Lähdetään tilanteesta, että vene ollut telakoituna muutaman kesän, ja tankki ollut puolillaan dieseliä. Ajatuksena on imeä tankki tyhjäksi, lisätä puhdasta polttoainetta ja taas imeä pois jne. Jos tankissa on roima leväkasvusto klönttinä, niin se ilmeisesti voi silti jäädä sinne seinämään ja vasta merenkäynnissä pysäyttää polttoaineensaannin?
Mikä olisi aine, joka hajottaa mahdollisen jo muodostuneen levän? Kuinka kauan sen pitäisi vaikuttaa että levä hajoaa? Mikä on paras aine? Aion siis silti tyhjätä ja huuhdella tankin, mutta tykkäisin tehdä sen vasta, kun mahdollinen levä on hajonnut polttoaineen sekaan.
Tankki on vaikeassa paikassa, eli irrottaminen ei käy päinsä, ja tankkiin ei ole manusluukkua, mikä on huono homma.
Entiseltä omistajalta kenties saan tiedon, että mitä sinne on tankattu. Jos pelkkää Nesteen dieseliä, niin haaste pelkkä kondensoitunut vesi?
Levän poisto polttoainetankista??
30
2093
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä tankin puhdistus ja huuhtelu vedellä auttaa...
- Anonyymi
Varminta on ostaa puhdistuspalvelu asiantuntijoilta.
- Anonyymi
Asiantuntija sitten toteaa itsekseen, että onpas hankalassa paikassa, antaa valohoitoa muutaman päivän, ja laskuttaa muikeasti. Asia kunnossa.
- Anonyymi
Tuossa tilanteessa yrittäisin ennen toimien aloitusta katsoa kuitukameralla mitä siellä sisällä mahtaa olla.
Jos siellä on mustaa töhnää, niin kannattaa aluksi käyttää leväntappomyrkkyä.
Tavallinen huuhtelu ei anna kunnon tuloksia, sillä sinne jää aina ”siemenet” seuraavalle kasvukaudelle.
Paras tulos tulisi aidosta mekaanisesta kuuraamisesta, mutta ilmeisesti sinulla ei siihen ole mahdollisuutta.
Otin aikoinaan omasta veneestäni tankin ulos ja vein sen sepälle korjattavaksi. Siitäkin oli jäänyt alkuperäisiltä hitsareilta huoltoluukku pois.
Siellä sisällä oli useamman sentin paksuinen kerros sitä itteään.
Minut pelasti se että sinne pa- linjaan oli asennettu jättikokoinen sakkakuppi, joka paljasti ajoissa mitä oli tulossa enkä joutunut ”merihätään”
Tarkasta tankkaushela ja huohotin, ettei mistään pääse vettä sinne tankkiin, sillä se on niiden pöpöjen elämälle välttämätön aine.
Reiska2K- Anonyymi
Ja millä tavalla se on parempi kuin ostettu palvelu?
Pelkästään 50l likaista dieseliä hävittäminen on ongelma puhumattakaan, jos tankkia huuhdotaan useampaan kertaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja millä tavalla se on parempi kuin ostettu palvelu?
Pelkästään 50l likaista dieseliä hävittäminen on ongelma puhumattakaan, jos tankkia huuhdotaan useampaan kertaan.Voihan sitä varten ostaa pumpun ja suodattimet, mutta taitaa silti olla helpompi ostaa työ niiltä, joiden ei tarvitse keksiä jokaista vaihetta uudelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja millä tavalla se on parempi kuin ostettu palvelu?
Pelkästään 50l likaista dieseliä hävittäminen on ongelma puhumattakaan, jos tankkia huuhdotaan useampaan kertaan.Sen 50l likaista dieseliä voi kiikuttaa kanistereissa lähimmälle Sortti-asemalle, jossa se otetaan ilmaiseksi vastaan. Mikä siinä on ongelma?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen 50l likaista dieseliä voi kiikuttaa kanistereissa lähimmälle Sortti-asemalle, jossa se otetaan ilmaiseksi vastaan. Mikä siinä on ongelma?
Siitä dieselistä pääsee joo eroon, mutta huuhtelemalla on kyllä hyvin hankala saada tankkia puhtaaksi, jos siellä on paljon likaa tarttuneena seiniin. Jos ei ole luukkua, niin sellaisen saa teetettyä.
- Anonyymi
Se levä on siellä pohjalla :)
Irroita dieselin imuputki ja siitä kautta imet tavaraa pohjalta. Muutama vuosi sitten minun piti imemällä poistaa noin 1/3 polttoaineesta, että sai varmasti kaiken pois ja siihen loppuivat ongelmat, ainakin toistaiseksi- Anonyymi
Tankin imuputki ei yleensä ulotu tankin pohjaan asti, eikä imua pitäisi järjestää niin että tankin pohjassa on reikä ja tankin ulkopuolelle on hitsattu natsaa josta pa putki lähtee koneelle.
- Anonyymi
Tähän on todettava, että surkeimmatkin tankin tekijät osaavat järjestää polttoaineen imuputken siten, että se on irti pohjasta.
Tuolla tavalla kun esität ei sitä törkyä saa sieltä pois.
Jos tankkia ei saa veneestä pois, kannattaa kallistaa venettä siten, että imuletkun saa esim. johonkin nurkkaan.
Kun sitten kaataa tai ohjaa toisella letkulla huuhtelu ainetta tankkiin, saattaa sen p***an saada sieltä suurimmalta osin pois.
Parasta olisi kuitenkin rakentaa pa- systeemi uusiksi, jotta huolto olisi helpompaa ja sitä kautta kulku olisi turvallisempaa.
Reiska2K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähän on todettava, että surkeimmatkin tankin tekijät osaavat järjestää polttoaineen imuputken siten, että se on irti pohjasta.
Tuolla tavalla kun esität ei sitä törkyä saa sieltä pois.
Jos tankkia ei saa veneestä pois, kannattaa kallistaa venettä siten, että imuletkun saa esim. johonkin nurkkaan.
Kun sitten kaataa tai ohjaa toisella letkulla huuhtelu ainetta tankkiin, saattaa sen p***an saada sieltä suurimmalta osin pois.
Parasta olisi kuitenkin rakentaa pa- systeemi uusiksi, jotta huolto olisi helpompaa ja sitä kautta kulku olisi turvallisempaa.
Reiska2KNiin, sitä tarkoitinkin että oikein toteutetulla imu putkella ei saa imettyä töhnää pois. Tuolla väärin toteutetulla, joita myös on tullut vastaan, voi aika hyvin saadakin mutta saa sitten sitä töhnää ja kondenssi koko ajan sieltä tankista suodattimeen.
Telakalla tuo veneen kallistelu voi olla hankalaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähän on todettava, että surkeimmatkin tankin tekijät osaavat järjestää polttoaineen imuputken siten, että se on irti pohjasta.
Tuolla tavalla kun esität ei sitä törkyä saa sieltä pois.
Jos tankkia ei saa veneestä pois, kannattaa kallistaa venettä siten, että imuletkun saa esim. johonkin nurkkaan.
Kun sitten kaataa tai ohjaa toisella letkulla huuhtelu ainetta tankkiin, saattaa sen p***an saada sieltä suurimmalta osin pois.
Parasta olisi kuitenkin rakentaa pa- systeemi uusiksi, jotta huolto olisi helpompaa ja sitä kautta kulku olisi turvallisempaa.
Reiska2KMulla on kolme lähtöä tankilta, eli moottorille, lämppärille ja yks tyhjä, joka sijoitettu muutaman desin syvänne purtilon pohjalle. Eli pohjassa on uloke alaspäin, kuin kuppi, ja sen pohjalla lähtö, jossa hana kuten muissakin lähdöissä ja lisäksi kierteinen tulppaus. Valuttelin ihan ekana sitä reittiä muutaman desin, ja jonkun verran tuli törkyä, mutta sitten jo kirkkaampaa. Vene sattuu olemaan vähä kallellaan just sinne päin, millä laidalla tää kuppi sijaitsee. Sitten vein täyttöaukosta 12 mm muoviputken pohjalle ja pulputtelin sen kautta muutamien minuuttien ajan paineilmalla elämää ja liikettä tankkiin. Ajatus oli että mahdollinen leväköntti sekoittuisi polttoaineeseen. Sitten letku porakonepumppuun ja imin tankin tyhjäksi siitä täyttöaukon kautta, noin 35 litraa. Tuli ihan kirkasta puhtaan näköistä tavaraa. Annoin olla aineen kanisteteissa muutaman tunnin, aloillaan. Pohjalle ei laskeutunut käytännössä mitään, 30 l valkeat läpikuultavat kanisterit. Tankkasin naftat Ducatoon. Tyhjäsin veneestä sieltä tyhjäyslähdön kautta loput eli noin litran, sen verran kallellaan vene ja täyttöputki juuri vastakkaisessa reunassa. Tankkasin veneeseen lopuksi n. 15 litraa puhdasta uudempaa dieseliä. Aion toistaa yllä mainitut maneerit myös tähän tankilliseen. Ajattelin laittaa vasta lopuksi levän estäjää, siihen tankillisen mikä tulee käyttöön. Ehkä huuhtelun vaiheissa ei myrkkyä tarvi? Vanhan esisuodattimen korvaan uudella jossa myös lasikuppi,ja aion seurata aktiivisesti kertyykö sinne moskaa. Olisitteko jo tilanteessani huoleti? Pyrin vielä kuvata tankkia tyhjänä, jos sinne edes vähän näkisi.
Onko myös pienempi riski mahdollisten moskien lähteä liikkeelle, jos pitää tankin jatkuvasti suht täytenä? Puolityhjässä on tilaa nesteen liikkua kovemmassa kelissä ja mahdollinen seinämän lika voi iskeytyä loiskeen voimasta liikkeelle , mutta täydehkössä tankissa säilyy myös moskien vakaus?
Niin, ja sitä pohjalta, lähdön kautta poistettua naftaa en tankannut autoon. Se menee johonkin jätepisteeseen ja on omassa kanisterissaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tankin imuputki ei yleensä ulotu tankin pohjaan asti, eikä imua pitäisi järjestää niin että tankin pohjassa on reikä ja tankin ulkopuolelle on hitsattu natsaa josta pa putki lähtee koneelle.
Omassa aluksessa on kaksi 600l tankkia molemmin puolin venettä välissä yhdys letku ja lähdöt ovat ihan alareunassa. Pääkone nauttii toisesta tankista ja palaa myös samaan tankkin, mitä ei ole kuluttanut ja toisesta tankista genu ja lämppäri ottavat polttoaineensa ja risti letkutus pitää balanssin tankkien välissä.
Esisuodattimina tupla racor900, hyvin on toiminnut ja paskat löytyvät suodattimesta ei tankista, vettä ei ole näkynyt kymmenen vuoden aikana, minusta tämä on ollut hyvä ratkaisu, kone tunteja jo noin 3000 ja tuota racorin suodatinta olen vaihtanut joka kolmas vuosi ja silloinkaan ei painemittari viisari osoita vaihdon tarvetta, olen vaihtanut vain huvikseni.
Herää siis kysymys onko ratkaisu, jossa imuputki imee alapohjaa ylempää ongelma töhnän kertymisessä, koska tuo oma ratkaisu ei töhnää kerrytä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omassa aluksessa on kaksi 600l tankkia molemmin puolin venettä välissä yhdys letku ja lähdöt ovat ihan alareunassa. Pääkone nauttii toisesta tankista ja palaa myös samaan tankkin, mitä ei ole kuluttanut ja toisesta tankista genu ja lämppäri ottavat polttoaineensa ja risti letkutus pitää balanssin tankkien välissä.
Esisuodattimina tupla racor900, hyvin on toiminnut ja paskat löytyvät suodattimesta ei tankista, vettä ei ole näkynyt kymmenen vuoden aikana, minusta tämä on ollut hyvä ratkaisu, kone tunteja jo noin 3000 ja tuota racorin suodatinta olen vaihtanut joka kolmas vuosi ja silloinkaan ei painemittari viisari osoita vaihdon tarvetta, olen vaihtanut vain huvikseni.
Herää siis kysymys onko ratkaisu, jossa imuputki imee alapohjaa ylempää ongelma töhnän kertymisessä, koska tuo oma ratkaisu ei töhnää kerrytä?Riippuu mistä bunkraat tuleeko vettä ja moskaa.
Voihan sen tietysti kaiken ylimääräisen kerätä suodattimiin ja vedenerottajaan ja vaikka separoida, ei siinä mitään. Voi olla tietysti kaikki konstit käytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omassa aluksessa on kaksi 600l tankkia molemmin puolin venettä välissä yhdys letku ja lähdöt ovat ihan alareunassa. Pääkone nauttii toisesta tankista ja palaa myös samaan tankkin, mitä ei ole kuluttanut ja toisesta tankista genu ja lämppäri ottavat polttoaineensa ja risti letkutus pitää balanssin tankkien välissä.
Esisuodattimina tupla racor900, hyvin on toiminnut ja paskat löytyvät suodattimesta ei tankista, vettä ei ole näkynyt kymmenen vuoden aikana, minusta tämä on ollut hyvä ratkaisu, kone tunteja jo noin 3000 ja tuota racorin suodatinta olen vaihtanut joka kolmas vuosi ja silloinkaan ei painemittari viisari osoita vaihdon tarvetta, olen vaihtanut vain huvikseni.
Herää siis kysymys onko ratkaisu, jossa imuputki imee alapohjaa ylempää ongelma töhnän kertymisessä, koska tuo oma ratkaisu ei töhnää kerrytä?En pidä tuota systeemiä turvallisena. Kun sattuu huono tuuri tankkauspaikan valinnassa, niin saattaa olla kaikki paikat tukossa.
Kyllä yleinen käytäntö on osoittanut, että imuputken pää on pari ainakin senttiä irti pohjasta.
Vuosikymmenten kokemukset ovat tuon tavan saattaneet voimaan.
Muista pitää se tasausputki kunnossa, ettei pääse iso vahinko käymään D. Minä kyllä laittaisin tuossa tapauksessa kolmitiehanan väliin ja ottaisin vuorotellen eri tankista.
Myös päivätankki voisi olla yksi turvallinen järjestely kun noin suurista tankeista on kyse.
Reiska2K
- Anonyymi
Osa töhnästä on pohjalla, osa seinillä tai jopa katossa. Pienikin levämäärä riittää siemeneksi uudelle kasvustolle. Myös seinillä oleva levä lähtee liikkeellee merenkäynnissä.
- Anonyymi
Ujuta joku letku tankin pohjalle ja ime muutaman desin näyte sieltä. Jos on manusluukku, niin kannattaa sitä kautta katsoa. Itse juuri tsekkasin oman moottoriveneeni tankin luukusta. Oli tahrattoman puhdas, mutta käytänkin vain Nesteen dieseliä, koska siinä ei pöpöt kasva.
- Anonyymi
Ei siitä hyvä tule muuten kuin mekaanisesti puhdistamalla. Manusluukun puute on merkki veistämöstä, jota kiinnostaa vain saada asiakkaan rahat. Kyllähän veneen huollettavissa pitää olla. Ei kuitenkaan hätää, sen voi lisätä jälkikäteenkin.
Ohjeet:
1. Tyhjennä tankki
2. Tee manusluukku (esim Vetuksen malli, jota varten vain sahaat 159 mm reiän tankin kattoon)
3. Puhdista kaikki pinnat huolellisesti pyyhkimällä.
4. Vaihda polttoainesuodattimet
5. Sulje manusluukku ja täytä tankki dieselillä, jonka sekaan tuima annos biosidia. (lisää myös pariin seuraavaan tankilliseen)
6. Tarkista, että täyttöyhteen tiiviste on kunnossa. Vaihda tarvittaessa.
Ei kovin hankala homma, ja nyt kun on se luukku, voit tarkkailla tilannetta säännöllisesti.- Anonyymi
Tein itse juuri tämän mukaisesti, paitsi että manusluukku oli jo. Vihreätä sontaa oli pohjalla reilusti. Jatkossa tankkaan vain My Dieseliä kanisterista maa-asemalta. Pysyy sitten samalla lämppärikin kunnossa, kun karstoittuu vähemmän.
- Anonyymi
Mulla oli sama tilanne joskus viitisen vuotta sitten. Tankki erittäin hankalassa paikassa eikä huoltoluukkua. Kone alkoi sakkaamaan keväällä pari viikkoa vesillelaskun jälkeen just kun piti ajaa läpi valo-ohjatusta sillasta. Onneksi kone ei täysin sammunut vaan pystyin ajelemaan kotilaituriin matalilla kierroksilla. Tutkin ensimmäiseksi esisuodattimen ja huomasin kosolti pieniä tumman vihreitä klönttejä dieselin seassa. Ostin sitten StarTron lisäainetta ja tein sillä ohjeen mukaisen ”huuhtelun”. Vaihdoin vielä suodattimen pari kertaa tämän jälkeen ja kone pelasi ongelmitta. Tästä viisastuneena olen ottanut tavaksi lisäillä tuota Startronia aina silloin tällöin ennen tankkausta, ja lisäksi laitan sitä tankkiin aina talveksi. Ei ole ollut enää tuota ongelmaa sen koommin.
- Anonyymi
Hei,
sä olet se, joka keksii tarinoita omasta päästä :D
Lisää siihen hiukan dramatiikkaa ja opettele edes kappalejako, niin on kevyempi lukea. Voisit lisätä hiukan dramatiikkaa vaikka takaa-ajolla tms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
sä olet se, joka keksii tarinoita omasta päästä :D
Lisää siihen hiukan dramatiikkaa ja opettele edes kappalejako, niin on kevyempi lukea. Voisit lisätä hiukan dramatiikkaa vaikka takaa-ajolla tms.Miksi annoit tuollaisen kommentin?
Tämä on ollut harvinaisen harmoninen keskustelu hyvästä aiheesta ja uskon että moni, joka ei ole aikaisemmin asiaan tutustunut on saanut tästä ketjusta apua.
Tämän huomion teki Provon tarkastaja. - Anonyymi
Joo, tuon on hyvää ainetta, puhdistaa myös suuttimet, koneeni lopetti sauhuttamasta. Ensimmäisellä kertaa tein "shokki" hoidon, kun luotto asentaja neuvoi annostelemaan tuplana, kyllä kuoli pöpöt jotka olivat pesiytyneet jopa racorin läpinäkyvään kupuun, suodatin oli mukavan musta bakteereista...
Laitan nykyään tankkiin syksyllä viimeisellä tankkauksella, niin on fressit dieselit sitten keväällä.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi annoit tuollaisen kommentin?
Tämä on ollut harvinaisen harmoninen keskustelu hyvästä aiheesta ja uskon että moni, joka ei ole aikaisemmin asiaan tutustunut on saanut tästä ketjusta apua.
Tämän huomion teki Provon tarkastaja.Ihan vain siksi, ettei täällä minun mielestäni tarvita paskanjauhajia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan vain siksi, ettei täällä minun mielestäni tarvita paskanjauhajia
No siirry sitten jollekin toiselle palstalle. Noista sun kommenteista ei nyt juuri taida apua olla.
- Anonyymi
Jos laitat tollasen järeän Vetuksen esisuodattimen/vedenerottimen sinne niin ei se kyllä totaalitukkoon herkästi mene? Vähä tukkoisenakin laskee vielä läpi sen muutaman litran tunnissa, ja alaosassa lasikupu josta näkee jos sitä vesileväpaskaa sinne pyrkii kertymään?
- Anonyymi
Joku tollanen https://veneakselisto.com/kauppa/tuote/vetus-330vtepb-polttoainesuodatin-pumpulla/
- Anonyymi
Älkää päästäkö vettä tankkiin!!
- Anonyymi
riippuu veneestä ja tankin koosta mutta joskus voi olla helpompi vain poistaa vanha tankki ja ostaa uusi tilalle, kuin palkata kaikenlaisia "spesialisteja" spesiaali litkuineen, ja joiden tuloksia ei pysty mitenkään todentamaan. Pienellä meriläisellä PA tankit satkun pari. Ihan eri asia isojen moottorien veneissä tietty,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2854541Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2741430Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661376Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011174eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1131168- 841126
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1301091Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä581031- 172908
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15861