Jännitätkö?

Anonyymi

Tästä aiheesta ei ole kirjoiteltu.
Joitain tilanteita jännitän erityisesti.
Olin silmäleikkauksessa. Jännitin ja pelkäsin ihan kamalasti ennen toimenpidettä. Sehän kesti noin vartin vain kohdallani.
Ensin oli pöllämystynyt olo.
Sitten taksissa kamala puheripuli.
Pölinää, josta en juurikaan jaksa muistaa mitään.
Tämän jälkeen olin todella väsynyt pari päivää.
Jännitys laukesi.
Beng

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä puolestani jännitän väärissä tilanteissa, jännitän etukäteen tavallisiakin juttuja. Vaativan työni erkoishommia en jännittänyt. Niissä monilla meni pupu pöksyihin.

      • Anonyymi

        Tuo on niin osuvaa: vaativan työn erikoishommia ei jännitä.
        Siis. Järkevästi toimii.
        Mutta eivät siis kaikki.
        Toisenlaisessa tilanteessa jänistää.
        Jännityskö on tunnetila, mihin ei järki ulotu?
        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin osuvaa: vaativan työn erikoishommia ei jännitä.
        Siis. Järkevästi toimii.
        Mutta eivät siis kaikki.
        Toisenlaisessa tilanteessa jänistää.
        Jännityskö on tunnetila, mihin ei järki ulotu?
        Beng

        " Aloittajalle.
        Se, että kirjoitat ongelmasta tänne ja päivittelet.
        Mutta, ei draamaa pukkaa kynästä taas.
        Mitäs jos toimisit aikuismaisesti "


    • Anonyymi

      Mikähän silmäleikkaus on noin nopea?
      Tuohon aikaan mahtuu ainoastaan yhden silmän kaihieikkaus ja vielä paremmin sitä nopeampi jälkikaihin poksautus.
      Nuo ovat idioottivarmaa perusrutiinia joita ei tarvitse jännittää.

      30cm:n peräsuolen syövän leikkaus ei jännittänyt. Miksi olisi?
      Leikkaus lienee melko rutiinia. Kyse on pikemminkin jälkimainingeista ja niiden hoitamisesta ohjeiden mukaan niin hyvin kuin pystyy.

      Edes vaimoni teoriassakin parantamatonta verisyöpää ei ole syytä jännittää.
      Eletään niissä puitteissa siten kuin se on mahdollista.
      Harmi ja jännitys ovat eri asioita.

      • Aloittajalle
        Haloo.
        Sadut satuina


      • Anonyymi

        Yhden silmän kaihi.
        Varmasti on perusrutiinia. Mutta mietis, miten vakaat kädet kirurgilla on oltava.
        Kädet eivät voi tutista, kun kohde on pieni.

        P.suolen syövän leikkaus kait tehtiin nukutuksessa?
        Kotihoito-ohjeet ja niiden noudattaminen on tärkeää.
        Huomasin tänään, että pikkasen omintakeisesti toimin.
        Tuo kotihoito liittyy toipumiseen.

        Verisyövän toteaminen on ollut totinen paikka. Mikäli olen oikein lukenut, olet ollut suurena apuna ja tukena ja yrittänyt ja jaksanut huolehtia omasta kunnostasikin.

        Niinpä. Harmi ja jännitys ovat eri asioita.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden silmän kaihi.
        Varmasti on perusrutiinia. Mutta mietis, miten vakaat kädet kirurgilla on oltava.
        Kädet eivät voi tutista, kun kohde on pieni.

        P.suolen syövän leikkaus kait tehtiin nukutuksessa?
        Kotihoito-ohjeet ja niiden noudattaminen on tärkeää.
        Huomasin tänään, että pikkasen omintakeisesti toimin.
        Tuo kotihoito liittyy toipumiseen.

        Verisyövän toteaminen on ollut totinen paikka. Mikäli olen oikein lukenut, olet ollut suurena apuna ja tukena ja yrittänyt ja jaksanut huolehtia omasta kunnostasikin.

        Niinpä. Harmi ja jännitys ovat eri asioita.

        Beng

        Lisäys. Tämä oli 17:58
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden silmän kaihi.
        Varmasti on perusrutiinia. Mutta mietis, miten vakaat kädet kirurgilla on oltava.
        Kädet eivät voi tutista, kun kohde on pieni.

        P.suolen syövän leikkaus kait tehtiin nukutuksessa?
        Kotihoito-ohjeet ja niiden noudattaminen on tärkeää.
        Huomasin tänään, että pikkasen omintakeisesti toimin.
        Tuo kotihoito liittyy toipumiseen.

        Verisyövän toteaminen on ollut totinen paikka. Mikäli olen oikein lukenut, olet ollut suurena apuna ja tukena ja yrittänyt ja jaksanut huolehtia omasta kunnostasikin.

        Niinpä. Harmi ja jännitys ovat eri asioita.

        Beng

        Saattaa tulla toistoa mutta vaimoni geneettisen, parantamattoman verisyövän toteamisen jälkeinen vuosi oli yhtä perkelettä.
        Vuoden ajan viikottain muistaakseni 3 sytostaatti piikitystä jotka nostivat kuumeen ja aiheuttivat lihas-ja nivelkipuja.
        Teimme kaikki mieleen tulleet testamentit ja hoitotahdot.
        Olimme 52v/57v ja, tapamme mukaisesti olimme hahmotelleet elämäämme pitemmälläkin tähtäyksellä ja suunnitelleet vuoden eteenpäin. Kaikki uusiksi. Ei oikeastaan tarvinnut suunnitella mitään vaan mukautua elämään reunaehtojen mukaan.

        Arkiasioihin se vaikutti melko vähän. Olin jo aikaisemmin omaksunut suuren roolin puuhissamme joten talous- ym. töissä ei ollut tarvetta muuhun kuin hienosäätöön.

        Olen ilmeisesti mainostanut ikääntyville miehille lihaskuntoilua mutta on tunnustettava, että tälläkin hetkella olen varsin tyytyväinen olotilaani.

        Peräsuoleni vaati yhteensä 3 leikkausta ja kaikki tietenkin narkoosissa.
        Ensimmäinen sairaalareisu vei 9 vrk. Toinen 6 vrk ja parin vuoden kuluttua kolmas, korjausleikkaus tehtiin Virossa. Narkoosissa sekin.
        Olin varannut klinikan, leikkauksen, itselleni ja autolle lauttaliput.
        Vaimoni tunki mukaan. Joko hän ajatteli, että ukko on niin huonossa kunnossa, ettei sitä voi laskea yksin Tallinnaan tai sitten hän ajatteli, ettei se ole riittävän hunona mennäkseen sinne yksin.
        Muutaman päivän kuluttua,lähtiessämme kotiin, ilmeni vaimon mukana olo hyväksi ratkaisuksi. Klinikka olisi pitänyt pitempään tai sanoivat, ettei Tallinnasta saa lähteä mihinkään. Tulimme kotiin. Lautallakaan en arvannut edes suunnitella autosta poistumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa tulla toistoa mutta vaimoni geneettisen, parantamattoman verisyövän toteamisen jälkeinen vuosi oli yhtä perkelettä.
        Vuoden ajan viikottain muistaakseni 3 sytostaatti piikitystä jotka nostivat kuumeen ja aiheuttivat lihas-ja nivelkipuja.
        Teimme kaikki mieleen tulleet testamentit ja hoitotahdot.
        Olimme 52v/57v ja, tapamme mukaisesti olimme hahmotelleet elämäämme pitemmälläkin tähtäyksellä ja suunnitelleet vuoden eteenpäin. Kaikki uusiksi. Ei oikeastaan tarvinnut suunnitella mitään vaan mukautua elämään reunaehtojen mukaan.

        Arkiasioihin se vaikutti melko vähän. Olin jo aikaisemmin omaksunut suuren roolin puuhissamme joten talous- ym. töissä ei ollut tarvetta muuhun kuin hienosäätöön.

        Olen ilmeisesti mainostanut ikääntyville miehille lihaskuntoilua mutta on tunnustettava, että tälläkin hetkella olen varsin tyytyväinen olotilaani.

        Peräsuoleni vaati yhteensä 3 leikkausta ja kaikki tietenkin narkoosissa.
        Ensimmäinen sairaalareisu vei 9 vrk. Toinen 6 vrk ja parin vuoden kuluttua kolmas, korjausleikkaus tehtiin Virossa. Narkoosissa sekin.
        Olin varannut klinikan, leikkauksen, itselleni ja autolle lauttaliput.
        Vaimoni tunki mukaan. Joko hän ajatteli, että ukko on niin huonossa kunnossa, ettei sitä voi laskea yksin Tallinnaan tai sitten hän ajatteli, ettei se ole riittävän hunona mennäkseen sinne yksin.
        Muutaman päivän kuluttua,lähtiessämme kotiin, ilmeni vaimon mukana olo hyväksi ratkaisuksi. Klinikka olisi pitänyt pitempään tai sanoivat, ettei Tallinnasta saa lähteä mihinkään. Tulimme kotiin. Lautallakaan en arvannut edes suunnitella autosta poistumista.

        Vakavat sairaudet, joiden kanssa yrittää elää, laittavat varmasti elämää uusiksi.
        Mistä se sisu, kun kuitenkin on läheisen menettämisen pelko ajoittain?
        Beng


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Aloittajalle
        Haloo.
        Sadut satuina

        Hyvä!!! 2lesken


    • Anonyymi

      Minua ei leikkauksissa toimenpide niinkään arveluttanut. Mutta kun katsoo, millä prosentilla voi tulla bakteerin aiheuttamia komplikaatioita, niin se vähän aikanaan huolestutti. Parilla kaverilla oli ollut aika pahakin tilanne.
      Onneksi ennen niskaleikkausta yksi entisistä alaisista lohdutti. Niskasta on lyhyt matka aivoihin ja bakteeri aivoissa voisi kuulemma tehdä minun kohdallani ihan vaan hyvää. Siinä oli asennetta.

      • Anonyymi

        Se kaihileikkauksessa yllätti, että verenpaine pitää olla alhainen. Eräs nainen kai leikkausta jännitti, ja yläpaineensa oli 135. Lääkäri ei suostunut leikkaamaan. Diapamilla yrittivät saada painetta alemmas. En tiedä kuinka kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kaihileikkauksessa yllätti, että verenpaine pitää olla alhainen. Eräs nainen kai leikkausta jännitti, ja yläpaineensa oli 135. Lääkäri ei suostunut leikkaamaan. Diapamilla yrittivät saada painetta alemmas. En tiedä kuinka kävi.

        En tiennyt, että verrnpaineellakin on merkityksensä. Silmälläkin omat paineensa.
        Tuollaisia en osannut jännittää. Mol. ok.
        Tipoilla yritetään jälkihoitaa ja estää tulehduksia ja pöpöjä tulemasta.
        Silmät ovat myös lähellä aivoja.
        Aikoihin ei ole ollut juttua sairaalabakteereista. Hyvä niin.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiennyt, että verrnpaineellakin on merkityksensä. Silmälläkin omat paineensa.
        Tuollaisia en osannut jännittää. Mol. ok.
        Tipoilla yritetään jälkihoitaa ja estää tulehduksia ja pöpöjä tulemasta.
        Silmät ovat myös lähellä aivoja.
        Aikoihin ei ole ollut juttua sairaalabakteereista. Hyvä niin.
        Beng

        Minulla teettivät turhaa työtä, kun tuli paperit verenpaineen kotona mittailua varten. Niitä ei edes vilkaistu, vaan verenpaine mitattiin ennen leikkausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla teettivät turhaa työtä, kun tuli paperit verenpaineen kotona mittailua varten. Niitä ei edes vilkaistu, vaan verenpaine mitattiin ennen leikkausta.

        Jos verenpaine on ollut kohollaan, voi olla hyväkin tarkkailla kotona, joten ehkei ihan turhaa ollut.
        Työelämän viimeisinä vuosina minulla oli verenpaineet kohollaan ja normalisoituivat eläkkeellä ollessa (heh ja hih). Tavallaan se pitäisi olla vskiotyö lääkärille, kun käy.
        Silmänpaineetkin olivat toisen konsernin mittauksissa kohollaan.
        Se kuitenkin määräili uusia laseja. Aurinkolasit hiottiin yök-kuntoon eli pitäisi kait ottaa meripahoinvointilääke.... nämä nyt ovat vähän sivujuttujani, mutta se luo kummallisen kuvan omasta voinnista.
        Beng
        Nykyiseen silmälääkäriini olen tyytyväinen: olisipa trk-lääkärit samanlaisia tuumasta toimeen tutkimusten kautta tyyppejä. (No jossain onkin, toivon)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos verenpaine on ollut kohollaan, voi olla hyväkin tarkkailla kotona, joten ehkei ihan turhaa ollut.
        Työelämän viimeisinä vuosina minulla oli verenpaineet kohollaan ja normalisoituivat eläkkeellä ollessa (heh ja hih). Tavallaan se pitäisi olla vskiotyö lääkärille, kun käy.
        Silmänpaineetkin olivat toisen konsernin mittauksissa kohollaan.
        Se kuitenkin määräili uusia laseja. Aurinkolasit hiottiin yök-kuntoon eli pitäisi kait ottaa meripahoinvointilääke.... nämä nyt ovat vähän sivujuttujani, mutta se luo kummallisen kuvan omasta voinnista.
        Beng
        Nykyiseen silmälääkäriini olen tyytyväinen: olisipa trk-lääkärit samanlaisia tuumasta toimeen tutkimusten kautta tyyppejä. (No jossain onkin, toivon)

        Minulla tuli joku ongelma leikattuun silmääni. Näkö on heikentynyt paljon. Optikot arpovat onko kyse jälkikaihista vai rypystä verkkokalvon eteen kasvaneella kalvolla. Tuttu optikko olisi sen voinut katsoa, mutta hän ei saa sanoa mikä siellä on. Lääkärin puheille menen loppukuulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla tuli joku ongelma leikattuun silmääni. Näkö on heikentynyt paljon. Optikot arpovat onko kyse jälkikaihista vai rypystä verkkokalvon eteen kasvaneella kalvolla. Tuttu optikko olisi sen voinut katsoa, mutta hän ei saa sanoa mikä siellä on. Lääkärin puheille menen loppukuulla.

        Kenkkua.
        Tilasin tarkastuksen jo lähettäneeltä lääkäriltä.
        Ei voi vielä sanoa, mikä lopputulos on.
        Roskan tunne vielä olemassa.
        Beng


    • Anonyymi

      auton katsastaminen jännittä, vaikka korjaan jarrut tarkistan valot ja kaikki nivelet,
      lopuksi vielä pesen ja vahaan auto. Silti jännittä kun vien auton katsastukseen, en
      tiedä johtuuko se siitä kun nuorempana vein vanhoja romuja katsastukseen, eikä
      rahaakaan tahtonut olla auton korjaamiseen
      nj

      • Anonyymi

        Ymmärrän tuon. Vanhan auton yllätykset katsastuksessa voi tulla äkkiä kalliiksi ja vaikka tavallaan tietäisi, niin kenkuttaa, kun joutuu sauhuttelemaan korjaamolle. Korjaamolasku voi olla iso suhteessa auton käypään hintaan.
        Beng


    • Anonyymi

      aina on niitä joille on tapahtunut tuhat kertaa pahempaa ja hankalampaa kuin aloittajalle (kuten edellä olevista kommenteista huomaa), mutta ei tuntunut missään. eihän aloituksessa mistään kilpailusta ollut kysymys, vaan esitettiin ihan ystävällinen kysymys, että jännittääkö kanssakulkijoita. minua saattaa jännittää ylen tavallisetkin tilanteet, kuten hammaslääkäri tai mikä tahansa lääkäri, siis sellaiset asiat joihin ei joka päivä törmää. sehän on ihan inhimillistä, että vieraammat tilanteet jännittää, muutenhan oltaisi täysin tunteettomia.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Luonnekysymys, toiset jännittävät enemmän kuin toiset, ja jotkut ei ehkä milloinkaan? Ns. jännittäjätyyppi ei ole sen huonompi tai parempi kuin rennommat tyypit :)


      • Anonyymi

        Noin ajattelen.
        Vahvuutta toivon heille, jotka elävät tänään ja huomenna sairautensa kanssa.
        Beng
        Hammaslääkärissä käynti on samantapainen kokemus minullekin.
        Ilman puudutuspiikkiä ei hampaisiini kajota. Nykyisin, kun mennään isompaan operaatioon, pitää tarkistuttaa purukalustonsa. Pelkooni tiedän tässä asiassa syyn. Lapsena kävin isäni kanssa hammaslääkärissä. Hänet hoidettiin ensin. Kuulin valitusta. Ja sitten tuli vuoroni.
        Muistan tuon. Jätti pelon siemenen ja siksi jännittää aina. Onneksi puudute on keksitty.
        Pyydän loivan, koska joskus on ollut pökkyräinen olon puolikin päivää.


    • Anonyymi

      Oikein mietin mikä nyt jännittäisi, ihmettelen kun ei mikään. Voisi sanoa kuin pohjalainen: mikä ristus on ku ei yhtää ahista.
      Töissä jännitin kun piti selostaa oman työn tilannetta isossa palaverissa. Sairaalamiljöö on lähes kavahduttava, kun harvoin käy. Laitan lääkärin tai hammaslääkärin tapaamiseen kysymykset paperille. Jos en, harmittaa kotona kun jää asioita epäselväksi. Omakannassani luki: potilaalla monta kysymystä. Jos tulee äkkiä jokin tilanne niin menen vähän lukkoon. Magneettikuvausta jännitin kerran niin että en mennyt putkeen ollenkaan. Muita kertoja ei ole tullut, joten kokematta on.
      Tekisi mieli hutkaista kun joku huolettomasti opastaa: Ei kannata jännittää. Miten sen tunteen itsestään irrottaa? Ei voi toinen käsittää mitä toinen tuntee.

      • Anonyymi

        Kahdessa viimeisessä rivissä on ajatusta.
        Jonkun kertoma hyvä kokemus toimii rauhoittavasti.
        Ja tuo menee mielestäni noin, ettei voi käsittää, mitä toinen tuntee.
        Jännitys ja pelko ovat kait sukulaisia.
        Sitten en voi katsoa tv:sta tai netistä mitään operaatiota. Se tieto ei vähennä jännitystä saatikka huonot kokemukset jonkun kertomana tai kirjoittamana.
        Yksikin itse koettu huono juttu on kasvupohja pelolle.
        Beng


    • Anonyymi

      Antaisin aika paljo, jos pystyisin oleen "rento tyyppi".
      Jännitän lähes kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
      Monia sosiaalisia tilanteita, ehkä enempikin kuin esim. hammaslääkäriä.
      Voin sanoa kadehtivani ihmisiä, jotka tilanteessa kuin tilanteessa on kuin kotonaan.

      • Anonyymi

        Monet aiemmin koetut asiat voivat olla pohjalla. Kouluesiintymiset. Koelaulut. Työyhteisö jne.
        Jotkut tykkäävät olla keskipisteenä ja nauttivat siitä ja toisille riittää mukana olo.
        Toisaalta voi olla, että kaikki eivät näytä jännittyneisyyttään.
        Aiemmin olen kirjoittanut, että en ole puheiden pitäjä: katse harhailee, ääni värisee ja jalat lyö loukkua.
        Mutta kokouksissa asioista keskusteltaessa ei haisuakaan jännityksestä tai äänen väpätyksestä. Kenties tärkeäksi koetusta asioista keskustelu on eri kuin esiintyminen.
        Ja voi olla, että lapsena ei pelottanut laulaa yhtään, mutta murkkuiän jälkeen alkoi tiedostamaan itseään jotenkin toisin.
        Beng
        (Huom. tittelini ovat arkiajattelija ja keittiöpsykologi näissä jännitys-/pelkoasioissa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet aiemmin koetut asiat voivat olla pohjalla. Kouluesiintymiset. Koelaulut. Työyhteisö jne.
        Jotkut tykkäävät olla keskipisteenä ja nauttivat siitä ja toisille riittää mukana olo.
        Toisaalta voi olla, että kaikki eivät näytä jännittyneisyyttään.
        Aiemmin olen kirjoittanut, että en ole puheiden pitäjä: katse harhailee, ääni värisee ja jalat lyö loukkua.
        Mutta kokouksissa asioista keskusteltaessa ei haisuakaan jännityksestä tai äänen väpätyksestä. Kenties tärkeäksi koetusta asioista keskustelu on eri kuin esiintyminen.
        Ja voi olla, että lapsena ei pelottanut laulaa yhtään, mutta murkkuiän jälkeen alkoi tiedostamaan itseään jotenkin toisin.
        Beng
        (Huom. tittelini ovat arkiajattelija ja keittiöpsykologi näissä jännitys-/pelkoasioissa)

        Esiintymisen jännittäminen. Lapsuuden painolastia?
        Niin kauan kuin muistan, niin kotonani oli tärkeää se mitä kuvittelemme naapureiden meistä ajattelevan.

        Lieneekö tuota perua kun lukiossa oli pidettävä valmisteltu, parinkymmenen minuutin esitelmä. Valmistelin huolella ja harjoittelin.Matikkaluokkamme oli pieni. 14 oppilasta mutta luokan edessä en päässyt kunnolla edes alkuun kun poistuin kateeerilta itkien joka kuitenkin oli häpeä pojalle 60-luvun alussa.

        En voinut kuvitella, että vajaa 20 vuotta myöhemmin luenoin muutamasta teemasta, pidän kursseja ja laajimmillaan esitelmöin noin750 päiselle kuulijakunnalle ja kaiken lisäksi nautin siitä.

        Tuolla joku mainitsi hammaslääkärin. Nuoruudessani hampureilla oli käytössä hihnavetoiset jyrsimet eikä silloin kyselty kuoletuksia.
        Kun välineet vaihtuivat korkeakierroksisiin niin touhu muuttui kivuttomaksi paitsi jyrsittäessä hermoa. Olen yhden karran antanut puuduttaa ja se oli viimeinen kerta.
        On jyystetty juurihoitoa ja korvennettu hermoa mutta kipu on ohimenevä enkä edelleenkään edes harkitse puudutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esiintymisen jännittäminen. Lapsuuden painolastia?
        Niin kauan kuin muistan, niin kotonani oli tärkeää se mitä kuvittelemme naapureiden meistä ajattelevan.

        Lieneekö tuota perua kun lukiossa oli pidettävä valmisteltu, parinkymmenen minuutin esitelmä. Valmistelin huolella ja harjoittelin.Matikkaluokkamme oli pieni. 14 oppilasta mutta luokan edessä en päässyt kunnolla edes alkuun kun poistuin kateeerilta itkien joka kuitenkin oli häpeä pojalle 60-luvun alussa.

        En voinut kuvitella, että vajaa 20 vuotta myöhemmin luenoin muutamasta teemasta, pidän kursseja ja laajimmillaan esitelmöin noin750 päiselle kuulijakunnalle ja kaiken lisäksi nautin siitä.

        Tuolla joku mainitsi hammaslääkärin. Nuoruudessani hampureilla oli käytössä hihnavetoiset jyrsimet eikä silloin kyselty kuoletuksia.
        Kun välineet vaihtuivat korkeakierroksisiin niin touhu muuttui kivuttomaksi paitsi jyrsittäessä hermoa. Olen yhden karran antanut puuduttaa ja se oli viimeinen kerta.
        On jyystetty juurihoitoa ja korvennettu hermoa mutta kipu on ohimenevä enkä edelleenkään edes harkitse puudutusta.

        Kohdallasi esiintymisen karmeus muuttui hyväksi.
        Tekisi mieleni kysyä, mikä muuttui mielessäsi?
        Voiko olla, että tunsit hallitsevasi sen asian, mistä luennoit ja oliko myös niin, ettäinnostuit, jos kuulijasi innostuivat.
        Ilmapiiri?
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohdallasi esiintymisen karmeus muuttui hyväksi.
        Tekisi mieleni kysyä, mikä muuttui mielessäsi?
        Voiko olla, että tunsit hallitsevasi sen asian, mistä luennoit ja oliko myös niin, ettäinnostuit, jos kuulijasi innostuivat.
        Ilmapiiri?
        Beng

        En ymmärrä itsekään. Useampia osatekijöitä.
        Työnantajani järjesti ammattiini liittyvän hyvä täydennyskoulutuksen johon kuului pedagogiikka osuus. Varsinkin oman toiminnan katsominen videolta muien kurssilaisten analysoitavana oli valaisevaa. Ilmapiiri oli erinomaisen kannustava.
        Osana tietenkin oman ammatin hallinta.
        Aloitus oman työpaikan koulutusten järjestelijänä ja osaluennoijana. Osanottajat tuttuja.

        Jossakin vaiheessa hiipi sisikuntaani jonkin tyypin vallan tunne. Hölmö ilmaisu.
        Tarkoitan tunnetta, että olen aiossa vuorovaikutuksessa kuulijoiden kanssa pystyen ohjailemaan asioita ja tapahtumia tavoitteen suuntaan.

        Tietenkään tuota tunnetta ei syntynyt suurissa massatapahtumissa joissa osuuteni oli tunti, enimmillään kaksi.
        Pitemmillä, pienempimuotoisilla kursseilla tauko- ja lounastuntikeskustelut olivat yhteishenkeä luovia kuten myös internaattien illat.
        En koskaan markkinoinut itseöni enkä vieläkään tiedä miten sitä olisi voinut tehäkään.

        Noiden vuosikausien aikana kertyneiden, päätoimen oheisten ja monipuolisen ammatillisen kokemukseni symbioosi oli erinomainen pohja viimeisten aktiivivuosieni konsulttitoimelle. Minulla ei ollut omaa yritystä vaan aikaisemmat kontaktini kyselivät kiinnostustani. Eri puolella eteläistä Suomea. Toimeksiannot kestoltaan 2 päivää -> 7kk.
        Minulle ja vaimolleni sopiva tapa lähteä "eläkkeelle".
        Varsinkin noiden viimeisten vuosien osalta arvostan vaimoni panosta melkein kaiken hoitamisessa ja minun sietämisessä kotona viikonloppuisin.

        Huomaan eläväni menneiden vuosikymmenten muistoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä itsekään. Useampia osatekijöitä.
        Työnantajani järjesti ammattiini liittyvän hyvä täydennyskoulutuksen johon kuului pedagogiikka osuus. Varsinkin oman toiminnan katsominen videolta muien kurssilaisten analysoitavana oli valaisevaa. Ilmapiiri oli erinomaisen kannustava.
        Osana tietenkin oman ammatin hallinta.
        Aloitus oman työpaikan koulutusten järjestelijänä ja osaluennoijana. Osanottajat tuttuja.

        Jossakin vaiheessa hiipi sisikuntaani jonkin tyypin vallan tunne. Hölmö ilmaisu.
        Tarkoitan tunnetta, että olen aiossa vuorovaikutuksessa kuulijoiden kanssa pystyen ohjailemaan asioita ja tapahtumia tavoitteen suuntaan.

        Tietenkään tuota tunnetta ei syntynyt suurissa massatapahtumissa joissa osuuteni oli tunti, enimmillään kaksi.
        Pitemmillä, pienempimuotoisilla kursseilla tauko- ja lounastuntikeskustelut olivat yhteishenkeä luovia kuten myös internaattien illat.
        En koskaan markkinoinut itseöni enkä vieläkään tiedä miten sitä olisi voinut tehäkään.

        Noiden vuosikausien aikana kertyneiden, päätoimen oheisten ja monipuolisen ammatillisen kokemukseni symbioosi oli erinomainen pohja viimeisten aktiivivuosieni konsulttitoimelle. Minulla ei ollut omaa yritystä vaan aikaisemmat kontaktini kyselivät kiinnostustani. Eri puolella eteläistä Suomea. Toimeksiannot kestoltaan 2 päivää -> 7kk.
        Minulle ja vaimolleni sopiva tapa lähteä "eläkkeelle".
        Varsinkin noiden viimeisten vuosien osalta arvostan vaimoni panosta melkein kaiken hoitamisessa ja minun sietämisessä kotona viikonloppuisin.

        Huomaan eläväni menneiden vuosikymmenten muistoissa.

        Saat toki nauttia noista vuodista vieläkin.
        Paljon opettavaista kerrottavaa oli kirjoituksessasi.
        Fiksu työnantaja. Auttoi kehittymään. Toki suurin ansio on sinun.
        Onhan sinun täytynyt olla avoin ja vakuuttunut.
        Tuossa olisi paljon opettavaista nuorille, opiskelijoille, koululaisille.
        Hyvä!
        Hyvä vaimosikin!
        Kiitos.
        Onnistumistarinat eivät ole kiellettyjä!
        Beng


    • Anonyymi

      Tavallaan.

      Kyllähän sitä jännittää ja pelottaakin, just esim leikkaus. Se tahtoo kyllä yleensä peittyä jonkinlaiseen yleiseen vitutukseen. Kaikki terveyteen liittyvä menee ns. "ihon alle", eikä kai kukaan ole kiinnostunut, kun tomppelit ihmiset jotenkin sorkkii sua ja tuntee olevansa niitten armoilla. Noin lääketieteellisesti asiat on kai hyvinkin tieteellisesi tutkailtuja ja jengillä pitäis olla huippukoulutuksetkin. Mutta ihmiset on vaan ihmisiä, osa ihmisistä nyt on persreikiä ja ihminen on aina se heikoin lenkki kaikessa.

      Ikävintä jotenkin, kun joutuu niinkuin luopumaan itsemääräämisoikeudestaan, siis fiiliksenä avuton ja jotenkin "artistin" osa, missä lauma aivoidiootteja häärää ympärillä, etkä oikein luota keneenkään.

      Niin, on ollut kehnoja kokemuksia "asiakaspalvelusta" ja huolimattomuutta, suoranaisia hoitovirheitäkin. Vaikkakin esim. hammaslekurit on nykyisin ystävällisiä ja kipulääkkeetkin hyviä, paikat tahtoo tippua nopeesti ja juurihoidetut hampaat vaan halkeilee järhestelmällisesti. Heti takuuajan loputtua. Sitäpaitsi, kun suu täynnä kaikenlaisia instrumentteja ja jonkun suuret kädetkin, tilanne itsessään on äärimmäisen epämiellyttävä.

      Niinno, kerran kävi, oli leikkausaika jo varattuna. Sain niin epäluotettavan oloisen ja epämiellyttävän kirurgin, että en sitten mennyt leikkaukseen ollenkaan. Mulle tuli vaan fiilis, toi kundi ei puukota mua. Lisäks esim. leikkauksen riskeistä ei puhuttu mitään, eikä toipumisajastakaan ollut puhetta, enkä tajunnut kysyäkkään. No tein oman riskianalyysin ja päätin, että koska vika ei hirvittävän vakava ole, sen kans voi elää, mutta jos leikkaus epäonnistuu, vika onkin sitten jo aika isokin.

      Noin yleisemmin jännuttämisestä Joop, kyllähän sitä jännittää kaikenlaista. Se tuskin näkyy paljoakaan. Meitsi sen verran introvertti, että periaatteessa aina jännittää ja olen hiton hyvä peittämään sen ylikorostuneella itsevarmuudella ja ulospäinsuuntaavuudella. Enkä kyllä todellisuudessa ole ollenkaan hauska vitsinvääntäjä ja huumorimies, enenpi synkkä ja tosikko. Mutta elinikäinen kokemus asiasta auttaa paljon ja meitsi pärjää suunnalleen tilanteessa, kuin tilanteessa.

      Noh jälkikäteen tärisee ja on puolpaniikissa, sekä armoton vitutus päälä, mutta sellaiseenkin näköjään tottuu. Mä kyllä vahvasti mieltä, jännitys on hyä asia, ihan itsesuojelunkin kannalta, pitää virkeenä ja adrenaliini virtaa. Terve jännitys hyvä asia, sensijaan, jos ei jännitä, silloin kyllä jotain vialla ja syytä huolestua.

      =DW=

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus DW. Osuvasti kuvasit tuntemuksia.
        Jännää tavallaan on se, että ihmisen vaivat ovat siinä lääkärin ja itsens välissä.
        Ehkä alkukantaisella ihmisellä on ollut jännitystila esim. metsästäessään jousella.
        Ehkä. Miksi jousi 'jännitetään'.
        Ei tule nuotiolle paistia...
        Beng
        Kun samoja jännitystilanteita toistuvasti tulee voi niihin tottua tai sitten tulee neuroottiseksi.
        Fobia.
        Kahvikupit: mitä hienommat kupit, sitä enemmän tärisevät?
        Kaikki tietävät, milloin on mukava olla, missä viihtyy miellyttävästi.
        Saunan jälkeen. Siksikö meillä saunotaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus DW. Osuvasti kuvasit tuntemuksia.
        Jännää tavallaan on se, että ihmisen vaivat ovat siinä lääkärin ja itsens välissä.
        Ehkä alkukantaisella ihmisellä on ollut jännitystila esim. metsästäessään jousella.
        Ehkä. Miksi jousi 'jännitetään'.
        Ei tule nuotiolle paistia...
        Beng
        Kun samoja jännitystilanteita toistuvasti tulee voi niihin tottua tai sitten tulee neuroottiseksi.
        Fobia.
        Kahvikupit: mitä hienommat kupit, sitä enemmän tärisevät?
        Kaikki tietävät, milloin on mukava olla, missä viihtyy miellyttävästi.
        Saunan jälkeen. Siksikö meillä saunotaan?

        Joo, hitonmoista oli joskus toi kahvikuppitärinä, kun kupit olivat pirun pienikorvaisia, joista ei voinut työntää sormea läpi, vaan joutui puristamaan täysinäistä kuppia. Eikös mokoma alkanut täristää kriittisellä hetkillä, alkoi läikkyä ja naama punoittaa tutussa kyläpaikassa.
        Luulivat kai olevan darraa, noh joskus olikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, hitonmoista oli joskus toi kahvikuppitärinä, kun kupit olivat pirun pienikorvaisia, joista ei voinut työntää sormea läpi, vaan joutui puristamaan täysinäistä kuppia. Eikös mokoma alkanut täristää kriittisellä hetkillä, alkoi läikkyä ja naama punoittaa tutussa kyläpaikassa.
        Luulivat kai olevan darraa, noh joskus olikin.

        Mutta.
        Miten inhimillistä.
        Olisiko osuutta sillä, että olemme ujohkoa kansaa, mikä ei välttämättä ole huono asia.
        Pienillä perheillä ja suvuilla ei ole paljonkaan harjoitusta.
        Nuori, kun 'kun lähtee maailmalle' joutuu tavallaan tulikokeisiin ja opettelemaan
        sosiaalisuutta toisin kuin ne, joiden elämänpiiri on alunalkaen laaja ja mahdollistaa tilanteiden oppiminen.
        Tavallaan monet toiminnot ovat matkimista,.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta.
        Miten inhimillistä.
        Olisiko osuutta sillä, että olemme ujohkoa kansaa, mikä ei välttämättä ole huono asia.
        Pienillä perheillä ja suvuilla ei ole paljonkaan harjoitusta.
        Nuori, kun 'kun lähtee maailmalle' joutuu tavallaan tulikokeisiin ja opettelemaan
        sosiaalisuutta toisin kuin ne, joiden elämänpiiri on alunalkaen laaja ja mahdollistaa tilanteiden oppiminen.
        Tavallaan monet toiminnot ovat matkimista,.
        Beng

        Niin, jotenkin jo tilanne, istua pönöttää kahvipöydässä.
        Vapaamuotoisemmin kahvittelu parempi, ja kiva kun mukeja käytetään kait aika paljo nykyisin, ainakin vähemmän juhlallisissa tilaisuuksissa ☕


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jotenkin jo tilanne, istua pönöttää kahvipöydässä.
        Vapaamuotoisemmin kahvittelu parempi, ja kiva kun mukeja käytetään kait aika paljo nykyisin, ainakin vähemmän juhlallisissa tilaisuuksissa ☕

        Terveydenhoidon jännitykskokoelmaani kuuluu myös verikoe.
        Syömättömyys. Ja jos en ole varannut labra-aikaa, nökötän odottamassa vuoroani ja tuntuu, että sata on tullut ajoissa.
        Sitten kutsu. Tervehtimiset. Kelakortin tarkistus. Pyllähdys tuolille. Tyyny käsivarren alle.
        Ja sitten ystävällinen hoitaja lähestyy sen pikkuriikkisen piikin ja lasiputken kanssa.
        Katselen seinille. Se pieni piste ei ole pahempi kuin hyttysen pistos, mutta aina jännitän.
        Kun kohta on teipannut, purkautuu jännitys ylen yhdentekevällä pölinällä.
        Ja tämä ei muutu.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveydenhoidon jännitykskokoelmaani kuuluu myös verikoe.
        Syömättömyys. Ja jos en ole varannut labra-aikaa, nökötän odottamassa vuoroani ja tuntuu, että sata on tullut ajoissa.
        Sitten kutsu. Tervehtimiset. Kelakortin tarkistus. Pyllähdys tuolille. Tyyny käsivarren alle.
        Ja sitten ystävällinen hoitaja lähestyy sen pikkuriikkisen piikin ja lasiputken kanssa.
        Katselen seinille. Se pieni piste ei ole pahempi kuin hyttysen pistos, mutta aina jännitän.
        Kun kohta on teipannut, purkautuu jännitys ylen yhdentekevällä pölinällä.
        Ja tämä ei muutu.
        Beng

        Muutan suuntaa.
        Lentopelko.
        Minulla ei ole lentopelkoa, mutta kentällä haluan olla riittävän ajoissa.
        Kahvittelua ja ristisanajuttuja tehden odottelen. Osa ajasta on haahuilua.
        Nykyisin, kun tax-free ei vedä.
        Kun kone rullaa ja irtoaa maasta, tunnen suurta keveyttä.
        Joskus tullut häslättyä Köpiksen kentällä: liput jäivät kuoressa infotiskille.
        Jossain vaiheessa nopea nouto.
        Sitten Rooman kentällä portin vaihto ja se italiankielinen neuvonta meni nopeasti yli tajuamisen. Kun kysyin italiankielellö, vastaus tuli erittäin nopeasti (olin lukenut puoli vuotta). Kun vaihdoin englanninkieleen tuli tolkkua.
        Vatsa kääntyy hetkeksi ylen alaisin.
        Beng


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe