Mitä nämä ovat ranskaksi?

Vabata

Kääntäisittekö ranskan kiellelle ja perään myös se miten ne lausutaan kiitos :)

minä olen=
sinä olet=
hän on=
me olemme=
te olette=
he ovat=

minä=
sinä=
hän=
me=
te=
he=

minä juoksen=
minä juoksin=
minä aion juosta=
minä olen juossut=
minä olin juossut=

15

3073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minni90

minä olen= je suis
      sinä olet= tu es
      hän on= il est(pojasta) elle est (tytöstä)
      me olemme= nous sommes
      te olette= vous êtes
      he ovat= ils sont, elles sont

minä= je
      sinä= tu
      hän= il (poika) elle (tyttö)
      me= nous
      te= vous
      he= ils, elles

enmpää en osaa.

• beurre frerès

Ja juoksentelut vielä...

minä juoksen= je cours
      juoksin= je courait
      aion juosta= je vais courir
      olen juossut= j'ai couru
      olin juossut= j'eu couru (ehkä)

• Vabata

Siis onpas ranskan kieli vaikeeta! verbit kääntyy vaikka mihin suuntaan ja huhhuh...en taidakaan sukaltaa aloittaa ranskan lukemista.

• Le Bakery
        Vabata kirjoitti:

Siis onpas ranskan kieli vaikeeta! verbit kääntyy vaikka mihin suuntaan ja huhhuh...en taidakaan sukaltaa aloittaa ranskan lukemista.

Heh, olen opiskellut ranskaa jo 7 vuotta (kaksi niistä ala-asteella), ja kun pitää erottaa kaikki ne verbimuodot toisistaan koko homma kaatuu, tai oikeastaan vasta sitten kun niitä pitää käyttää. En vieläkään tiedä imperfektin ja passé composén eroa.. ja sitten vielä kaikki objektit ja.. en jaksa edes ajatella enempää..
        On miten on, muuten ranska on ihan ok. Jos olet nähnyt Matrix Reloadedin, niin tiedät mitä hauskaa ranskan kielellä voi tehdä ;)

• neiti
        Le Bakery kirjoitti:

Heh, olen opiskellut ranskaa jo 7 vuotta (kaksi niistä ala-asteella), ja kun pitää erottaa kaikki ne verbimuodot toisistaan koko homma kaatuu, tai oikeastaan vasta sitten kun niitä pitää käyttää. En vieläkään tiedä imperfektin ja passé composén eroa.. ja sitten vielä kaikki objektit ja.. en jaksa edes ajatella enempää..
        On miten on, muuten ranska on ihan ok. Jos olet nähnyt Matrix Reloadedin, niin tiedät mitä hauskaa ranskan kielellä voi tehdä ;)

... on kuin pyyhkisi perseensä silkkiin. Matrix Reloadedissa asia ilmaistiin erittäin osuvasti. xD

On nautinnollista, kun huomaa lausuneensa jotakin suurin piirtein oikein.

Kuullun ymmärtäminen on vaikeaa, mutta itseasiassa melko säännönmukainen kieli on kyseessä. Epäsäännölliset verbit on sitten hirviöitä. Niistäkin kyllä selviää ahkeralla harjoittelulla eikä niistä tarvitse huolehtia puhuessa, koska ne on kuulostaa melkein samanlaisilta.

Ranska on minusta paljon kivempi kieli kuin vaikka ruotsi. Hyvä enkun taito auttaa ranskan ymmärtämisessä, koska jotkut sanat ovat lähes samanlaisia.

Mutta jos helpolla haluaa päästä niin jättää sen ranskan sitten pois. Kamalasti se vie aikaa ainakin meillä. :S

• Pää
        neiti kirjoitti:

... on kuin pyyhkisi perseensä silkkiin. Matrix Reloadedissa asia ilmaistiin erittäin osuvasti. xD

On nautinnollista, kun huomaa lausuneensa jotakin suurin piirtein oikein.

Kuullun ymmärtäminen on vaikeaa, mutta itseasiassa melko säännönmukainen kieli on kyseessä. Epäsäännölliset verbit on sitten hirviöitä. Niistäkin kyllä selviää ahkeralla harjoittelulla eikä niistä tarvitse huolehtia puhuessa, koska ne on kuulostaa melkein samanlaisilta.

Ranska on minusta paljon kivempi kieli kuin vaikka ruotsi. Hyvä enkun taito auttaa ranskan ymmärtämisessä, koska jotkut sanat ovat lähes samanlaisia.

Mutta jos helpolla haluaa päästä niin jättää sen ranskan sitten pois. Kamalasti se vie aikaa ainakin meillä. :S

Mikä ihme juttu siinä matrix reoladessa on? nyt tais tulla kirjotusvirhe mutta miten se leffa liittyy ranskaan? oon nähny kyseisen leffan mutta en muista siitä mitään.

• Nähnyt
        Pää kirjoitti:

Mikä ihme juttu siinä matrix reoladessa on? nyt tais tulla kirjotusvirhe mutta miten se leffa liittyy ranskaan? oon nähny kyseisen leffan mutta en muista siitä mitään.

... Mutta nyt muistankin. Se yksi virtuaaliukko sanoo siellä ravintolassa, että ranskan puhuminen on kuin persettä pyyhkisi silkillä :)

• KerranElämässä

Normaaliakin mielivaltaisempaa ranskan verbien taivuttelua beurre frerèsillä...

juoksin = je courais (t-pääte yksikön kolmannessa persoonassa)
        Ja päteäkseni vielä hieman huomautan, ettei tuo ole aivan sama kuin suomen "juoksin", jota voidaan myös käyttää kertaluontoisesta tekemisestä. Ranskan imperfektimuoto viittaa pitkäkestoiseen tekemiseen, passé composélla (j'ai couru) kerrotaan yksittäisistä menneisyyden tapahtumista.
        olin juossut = j'avais couru (eu on avoir-verbin (= olla, omistaa) partisiipin perfekti, j'ai eu)

• Mojjj
        Le Bakery kirjoitti:

Pasee komposeen ja imperfektin ero on se, että imperfeksti on enemmän kuvailua yms. esim. il pleuvait. Passé composé puolestaan on tapahtuma, jolle on annettu alkamis-ja loppumishetki...vaikeeta selittää -_-

• hihihi

ettekö te lusmut tajua että minä juoksin, olen juoksenut on ranskassa sama asia eli passe compose. että mitäköhän ko. henkilö on oikein taivutellut edellisessä viestissä???!

• Suomalainen
        hihihi kirjoitti:

ettekö te lusmut tajua että minä juoksin, olen juoksenut on ranskassa sama asia eli passe compose. että mitäköhän ko. henkilö on oikein taivutellut edellisessä viestissä???!

Mitähän itse olet taivutellut, kun et osaa edes suomeksi taivuttaa verbejä?
        Juosta sanan perfekti on olen JUOSSUT, eikä olen juoksenut!

• Kalanpaska

miks sä meitä vaivaat kouluasioilla siloinkun me olemme mukavassa asennossa unohtaneet kouluhelvetin ja päässeet tietokoneen lumoavaan valtakuntaan? Noh kummiski etkös sä vois kattoo sitä sun ranskankirjasta?

• Vabata

En lue ranskaa eikä mulla ole mitään ranskankirjoja ja täällä saa jutella mistä asiasta vaan.

• fdk

eikö täällä koulu keskustelupalstalla yleensä puhuta koulusta?

• tielmo

Lukioranskalla lähtee:

minä olen= je suis
      sinä olet= tu es
      hän on= il est / elle est
      me olemme= nous sommes
      te olette= vous etes
      he ovat= ils sont / elles sont

minä= je
      sinä= tu
      hän= il / elle
      me= nous
      te= vous
      he= ils / elles

minä juoksen= je cours
      minä juoksin= je courais
      minä aion juosta= je vais courir / je courirai
      minä olen juossut= j'ai couru
      minä olin juossut= j'avais couru

Olisin kirjoittanut lausumisohjeetkin, mutta totesin sen olevan mahdotonta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe