Veneen irrotus

Anonyymi

Onko tuossa tilanteessa muuta järkevää keinoa yrittää irrottaa vene kuin vetää sitä eri suuntiin ja kokeilla, lähtisikö se?

Onko olemassa kellukkeita, joilla venettä saisi kevennettyä ja nousemaan vähän ylöspäin?

https://youtu.be/ErEKdnyYOpA

15

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sen verran on aallokkoa, ettei pysty kallistamaan maston huipusta. Tyynellä se olisi vaihtoehto.

      • Olis kuitenkin kannattanut edes kokeilla kallistamista.


    • Anonyymi

      Onhan esim. niitä kellukkeita joilla sukeltajat nostavat hylkyjä pohjasta pintaan, ja niitä ilmapusseja joilla nostetaan ojiin kaatuneita rekkoja, mutta mistä niitä tuollaiseen tilanteeseen äkkiä saisi?

      • Anonyymi

        Tuossa veneessähän ei kait ollut vuotoja. Niitä pusseja käytetään yleensä uponneisiin veneisiin. Jos ne pitäs laittaa veneen ulkopuolelle niin aika homma saada sillä tavalla että tulisi nostettakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa veneessähän ei kait ollut vuotoja. Niitä pusseja käytetään yleensä uponneisiin veneisiin. Jos ne pitäs laittaa veneen ulkopuolelle niin aika homma saada sillä tavalla että tulisi nostettakin.

        Viedään lähes tyhjät pussit veneen alle, kiinnitetään ne remmein ja täytetään. Neljä pussia. Kaksi kummallekin puolelle kölin etu- ja takapuolelle. Remmit pussien väliin. Keulasta saisi yhden pussiparin uitettua paikoilleen veneen kannelta. Taakse olisi vaikeampaa koska peräsin ja potkuri ovat tiellä. Pussit täytetään, vene nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viedään lähes tyhjät pussit veneen alle, kiinnitetään ne remmein ja täytetään. Neljä pussia. Kaksi kummallekin puolelle kölin etu- ja takapuolelle. Remmit pussien väliin. Keulasta saisi yhden pussiparin uitettua paikoilleen veneen kannelta. Taakse olisi vaikeampaa koska peräsin ja potkuri ovat tiellä. Pussit täytetään, vene nousee.

        Helppoa kuin heinänteko. Jos pussit saadaan pysymään kokonaan veden alla, niin kuvassa oleva vene nousisi kokonaan ilmaan jo 9000 pussilitralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppoa kuin heinänteko. Jos pussit saadaan pysymään kokonaan veden alla, niin kuvassa oleva vene nousisi kokonaan ilmaan jo 9000 pussilitralla.

        Vähempikin riittää kun tarvii vaan keventää. Pusseihin pitää saada jotain ilmaa kevyempää jos se paatti pitää lentoon saada - helpommalla pääsee kun tilaa helikopterin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viedään lähes tyhjät pussit veneen alle, kiinnitetään ne remmein ja täytetään. Neljä pussia. Kaksi kummallekin puolelle kölin etu- ja takapuolelle. Remmit pussien väliin. Keulasta saisi yhden pussiparin uitettua paikoilleen veneen kannelta. Taakse olisi vaikeampaa koska peräsin ja potkuri ovat tiellä. Pussit täytetään, vene nousee.

        Niiden pussien kanssa kiroillessa on köli jo noussut kölitukkien yläpuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiden pussien kanssa kiroillessa on köli jo noussut kölitukkien yläpuolelle.

        Riippuu olosuhteista, pohjasta, veneestä ja tekijöistä. Tipahteleehan niitä veneitä nosturienkin liinoista kun tunarit on asialla.


    • Anonyymi

      Kallistuisiko vene auttavasti, jos joka nostimeen vinssaisi esim. 30L vesikanisterit tms?

      Jotta kanistereista ei tulisi aallokon seurauksena purkupallon kaltaista heiluria, se vaatisi alhaalta kireän "ohjausköyden", mutta toisaalta aallokon aiheuttama heiluminen antaisi hyvän alkukallistuman mastopainoille.

      Tarpeeksi vaan toppiin taakkaa, niin voisi ajaa omalla koneella kiveltä pois :-)

      • Ei, vaan nuo auttavat veneet olisi vetäneet maston huipusta tulevista falleista suoraan sivulle vene riittävästi kallelleen. Sehän olisi vaan vetovoimasta kiinni. Veneen oma kone saisi irronneen veneen liikkeelle. Omin avuin vene olisi kiinni seuraanaan nousuveteen asti.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Ei, vaan nuo auttavat veneet olisi vetäneet maston huipusta tulevista falleista suoraan sivulle vene riittävästi kallelleen. Sehän olisi vaan vetovoimasta kiinni. Veneen oma kone saisi irronneen veneen liikkeelle. Omin avuin vene olisi kiinni seuraanaan nousuveteen asti.

        Juu. Kyllä kaikki on nähnyt youtubesta videoita, jossa purjevene vedetään maston päästä pois karilta.

        Kanisteripainot tuli vaan vaihtoehdoksi mieleen, kun sitä vetävää venettä ei välttämättä ole. Myös kovassa aallokossa, jollainen aloitusviestin videossakin on, maston päästä vetäminen voi olla aika brutaalia! Siinä touhussa masto vaakatasossa saattaa vanttien myötörajat ylittyä yms. mukavaa.

        Painovoimaa hyödyntämällä takilaan kohdistuvaa rasitusta ei voi samalla tavalla ylittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Kyllä kaikki on nähnyt youtubesta videoita, jossa purjevene vedetään maston päästä pois karilta.

        Kanisteripainot tuli vaan vaihtoehdoksi mieleen, kun sitä vetävää venettä ei välttämättä ole. Myös kovassa aallokossa, jollainen aloitusviestin videossakin on, maston päästä vetäminen voi olla aika brutaalia! Siinä touhussa masto vaakatasossa saattaa vanttien myötörajat ylittyä yms. mukavaa.

        Painovoimaa hyödyntämällä takilaan kohdistuvaa rasitusta ei voi samalla tavalla ylittää.

        "Masto vaakatasossa"? Köli on kylkeä ylempänä jo kauan ennen kuin masto on lähelläkään vaakatasoa, joten ei varmaan tarvitse, tai edes pysty, vetämään vaakatasoon.

        Osatakilalla varustettua venettä ei tietenkään kiskota maston päästä, vaan spinnunostimesta, joka lähtee suunnilleen vanttien kohdalta. Siitä masto kestää kovankin vedon. Onhan siinä kova veto myös purjehtiessa. Mastonhuipputakila taas kestää aivan hyvin kiskoa huipustakin.

        Painovoimassa on sellainen erikoisominaisuus, että se toimii pystysuunnassa. Nostimen päässä roikkuva paino siis kallistaa vasta, kun vene on jollain muulla saatu reilusti kallelleen, ja silloinkin suurin osa voimasta vaikuttaa väärään suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Masto vaakatasossa"? Köli on kylkeä ylempänä jo kauan ennen kuin masto on lähelläkään vaakatasoa, joten ei varmaan tarvitse, tai edes pysty, vetämään vaakatasoon.

        Osatakilalla varustettua venettä ei tietenkään kiskota maston päästä, vaan spinnunostimesta, joka lähtee suunnilleen vanttien kohdalta. Siitä masto kestää kovankin vedon. Onhan siinä kova veto myös purjehtiessa. Mastonhuipputakila taas kestää aivan hyvin kiskoa huipustakin.

        Painovoimassa on sellainen erikoisominaisuus, että se toimii pystysuunnassa. Nostimen päässä roikkuva paino siis kallistaa vasta, kun vene on jollain muulla saatu reilusti kallelleen, ja silloinkin suurin osa voimasta vaikuttaa väärään suuntaan.

        Tottakai laita on silloin köliä syvemmällä, jos vene on kyljellään, mutta nyt ei ollutkaan kyse siitä.

        Aloitusviestin videossa on matalalle nouseva epäsäännöllinen ja korkea aallokko. Noissa olosuhteissa toisella veneellä topista sivulle vetäminen ja samaan aikaan omalla koneella eteenpäin ajaminen on todella hallitsematon veto. Ollaan hyvin helposti tilanteessa, jossa vedettävä vene toimii hetken valtavana laahusankkurina jota kiskotaan osittain maston suuntaisesti. Aallokon seurauksena voimat on suuria ja nykyviä, ja topista vedettäessä ne ovat eri suuntaisia kuin purjeista tulevat.

        Onhan noita mastosta veto videoita netissä vaikka kuinka ja kyljellään ne perässä raahautuu.

        Enpä luottaisi enää vantteihin tuollaisen operaation jälkeen, jos se olisi tehty isossa aallokossa, vaan vaihtoon menisi.


    • Anonyymi

      Ihan komeasti näköjään kallistuu mastosta ripustetuilla painoillakin.

      https://youtu.be/CInYj5P4evA

      Hitausmomentin seurauksena korkeassa aallokossa vielä enemmänkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      240
      45241
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      123
      25996
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      325
      15677
    4. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11203
    5. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      171
      10805
    6. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9707
    7. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9681
    8. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8478
    9. 242
      6824
    10. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6491
    Aihe