri pyrki olemaan mytologisten hahmojen kaltainen.

Jumalat vaikuttavat olleen esimerkiksi sukupuultaan "teemoitettuja", esimekiksi kaaoksen lapset, yön jumalatar Nyks ja pimeyden/varjojen jumala Erebus saivat jälkikasvukseen:

Aitherin (ilmapiiri), Hypnoksen (uni), Thanatoksen (kuolema), Hemeran (päivä), Nemesiksen (koston jumalatar), Moirat (kohtalottaret), Eriksen (eripuraisuus), Kharonin, sekä Kerit (väkivaltainen kuolema). Joskus Nyksin lapsiksi luetaan myös Hesperidit (nymfit), Momus (pilkan ja satiirin jumala), Oneirokset (unien jumalat) ja Apate (petoksen ja vilpin jumalatar).

Moirat eli kohtalottaret vaikuttavat tavallaan edustavan Albert Einsteinin sanoin "Jumala ei heitä noppaa" teemaa, jopa Zeus on täysin voimaton kykenemään estämään heidän luomaansa tulevaisuutta.

Tavallaan samalla tavalla kuin ihminenkään ei voi muuttaa koko maailmaa "oikeanlaiseksi", vaikka kykeneekin ainakin osittain liikuttamaan maailmaa parempaan (tai huonompaan) suuntaan. Maailman puutteellisuuteen ja väistämättömään tulevaisuuteen on vain sopeuduttava.

Onkohan tästä aiheesta tehty tutkimusta tai videoita, laittakaa vain linkkejä jos löytyy. Tietysti muistakin mytologiota ja uskontoja saa ottaa esille.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä ketjussa siis pohdiskeltiin Platonin klassisia Atlantis-dialogeja, Timaiosta ja Kritiasta. Kiinnostava kysymys olisikin, että ovatko nämä tekstit varsinaisesti mytologisia tai mytologiaa?

      Timaios ei ainakaan perinteisessä mielessä ole "myyttinen" ja jopa uskonnolliseksi tekstiksi sitä ei oikein voi nimetä. Perinteiset kreikkalaiset jumaluudet eivät näyttele roolia, vaikkakin luojajumala taipumuksineen geometriseen täydellisyyteen asettuu tarinan keskiöön. Tämä on varmaan lähempänä sitä mitä pitäsimme filosofisena pohdiskeluna tai tutkielmana.

      Kritias on tavallaan vielä hankalampi. Tarinasta löytyy tätä "myyttistä kieltä" ja perinteiset jumalat näyttelevät rooleja myös: Hefaistos ja Athene ovat esihistoriallisen Ateenan synnyn taustalla, Poseidon Atlantiksen saaren ja asukkaiden luojana, Zeus mitä ilmeisimmin puolestaan olisi sen tuhoajana ellei dialogi katkeaisi. Teksti ei kuitenkaan varsinaisesti ole uskonnollinen vaan pyrkii selittämään hyvän/huonon yhteiskunnan rakennetta ja historian luonteenomaista toistuvuutta näiden pitkillä aikaväleillä tapahtuvien maailmantuhojen seurauksena.

      Sokerina pohjalla voimme nähdä näissä teksteissä rinnakkain polyteistisia ja monoteistisia käsityksiä. Mitä Platon todella näillä teksteillään sitten tarkoitti jää monessa mielessä auki ja lopulta olemme varmaan suunnilleen yhtä paljon pihalla kuin Prometheus-myytistä.

      ///MeAgaln

    • Anonyymi

      Kuinkahan vanha uskonto helleenien mytologia on? Pimeitä vuosisatoja edeltävästä ajasta ei oikein voi sanoa. Argeolgisia löytöjäkään ei oikein ole löytynyt. Veikkaisin kuitenkin että muinaisen egyptiläisen uskonnon tavoin erittäin vanha, vaikka palvotut jumalat ja uskonto varmasti vaihtelivatkin ajan kanssa.

      • Anonyymi

        Kreikkalaisen mytologian juuret ovat tietysti sumerilaisessa ja egyptiläisessä mytologiassa, joista huomattava osa tarinoista ja hahmoista on uusien ja meille tutumpien nimien kera nostettu. Iso kysymys siitä kuinka ja miksi sumerilainen/egyptiläinen mytologia muuttui kreikkalaiseksi on tietysti avoin.

        ///MeAgaln


    • Anonyymi

      Uskonnot,olkoon polyteistisia tai monoteistisia,ovat yritys luoda jotensakin järjestyksellinen maailmanselitys.
      Välimeren alueen kulttuurit tuottivat jo varsin pitkälle organisoituneita yhteiskuntia,joiden huippusaavutuksia voidaan pitää tieteellisesti kestävinä nykyäänkin.Erittäin mielenkiintoinen on Antikytheran mekanismina tunnettu muinaisjäännös,jonka tiedetään olleen pronssista valmistettu hammasrataskoneisto.
      Sen rakenteesta on saavutettu vastikään yksimielisyys,ja ilmeisesti alkuperäinen kokonaisuus on sisältänyt säilyneiden noin neljänkymmenen rattaan lisäksi jopa kolmisenkymmentä kadonnutta osaa.Laite oli näyttänyt silloin tunnettujen viiden planeetan ja kuun vaiheet mille tahansa halutulle päivämäärälle kampea pyörittämällä.Laitteesta on olemassa pari mainintaa antiikin aikaisissa teksteissä,mutta ilmeisisti se on ollut harvinainen ja arvokas jo aikanaan.
      On syytä muistaa,että monoteistisen uskonnon julistusteoksessa Raamatussa on yksi maininta luonnonvakiosta eli pii on 3.Tuo arvo riittää paimentolaisteltan pystytykseen mutta mihin tahansa vaativampaan tehtävään se on kelvoton.

    • Anonyymi

      Muilta osin ihan mielenkintoista pohdintaa, mutta täytyy korjata sen verran, että puolijumalat/sankarit eivät olleet mikään miehille tarkoitettu juttu, vaikka muutama ylivoimaisesti kuuluisin sankari onkin miehiä (Tunnetuin epäilemättä Herakles, hyvänä kakkosena Achilleus).

      Suurin osa sankareiden hyvistä ja huonoista ominaisuuksista oli tarkoitettu opetuksiksi sekä miehille että naisille, vaikka toki osa olikin varsin selkeästi kohdennettu vain jommallekummalle. Myös naispuolisia puolijumalia oli paljon.

    • Anonyymi

      "Sokerina pohjalla voimme nähdä näissä teksteissä rinnakkain polyteistisia ja monoteistisia käsityksiä."

      Jumala Khaos on ikuinen ja ääretön todellisuuden perusta ja primordaalisten jumalien luoja. Täten kreikkalaista mytologiaa voisi pitää tavallaan henoteistisena uskontona.

      • Anonyymi

        "Jumala Khaos on ikuinen ja ääretön todellisuuden perusta ja primordaalisten jumalien luoja. Täten kreikkalaista mytologiaa voisi pitää tavallaan henoteistisena uskontona."

        Tämä on mahdollista, mutta täsmällinen tieto Platonin uskomusten luonteesta on tietysti kiistanalainen. Taatusti hän laittoi hahmonsa sanomaan erilaisia asioita, mutta se on toinen asia kuin varmuudella sanoa mitä se kertoo hänen spesifisestä käsityksestään tai niiden kehityksestä ajan oloon.

        Sivujuonteena, unohdin eilen lisätä erään varsin mielenkiintoisen huomion Kritiaassa esitetystä Atlantis-myytistä ja se liittyy Platonin tapaan käyttää tätä myyttiä toisen myytin selittäjänä. Tarinassa egyptiläinen pappi selostaa Solonille:
        "Teidänkin keskuudessanne on säilynyt tarina, että Helioksen poika Faethon valjasti hevoset isänsä sotavaunujen eteen, mutta koska hän ei kyennyt ohjaamaan niitä isänsä rataa, hän poltti kaiken maan päällä ja tuhoutui itse salaman iskusta. Tätä kerrotaan vertauskuvana, mutta todellisuudessa se merkitsee maan ympäri taivaissa kietävien tähtien suistumista radoiltaan ja pitkien aikojen kuluessa kaiken maan päällä olevan tuhoutumista hirveässä tulessa."

        ///MeAgaln


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jumala Khaos on ikuinen ja ääretön todellisuuden perusta ja primordaalisten jumalien luoja. Täten kreikkalaista mytologiaa voisi pitää tavallaan henoteistisena uskontona."

        Tämä on mahdollista, mutta täsmällinen tieto Platonin uskomusten luonteesta on tietysti kiistanalainen. Taatusti hän laittoi hahmonsa sanomaan erilaisia asioita, mutta se on toinen asia kuin varmuudella sanoa mitä se kertoo hänen spesifisestä käsityksestään tai niiden kehityksestä ajan oloon.

        Sivujuonteena, unohdin eilen lisätä erään varsin mielenkiintoisen huomion Kritiaassa esitetystä Atlantis-myytistä ja se liittyy Platonin tapaan käyttää tätä myyttiä toisen myytin selittäjänä. Tarinassa egyptiläinen pappi selostaa Solonille:
        "Teidänkin keskuudessanne on säilynyt tarina, että Helioksen poika Faethon valjasti hevoset isänsä sotavaunujen eteen, mutta koska hän ei kyennyt ohjaamaan niitä isänsä rataa, hän poltti kaiken maan päällä ja tuhoutui itse salaman iskusta. Tätä kerrotaan vertauskuvana, mutta todellisuudessa se merkitsee maan ympäri taivaissa kietävien tähtien suistumista radoiltaan ja pitkien aikojen kuluessa kaiken maan päällä olevan tuhoutumista hirveässä tulessa."

        ///MeAgaln

        Pitkän ajan kuluessa maa voi tuhoutua tulella, saivathan dinosauruksetkin samanlaisen melodramaattisen lopun. Tämä tosin tuskin tapahtuu "tähdenlennon" takia, vaan todennäköisemmin ydinaseiden ja/tai esim. maan kiertoradalla olevien kineettisten ja energia-aseiden takia. En ole koskaan oikein ymmärtänyt mitä/mikä Platonin luojajumala tarkalleen ottaen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkän ajan kuluessa maa voi tuhoutua tulella, saivathan dinosauruksetkin samanlaisen melodramaattisen lopun. Tämä tosin tuskin tapahtuu "tähdenlennon" takia, vaan todennäköisemmin ydinaseiden ja/tai esim. maan kiertoradalla olevien kineettisten ja energia-aseiden takia. En ole koskaan oikein ymmärtänyt mitä/mikä Platonin luojajumala tarkalleen ottaen on.

        Platonin taivaallisella katastrofilla tuskin on kauheasti tekemistä meidän modernin ajan tieteellisten pelkojemme (asteroidit, ydinsodat) kanssa. Enemmänkin tämä kosmoksen romahtamisen ajatus kuvastaa tarinassa Platonin syklistä tai rengasmaista aikakäsitystä, jossa kaikki järjestys, ihmisen sivilisaatio mukaanlukien, toistuvasti nousee ja luhistuu pitkillä aikaväleillä. Maailmantuhon täsmällinen luonne ei ole itsessään niin kauhean tärkeä.

        Jos et ole lukenut Timaiosta niin ehdottomasti suosittelen lukemaan.

        ///MeAgaln


    • Anonyymi

      Platonin ajattelun ongelma on että ääretön ja ikuinen "kaaos" luo väitämättä "järjestyksen saaria" jollaisiksi maapallokin voidaan laskea. Toisaalta kaikkien universumien täytyy toimia jonkinlaisten fysiikan lakien alaisuudessa jolloin variaatioita on rajoitettu määrä.

      Puhtaan teoreettisella tasolla sivilisaatio, joka olisi teknologisesti "jumalallisella" tasolla voisi jopa laskea kaikki nämä mahdollisuudet. Täten vain ne asiat joiden "kohtalona" on tapahtua, voivat tapahtua (tai olla olemassa). Outoa että helleeni ei ymmärtänyt Khaoksen todellista luonnetta,

    • Anonyymi

      Mytologiassa Nyx (Pimeys) syntyy Khaoksesta (tyhjiö/kaaos), ja synnyttää Aitherin (Valo) ja Hemeran (päivä).

      Tämä tavallaan tuo mieleen alkuräjähdystä edeltäneen ja seuranneen "ajan".

    • Anonyymi

      Usko perinteisiin kreikkalais-roomalaisiin jumaliin vaikutti olevan laskussa jo kauan ennen kuin kristinuskosta tuli ainoa laillisesti hyväksytty uskonto. Onko kenelläkään minkäänlasta teoriaa siitä mikä aiheutti sen että usko perinteisiin jumaliin oli heikennyt sukupolvi toisensa jälkeen?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe