MITÄ NÄMÄ KAMMOTTAVAT OIREET OVAT???

Anonyymi

Hei! Olen nuori tyttö, jolla on diagnosoitu paniikkihäiriö ja yleinen ahdistuneisuushäiriö. Minulla on joukukuusta 2020 lähtien alkanut tulemaan todella siis TODELLA omituisia fyysisiä oireita. Tässä esimerkkitilanne: Yritin eilen mennä nukkumaan, niin puutu naama ja todella omituinen tunne päässä, sit pomppasin pystyyn, halusin tilanteesta pois. Alkoi ahdistamaan. Sydän alkoi tykyttää. En saanut hengitettyä rauhassa, koska pelkäsin HETI, että tämä on kyse vakavasta fyysisestä sairaudesta. Tuli siis kuolemanpelot heti. Tälleen on siis käynyt todella monena muunakin iltana. Tänään ekaakertaa myös keskellä päivää alko tuntuu paine päässä ja puutu naama, jonka seurauksena tuli sama paniikki, itku ja kuolemanpelko.

KYSYMYS KUULUU: Oiskohan tuo osa paniikkihäiriötä, vai onkoha joku vakavaki juttu? Onko muut paniikkihäiriöiset kokenut samaa?

22

790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Monella se paniikkihäiriö johtuu raudanpuutteesta. Jonkun tutkimuksen mukaan 66% teini-ikäisistä tytöistä kärsii raudanpuutteesta.

      En sano että sinulla on tuo, mutta kannattaa asia selvittää, ferritiinimittauksella. Jos ei terveysasema suostu ottamaan niin yksityisellä maksaa alle 30 euroa.

    • Anonyymi

      Jos makaa paikoillaan, aivot ajattelevat että olet nukahtanut ja tunto alkaa kadota käsistä, jaloista, vartalosta ja naamasta... täysin normaalia. Ellei makaa pitkään paikoillaan nukahtamatta, tähän ei välttämättä törmää. Tosin voit kokeilla sitä itse koska tahansa. Mene sänkyyn, etsi rento asento, äläkä liiku ollenkaan. Hengitä rauhallisesti ja seuraa tapahtumia. Siinä ei ole mitään vaarallista, vaikka varsinkin rintakehän rentoutuminen voi tuntua oudolta, samoin se kun päässä tuntuu miten kaikki rentoutuu.

      • Anonyymi

        Mulla alko viimeisessä työyhteisössä samanalainen olo. Naama puutui ja alkoi huimaamaan. Ei ole käynyt koskaan aiemmin. Mulla ei siis paniikkihäiriödiagnoosia, vaan aikoinaan diagnosoitu keskivaikea masennus, tosin sekään ei ole oireillut juurikaan yli pariin vuoteen. Olin antanut palautetta yhdestä työyhteisön jäsenestä, joka kohteli työkaveriansa huonosti, lisäksi myös hänen asiakkaisiin suhtautuminen oli asiatonta, käytti rasistisia ilmaisuja ihonväristä.

        Ilmeisesti sitä ei olisi saanut tehdä, sillä osa työyhteisöstä toisteli päivittäin antamaani palautetta, eikä positiivisessa mielessä. Tuntui ihan älyttömän pahalle ja sain näitä outoja fyysisiä oireita, epäilen itse paniikkihäiriöoireiluksi. Aika moni tässä yhteisössä ei enää tervehtinyt mua sen jälkeen ja mulle tehtiin jopa erään työntekijän toimesta kiusaa, eli leviteltiin mun mielenterveysasioita ympäri osastoa. Lisäksi mua painostettiin lähtemään sieltä ja todettiin päälle, että kaikki tehtiin mun parhaaksi.

        Todella epämääräinen olo jäi tästä, täytyy sanoa, että en ole yli 20-vuoteen kokenut tällaista. Viimeinen muisto on yläasteelta, jossa muutama kiusaaja kasteli mut lähes päivittäin läpimäräksi kylmällä vedellä ja kerran yks sytytti mun repun palamaan, kun se oli mun selässä. Olin ajatellut, että tällainen kiusaaminen on historiaa, mutta ei ilmeisesti. Koin, että mun oli pakko puuttua tän yhden ihmisen käytökseen, koska ehkä koin yläasteella että en pystynyt puolustamaan itseä, mutta nyt ajattelen, että mun ympäristössä tällaista ei tehdä enää uudelleen kenellekään muulle. Mä olen itse käynyt yli vuosikymmenen mittaisen terapian, jotta pääsisin eroon niistä traumoista, joita yläaste jätti. Tuntuu kyllä ihan karseelta, että vastaavaa tapahtuu vieläkin. Ja tietyllä tapaa pelottaa, että tuli tätä uutta oireilua, että voiko tää ympäristö vaikuttaa mun mielenterveyteen niin voimakkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla alko viimeisessä työyhteisössä samanalainen olo. Naama puutui ja alkoi huimaamaan. Ei ole käynyt koskaan aiemmin. Mulla ei siis paniikkihäiriödiagnoosia, vaan aikoinaan diagnosoitu keskivaikea masennus, tosin sekään ei ole oireillut juurikaan yli pariin vuoteen. Olin antanut palautetta yhdestä työyhteisön jäsenestä, joka kohteli työkaveriansa huonosti, lisäksi myös hänen asiakkaisiin suhtautuminen oli asiatonta, käytti rasistisia ilmaisuja ihonväristä.

        Ilmeisesti sitä ei olisi saanut tehdä, sillä osa työyhteisöstä toisteli päivittäin antamaani palautetta, eikä positiivisessa mielessä. Tuntui ihan älyttömän pahalle ja sain näitä outoja fyysisiä oireita, epäilen itse paniikkihäiriöoireiluksi. Aika moni tässä yhteisössä ei enää tervehtinyt mua sen jälkeen ja mulle tehtiin jopa erään työntekijän toimesta kiusaa, eli leviteltiin mun mielenterveysasioita ympäri osastoa. Lisäksi mua painostettiin lähtemään sieltä ja todettiin päälle, että kaikki tehtiin mun parhaaksi.

        Todella epämääräinen olo jäi tästä, täytyy sanoa, että en ole yli 20-vuoteen kokenut tällaista. Viimeinen muisto on yläasteelta, jossa muutama kiusaaja kasteli mut lähes päivittäin läpimäräksi kylmällä vedellä ja kerran yks sytytti mun repun palamaan, kun se oli mun selässä. Olin ajatellut, että tällainen kiusaaminen on historiaa, mutta ei ilmeisesti. Koin, että mun oli pakko puuttua tän yhden ihmisen käytökseen, koska ehkä koin yläasteella että en pystynyt puolustamaan itseä, mutta nyt ajattelen, että mun ympäristössä tällaista ei tehdä enää uudelleen kenellekään muulle. Mä olen itse käynyt yli vuosikymmenen mittaisen terapian, jotta pääsisin eroon niistä traumoista, joita yläaste jätti. Tuntuu kyllä ihan karseelta, että vastaavaa tapahtuu vieläkin. Ja tietyllä tapaa pelottaa, että tuli tätä uutta oireilua, että voiko tää ympäristö vaikuttaa mun mielenterveyteen niin voimakkaasti.

        "Mulla alko viimeisessä työyhteisössä samanalainen olo. Naama puutui ja alkoi huimaamaan. "

        Se on sitten taas paniikkihäiriö


    • Anonyymi

      Lopeta itsesi pakonomainen tarkkailu ja yritä nähdä omaa napaasi pitemmälle. Toimii aina, kutsutaan elämäksi.

      • Anonyymi

        Haetaan psykologia? Jos tuntuu että tarvitsee toteuttaa epä kunnioittavaa/asiallista/kyvykästä itseään kirjoita oikealle palstalle.


    • Anonyymi

      1.kaikki psyyke diaknoosit on suulla tehtyjä vailla tieteellstä pohjaa, eli unohda ne ja mene yksityis neurologille, mutta älä sano halveeraus diaknoosesta mitään, koska leimaat silloin itsesi, ja tohtorit on vainoharhaisia he uskoo teorioita, enemmän kuin tieteitä.

      Siis salaa ne diaknoosit joita sulle on tehty, kuin juutalainen Daavidin tähtensä tai silmäväristä saamansa skitsofrenia diaknoosit ja mene ilman leimoja yksityiselle,
      Jos sulla on leima se estää verovaroin hoidot ja tutkimukset. Valitettavasti psykiatrian takia joudut maksamaan itse tutkimuksesi ja hoitosi, puhun tämän 26 vuoden kokemuksella, jos rahaa ei ole, ota kiireesti op vakuutus ja mene sen turvin neutraaliin asialliseen hoitoon..

      Minulle tehtiin aiviäokalvon tulehdulksesta kaikenlaisia häpåisy diaknooseja julkisella, ja sen jälkeen olen joutunut aivokasvaimesta alkaen itse maksamaan kaikki tutkimukset ja hoidot, se on valitettavaa että maassamme on julkisterveys.

      • Anonyymi

        Terveydenhuollossa vallitsee periaate, että ensin epäillään todennäköisintä vaihtoehtoa ja vasta sen jälkeen epätodennäköistä. Kyse on ihan tilastotieteestä. Tästä syystä harvinaisempien sairauksien toteaminen voi viivästyä, etenkin jos oireet eivät uhkaa välittömästi henkeä. Toki terveydenhuollon ylikuormitus aiheuttaa virhearvioita ja piilopriorisointia. Piilopriorisointi sisältää myös sen, että psykiatrisen diagnoosin omaavat ihmiset pääsevät huonommin somaattisiin tutkimuksiin kuin nk. terveet.

        Siltikin on kohtuullisen epätodennäköistä, että aloittajalla olisi aivokasvain tai aivokalvon tulehdus. Hän ei ole tuonut esiin mitään muuta kuin paniikkiin viittaavia oireita, ja lisäksi ikä tukee samaa seikkaa.

        Ihminen voi vaikuttaa kohtuullisen paljon elämäntavoillaan terveydentilaansa. Kun potilas tulee lääkäriin, niin jokainen tervepäinen lääkäri arvioi häntä heti odotushuoneesta lähtien. Hän pystyy arvioimaan potilaan liikuntakykyä, refleksejä, motoriikkaa, aistitoimintaa, metabolista tilaa yms. ilman, että potilas on sanonut sanaakaan tai ilman että yhtään koetta tai testiä on tehty. Hyvin paljon asioita tulee ilmi ennen sitä vaihetta, kun potilas istahtaa vastaanottohuoneen tuoliin. Yleensä hyvin vakavasti sairaalla ihmisellä tai ihmisellä, jonka vakava sairaus on edennyt, ilmenee häiriöitä jo tässä vaiheessa. Haastattelussa usein selvitetään, liikkuuko potilas, käyttääkö hän päihteitä jne. Perusolettamus on, että jos ihminen vaikuttaa terveeltä ja hyvinvoivalta, hän myös sitä on. Valitettavasti tämä perusolettamus menee joskus pieleen. Ei kannata tyrmätä suoralta kädeltä koko terveydenhuoltoa sen vuoksi, että on itse hakeutunut varhaisessa vaiheessa lääkärintutkimuksiin, eikä lääkäri ole todennut piilevää sairautta.

        Eli jos lääkäriin menee nuori terveeltä vaikuttava tyttö, jonka kroppa ja ajattelutoiminta pelaa, niin hän on todennäköisesti somaattisesti kohtuullisen terve. Jos vastaanotolle tulee keski-ikäinen tupakoiva ja alkoholia runsaasti käyttävä keskivartalolihava mies, jonka iho sinertää ja joka puuskuttaa pienestäkin liikkeestä, niin hänellä on todennäköisesti meneillään jo jokin verenkiertoa vaikeuttava tapahtuma. Tällöin ei ensimmäisenä epäillä paniikkihäiriötä, vaan sepelvaltimotautia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveydenhuollossa vallitsee periaate, että ensin epäillään todennäköisintä vaihtoehtoa ja vasta sen jälkeen epätodennäköistä. Kyse on ihan tilastotieteestä. Tästä syystä harvinaisempien sairauksien toteaminen voi viivästyä, etenkin jos oireet eivät uhkaa välittömästi henkeä. Toki terveydenhuollon ylikuormitus aiheuttaa virhearvioita ja piilopriorisointia. Piilopriorisointi sisältää myös sen, että psykiatrisen diagnoosin omaavat ihmiset pääsevät huonommin somaattisiin tutkimuksiin kuin nk. terveet.

        Siltikin on kohtuullisen epätodennäköistä, että aloittajalla olisi aivokasvain tai aivokalvon tulehdus. Hän ei ole tuonut esiin mitään muuta kuin paniikkiin viittaavia oireita, ja lisäksi ikä tukee samaa seikkaa.

        Ihminen voi vaikuttaa kohtuullisen paljon elämäntavoillaan terveydentilaansa. Kun potilas tulee lääkäriin, niin jokainen tervepäinen lääkäri arvioi häntä heti odotushuoneesta lähtien. Hän pystyy arvioimaan potilaan liikuntakykyä, refleksejä, motoriikkaa, aistitoimintaa, metabolista tilaa yms. ilman, että potilas on sanonut sanaakaan tai ilman että yhtään koetta tai testiä on tehty. Hyvin paljon asioita tulee ilmi ennen sitä vaihetta, kun potilas istahtaa vastaanottohuoneen tuoliin. Yleensä hyvin vakavasti sairaalla ihmisellä tai ihmisellä, jonka vakava sairaus on edennyt, ilmenee häiriöitä jo tässä vaiheessa. Haastattelussa usein selvitetään, liikkuuko potilas, käyttääkö hän päihteitä jne. Perusolettamus on, että jos ihminen vaikuttaa terveeltä ja hyvinvoivalta, hän myös sitä on. Valitettavasti tämä perusolettamus menee joskus pieleen. Ei kannata tyrmätä suoralta kädeltä koko terveydenhuoltoa sen vuoksi, että on itse hakeutunut varhaisessa vaiheessa lääkärintutkimuksiin, eikä lääkäri ole todennut piilevää sairautta.

        Eli jos lääkäriin menee nuori terveeltä vaikuttava tyttö, jonka kroppa ja ajattelutoiminta pelaa, niin hän on todennäköisesti somaattisesti kohtuullisen terve. Jos vastaanotolle tulee keski-ikäinen tupakoiva ja alkoholia runsaasti käyttävä keskivartalolihava mies, jonka iho sinertää ja joka puuskuttaa pienestäkin liikkeestä, niin hänellä on todennäköisesti meneillään jo jokin verenkiertoa vaikeuttava tapahtuma. Tällöin ei ensimmäisenä epäillä paniikkihäiriötä, vaan sepelvaltimotautia.

        Juu kiitos vaan terveydenhoitojärjestelmälle kymmenien vuosien virhearvioinneista.

        En mene enää koskaan lääkäriin ellei ole AIVAN VÄLTTÄMÄTÖN PAKKO.


      • Anonyymi

        Yksityisellä ja julkisella on samat lääkärit ja ne ovat aivan yhtä tieteellisiä tai epätieteellisiä, miten asian nyt sitten haluatkin nähdä.

        Diagnooseja ei salata, mutta tulokset kerrotaan vasta kun kaikki tutkimukset on tehty.

        Mielenterveyden osalta voi olla, että joitakin asioita jätetään kertomatta, koska ei ehkä haluta henkilön omaksuvan sairaan roolia. Jotkut kun ovat sellaisia, että kun he saavat jonkin diagnoosin, he ovat sen jälkeen "sairaita" aina ja henkilö, joka ennen pystyi vaikka kävelemään ja selviytymään arjessa, kokee että nyt kun hän on virallisesti "sairas", niin ei pysty enää. Tämä taas on hänelle itselleen huono asia terveydellisesti.


    • Anonyymi

      Mulla pahoissa paniikkikohtauksissa pistelee päässä ja kun kohtaus on mennyt pois niin pistelykin loppuu.

    • Anonyymi

      Aloittajan tekstiä lukiessa tuli mieleeni, että paniikkihäiriö se on, joka oireilee myös fyysisesti.

      Juuri eilen illalla oli teeveessä ylen ykkösellä Akuutti-ohjelma, jaksossa oli asiaa paniikkihäiriöstä.
      Siinä kerrottiin, että voi tulla kuolemanpelko kohtauksen tullessa päälle, tuntuu kuulemma niin pahalta.
      Jotkut saattavat jopa luulla, että on sydänkohtaus kyseessä.

      Ohjelmassa haastateltiin myös ensihoitajaa,joka kertoi, että aika usein ambulanssikin joutuu tehtävälle paniikkihäiriön takia.

      Minulla itsellänikin oli nuoruudessa paniikkihäiriötä ja ahdistusta, ja yhdessä vaiheessa sain aina iltaisin juuri nukahtamisvaiheessa oudon kohtauksen.
      Tuntui, että happi loppuu ja rintaan sattuu, tuli sellainen pelonsekainen olo.

      Paniikkihäiriö on todella ikävä vaiva, se kun on vielä sellainen, että se tavallaan ruokkii itse itseään, eli kohtauksia tulee herkemmin sen takia, kun pelkää saavansa kohtauksen joissain tilanteissa.

    • Anonyymi

      Eikö sinulla ole seurantaa tilanteesi? Terapiaa? Tarvitsetko lääkeitä.Moni käy terapiassa ja samalla haetaan sopivaa lääkitys,jolla elämä helpottu.Olet nuori tyttö.Menen asia puhumaan koulusi terveydenhoitaja.Ei mitään viestejä ,puheluja terveydenhoitajilla.Vaan ihmisen kanssa istut puhuu.Panikki häiriöt jokaisella omat,ei oikeaa tietä toiselle neuvota.Koska jokainen tunnemme erinlailla tilanteet.Vain alan asiantuntija osaa oikein kohdallasi neuvoja.

    • Anonyymi

      Jos luet oman kysymyksesi läpi ulkopuolisen silmin, niin saat ilmiselvän vastauksen selville ihan itse. Panikoit. Huono juttu sinänsä panikoida nukkumaan mennessä, sillä opit pelkäämään nukkumaan menoa, ja aiheutat itsellesi unihäiriön. Ehkä olisi aihetta keskustella asiasta jonkun ammattiauttajan kanssa? Todennäköisesti saat kuitenkin lääkereseptin terapian sijaan.

      On varsin epätodennäköistä, että vakava sairaus oireilisi nukkumaan mennessä. Oireet ilmenisivät silloin rasituksessakin. Olet nuori, ja kohdallasi vakavat fyysiset sairaudet ovat vielä epätodennäköisiä. Yksi puutumista aiheuttava psyykkinen mekanismi on hyperventilaatio, eli ylihengittäminen. Joku rentoutusharjoitus sinun olisi hyvä keksiä, jolla saat hengityksen kuriin. Mindfulnesia tai jotain. Tai toimi sitten täysin päin vastoin, nuorena sinulta se onnistuu. Tee jotain hengästyttävää rankkaa jumppaa ennen nukkumaan menoa (se tosin voi piristää). Et pysty hyperventiloimaan yhtä aikaa, kun kehosi huutaa happea todelliseen tarpeeseen. Samalla todistat itsellesi, että kroppasi toimii. Et tee kuolemaa.

    • Anonyymi

      tavanomaisia oireita, jos asuntosi lähelle on asennettu 4G-makrotukiasema, jonka antennin pääkeila osoittaa asuntoosi.

      Väsymys, sydämentykytykset, outo olo, paineen tunne, unihäiriöt ym.

    • Anonyymi

      Mikäli käytössä on lääkkeitä, kannattaa tutkia voisiko kyseessä olla lääkkeen haittavaikutus.

    • Anonyymi

      Mulla ollut panniikki kohtauksia masennusta yms. Olen aina pystynyt erottamaan paaniikkii oireet ns. todellisista fyysistä oireista. Paitsi nyt olen taistellut itsenikanssa ainakin 6 kk oireideni kanssa. -heikko olo, mahdoton väsymys, joka on joka päiväistä, vatsa oireet, jotka alkoivat viimevuoden puolella oikealla piolella vatsaa tylppänä kipuna. Kipuja ei enää pahemmin ole mutta vatsa on edelleen kuin taistelukenttä korinaa ja ilmakuplia, varsinkin rintakehän alapuolella, jossa en ole ole ennen tuntenut mitään erityistä. Korotesti negatiivi. Lääkäri sanoi toivotaan parasta.

      • Anonyymi

        EI OLE normaalia PH.ssä. Itelläni todettiin laktoosi-intoleranssi. Pyydä verikoe, se sen kertoo. Lakt-intoleranssi voi aiheuttaa mahakipuja, samoin keliakia, pyydä verikoe ja sulje pois. Sulle KULUU nämä testit!


    • Anonyymi

      On ihan normaalia paniikkihäiriössä. Eikö sulla ole lääkettä siihen?

    • Anonyymi

      kasvojen puutumisen tunne, voisiko olla MS. Lisäksi tuo paineentunne päässä, verenpaine noussut. Osta verenpaine mittari ja mittaa verenpaine, voi olla koholla. Mene lääkäriin ja kerro kasvojen puutumisesta että poissulkee MS. Toki jos syöt lääkkeitä, vaihda ne toisiin, luo pakkausseloste onko tuo yksi sivuvaikutus?

      • Anonyymi

        siis LUE pakkausseloste


    • Anonyymi

      itsekin nuorena 21 v sairastuin paniikkihäiriöön. Nyt yli 20 v siitä, toivon todella että olisin silloin JO, mennyt tutkituttamaan KAIKKI fyysiset oireeni, joita tietty oli runsaasti, mutta pistin paniikkihäiriön syyksi. Olin nuori enkä osannut hakeutua tutkimuksiin. Myöhemmin selvisi sitten kaikenlaista, mm krooninen verisairaus. Joten, te kaikki jotka saaneet ph diagnoosin, takana VOI OLLA joku elimillinen sairaus,joka oireilee myös PH:nä. Jos lisäksi sulla on fyysisiä oireita, ÄLÄ tee sitä virhettä että niputat ne KAIKKI ph:sta johtuviksi. Voikin olla toisinpäin. Sulla on puhjennut esim. diabetes, tai joku synnynnäinen sydän sairaus, jota ei ole lapsena huomattu. Itsellä myös näitä on todettu ekg:ssä.
      Paniikkihäiriötä aiheuttaa mm. matala kalsium veressä, liian korkea kalsium veressä, mitraaliläppävuoto, joku kasvain, jne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe