Kilpirauhassairauteen viittaavia oireita?

Anonyymi

Olen miespuolinen henkilö ja minulla on ollut kummallisia oireita jo kohta puolitoista vuotta. Koen, että elämän laatu on laskenut ja töissä on vaikeampaa olla. Vatsa löysällä jatkuvasti, närästystä, nivel-/ jänneoireita mm. sormissa, lihasnykinää varsinkin jaloissa ja käsissä, väsyneet jalat (välillä tekisi vain mieli rojahtaa kasaan lattialle), muistiongelmia (varsinkin lähimuisti), lievää vapinaa jaloissa ja käsissä, suun kuivumista, korvien naksumista ja jopa iho-ongelmia yms. pienempää. Ei ole kuitenkaan ollut palelua/hikoilua normaalia enempää, eikä lihomista/laihtumista.

Kilpirauhasarvoja tutkittiin oireiden alkaessa ja osin jo aiemminkin puolitoista-kaksi vuotta sitten. Arvot olivat ainakin silloin vielä raja-arvojen sisällä. Tosin TV4 oli menossa alaspäin ja oli jo lähellä ala-arvoa eli 11 . TSH oli ihan ok eli 2,44. TPO oli 59 eli lähellä yläarvoa. Muitakin tukimuksia on tehty, mutta ei ole löytynyt mitään kummempaa. Mitä nyt D-vitamiinitaso oli alarajalla ja hemoglobiini alarajalla (varastorauta kuitenkin noin 200 ug/). Voiko kyse olla kuitenkin kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminnasta?

8

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko sinulta katsottu testosteroniarvoja ?

      Siitä on ollut jonkin verran juttuja, että miehillä aletaan herkästi hoitaa esim. masennusta oireiden perusteella, vaikka kyseessä voisi ollakin mieshormonin vajaus.

      Tosin naisena en tiedä, kuuluuko niihin mieshormonijuttuihin minkälaisia fyysisiä oireita.
      Mutta kannattaa ne arvot selvittää joka tapauksessa, jos ei ole katsottu.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä, mutta testosteroni on katsottu ja oli raja-arvoissa. On tutkittu myös mykoplasman mahdollisuus, magnesium-, natrium-, Kalium, kalsium-, B12-, kreatiniini-, kreatiinikinaasiarvot ja veriarvot yleensä. Lisäksi on käyty neurologilla, tehty pään magneettikuvaus, reumakokeet, borrelioosi, kolesteroli. Eli kilpirauhassairauksien ohella olen epäillyt aiheuttajaksi myös reumasairauksia, pitkäaikaista stressiä, jotain bakteeria, hometta, elohopeaa ja jopa ALS:ia. Isälläni on kilpirauhasen vajaatoimintaa jonkin verran eli syö siihen tyroksiinia pientä annosta.


    • Anonyymi

      Onko niitä mustia l. amalgaamipaikkoja hampaissasi?

      • Anonyymi

        On amalgaamipaikkoja ja itse asiassa niitä varten sain puhuttuakin elohopea -tutkimuksen viime vuoden puolella, joka maksaisi kuitenkin 200 €. Yritänkin selvittää ensin muut mahdollisuudet ja jätän tuon elohopeatutkimuksen viimeiseksi. Työpaikalla kävi myös homekoira, joka oli työkaverin oireiden takia kutsuttu paikalle. No koira ei kuitenkaan löytänyt mitään . Ja asuntonikin on sen verran uusi, että tuskin hometta löytyy täältäkään.

        Viestiketjun aloittajana olisikin mukava tietää, onko kellään vastaavanlaisia oireita ja onko niihin löytynyt syytä?


    • Anonyymi

      Kyllä ne arvot kannattaa vielä katsoa, mutta tuskin selitys löytyy kilpparista.

      Hashimoto

      • Anonyymi

        Kyllä varmaan jossain vaiheessa katsonkin. Jos kyseessä ei ole tuo vajaatoiminta, niin itsellä seuraavat epäilyt ovat jonkinasteinen reaktiivinen niveltulehdus, jollaisen koin nuorempana ja kesti pahimmillaan ollessaan noin pari vuotta. Tai sitten pitkäaikainen stressi, johtuen viimeisen puolentoista vuoden paineista. Stressi voi kuulemman myös aiheuttaa esim. tuota lihasnykäyksiä yms. Ja pitää tuo testosteronikin vielä tarkistaa uudelleen.


    • Anonyymi

      Tyttärelläni oli paljon erilaisia kummallisa oireita. Voimakkaimpana alituinen väsymys.
      Itselläni on vajaatoiminta ja sama sisarellani sekä isällämme. On siis suvussa sitä.
      Kehotin tytärtäni menemään endokrinologille, ja koska arvot samalla tavalla hyvin lähellä raja-arvoja, sai Tyroxin-lääkityksen 50 mg/päivä.
      Endokrinologin mukaan vielä ei siis vajaatoimintaa mutta siihen menossa, siis Hashimoto. Elimistö siis on hyökännyt kilpirauhasta vastaan ja tuhoaa sitä vähitellen.
      Tyttäreni ollut lääkityksellä nyt kolmisen kuukautta, ja jo nyt selvä ero jaksamisessa. Ennen niin jähmeä ja jotenkin ilmeetön olemus on vilkastunut ja entinen naurava ja energinen nuori nainen alkaa taas näkyä.
      Moni lääkäri ei suostu hoitamaan. Joskus joutuu tappelemaan paljonkin. Tyttäreni meni yksityiselle ja tehtiin kunnolliset utkimukset. Jos vain mahdollista suosittelen yksityistä.

      • Anonyymi

        Näin viestiketjun aloittajan täytyy todeta, että olet varmasti oikeassa ja olenkin käynyt yksityisellä työterveyden kautta. Mutta näköjään on iso merkitys sillä, kuka sattuu olemaan lääkärinä. Mutta kyllä nuo kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvät oireet voivat olla hyvinkin moninaisia, joten minulla voi hyvinkin olla alkava vajaatoiminta. Tarkoitus on käydä mittauttamassa arvot piakkoin uudelleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1362
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      934
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      78
      858
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      804
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      793
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      776
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      774
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe