Onko teillä muilla kokemuksia sosiaalitoimen tai kelan etuuskäsittelijöistä tai muista virkailijoista joiden käytös on asiatonta?
Aikoinaan minulla oli sukulainen jolla on pahoja ongelmia elämässään. Hän oli sosiaalitoimen asiakas. Hänellä oli joskus sosiaalityöntekijä joka teki myös hänen toimeentulotukipäätöksensä. Tämä sosiaalityöntekijä ilmeisesti kuvitteli että sosiaalityöntekijän tehtävä on asiakkaan kurittaminen sosiaalietuuksilla loisimisesta. Tämä sosiaalityöntekijä kiusasi asiakkaitaan ja teki mielivaltaisesti hylkääviä päätöksiä mm. toimeentulotukeen liittyen. Sukulaiseni kuoli sittemmin ja varmaan sossutyöntekijä oli sitten tyytyväinen kun oli yksi sosiaalipummi vähemmän. Raivostuttaa ajatella tuota sukulaisen kohtelua kun hänellä oli muutenkin elämä niin ahdistavaa että hänen piti vielä kestää tuollaista.
En mene tuohon sen syvemmin. Mutta nyt kun itse joudun kerjäämään toimeentulotukia selviytyäkseni hengissä, huomasin viimeisimmän Kelan etuuskäsittelijän kuuluvat tuohon samaan sarjaan. Jouduin hakemaan kaupungin sosiaalitoimelta harkinnanvaraista muuttoon liittyvien ylimääräisten kustannusten vuoksi. En pärjää muuten. Sain hylkypäätöksen kaupungilta. Kelan etuuskäsittelijä soitti itse minulle ja teki toimeentulotukipäätöksen puhelimitse. Hän oli viisastelevan oloinen. Ilmoitin saaneeni kaupungilta hylkypäätöksen harkinnanvaraiseen tukeen ja ilmoituksen että asiasta voi valittaa hallinto- oikeudelle. Tämä Kelan etuuskäsittelijä ehdotti että kannattaisi silti kuitenkin vielä lähettää kaupungille uusi hakemus. Ja että hän lähettää tekemänsä päätöksen sosiaalitoimeen. Sanoin että selvä. En tehnyt itse kuitenkaan enää toista hakemusta kaupungille koska päätöksessä luki että siitä voi ainoastaan valittaa hallinto- oikeudelle.
Nyt Tämä Kelan viisasteleva etuuskäsittelijä oli tehnyt päätöksen jossa hän käänsi asian niin päin että "asiakkaan omasta pyynnöstä" hän on lähettänyt Kelan päätöksen myös sosiaalitoimeen.
Onko teillä muilla kokemuksia vastaavasta?
Asennevammaiset etuuskäsittelijät? Kokemuksia?
21
435
Vastaukset
- Anonyymi
Onkohan s24.fi:ssä jotain vikaa kun aloitukset tuppaavat tulemana tuplana joka kerta?
- Anonyymi
Itsehän sinä sanoit kelan tädille, että "Selvä". Sitten nillität täällä, kun kelan virkailija on toiminut, niin kuin olet itse hänet valtuuttanut puhelimessa toimimaan.
- Anonyymi
Kyse ei ollut minun pyynnöstäni vaan hänen omasta kehotuksestaan. Minusta tulee kuva hankalana asiakkaana kun olen jo saanut sieltä hylkypäätöksen ja silti kela jatkaa muka "minun pyynnöstäni" hakemusten pommittamista sinne. Kelan etuuskäsittelijä olisi voinut ilmaista asian niin että hän itse oli sitä mieltä että tilanteeni pitäisi arvioida uudelleen harkinnanvaraisen tuen suhteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei ollut minun pyynnöstäni vaan hänen omasta kehotuksestaan. Minusta tulee kuva hankalana asiakkaana kun olen jo saanut sieltä hylkypäätöksen ja silti kela jatkaa muka "minun pyynnöstäni" hakemusten pommittamista sinne. Kelan etuuskäsittelijä olisi voinut ilmaista asian niin että hän itse oli sitä mieltä että tilanteeni pitäisi arvioida uudelleen harkinnanvaraisen tuen suhteen.
Annoit selkeän suostumuksesi kelan toiminnalle, ainakin avausviestisi mukaan. Olisit myös voinut kieltää kelan virkailijaa toimimasta ko. tavalla. Virkailija ei osaa lukea ajatuksiasi, vaan hänen on toimittava sanomasi perusteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Annoit selkeän suostumuksesi kelan toiminnalle, ainakin avausviestisi mukaan. Olisit myös voinut kieltää kelan virkailijaa toimimasta ko. tavalla. Virkailija ei osaa lukea ajatuksiasi, vaan hänen on toimittava sanomasi perusteella.
Opettele luetun ymmärtämistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hohhoijaa. Mistä näitä aina sikiää?
Sanotaan kelan tädille että `selvä`, ja sitten itketään netissä kun täti toimii niin kuin on puhuttu. Olisko kannattanut avata suu sille kelan tädille eikä uhrautua täällä jälkeenpäin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa mistään suostumuksen antamisesta ollut kysymys. Kuten tiedät. Sillä on todellakin merkitystä millä tavoin Kelan etuuskäsittelijä asian ilmaisee kunnan sosiaalitoimelle kun hän lähettää uudelleen hakemuksen sosiaalitoimeen vaikka sieltä on tullut jo hylky. Kelan etuuskäsittelijä vääristeli tilannetta. Hän itse kehotti lähettämään uuden hakemuksen. Mutta väitti minun itse oma- aloitteisesti sitä pyytäneen. Tämä luo minusta henkilönä aivan väärän mielikuvan. Hän olisi voinut ilmaista asian kuten se oli. Että hänen omasta mielestään harkinnanvaraisen tuen tarve pitäisi käsitellä uudelleen.
Jokainen asiakaspalvelutyötä tehnyt tietää miten helposti asiakkaalle lätkäistään hankalan asiakkaan leima milloin minkäkin syyn vuoksi. Jos asiakas valittaa oikeutetusti jostakin hänet leimataan välittömästi hankalaksi. Tai kun asiakas reagoi asiakaspalvelijan omaan epäkohteliaaseen käytökseen, on se aina se asiakas itse jossa on vikaa. Näin suomalainen asiakaspalvelu toimii. Jopa soster- alalla. Potilaita leimataan hankaliksi kun heillä on kipuja tai heitä kohdellaan huonosti ja he siihen reagoivat. Valitettavasti tämä on todellisuutta.
Kun kyse on viimesijaisimmasta toimeentulosta jonka varassa asiakkaan koko elämä on, se millainen maine asiakkaalla on vaikuttaa siihen miten etuuskäsittelijä harkitsee hänen toimeentulotuen tarvettaan. Kyse ei ole lakisääteisistä tuista vaan päätös perustuu etuuskäsittelijän omaan harkintaan. Ja siinä asiakas ja hänen tilanteensa joutuu erityisen tarkasti arvioitavaksi. Täten myös asiakkaille tulee erityisen helposti hankalan asiakkaan leima otsaan. Ja etuuskäsittelijälle mikäli kenties houkutus alkaa valikoimaan että tolle myönnetään tukia mutta tolle ei koska toi on ärsyttävä asiakas.
Voi olla että kun menet ostamaan uutta autoa ja siellä sattuu olemaan paska asiakaspalvelija selviät hengissä ja voit ohittaa koko asian olankohautuksella. Mutta kun tilanne on se että koko elämäsi lepää tämän asiakaspalvelijan päätöksen varassa, ja olet kaikin tavoin nurkkaan ajettu, se miten asiakaspalvelija sinua kohtelee voi olla todella ahdistavaa. Em sukulaiseni kohdalla hän kävi aina paikanpäällä sosiaalitoimistossa hoitamassa asioitaan. Hän tarvitsi aina tukihenkilön mukaansa koska sosiaalityöntekijä oli niin inhottava. Se oli todella ahdistavaa ja pelottavaa. Hän joutui pelkäämään sossuaikaa jo etukäteen. Sosiaalityöntekijä joka päätöksiä teki ilmeisesti näki itsensä yhteiskunnan vähävaraisten kepittäjän roolissa. Että hänen tehtävänsä on patistaa noita loisia aktivoitumaan elämässään ja motivoida heitä "menemään töihin". Herätellä tyhmiä sossuasiakkaita tajuamaan ettei sosiaalitukien varassa elämisen kuulu olla normaalia elämää vaan sosiaalituet on tarkoitettu poikkeustilanteisiin. Aivan kuin sosiaalitukien varassa elävä ei tätä tiedostaisi. Viimesijaisimpien tukien varassa kituvat ovat aina ahdistavassa elämäntilanteessa. Köyhyys on pelottavaa. Se on jatkuvaa stressiä. Mikä tahansa pieni viive tai ylimääräinen meno tai takaisinperintä pistää köyhän koko elämän mullin mallin kun paremmin toimeentulevalle sellaiset eivät merkitse mitään.
Joten voit lopettaa sen viisastelun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa mistään suostumuksen antamisesta ollut kysymys. Kuten tiedät. Sillä on todellakin merkitystä millä tavoin Kelan etuuskäsittelijä asian ilmaisee kunnan sosiaalitoimelle kun hän lähettää uudelleen hakemuksen sosiaalitoimeen vaikka sieltä on tullut jo hylky. Kelan etuuskäsittelijä vääristeli tilannetta. Hän itse kehotti lähettämään uuden hakemuksen. Mutta väitti minun itse oma- aloitteisesti sitä pyytäneen. Tämä luo minusta henkilönä aivan väärän mielikuvan. Hän olisi voinut ilmaista asian kuten se oli. Että hänen omasta mielestään harkinnanvaraisen tuen tarve pitäisi käsitellä uudelleen.
Jokainen asiakaspalvelutyötä tehnyt tietää miten helposti asiakkaalle lätkäistään hankalan asiakkaan leima milloin minkäkin syyn vuoksi. Jos asiakas valittaa oikeutetusti jostakin hänet leimataan välittömästi hankalaksi. Tai kun asiakas reagoi asiakaspalvelijan omaan epäkohteliaaseen käytökseen, on se aina se asiakas itse jossa on vikaa. Näin suomalainen asiakaspalvelu toimii. Jopa soster- alalla. Potilaita leimataan hankaliksi kun heillä on kipuja tai heitä kohdellaan huonosti ja he siihen reagoivat. Valitettavasti tämä on todellisuutta.
Kun kyse on viimesijaisimmasta toimeentulosta jonka varassa asiakkaan koko elämä on, se millainen maine asiakkaalla on vaikuttaa siihen miten etuuskäsittelijä harkitsee hänen toimeentulotuen tarvettaan. Kyse ei ole lakisääteisistä tuista vaan päätös perustuu etuuskäsittelijän omaan harkintaan. Ja siinä asiakas ja hänen tilanteensa joutuu erityisen tarkasti arvioitavaksi. Täten myös asiakkaille tulee erityisen helposti hankalan asiakkaan leima otsaan. Ja etuuskäsittelijälle mikäli kenties houkutus alkaa valikoimaan että tolle myönnetään tukia mutta tolle ei koska toi on ärsyttävä asiakas.
Voi olla että kun menet ostamaan uutta autoa ja siellä sattuu olemaan paska asiakaspalvelija selviät hengissä ja voit ohittaa koko asian olankohautuksella. Mutta kun tilanne on se että koko elämäsi lepää tämän asiakaspalvelijan päätöksen varassa, ja olet kaikin tavoin nurkkaan ajettu, se miten asiakaspalvelija sinua kohtelee voi olla todella ahdistavaa. Em sukulaiseni kohdalla hän kävi aina paikanpäällä sosiaalitoimistossa hoitamassa asioitaan. Hän tarvitsi aina tukihenkilön mukaansa koska sosiaalityöntekijä oli niin inhottava. Se oli todella ahdistavaa ja pelottavaa. Hän joutui pelkäämään sossuaikaa jo etukäteen. Sosiaalityöntekijä joka päätöksiä teki ilmeisesti näki itsensä yhteiskunnan vähävaraisten kepittäjän roolissa. Että hänen tehtävänsä on patistaa noita loisia aktivoitumaan elämässään ja motivoida heitä "menemään töihin". Herätellä tyhmiä sossuasiakkaita tajuamaan ettei sosiaalitukien varassa elämisen kuulu olla normaalia elämää vaan sosiaalituet on tarkoitettu poikkeustilanteisiin. Aivan kuin sosiaalitukien varassa elävä ei tätä tiedostaisi. Viimesijaisimpien tukien varassa kituvat ovat aina ahdistavassa elämäntilanteessa. Köyhyys on pelottavaa. Se on jatkuvaa stressiä. Mikä tahansa pieni viive tai ylimääräinen meno tai takaisinperintä pistää köyhän koko elämän mullin mallin kun paremmin toimeentulevalle sellaiset eivät merkitse mitään.
Joten voit lopettaa sen viisastelun.Jälkikäteen on turha itkeä kun p on housussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hohhoijaa. Mistä näitä aina sikiää?
Sanotaan kelan tädille että `selvä`, ja sitten itketään netissä kun täti toimii niin kuin on puhuttu. Olisko kannattanut avata suu sille kelan tädille eikä uhrautua täällä jälkeenpäin?Miten selität tuon passikysymyksen ja passikuvarahat? Entä sen että Kelan etuuskäsittelijä heti kärkeen uteli tarvitsenko maksusitoumuksen optikon näöntarkastukseen (liittyen ilmiselvästi Oma asiointi- sivuilta kadonneeseen hakemukseeni jonka perään huutelin)? En ole koskaan itse hakenut toimeentulotukea kumpaankaan eikä se ole millään tavoin ajankohtaista.
Millä selität tämän? Ystävällisyydelläkö? Asiakaspalveluhenkisyydellä ja hyväntahtoisella avuliaisuudella? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joten voit lopettaa sen viisastelun.Kelan virkailijoiden palkat maksetaan verovaroista. . . Tietokoneet laskevat nykyään kaikkien. Etuuskäsittelijät vain syöttävät ne väärät tiedot valmiisiin lomakkeisiin. . . että semmoset "nykymaailman" työpaikkakiusaajat!! Miksi ne eivät mene oikeisiin töihin???
- Anonyymi
Valta kiehtoo joitakin ihmisiä. Saavat kiksit kun pääsevät kyykyttämään. Osa on pelkästään turhautunut, ovat kyllästyneet sekä hommaansa että asiakkaisiin. Haluavat saada mentaalisen hyvityksen kun yrittävät hylätä asiakkaille tarkoitetut etuisuudet. Taitavat miettiä miten saisivat ne omaan taskuunsa.
- Anonyymi
Pyytäisitkö kaffeelle mokomaa kelan naista
- Anonyymi
Eipä tuossa kukaan kyykyttänyt vaan aloittaja teki virheen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyytäisitkö kaffeelle mokomaa kelan naista
Kyseessä oli mies. Ilmeisesti joku isämmaan verorahojen puallustaja. Antoi minulle maksusitoumuksen passikuviin jotta saan voimassaolevan passin itselleni. En tiedä miksi. En ole itse tullut edes ajatelleeksi mitään passiasioita. Ei ole mokoma edes kymmenentenä tärkeysjärjestyksessä mielessä kun teen toimeentulotukihakemusta. Sekin ajatus tuli Kelan etuuskäsittelijältä itseltään oma- aloitteisesti. Kelan näsäviisastelevalle mies- etuuskäsittelijälle kysymys "tarvitsetko voimassaolevan passin itsellesi, voin laittaa maksusitoumuksen passikuviin" tuli heti ensimmäisenä mieleen.
Aivan kuin se nyt olisi tässä kaikista tärkeintä kun yritän pitää katon pääni päällä ja selviytyä hengissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä oli mies. Ilmeisesti joku isämmaan verorahojen puallustaja. Antoi minulle maksusitoumuksen passikuviin jotta saan voimassaolevan passin itselleni. En tiedä miksi. En ole itse tullut edes ajatelleeksi mitään passiasioita. Ei ole mokoma edes kymmenentenä tärkeysjärjestyksessä mielessä kun teen toimeentulotukihakemusta. Sekin ajatus tuli Kelan etuuskäsittelijältä itseltään oma- aloitteisesti. Kelan näsäviisastelevalle mies- etuuskäsittelijälle kysymys "tarvitsetko voimassaolevan passin itsellesi, voin laittaa maksusitoumuksen passikuviin" tuli heti ensimmäisenä mieleen.
Aivan kuin se nyt olisi tässä kaikista tärkeintä kun yritän pitää katon pääni päällä ja selviytyä hengissä.No pyytäisitkö kaffeelle mokomaa kelan miestä
- Anonyymi
Ilmeisesti he keräävät vuoden 2021 pikkujoulu rahoja? Vaiko joulubonukset mielessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No pyytäisitkö kaffeelle mokomaa kelan miestä
kysyin ja lähti mutta ei tullut yhteistä kesää
- Anonyymi
Kyllä. Siis Kelan päätösten johdosta kaikki meni pieleen.
Sairastuin työperäisesti vuonna 2012. Hain toiminimiyrittäjänä sairauspäivärahaa, sitä ei myönnetty. Työmarkkinatuke sain, mutten hoitoa sairauteen. Ajoin yritykseni alas. Myin kaiken minkä sain kaupaksi, muttei työmarkkinatuki riittänyt elämiseen. Otin lainaa kiinteää omaisuutta vastaan ja toivoin eläkepäätöstä, jolla olisi päässyt omiin rahoihini vihdoin 35-vuotisen uran jälkeen. Eläkehakemus evättiin toistuvasti, kaikista erikoislääkäreiden B-lausunnoista huolimatta. Otin taas lainaa, jotta sain erikoislääkärien kulut maksettua. Ainoa tuki oli työmarkkinatuki.
Kiinnitin osaa taloani velan vakuudeksi. Lainakorot kaatoivat talouden, jouduin ulosottoon. Vouti yritti suostutella myymään taloni 1/10 hintaan, en suostunut, se oli ainoa omaisuuteni, koko urani ainoa omaisuus.
Nyt olen ulosotossa, eläke on myönnetty ja siitä ulosotetaan suuri osa. Talo on kaupan velkojeni vuoksi, kohta olen asunnoton. Olen seniori, lähes 70v.
Eli, kyllä Kelan päätösten takia voi joutua menettämään aivan kaiken. Kun sattuu kohdalle sellainen vakuutuslääkäri tai etuuskäsittelijä, jolle kiusanteko on suurinta huvia, pienen ihmisen elämä tallotaan aika pian kuravelliin. - Anonyymi
Kusipäiset asiakaspalvelijat pitäisi perata aloilta joissa ollaan ihmisten elämästä ja terveydestä vastuussa. Soster- alalla pitäisi tehdä kunnon puhdistukset. Asennevammaiset kusipäät joilta puuttuu kyky ojektiivisuuteen, sekä henkilökohtainen moraali että ammattietiikka- ja ylpeys, pitäisi heittää hevon vittuun noilta aloilta. He ansaitsisivat työttömyyden ja köyhyyden kirot. Empatiakyvyttömät imbesillit ja sosiopaatit eivät vain pilaa heidän armoillaan elävien elämää. Nämä aivokääpiöt häätävät noilta aloilta pois myös ne asiakaspalvelijat joilla on korkea moraali, ammattiylpeys ja sosiaalinen vastuuntunto kohdillaan.
Ongelma on kaikkialla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/871ba5f7-bc6e-4fbf-a409-43daa37f2a12 - Anonyymi
Työssäni vastaavia asioita kohdanneena, muistelisin että muuttokuluihin ensisijaisesti tukea haetaan kelalta. Jos sieltä tulee kielteinen päätös, niin sosiaalityöntekijä voi tehdä myönteisen harkinnan varaisen päätöksen. Tilanteet yksilöllisiä ja harkinnanvaraiset/täydentävät tuet pitää perustella hyvin sekä todentaa, ettei ole jättänyt hakematta jotain muuta tukea/etua.
- Anonyymi
Kuulostaa aloitus vähän höpö höpöltä. Ne etuuskäsittelijäthän on jotain nuoria tytöntylleröitä, jotka vaihtuvat vähän väliä.
t. Pusiaalisommi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492538Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on682262- 522228
Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2131769- 221718
Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681660Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok911461Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s221450Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var121400Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191394