Kysely kotipalveluiden tarpeesta ikääntyneille

Anonyymi

Hei, teen tarvekartoitusta kotipalveluyritystäni varten. Auttaisitko aloittelevaa yrittäjää ja olisit niin ystävällinen että vastaisit seuraaviin kysymyksiin? Myös vaillinaiset ja vapaamuotoiset vastaukset huomioidaan.


Kysymys 1:
Olisitko valmis maksamaan yksityisistä, ei-hoidollisista kotipalveluista? (esim. siivous, pihatyöt, ulkoilu- ja asiointiapu, kodin kunnostustyöt ja pienremontit, kuljetuspalvelu)

Kysymys 2:
Millaisia kotipalveluita kokisit eniten tarvitsevasi? Onko avuntarve jatkuvaa vai ehkä projektiluontoista?

Kysymys 3:
Mikä olisi mielestäsi kohtuullinen tuntikorvaus yrittäjälle tarvitsemastasi avusta? Ota huomioon että tästä summasta voit tehdä 40 %:n kotitalousvähennyksen verotuksessa.

Kysymys 4:
Itse työn lisäksi, mitä lisäarvoa kaipaisit palvelulta? Kaikenlaiset ideat ovat tervetulleita!

Kerro vielä lopuksi ikäsi, sukupuolesi ja asuinpaikkasi.


Paljon kiitoksia avustasi!

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerro sinä ensin, missä tarjoat näitä palveluja? Onkohan "ketunhäntä kainalossa", jos koko Suomen aikoo huoltaa.

    • Anonyymi

      Olen ajatellut aloittaa Länsi-Uudellamaalla (painotetusti Kirkkonummi, Siuntio, Lohja ja Vihti), sekä haja-asutusalueilla että kuntakeskuksissa, mutta toivoisin silti vastauksia muuallakin asuvilta. En tiedä mihin viittaat tuolla "ketunhäntä kainalossa", mutta voin vakuuttaa ettei ole :) Teen tätä kartoitusta osana yrittäjäkurssia.

    • Anonyymi

      En laskisi mitään arvoa 40%:n kotitalousvähennyksele.
      Viime vuonna luulin saavani korvausta, kun oli koko vuoden ollut siivousapu, joka maksoi aina 75 € / 2tuntia.
      Mutta sainkin - 1500 € lisäveroa.

      • Anonyymi

        Aikoinaan mulle kävi samoin,
        vein myöhästyneen siivouslaskun verottajalle,
        no virkailija heti laski verotuksen uudelleen
        käviki niin että mun piti maksaa heti sama summa uudelleen verottajalle,
        siis siivous maksoikin minulle 2 kertaa 99 euroa hups,
        siihen jäi kotitaloushyvitysten haku verottajalta,
        pyh,


      • Anonyymi

        Minulle kävi kurjasti myös ensimmäisenä vuonna, jolloin maksoin siivoojalle 2 kertaa kuussa siivouksesta. Hänellä ei ollutkaan yrittäjänumeroa, ja menetin koko kotitalousvähennyksen, joka sinä vuonna vielä oli 60 %. En aloittelevana ymmärtänyt asiaa tarkistaa. Sittemmin olen se kyllä tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kävi kurjasti myös ensimmäisenä vuonna, jolloin maksoin siivoojalle 2 kertaa kuussa siivouksesta. Hänellä ei ollutkaan yrittäjänumeroa, ja menetin koko kotitalousvähennyksen, joka sinä vuonna vielä oli 60 %. En aloittelevana ymmärtänyt asiaa tarkistaa. Sittemmin olen se kyllä tehnyt.

        Ikävää kuulla. En tiedä ovatko säädökset muuttuneet, mutta ainakaan nykyään kotitalousvähennystä varten yrittäjällä ei tarvitse olla y-tunnusta (eli silloin hän toimii kevytyrittäjänä) MUTTA hänen täytyy kuulua ennakkoperintärekisteriin. Tämä pitäisi yrittäjän itse tietysti tajuta hoitaa, ja jos kotitalousvähennysmahdollisuudesta on edes vihjailtu, niin näkisin että kyseessä on jo tietoinen petos. Kannustan silti kaikkia palvelun ostajia tarkistamaan tämän asian itse esim. osoitteessa: ytj.fi


      • Anonyymi

        Tuskin lisäverosi johtui siivousavusta, ilman sitä vähennystä
        olisit saanut vielä enemmän lisäveroa.


    • Anonyymi

      Ei oikea yrittäjä täältä yritä kalastella tietoja. Aika epämiellyttäväksi koen tuollaisen utelun.

      • Anonyymi

        No, en olekaan minkäänlainen oikea yrittäjä. Vielä, jos koskaan. Saa nähdä.

        Toisekseen, en ole kalastelemassa tietoja. Näihin keskusteluihinhan voi aina vastata anonyymina. Toivon kyllä edelleen vastauksia niiltä, joita tällainen palvelu voisi koskettaa. Voisitko ehkä selventää, minkä tässä koet niin epämiellyttäväksi?

        En alun perin ajatellutkaan että tämä olisi otollinen alusta tällaiselle kartoitukselle (tein tämän postauksen ihan vaan huvikseni tuon em. yrittäjyyskurssin lounastauolla), mutta olen kyllä aikeissa toteuttaa vastaavanlaista kyselytutkimusta toisenlaisilla alustoilla.

        Koska tuo aiempi kysely ei selvästikään innostanut tätä foorumia lukevia vastaamaan, niin haluaisitteko sen sijaan heittää ehdotuksia, miten vastaavanlaista lyhyttä tarvekartoitusta kannattaisi lähteä tekemään..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, en olekaan minkäänlainen oikea yrittäjä. Vielä, jos koskaan. Saa nähdä.

        Toisekseen, en ole kalastelemassa tietoja. Näihin keskusteluihinhan voi aina vastata anonyymina. Toivon kyllä edelleen vastauksia niiltä, joita tällainen palvelu voisi koskettaa. Voisitko ehkä selventää, minkä tässä koet niin epämiellyttäväksi?

        En alun perin ajatellutkaan että tämä olisi otollinen alusta tällaiselle kartoitukselle (tein tämän postauksen ihan vaan huvikseni tuon em. yrittäjyyskurssin lounastauolla), mutta olen kyllä aikeissa toteuttaa vastaavanlaista kyselytutkimusta toisenlaisilla alustoilla.

        Koska tuo aiempi kysely ei selvästikään innostanut tätä foorumia lukevia vastaamaan, niin haluaisitteko sen sijaan heittää ehdotuksia, miten vastaavanlaista lyhyttä tarvekartoitusta kannattaisi lähteä tekemään..?

        Sehän on sinun asiasi.
        Me ollaan yli 80 v eläkeläisiä.
        Ei me olla sinun alasi experttejä ja me ollaan oltu poissa työelämästä kauan,
        ei meillä ole ajantasaista tietoa,
        epäilen ettei firmasi tule menestymään, jos et muuta keksi kuin täältä "vinkkiä" kysellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on sinun asiasi.
        Me ollaan yli 80 v eläkeläisiä.
        Ei me olla sinun alasi experttejä ja me ollaan oltu poissa työelämästä kauan,
        ei meillä ole ajantasaista tietoa,
        epäilen ettei firmasi tule menestymään, jos et muuta keksi kuin täältä "vinkkiä" kysellä.

        Älä huoli, aivan varmasti teetän pätevämpiä kartoituksia siinä vaiheessa kun yritystä lähden toden teolla perustamaan :)


    • Anonyymi

      1. Kyllä siivouksesta, sitten kun en itse enää jaksa tai viitsi. Jo vuoden on kauppakassit tuotu kotiin kuukauden välein ja sitä palvelua en koskaan enää lopeta.
      2. Toistaiseksi en tarvitse muita palveluita.
      3. Siivouksesta lattioiden pesuineen ja kaikki pinnat , maksaisin 20e/h.
      4. Jos, en voisi yksin ulkoilla, haluaisin ihmisen ,joka veisi minut mieleiselleni lenkille ja jos kokisin yksinäisyyttä , soittaisi minulle sovituin väliajoin ja minä hänelle. Nyt en kaipaa mitään noista. Päivät menee todella nopeasti ja lenkkeilen sekä jumppaan mielellään yksin. Myös soitan sisarilleni . Toivon ,että lapset ja lapsenlapset soittaisi useammin, paras joulu-ja äitienpäivälahja olisi , että soittaisivat edes kerran viikossa, koska välit on hyvät.
      - Ikä on 78v , nainen, Porista.

      • Anonyymi

        Kiitoksia sinulle!

        Kuulostaa siltä että sinulla on elämä kivasti mallillaan, hyvä näin.

        Kannattaa ehdottomasti vinkata läheisille nyt äitienpäivän lähestyessa tuosta lahjaideasta :)

        T: Aloittaja


    • Anonyymi

      Siivousta, tasot sekä matot ja lattiat imurointi, pyyhintä nihkeällä.

      Palkka 20 euroa /tunti. Kahden tunnin keikka. Uusi talo, kaksio.

      • Anonyymi

        Kiitos kommentista. En väitä että olisin tehnyt kattavaa vertailua, mutta sekä siivouspalveluissa että muissa kotipalveluissa aika yleinen tuntitaksa tuntuu olevan n. 40€/tunti. Toki tästä saa kotitalousvähennyksen, ja monilla asiakkailla saattaa olla mahdollisuus myös kunnan palvelusetelin käyttöön.

        Mutta sanoisin että korvauksella 20€/tunti löytää lähinnä pimeää työvoimaa ja saattavat arvoesineetkin lähteä samalla siivouksella :)

        Tuossa omassa yritysideassa on keskeisenä tavoitteena se, että asiakkaan omaa toimintakykyä ja elämän mielekkyyttä voidaan pitää yllä vaikkapa sitten sen siivouspalvelun ohessa, eli pidetään seuraa, kysellään kuulumisia, keskustellaan, neuvotaan jos on kysyttävää, ja panostetaan myös ulkoiluun.

        T: Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommentista. En väitä että olisin tehnyt kattavaa vertailua, mutta sekä siivouspalveluissa että muissa kotipalveluissa aika yleinen tuntitaksa tuntuu olevan n. 40€/tunti. Toki tästä saa kotitalousvähennyksen, ja monilla asiakkailla saattaa olla mahdollisuus myös kunnan palvelusetelin käyttöön.

        Mutta sanoisin että korvauksella 20€/tunti löytää lähinnä pimeää työvoimaa ja saattavat arvoesineetkin lähteä samalla siivouksella :)

        Tuossa omassa yritysideassa on keskeisenä tavoitteena se, että asiakkaan omaa toimintakykyä ja elämän mielekkyyttä voidaan pitää yllä vaikkapa sitten sen siivouspalvelun ohessa, eli pidetään seuraa, kysellään kuulumisia, keskustellaan, neuvotaan jos on kysyttävää, ja panostetaan myös ulkoiluun.

        T: Aloittaja

        Ajattelet laaja-alaisesti tätä palvelumuotoa, mutta on muistettava, että sen tulee olla kannattavaa.
        Moni jo huonosti liikkuva ikääntynyt toivoo siivousapua ja muita ajattelemiasi palveluita, mutta on muistettava, että eläkkeet ovat pieniä, eikä kaupunki auta eläkeläistä siivouskuluissa.
        Mikäpä olisi mukavampaa, jos toimelias ja hyväntuulinen ihminen tulisi säännöllisesti siivoamaan ja pitämään seuraa yksinäiselle, mutta aika ahdistavaa olisi istua kahvipöydän ääreen rupattelemaan kuulumisia, kun jälkikäteen siitä tupsahtaisi 40€:n lasku per tunti.
        Yli 80 ikäisiltä ei peritä alvia, mikä hiukan alentaa tuntimaksua, mutta kuten itsekin olet selvittänyt, tuntimaksua ei juuri voi alentaa.
        Kotitalousvähennys hiukan tasoittaa tilannetta, mutta eläkeläinen voi saada vähennyksen vasta veropalautuksena. Se ei tunnu missään sillä hetkellä kun lasku on maksettava.
        Kotiapu on kuitenkin meidän ikäisiemme aikana lisääntynyt huomattavasti, kiitos verovähennyksen, ja uskon, että saat tarvittavan määrän asiakkaita, kun asenteesi on oikea ja ikäihmisiä ymmärtävä. Y-tunnus on oltava. Ensimäisellä siivoojallani ei ollut, ja menetin 24:n siivouksen kotitalousvähennyksen, kun en ollut tarkistanut asiaa.
        Kaikkea hyvää yrityksellesi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelet laaja-alaisesti tätä palvelumuotoa, mutta on muistettava, että sen tulee olla kannattavaa.
        Moni jo huonosti liikkuva ikääntynyt toivoo siivousapua ja muita ajattelemiasi palveluita, mutta on muistettava, että eläkkeet ovat pieniä, eikä kaupunki auta eläkeläistä siivouskuluissa.
        Mikäpä olisi mukavampaa, jos toimelias ja hyväntuulinen ihminen tulisi säännöllisesti siivoamaan ja pitämään seuraa yksinäiselle, mutta aika ahdistavaa olisi istua kahvipöydän ääreen rupattelemaan kuulumisia, kun jälkikäteen siitä tupsahtaisi 40€:n lasku per tunti.
        Yli 80 ikäisiltä ei peritä alvia, mikä hiukan alentaa tuntimaksua, mutta kuten itsekin olet selvittänyt, tuntimaksua ei juuri voi alentaa.
        Kotitalousvähennys hiukan tasoittaa tilannetta, mutta eläkeläinen voi saada vähennyksen vasta veropalautuksena. Se ei tunnu missään sillä hetkellä kun lasku on maksettava.
        Kotiapu on kuitenkin meidän ikäisiemme aikana lisääntynyt huomattavasti, kiitos verovähennyksen, ja uskon, että saat tarvittavan määrän asiakkaita, kun asenteesi on oikea ja ikäihmisiä ymmärtävä. Y-tunnus on oltava. Ensimäisellä siivoojallani ei ollut, ja menetin 24:n siivouksen kotitalousvähennyksen, kun en ollut tarkistanut asiaa.
        Kaikkea hyvää yrityksellesi!

        Paljon kiitoksia kommentistasi ja ajatuksistasi. Todella hyviä pointteja toit esille. Tuokin, että eihän kukaan halua maksaa "rupattelupalvelusta" sitä 40€/h, ei varmasti - kyllä siihen pitää sisällyttää myös konkreettista työtä, esim. siivousta.

        Olen itse toiminut henkilökohtaisena avustajana aikoinaan n. 10 vuoden ajan, osittain myös (täysin eri alan) opiskelujeni lomassa. Toteutin myös vapaaehtoispohjalta viikottaista ikäihmisten kahvikerhoa Ruoholahdessa, Helsingissä, silloion kun kaupunki yhtäkkiä lakkautti kaiken kerhotoimintonsa tuolla alueella. Miten he, huonosti tai ei ollenkaan itsenäisesti liikkuvat, olisivat yhtäkkiä voineet lähteä tuntemattomiin kuvioihin jonnekin Punavuoreen, Kamppiin, missä ne "lähipalvelut" sitten olivatkaan?

        Sanoisin että tärkeä palvelulupaus tällä saralla on pysyvyys - että juuri minä olen siellä auttamassa, eikä joku uusi tuntematon työntekijä, kuten malli on eräillä uusilla alan startup-yrityksillä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon kiitoksia kommentistasi ja ajatuksistasi. Todella hyviä pointteja toit esille. Tuokin, että eihän kukaan halua maksaa "rupattelupalvelusta" sitä 40€/h, ei varmasti - kyllä siihen pitää sisällyttää myös konkreettista työtä, esim. siivousta.

        Olen itse toiminut henkilökohtaisena avustajana aikoinaan n. 10 vuoden ajan, osittain myös (täysin eri alan) opiskelujeni lomassa. Toteutin myös vapaaehtoispohjalta viikottaista ikäihmisten kahvikerhoa Ruoholahdessa, Helsingissä, silloion kun kaupunki yhtäkkiä lakkautti kaiken kerhotoimintonsa tuolla alueella. Miten he, huonosti tai ei ollenkaan itsenäisesti liikkuvat, olisivat yhtäkkiä voineet lähteä tuntemattomiin kuvioihin jonnekin Punavuoreen, Kamppiin, missä ne "lähipalvelut" sitten olivatkaan?

        Sanoisin että tärkeä palvelulupaus tällä saralla on pysyvyys - että juuri minä olen siellä auttamassa, eikä joku uusi tuntematon työntekijä, kuten malli on eräillä uusilla alan startup-yrityksillä..

        T: Aloittaja


    • Anonyymi

      Toinen palstalainen saa urkittua toisista tietoja tällä tavalla.

      • Anonyymi

        :))

        Voin vannoa että en ole tuo "toinen palstalainen" - tulin ensimmäistä kertaa tälle palstalle kun tein tämän keskusteluavauksen. Otan nämä epäilysi kuitenkin huomioon liiketoimintasuunnitelmassani - nimittäin erityisesti ikäihmisten kohdalla täytyy kiinnittää huomiota luottamukseen, turvallisuuteen, ja tähän liittyen myös asiakasrekisterin tulee olla läpinäkyvä, eli mitä tietoja asikas itse haluaa tallennettevan, jos mitään.

        Itsekin arvostan suuresti anonymiteettia (olen ollut internetissä vuodesta 1996 lähtien anonyymisti), enkä myöskään halua että asiakkaani joutuisivat miettimään siihen liittyviä riskejä.

        T: Aloittaja


      • Anonyymi

        Moni meni halpaan. Kertoili tosissaan tälle palstan urkkijalle tietojaan.


    • Anonyymi

      Ja keneltä se on pois, jos kertoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe