Voi pyhä älypuhelin!

Anonyymi

Ihmettelen että mikä siinä toosassa on niin ihmeellistä ja ihanaa, että pitää oikein kävellessäkin sitä ihastella? Harhaudutaan pyöräkaistalle, kävellään päin punaisia, välillä pysähdytään sitä ihmettelemään vaikka takaa tulisi tuhat ihmistä. Itse toki kyseisen laitteen omistan, mutta itse en niin ihmeellistä asiaa ole löytänyt että vaipuisin transsiin.
Se on sairaalareissu kun polkupyörä törmää 25km/h.

20

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihmettelen että mikä siinä toosassa on niin ihmeellistä ja ihanaa, että pitää oikein pyöräillessä ja sähköpotkulautaillessa sitä ihastella?

      Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat kännykkää tuijotellen tai ilman kännykkää jalkakäytävillä, punaisia päin, ajoradalla, pyörätiellä tai pyöräkaistalla väärään suuntaan jne.

      Sinä pyöräilijänä olet velvollinen varomaan jalankulkijoita on niillä kännykkää tai ei!

      Pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa sekä huomioida lapset, vanhukset jne. Ja muista, että sovitat pyörän nopeuden eri tilanteissa sopivaksi eli tilannenopeus.

      Miten kävi sille jalankulkijalle, jota pyöräilijä ei huomioinut eli jalankulkija tarvitsee loppuelämänäsä apua kaikissa toiminnoissa. On muutama pyöräilijä onnistunut tappamaan jalankulkijan jopa jalkakäytävällä. Puhumattakaan niistä missä jalankulkija on saanut vammoja enemmän tai vähemmän.

      • Anonyymi

        Kiva juttu, että sait taas kipinän vainoharhailla jostain uudesta. Ei tarvitse aina vastailla monta vuotta vanhoihin viesteihin sekavasti uudestaan ja uudestaan.


      • Anonyymi

        Jalankulkijan sääntöjä on vähän, joten ne voisi jokainen opetella.

        Tieliikennelaki 13 §
        1. Kävele jalkakäytävällä tai pientareella.
        2, Älä tarpeettomasti haittaa tai estä muuta liikennettä
        3. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, kävele tien tai pyörätien (yleensä vasenta) reunaa
        4. Käytä heijastinta pimeän aikaan.
        14 §
        5. Piha- tai kävelykadulla saat kävellä joka paikassa, kuitenkin kohta 2. on voimassa

        Järjestäytyneitä kulkueita varten on 15 §:ssä lisää ohjeita, tutustu jos aiot vetää jotain sellaista ryhmää.

        Edellä olevan mukaan jalankulkijan uppoutuessa mobiililaitteeseen ja liikenteen seuraamisen unohtuessa rikkoo hän sääntöjä olla haittaamatta (toisten) ja vaarantamatta (omaa) liikennettä. Silti pyöräilijällä tai muun ajoneuvon kuljettajalla ei ole oikeutta ajaa jalankulkijan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijan sääntöjä on vähän, joten ne voisi jokainen opetella.

        Tieliikennelaki 13 §
        1. Kävele jalkakäytävällä tai pientareella.
        2, Älä tarpeettomasti haittaa tai estä muuta liikennettä
        3. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, kävele tien tai pyörätien (yleensä vasenta) reunaa
        4. Käytä heijastinta pimeän aikaan.
        14 §
        5. Piha- tai kävelykadulla saat kävellä joka paikassa, kuitenkin kohta 2. on voimassa

        Järjestäytyneitä kulkueita varten on 15 §:ssä lisää ohjeita, tutustu jos aiot vetää jotain sellaista ryhmää.

        Edellä olevan mukaan jalankulkijan uppoutuessa mobiililaitteeseen ja liikenteen seuraamisen unohtuessa rikkoo hän sääntöjä olla haittaamatta (toisten) ja vaarantamatta (omaa) liikennettä. Silti pyöräilijällä tai muun ajoneuvon kuljettajalla ei ole oikeutta ajaa jalankulkijan päälle.

        Laita perään lista pyöräilijän vastuista ja velvollisuuksista, ihan vaan tasapuolisuuden nimissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita perään lista pyöräilijän vastuista ja velvollisuuksista, ihan vaan tasapuolisuuden nimissä.

        Hyvä pointti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pointti.

        Eikö se pyöräilijä riko liikennesääntöjä mikäli ajaa pyörällä jalkakäytävällä? Haitasta ja vaarasta jalankulkijoille puhumattakaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita perään lista pyöräilijän vastuista ja velvollisuuksista, ihan vaan tasapuolisuuden nimissä.

        Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Listasta tulisi huomattavasti pitempi, mutta yritän tehdä tähän tosi lyhyen kokoelman oleellisista asioista.

        - Polkupyörä on ajoneuvo. Sillä ajetaan pyörätiellä, pientareella tai ajoradalla, liikennemerkillä tai säännöllä sallittuun suuntaan.
        - Käytä kypärää jos päässäsi on jotain suojaamisen arvoista
        - Pimeän ja huonon näkyvyyden aikana käytä valoja edessä ja takana
        - Kenenkään päälle ei saa ajaa.
        - Opettele myös muut ajoneuvon kuljettajan säännöt

        Sääntöjä erityisesti pyöräilijälle: Tieliikennelaki 18 § 6, 23 §, 43 § 2, 45 § 3, 52 § 1, 147 §, 153 § 2, 164 §, 170 §

        Pyöräilijän kannattaa tutustua erityisesti liikennemerkkeihin C17 ja E14, D5...D9, B7 ja E1, E13 ja E26...E29 (Samoja suosittelen erityisesti autoilijoille)

        Jos joku pystyy puristamaan _kaiken_ oleellisen alle 20 riviin, olen kiinnostunut näkemään sen tuotoksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Listasta tulisi huomattavasti pitempi, mutta yritän tehdä tähän tosi lyhyen kokoelman oleellisista asioista.

        - Polkupyörä on ajoneuvo. Sillä ajetaan pyörätiellä, pientareella tai ajoradalla, liikennemerkillä tai säännöllä sallittuun suuntaan.
        - Käytä kypärää jos päässäsi on jotain suojaamisen arvoista
        - Pimeän ja huonon näkyvyyden aikana käytä valoja edessä ja takana
        - Kenenkään päälle ei saa ajaa.
        - Opettele myös muut ajoneuvon kuljettajan säännöt

        Sääntöjä erityisesti pyöräilijälle: Tieliikennelaki 18 § 6, 23 §, 43 § 2, 45 § 3, 52 § 1, 147 §, 153 § 2, 164 §, 170 §

        Pyöräilijän kannattaa tutustua erityisesti liikennemerkkeihin C17 ja E14, D5...D9, B7 ja E1, E13 ja E26...E29 (Samoja suosittelen erityisesti autoilijoille)

        Jos joku pystyy puristamaan _kaiken_ oleellisen alle 20 riviin, olen kiinnostunut näkemään sen tuotoksen.

        Väistämissäännöt ovat oleellinen osa pyöräilijän velvoitteita liikenteessä. Ne taitavat puuttua listaltasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijan sääntöjä on vähän, joten ne voisi jokainen opetella.

        Tieliikennelaki 13 §
        1. Kävele jalkakäytävällä tai pientareella.
        2, Älä tarpeettomasti haittaa tai estä muuta liikennettä
        3. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, kävele tien tai pyörätien (yleensä vasenta) reunaa
        4. Käytä heijastinta pimeän aikaan.
        14 §
        5. Piha- tai kävelykadulla saat kävellä joka paikassa, kuitenkin kohta 2. on voimassa

        Järjestäytyneitä kulkueita varten on 15 §:ssä lisää ohjeita, tutustu jos aiot vetää jotain sellaista ryhmää.

        Edellä olevan mukaan jalankulkijan uppoutuessa mobiililaitteeseen ja liikenteen seuraamisen unohtuessa rikkoo hän sääntöjä olla haittaamatta (toisten) ja vaarantamatta (omaa) liikennettä. Silti pyöräilijällä tai muun ajoneuvon kuljettajalla ei ole oikeutta ajaa jalankulkijan päälle.

        Noiden jalan kulkemisen 13 §, 14 § sekä 15 § lisäksi on syytä huomioida myös 4 §.

        "4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Tuo ei koske pelkästään ajoneuvoja, vaan kaikkia tienkäyttäjiä. Ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijoilla on velvoite olla hereillä siitä, mitä ympärillä tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden jalan kulkemisen 13 §, 14 § sekä 15 § lisäksi on syytä huomioida myös 4 §.

        "4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Tuo ei koske pelkästään ajoneuvoja, vaan kaikkia tienkäyttäjiä. Ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijoilla on velvoite olla hereillä siitä, mitä ympärillä tapahtuu.

        4. pykälä ei vieläkään muutu niin, että jalankulkijan täytyy väistää pyöräilijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4. pykälä ei vieläkään muutu niin, että jalankulkijan täytyy väistää pyöräilijää.

        Hyvä! Joku on minun kanssa samaa mieltä!

        On se kumma, kun monet näistä keskusteluista menee aina siihen, että pyöräilijät ovat sitä mieltä, että kaikki muut väistävät heitä, rivien välistä luettuna.

        Niin se Hepokin ajaa pyöräilijöiden asioita eivätkä ole pahemmin kiinnostuneista jalankulkijoista. Tärkeintä on, että He, Pyöräilijät pääsevät helposti ajamaan.
        Myös Pääkaupunkiseudun kunnat ajavat enemmän pyöräilijöiden "asioita" kuin meidän "heikompien" eli jalankulkijoiden.

        Se, että pyöräilijöille rakennetaan pyöräteitä (1- ja 2 suuntaisia) ja pyöräkaistoja niin silti ajellaan jalkakäytävillä. Sekä nopeuksien pudottaminen monilla alueilla 30 tai 40 km tunnissa, niin silti ei ajella ajoradalla, jos ei ole pyörätietä tai -kaistaa! Osa pyöräilijöistä ei tykkää 1-suuntaisista pyöräteistä. Ne ja pyöräkaistat ovat arkipäivää muualla Euroopassa!

        Pyöräilijällä on ajoneuvon kuljettajana suurempi vastuu liikenteessä kuin jalankulkijoilla. Niitä kaikkia en nyt viitsi tässä luetella.

        Jalankulkijana ja myös pyöräilijänä, en vaadi pyöräilijänä mitään oikeuksia ja vaan noudatannykyisiä liikennesääntöjä, sillä pärjää hyvin. Jalankulkijana on vaarallista monella jalkakäytävällä, kun siellä ajavat ne pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4. pykälä ei vieläkään muutu niin, että jalankulkijan täytyy väistää pyöräilijää.

        Ei siinä 4 § väistämisvelvollisuudesta puhutakaan. Siinä puhutaan tavallaan "hereillä olemisesta". Pykälä velvoittaa olemaan tietoinen siitä, mitä ne muut siinä ympärillä tekevät ja sovittamaan se oma toiminta sen mukaan.

        Kun pykälä velvoittaa olemaan tietoinen mitä ympärillä tapahtuu, niin on pakko seurata väylän muuta liikennettä ja liikkujia ja sovittaa oma toiminta sen mukaan. Ei voi kulkea "laput silmillä".

        Kyse on siis siitä, että myös jalankulkijoilla on tienkäyttäjinä velvollisuus olla hereillä. Ei voi kulkea miten huvittaa välittämättä muista yhtään mitään. Jotkut väittävät sellaista ja se ei todellakaan pidä paikkansa. Tuon 4 § päälle tulee sitten muut pykälät, jotka velvoittavat eri osapuolia eri tavoin. Niissä muissa pykälissä tarkennetaan sitten väistämisiä, turvallisen tilan antamisia jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistämissäännöt ovat oleellinen osa pyöräilijän velvoitteita liikenteessä. Ne taitavat puuttua listaltasi.

        No mieti varsin hetki itse: Mitä nostaisit ajoneuvon kuljettajan keskeisiksi säännöiksi?

        Listasta piti tehdä luettavan lyhyt. Kuljettajan sääntöjä on niin paljon, että ne oli pakko ohittaa pyöräilytapauksessa yhdellä pointilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mieti varsin hetki itse: Mitä nostaisit ajoneuvon kuljettajan keskeisiksi säännöiksi?

        Listasta piti tehdä luettavan lyhyt. Kuljettajan sääntöjä on niin paljon, että ne oli pakko ohittaa pyöräilytapauksessa yhdellä pointilla.

        Kenties näin on, mutta väistämissäännöt ovat mielestäni ne kaikkein tärkeimmät säännöt liikenteessä. Oli miten oli, niin mitään lyhyttä listaa ei varmaankaan mitenkään saa aikaiseksi. Liikenneturvan dokumentti taitaa olla paras tässä kohtaa. Ei se mikään täydellinen ohje ole mutta hyvä lähtökohta.

        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Materiaalit/jalan_ja_pyoraillen_2020.pdf


    • Anonyymi

      Jos kävelijä käyttää jotain navigaatio-sovellusta että tietää mihin on menossa.

      • Anonyymi

        Turistina olen itsekin ulkomailla suurkaupungissa sellaista käyttänyt.


    • Anonyymi

      Kännykän räplääjät kävelevät jopa punaisia päin, jolloin heihin törmää paljon pyöräilijää kovempi massa. Vai onko tässäkin voimassa tuo kohta "kenenkään päälle ei saa ajaa"?. Onko tässäkin autoilija syyllinen?

      • Anonyymi

        Niin näkyy kännykän räplääjiä olevan myös pyöräilijöissä ja sähköpotkulautailijoissa!

        Se on vielä vaarallisempaa, kun huomioi vauhdin!

        Eikö autoilijoita sakoteta kännykän käytöstä, mutta miksei myös muilla ajoneuvoilla liikkuvia?


      • Anonyymi

        Aina on voimassa se, että "kenenkään päälle ei saa ajaa". Mitään sellaista tilannetta ei ole olemassakaan joka sallisi, että jonkun päälle saa ajaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2779
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      370
      2645
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1818
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      142
      1687
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1462
    Aihe