Todettakoon heti kättelyssä, että en itse ole oikealle kallellaan - päinvastoin. Uusliberalismin vasemmistoon kohdistamassa kritiikissä on kuitenkin perää silloin kuin tuo arvostelu koskee ns. reformistisia voimia. Uusliberalistinen ideologiahan katsoo, että esim. SDP ja Vasemmistoliitto ovat taantumuksellisia voimia. Maailma on kahdenkymmenen vuoden aikana muuttunut merkittävästi ja niin myös ne taloudelliset raamit, jotka määrittelevät politiikkaa. Pääomien vapautuminen, verokilpailu ja vaikkapa muodikas Kiina-ilmiö ovat esimerkkejä siitä uudesta pelikentästä, johon kansallisten toimijoiden ja instituutioiden on mukauduttava. Muistammehan 90-luvun politiikan tulleen perustelluksi juuri välttämättömyydellä. Tietyssä määrin näin toki olikin. Oli tehtävä päätöksiä, jotka tuntuivat oikeistolaisilta. Puolueet ovat lähentyneet toisiaan ja ideologiset erot näkyvät lähinnä vaalimainosten värivalinnoissa ja merkityksettöminä korulaiseina. Kysymys kuuluukin mikä on vasemmiston rooli globaalissa kapitalismissa? Näyttää siltä, että reformistien ainoa hyve on olla eräänlaisena pikkuruisena piikkinä kapitalistien lihassa, ( jos edes sitä )on kyse siitä että pidetään joistain jo saavutetuista hyvinvointivaltiollisista saavutuksista kiinni.
Täten sosiaalidemokratia on taaksepäin katsova ideologia. Maailman muuttuminen on johtanut siihen , että hyvinvointiyhteiskunta tulee murtumaan ja vihdoinkin näemme millaiselta talousjärjestelmämme todelliset kasvot näyttävät. Ei ole vaihtoehtoja, hyvinvointivaltio on tuhottava, jotta se voidaan "pelastaa". Sosiaalidemokratia on tiensä päässä, sekin on mukautunut pakonsanelemaan todellisuuteen. Siksi olisikin mielestäni tärkeää, että luovutaan parlamentaristisesta vaikuttamisesta. Heitetään roskakoriin sellainen haihattelu, jonka mukaan voisimme vaikuttaa positiivisesti työväenluokan asemaan jossain eduskunnassa. Herätkää demarit todellisuuteen, politiikan aika on mennyt! On aika kääntää katseet niihin taloudellisiin raameihin, jotka ovat poliittisen vaikuttamisen tappaneet so. kapitalismiin itseensä. Miten sitten voisimme lakkauttaa kyseisen järjestelmän? Hipit aikoinaan fantasioivat rauhanomaisesta vaikuttamisesta - annetaan päättäjille kukkia niin pianhan näiden sydämet hakkaavat rakkauden ja solidaarisuuden rytmissä. Miettiä sopii voisiko mikään kukittelu tai parlamentaarinen vaikuttaminen lopettaa sotaa Irakissa? Mielestäni ei. On siis vihdoinkin aika laittaa kova kovaa vastaan, kyllä minä hullu puhun aseellisesta vastarinnasta. Maailma on ekokatastrofin ja kasvavan eriarvoisuuden uhkaama, joten aikamme on loppumassa jos haluamme ihmiskunnan jatkavan olemassaoloaan. Kertokaa te demarit minulle mitä mielestänne pitäisi tehdä. Kertokaa minulle, että näkemykseni on liian pessimistinen niin voin jälleen rauhassa nukkua yöni. Mistä ihmeestä te saatte uskonne rauhanomaiseen vaikuttamiseen vai ettekö te enää vain yksinkertaisesti välitä yhtään mistään?
Ulkoparlamentarismi
henkka
0
82
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006