If vakuutusyhtiön toimintamalli vakuutuksien päättämisessä

Anonyymi

Kerron tässä omakohtaisen kokemuksen miten IF kohteli minua kun vaihdoin vakuutusyhtiötä.

Olen ollut IF:llä asiakkaana yli kymmenen vuotta ja maksanut vakuutuksistani tuhansia euroja. Kaikki toimi periaatteessa ihan hyvin siihen asti kun päätin vaihtaa edullisempaan vakuutusyhtiöön.

IF:ssä oli heikot ja rajatut ehdot kaskolle, joten vaihoin yhtiötä. Tein sopimuksen uuteen yhtiöön ja he päättivät nykyiset vakuutukseni minun allekirjoittamilla valtakirjoilla, yksi valtakirja per vakuutus. Katkaisuhetkellä olin maksanut ennakkoon kaskoa ja muita vakuutuksiani jo useita kuukausia etukäteen ja näin ollen mietin, että no mites nämä maksetut vakuutukset? Jonkin aikaa katkaisun jälkeen sainkin omasivujen kautta viestin laskuhyvityksistä. Viesteissä ilmoitettiin ennakkoon maksettujen vakuutusmaksujen palauttamisesta ja pyydettiin ilmoittamaan tilinumero rahan palautusta varten.

Ilmoituksien jälkeen kirjauduin IF:n omasivuille ja kävin tilinumeroni syöttämässä ja samalla tarkastin, että mitä vakuutuksia minulla oli omasivuilla näkyvissä. Siellä näkyi voimassa olevana vain liiton jäsenetuna voimassa oleva matkavakuutus ja muut vakuutukset loistivat poissaolollaan. Tulkitsin tilanteen nähdessäni, että vakuutukset oli katkaistu.

Jäin odottelemaan rahojen palautusta. En koskaan saanut rahoja. Sain reilu puolivuotta tämän jälkeen sain kuitenkin uuden vakuutuslaskun. Silloin kävi ilmi, että IF oli omatoimisesti aktivoinut vakuutukseni(pois lukien liikennevakuutus ja auton kasko) uudelleen ja juoksuttanut hyvitysrahat näiden vakuutuksien maksuiksi.

Nyt kun olen alkanut kyselemään näiden rahojeni perään, niin pyysin ensin IF:ä palauttamaan rahat ja keskustelin puhelimessa heidän kanssa asiasta. Sain puhelimessa ilmoituksen, että ei heillä näy uuden vakuutusyhtiöni lähettämiä valtakirjoja vakuutuksien katkaisusta. Tieto oli heti suoraan ristiriidassa siihen, että kummasti sieltä oli kuitenkin autoon liittyvät vakuutukset katkaistu. Ilmeisesti ilman valtakirjoja, jos niitä ei ollut kerta toimitettu?

Ehkä autovakuutuksen uudelleen avaus olisikin ollut heille liian suuri riski. Kotivakuutus ja henkivakuutus oli kuitenkin uudelleen avattu jaTiedustelin uudelta vakuutusyhtiöltä asiaa ja heiltä tuli sähköpostilla vahvistettu päivämäärä, koska valtakirjat oli toimitettu IF:lle ja vakuutukset oli katkaistu.

No joku voisi tähän väliin todeta, että no autovakuutushan katkeaa automaattisesti, kun uusi otetaan tilalle, ja muut vakuutukset pitää itse katkaista. Tämäkin pitänee paikkansa. Mutta millä katkaiset ne, kun niitä ei sinun kirjauduttua vakuutusyhtiö sivuille siellä näy?

Pitkaan asiakkaana olleena todettakoon, että joskus olen jonkun satasen saanut takaisin, kun autoani oli vahingoitettu tai kun kotonani vuosi pesukone. Näissäkään tapauksissa IF ei täysiin korvauksiin lähtenyt vaikka minulla oli laajat vakuutukset. Omalle kontolleni jäi korvaustapauksissani perus omavastuiden lisäksi yli tuhat euroa korvaamattomia vahinkoja. Se että vakuutusehdot ovat siellä riisuttuja ja esim. tonnin korvauksessa kitsastellaan, niin myös lopuksi nähtävästi asiakkaan rahat pyritään vielä ns. ryöstämään.

Vahinkoa juoksutetuista vakuutusmaksuista minulle koitui lopulta n. 200 euroa.

Asia ei sinänsä oikeastaan vituta, koska kyseessä on suhteellisen pieni raha. Mutta ajattelin jakaa tämän kokemuksen muiden kanssa, jotta ihmiset ketkä ovat IF:ssä asiakkaana osaavat varautua samaan vedätykseen. Suomessa on paljon muitakin vakuutusyhtiöitä ja suosittelenkin kääntymään heidän puoleensa, jos haluaa rahojaan vakuutuksiin sijoittaa. Omalta kohdaltani IF osoittautui kankkulan kaivoksi ja vahvasti epäilen, että niin on myös monen muun asiakkaan kohtalo olemaan.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mielessäni vieläkin T

        Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
        Ikävä
        36
        1486
      2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

        Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
        Isovanhempien jutut
        6
        1311
      3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

        Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
        Ikävä
        1
        1245
      4. Ei luottoa lakko maahan

        Patria menetti sovitun ksupan.
        Suomen Keskusta
        7
        1243
      5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

        Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
        Jyväskylä
        41
        1218
      6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

        Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
        Maailman menoa
        2
        1208
      7. Sinäkö se olit...

        Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
        Ikävä
        0
        1204
      8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

        Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
        Vaipat
        1
        1180
      9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

        Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
        Tunteet
        2
        1160
      10. Lepakot ja lepakkopönttö

        Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
        1
        1136
      Aihe