Tuulensuoja elikkä biisigallup

Hiidenkivi-N66

Paras Zen Cafén biisi? Kuunnelluin levy? Perustelut mukaan.

Itse olen saanut eniten pohdintoja irti kappaleista "Tuulensuoja", "Kannattaako tunnustaa jos pettää" ja "Tavallaan jokainen on surullinen". Monta juoksulenkkiä on rullannut vain noita juttuja pähkäillen, omia vastineita sorvaillen, jalat rytmiä tampaten. "Eipä tiennyt tyttö" on pätkä suomalaista kulttuurihistoriaa, kahden sukupolven naisen tarinat samassa paketissa. Ihmettelen minä vaan, kuinka mies on osannut kertoa moisen stoorin niin osuvasti.

Eräs tärkeä henkilö kerran omisti mulle kappaleen "Kosketuksen alla". Sitä en uskalla kuunnella kovin usein, koska se vaikuttaa niin salakavalasti: hiljaisella energialla mutta väkevästi. Kylmät väreet vilistävät selkää pitkin jo pelkästä ajatuksesta.

Mm. "Nainen vailla historiaa" ja "Ihminen" on sanoituksiltaan runollisia, monia tulkintoja avaavia. Tykkään yleensä sellaisista vähän vaativan sorttisista lyriikoista, jotka ei avaudu loppuun asti kertakuuntelulla. Muutenkin pidän bändin vahvuutena juuri noita sanoja. Putro on kovan luokan kirjoittaja, joka ei sorru löysiin tavanomaisuuksiin.

Ja mun käytössä on eniten kulunut kokoelma "Jättiläinen". Siinä on ne useimmat, joita aiemmiltakin levyiltä poimin korvilleni. Tuosta uusimmasta en ole vielä päässyt käsitykseen, mutta sisäänajo on päällä! Tyypillistä sekin: Zenkkari-biisit ottaa aikansa, ennen ku alkavat toimia.

14

1992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tomps

      Kyllä vie ykkössijan. Vaikkei ZC olekaan aivan kärkisijoilla suosikkibändieni listalla, on ko. kappale silti yksi parhaista kappaleista ikuna. Pohojammaalle tulee aina ikävä tästä biisistä!

    • Heidi

      Ehdottomasti paras levy on "Helvetisti järkeä" ja sieltä kappale "Kannattaako tunnustaa jos pettää". Pidän myös erittäin paljon "Todella kaunis" kappaleesta. Se vain jotenkin kolahtaa, kuten koko musiikki muutenkin.

      Yksin autossa, pimeällä tiellä, vauhtia sopivasti ja Zen Cafe raikaa täysillä... Hmm, voisiko enempää fiiliksiä saada?! Ajatukset pyörivät ja sanoitukset tekevät osumia!!

      Harmi vain, että tämä aivan uusin Zen Cafe on jäänyt ikäänkuin aukeamatta minulle... Oletteko muut saaneet siitä mitään irti?

      • smillaJ

        ensimmäiseltä levyltä Romuna.


    • ...

      Vaikea sanoa, koska Zen cafella on monta hyvää ja eri tavalla koskettavaa biisiä. Omistan bändin kaikki levyt ja suosikkijärjestys vähän vaihtelee... Nyt on tullut kuunneltua eniten uusinta, mutta ehkä kaikista levyistä eniten on kuitenkin kolahtanut Helvetisti järkeä.. Siinä on paljon mulle sopivia kappaleita.
      Tän hetken suosikkikappaleet on uusimmalta Nollapiste, Pistät avaimet lukkoon (joka saa jostain syystä mut usein melkein itkeen) ja Rakastunut taas. Muilta levyiltä Tuhannen kilometrin päässä on hyvä kaipauskappale, Antaa vituttaa vaan vitutukseen (yllätys yllätys:) ja Älä tee on aina jotenkin koskettanut mua...
      Mutta tosiaan hirveen vaikea kysymys! Oikeastaan tolle listalle vois laittaa melkeen kaikki bändin kappaleet! Koko ajan tulee lisää loistavia biisejä mieleen!
      Ai niin... Kappaleessa Jättiläinen on muhun tosi kovaa kolahtanut sananparsi:"Saattaa mennä monta päivää, etten sua ymmärrä, silti antais tuntiakaan pois en niistä päivistä, olet mulle virhe, jota tahtoisi en kadottaa, olet mulle perkele ja olet mulle satumaa"... Niinpä:)

      • tiny63

        Esitit todella vaikean kysymyksen koska tällä bändillä on todella paljon hyviä biisiä joten niitä on välillä mahdottomuus laittaa paremmuus järjestykseen.
        Omalla kohdallani mielialan mukaan vaihtuva suosikki lista on todellisuutta.
        Jos nyt pakko on jotain laittaa,niin tänään kolahtaa esim:Paskainen koira,Teit minut eilen,Maailman helpoin asia,Mies jonka ympäriltä tuolit viedään.
        Levyjä en osaa laitta vielä paremmuus järjestykseen,koska minulla ei ole kuin 4 niitä.Mutta tämä uusin on jotain aivan käsittämättömän hyvää.....ehkä jotain sellaista mitä ei pysty sanoin kuvaamaan!


      • vuokralainen
        tiny63 kirjoitti:

        Esitit todella vaikean kysymyksen koska tällä bändillä on todella paljon hyviä biisiä joten niitä on välillä mahdottomuus laittaa paremmuus järjestykseen.
        Omalla kohdallani mielialan mukaan vaihtuva suosikki lista on todellisuutta.
        Jos nyt pakko on jotain laittaa,niin tänään kolahtaa esim:Paskainen koira,Teit minut eilen,Maailman helpoin asia,Mies jonka ympäriltä tuolit viedään.
        Levyjä en osaa laitta vielä paremmuus järjestykseen,koska minulla ei ole kuin 4 niitä.Mutta tämä uusin on jotain aivan käsittämättömän hyvää.....ehkä jotain sellaista mitä ei pysty sanoin kuvaamaan!

        Oikeastaan eka biisin, minkä kuulin Zen cafeelta oli minun kaupunki.Siitä tulee mieleen oma pikku kylämme missä asun ja ne "harrastusmahikset" mitä viikonloppuna voi tehdä, kun oli ns. alaikäinen,heh.

        Todella kaunis on biisi mitä on kiva hyräillä ja tulee hyvälle mielelle aina.Ostin sen ZC jättiläinen kokoelman, jossa on upea piha ilman sadettajaa, joka kolahti heti myös. Oikeastaan kaikki biisit on hyviä siinä (jopa II cd).Olen kuullut siitä valituksia, että jotkut eivät pidä siitä olleskaan.

        Bändi on ehdottomasti myös hyvä livenä ja aina kun on vain mahiksia menen katsomaan.


    • matilda

      Mun mielestä MIEHET JA NAISET on paras biisi. Muita huippuja ovat JÄTTILÄINEN, LAUANTAI ja muutenkin kaikki vanhemmat biisit.

      Toi poikakaverini pitää tästä uudesta levystä enemmän. NOLLAPISTE ja SÄRKYLÄÄKKEET soi aika usein!

    • Leinoneino

      Hassua,miten Zen Caféen tuotannosta vain nuo herkistely-/synkistelybiisit jäävät mieleen.Tokihan iloisiakin kuuntelee.

      Surullinen aina ja Satavuotias ovat niitä koskettavimpia.

      Paras levy lienee tuo kokoelma.

    • ntiheroiini

      Herra Heroiini. Sairas aihe, sairas ajatus ja sairas melodia. 1-2-3, kuuluu samaan kategoriaan kuin aikaisempi.. Taksi.. ja Auto parkissa. nämä ovat NE biisit, koska ne kertovat hetkistä, joita ei toivoo kokevan koskaan, mutta kumminkin toivoo.. sairasta. mässäilyä. heh.

    • hetkellä

      ykkösenä on kolmen viikon taivas! aivan mahtavan ihanan upea biisi! ihanaa, että soittavat keikoillakin sitä!

    • bookieman

      ÄLÄ TEE on ihan paras!!!Ehdottomasti..

      • kaisa

        ..on ihan paras


    • Saara

      Sepä se. Monta muutakin on.

    • wakener

      älä tee on paras!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe