Keulasta korkeaan veneeseen kulku

Anonyymi

Ensi kesäksi tulossa ensimmäinen isompi hyttivene, johon kulku tapahtuu pääasiassa perän uimatasojen ja taka-avotilan kyljessä olevan avattavan portin kautta. Mutta mitenkäs kulku onnistuu keulasta silloin kun on tarve jättää keula laituriin esim. poijupaikalle?

Tässä veneessä on keulassa kyllä kulkuaukko, mutta ei ole uimatasoa eikä tikkaita. Keula on myös aika korkealla ja ankkuri on siinä myös tiellä.

Mitä olen katsellut satamissa niin paljon tällaisia veneitä näkee kuitenkin keula laiturissa, ja yleensä keula on vieläpä metrin verran irti laiturista vaikka perän köydet ovat tiukalla. Miten ihmiset näihin veneisiin kulkevat?

22

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Omassa veneessä keula on 2m vedenpinnasta ja silloin kun sieltä kuljetaan olen asentanut ulos vedettävät teleskooppi tikkaat 5 askelmaa, deltta ankkuri 25kg on siinä käynnin vieressä ja siitä saa toisella kädellä hyvän otteen itseä ylös riuhdottaessa.

      Hanki boatsystemin ankanokka tikas systeemi

      • Anonyymi

        En usko, että sinun veneessäsi keula on 2m korkeudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että sinun veneessäsi keula on 2m korkeudella.

        Voi se ollakin, mutta tulin uteliaaksi missä veneessä on niin korkea keula.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi se ollakin, mutta tulin uteliaaksi missä veneessä on niin korkea keula.

        Tuli nyt alkajaisiksi mieleen sellaiset vanhat "lohiveneet", joita näkee ainakin Suomenlahden itäosissa (ko. venemallin alkuperä kai on ihan oikeasti merilohen kalastuksessa). Niissä on keula todella melkoisen korkea.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tuote https://www.batsystem.com/en/boarding/bowsprits/comfort

        Tuotetta löytyy myös Suomalaisista puljuista...

        Ai, niin, veneeni ei sinällään kuulu keskusteluun, kuin kokemuksena. Alus valmistettu isoille vesille ja pitkille matkoille range kerta tankkauksella n.2600nm, tuosta voi veneasiantuntijat päätellä aluksen.

        Toknen vinkki, ei löydy testejä vene lehdestä, mutta muutamia kertoja ollut mm. Passagemaker julkaisussa, jos sekään kertoo mitään 🐂


      • Anonyymi

        Hanki suomenkielen opas jossa kerrotaan mitkä ovat yhdyssanoja, teleskooppitikas, delta( ei deltta) ankkuri jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että sinun veneessäsi keula on 2m korkeudella.

        Mahtavaa asiaan paneutumista. Muutamalla sanalla todetaan asia, josta ei ole mitään käsitystä.
        Etenkin kun niitä veneitä on maailmassa melko paljon ja monet ovat erikokoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, niin, veneeni ei sinällään kuulu keskusteluun, kuin kokemuksena. Alus valmistettu isoille vesille ja pitkille matkoille range kerta tankkauksella n.2600nm, tuosta voi veneasiantuntijat päätellä aluksen.

        Toknen vinkki, ei löydy testejä vene lehdestä, mutta muutamia kertoja ollut mm. Passagemaker julkaisussa, jos sekään kertoo mitään 🐂

        Et siis sinäkään tiedä mikä vene sinulla on?

        Vaikuttaa siltä, että olet lukenut lehteä ja erehtynyt luulemaan, että sinä olet joku muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki suomenkielen opas jossa kerrotaan mitkä ovat yhdyssanoja, teleskooppitikas, delta( ei deltta) ankkuri jne.

        Opettele sinä pilkkusäännöt :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis sinäkään tiedä mikä vene sinulla on?

        Vaikuttaa siltä, että olet lukenut lehteä ja erehtynyt luulemaan, että sinä olet joku muu.

        Sorry, tosiaan valehtelin, katsoin aluksen kansiosta piirustuksista ja tosiaan tuo 2 metriä oli väärin, oikea mitta oli 2,27 metriä, pahoitteluni kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, tosiaan valehtelin, katsoin aluksen kansiosta piirustuksista ja tosiaan tuo 2 metriä oli väärin, oikea mitta oli 2,27 metriä, pahoitteluni kaikille.

        Höpö höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, tosiaan valehtelin, katsoin aluksen kansiosta piirustuksista ja tosiaan tuo 2 metriä oli väärin, oikea mitta oli 2,27 metriä, pahoitteluni kaikille.

        Tota noin...
        Kun vene on vedessä, osa siitä on veden alla ja korkeus mitataan vesirajasta ei kölistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tota noin...
        Kun vene on vedessä, osa siitä on veden alla ja korkeus mitataan vesirajasta ei kölistä

        Juuri näin ja tuo mitta oli vesirajasta, vesirajasta alas päin on 0,8m keulassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin ja tuo mitta oli vesirajasta, vesirajasta alas päin on 0,8m keulassa.

        :)


    • Anonyymi

      Jos keulasta ei pääse, sitä kautta ei kuljeta vaan vene laitetaan oikein päin.

      • Anonyymi

        Entä, jos laituri on maalia korkea, niin milläs kuljet uimatasolta, keittiö jakkarako mukaan?


    • Anonyymi

      Korkeaan veneeseen kulku on helpointa perästä, ei keulasta!

      • Anonyymi

        Näin on normi pontooni laiturilta, mutta välillä on puu-, kivilaitureita. Oletko käynyt esim. Uudessakaupungjssa, kiva olisi nähdä, kun perätuhdolta kiipeät pakkahuoneen rannalle😋


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on normi pontooni laiturilta, mutta välillä on puu-, kivilaitureita. Oletko käynyt esim. Uudessakaupungjssa, kiva olisi nähdä, kun perätuhdolta kiipeät pakkahuoneen rannalle😋

        Sitä varten on laskusilta. Sinulla ei taida olla venettä, oletko koskaan katsonut kuvia?


    • Anonyymi

      Meillä Suomessa helposti unohtuu, että maailmassa on paljon maita joissa keula rantaan/laituriin kiinnittymistä ei harrasta kukaan. Keski-Euroopassa näkee paljon veneitä joista näkee, että suunnittelijan mieleen ei ole tullut että joku haluaisi veneestä poistua keulan kautta. Vene kiinnitetään siellä aina laituriin perästä tai kyljestä. Jos rantaan mennään, mennään jollalla. Saaren rantaan kiinnittyminen keula edellä ja peräankkurilla on pitkälti suomalaisten ja ruotsalaisten veneilijöiden tapa jonka mahdollistaa maantieteelliset olosuhteet.
      Sinun veneessäsi on onneksi keulassa kulkuaukko ja keskustelussa olet saanut paljon vihjeitä keulaportaista. Onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2234
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      171
      1965
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1914
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      128
      1620
    5. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1479
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      189
      1460
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1221
    8. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      31
      1064
    9. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1053
    10. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      75
      1033
    Aihe