Tekis mieli muuttaa korpeen

Anonyymi

Pentuna asuin korvessa, ei ollut katuvaloja, oli vain kyläkauppa ja kyläkoulu suht lähellä :) Nyt kun työt muuttui vakiosti etätöiksi, olen miettinyt jos ostaisi jostain vähän syrjempää jonku vanhan mökin, kunhan muutoin kunnossa eikä hometta yms. ja 4G nettiyhteys pitäisi olla kohtuullisen ok.

Olispa vähän unelma, kasvimökin rakentelis ja siellä kasvattelisi tomatteja ja kurkkua. Pieni pelto missä pottua ja porkkanaa yms. Etätöiden jälkeen olisi vähän puuhaa noiden kasvattamisessa. Talveksi pitäis hommata joku pieni lumilinko ja kesäksi ajettava ruohonleikkuri.

Pakasteeseen ja jääkaappiin sen verran tavaraa, että kaupassa tarvisis käydä vain kerran viikkoon.

Paikan pitäisi olla lisäksi tarpeeksi syrjässä ja hyvät näkymät taivaalle ilman valosaastetta, koska toisena harrastuksena tuolla olisi hyvä aloittaa tähtitaivaan kuvaaminen :)

Terkuin puolierakko.

326

7133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Maalle muuttohan on lisääntynyt roimasti, tilastojen mukaan. Samaa olen haaveillut. E
      Kaupungeissa saa pelätä liikaa, jopa poliisia nykyään.

      • Anonyymi

        Ymmärrän asian erittäin hyvin. Etenkin jos kyse on Zadistanista!


      • Anonyymi

        Isis, ja "Enot" pitävät katuja pelon vallassa. Kansa pakenee metsiin..


      • Anonyymi

        Itse olen ajatellut aivan samaa.Olen aina viihtynyt myös kaupungissa mutta korona-aika muutti kaiken.Luulen tosin että kesä korvessa riittää mulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isis, ja "Enot" pitävät katuja pelon vallassa. Kansa pakenee metsiin..

        Tuo lieneekin syy, miksi myös kepu haluaa paljon muukalaisia Suomeen.

        Miljoona alikehittyneiden maiden asukasta hesaan, turkuun ja tre:lle, niin johan alkaa aidot suomalaiset taas muuttaa maalle.


      • Anonyymi

        Maalle minäkin haluaisin .En koskaan maalla asunut.Tv 2 katsoin sarjaa unelma Lapissa. Minulla ei mahdolisuutta koskaan kuitenkaan Helsingin lähiöstä muttaa mihinkään.Saatika lomailla Suomessa tai ulkomailla.Mutta haaveilut unelmat ei maksa mitään.


      • Anonyymi

        Mitä varten poliisia pitäisi pelätä "nykyään" sen enempää kuin ikinä ennenkään? Tiedän tyypin, joka opetti lapsensa pelkäämään poliisia, sangen surullista kasvavalle. - Nm. Käsittämätöntä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo lieneekin syy, miksi myös kepu haluaa paljon muukalaisia Suomeen.

        Miljoona alikehittyneiden maiden asukasta hesaan, turkuun ja tre:lle, niin johan alkaa aidot suomalaiset taas muuttaa maalle.

        Kun on aurinko pilvessä ja mökki Keminmaalta sekä kahvia mukissa niin ei tarvitse miettiä maan vientivetoisuutta eikä maalta taika maahanmuuttoa sen kummemmin.


      • Anonyymi

        Maalle muutto buumista puhutaan säännöllisin väliajoin. Ja jotkut lähtevätkin, mutta iso kuva on se, että kaupungistuminen jatkuu ja entiset "kehitysalueet" ovat nyt (ja ikuisesti) taantuma-alueita. Kehitys vie alaspäin.

        "Pidetään koko Suomi asuttuna" on unelmahöttöä. Mitä tulevaisuutta on kunnilla joissa suunnilleen puolet väestä on eläkkeellä ja niistä joilla on työpaikka puolet on työssä kunnalla? Ei mitään. "Viimeinen sammuttaa valot" on noiden kuntien tulevaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isis, ja "Enot" pitävät katuja pelon vallassa. Kansa pakenee metsiin..

        onko kadulla pelkoa ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalle muutto buumista puhutaan säännöllisin väliajoin. Ja jotkut lähtevätkin, mutta iso kuva on se, että kaupungistuminen jatkuu ja entiset "kehitysalueet" ovat nyt (ja ikuisesti) taantuma-alueita. Kehitys vie alaspäin.

        "Pidetään koko Suomi asuttuna" on unelmahöttöä. Mitä tulevaisuutta on kunnilla joissa suunnilleen puolet väestä on eläkkeellä ja niistä joilla on työpaikka puolet on työssä kunnalla? Ei mitään. "Viimeinen sammuttaa valot" on noiden kuntien tulevaisuus.

        Siinä vaiheessa kun merivesi nousee niin viimeinen sammuttaa valot Hesassa.

        Menee vielä vähän aikaa, mutta ne jotka ovat nyt lapsia, tulevat sen näkemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalle muutto buumista puhutaan säännöllisin väliajoin. Ja jotkut lähtevätkin, mutta iso kuva on se, että kaupungistuminen jatkuu ja entiset "kehitysalueet" ovat nyt (ja ikuisesti) taantuma-alueita. Kehitys vie alaspäin.

        "Pidetään koko Suomi asuttuna" on unelmahöttöä. Mitä tulevaisuutta on kunnilla joissa suunnilleen puolet väestä on eläkkeellä ja niistä joilla on työpaikka puolet on työssä kunnalla? Ei mitään. "Viimeinen sammuttaa valot" on noiden kuntien tulevaisuus.

        Kaupungistuminen vituttaa monia ihmisiä kasvavissa määrin - etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa alkaa olemaan erilaisia ongelma-alueita, kehitysmaalaisia, koronaryppäitä, ihmismassoja, tungosta ja ruuhkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on aurinko pilvessä ja mökki Keminmaalta sekä kahvia mukissa niin ei tarvitse miettiä maan vientivetoisuutta eikä maalta taika maahanmuuttoa sen kummemmin.

        Keminmaa on hyvä paikka.. täältä etelänvetelien Helsingistä Keminmaalle takaisin kun eläkepäivät koittaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalle muutto buumista puhutaan säännöllisin väliajoin. Ja jotkut lähtevätkin, mutta iso kuva on se, että kaupungistuminen jatkuu ja entiset "kehitysalueet" ovat nyt (ja ikuisesti) taantuma-alueita. Kehitys vie alaspäin.

        "Pidetään koko Suomi asuttuna" on unelmahöttöä. Mitä tulevaisuutta on kunnilla joissa suunnilleen puolet väestä on eläkkeellä ja niistä joilla on työpaikka puolet on työssä kunnalla? Ei mitään. "Viimeinen sammuttaa valot" on noiden kuntien tulevaisuus.

        juuri näin, valot sammuu äkkiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun merivesi nousee niin viimeinen sammuttaa valot Hesassa.

        Menee vielä vähän aikaa, mutta ne jotka ovat nyt lapsia, tulevat sen näkemään.

        ja mikähän ennustaja luulet olevasi??
        Mun stadi pysyy merenpinnan yläpuolella
        ja se jää tuleville sukupolville.
        Kehitys kehittyy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ajatellut aivan samaa.Olen aina viihtynyt myös kaupungissa mutta korona-aika muutti kaiken.Luulen tosin että kesä korvessa riittää mulle.

        Itse olen ajatellut muuttaa tänne:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Morajärvi

        Morajärvi on kuoleva kunta josta vanhukset muuttaa
        haaparantaan.
        Sieltä saa ostettua kalix joen varrelta rantatontin ja talon
        jolla on metsää ja vesioikeus rantaan.
        20 000€ ja saan sieltä ostettua yllä olevan tontin.

        Ruotsissa on myös halvemmat elinkustannukset
        ja Kalix joella kaikki tienviitat ovat kirjoitettu saamen ja
        suomen kielellä.
        Olen itse perhokalastaja ja mikä olisikaan mukavampaa
        viettää vanhuus elävän nousulohi joen ääressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä varten poliisia pitäisi pelätä "nykyään" sen enempää kuin ikinä ennenkään? Tiedän tyypin, joka opetti lapsensa pelkäämään poliisia, sangen surullista kasvavalle. - Nm. Käsittämätöntä

        Mitä olen kuullut niin Oulussa on yksi vallan pelottava poliisi, oikea hirmu. Seisoo aina passissa jossain torilla. Kauhea körmy. En uskalla mennä siihen koko kaupunkiin, mitä nyt junalla nopeasti ryykästä ohi Lappiin mennessä. Vallan kauhea se Oulun konstu. Kuuluu joskus ihmisten kysyvän "ookkonää oulusta pelkääkkönää polliisia". Että paikalliset sitä vasta pelkääkin ja varmaan ihan syystä, on se sen verran hirmu.


      • Anonyymi

        Kohtahan siellä espoon ja helsingin suunnilla ei ole edes parkkipaikkoja joten muuttaisin äkkiä helvettiin ja jättäisin ihmiset sinne "parempaan" kaatuvaan kaupunkiin pyöräilemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on aurinko pilvessä ja mökki Keminmaalta sekä kahvia mukissa niin ei tarvitse miettiä maan vientivetoisuutta eikä maalta taika maahanmuuttoa sen kummemmin.

        Varsin ihanaa. Keminmaa. Köyhille tiedoksi Kouvolassa on ollut myynnissä halpoja mökkejä ja Sallan seuduilla mitä se haittaa vaikka se ei ole järven rannassa ,on silti luonnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalle muutto buumista puhutaan säännöllisin väliajoin. Ja jotkut lähtevätkin, mutta iso kuva on se, että kaupungistuminen jatkuu ja entiset "kehitysalueet" ovat nyt (ja ikuisesti) taantuma-alueita. Kehitys vie alaspäin.

        "Pidetään koko Suomi asuttuna" on unelmahöttöä. Mitä tulevaisuutta on kunnilla joissa suunnilleen puolet väestä on eläkkeellä ja niistä joilla on työpaikka puolet on työssä kunnalla? Ei mitään. "Viimeinen sammuttaa valot" on noiden kuntien tulevaisuus.

        Sekin työllistää kun maaseudulle saadaan rakennettua vanhusten hoiva asuntoja kunnille hoidettavaksi niin nuoret saa työtä siellä. Samoin esim.alakoulu voi olla maalla ja taidekoulu savityöt korusuunnittelu keramiikka ja musiikkikoulu.Pieniä mahdollisuuksia elää maalla on myös tuottaa käsityötä ja eläimiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko kadulla pelkoa ??

        On nuoret on agressiivisia jotkut vihaisia kantaväestölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun merivesi nousee niin viimeinen sammuttaa valot Hesassa.

        Menee vielä vähän aikaa, mutta ne jotka ovat nyt lapsia, tulevat sen näkemään.

        Eihän sitä tiedä mutta täyttömaalla saa nostettua maan pintaa. Haisevia meren lahtia voi täyttää ja rakentaa. Haisevat vanhat toriaukeat voi restauroida korjata ja uusia.Historia siltojen lähelle voi rakentaa uusia siltoja. Silta lyhentää matkaa paljon. Veneitä voi uusia kunnan puolesta yleisölle retkiä.Venepaikkoja voi uusia korjata rakentaa veden alle muuria ettei maa vajoa. Meillä on myös nimiä kuin vuori eikä ole enää vuorta kun vuoretkin kuluu vajoaa ja murenee. Ne on enää mäkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungistuminen vituttaa monia ihmisiä kasvavissa määrin - etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa alkaa olemaan erilaisia ongelma-alueita, kehitysmaalaisia, koronaryppäitä, ihmismassoja, tungosta ja ruuhkaa.

        Niin että slummissa tullut muuttuisi valoisaksi alkaisi pukeutua kauniisti ja olla iloinen ottaa aikaa.Myös haaremikultuuri on alistavaa huorahtavaa.,eikä sovi tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keminmaa on hyvä paikka.. täältä etelänvetelien Helsingistä Keminmaalle takaisin kun eläkepäivät koittaa..

        Mistä saa ostaa halvan hyvän pienen palstan korvesta raitista ilmaa ja tuulen suhinaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja mikähän ennustaja luulet olevasi??
        Mun stadi pysyy merenpinnan yläpuolella
        ja se jää tuleville sukupolville.
        Kehitys kehittyy!

        Vesi ei nouse vaan maa laskee. Tulee tietysti tulvia ja tsunamia mutta täyttömaata lisää.Onhan keskustassa rakennettu ihan paalujen varaan veden päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ajatellut muuttaa tänne:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Morajärvi

        Morajärvi on kuoleva kunta josta vanhukset muuttaa
        haaparantaan.
        Sieltä saa ostettua kalix joen varrelta rantatontin ja talon
        jolla on metsää ja vesioikeus rantaan.
        20 000€ ja saan sieltä ostettua yllä olevan tontin.

        Ruotsissa on myös halvemmat elinkustannukset
        ja Kalix joella kaikki tienviitat ovat kirjoitettu saamen ja
        suomen kielellä.
        Olen itse perhokalastaja ja mikä olisikaan mukavampaa
        viettää vanhuus elävän nousulohi joen ääressä.

        Apua sinne heti . Mistä niitä näkee missä myynnissä . Vanhuusloma paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä varten poliisia pitäisi pelätä "nykyään" sen enempää kuin ikinä ennenkään? Tiedän tyypin, joka opetti lapsensa pelkäämään poliisia, sangen surullista kasvavalle. - Nm. Käsittämätöntä

        Niillähän on niitä huumeitakin sus siunakkoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalle minäkin haluaisin .En koskaan maalla asunut.Tv 2 katsoin sarjaa unelma Lapissa. Minulla ei mahdolisuutta koskaan kuitenkaan Helsingin lähiöstä muttaa mihinkään.Saatika lomailla Suomessa tai ulkomailla.Mutta haaveilut unelmat ei maksa mitään.

        joo mullekkin riitti 35 vuotta stadia. ei ole koronasta eika muustakaan paskasta hajuakaan. on kiva kirmata koiran kanssa metsissa sienestaa ja marjastaa kaloja piisaa jarvissa. halkoja kun viittii hakata niin sauna lampiaa . ei siella kaksiossa oo mitaan tekemista tulkaa ihmiset maa seudun rauhaan sielu lepaa ja ruumis saa hyoty liikuntaa, suosittelen lampimasti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä saa ostaa halvan hyvän pienen palstan korvesta raitista ilmaa ja tuulen suhinaa.

        Kyllähän noita on ympäri suomen 20 -50 000 e maksavia ok taloja, jotkut jopa hyväkuntoisia esim. Jouko Ahosen aikoinaan autioima myllykoski kouvolan kupeessa, tai itäsuomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ajatellut aivan samaa.Olen aina viihtynyt myös kaupungissa mutta korona-aika muutti kaiken.Luulen tosin että kesä korvessa riittää mulle.

        Jee, nykyään siellä entisellä Korpikylällä on jo Viinakauppakin, sinne vaan ja äkkiä ! Juopotteleeeeeeen !


      • Anonyymi

        eivät oel poliiseja vaan miliisejä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalle minäkin haluaisin .En koskaan maalla asunut.Tv 2 katsoin sarjaa unelma Lapissa. Minulla ei mahdolisuutta koskaan kuitenkaan Helsingin lähiöstä muttaa mihinkään.Saatika lomailla Suomessa tai ulkomailla.Mutta haaveilut unelmat ei maksa mitään.

        eihän poliisia kannata pelätä mutta kun täällä suomessa on vain mielivaltaisia MILIISEJÄ!
        Putin on murhaaja ja hänen oppejaan seuraavat miliisit kaikkialla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ajatellut muuttaa tänne:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Morajärvi

        Morajärvi on kuoleva kunta josta vanhukset muuttaa
        haaparantaan.
        Sieltä saa ostettua kalix joen varrelta rantatontin ja talon
        jolla on metsää ja vesioikeus rantaan.
        20 000€ ja saan sieltä ostettua yllä olevan tontin.

        Ruotsissa on myös halvemmat elinkustannukset
        ja Kalix joella kaikki tienviitat ovat kirjoitettu saamen ja
        suomen kielellä.
        Olen itse perhokalastaja ja mikä olisikaan mukavampaa
        viettää vanhuus elävän nousulohi joen ääressä.

        ...vaan jos kuitenniin kävisit ensin vuokralla jonkun kuukauden..meinaan että oppisit ja tuntisit kuinka ne paikalliset suhtautuu "finjeeveliin"... ettei tarvitsisi katua..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja mikähän ennustaja luulet olevasi??
        Mun stadi pysyy merenpinnan yläpuolella
        ja se jää tuleville sukupolville.
        Kehitys kehittyy!

        Ei todellakaan tapahdu kehitystä saastettomuuteen päin ollenkaan, koska Suomen hallitus ei oikeasti tee tekoja siihen suuntaan. Totta että puheet ovat sen suuntaisia, että tekisivät, mutta teot ja valinnat eivät ole sitä kuitenkaan.


        Muistan kuinka eri puolueet piti edistää bensa ja diesel autojen muuttamista Biokaasulla toimiviksi, no onko hallitus jotenkin tehnyt edistäviä tekoja sitten?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo lieneekin syy, miksi myös kepu haluaa paljon muukalaisia Suomeen.

        Miljoona alikehittyneiden maiden asukasta hesaan, turkuun ja tre:lle, niin johan alkaa aidot suomalaiset taas muuttaa maalle.

        Juuri Keskustahan ajoi äänestäjänsä pois maalta.Ainahan voi yrittää vaihtaa kansa ja houkutella äänestäjät valeilla takaisin mutta kaikkihan näkevät syyn ja seurauksen omilla silmillään . Suurtilat elävät leveästi verorahoilla ja tukiaisilla jotka rosvottiin pientiloilta. Vaatimattomuus ei kuulu Keskustan päänuppiin. Sen E Aho heille opetti.Pakkohan kohta väen on muuttaa takaisin maalle mutta vain tietämätön voi erehtyä Keskustan kannattajaksi. Niitäkin tietysti löytyy kun väkeä rahdataan toiselta puolen maapalloa tekemään töitä kartanoissa talouden romahtaessa tyystin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesi ei nouse vaan maa laskee. Tulee tietysti tulvia ja tsunamia mutta täyttömaata lisää.Onhan keskustassa rakennettu ihan paalujen varaan veden päälle.

        Siis vesi ei nouse mutta maa nousee.


      • Anonyymi

        Loppuviimein kaupungin tekemiset ovat näennäistä sosiaalisuutta. Mennäänkö muurahaiset laumassa eteenpäin.

        Maalla saat olla oma itsesi. Käydä kaupungissa jos huvittaa. Muutoin olla ihanan luonnon keskellä. Seurata muuttolintujen tuloa keväisin. Aamuisinastella omalla nurmikolla. Perhosten leikki heinikon yllä. Metsän huojuva puut ja rantojen välkkyvät vedet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalle minäkin haluaisin .En koskaan maalla asunut.Tv 2 katsoin sarjaa unelma Lapissa. Minulla ei mahdolisuutta koskaan kuitenkaan Helsingin lähiöstä muttaa mihinkään.Saatika lomailla Suomessa tai ulkomailla.Mutta haaveilut unelmat ei maksa mitään.

        Saatat yllättyä kuinka edullisesti syrjemmällä myydään asuntoa ja ihan omaa taloa. Jopa 20 000 voi riittää ja oot jo torpan omistaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalle minäkin haluaisin .En koskaan maalla asunut.Tv 2 katsoin sarjaa unelma Lapissa. Minulla ei mahdolisuutta koskaan kuitenkaan Helsingin lähiöstä muttaa mihinkään.Saatika lomailla Suomessa tai ulkomailla.Mutta haaveilut unelmat ei maksa mitään.

        Etsi miestä/naista jolla talo on valmiina. Täällä Kainuussa on paljon taloja tyhjillään. Ja on myös joku asukaskin yksin. Kyllä nyt on maalla rauhaisa asua ja olla. Sienet, marjat myös lihaa metsästä, kalaa järvestä. Ja peltojakin jossa voi kasvattaa syötävää. Toimeksi vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ajatellut aivan samaa.Olen aina viihtynyt myös kaupungissa mutta korona-aika muutti kaiken.Luulen tosin että kesä korvessa riittää mulle.

        Sitä vaan että sieltä ei taida nykyään löytyä kyläkauppaa eikä kyläkoulua katuvaloista kukaan ei ole edes kuullut ja lähin bussipysäkki on sadan kilometrin päässä ja siitäkään ei kulje enää kuin korkeintaan yksi bussi päivässä että tämmöistä se sitten taitaisi olla siellä korvessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun merivesi nousee niin viimeinen sammuttaa valot Hesassa.

        Menee vielä vähän aikaa, mutta ne jotka ovat nyt lapsia, tulevat sen näkemään.

        Merestä olet sinä noussut ja mereen sinun pitää palata, Helsingin nimittän mutta eipä tule moista paikkaa ikävä.


    • Anonyymi

      Kuvailit juurikin oman unelmani. Ihmissaastaa on liikaa joka paikassa nykyään.

      • Anonyymi

        Nää etelän suurkaupungit on nähty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nää etelän suurkaupungit on nähty

        Ei suomessa ole suurkaupunkeja,pieniä kyliä. T: Helsinkiläinen


      • Anonyymi

        Joka toista haukkuu, on ite se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suomessa ole suurkaupunkeja,pieniä kyliä. T: Helsinkiläinen

        Tämä on tyypillinen maalaisen kommentti, että vähätellään. Suuressa Amerikassakaan kymmenessä suurimmassa kaupungissa on just se miljoona asukasta. Ja jos olisimme Ameriikassa, niin Helsinki, Espoo ja Vantaa olisi yksi kaupunki. Nämä kolmehan on käytännössä yhtä ja samaa aluetta ja lähemmäs kohta jo 1,5 miljoonaa asukasta. Joten turhaan me itseämme vähättelemme. Joku pitää Bostoniakin isona kaupunkina, mutta eihän siellä ole "kuin" reilu 600 000 asukasta. Hyvin moniin maihin verrattuna tällainen 1,5 miljoonan ihmisen yhtenäinen keskittymä on jo kaupunki, mutta Suomessa katsotaan aina, että eihän tämä ole mitään, mutta Washington se vasta kaupunki on kun se on pääkaupunki ja siellä asuu peräti 650 000 ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tyypillinen maalaisen kommentti, että vähätellään. Suuressa Amerikassakaan kymmenessä suurimmassa kaupungissa on just se miljoona asukasta. Ja jos olisimme Ameriikassa, niin Helsinki, Espoo ja Vantaa olisi yksi kaupunki. Nämä kolmehan on käytännössä yhtä ja samaa aluetta ja lähemmäs kohta jo 1,5 miljoonaa asukasta. Joten turhaan me itseämme vähättelemme. Joku pitää Bostoniakin isona kaupunkina, mutta eihän siellä ole "kuin" reilu 600 000 asukasta. Hyvin moniin maihin verrattuna tällainen 1,5 miljoonan ihmisen yhtenäinen keskittymä on jo kaupunki, mutta Suomessa katsotaan aina, että eihän tämä ole mitään, mutta Washington se vasta kaupunki on kun se on pääkaupunki ja siellä asuu peräti 650 000 ihmistä.

        Sun pitää käydä oikeasti maailmalla niin ymmärrät että nää kolme yhteensäkin on landea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suomessa ole suurkaupunkeja,pieniä kyliä. T: Helsinkiläinen

        Tarkoitin Suomen mittakaavassa. Kehä ykkösen takana on myös elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tyypillinen maalaisen kommentti, että vähätellään. Suuressa Amerikassakaan kymmenessä suurimmassa kaupungissa on just se miljoona asukasta. Ja jos olisimme Ameriikassa, niin Helsinki, Espoo ja Vantaa olisi yksi kaupunki. Nämä kolmehan on käytännössä yhtä ja samaa aluetta ja lähemmäs kohta jo 1,5 miljoonaa asukasta. Joten turhaan me itseämme vähättelemme. Joku pitää Bostoniakin isona kaupunkina, mutta eihän siellä ole "kuin" reilu 600 000 asukasta. Hyvin moniin maihin verrattuna tällainen 1,5 miljoonan ihmisen yhtenäinen keskittymä on jo kaupunki, mutta Suomessa katsotaan aina, että eihän tämä ole mitään, mutta Washington se vasta kaupunki on kun se on pääkaupunki ja siellä asuu peräti 650 000 ihmistä.

        Vähättelyä on. Mutta meiltä viedään raha apua maihin missä on pilvenpiirtäjiä ja ruokatuotantoa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun pitää käydä oikeasti maailmalla niin ymmärrät että nää kolme yhteensäkin on landea.

        Lennot ei paljon maksa niin kannattaa lentää sitten tutkii karttoja että missä on keskusta ja missä seutukunnat. Vaikka työpaikat on keskustassa voi pilvenpiirtäjän takapihalla alkaa maaseutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin Suomen mittakaavassa. Kehä ykkösen takana on myös elämää.

        Se onkin ihmeellistä että muuallakin voi asua .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähättelyä on. Mutta meiltä viedään raha apua maihin missä on pilvenpiirtäjiä ja ruokatuotantoa .

        ..saattaa olla maalaisen....vaan ensin meidän vallanpijämme myivät liki kaiken kannattavan yhteiskunnasta ulkomaalaisille sijoittajille ja näin olemme jääneet torppareiksi omalle maallemme....ja nyt nämä hyväkkäät vielä rahoittavat kiskureiden ja kuppaajien toimintaa yhteisen ja yhtäläisen koettelemuksen takia.... jossain päin maailmaa taitaisi olla lopputilin paikka...ilman lomarahoja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka toista haukkuu, on ite se.

        Ei pidä paikkaansa. Minä kohtelen ihmisiä kunnioittavasti ja reilusti, kun taas huomattavankin iso osa ihmisistä ei tee samoin vaan on silkkaa paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tyypillinen maalaisen kommentti, että vähätellään. Suuressa Amerikassakaan kymmenessä suurimmassa kaupungissa on just se miljoona asukasta. Ja jos olisimme Ameriikassa, niin Helsinki, Espoo ja Vantaa olisi yksi kaupunki. Nämä kolmehan on käytännössä yhtä ja samaa aluetta ja lähemmäs kohta jo 1,5 miljoonaa asukasta. Joten turhaan me itseämme vähättelemme. Joku pitää Bostoniakin isona kaupunkina, mutta eihän siellä ole "kuin" reilu 600 000 asukasta. Hyvin moniin maihin verrattuna tällainen 1,5 miljoonan ihmisen yhtenäinen keskittymä on jo kaupunki, mutta Suomessa katsotaan aina, että eihän tämä ole mitään, mutta Washington se vasta kaupunki on kun se on pääkaupunki ja siellä asuu peräti 650 000 ihmistä.

        Washington Yhdysvallat
        Washington, D.C. on Yhdysvaltain pääkaupunki maan itäosassa, Potomacjoen rannalla.

        Väkiluku: 6 724 540
        Rantakohde : Ei
        Vuoristokohde : Ei
        Suomalaisten suosima kohde: Ei
        Lentoaika Helsinki - Washington: > 12h (1 vaihto)
        Virallinen kieli: englanti
        Hätänumero: 911 (poliisi, ambulanssi, palokunta)
        Valuutta: Yhdysvaltain dollari (USD)
        Sähköpistokkeet: A (näytä), B (näytä)
        Jännite: 120 V
        Tippaaminen ravintoloissa: 15-20% tippaaminen on aina lähes pakollista. 15% mikäli palvelu oli normaalia ja 20% erinnomaisesta palvelusta.
        Kellonaika: 11:34 (23.04.2021)
        Aikavyöhyke: -0400 EDT
        Aikaero Suomeen: -7 tuntia - Nm. Väkiluku 'vähän' eri luokkaa


    • Anonyymi

      Kaikki muuttuu. Kyläkaupat on lopetettu. Saa olla aika lähellä kylää, jos sinne kaupalle pääsee ilman kallista autoa, jotka kielletään tulevaisuudessa kokonaan. Ei se ole niin helppoa eläminen siellä korvessa ympäri vuoden. Moni olettaa väärin sen työnmäärän, jonka joutuu tekemään mökin kunssapitämiseksi.

      • Anonyymi

        Ei se mökki tai torppa niskaan rysähdä vaikkei sitä joka päivä hullun lailla puunaisikaan, ei yhden ihmiselämän aikana.
        Eikä sitä ihan korpeen kannata muuttaakaan, vain sen verran korpeen, että lähimmälle pysäkille on max parin kilometrin kävelymatka jos hätä tulee.

        Autoilijoiden rankaisulle sen sijaan kannattaisi suomalaisten pistää stoppi viimeistään seuraavissa hallitusvaaleissa. Älkää ikimaailmassa äänestäkö mitään demareja, vasureita tai vihreitä tuhoamaan suomalaisten hyvinvointia enää yhtään enempää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mökki tai torppa niskaan rysähdä vaikkei sitä joka päivä hullun lailla puunaisikaan, ei yhden ihmiselämän aikana.
        Eikä sitä ihan korpeen kannata muuttaakaan, vain sen verran korpeen, että lähimmälle pysäkille on max parin kilometrin kävelymatka jos hätä tulee.

        Autoilijoiden rankaisulle sen sijaan kannattaisi suomalaisten pistää stoppi viimeistään seuraavissa hallitusvaaleissa. Älkää ikimaailmassa äänestäkö mitään demareja, vasureita tai vihreitä tuhoamaan suomalaisten hyvinvointia enää yhtään enempää!

        Tosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mökki tai torppa niskaan rysähdä vaikkei sitä joka päivä hullun lailla puunaisikaan, ei yhden ihmiselämän aikana.
        Eikä sitä ihan korpeen kannata muuttaakaan, vain sen verran korpeen, että lähimmälle pysäkille on max parin kilometrin kävelymatka jos hätä tulee.

        Autoilijoiden rankaisulle sen sijaan kannattaisi suomalaisten pistää stoppi viimeistään seuraavissa hallitusvaaleissa. Älkää ikimaailmassa äänestäkö mitään demareja, vasureita tai vihreitä tuhoamaan suomalaisten hyvinvointia enää yhtään enempää!

        pitää olla yli kolme kilometriä muuten et saa omanauton käyttöä työmatka kuluihin, aiemmin raja oli 5km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mökki tai torppa niskaan rysähdä vaikkei sitä joka päivä hullun lailla puunaisikaan, ei yhden ihmiselämän aikana.
        Eikä sitä ihan korpeen kannata muuttaakaan, vain sen verran korpeen, että lähimmälle pysäkille on max parin kilometrin kävelymatka jos hätä tulee.

        Autoilijoiden rankaisulle sen sijaan kannattaisi suomalaisten pistää stoppi viimeistään seuraavissa hallitusvaaleissa. Älkää ikimaailmassa äänestäkö mitään demareja, vasureita tai vihreitä tuhoamaan suomalaisten hyvinvointia enää yhtään enempää!

        Amen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mökki tai torppa niskaan rysähdä vaikkei sitä joka päivä hullun lailla puunaisikaan, ei yhden ihmiselämän aikana.
        Eikä sitä ihan korpeen kannata muuttaakaan, vain sen verran korpeen, että lähimmälle pysäkille on max parin kilometrin kävelymatka jos hätä tulee.

        Autoilijoiden rankaisulle sen sijaan kannattaisi suomalaisten pistää stoppi viimeistään seuraavissa hallitusvaaleissa. Älkää ikimaailmassa äänestäkö mitään demareja, vasureita tai vihreitä tuhoamaan suomalaisten hyvinvointia enää yhtään enempää!

        Pakko on ääneestää vasuria kun täällä landella just asun pienellä eläkkeelläni tai katkaisevat pian kaikki pois,vai maksatko sinä sitten eläkkeitä tai palkkoja ? Ja vaikka autolla ajamiset nousisi miten tai mitkä vaan,pitää vaan yrittää tulla toimeen vähemmällä ja aina vaan vähemmällä. Muuta ei köyhillä ole kuin kuolema.
        Ruokaa on hamstrattava ja polttopuita lämpöön,muuta ei oikein sitten tarvii enää hommatakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pitää olla yli kolme kilometriä muuten et saa omanauton käyttöä työmatka kuluihin, aiemmin raja oli 5km

        Kyllä sekin passaa.

        t. Omaan rauhaan haluava


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko on ääneestää vasuria kun täällä landella just asun pienellä eläkkeelläni tai katkaisevat pian kaikki pois,vai maksatko sinä sitten eläkkeitä tai palkkoja ? Ja vaikka autolla ajamiset nousisi miten tai mitkä vaan,pitää vaan yrittää tulla toimeen vähemmällä ja aina vaan vähemmällä. Muuta ei köyhillä ole kuin kuolema.
        Ruokaa on hamstrattava ja polttopuita lämpöön,muuta ei oikein sitten tarvii enää hommatakaan.

        Vasurit kun pääsevät kunnolla maailmanparannustalkoisiin ja valkonaamojen kyykytykseen, autoilun lopettamiseen niin suomipoika saa asettua kiltisti betonikuutionsa sisälle, takassa ei saa pitää tulta, vanhoissa taloissa ei saa enää asua ja raha menee kehitysmaalaisten hyyssäämiseen sekä kehitysapuun - ja tietysti vasureiden kaverien omaan kulttuuritoimintaan.

        Ei nykyvassareita enää kiinnosta suomalaisten hyvinvointi vaanpelkästään hyvesignalointi , ilmastovouhotus sekä ns. intersektionaalinen politiikka, jossa valkonaama "etuoikeutettu" suomalainen tulee viimeisenä.

        Tämän tulet itsekin vielä näkemään ja todistamaan omin silmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko on ääneestää vasuria kun täällä landella just asun pienellä eläkkeelläni tai katkaisevat pian kaikki pois,vai maksatko sinä sitten eläkkeitä tai palkkoja ? Ja vaikka autolla ajamiset nousisi miten tai mitkä vaan,pitää vaan yrittää tulla toimeen vähemmällä ja aina vaan vähemmällä. Muuta ei köyhillä ole kuin kuolema.
        Ruokaa on hamstrattava ja polttopuita lämpöön,muuta ei oikein sitten tarvii enää hommatakaan.

        Juu äänestä vaan vasureita nehän niitä veroja nostaa vtun taukki.


      • Anonyymi

        Talvet on synkkää aikaa. Pimeää koko ajan, lunta saa olla mättämässä. Kesäajat mökissä menee mutta talvella alkaa ahistaa ahtaissa tiloissa kun ulkonakaan ei niin voi puuhata.


      • Anonyymi

        Jos kurjemmaksi elämää tehdään niin muutan Venäjälle. Olen tässä opiskellut nelisen vuotta venäjän kieltäkin jo varautumistoimena jos vaikka muuttaisi. Venäjä on tähän kurjuutus-byrokratia-Suomeen verrattuna oikea vapauden koti, siellä on naisetkin kauniita ja ryhdikkäitä naisellisella tavalla eikä mitään voimautuneita tasa-arvomoukarinheittäjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasurit kun pääsevät kunnolla maailmanparannustalkoisiin ja valkonaamojen kyykytykseen, autoilun lopettamiseen niin suomipoika saa asettua kiltisti betonikuutionsa sisälle, takassa ei saa pitää tulta, vanhoissa taloissa ei saa enää asua ja raha menee kehitysmaalaisten hyyssäämiseen sekä kehitysapuun - ja tietysti vasureiden kaverien omaan kulttuuritoimintaan.

        Ei nykyvassareita enää kiinnosta suomalaisten hyvinvointi vaanpelkästään hyvesignalointi , ilmastovouhotus sekä ns. intersektionaalinen politiikka, jossa valkonaama "etuoikeutettu" suomalainen tulee viimeisenä.

        Tämän tulet itsekin vielä näkemään ja todistamaan omin silmin.

        Jos tosiaan seuraavissakaan vaaleissa ei äänestetä toisin ja vasurit saavat vaalivoiton, niin tämä nössökansa on sitten itse ansainnut kyykytyksensä. Minä en kuitenkaan sitä katsele vaan nostan kytkintä siinä vaiheessa ja muutan Venäjälle.

        Ja edelliselle vinkkinä, ei kukaan sinun eläkettäsi katkaise, eivät edes kokoomuslaiset. Vasemmistolaisuus ei kuitenkaan tänä päivänä merkitse mitään demokratiaa ja hyvinvointia, vaan pelkästään hyvin tiedossa olevien ryhmien etujen ajamista.


      • Anonyymi

        Kyläkaupan voi itse rakentaa jos haluaa yrittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvet on synkkää aikaa. Pimeää koko ajan, lunta saa olla mättämässä. Kesäajat mökissä menee mutta talvella alkaa ahistaa ahtaissa tiloissa kun ulkonakaan ei niin voi puuhata.

        Pimeät voi valaista kynttilöillä ja led valoilla sekä harrastaa hiihtoa ja moottorikelkkaa. Jos mökillä on kelkka se auttaa jos auto ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kurjemmaksi elämää tehdään niin muutan Venäjälle. Olen tässä opiskellut nelisen vuotta venäjän kieltäkin jo varautumistoimena jos vaikka muuttaisi. Venäjä on tähän kurjuutus-byrokratia-Suomeen verrattuna oikea vapauden koti, siellä on naisetkin kauniita ja ryhdikkäitä naisellisella tavalla eikä mitään voimautuneita tasa-arvomoukarinheittäjiä.

        Kaali soppa hoikentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko on ääneestää vasuria kun täällä landella just asun pienellä eläkkeelläni tai katkaisevat pian kaikki pois,vai maksatko sinä sitten eläkkeitä tai palkkoja ? Ja vaikka autolla ajamiset nousisi miten tai mitkä vaan,pitää vaan yrittää tulla toimeen vähemmällä ja aina vaan vähemmällä. Muuta ei köyhillä ole kuin kuolema.
        Ruokaa on hamstrattava ja polttopuita lämpöön,muuta ei oikein sitten tarvii enää hommatakaan.

        ..no on kai senkin peräkylän listoilla muitakin... vai onko siellä kopissa joku "komissaari" nagaanin kanssa kovistelemassa että "tiedä perhana kirjoittaa oikea numero.."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaali soppa hoikentaa.

        Kaali myös puhdistaa elimistöä ja syöpäsolu vihaa sitä. - Nm. Kaalisoppa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kurjemmaksi elämää tehdään niin muutan Venäjälle. Olen tässä opiskellut nelisen vuotta venäjän kieltäkin jo varautumistoimena jos vaikka muuttaisi. Venäjä on tähän kurjuutus-byrokratia-Suomeen verrattuna oikea vapauden koti, siellä on naisetkin kauniita ja ryhdikkäitä naisellisella tavalla eikä mitään voimautuneita tasa-arvomoukarinheittäjiä.

        ajatellut samoin, venäjällä joku järki.
        mitä tulee ruoan omaan kasvattamiseen niin pieni kertaus on paikallaan ennenkun heittää siemenet multaan. ei ihan aina mene (kasva)kuin strömsöössä ja oikeen koskaan


      • Anonyymi

        Maalle asumaan haaveilevat ovat aikeissa kääntää selkänsä elämälle. Ihminen on laumaeläin ja me olemme täällä niin lyhyen aikaa, että ei kannata paeta yksinäisyyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalle asumaan haaveilevat ovat aikeissa kääntää selkänsä elämälle. Ihminen on laumaeläin ja me olemme täällä niin lyhyen aikaa, että ei kannata paeta yksinäisyyteen.

        Maalla ei ole yhtään sen yksinäisempää kuin missään muuallakaan. - Nm. Jos ei ite taho


    • Anonyymi

      Kohtuumatkan päässä Kemistä alkaa varmasti saada ihan hyviä omakotitaloja pilkkahintaan, eikä siellä pian haisekaan enää.

      • Anonyymi

        Kemiin kannattaa nyt viritellä bisneksiä.
        Siellä on tarjolla valittavaksi asti ilmaista työvoimaa, kun Te-toimiston väki pääsee vauhtiin palveluineen.

        9 euron orjissa on Suomen tulevaisuus on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kemiin kannattaa nyt viritellä bisneksiä.
        Siellä on tarjolla valittavaksi asti ilmaista työvoimaa, kun Te-toimiston väki pääsee vauhtiin palveluineen.

        9 euron orjissa on Suomen tulevaisuus on

        ") euron orjuus" ei ole mitään verrattuna siihen, että saat saman rahamäärän käteen painamalla paskahommia niin että selkä katkeaa. Mieluummin vaikka paikallisessa kierrätyskeskuksessa tjs 3-4pv viikossa 4-5 tuntia päivässä. Olokin on parempi kun ei tarvitse ajaa itseään piippuun täysillä rehkien samalla kun käteen jää kiitokseksi vain paska ja rakkulat.


      • Anonyymi

        Olet oikeassa, remontti Reiska voi ostaa jo 10 000 ihan Omakoti talon. Eikä tarvi Lappiin asti mennä.👍👍


      • Anonyymi

        Loviisan ydinvoimalan läheltä myynnissä kaikki mökit puoleen hintaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kemiin kannattaa nyt viritellä bisneksiä.
        Siellä on tarjolla valittavaksi asti ilmaista työvoimaa, kun Te-toimiston väki pääsee vauhtiin palveluineen.

        9 euron orjissa on Suomen tulevaisuus on

        Imatralla on tyhjillään miljoonia liikehuoneistoja yrittäjille . Halvat vuokrat .


    • Anonyymi

      Samat on mietteet.

      Auto pitää olla kunnollinen.

      • Anonyymi

        Voi meitä Kustin poikia... Kun erakkona emme elä...emmekä orjana viihdy...ja tämä auto tuo valtion lypsylehmä rykii meidät vielä hengettömäksikin...


      • Anonyymi

        Suomen verotuksella on turha haaveilla hyvää autoa on käytännön kokemusta verottajan toimista kun toin auton saksasta


      • Anonyymi

        Mulla on hyvä PickUp! Sillä saa halkoja ja muuta tavaraa kuljetettua tarvittaessa :)

        Auto on kyllä pakollinen, mutta eihän sillä tarvi joka päivä ajella, etenkin jos etätöitä tekee.

        - Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on hyvä PickUp! Sillä saa halkoja ja muuta tavaraa kuljetettua tarvittaessa :)

        Auto on kyllä pakollinen, mutta eihän sillä tarvi joka päivä ajella, etenkin jos etätöitä tekee.

        - Aloittaja

        Pienen traktorin tai mönkijän kanssa pärjää maalla ihan hyvin ja rannan lähellä talvella kelkalla ,kesällä soutuveneellä missä pieni moottori. Muuta ei tarvitakaan,noilla pääsee kauppaan ja apteekkiin ja hoitaa pienet kuljetukset,eikä kyyti maksa maltaita.


    • Anonyymi

      Nykymenossa ihmiset eivät kohta enää jaksa, ja juurikin tuollainen puolierakkoelämä varmasti vetää yhä useampaa puoleensa. Monella tutullani on samankaltaisia mietteitä, myös itsellä. Ihan myös siksikin, että asuntojen hinnat ovat ihan älyttömiä - ja jos hommia pystyy tekemään kauempaakin elääkseen, niin mikä jottei! Pitää vaan miettiä omat prioriteetit tarkasti, ja myös se asuinmuoto on tietysti iso kysymys. Itsellä ei valitettavasti ole osaamista minkäänlaisiin talon huoltotöihin: toki nekin varmaan pakon edessä ja tuttujen/Youtuben avustuksella onnistuisivat :)

      • Anonyymi

        Ei se mitään rakettitiedettä ole, ja toisekseen pihatyöt voi minimoida tuunaamalla piha sellaiseksi ettei juurikaan tarvitse.


    • Anonyymi

      Sinne vaan, kunhan realiteetit on kunnossa :)

      • Anonyymi

        Kiirettä pitelee, taajamien ulkopuolella ja maaseuduilla mökkien/talojen hinnat on nousussa, kysynnän vuoksi.


    • Anonyymi

      Suosittelen . Mitään ei täältä puutu , päin vastoin. Ihana rauha ja vapaus....
      Jälkikasvut asuu kaupungeissa ja se on ok..
      Itse halutaan oman kultapuolison kanssa touhuta kahdestaan , todellakin ilman naapureita.
      Ruuhka vuodet on koettu eikä niitäkään enää yhtään ikävä , aaaah 😊

    • Anonyymi

      Toivottavasti Paavo Lipponen ei lue aloittajan viestiä, hänhän voisi kokea, että koko hänen elämäntyönsä maaseudun demonisoimiseksi olisi mennyt täysin hukkaan. Jan Vapaavuoren ilme muuttuisi myös vielä happammaksi kuin se jo jatkuvasti on.

      • Anonyymi

        Vapaavuori, entinen raaka väkivaltarikollinen ja mahdollinen psykopaatti, jääkööt nautiskelemaan pääkaupunkiseudun monikulttuurista, mitä on sinne niin kovin halunnutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaavuori, entinen raaka väkivaltarikollinen ja mahdollinen psykopaatti, jääkööt nautiskelemaan pääkaupunkiseudun monikulttuurista, mitä on sinne niin kovin halunnutkin.

        Rikollisia on joka uskonnossa ja lahkoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikollisia on joka uskonnossa ja lahkoissa.

        Mutta ne, jotka kuuluvat uskontoihin ja lahkoihin, eivät tiedä / usko, että omassa on mitään vikaa tai pahaa. Sama koskee poliittisia puolueita. - Nm. Läpyt ohimoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikollisia on joka uskonnossa ja lahkoissa.

        Juu, ei siinä mitään uutta, mutta että pormestarinakin. Huh huh. Eipä silti, Vapaavuori osaa kusta myötätuuleen kuin kunnon urapoliitikko ainakin - ja suoraan suomalaisten päälle.


    • Anonyymi

      Ehdottomasti. Maaseudulla ihminen on vapaa ja luonnon keskellä mieli lepää, lenkkeilläkin saa rauhassa ilman rosvosektoria tai yllätysrakastelua.

    • Anonyymi

      Maseudulla, eikä pikkutaajamissakaan ole mitään palveluita saatavilla. Ehkä jonkilainen kyläkauppa olemattomalla valikoimalla.
      Kaikki huolto, korjaus, piha ym. työt saa tehdä itse.
      Ja se "pysäkki kahden kilometrin päässä", ei auta mitään, kun ei enää kulje minkäänlasia busseja.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti sinun siis kannattaakin pysyä kaupungissa, luultavasti eksyessäsi menehtyisit jo lähimetsään siihen siwan taakse.


      • Anonyymi

        Voi kauheeta, oikein korjatakin pitää asioita. Jaksamisia sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kauheeta, oikein korjatakin pitää asioita. Jaksamisia sinne.

        Kylläkin sattumalta asun "korvessa", joten tiedän mistä puhun.::::)))


      • Anonyymi

        Kyllä täällä maalla on pieniä yrityksiä, jotka tulevat korjaamaan ja pihatöitäkin tekemään. Mutta totta auto täytyy olla.


      • Anonyymi

        Kuten kirjoitin aloituksessa, olen pentuajan kasvanut korvessa ja tiedän mitä siellä eläminen on, siksi sinne kaipaankin takas :) Jos kaipaa paljon palveluna yms. ei todellakaan kannata korpeen muuttaa.

        - Aloittaja


      • Anonyymi

        Hyvä kommentti. Monikaan ei ymmärrä, että se bussi voi mennä 2 kertaa päivässä, eli aamulla toiseen suuntaan ja illalla toiseen suuntaan.

        Teitä ei aurata. Pitää oikeasti olla kunnollinen auto. Puun kaaduttua tielle, otat ja peruutat takaisin, koska ei ole liittymiä missä heität ympäri. Ambulanssin tuleminen kestää ja vaarana on, ettei heti löydä perille. Susia voi pyöriä nurkissa.

        Sitten kun sairastut niin, ettet pystykään tekemään piha, ym. töitä, pitää olla joku joka auttaa.

        Varsinkin jos muuttaa yksin, kannattaa ensin ottaa kauhuskenaariot mietintään ja tuumia niihin vastaukset ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti. Monikaan ei ymmärrä, että se bussi voi mennä 2 kertaa päivässä, eli aamulla toiseen suuntaan ja illalla toiseen suuntaan.

        Teitä ei aurata. Pitää oikeasti olla kunnollinen auto. Puun kaaduttua tielle, otat ja peruutat takaisin, koska ei ole liittymiä missä heität ympäri. Ambulanssin tuleminen kestää ja vaarana on, ettei heti löydä perille. Susia voi pyöriä nurkissa.

        Sitten kun sairastut niin, ettet pystykään tekemään piha, ym. töitä, pitää olla joku joka auttaa.

        Varsinkin jos muuttaa yksin, kannattaa ensin ottaa kauhuskenaariot mietintään ja tuumia niihin vastaukset ensin.

        Muutin maalle yksin, mutta liian vanhana. Kaksi vuotta meni hyvin, kunnes polvi petti, tuli nivelrikko. Ei enää pihatöitä, puiden pilkkomista, vesien kantamista, huussin tyhjentämistä. Naapuri hoiti lumien auraukset traktorilla, mutta kaikesta muusta olisi ollut pakko maksaa jollekin. Kaverit ja sukulaiset kävivät talkoissa ja saunomassa niin kauan kuin mökki oli vapaa-ajan asuntona. Vakituisena asukkaana olin useimmiten yksin.

        Mutta voi hyvät ihmiset, miten nautin siitä kodikkaasta käpsehtimisestä:
        kylmillä ilmoilla ensimmäisenä aamuisin tulet hellaan. Siitä pikkuhiljaa puita kammariin ja pönttöuuni pöhisemään. Ihana lämpö ja hyvä hengitysilma hirsitalossa. Leivinuunissa valmistui monta ruokaa samalla kertaa. Valitettavasti koirakin oli niin kaupunkilainen, että pelkäsi tulipesistä kuuluvia napsahduksia ja rätinöitä.

        Nyt asun taajamassa ja tyydyn kohtalooni. Melkein joka päivä kaipaan mökkini tunnelmaa ja etenkin puiden sahaamista ja pilkkomista. Kyllä ketjusaha vanhan mammankin kädessä pysyy :-)

        Eli: Jos olet nuori ja riuska ja reipas, niin suosittelen maalla asumista. Melkein joka päivä saat kokea pieniä onnistumisia, pysyt hyväntuulisena ja hoikkana!


      • Anonyymi

        Tosi on. Bussit ei kulje. Palveluja ei ole. Ei edes kyläkauppaa. Pakko on kaupunkiin suunnata asioille. Lumitöitä saa tehdä. Oma traktori on oltava tai jonkun käytävä auraamassa. Polttopuita pitää tehdä. Aika työlästä se on maalla asuminenkin. Ja yksinäistä. Kun ei ole naapureita lähellä. Vanhuus kun tulee niin pakko lähteä ihmisten ilmoille. Hoitoapua et maalle saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi on. Bussit ei kulje. Palveluja ei ole. Ei edes kyläkauppaa. Pakko on kaupunkiin suunnata asioille. Lumitöitä saa tehdä. Oma traktori on oltava tai jonkun käytävä auraamassa. Polttopuita pitää tehdä. Aika työlästä se on maalla asuminenkin. Ja yksinäistä. Kun ei ole naapureita lähellä. Vanhuus kun tulee niin pakko lähteä ihmisten ilmoille. Hoitoapua et maalle saa.

        Kyllä kunnan kotihoito tai yksityinen(kin) maallakin käy kotona hoitelemassa, jos sellaisen sopimuksen kunnan / yksityisen kanssa tekee. - Nm. Ei eroa kaupunkiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti. Monikaan ei ymmärrä, että se bussi voi mennä 2 kertaa päivässä, eli aamulla toiseen suuntaan ja illalla toiseen suuntaan.

        Teitä ei aurata. Pitää oikeasti olla kunnollinen auto. Puun kaaduttua tielle, otat ja peruutat takaisin, koska ei ole liittymiä missä heität ympäri. Ambulanssin tuleminen kestää ja vaarana on, ettei heti löydä perille. Susia voi pyöriä nurkissa.

        Sitten kun sairastut niin, ettet pystykään tekemään piha, ym. töitä, pitää olla joku joka auttaa.

        Varsinkin jos muuttaa yksin, kannattaa ensin ottaa kauhuskenaariot mietintään ja tuumia niihin vastaukset ensin.

        Kyllä tiet aurataan varsin hyvin ihan maaseudullakin. Nykyään kuljetaan paljon töissä ja muualla maalta(kin), eikä täällä jumiteta hangessa yhtään sen enempää kuin kaupungissakaan. - Nm. Mistä tietosi on kotoosin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti. Monikaan ei ymmärrä, että se bussi voi mennä 2 kertaa päivässä, eli aamulla toiseen suuntaan ja illalla toiseen suuntaan.

        Teitä ei aurata. Pitää oikeasti olla kunnollinen auto. Puun kaaduttua tielle, otat ja peruutat takaisin, koska ei ole liittymiä missä heität ympäri. Ambulanssin tuleminen kestää ja vaarana on, ettei heti löydä perille. Susia voi pyöriä nurkissa.

        Sitten kun sairastut niin, ettet pystykään tekemään piha, ym. töitä, pitää olla joku joka auttaa.

        Varsinkin jos muuttaa yksin, kannattaa ensin ottaa kauhuskenaariot mietintään ja tuumia niihin vastaukset ensin.

        "Susia voi pyöriä nurkissa"

        Joo ne syö ihmisiä mutta uussuomalaisten seassa kaupungissa olet turvassa ja mielenrauhassa.

        Mikä ihme se on kun pelätään pelokasta pientä koiraeläintä kun jenkeissä tulee paikoin karhut sisälle ja alligaattorit takapihalle, no problem? Onko suomalaisista tullut jotain ihme nysveröitä?

        Nää soijapasta-paristosukkaihmiset sais pysyä siellä kalliissa kanankopeissaan: piha asvalttia, siinä paskainen keinu ja riivitty koivu. Jos on oikein äveriäs voi olla peltikoppi talon kyljessä (parveke) jossa voi haistella naapurin tupakointia ja örveltämistä. Kaikilla samat kalusteet ja hilavitkuttimet betonikopissa. Ai vitsi kun on upeeta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi on. Bussit ei kulje. Palveluja ei ole. Ei edes kyläkauppaa. Pakko on kaupunkiin suunnata asioille. Lumitöitä saa tehdä. Oma traktori on oltava tai jonkun käytävä auraamassa. Polttopuita pitää tehdä. Aika työlästä se on maalla asuminenkin. Ja yksinäistä. Kun ei ole naapureita lähellä. Vanhuus kun tulee niin pakko lähteä ihmisten ilmoille. Hoitoapua et maalle saa.

        Ei tarvi mennä kuin 100km Stadista niin huomaa miten on seudut näivettyneet. Kun aloiteltiin mökkeilyä 30v sitten (kirkonkylään matkaa 10km) oli kirkonkylässä ruokakauppa, kahvila, pubi ja joitain muita kauppoja ja kioskeja. Nyt on tyhjiä ikkunoita ja se kirkko. Jompaan kumpaan lähikaupunkiin a' 40km on mentävä ruokakaupoillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tiet aurataan varsin hyvin ihan maaseudullakin. Nykyään kuljetaan paljon töissä ja muualla maalta(kin), eikä täällä jumiteta hangessa yhtään sen enempää kuin kaupungissakaan. - Nm. Mistä tietosi on kotoosin

        No, jos asut kilometrien mittaisen yksityistien päässä jossa ei muita talviasukkaita ole. Rahallahan tietysti saa kaikenlaista, maksat vaan sitten itse aurauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä täällä maalla on pieniä yrityksiä, jotka tulevat korjaamaan ja pihatöitäkin tekemään. Mutta totta auto täytyy olla.

        Missä on ja missä ei. Meidän mökkikunnasta on kutakuinkin täysin mahdotonta saada vaikka savupiipun pellittäjää tai rakennusten maalaria. Omasta kunnasta ei löydy, naapurikaupungeista eivät vaivaudu tulemaan niin pienille työmaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutin maalle yksin, mutta liian vanhana. Kaksi vuotta meni hyvin, kunnes polvi petti, tuli nivelrikko. Ei enää pihatöitä, puiden pilkkomista, vesien kantamista, huussin tyhjentämistä. Naapuri hoiti lumien auraukset traktorilla, mutta kaikesta muusta olisi ollut pakko maksaa jollekin. Kaverit ja sukulaiset kävivät talkoissa ja saunomassa niin kauan kuin mökki oli vapaa-ajan asuntona. Vakituisena asukkaana olin useimmiten yksin.

        Mutta voi hyvät ihmiset, miten nautin siitä kodikkaasta käpsehtimisestä:
        kylmillä ilmoilla ensimmäisenä aamuisin tulet hellaan. Siitä pikkuhiljaa puita kammariin ja pönttöuuni pöhisemään. Ihana lämpö ja hyvä hengitysilma hirsitalossa. Leivinuunissa valmistui monta ruokaa samalla kertaa. Valitettavasti koirakin oli niin kaupunkilainen, että pelkäsi tulipesistä kuuluvia napsahduksia ja rätinöitä.

        Nyt asun taajamassa ja tyydyn kohtalooni. Melkein joka päivä kaipaan mökkini tunnelmaa ja etenkin puiden sahaamista ja pilkkomista. Kyllä ketjusaha vanhan mammankin kädessä pysyy :-)

        Eli: Jos olet nuori ja riuska ja reipas, niin suosittelen maalla asumista. Melkein joka päivä saat kokea pieniä onnistumisia, pysyt hyväntuulisena ja hoikkana!

        Kahvisokeri kofeiini varmaan vaikuttaa meidän hampaat menee ja luut .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi on. Bussit ei kulje. Palveluja ei ole. Ei edes kyläkauppaa. Pakko on kaupunkiin suunnata asioille. Lumitöitä saa tehdä. Oma traktori on oltava tai jonkun käytävä auraamassa. Polttopuita pitää tehdä. Aika työlästä se on maalla asuminenkin. Ja yksinäistä. Kun ei ole naapureita lähellä. Vanhuus kun tulee niin pakko lähteä ihmisten ilmoille. Hoitoapua et maalle saa.

        Toisaalta on luonto raitis ilma ja tekemistä sekä hyvä peruskunto sen takia että tekee .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tiet aurataan varsin hyvin ihan maaseudullakin. Nykyään kuljetaan paljon töissä ja muualla maalta(kin), eikä täällä jumiteta hangessa yhtään sen enempää kuin kaupungissakaan. - Nm. Mistä tietosi on kotoosin

        Syrjäkylillä päätien mutta omat pikkutiet pitää itse maksaa ja sopia .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvi mennä kuin 100km Stadista niin huomaa miten on seudut näivettyneet. Kun aloiteltiin mökkeilyä 30v sitten (kirkonkylään matkaa 10km) oli kirkonkylässä ruokakauppa, kahvila, pubi ja joitain muita kauppoja ja kioskeja. Nyt on tyhjiä ikkunoita ja se kirkko. Jompaan kumpaan lähikaupunkiin a' 40km on mentävä ruokakaupoillekin.

        Tanssipaikka ja baari ravintola pitää aina kylässä olla sekä asuntovaunu alue ja liikuntapaikat ne pitää anoa itse kunnan Euroopan unionista anotaan myös uimahallit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä on ja missä ei. Meidän mökkikunnasta on kutakuinkin täysin mahdotonta saada vaikka savupiipun pellittäjää tai rakennusten maalaria. Omasta kunnasta ei löydy, naapurikaupungeista eivät vaivaudu tulemaan niin pienille työmaille.

        Omalla porukalla voi maalata kyllä mäkin seinät ostaa maalia rautakaupassa pennseleitä ja tikapuut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, jos asut kilometrien mittaisen yksityistien päässä jossa ei muita talviasukkaita ole. Rahallahan tietysti saa kaikenlaista, maksat vaan sitten itse aurauksen.

        Ei ole yksityisteitä täällä meillä päin. - Nm. Ihan yleisiä vain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yksityisteitä täällä meillä päin. - Nm. Ihan yleisiä vain

        Jossain muualla päin on. Nimittäin niitä on suunnilleen 360 000 kilometriä ja ne muodostavat noin 80% koko tiekannasta.


    • Anonyymi

      Maalla asuminen on pikkusen erilaista nyt, kuin mitä se oli 40 vuotta sitten. Se kiva oma maalaiskauppa katosi jo 30 vuotta sitten, ja kauppa-autokin lakkasi liikkumasta 15 vuotta sitten. Naapurien talot ovat järjestään kylmillään kymmeniä kilometrejä joka suuntaan.

      Pelkkä omalla mökillä keskellä talvea istuminen, jääkaapista 1 viikon murkinoita tasaseen möyhentäen. Siinä joka päivä etätöitä päätteellä tehden, ei se ole oikein hääppöä elämää sekään.

      Aika moni maaseudun rauhaan höpereksinyt palaa alle 2 v. kuluttua takaisin.

      • Anonyymi

        Noh, tuo on vain sinun luoma mielikuva asiasta. Täällä ainakin ne muutamat tyhjillään olleet naapuritalot on taas asutettu jne. Ja jos ei siellä pärjää vaan höpereksii, ei sinne olisi koskaan pitänyt lähteäkään. Onnetonta pullamössö porukkaa jota ei todellakaan maaseudun yhteisöihin kaivata. Fiksut pärjää aina, varsinkin maalla.


      • Anonyymi

        Aika yksipuolinen visio, vaikka omassa tapauksessa tuokin kyllä passaisi. Pari-kolme kertaa kuussa voisi käydä jossain kyläilemässä, se riittää hyvin.


      • Anonyymi

        Kompromissi- Otin kaupunkiaunnon lisäksi melkein maalta rivitalon päädyn. Vuosi sitten poimin esim. mustikoita 16 litraa. Luonnon yrttejä ja lenkkeilyä.!


      • Anonyymi

        Et tiedä mistä puhut ja tuskin edes etätöitä teet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tiedä mistä puhut ja tuskin edes etätöitä teet.

        Kenelle sanot / vastaat ? - Nm. Taitaa olla huti


      • Anonyymi

        Ei ainakaan kannata myydä esim. Stadissa olevaa kämppää ennenkuin on muutaman talven kokeillut maalla olemista. Näinkin on käynyt tuttavapiirissä että henkilö muutti takaisin Karkkilaan, jossa oli kasvanut. Ja huomasi ettei siellä oikeastaan hänellä enää mitään tuttavapiiriä ja tukiverkostoa ollut jäljellä. Muutti joidenkin vuosien jälkeen takaisin Stadiin ja hups, Karkkilan kämppä oli halventunut ja Stadissa kämpät kovasti kallistuneet. Asumistaso laski että heilahti.


      • Anonyymi

        Opettelua . Onkiminen pilkkiminen kalastus ja luonto kuvaus sekä hiihtäminen pitää opetella eikä istua mökissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, tuo on vain sinun luoma mielikuva asiasta. Täällä ainakin ne muutamat tyhjillään olleet naapuritalot on taas asutettu jne. Ja jos ei siellä pärjää vaan höpereksii, ei sinne olisi koskaan pitänyt lähteäkään. Onnetonta pullamössö porukkaa jota ei todellakaan maaseudun yhteisöihin kaivata. Fiksut pärjää aina, varsinkin maalla.

        50- luvun vanhan talon kun ostaa maalta se vaatii vähän remonttia kuten uutta villaa seiniin lattiaan ja uusi katto. Nuohoojat puhdistaa uunit ja tiilitakkoja ei saa purkaa eikä savupiippua ne on tuhat kertaa paloturvallisempia. Niitä voi pitää mökkinä. Ei haittaa pihasauna ja mustikkaa metsästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kompromissi- Otin kaupunkiaunnon lisäksi melkein maalta rivitalon päädyn. Vuosi sitten poimin esim. mustikoita 16 litraa. Luonnon yrttejä ja lenkkeilyä.!

        Hyvä idea .


    • Anonyymi

      > lenkkeilläkin saa rauhassa ilman rosvosektoria tai yllätysrakastelua.

      Hö-höö, jos siellä ei ole talvikunnossapidettäviä pyöräteitä olemassa, niin kuin 95% varmuudella ei ole, niin huonosti auratulla pikatiellä , autojen jaloissa, siellä on todella kaikkea muuta kuin nautinnollista lenkkeillä.

      • Anonyymi

        Ulkoilu/retkeily tapahtuu usein metsässä (paikka jossa paljon puita), ja talvella näillä leveyspiireillä yleensä todellakin on lunta kuten ansiokkaasti oletkin jo havainnut.
        Tämä voi tuntua uskomattomalta, mutta ulkoilu onnistuu hienosti myös talvella. Jään päälläkin usein hiihdetään ja kävellään, siihen voi myös tehdä reiän ja jopa kalastaa pilkkivehkeillä. Tiheässä metsässä ei yleensä luntakaan ihan liikaa ole, sekin saattaa olla mysteeri elämästä vieraantuneelle.


    • Anonyymi

      Minäkin , suurperheen karjalaisten evakkojen nuorin. Kouluja kävin, 4v. kansakoulua, siitä sitten keskikouluun. Kouluttautunut olen. kiertänyt työn perässä pitkin suomea.. kuitenkin se Oikea löytyi , läheltä synnyinpaikkaani. Pohjois-karjalasta. Kohtalo kuitenkin päätti toisin, 30v. jälkeen jäin leskeksi. Olen nyt "etsinyt" paikkaani,.. Nyt kuitenkin tuntuu tämän pandemian koittaissa, pitää itseään kiittää, kun en tehnyt valintoja, joita olisin katunut . Minulle ei ole ollut ongelma, kun en muutenkaa yksityiselämässäni tapaa kuin harvoin, kaukana olevia ystäviäni. Työni sos.alalla antaa paljon. Itse koen, eläväni tasapainoista , hyvää elämää, ymmärrän tapahtuneet, ja tämän hetken. Ja olen kiitollinen terveydestäni, tulevasta elämästä.

    • Anonyymi

      Minäkin muutin korpeen. Tervetuloa mukaan.

      • Anonyymi

        Vain sieltä löytää ne Suomen/Maailman onnellisimmat ihmiset joksi tätä maatakin on tituleerattu,kaupungeissa taitaa olla aivan päinvastoin kun lukee näitä selkäpiitä karmivia juttuja pahoistaoloista niissä.
        Jotkut ei onnen häivää ole elämässään nähneet kirjoituksiensa mukaan ,miten pystyvät vielä elämään huomiseen? Ei se ihme että Suomikin oikeesti luokitellaan kaulakiikkujen maaksi tilastoissa,siitä on onnellisuus kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sieltä löytää ne Suomen/Maailman onnellisimmat ihmiset joksi tätä maatakin on tituleerattu,kaupungeissa taitaa olla aivan päinvastoin kun lukee näitä selkäpiitä karmivia juttuja pahoistaoloista niissä.
        Jotkut ei onnen häivää ole elämässään nähneet kirjoituksiensa mukaan ,miten pystyvät vielä elämään huomiseen? Ei se ihme että Suomikin oikeesti luokitellaan kaulakiikkujen maaksi tilastoissa,siitä on onnellisuus kaukana.

        Kaikki itsemurhat ei ole oikeita vaan lavastettu ja. On paljon tehty niin että murhat lavastetaan itsemurhiksi tai onnettomuudeksi. Myös lavastetaan muita syylliseksi omiin Synteihin rikoksiin .


    • Anonyymi

      Ette ole ainoa, jolla on tuollaisia haaveita.

    • Anonyymi

      Minä olen erakoitunut Helsinkiin. Silloin harvoin kun menen stadille niin mukana on pippurisumute. Loput hoitelen nyrkillä. Vihervassarit ovat äänestäneet tämän maan sellaiseen kuntoon, että täällä ei ole kivaa enää kellään.

      • Anonyymi

        Tuu pois sieltä kärsimästä, maalla on tilaa.


    • Anonyymi

      Tervetuloa vaan tänne syrjäseudulle. Me muutettiin tänne jo vuosia sitten, ostettiin 8500€:lla v. 1951 rakennettu rintamamiestalo isolla tontilla. Vaimolla etätyö valtiolla ja minulla työt muuten täällä. Kolmio rivari kaupungista annettiin vuokralle, joten jos mieli muuttuu, niin voidaan muuttaa takaisin kaupunkiin.
      Palvelut on täällä pelanneet ja Onnibussilla pääsee pääkaupunkiin, jos vaimo työreissuja sinne joutuu joskus tekemään.
      Lapsilla koulu tässä lähellä ja koulukyydit pelaa. Harrastuksia löytyy, vaikka niitä katuvaloja ei löydy.

      syrjäseudunasukki

      • Anonyymi

        Millä se tölli lämpiää .


    • Anonyymi

      tuutänne..

      • Anonyymi

        Pitäskö lunastaa perikunnalta mökki maalta, kaksi sisarusta ostais pois siitä. Voisivat myydä halvalla osuutensa kun yhden sisaren mukaan mökistä on kuulemma vaivaa niin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäskö lunastaa perikunnalta mökki maalta, kaksi sisarusta ostais pois siitä. Voisivat myydä halvalla osuutensa kun yhden sisaren mukaan mökistä on kuulemma vaivaa niin paljon.

        Lunasta ja laita kuntoon .


    • Anonyymi

      Kun noin hienosti siellä maaseudulla viihdytte, niin kertokaa sentään jutuissanne nykyinen kotikuntanne nimi. Voi silloin hiukan päätellä, että onko jutussanne edes siteeksi totta.

      Samoin vielä sekin, paljonko on matkaa lähimmälle yhteiskunnan talvikunnossapitämälle tielle. Oikeat korpien asukit elää omin voimin aurattujen teiden päissä, kunnolal korvessa.

      • Anonyymi

        Ihan vain ollaan" vaatimattomasti "Tohmajärvellä. Ei ahista ja muutenkin tilaa hengittää..


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan Tohmajärvellä perheen nuoremmillekin jotakin sopivia työpaikkoja, ja mestoja missä hengailla iltasella?
        https://yle.fi/uutiset/3-7949444

        Ei maalla hengailla, maalla keksitään itse omat menemiset ja olemiset, eli ollaan omavaraisia siinäkin asiassa !

        ja miksi pitää olla jotain mestoja sitähän voi omassa rauhassa tehdä mnitä haluaa ja mitä osaa !
        voi tehdä kaikkea mahdollist ametallista puusta ja vaikka luusta, ei järkevät ihmiset istuskele ja ryypiskele yökausia kuten vast aluimme eräästä juipista jonka kortittomana paineli sekopäisenä ja ajoi kuoliaaksi pyöräilijän !

        mitä elämistä se sellainen on hah mitä typeryyttä.


      • Anonyymi

        Polvijärvi.


      • Anonyymi

        Me asutaan Hartolassa pienellä kylällä, kaupat ja palvelut on n. 17km päässä Hartolassa tai Sysmässä. Palvelut toimii hyvin! Aurattu tie alle 100metriä talostamme, joka tiekunnan yksityistie, yhteiskunnan ylläpitämälle tielle 3km. Nettiyhteydet toimii hyvin ja etätöitä voi tehdä. Oma auto täällä pitää olla, mutta ei tarvitse olla kovin uusi. Marjastamaan pääsee tosi hyvin.


      • Anonyymi

        Rivitalon pääty Oulaisista


      • Anonyymi

        Kaupunkilainen varsinaissuomesta. Auratulle tielle puolikilometriä. Katuvalot kolme kilometriä, missä myös lähin pysäkki. Katuvalot näkyy kauempaa pihaan, mutta ei asuntoon. Lähikauppa kymmenen kilometriä. Postipalveluja kuusi kilometriä. Ravintola palveluja (iltamenojs) yli kolmekymmentä kilometriä. Oma auto siis pakollinen. Maalla asua kaikkine etuineen täällä etelässäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan Tohmajärvellä perheen nuoremmillekin jotakin sopivia työpaikkoja, ja mestoja missä hengailla iltasella?
        https://yle.fi/uutiset/3-7949444

        KETI lienee osoite, johon kannattaa ottaa yhteys, siellä käsittääksein myytäviä kohteita tai ainakin voivat neuvoa opastaa.


      • Anonyymi

        Asun yksin omassa saaressa Koillis-Savossa. Venematkaa mantereelta 1,5km. Ei sähköliittymää, aurinkopanelit ja tuulimylly tuottavat sähkö silloin kun aurinko paistaa tai tuulee. Elän vaatimatonta elämää, käytän paljon kalaa ravinnoksi. Onneksi kalaisa järvi. On haukea, kuhaa, ahventa, mateita ja muikkua. Noin kerran viikossa käyn 30km päässä olevassa taajamassa ruokaostoksilla ja Alkossa. Tämä on haasteellista elämää, mutta tuo tyydytystä. Suomen talvet ovat raskaita. Talvi ei ole vuodenaika, vaan rangaistus. Tämä on minun ratkaisu 37 vuoden työuran jälkeen. Rahaa säästyy paljon, mutta yritän muistaa, että käärinliinoissa ei ole taskuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei maalla hengailla, maalla keksitään itse omat menemiset ja olemiset, eli ollaan omavaraisia siinäkin asiassa !

        ja miksi pitää olla jotain mestoja sitähän voi omassa rauhassa tehdä mnitä haluaa ja mitä osaa !
        voi tehdä kaikkea mahdollist ametallista puusta ja vaikka luusta, ei järkevät ihmiset istuskele ja ryypiskele yökausia kuten vast aluimme eräästä juipista jonka kortittomana paineli sekopäisenä ja ajoi kuoliaaksi pyöräilijän !

        mitä elämistä se sellainen on hah mitä typeryyttä.

        Vai vielä pitäisi olla mestoja hengailla. Salli mun nauraa. Mä en tarvinnu maalla mitään mestoja hengailla nuorena, toimintaa ja tekemistä riitti ihan tarpeeksi muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vain ollaan" vaatimattomasti "Tohmajärvellä. Ei ahista ja muutenkin tilaa hengittää..

        Tohmajärvi myy tontteja nyt jos koskaan saa mökin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me asutaan Hartolassa pienellä kylällä, kaupat ja palvelut on n. 17km päässä Hartolassa tai Sysmässä. Palvelut toimii hyvin! Aurattu tie alle 100metriä talostamme, joka tiekunnan yksityistie, yhteiskunnan ylläpitämälle tielle 3km. Nettiyhteydet toimii hyvin ja etätöitä voi tehdä. Oma auto täällä pitää olla, mutta ei tarvitse olla kovin uusi. Marjastamaan pääsee tosi hyvin.

        Hartolassa on kivaa kalliit mökit tosin mutta maaseutua ja pitkät matkat jos sattuu jotain terveysasemalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai vielä pitäisi olla mestoja hengailla. Salli mun nauraa. Mä en tarvinnu maalla mitään mestoja hengailla nuorena, toimintaa ja tekemistä riitti ihan tarpeeksi muutenkin.

        Pitää osata käsitöitä puutöitä koruja ommella ja pitää parturia tai koirahoitola. Trimmaa ja. Pieniä tuloja mutta pärjää. Puusta voi tehdä harjoja ja koristeita.Metsästys kalastus kasvattaa ankkoja sorsia kanoja. Hirviä voi tarhata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hartolassa on kivaa kalliit mökit tosin mutta maaseutua ja pitkät matkat jos sattuu jotain terveysasemalle.

        Hartola Joutsa siellä on susia karhuja myös näkyy tiellä.


    • Anonyymi

      Ota mukaan!

    • Anonyymi

      Suomalainen sopii hyvin luontoon, mutta hyttysaikana ei. ;)

      • Anonyymi

        hehe viherpiiperot pelkää hyttysiä, vaikka ne olis vihreitä !

        kyllä maalla on mukavaa on tilaa ei naapurit kurki verhojen välistä eikä kaikenmailman jytke kuulu yötä päivää on stressivapaat aelämää !

        on omat paikat joss aviljellä ömitäö haluaa, metsästä saa riistat ja järvistä kalat, juurikin laitoin pakkaseen kymmenen litran purkkia pannufileitä hehe !


      • Anonyymi

        Suojärven alueilla paarmoja.Puree voimalla. Jos on elukan raatoja niitä on.


    • Anonyymi

      > voi tehdä kaikkea mahdollist ametallista puusta ja vaikka luusta, ei järkevät
      > ihmiset istuskele ja ryypiskele yökausia

      Kyllä aikuistuvat lapset haluaa työpaikkoja. Ei kai ne muuten niin joukolla lähtisi maalta kaupunkeihin, muuta kuin työpaikan ja oman rahan takia, millä rakentaa omaa elämistänsä.

      Totta kai Valtion hommissa olevien 35...55 vuotiaiden on helppoa muuttaa maalle, jos työnantaja sallii tehdä päätteellä etätyöt sieltä. Mutta nuorilla on ihan eri juttu, kuten nuo kovat maaseudun työttömuusprosentit sanoo.

      Syrjäkyliin jäävät vain eläkeläiset. Tämä koronan aikaansaama maaseudun asumisen ihannointi ei ole mitään pysyvää hommaa, vaan ohimenevää hurahdusta. Se maallemuutto on mahdollista vain sopivan työpaikan ja koulutuksen omaavilla.

      • Anonyymi

        Juu, ei ne korkeakoulututkinnon suorittaneet halua jäädä kotikuntaansa askartelemaan puusta taikka luusta jotakin koriste-esineitä. Heillä on kova palo lähteä kotinurkista pois ja maailmalle.

        Ehkä sitten kun ovat olleet 30 vuotta maailmalla ja työelämässä ja kaupungeissa, on tullut jo ensimmäiset krempat. Se kovin nuoruuden lähtöpalo on taakse jäänyttä elämää.

        Voi silloin alkaa kiinnostaa vaikka puutöiden tekemiset, ja pilkkikalan noutamiset. Mutta ei niidenkään lapset sitten aikanaan taas halua maaseudulle jäädä. Ikuinen kierre jatkuu.


    • Anonyymi

      Olen elänyt tällaista haluamaasi elämää jo 20 v. Suosittelen!

    • Anonyymi

      Korvessa ei ole kauppoja.
      Kauppaan ei tarvitse mennä kun ei ole kulkupelejä.
      Korona-aika on kestänyt jo vuosia maalla, kiitos hallituksen kauppapolitiikka.

    • Anonyymi

      Seitsemän vuotta "täällä korvessa" tullut oltua tyytyväisenä. Ennen tätä tuli kierreltyä ja asuttua ympäri maailmaa, että hieman vertailupohjaa on. Kyllä täällä pärjää vaikka ei olekaan katuvaloja tai jumppasalia vieressä.

    • Anonyymi

      Kasvimökki, enpä oo ennen kuullu, vaikka korvessa asunkin. Kasvihuone sen sijaan on hyvinkin tuttu.

    • Anonyymi

      Kyläkaupat ja kyläkoulut on lopetettu jo ajat sitten. Kyläkeskukset on paikallisten kepulaisten hallinnassa . Jos et onnistu pääsemään suosioon voi tulla vaikeuksia asiassa kuin asiassa

      • Anonyymi

        Kyläkoulut voi ottaa käyttöön yhdistyksenä jumppaa musiikkia kahvilaa leipomo bed &brakfast. Kanoja lampaita herneitä taidetta. Kyläkaupat pärjää kesällä jos baari ja musiikkia.


    • Anonyymi

      Kaveri perheineen muutti joku vuosi sitten korpeen asumaan ja sai talon tietenkin edulliseen hintaan mikä tietysti plussaa. Huonoja puolia on kun paikallinen kyläkauppa on todella kallis ja tavara valikoima suppea. Kaveri käykin prismassa ostamassa kaikki elintarvikkeensa pari kertaa viikossa vaikka se on 20-30 kilometrin päässä . Samalla tankkaa autonsa mahdollisimman halvalla kun omassa pitäjässä ei enää ole bensa-asemaa ollut pariin vuoteen.

      • Anonyymi

        Pitää sopia kyläkaupan kanssa mitä tuotteita eniten ostaa niitä tilataan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää sopia kyläkaupan kanssa mitä tuotteita eniten ostaa niitä tilataan .

        Joo, varmaan kauppias tuottet tilaa, makkarapaketti( 4 makkaraa) maksaa prismassa 1€/paketti ja kyläkaupassa 5€ sama paketti. Ei huvita kyläkauppiasta elättää jos kate muissakin tuotteissa samaa luokkaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Pudasjärvi totta tosiaa. Pudasjärven huoltosuhde on 210 - eli 100 työssäkäyvää kohti on 210 elätettävää - lähinnä eläkeläisiä. Ja kun "elättäjiä" eli työssäkäyviä on reilut 2000, niin niistäkin 900 on töissä julkisella puolella (lähinnä kunnalla). Kenen verorahoilla noiden 900 palkat maksetaan? Ei ainakaan pudasjärveläisten, joiden verokertymä on keskimäärin per asukas 649e vuodessa (noin 1/3 Helsingin vastaavasta), joten tuskin niitä kunnallisverojakaan hirveästi maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pudasjärvi totta tosiaa. Pudasjärven huoltosuhde on 210 - eli 100 työssäkäyvää kohti on 210 elätettävää - lähinnä eläkeläisiä. Ja kun "elättäjiä" eli työssäkäyviä on reilut 2000, niin niistäkin 900 on töissä julkisella puolella (lähinnä kunnalla). Kenen verorahoilla noiden 900 palkat maksetaan? Ei ainakaan pudasjärveläisten, joiden verokertymä on keskimäärin per asukas 649e vuodessa (noin 1/3 Helsingin vastaavasta), joten tuskin niitä kunnallisverojakaan hirveästi maksetaan.

        Eläkeläiset on itse maksaneet verot ja eläkemaksut töissä käydessä .


    • Anonyymi

      Terve menoa.

      • Anonyymi

        Pitää kai sanoa, tervemenoa.


    • Anonyymi

      Mulla olis sulle just sopiva mökki Räyskälässä. Upea musta tähtitaivas, joen varrella ja 200m järvelle. 4G kännykällä jaettuna toimii erittäin hyvin, siitä kokemusta kun viimeisen vuoden olen täällä tehnyt etätöitä. Tarpeeksi lämmin myös talvella, siitä huolen pitää 3 patteria ja varaava takka. Harvian kiukaalla varustettu sauna viereisessä ovessa. Rakennusmateriaalina tietysti hirsi ja tontti on oma, mikä on melko harvinaista Räyskälän alueella. Tunti Espoosta mökille ja kyläkaupalle kävelymatka.

    • Anonyymi

      Ei tartte mennä korpeen asti, maaseutu riittää. Monille kaupunkilaiselle ne ovat kyllä synonyymejä. - Nm. Eri asiat

      • Anonyymi

        60 vuotta korvessa täällä pohjoisessa ja lapset maailmalla. Täällä on hyvä. Riistaa, kalat ja marjat...oujeahhh eikä yhtään islamin terrotistia....


      • Anonyymi

        No näinhän se on. Voi sitä asua rauhassa muuallakin kuin pimeässä metsässä keskellä ei-mitään. Oma rauha rauhattoman kaupunkielämän jälkeen on kuin taivas itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No näinhän se on. Voi sitä asua rauhassa muuallakin kuin pimeässä metsässä keskellä ei-mitään. Oma rauha rauhattoman kaupunkielämän jälkeen on kuin taivas itse.

        Yeap, kaupungissa on kiwa käydä, mutta kotiin on ihana tulla. - Nm. Oma tupa, oma lupa


    • Anonyymi

      Tämä ajatus on liikkunut omassa mielessäkin jo jonkin aikaa. Viihdyn yksin kesämökillä enenemässä määrin ja tuntuu hyvin houkuttelevalta muuttaa ihmispaljoudesta maalle. Netti tarjoaa myös yrittämiselle mahdollisuuden maaseudulta ja ajoittain joutuisi sitten reissaamaan kuten nytkin.

    • Pakkaa kamasi ja lähe korpeen.. Kainuussa tai pohjoskarjalassa on loistavia paikkoja asua tuolla tavalla eikä ole talot kalliita....

      • Anonyymi

        Pieksämäellä on edulliset talot! Hyvät junayhteydet Helsinkiin (jos on tarve).
        Luonto lähellä. Pieni kaupunki jossa kävellen pääsee kaikkiin palveluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieksämäellä on edulliset talot! Hyvät junayhteydet Helsinkiin (jos on tarve).
        Luonto lähellä. Pieni kaupunki jossa kävellen pääsee kaikkiin palveluihin.

        Kun pääsen eläkkeelle nii muutan. Myyn kerrostaloasunnon ja ostan pienen mökin maaseudulta. Oon 59 vuotias 65 vuotiaan eläkkeelle. Ehtii vähän aikaa ehkä ennen kuin joutuu vanhainkotiin.


      • Anonyymi

        Imatralla taloja 50 000€ oma piha. Vanhoja mutta kunnostettavia. Lappeenranta osakkeita 2 h 60 000€ . Tohmajärvi tontteja 1000€-10 000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieksämäellä on edulliset talot! Hyvät junayhteydet Helsinkiin (jos on tarve).
        Luonto lähellä. Pieni kaupunki jossa kävellen pääsee kaikkiin palveluihin.

        Mikä on edullinen.


    • Anonyymi

      Onhan tuollainen hauskaa vaihtelua asua luonnon helmassa aina välillä jos muuten asuu kaupungissa, vaihtelua ja sellaista parin kuukaudenkin joku mökkiloma kesäisin.

    • Anonyymi

      Muutin perheeni kanssa takaisin Alajärvelle. Mies on täältä kotoisin. Asuimme pk-seudulla. Alkoi ahdistaa asuntojen hinnat ja muutenkin eräs asia josta ei saa puhua. Saimme kolmion myytyä onneksi. 10te sai tontin täältä ja hulppean uuden talon kolmion hinnalla. Kaikki palvelut löytyy. Hyvät reitit metsissä ja turvallinen olo

      • Anonyymi

        Miksi pitää olla uusi hulppea talo, vielä edullisemmin saa pienen mökin jonka ylläpito on paljon edullisempaa kuin uuden hulppean talon ylläpito.
        Pääasia että kivijalka on korkea ja vesikatto ehjä.


    • Anonyymi

      Minnäehi taijan muuttoo muallen, otan eekosta eron ja hommoon lamppaan tahi parihi, ehken jottaen vaihtelluu kuitenni immeine kaepaa, eekä sittee yhtä ja sammoo alavarriinsa.
      Lamppaat ovvat hyövyllissii ko pitävät nurkat puhttaena heenästä, eeväkkä savuta niinko ruoholleekkurit tekkee... eeväkkä nalakuta.

      • Anonyymi

        Ei ihminen vaihtelu tarvitse, ainakaan sellaista mitä sinä.
        Maalla asuvalle on vaihtelua kun toisena päivänä sahaa polttopuita ja toisena päivänä pilkkoo niitä, välillä voi pinota, neljäntenä päivänä voi olla mitään tekemättä, kuudentena päivänä voi kävellä metsissä, seitsemäntenä päivänä voi kävellä soilla, kahdeksantena päivänä voi käydä järvellä jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihminen vaihtelu tarvitse, ainakaan sellaista mitä sinä.
        Maalla asuvalle on vaihtelua kun toisena päivänä sahaa polttopuita ja toisena päivänä pilkkoo niitä, välillä voi pinota, neljäntenä päivänä voi olla mitään tekemättä, kuudentena päivänä voi kävellä metsissä, seitsemäntenä päivänä voi kävellä soilla, kahdeksantena päivänä voi käydä järvellä jne.

        Näin on ,ja hel..in hyvälle tuntuu joka päivä. On aina nautinto tulla lukemaan ja katsoaTVstä näitä nykyajan horror realityä sekä hullua maailmanmenoa ja naureskella päälle että jopa on tyhmää väkeä ja vielä itseään korkean äon ihmiseksi kutsuvat?
        Jatkakaa vaan samaan malliin ,kyllä se ennenaikainen hauta teidät korjaa paljon ennempään kuin minut.
        Hah hah haa,tuostakin ilontunteesta sain muutaman minuutin lisää taas lisää elinaikaa.

        Te siellä kaupungeissa stressatkaa vaan itsenne hengiltä,edesottamuksenne on suurinta huvia täällä rauhan ja yltäkylläisyyden tyyssijoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihminen vaihtelu tarvitse, ainakaan sellaista mitä sinä.
        Maalla asuvalle on vaihtelua kun toisena päivänä sahaa polttopuita ja toisena päivänä pilkkoo niitä, välillä voi pinota, neljäntenä päivänä voi olla mitään tekemättä, kuudentena päivänä voi kävellä metsissä, seitsemäntenä päivänä voi kävellä soilla, kahdeksantena päivänä voi käydä järvellä jne.

        Suahan sittee mehtissä ja soellahi tepastella, vua suattaa pimmee yllättee eekä löyvvä ennee pihhaan. Sielä sitä sitte sammalmättäeköllä yönsä paenajaestensa kansa könyvää ja yrittee suaha uenpiästä kiinne. Ee tuu mittää mehtäretkistäs sano mun sanonnee!


    • Anonyymi

      Laittakaa heinähatut senttinne kasaan ja ostakaa korvesta hylätty kerrostalo ja 10 hehtaaria kivistä peltoa.

    • Anonyymi

      Tämä on tyypillinen maalaisen kommentti, että vähätellään. Suuressa Amerikassakaan kymmenessä suurimmassa kaupungissa on just se miljoona asukasta. Ja jos olisimme Ameriikassa, niin Helsinki, Espoo ja Vantaa olisi yksi kaupunki. Nämä kolmehan on käytännössä yhtä ja samaa aluetta ja lähemmäs kohta jo 1,5 miljoonaa asukasta. Joten turhaan me itseämme vähättelemme. Joku pitää Bostoniakin isona kaupunkina, mutta eihän siellä ole "kuin" reilu 600 000 asukasta. Hyvin moniin maihin verrattuna tällainen 1,5 miljoonan ihmisen yhtenäinen keskittymä on jo kaupunki, mutta Suomessa katsotaan aina, että eihän tämä ole mitään, mutta Washington se vasta kaupunki on kun se on pääkaupunki ja siellä asuu peräti 650 000 ihmistä.

      • Talousalueet ovat toiminnallisia kokonaisuuksia ja kunnat hallinnollisia ja sellaisina osin keinotekoisia.

        Jos tullaan Amerikasta Eurooppaan, niin Lontoo (tai ns. Suur-Lontoon / Greater London) koostuu 32 kaupunkipiiristä (borough) sekä Lontoon Citystä (City of London) ja jokaisella on hyvin lähelä Suomen kuntien itsehallintoa vastaava hallintomalli. Lontoon Cityssä asuu alle 10.000 ihmistä (mikä toki on enemmän kuin useimmissa Suomen kunnissa) ja Suur-Lontoossa 9 miljoonaa.

        Helsinginseutu on yksi yhtenäinen 1,5 miljoonan asukas talous- ja työssäkäyntialue - ja Suomen tärkein talousalue. Sen hallintoa pitäisi tiivistää. Yhden mahdoolisuuden tähän olisi tarjonnut nyt rakennettava maakuntamalli, mutta sitä ei siihen nykysuunnitelmien mukaan käytetä.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Talousalueet ovat toiminnallisia kokonaisuuksia ja kunnat hallinnollisia ja sellaisina osin keinotekoisia.

        Jos tullaan Amerikasta Eurooppaan, niin Lontoo (tai ns. Suur-Lontoon / Greater London) koostuu 32 kaupunkipiiristä (borough) sekä Lontoon Citystä (City of London) ja jokaisella on hyvin lähelä Suomen kuntien itsehallintoa vastaava hallintomalli. Lontoon Cityssä asuu alle 10.000 ihmistä (mikä toki on enemmän kuin useimmissa Suomen kunnissa) ja Suur-Lontoossa 9 miljoonaa.

        Helsinginseutu on yksi yhtenäinen 1,5 miljoonan asukas talous- ja työssäkäyntialue - ja Suomen tärkein talousalue. Sen hallintoa pitäisi tiivistää. Yhden mahdoolisuuden tähän olisi tarjonnut nyt rakennettava maakuntamalli, mutta sitä ei siihen nykysuunnitelmien mukaan käytetä.

        Lontoo on britttien puukotus- ja raiskauspääkaupunki, jossa kantaväestö on tällä haavaa jo naftisti vähemmistönä, joka jatkuvasti vähenee vuosi vuodelta.

        Lontoo voisi vaihtaa nimensä paskanabadiksi jo ennen seuraavaa vuosisataa. Sinne ei kukaan täysjärkinen enää siinä kohtaa halunne. Britanniastakin tulee shitannia.

        https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/white-britons-will-be-minority-2070-says-professor-8600262.html


    • Anonyymi

      Tuo nyt on helppo toteuttaa jos löytyy rahaa, pienen ok talon hehtaarin tontilla löytää aika helposti.

    • Anonyymi

      Joo.mieli tekisi maalle.pois vuokra helvetistä!!

    • Anonyymi

      Joo aivan ihanaa ois. Ja olis hiljaista. Asun kaupungin vilkkaassa lähiössä kerrostalossa. Ees ulkona ei oo hiljasta koskaan muulloin kun öisin.

    • Anonyymi

      Lapissa sodankylässä
      Lehtovaara
      Torissa vanha 50 luvulla rakennettu pieni maatila on tontissa tilaa tehdä kasvimaata sun vaikka mitä

    • Anonyymi

      olis hyvä idea.

    • Anonyymi

      Täällä on tilaa ja valoa! Jos mie jo tässä vaiheessa raaskisin luopua omastani, tää olisi sulle unelmapaikka ❤️. On valokuitu ja tilaa hengittää ❤️

    • Anonyymi

      Ite kans unelmoin mökistä korvessa ja omavaraisuudesta.pitäs vaan löytää sellanen kumppani jonka kans se onnistuisi m51 kainuu

    • Anonyymi

      Hieno kirjoitus sinulta puilierakko minusta alkaa tuntumaan ,että haluaisin olla kokoerakko jossain pois kerrostalosta .

    • Anonyymi

      Olipa se hienoo kyllä😊

    • Anonyymi

      eiköhän tämä muuttanut ihmisiä korona ja mitä vielä tulee niin pienemmät paikkakunnat tulee taas muotiin minä ainakin muutan maalle

      • Anonyymi

        Korona ei silleen muuttanut omaa elämää muutoin kuin työn osalta, eli aiemmin sai olla etänä vain päivän viikossa, nyt etähommasta on tulossa uusi käytäntö, oli koronaa tai ei ja itse työpaikan toimitilatkin pienenee, siellä on vain muutama vakiopaikka jos tarvii jonku etäilijän tulla toimistolle töihin.

        Siis mitä helevattia minä täällä vuokrakaksiossa istun töissä, haluaisin palata maalle, kuten asuin lapsena, maalla on paljon mukavampi sitten töiden jälkeen touhuilla muiden puuhien parissa.

        - Aloittaja


    • Anonyymi

      Täällä toiveesi täyttävä paikka myynnissä ?

    • Anonyymi

      Ihmiset ovat sopeutuvaisia ja meillä on taipumus tehdä "välttämättömyydestä hyve" ihan vaistomaisesti jotta v*tutus ei kävisi ylivoimaiseksi. Nyt koronakurimuksessa "innostutaan" kotimaan matkailukohteista ja "luonnon rauhasta" ja "unelmoidaan rauhallisista pikkupaikkakunnista".

      Auta armias kun korona loppuu, niin stadin jokainen terassi on turvoksiin asti täynnä, Helsinki-Vantaan turvatarkastukseen on sadan metrin jono, kaikki tuppaa keskustaan, teams palaverit heräättää puistatusta jne. Korona menee ohi ja niin menee sen myötä syntyneet ilmiötkin.

      Jos on kauhea hinku peräkyliin, niin vuokratkaa sieltä talo. Kyllä sekin varmasti onnistuu, kun tyhjiä taloja riittää. Kun olette siellä yhden kaamoksen yli kärvistelleet kun muu koronasta vapautunut maailma elää taas normaalia elämää, niin voitte päättää haluatteko oikeasti keskelle ei mitään vuosikausiksi.

      • Anonyymi

        Toki terassilla yms. on joskus mukava käydä, tuo oli etenkin nuorempana tärkeetä. Mutta ei enää näin vanhemmalla iällä kiinnosta (40 ), kävin viimeksi baarissa elokuussa (2020) parin työkaverin kanssa. Ja aina voi mennä vaikka johonkin "omenahotelliin" yöksi, jos kaupunkiin pitää päästä ryyppäämään.


    • Anonyymi

      Tulkaa Raaheen .

      • Anonyymi

        Vuosi tuli oltua. Siinä oli liikaakin.


      • Anonyymi

        Raahessa on myynnissä edullisia asuntoja vanhoja taloja ja veneitä


    • Anonyymi

      Hyvä suunnitelma ja tähän meidän pitäisi kaikkien pyrkiä. 👍👍👍

    • Anonyymi

      Hei, hyvä idea, itselläkin käynyt mielessä - Go for it!

    • Anonyymi

      Hienoja ajatuksia ..itte olen takaisin korpeen muuttanut enkä kadu sitä hetkeäkään..lähin kauppa on Ruotsin puolella 18 km ja Suomen kauppa 25 km

    • Anonyymi

      Ei se maalle muutto käy ilmaston vuoksi. Kaikkien ihmisten pitäisi muuttaa palveluiden lähelle eikä asua korvessa ja valittaa pitkistä matkoista ja postin puutteesta. Kaikista paras on 15 minuutin malli josta Ohisalokin puhui.
      Sittenkö siellä ajettaisiin diesel traktorilla ja autolla ympäriinsä, todella itsekästä saastuttamista. Mitä sanotte omille lapsille tai lapsenlapsille kun kysyvät, onko meidän auto ympäristöystävällinen?
      Ei pidä ajatella itseään millä ajaa, kaikessa mitä teemme, sen teemme lapsille vaikka se vähän maksaisi! Asunto, ihan kaikki palvelut ja työ max 25min päässä, kulkien bussilla, metrolla tai sähköautolla.

      • Anonyymi

        Jep, tuo on juurikin vasemmiston ihanne; monikulttuurinen betonihelvetti täynnä itsemurhayksiöitä ja joukkoliikennöinnin tungosta - maailma täynnä epäluuloisia, toisilleen vieraita ihmisiä, jotka eivät saisi edes haluta mitään muuta kuin perverssiä hedonismia lukuisilta kasvottomilta seksikumppaneilta ja soijalattetuokioita lautapelien sekä feministisen fantasiakirjallisuuden merkeissä.


    • Anonyymi

      Kiva ajatus 😀ottaisitko tämmöisen🐕🐔

      • Anonyymi

        Minnäe tuola alakupiässä jo mainihtin jotta lamppaat hommoon, tae siis ensinnäe otan eekosta eron, muutan muallen ja otan parikolome lammasta ja lehemänni hommoon sen kansa kyllä tarvihtee jonniinmoisen jakkaranni, vuan käteväkätisenä ossoon semmosen ite tehä ee tarvihe kaikenmualiman rimpuloeta ostella ja niisä männeehhi rahat iha hukallen.


    • Anonyymi

      Kuulostaa täydelliseltä

    • Anonyymi

      Kunpa vain olisikin varaa ja mahdollisuus etätyöhön, jotta voisi muuttaa syrjempään ja omaan rauhaan!

    • Anonyymi

      Mitään tv eikä radiota ole kylläpä elämä on ihanaa

    • Anonyymi

      Kummasti se mieli muuttuis kun asuisit täällä maalla vaikka 10 vuotta.

      • Anonyymi

        Olen asunut tänä vuonna 30 vuotta maalla paluumuuttajana. Ei ole mieli muuttunut. - Nm. Parempaa ei ole


    • "Paluu maalle" on marginaali-ilmiö, mutta ihan hyvä niille joille se aidosti sopii. Se ei tule estämään syrjäseutujen tyhjenemistä, mutta ehkä se jonkun alueen osalta sitä vähän hidastaa. Toivottavasti kukaan ei tee hätiköityjä päätöksiä pelkän koronan takia, koska se voi olla kallis vikatikki ja ennen pitkää korona on ohi.

      Itselle sopii paremmin tämä aiemmin ketjussa mainittu "15 minuutin kaupunki", mutta ei haittaa, vaikka kaupunkien kasvuvauhti vähän hiipuisi.

      • Anonyymi

        Ei ole olemassa mitään 15 minuutin kaupunkia. Saat minuutti- tai tuntikaupalla jonottaa joka paikassa, odotella ja vaihdella julkisia kulkuvälineitä, liikkua väenpaljoudessa tai jopa -tungoksessa olit sitten autolla tai kävellen liikkeellä.

        Helposti sitä muuttaa johonkin pienempään kuntaan hiukan syrjempään tai rauhallisemmalle alueelle jos se vain on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään 15 minuutin kaupunkia. Saat minuutti- tai tuntikaupalla jonottaa joka paikassa, odotella ja vaihdella julkisia kulkuvälineitä, liikkua väenpaljoudessa tai jopa -tungoksessa olit sitten autolla tai kävellen liikkeellä.

        Helposti sitä muuttaa johonkin pienempään kuntaan hiukan syrjempään tai rauhallisemmalle alueelle jos se vain on mahdollista.

        Komppaan. Vartti on lähinnä teoreettinen, kun työpaikka saattaa olla 1,5h julkisten yhteyksien päässä kolmella vaihdolla, lapsen päiväkoti kahdella vaihdolla toisessa suunnassa, harrastuksiin mennään taas kahdella vaihdolla ja kavereita tapaamaan kolmella vaihdolla. Julkiset kulkevat, koska tuota ihmismassaa kaikkine rientoineen ei henkilöautoilla saa liikkumaan inhimillisissä ajoissa. Toiset toki liikkuvat, ja ruuhkat ovat jäätäviä.

        Kun tähän vielä lisätään se, että asunnon on oltava pieni ja lähes pihaton, se tarkoittaa, että voidakseen hyvin ja nähdäkseen kauas ja tunteakseen tilaa ympärillään on jälleen lähdettävä kotoa. Jotkut ulkoiluttavat koiransakin automatkan päässä, koska ne lähiruohot eivät oikein kestä sadatta pissamerkkausta saman vuorokauden aikana.

        Jos haluaa lumiaikaan hiihtämään, niin, u got it right, taas lähdetään autolla.

        Harva asia lopulta on edes sen vartin päässä. Jos on, se vaatii erittäin tiukkaa julkisen liikenteen vuoroväliä. Voidaan miettiä, miten kestävä on elämäntapa, joka vaatii julkisen liikenteen käyttöä niin mittavissa määrin. Toki kaksi matkaa per päivä julkisilla saastuttaa vähemmän kuin kaksi matkaa per päivä omalla, mutta mites, jos maalla riittää se kaksi matkaa omalla, ja kaupungissa huomaa käyttäneensä päivän aikana kymmentä, viittätoista eri julkista?

        Plus se, että maalla omalle pihalle pääsee touhuamaan ja rentoutumaan. Millaisella hiilijalanjäljellä kaupunkilainen käyttää tämän palautumista ja hyvinvointia tukevan ajan?

        Kaupunkilaiseen elämäntapaan kuuluvat monipuoliset harrastukset sekä ostarihengailukulttuuri syövät nekin hiiltä. Rakennuksia tässä käytössä on hirvittävä määrä, ja niiden lämmittäminen ja ylläpito syövät energiaa ja rahaa.

        Lisäksi, jotta nuo ihmismassat pääsevät kulkemaan rientoihinsa, väylien täytyy vetää, joten niihin ei riitäkään nämä meikäläiset soratiet. Ei paljoa hyppele liito-orava niiden väylien yli. Ja lisää väyliä tarvitaan koko ajan.

        Tulokkaita varten rakennetaan koko ajan lisää (betonista) ja vallan käypää rakennuskantaa muualla Suomessa jää vaille käyttöä, koska kaikkien nyt vaan pitää tunkea itsensä just niille samoille neliökilometreille syystä että kukaan ei lopulta tiedä miksi. Miten paljon viihdettä ja hengailumahdollisuuksia ihminen voi lopulta edes tarvita?

        Limittäin luonnon kanssa asuminen vaatimaton elämäntapa lähiluonnosta harrastus- ja virkistysmielessä nauttiminen kompensoivat maalla välttämättömän yksityisautoilun varmasti. Tähän vielä etätyöt niin boom. Hei tutkijat jos olette kuulolla, voisiko näiltä näkökulmilta laskea maaseudun ja kaupungin ympäristöystävällisyyttä uusiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään 15 minuutin kaupunkia. Saat minuutti- tai tuntikaupalla jonottaa joka paikassa, odotella ja vaihdella julkisia kulkuvälineitä, liikkua väenpaljoudessa tai jopa -tungoksessa olit sitten autolla tai kävellen liikkeellä.

        Helposti sitä muuttaa johonkin pienempään kuntaan hiukan syrjempään tai rauhallisemmalle alueelle jos se vain on mahdollista.

        Kokemuksesta voin kertoa että Helsingin keskusta on kyllä oikea "15 minuutin kaupunki", mutta ... kukapa siellä haluaisi asua? Oli se mukavaa nuorena sinkkuna ollessa, mutta pidän enemmän lunnonläheisestä ympäristöstä kuin betonierämaasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään 15 minuutin kaupunkia. Saat minuutti- tai tuntikaupalla jonottaa joka paikassa, odotella ja vaihdella julkisia kulkuvälineitä, liikkua väenpaljoudessa tai jopa -tungoksessa olit sitten autolla tai kävellen liikkeellä.

        Helposti sitä muuttaa johonkin pienempään kuntaan hiukan syrjempään tai rauhallisemmalle alueelle jos se vain on mahdollista.

        Isot kaupungit eivät ole "15 minuutin kaupunkeja" kaikille kaupunkilaisille, mutta keskustoissa asuville ovat. Kuten sanoin minä olen halunut "15 minuutin kaupungin" (vaikka en ollut tätä termiä kuullut kun nykyisen asuntoni ostin) ja olen onnistunut hankkimaan asunnon Helsingin kantakaupungista enkä keksi palvelua joka ei olisi saavutettavissa kävellen 15 minuutissa. Kaupat, erikoisliikkeet, lukuisat erityyppiset ravintolat, elokuvat, parturit, lääkäri jne. Alkoja on varttitunnin kävelymatkan päässä varmaan puolenkymmentä. Ja jos fillarin ottaa alle, niin keskuspuiston metsään tai melomaan merelle pääse sinnenkin varttitunnissa.

        Varmasti pienimmissäkin keskustoissa pääsee lähelle samaa tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään 15 minuutin kaupunkia. Saat minuutti- tai tuntikaupalla jonottaa joka paikassa, odotella ja vaihdella julkisia kulkuvälineitä, liikkua väenpaljoudessa tai jopa -tungoksessa olit sitten autolla tai kävellen liikkeellä.

        Helposti sitä muuttaa johonkin pienempään kuntaan hiukan syrjempään tai rauhallisemmalle alueelle jos se vain on mahdollista.

        Ei todellakaan ole olemassa mitään 15 minuutin kaupunkia. Sellainen on jos kerrostalon alakerrassa on k-marketti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole olemassa mitään 15 minuutin kaupunkia. Sellainen on jos kerrostalon alakerrassa on k-marketti.

        On olemassa asuinpaikkoja, joissa kaikki palvelut ovat 15 minuutin kävely/pyörä/ratikkamatkan päässä. Itse asun sellaisella paikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole olemassa mitään 15 minuutin kaupunkia. Sellainen on jos kerrostalon alakerrassa on k-marketti.

        Itse asun maaseudulla, mutta molemmat lähikaupungit ovat juuri sellaisia, joitten olemassa oloa epäilet. Eikä multakaan juuri paljoa 15 min. kauempaa kaupunkiin ajaessa mene. - Nm. Kylläpäs on


    • Anonyymi

      Nettiyhteys ja puhelin. Sähkö ja kunnallinen vesijohto. Suomessa on paljon pikkupaikkoja, joissa elämänlaatu on ihan toista kuin isoissa kaupungeissa.

      Verkkokauppaan pääsee ja postikin tuodaan kotiin.

    • Anonyymi

      Meille tuo on totta jo toukokuussa. Muutetaan keskisuomen ja keskelle mettää. Kauppaan15km

    • Anonyymi

      Nyt ei olekaan kyläkauppoja eikä kouluja niinkuin ennen,saattaapi olla lähin kauppa 50km päässä,eikä katuvalot ole syttyneet vieläkään,lähin terveyskeskus voi olla 100km päässä,kyllä Maalla on mukavaa,muuta vain tekemään etätyötä,jos operaattori vetää toimivat linjat.

      • Anonyymi

        3G voi kuulua, jos osaa mennä oikean puun juureen ;-)


      • Anonyymi

        Suht hyvä 4G yhteys riittää :) Ja tulevaisuudessa 5G, jos ei nyt ihan Venäjän rajalla asu.

        - Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suht hyvä 4G yhteys riittää :) Ja tulevaisuudessa 5G, jos ei nyt ihan Venäjän rajalla asu.

        - Aloittaja

        Osta täältä Etelä Karjalasta paikka,on halpoja tyhjiä mökkejä pitäjät pullollaan,4G toimii kaikkialla,järvet löytyy. Munkin mökki n.2 kilometriä Venäjän rajasta. Kauppoja 6-10 km päässä sekä apteekit ja jopa rautakaupat,varaosaliike,Tokmanni,jne,pikatie aivan lähellä. Äkkiseltään en löydä huonoa puolta jos vain maalaiselämästä pitää.
        Täällä voi työskennellä itsenäisesti kun varastossa vähän työkoneita ja myydä kylän ihmisille aikaansaannoksiaan.
        Kyllä kelpaa,täällä sielu lepää.


      • Anonyymi

        Suomessa maaseutu alkaa kaikkien isompienkin kaupunkien keskustoista 15-25 min matkan päästä ja tilaa riittää, kunhan ei muuta kaava-alueille. Ei ole pakko siis lähteä mihinkään pohjoiskarjalaan erämaahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta täältä Etelä Karjalasta paikka,on halpoja tyhjiä mökkejä pitäjät pullollaan,4G toimii kaikkialla,järvet löytyy. Munkin mökki n.2 kilometriä Venäjän rajasta. Kauppoja 6-10 km päässä sekä apteekit ja jopa rautakaupat,varaosaliike,Tokmanni,jne,pikatie aivan lähellä. Äkkiseltään en löydä huonoa puolta jos vain maalaiselämästä pitää.
        Täällä voi työskennellä itsenäisesti kun varastossa vähän työkoneita ja myydä kylän ihmisille aikaansaannoksiaan.
        Kyllä kelpaa,täällä sielu lepää.

        Kuka niitä mökkejä myy. Ja hinta. Kyllä ostetaan . Maansiirto autoilla kaivureilla voi rakentaa kiviesteitä rajan reunalle hidasteeksi eikä tämä asia ole vitsi Suomi24 ei ole välttämättä niin suomalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka niitä mökkejä myy. Ja hinta. Kyllä ostetaan . Maansiirto autoilla kaivureilla voi rakentaa kiviesteitä rajan reunalle hidasteeksi eikä tämä asia ole vitsi Suomi24 ei ole välttämättä niin suomalainen.

        Eiköhän noilta paikallisisilta kiinteistövälittäjiltä löydy aina lista vapaista myytävistä vähän joka Itärajan kunnassa eikä hinnat päätä huimaa.
        Nuoremman sukupolven maalaiselämää arvostavat ihmiset ei ole vielä löytäneet näitä,vanha sodanajan väki on niistä kuollut jo pois ja mökki usein perikunnan hallussa,kukaan ei ole halunnut lunastaa omaksi,vaikka alueet kuuluu Suomen parhaimpaan järviSuomeen.

        Uskoisin kuitenkin että jonkinlainen buumi niihin on vielä tulossa joka vaan maalla pystyy ja haluaa elää,kaikkea on saatavilla ja kohtuu läheltä sekä kaunis luonto että yleensä ystävälliset ihmiset.
        Mutta kandee tässäkin asiassa olla nopee,parhaat viedään niistäkin käsistä kuten aina kaikessa muussakin.


    • Anonyymi

      Hyvä ajatus sinulle. Itselläni oli muutama vuosi sitten samoja ajatuksia. Luulen että kuuluu johonkin vaiheeseen elämässä? On n i i n kyllästynyt ihmisiin, maailman menoon, etsii itseään jne. Se kyllä menee ohi, mutta missäs sen mukavampaa. Toteuta haaveesi, pääsee sieltä sitten poiskin.

    • Anonyymi

      »»Totta kai Valtion hommissa olevien 35...55 vuotiaiden on helppoa muuttaa maalle, jos työnantaja sallii tehdä päätteellä etätyöt sieltä. Mutta nuorilla on ihan eri juttu, kuten nuo kovat maaseudun työttömuusprosentit sanoo. »»

      Alle kolmekymppiset ei varsinaisesti maalle muuta ollenkaan. Enempi on hinkua suurempien kaupunkien ympäryskuntiin. Sieltä saa paljon tilavamman asunnon, ja siellä on jo sitä maaseudun rauhaa ihan omiin tarpeisiin.

      Koulutetun väen työpaikat on kuitenkin suurissa kaupungeissa, ei niitä juuri haja-asutusalueilla ole. Muuta kuin kunnan tarjoamia opetushommia, hoitajahommia jne.

    • Anonyymi

      Samat sanat....niin minäkin vielä haaveilen.
      Yksinkertaista elämää, omien mittojen mukaista.
      Nim. Eläkeläinen, toivossa on hyvä elää

      • Anonyymi

        Minä olin korvessa, mutta kun tulin eläkeikään muutin takas Suomeen.
        Se meni, kas näin.
        Lyhyt elämäni historia.
        Ja anteeksi jos kirjotus virheitä on.
        On vähän huonontunut tämä Suomen kieli.

        Niin, siis.
        Kun kouluni loppui 1971, meni ensin ammattikouluun konepuolelle. Sitten intti ja sen jälkeen teknisen koulun konepuoli.
        Kun se oli valmis, menin Uuteenkaupunkiin kolmeksi vuodeksi. Tiedätte varmaankin mihin tehtaaseen.
        Sitten tarjoutui tilaisuus muuttaa korpeen. Muutin Italiaan Torinoon Fiatin tehtaille.
        Asuin ensin Torinon keskustassa, myöhemmin Torinosta koilliseen 30km.
        Hihnani oli Fiatilla ensin Ritmo, sitten Mirafiori. Sen jäljeen aina 131:stä nyky Puntoon asti.

        Aluksi se tuntui korvelta, niin kauan kun opin kielen. Ja kyllä se sellaista korpea oli koko 40 vuotta.

        Kyllä Suomi on hieno maa.
        Tilaa on ja vuodenajan vaihtelut on hienoja.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä olen.vaikka töissä asiat pomojen kanssa ristissä.uusi sairaala huono keskeneräinen kenkä laatikko

      • Anonyymi

        hyvä parisuhde pitää olla jos korpeen muuttaa, eikä vaikkapa juoppo, muuten saa juosta karkuun, joten parasta pysyä ihmisten ilmoilla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvä parisuhde pitää olla jos korpeen muuttaa, eikä vaikkapa juoppo, muuten saa juosta karkuun, joten parasta pysyä ihmisten ilmoilla..

        Täällä on hirvet ja kalat ja hyvä touhuta vaikka mitä, eikä ole puukkojen kanssa riehuvia matuja ja kateellisia naapureita.


    • Anonyymi

      Kuulostaa kivalta. ☺️ Minäkin muutin "korpeen" haluaa jo muita asioita kuin nuorena. Multa kyllä hyvät yhteydet kaupunkiin.

    • Anonyymi

      >Asuin ensin Torinon keskustassa, myöhemmin Torinosta koilliseen
      >30km.Hihnani oli Fiatilla ensin Ritmo, sitten Mirafiori. Sen jäljeen aina
      >131:stä nyky Puntoon asti.

      Vaikuta todelliselta Fiat-tekiikan asiantuntijalta.

      Italialaisen autoteollisuuden suurin tekninen provleema on ollut, että kuinka saataisiin Fiatin korit valmistettua pelkästä maalikerroksesta.

      Saatiinko teillä ikinä tätä ratkaistua? Vai laitetaanko linjastolla edelleenkin ohut kerros helposti ruostuvaa pelliä sinne Fiiun maalin alle.

      • Anonyymi

        Gorgonzoolaa ja maalia, vaikka nyt ei olekkaan 1.4.


      • Anonyymi

        Torino on melkein sama kuin Tornio. Ruostumaton auto olisikin Suomessa tarpeen..


    • Tervetuloa.

      Toteutin tämän jo noin 10 vuotta sitten.

    • Anonyymi

      Minä olen toinen erakko, 2/3 erakko kaupungissa. Ymmärrän sinua oikein hyvin. Minä olen pitkään halunnut muuttaa maalle pois hälinästä ja kovenevast kilpailusta. En pidä en.ä kaupu geista, vaikka olen kaupungissa syntynyt.

    • Anonyymi

      Minä tein suunnilleen noin. Mökki valmistui järven rantaan vajaa puoli vuotta sitten, sen jälkeen en ole kotikaupungissa käynyt.
      Nyt tosin pitää mennä käymään kun pitää vaihtaa kesäkumit auton alle. Kauppareissuja tule kyllä tehtyä pari kertaa viikossa, mutta sekin on toistaiseksi ollut suht turvallista kun koko kunnassa tartuntoja on about 10.

    • Anonyymi

      Ei tämä pelkkä korona ilmiö ole, mutta ehkä se työntää porukkaa yli laidan. Moni on kyllästynyt tähän rajan ylitulevaan sosiaaliporukkaan sekä vihervasemmiston fasismiin ja kaikkinaisen mädätyksen vyörytykseen.

    • Anonyymi

      täälläoiskaikki valmiina

    • Anonyymi

      Olisi kyllä kiva muuttaa jonnekkin siperian lakeuksille tai alaskaan.

    • Anonyymi

      Ei ollut lähellä koulua, kauppaa eikä katuvaloja.

    • Anonyymi

      Kaikki asunnot etelä suomen kaupungeissa ovat ARVOTOMIA.
      KONKURRSSISSA KOKO VALTIO.

    • Anonyymi

      Olen kiitollinen siitä,että itselläni on kasvimökki ja tomaatit tulee sekä valokuitu.
      Olen aina ollut luonnossa olija ,rakastan metsää ja järviä. Sekä multasia sormia:))
      Kaikista parasta on,että näen tähdet ja jopa revon tulet ..sekä nuotiolla saan olla .
      Mitä vielä kaipaan..hyvä ystäväni koira nukkui pois,sen kanssa oli niin hyvä mennä metsässä..
      Olen myös hieman erakko mutta en tarvise ihmisiä silloin,kun olen vapaalla..
      Työssä näen ihan tarpeeksi..
      Elämä pitää rauhottua ja luonto olla läsnä.
      Suosittelen sinulle..Palaa juurillesi,saat sen rauhan takaisin..!

      • Anonyymi

        Minä olen 60 vuotias ja asunut ikäni omilla mailla ja rovaniemelle matkaa 60 km. Jukoliste täältä en lähde kuin saappaat edellä. Ikinä ei vakituista työtä, mutta ison perheen olen hoitanut työtätekeväksi kansalaisiksi. Muualla asuneena on mennyt vain inttiaika ja puoli vuotta legionassa josta karkasin ja täällä olen siitä lähtien asunut.


    • Anonyymi

      Jos ei halua hirvikärpäsiä niin ei pidä muuttaa hirvikärpäskorpeen.

      • Anonyymi

        niitä on nykyisin kaikkialla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niitä on nykyisin kaikkialla

        siii smetsässä, mutta ei pihoilla jossa ei ole hirviä, tosin hirvi voi tulla pihaan jossa on omenapuita syö omenat ja minä syön sitten hirven,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siii smetsässä, mutta ei pihoilla jossa ei ole hirviä, tosin hirvi voi tulla pihaan jossa on omenapuita syö omenat ja minä syön sitten hirven,,

        Ei korpeen ikinä!
        Mulle riittää, että mun veroista liukenee
        tukiaisina euroja korpikyliin.
        Ai niin, pidetään koko Suomi asuttuna,
        jotta työn perässä ei nykyään tarvitse muuttaa.
        Mä muutin 40 vuotta sitten, enkä kadu pätkääkään.


    • Anonyymi

      eiköhän noita löydy, tervemenoa

    • Anonyymi

      Meikä löysi suht varakkaan muijan ja mentiin naimisiin ja rakennettiin iso tilava omakotitalo maaseudulle, hommattiin thai nainen koti avustajaksi,tekee hyvä ruokaa ja koti on siisti.. aj jos haluuaa niin intiimiäkin auttamista löytyy. joten eipä tässä hätiä mitiä, on myös iso mönkijä jossa edessä aura. lummi hommat lasten leikkiä. mökijässä on myös lämmin koppi.

      Kyllä maalla on mukavaa.

    • Anonyymi

      Minä en voi edes kuvitella asuvani korvessa. Lapsena asuin pienessä kylässä ja se oli todella hyvä paikka asua silloin, mutta ei enää.

    • Anonyymi

      Nyt on aika ostaa se jo lakkautettu vanha kyläkauppa ja aloittaa toiminta uudelleen!
      Hallitus korottaa kyläkauppatuen kaksinkertaiseksi: https://yle.fi/uutiset/3-11892031

      • Anonyymi

        Saisiko sitä asumistyön jos muuttaisi syrjäisimpään hirvikärpäskorpeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saisiko sitä asumistyön jos muuttaisi syrjäisimpään hirvikärpäskorpeen?

        No miksei saisi, pääasia että muuttaa sellaiselle seudulle jossa riittää vielä asiakkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksei saisi, pääasia että muuttaa sellaiselle seudulle jossa riittää vielä asiakkaita.

        Edellyttääkö se asumistyön saaminen että paikalla jo on kaksinkertaistettavaa kyläkauppautukea saava kyläkauppa?


      • Anonyymi

        Kyllä pärjää jos on musiikkibaari samassa ja ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pärjää jos on musiikkibaari samassa ja ruokaa.

        Työläässä asumisessasi voi olla asumistyön hirvikärpäslisä mut musabaarissa et saa istuntolisää


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sama täällä, olen just jäänyt eläkkeelle ja en kaipaa työelämään, en edes työkavereita, vaikka osa oli ns. hyviä, mutta ne silti oli samoja, no toki palaak niillä oli ruhtinaallisenpi kuin mulla, no laitan tyynyn ja nukahdan, mua vähän väsyyttää. . . .
      tsiba diiibä daidaa diiba........ siellä ne vaarit on. . . .

    • Anonyymi

      Veikkola Kirkkonummi

    • Anonyymi

      Muutetaan vaan kaikki muutkin korpeen, lappiin tai kainuuseen ja annetaan muun Suomen elättää meidätkin.

    • Anonyymi

      Muutettiin maalle 18 vuotta sitten. Siis ihan tosi maalle. Käki kukkuu pihapuussa. Metsäkanalintuparvet on arkipäivää ja keväisin taistelevat metsot. Kauriit, karhut, ilvekset ja pari suttakin pyörähtävät näköetäisyydellä. Puhdasvetisen järven rantaan 1,5km josta pääsee soutelemaan tai pulahtamaan uimaan. Vartin päässä on kaikki palvelut ja harrastusmahdollisuudet :laskettelurinteet, golfkentät, keilaradat, melontareitit, kansallispuisto patikointireitteineen, koskikalastus, moottoriurheilukeskus, motocrossrata, teatteri, elokuvateatteri, metsät runsaine marjastus ja sienestysmaineen ym. Ja meidän postilaatikolla käy Kauppa-auto lauantaisin ympäri vuoden! Nettiyhteydet on hyvät. Jyväskylään 40 min. matka, Kuopioon 50 min. Mikkeli 1 h, Pieksämäen keskusta 15 min.
      Täällä on se valosaasteeton taivas, hiljaisuus ja rauha. Täällä voi kuunnella haluamaansa musiikkia hanat kaakossa, jos sille päälle sattuu. Tervetuloa maalle asumaan! Suosittelen!

    • Anonyymi

      Ei täällä maalla tarvi itteensä töillä tappaa. Naapuri auraa talvella pihan 150e/v, toinen naapuri käy päältäajettavalla leikkurilla ajamassa nurtsit jota on n. ha a/15€, sama heppu tuo polttopuut ja pinoaa ne liiteriin 100e/v. Vesi tulee porakaivosta ja talo on varustettu nykyaikaisin systeemin. Helppoo on.

    • Anonyymi

      Mikä estää?

    • Anonyymi

      Tervetuloa. Itse en muuttaisi helsinkiin vaikka olisin kuinka rikas koska en pidä ruuhkista enkä helvetin korkeista asunnon hinnoista metelistä tms. En ole luonteeltani ekstrovertti joten en kaipaa seuraa jatkuvasti tai ihmisryhmiä. Minulla ei ole pakkoa olla sosiaalinen olen enemmän kuin mielelläni yksin tai kaksin. En seuraa muotia enkä ole kiinnostunut trendeistä. Olen introvertti ja välillä tuntuu kuin olisin toiselta planeetalta kotoisin. Asuin ympäristö mieluiten läheltä metsää veden ääreltä maaseudulta ei naapureita lähettyvillä.

    • Anonyymi

      Tuskinpa sinua kukaan kaipaisi muutenkaan ihmisten ilmoille.

      • Anonyymi

        Ihme kommentteja, ihan kuin tästä pitäisi loukkaantua? =D hahah! Kuten sanoin, olen puolierakko ja ei niin kuin kiinnosta pätkän vertaa kaipaileeko vai ei joku minua ihmisten ilmoille ;)

        - Aloittaja


    • Anonyymi

      Jo sinulla vain on mahdollisuus niin muuta ihmeessä.

      Plussia
      -Puhtaampi ilma
      -Luonto lähempänä
      -Rauhallista
      -Turvallista
      -Tutustuu enemmän ihmisiin
      -Pienemmät koululuokat
      -Pienemmät päiväkodit
      -Halvempi asua/omistaa kiinteistö

      Miinuksia
      -Voi olla että vaatii auton (sekin on vältettävissä taajama-alueella)
      -Ei erikoisliikkeitä
      -Ei niin laajasti palveluita
      -Työmatka voi pidentyä

      Jos muuttaa jonkin kaupungin tai kunnan lähistölle, kulkee yleensä bussit jollain lailla ja pääsee hypermarkettiin ja lääkäriin jos tarvitsee.
      Maalla saa myös pidettyä kaupat ja koulut sitä mukaan kun siellä tarvitsijat niitä vaativat.

      Ei kaikki kunnat ole kuolemassa ja eläkeläisiä täynnä.
      Huvittavalta kuulostaa myös tuo Hki vs. "lande" keskustelu.
      Olen asunut Suomussalmella, Tokiossa, Helsingissä ja Pihtiputaalla joten mittasuhteita kannattaa miettiä. Kannattaa ainakin piipahtaa jossain metropolissa.

      Asu siellä missä sinulla on hyvä olla! Ihmisellä on enemmän mahdollisuuksia mitä itse saattaa ajatellakaan. Ja pääseehän sieltä aina pois. Kokeile vuokraamista ensin?

      Ja jos kuulut sellaiseen luokkaan että voit asua kahdessa paikassa niin aina parempi.

    • Anonyymi

      paras vuoteni ikinä talvi mökillä. kerran kuussa ruokaa ja paljon lunta ...

      • Anonyymi

        Luontokuvaajan unelma.


      • Anonyymi

        Siis söit "kerran kuussa ruokaa ja paljon lunta" vai mitä hemmettiä? - Nm. Mitäääh


    • Anonyymi

      Olen aivan varma siitä että kun aiemmin ihmiset asuivat maalla niin nuorillakin oli paljon terveempää elämä ja jotain järkevää tekemistä kuin vertaa kivi-ja betonikylissä asuminen ja se sekoilu mitä netti -jaalypuhelin aikakausion tuonut mukanaan.

    • Anonyymi

      Huh johonki korpeen missä ei ole mitään palveluja kuin kallis lähikauppa.Mökki ihan eri juttu kun voi lähteä pois koska huvittaa.

    • Anonyymi

      No hommaat kesämökin jostain korvesta, ninku meikäläisellä?
      Saat parhaat moleemmista maailmoista. Sillo ku haluu olla urbaanisti ni hilluu täs keskustan beyonikuutiossa, ja sit luolamiehetyttää ni hilpasee tonne järven rannalle mis ei o ees sähköö ja kaivaa kivikirveensä naftaliinista! :P

      • Anonyymi

        Suosittelen kyllä korpeen lähtöä, sitä takana nyt yli vuosi. Itsekin asuin maalla lapsuuden ja kaupungissa viimeiset 15v. ja ei koskaan enää takaisin kaupunkiin ainakaan yli 1kk. vuodessa. Suuressa kaupungissakin saa rauhassa olla turhilta ihmisiltä kun hukkuu massaan, mutta se yleinen rauhattomuus ja melu tekee kuitenkin hulluksi. Esim. ylimmäinen kerros korkeasta kerrostalosta jonne ei näy/kuulu kaupungin melu eikä bassot pauku olisi kyllä aivan kivakin ja jos vielä naapuritkaan ei meluaisi niin olisihan se kiva olla rauhassa esim. 100m. korkeudessa, jos vielä olisi järvi tai merinäköala. Sen liikenteen hälynkin voisi kestää hetkittäin töihin tai kauppaan mennessä jne. jos saisi edes kotona olla sitten rauhassa. Mutta kun en ole Keekki enkä miljonääri muutenkaan niin ei onnistu. Kaupungit on ylistressaantuneita, infra ja ihmiset käy kaikki ylikierroksilla.

        Luonto pitää olla lähellä, olen sitä mieltä että kaupunki ei ole ihmiselle hyväksi. Taitaa se jatkuva "riehuminenkin" olla vain oman pahan olon ja huonnon voinnin pakoilua ja turruttamista. Pitää olla aina alkoholia, bassoa, bling blingiä, hienoa autoa yms. jotta kestää elämää. Ja ne maksaa eli paljon paljon raskasta työtä ja siitäpä se oravanpyörä tykkää. Loputon kehä ja jatkuva paha olo.

        Nyt olen oikeasti kaukana korvessa aivan ylhäällä lapissa ja en kaipaa pätkääkään kaupungin melua ja vilinää. Asunto tosin ei oma. Lapsia on ikävä ja ystäviä ajoittain, mutta aina ei voi kaikkea saada. Ystäviä ja lapsia onneksi pääsee näkemään. Kauppa on kaukana, mutta ei haittaa. Etätyöt ja netti pelaa, mutta tosin etä aspa työn lopetan ja haen joitain oikeita töitä, vaikka pienellä palkalla ja pitkällä työmatkallakin.

        Korvessa eläminen vaatii tasapainoa itsensä kanssa ja lujaa päätä, oikeasti. Mutta korpi myös rauhoittaa siihen ja opettaa kulkijansa oikeiden asioiden äärelle. Täällä on metsästys, kalastus, vaellus jne. päivittäin saatavilla ja muutenkin luonto kokoajan läsnä. Voi valokuvata, tehdä taidetta yms. luonnossa.

        Itsekin olin pitkään yliaktiivisessa työssä ja vastuullisessa työnjohtoasemassa ja meinasin polttaa itseni loppuun. Täällä tajuaa kuinka sairastunut on työelämä liiallisine ahneuksineen. Mieluummin korpi, tämä pieni talo puuhelloineen ja pienet tulot kuin isot tulot ja kauhean stressaantunut ja ahdistunut mieli kaupungissa.

        Loppujen lopuksi tämä elämä on hyvin normaalia täällä, ei edes sitä mitä noissa Lappi sarjoissa tms. hehkutetaan vaan paljon normaalimpaa. Mutta silti äärettömän ihanaa :)

        Se kauppa, auton huoltamot, jne jne niitähän ei likellä ole mutta kun pärjäämään oppii niin ei niitä edes enää kaipaa likelle.


    • Anonyymi

      Asumme vaimon kanssa pohjoisessa korvessa suuren järven rannalla. Ei tulisi mieleenikään muuttaa kaupunkiin, puhumattakaan jostain Helsingistä. Kauppaan on kymmeniä kilometrejä, ei haittaa. Mitään en elämässäni muuttaisi tällä hetkellä. Ei ole ainuttakaan ulkopuolista asiaa jota pelkäisimme. Taidamme kuulua niihin maailman onnellisimpiin suomalaisiin, vaikka ei meiltä asiasta ole mihinkään gallupiin kyselty.

      • Anonyymi

        Paljon onnea! Hienoa kuulla. Todiste siitä, että nykyinen urbaani ihminen on yliurbaani vain "vahingossa ja pakosta". Ihminen toimii luonnossa paljon paremmin kuin kaupungissa. Kaupungit ovat monen pahan alku ja juuri. Valitkaa maaseutu ja vaikka korpi ja nähkää vaivaa sen muutoksen eteen niin onnistutte.


    • Anonyymi

      Jos maalla on niin mukavaa, niin miksi kaikki sitten tuppaa tänne pk-seudulle? Tänään viimeksi oli Hesarissa anlyysiä asuntomarkkinoista ja helsingissä on asuntojen hinnoille on kaksi käyrää: toinen pk-seudulle ja toinen muualle Suomeen. Toki molempien takana on vaihtelua mutta iso kuva on selvä: pk-seudulla kova kysyntä pitää asuntojen hinnat nousussa. Muualla Suomessa heikko kysyntä aiheuttaa sen, että hinnat keskimäärin polkevat paikallaan. Monin paikoin laskevat rajusti.

      Jos kaupunkeihin keskittyminen vähän hidastuisi niin minua ei haittaisi, mutta epäilen, että vauhti ei juuri hyydy.

      • Anonyymi

        Maaseudulla ei rikollisia kauan katsota ja heidät häädetään pois. Juuri Helsinkiin nämä yleensä kulkeutuvat, missä rikolliset ovat kotonaan muiden rikollisten keskellä. Helsinki on oikeasti Hellsinki.


    • Anonyymi

      Tässä mahdollisuus, ensi viikolla tulee paikka etuovelle myyntiin!

    • Anonyymi

      Se kyläkauppa on jo lopettanu. Tervetuloa tänne Rovaniemelle. 5minsaa kauppareissu. 5minsaa olet hiihtämässä, metsässä, laskettelemassa tai vaikka baarissa. Kaikkialle on 5minsaa.

    • Anonyymi

      tässä lienee kyse selviytymisestä ,,luonnon armoilla..paluu luontoon on viisautta.
      ei eristymisestä .olen katsonut amerikan alastomat selviytijä ..aivan käsittämätöntä
      heidän ajatus majasta,,olen aina sanonut amerikka on maailman tyhmin kansa,,se on
      totta ,,huh huh ,,voi reppanoita,,,,kun saatana menet hyöteisiä kuhisevaan viidakkoon
      majassa pitää olla SEINÄT JA KATTO tuli sisällä ,,levollinen uni..mutta nää apinat
      kieriskelee avo laavun tapaisessa tekeleessä,, voi näitä ötököitä ,,AIVAN OIKEIN
      APINAT,,tyhmyys on aina läsnä amerikassa.. eli mun pointti on se ,,luonossa on
      ja voi asua..ruoka tulee luonnosta jos vaivautuu ,,ok. ja se rauha..tuoksuineen ,,nam

    • Anonyymi

      Monen suomalaisen haave on muutta maaseudulle jossa on tilaa myös itselle ja harrastuksille. Suuret kaupunki ja sen lähialueet ovat maahanmuuttajien ja ulkomaalais komennustyöväen hallitsemia alueita jossa levottomuudet ja epidemiat ovat ikuinen riesa. Kukapa sellaista elämää itselleen haluaisi. Maahamuuttajat eivät ole viihtyneet pienissä kaupunkiymäristössä eikä varsin niiden lähialueilla tai maaseudulla. Se on nähty kuinka he halajaa tiiviiseen asuinympäristöön.
      Monikaan ei enään voi siirtyä maaseuduille tai rauhallisimpiin maaseudulle asumaan jos ei omaa oma-aloitteista kykyä selvityä maaseudun haasteista eri vuodenaikoina joten heillä olisi viisampi asua kaupunki kerros tai rivitaloyhtiöissä jossa asumisesta päättävät muut taloyhtiössä tai kiinteistöhuollosta vastaavat. Uusavuttomuus ei ole häpeä vaan siihen on poliittisetpäätökset johdattaneet.

      • Anonyymi

        No mutta tämähän on siitä hyvä uutinen, että me suomalaiset voimme muuttaa kehä3 ulkopuolelle ja asuttaa koko muun Suomen uudestaan, jätetään mäntti mamut betonilähiöihin tappamaan toisensa.


    • Anonyymi

      Marjaa ja sientä pakastimeen ja metsästämällä lihaa ja kalaa kalastamalla.

      Aurinkopanelit ja akusto ja pienellä ostosähköllä pärjää.

    • Anonyymi

      Katselen juuri yläkerran ikkunasta järven jäälle. Aurinko kimaltelee kirkkaan lumikuuran kiteistä. Hiljaista, paitsi linnut laulavat pihapiirin puissa ympäröivässä metsässä. Ehkä lähden pilkille vaimon kanssa ja savustetaan myöhemmin ahvenia.

      En tarkoin muista koska täällä on viimeksi tapahtunut jotain rikollista, mutta taisi olla muuama vuosi sitten kun ulkomaalainen rikollisliiga tyhjenteli lähiseuduilla kesämökkejä. Vakavampia väkivaltarikoksia on tapahtunut joskus viime vuosituhannella sotien jälkeen, mutta ei tällä vuosituhannella ainuttakaan kotikylässäni tai muissa seudun pikkukylissä.

      Matuja täällä ei ole, puhumattakaan jostain muslimikulttuuurista. Tästä olen kaikkein kiitollisin ja tämä asia tekee kotiseudustani kultaakin arvokkaamman.

    • Anonyymi

      Juu, keskisuuren kaupungin lähettyville n 20km, bussit kulkisi, lähikauppa alle 5km
      nyt asun 20 000 asukkaan kaupungin keskustassa. Itellä vain rahasta kiinni jos joskus..

    • Anonyymi

      Jos meinaa kokonaan siirtyä eli myy kaupunkikämpän niin kannattaa varautua siihen että sieltä "korvesta" ei sitten enää muuteta kuin vaivaistaloon, jos kondis kypsemmällä iällä pettää.
      Ja se voi pettää äkkiäkin, kunnon välilevynpullistuma tai nivelkierukan rikko niin halkojen hakkuu ja kantaminen voi olla siinä.

    • Anonyymi

      Myös minun unelma <3

    • Anonyymi

      Maalla on rasisteja ja persuja harvemmassa, niin ei tartte koko ajan osallistua niiden kulttuurisotiin.

      • Anonyymi

        Jännä juttu, että jotkut kuvittelee, että maalla olis natseja. 1980-luvulla muutin maalle lintuharrastukseni takia. Nyt olen päässyt yli 300 lintulajiin bongailen. Suosittelen maallemuuttoa jos kaupungiympäristö ei tuo enään mitään sisältöä elämään.


    • Anonyymi

      Eläimiinkö ajattelit sotkeutua siellä piilosalla?

      • Anonyymi

        Pumpattava Barbara on korpierakon pakollinen varuste.


    • Anonyymi

      Kyllä olen miettiny samaa!!. Olen korvesta kotoisin ollut hesassa 52v. Ja nyt tunne et pois!!!. Helsinki on niin sillitynnyri jokapaikka rakennetaan täyteen ja vielä korkeita rakennuksia!!!!. Ei hesa ole Nyjork.!!!. Täällä on menny muutenkin maku !!!😒!

      • Anonyymi

        Tarkoittaa että jos olet joskus 17-19- vuotiaana muuttanut Helsinkiin, alat olla 70- vuotias ja muuttosi alkavat olla muuteltu. Tulee terveysvaivoja ja kaikkea eikä halua jonnekin mistä matka lähimpään lääkäriin tai ensiapuun on pitkä. Nämä ovat enää useimmille nämä ikääntyvän ihmisen muutot maalle unelmia vain! Toki jopa ihan eteläisestä suomesta maaseutumaista asuinpaikkaa löytyy, ne vain maksavat aika paljon, Sipoo ja Kirkkonummi nyt ensinnä tulevat mieleen, mutta kallista mikä kallista. Korvessa ei näissä paikoissa kylläkään voi asua mutta hyvinkin omassa rauhassa luonnon lähellä.


    • Anonyymi

      Yllä joku kirjoitti, että maallaeläminen vaatisi itsensätuntemista. Luuli varmaan, että maalla eletään aivan erakkoina, vailla ihmiskontakteja? Mun mielestä kaupunkilaiset, ovat,paljon yksinäsempiä kuin maalla asuvat. Siis asuin kerran kaupungin yksiössä ainoastan, sen aikaisen kihlattuni kanssa, melko yksin.

    • Anonyymi

      Houkuttaa täälläkin, mutta milläs elät?

      • Anonyymi

        Asun maalla, käyn töissä muualla, joten kulkupeli pitää olla, että pystyy elämään maalla. Muuten täällä elellään aivan samalla lailla kuin joka paikassa muuallakin. - Nm. Paitsi paremmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun maalla, käyn töissä muualla, joten kulkupeli pitää olla, että pystyy elämään maalla. Muuten täällä elellään aivan samalla lailla kuin joka paikassa muuallakin. - Nm. Paitsi paremmin

        Kiinnostaako kauppiaan ura maaseudulla? Enintään 20 000 euron kyläkauppatuki tulee jälleen haettavaksi maaseudun putiikeille

        Hakemusten käsittelyä ja tuen maksatuksia hallinnoi Ruokavirasto. Tukea on mahdollista hakea syksyllä 2021..
        Myös kyläkaupoille EU-tukea, kuten maanviljelijöllä,
        Hehän myivät puhdasta suomalaista ruokaa.


    • Hei Puolierakko. Ymmärrän hyvin unelmaasi. Asun kaupungissa, jossa en haluaisi asua. Haluaisin muuttaa pienelle paikkakunnalle, jossa on kuitenkin ruokakauppoja ja kaikki välttämättömät jutut. Olen nuorempana asunut kahdessa kivassa kaupungissa (en yhtä aikaa).
      Pudasjärvi kiinnostaa, mutta en tunne sitä yhtään, enkä tiedä mistä aloittaa. Olen jo aika vanha, mutta pää toimii mikä on tärkeintä ja kuten huomaat osaan kirjoittaa.

      Rekisteröidyin tänään pitkän harkinnan jälkeen, olen varovainen luonne.

    • Anonyymi

      Hyvä unelma. Haluaisin talon kakluuneilla. Puuhella ja leivinuuni pitäisi myös olla. Maakellari ja pihalla puulla lämpiävä sauna. Siinä sitä unelmaa.

    • Anonyymi

      Korvessamon hyvä keitellä pontikkaa.

      • Anonyymi

        Taitavat nykyään kasvatella korvessa enemmän kukkaa, kun keitellä pontikkaa....


    • Anonyymi

      Ei ole enää korpea. Kepu ja metsäteollisuus tekivät osansa että metsäerämaita ei ole enää kuin aivan pohjoisessa. Pieniä varttitunnin läpikäveltäviä saarekkeita, sitten taas taloja, maantietä, hakkuuaukea, metsäautotie, kesämökkejä. Vuosikymmeniä sitten korvessa saattoi mennä tunti kaksi ettei noita ollut.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1605
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1288
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1018
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      872
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe