Vanhenemisen vaikeudet

askarruttaa

Se on nyt edessä,ennen kun oli nuori oli nopea, terve, elämän haluinen. Nyt on unettomuutta, sairautta ja yksinäisyyttä. Tämä lienee meille useammalle tuttua, Mitenkä kukin pärjäilee näiden ongelmien kanssa? Olisko unettomuuteen jollain hyvä ohje?(muu kuin pilleri). Sairauksille ei voi mitään, ne on otettava niin paljon kuin annetaan.Yksinäisyyteen tuo oman piristyksensä nämä keskustelu palstat, joita voi seurata, joskus jopa ottaa kantaa.

23

1053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ukkeli

Kokemuksesta kerron. Sauvakävelyä raittiissa ilmassa kullekin vointinsa mukaan. Kun on hankkinut itselleen onnellisen raukean olon, unikin maistuu herkulliselta.

• Terveys tuhotaan

Mutta sen voi myöskin rakentaa kääntämällä tuhoon vievää kurssia 180 astetta.

Näin minulle jyrisi ykstyisen sektorin emeritus lääketieteen professori.

Järkytyin ensin hänen ankaruuttaan: tästäkö minä maksan!
      Jätin tupakan viinan ja hänen ohjeiden mukaisesti aloin nauttimaan
      kalorioita - sitä mitä suuhuni laitan.

Ylipaino lähti laskuun, elämänhalu alkoi palata, unielämä korjautui. Prostata höylättiin, joka vähensi öiset tarveheräilyt puoleen.

On totta, että ikääntyminen on luopumisen aikaa, mutta lähestyvän poislähdön ei tarvi masentaa,
      kun tekee välit selväksi Wiikateherran kanssa.

Vuosia kirjoittajalla ei paljoa, eikä luonnonlaille mahdeta mitään.

Sitä toivoisi, ettei tarvitsisi sanoa: paska reissu, mut tulihan kahlattua läpi.

• makkarat

Kumpi mahtaa olla pahempi: tupakka vai liikakilot.
        Jätin tupakit pois, mutta kun sen tilalle kuitenkin tulee muuta harrastusta, niin sehän löytyi jääkaapilta.
        Jos on huomattavaa ylipainoa, niin eikö sekin ole terveydelle vaarallista.
        Nyt kun on jäät poissa teiltä, voi taas lähteä liikkumaan, mutta ei kävelyllä painoa pudoteta.
        On sitten sauvat tai ei.

• Tuskimpa

Ei kaikki sairaudet ole itsehankittuja, mutta tupakka ja alkoholi tietty aiheuttaa omat sairaudet, se tunnustetaan. Mutta on perittyjä sairauksia eri suvuissa joille emme mahda mitään. Mitä tulee tupakan lopettamiseen ja tilalle muutamia lisä kiloja, on luonnollisti terveenpää pitää liika kilot. Kyllä lenkkeily auttaa painon hallinnassa, olen sen omakohtaisesti kokenut, siitä ei pitäisi olla erimieltä. Voin vertailun nimeen laittaa pituuteni ja painoni voi kukin päätellä olenko oikeassa, 163cm 54kg

• Lokari69

Näyttää olevan jo mennyt kaikkien mieleen.
        Että sukuvika tai syntymävika tai perintöä.
        Näinhän minä olen kuullut suomalaisten lääkärien joka sairautta selostavan.
        Kun olen sukulaisteni kanssa keskustellut asiasta.
        Minä sanoinkin kerran että kovin on suku mennyt huonoksi kun minulla ei ole mitään tuollaisia suku eikä perityviä vikoja olemassa kuten teillä.
        Johon jatkoin etten ole kyllä käynyt suomalaisen lääkärin vastaan otolla kohta 50 vuoteen , oliskohan siinä syy ettei minulla ole noita vikoja ( sairauksia) olemassa.
        Johon serkku poika sanoi että tuossa taitaakin olla se syy miksi sinulla niitä ei ole löytynyt.
        Täällähän lääkärit sanoo jotain ympäripyöreetä ja pistävät potilaan ovesta ulos.
        Joten taitaa olla se suomen lääkäri kanta mennyt hyonommaksi sitten viime näkemäni jälkeen.
        Oliskohan syytä kysyä joskus mitä ne lääkärit oikein tarkoittaa noilla jutuillaan ?
        Nehän pääsee siten liika helpolla kun ei kukaan uskalla kysyä mikä se syy on sairauteen.
        Luulis lääkäreitten osaavan vähä paremmin selostaa asioita.
        Vai onko se rahan himo vienyt ihmisyyden mukanaan.
        Terv: Lokari69.

• Lokari69

Tupakka ja viina?
        Onkohan sekään nyt niin vaarallista?
        Minusta tuntuu että siinäkin on aivopesty paljon ihmisiä.
        Tietysti nuo tupakan vastustajat sanoo vaikka mitä vikoja tulevan jos polttaa, mutta onko mitään tieteellistä totuutta siitäkään?
        Minusta se on vaan jonkun vastustavan liikan voiman käyttö muoto, onkohan Sirolaopistonsta joku saanut sen määräys halun itselleen?

• tuskimpa

olet liian laiha.

• lähtee
        Lokari69 kirjoitti:

Tupakka ja viina?
        Onkohan sekään nyt niin vaarallista?
        Minusta tuntuu että siinäkin on aivopesty paljon ihmisiä.
        Tietysti nuo tupakan vastustajat sanoo vaikka mitä vikoja tulevan jos polttaa, mutta onko mitään tieteellistä totuutta siitäkään?
        Minusta se on vaan jonkun vastustavan liikan voiman käyttö muoto, onkohan Sirolaopistonsta joku saanut sen määräys halun itselleen?

hyviät elämäntaiteilijoita tuskin elämäntapa saarnaajia.

• Lokari69

Mikä vaivaa kun ei viesti mene perille.
        Olisko aika vähän korjata servaria?
        Kovin tukkonen näkyy olevan .
        Tämähän vie kirjoitus halut ihan kokonaan kun ei millään viesti mene perille.

• Lokari 69
        lähtee kirjoitti:

hyviät elämäntaiteilijoita tuskin elämäntapa saarnaajia.

Oli ainakin kovia päälle päsmäreitä ennen.
        Jos se malli jäi heille päälle ja nyt kun ei enään ole sitä opin ahjoa , niin pitää määrätä toisten tupakoimisestakin.
        No tuosta taiteesta kun en oikein osaa sanoa mitään, elihän ne kai toisten kustanuksella , jos olen asian oikein ymmärtänyt.
        Määräviähän ne oli , jospa sittenkin olis se tupakka vastustaminen sieltä lähtöisin?

• tuskimpa
        Lokari69 kirjoitti:

Mikä vaivaa kun ei viesti mene perille.
        Olisko aika vähän korjata servaria?
        Kovin tukkonen näkyy olevan .
        Tämähän vie kirjoitus halut ihan kokonaan kun ei millään viesti mene perille.

Kyllä on aivan selvää että nautinto aineet vie terveyden. Mitä tulee painooni, se on juuri sopiva, onhan myöskin todettu että liika lihavuus aiheuttaa monen moista sairautta. Käskeehän lääkäritkin liika painoa pudottamaan.

• Body mass indeksisi on 20,32.
        Olet ihannepainoinen, mutta älä laihdu!

• Luuviulu

Kehutko painollasi? Ei kannata .Liian laihat vanhat naiset ovat riivinraudan näköisiä.
        Osteoporoosi uhkaa... älä ainakaan laihduta.

• vastaus
        Luuviulu kirjoitti:

Kehutko painollasi? Ei kannata .Liian laihat vanhat naiset ovat riivinraudan näköisiä.

Kiitos mielipiteestäsi, en todellakaan laihduta. Mutta voin kertoa etten alkuunkaan ole luu viulu, perustelen : nääs minulla on onni olla hyvin pieni luinen, että kyllä lihaa on hyvin luiden päällä. Mutta epäilen sinun olevan hieman kateellinen , kirjoituksestasi päätellen. Voitko itse laittaa pituus ja painosi, ellet niin epäilen että sinulla on ongelmia niillä alueilla. Viimeiseksi en todellakaan leuhki, lue aiemmat kirjoitukset, saat vastauksen.

• luuviululle
        Luuviulu kirjoitti:

Kiitos mielipiteestäsi, voin kertoa etten alkuunkaan ole luuviulu, sillä minulla on onni olla hyvin pieni luinen, että lihaa on luiden päällä. Kirjoituksestasi päätellen taidat olla hieman kateellinen. Vai voitko laittaa omat mittasi, ellet, luulempa että sinulla on ongelmia niillä alueilla. Enkä todellakaan leuhki, jos luet aiemmat kirjoitukset, saat vastauksen.

• Tuplana
        luuviululle kirjoitti:

Kiitos mielipiteestäsi, voin kertoa etten alkuunkaan ole luuviulu, sillä minulla on onni olla hyvin pieni luinen, että lihaa on luiden päällä. Kirjoituksestasi päätellen taidat olla hieman kateellinen. Vai voitko laittaa omat mittasi, ellet, luulempa että sinulla on ongelmia niillä alueilla. Enkä todellakaan leuhki, jos luet aiemmat kirjoitukset, saat vastauksen.

Vahingossa

• Maalaismies*

Vanheneminen muistuttaa vanhalla autolla ajelemista. Huoltovälit ovat lyhyemmät, rajuja kiihdytyksiä on vältettävä, on tarkkailtava moottorin ääniä (tarvittaessa vaihdettava), ruosteisia helmapeltejä ja nivelia on uusittava.

Kun tämän menopelin pitää puhtaana ja puleerattuna eikä hermostu nuorempien painaltaessa ohi, niin kelpaa ajella. Joskus joku ohikulkija heittää ihailevan silmäyksen: ei uskoisi, noin vanha ja hyvännäköinen!

• sitä pitää

Tulihan sitä kiitos taas, hymyä huuleen. :))

• oivallettu

Vanhempaa ihmistä verrattiin vanhaan autoon, mikä mainio oivallus. Aivan oikein, meidän on tehtävä itsemme eteen enemmän kuin nuorena, jotta nivelet pysyisi notkeana, ja aivot kirkkaina. Kyllä kaikinpuolinen liikunta on AjaO, itse heiluttelen niveliä aamuisin, jota voimisteluksi kutsutaan.Lenkillä pyrin käymään päivittäin, sanoihan Tarvakin ylös ulos lenkille. Nyt on tullut muotiin seniori salit, onko kukaan kokeillut, ja millä tuloksillaa?

• señora lyyli

ootko nähny televisiossa sellasen mainoksen missä kaunis keski ikänen nainen tullee kottii ja riisuuntuu alasti peilin ettee, veikko lavi laulaa samalla laulua, jokainen ihminen on laulun arvoinen, jokainen ihminen on tärkeä..

nainen mainostaa siin yhtä markariiniä. minust mainos kertoo ihan jottain muuta naiselle ko markariinin.

mie ko näin sen sairaalasta tulon jälkee, se sai minut purskahtammaa itkuu .ei mainokset minnuu enne ole noin liikuttanneet, mutta tämä tuntu nyt. ehkä se koskettaa enemmän naisii.

jokkaisen naisen pitäs rakastaa itseää kurttujenkin tultua ja uskottava lavin sanoja.

mie kestän kyllä ulkosen muuttumisen, ko en mikkää ruusu ole ennekää olt. ja oon siitä hyvilläin että sain tämän avanteen näin myöhäsel iällä ko jalmarikin on mullan alla. niin ei ole ennää aviovelvollisuuksiikaa.

minust vanhemmite pärjää ko hoitaa mieltä ennekaikkee. jos ihmisel on rauha sisäl hää kyllä kestää kivistykset. vaikkei sairautet kuulukkaa vanhenemissee, ne on ihmiskunta elintavoillaa hankint.

en ossaa sinnuu unettomuutee neuvoo, itse ko en sellasesta kärsi, mie pääsen kivistyksistkin ko mänen maata:)) niin hyvät unenlahjat minul on.

minult kuoli mies vuonna 1990 ja sen jälkee miekii olin hyvin yksinäinen, ko ei olt lapsii eikä sukulaisii. myö elettii kahen jalmarin kanssa eikä meil juur vieraita käynny.

lähes kolme vuotta olin mökissäin ja surin, sitte lähin eläkeläisten talolle ja se anto paljo muuta ajatuksii. siellä sai puhhuu ihmisten kanssa ,oli ohjelmaa ja illanviettoo.alussa kävinkii siel jokapäivä.

mie ko oon kova kaiken konneitten ja tekniikan perrää. kottiinkin aloin hankkii melkee kaik olemassa olevat konneet,meil ko ei olt ko pesukone,radio ja televisio. nyt on munakeittimistä,konneelliseen kirjeenavvaajaan:))

niinpä sitte innostuin tietokonneeseen noin viisi vuotta sitte. täällä on tosiaa ollu mukavii hetkii ja aika meni noppeesti, ja työt tuppas siirtyy ain seuraavalle päivälle:)))

aatteleppas mite paljo hyvvää vanheneminen tuop tullessaa ,
      ei tarvii männä töihin, saap eläkettä ja se tullee ajallaa,ei niinko venäjällä. nuoremmat antaa paljo anteeksi tunarointii, luonto ei ennää
      leisku ko nuorna, jollo suutahti vähemmästäkii,eikä tarvii ain sannoo viimistä sannaa.

tärkeintä on on kuitenkin muistot, ja niistäkii jääp vaa parhaimmat jälelle ko muisti huononee:))

ihminen on ko talo, talon ko ulkopäin välillä maalaa ja uusii vuorilautoja, se näyttää kauniilta ulospäin.

sisältkii ko tekkee välil remontii maalaa ja tapiseeraa, ja pittää paikat puhtaana, niin koko mökki on pitkäikäsempi ja siellä viihtyy.

niin se on meil ihmisilkii,toivon sinulle mukavii vanhenemisen vuosii, piä hyvää huolta itsestäsi, tervehtien lyyli

• Kiitokset

Tuhannesti kiitoksia Lyylille pitkästä ja antoisasta kirjeestä, siitä riittää meille kaikille matkan varrelle neuvoja. Samalla toivon pikaista paranemista. Jaksamista Lyylille

• amor veitikka

Olisikos siitä apua, jos lähtisit "kiinniotolle" esim. eläkeläisjärjestöihin,vanhojen tansseihin tms., sillä "kaksin aina kaunihimpi".

• vastaus

Heti, jos olet kokeillut tämän toimivaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      23
      6790
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      28
      4268
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3136
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      172
      3005
    5. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      1978
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1754
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      150
      1634
    8. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1622
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1548
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      22
      1490
    Aihe