Auton korin ruostuminen ja sen estely-yrityksiä

Anonyymi

Vanhahko eurooppainen auto, kiveniskemistä lähtenyttä korin ruostumista, lokasuojaruostetta muuta maailin alaista ruostetta = kyseessä hajanainen paikkamaalaaminen eri puolilla autoa.

YRITYS 1 = paha epäonnistuminen (maalaus tehty 18 kk sitten)

Hionta eli pintaruoste pois
Mastonin siveltävä sinkkimaali pohjaksi
Mastonin alkydipintamaali kuivan sinkin päälle

(Miksi alkydimaali? Koska sen pitäisi kestää autoissa ulkona UV-säteilyä paremmin kuin akryylin. Mastonin ohjeisiin on kuitenkin ilmestynyt tieto, että sinkkimaalien päälle ei saa maalata alkydimaalilla. Pitäisikin olla akryyli. Miksi? - en tiedä. Olisiko niin, että alkydin liuotin on liian vahva sinkille...?)

Lopputulos: Kaikki työ hukkaan, ruoste tuli läpi alle 18 kuukaudessa, sinkistä ei mitään apua ja ruoste happi vesi ovat voineet pellin pinnalla oikein hyvin!

--

YRITYS 2 = ihan OK lopputulos (18 kk sitten)

Hionta eli pintaruoste pois
Hammeriten punainen primer pohjaksi
Mastonin alkydipintamaali kuivan primerin päälle

Lopputulos: ihan kelpo tulos, ei mitään pahaa kukkimista

--

YRITYS 3 (tehty hetki sitten, lopputulos ei tiedossa vielä)

Hionta eli pintaruoste pois
POR-15 käsittely eli rasvapoisto ruosteenpoistaja
POR-15 -ruostesuojamaali pohjaksi (2 kertaa)
Maston 2-K kaksikomponenttispray pintaan

Lopputulosta odotellessa...

--

YRITYS 4 (tehty hetki sitten, lopputulos ei tiedossa vielä)

Hionta eli pintaruoste pois
Tasoitus lasikuitukitillä
POR-15 käsittely eli rasvapoisto ruosteenpoistaja
POR-15 -ruostesuojamaali pohjaksi (2 kertaa)
Maston 2-K kaksikomponenttispray päälle
Maston alkydipintamaali VIELÄ päälle

Lopputulosta odotellessa...

--

Paljon olisi testaamista vanhoissa romuissa. Esimerkiksi Hammeritella on tullut uusi tuote eli Ultima, jonka voisi vetää suoraan ruosteen päälle.

Toivottavasti tästä on jollekin apua, että ainakaan tee samoja virheitä kuin minä.

33

4641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä sinkki toimii hyvin, mutta sitä pitää olla riittävän paljon.

      Itse fiksasin lokasuojaa spray-sinkillä ja totesin että kuusi kerrosta ei riitä, ruoste tuli vuodessa läpi uudelleen. Ei pahasti mutta tuli kuitenkin.

      Kun veti 12 kerrosta sinkkiä niin sitten alkoi pitämään. Ilmeisesti sinkki jää niin huokoiseksi että se laskee veden läpi.

      Optimihan olisi sähkösinkitys, siihenkin on laitteita myynnissä, ihan kotikäyttöön.

      • Anonyymi

        Juu, sinkin on pakko olla huokoinen. Mutta jos ei kuusi kerrosta riitä, se on kummallista. Silloinhan sinkillä ei ole mitään virkaa, vaan sillä, että joku kerros pitää vettä!

        Ellei pelti saa mistään kosteutta (tai happea), ruostumista ei voi tapahtua.

        Yhdessä autossa maali alkoi kupruilla. Yllätys oli se, että ruostetta ei ollut, vaan valkoista, ilmeisesti sinkkitöhkää. Se kupruili maalin alta.


    • Anonyymi

      Veikkaan että sen huokoisen sinkkimaalin röpelöpinta elää niin voimakkaasti että se rikkoo ohuen pintamaalin näkymättömillä mikrohalkeamilla joista kosteus pääsee vaikuttamaan helposti maalikerroksen väliin.

      Itsellekkin on muodostunut foorumeilta mielikuva että sinkkimaali olisi huono autokäyttöön. En tiedä.

      Onneksi kukaan ei suosittele enää "happopohjamaaleja" ruosteenestoon. Eikö ne ole tarkoitettu lähinnä tartunnan parantamiseen muoville ja alumiinille. Eikait niissä mitään fosforihappoja ole koskaan ollut.

      • Anonyymi

        Ja sitten se, että se sinkki ei tartu siihen metallipintaan kunnolla.

        Kyllä sinkki suojaa, mutta sen tulee olla yhteydessä siihen peltipintaan.


      • Anonyymi

        Kuulostaa loogiselta tuo mikrohalkeama ja röpelö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten se, että se sinkki ei tartu siihen metallipintaan kunnolla.

        Kyllä sinkki suojaa, mutta sen tulee olla yhteydessä siihen peltipintaan.

        Mikä estäisi tarttumisen? Jos pelti on hiottu puhtaalle metallille ja pinta kuivattu, niin eikö pitäisi tarttua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä estäisi tarttumisen? Jos pelti on hiottu puhtaalle metallille ja pinta kuivattu, niin eikö pitäisi tarttua?

        Kun pelti on hiottu metallille niin ei se mikään peilipinta ole. Jos otettaisiin mikroskooppi ja katsottaisiin niin kammottavaa vuorenrinnettä olisi nähtävissä.

        Eli, kyllähän se ihmissilmään näyttää sille että sinkki tarttuu, mutta ei sitä ole siellä vuodenhuippujen välisissä laaksoissa niin, että se olisi kosketuksissa siihen metalliin.

        Vain sähköisellä galvanoinnilla tuo onnistuu niin että sitä sinkkiä on joka paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pelti on hiottu metallille niin ei se mikään peilipinta ole. Jos otettaisiin mikroskooppi ja katsottaisiin niin kammottavaa vuorenrinnettä olisi nähtävissä.

        Eli, kyllähän se ihmissilmään näyttää sille että sinkki tarttuu, mutta ei sitä ole siellä vuodenhuippujen välisissä laaksoissa niin, että se olisi kosketuksissa siihen metalliin.

        Vain sähköisellä galvanoinnilla tuo onnistuu niin että sitä sinkkiä on joka paikassa.

        Tästä voidaan päätellä kaksi asiaa

        - sinkkimaalia ei kannata käyttää, ellei sitä pysty maalamaan 12 ohutta kerrosta
        - vuorenhuippujen ja laaksojen vällin voi hyvinkin tarttua jotakin

        Paras maali näennäiseen peilipintaan on se, joka tarttuu parhaiten. Tuo tarttumisen reaktio on nimeltään koheesio ja sitä virkaa hoitaa primer. Pitää siis aina etsiä paras primer.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä voidaan päätellä kaksi asiaa

        - sinkkimaalia ei kannata käyttää, ellei sitä pysty maalamaan 12 ohutta kerrosta
        - vuorenhuippujen ja laaksojen vällin voi hyvinkin tarttua jotakin

        Paras maali näennäiseen peilipintaan on se, joka tarttuu parhaiten. Tuo tarttumisen reaktio on nimeltään koheesio ja sitä virkaa hoitaa primer. Pitää siis aina etsiä paras primer.

        Useissa lähteissä on esitetty seuraavia nimiä

        - happopohjamaalit
        - Hammerite
        - Maston Löwe
        - Por 15
        - Ferrex

        Noista pitää summassa valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä voidaan päätellä kaksi asiaa

        - sinkkimaalia ei kannata käyttää, ellei sitä pysty maalamaan 12 ohutta kerrosta
        - vuorenhuippujen ja laaksojen vällin voi hyvinkin tarttua jotakin

        Paras maali näennäiseen peilipintaan on se, joka tarttuu parhaiten. Tuo tarttumisen reaktio on nimeltään koheesio ja sitä virkaa hoitaa primer. Pitää siis aina etsiä paras primer.

        Juu, paitti että sinkimaalin alle pohjamaalin laittaminen on siinä mielessä turhaa, että se sinkki ei sen jälkeen ole enää missään kosketusessa siihen peltiin, joka oli ja on se tavoite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, paitti että sinkimaalin alle pohjamaalin laittaminen on siinä mielessä turhaa, että se sinkki ei sen jälkeen ole enää missään kosketusessa siihen peltiin, joka oli ja on se tavoite.

        Myös primerissa voi olla sinkkiä, rautaa, silikaattia tai alumiinia. Paras taitaa olla konversio, jossa titaanifluorivetyhappoa.

        Hammerite väittää että se tekee kaiken tarvittavan ja yksin. Uskoo ken tahtoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös primerissa voi olla sinkkiä, rautaa, silikaattia tai alumiinia. Paras taitaa olla konversio, jossa titaanifluorivetyhappoa.

        Hammerite väittää että se tekee kaiken tarvittavan ja yksin. Uskoo ken tahtoo.

        vanha hammerite oli ja on edelleenkin ihan yllättävän hyvä ruostumista vastaan

        en tiedä siitä uudesta versiosta jota nykyisin myydään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä estäisi tarttumisen? Jos pelti on hiottu puhtaalle metallille ja pinta kuivattu, niin eikö pitäisi tarttua?

        Itsellä on parhaat kokemukset plasticpatinkia vaan suoraan hiotulle metallipinnalle ei mitään sinkkejä ja paksusti pohjamaalia


    • Anonyymi

      Maaleissa ja maalauksessa tapahtuu usein virheitä, jolloin ympäristön ja maalattavan pinnan välille jää mikrokokoinen yhteys. Monta ohutta kerrosta antaa yleensä parhaan lopputuloksen, koska kunkin kerroksen virheet sattuvat vain harvoin samoille kohdille. Paksu kerros voi antaa yhtä hyvän tuloksen, mutta "nahoittuminen" eli huono kuivuminen maalin sisällä voi olla este käytölle.

      Automaalit ovat yleensä nykyisistä ympäristösyistä yksikomponenttisia ja vesiohenteisia dispersiomaaleja ja kansankielessä virheellisesti latekseja. Sideaine on akrylaatti (myös termillä akryyli), joka kiiltää eikä tarvitse lakkaa päälle. Tee-se-itse -maalauksessa ei taida olla selvää, mikä maali olisi paras, ja kovetteella vaiko ilman. Kovetteena voi toimia katalyytti, happi, UV-säteily, lämpö tai vesi ja ilman kosteus.

      Tiedossa kuitenkin on, että epoksimaali on hyvä ja hyvin tarttuva maali, mutta se kestää oikein huonosti auringonvaloa ja liituuntuu. Alkydimaali kestää hyvin aurinkoa, mutta se ei sovi yhteen sinkkimaalien kanssa. Polyuretaanimaali ei tartu kuten epoksimaali, mutta 2-komponenttisena sillä on parhaat kiilto- ja pintaominaisuudet. Kombi-uretaanimaalissa ei tarvita pohjamaalia lainkaan.

      Voiko myös maalata sillä maalilla, mitä on saatavilla tai varastossa? Kyllä ja ei. Oleellista on, että maalikerros on tiukasti kiinni pellissä, erottaa pellin sekä hapen ja veden toisistaan eli estää ruostumisen, on sävyltään oikea ja pitää värinsä, on tee-se-itse -ihmiselle hinnaltaan kohtuullinen ja työltään kohtuudella tehtävissä.

      Jos pohjaa haluaa halvalla ja tunnetusti, Ferrex, Galvex ja Inerta (ainakin) ovat kansalle kelpo merkkejä. Lyijy ei ole ollut enää vuosiin sallittua, joten rauta, alumiini ja sinkki lienevät parhaat pohjamaalien lisäaineet. Tiiviiksi pohjan saa vain useilla kerroksilla ja pysyvyyttä parennettua sinkkifosfaatilla tai ruosteenmuuntimella.

      Ja hei - tarinahan ei tee-se-itse -kavereiden joukossa lopu koskaan! Aina asiat voi tehdä paremmin, kun tietoa pistää jakoon.

      • Anonyymi

        Onko kokemuksia Mastonin kumimaalispraystä? Muodostaa kerroksen, joka irtoaa jossakin vaiheessa vain vetämällä. Ei kuulosta parhaalta vaihtoehdolta paikka- tai korjausmaalaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kokemuksia Mastonin kumimaalispraystä? Muodostaa kerroksen, joka irtoaa jossakin vaiheessa vain vetämällä. Ei kuulosta parhaalta vaihtoehdolta paikka- tai korjausmaalaukseen.

        En ole keksinyt oikein mitään käyttökohdetta tuolle kumimaalille.
        Kaiketi lähinnä joku harrastemaali askarteluun ?


    • Anonyymi

      Lainaus: vanha hammerite oli ja on edelleenkin ihan yllättävän hyvä ruostumista vastaan

      Kyllä! Itsellä Hammeriten primer tavallinen alkydimaali on pitänyt pintansa nyt hyvin 18 kk. Samaan aikaan (huokoinen) perussinkki alkydi on aivan umpiruosteessa.

      Lainaus: en tiedä siitä uudesta versiosta jota nykyisin myydään

      Voi olla parempikin, mutta sehän näkyy vasta ajan kanssa. Aina pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan eli kehitys voi tapahtua pikku askelin.

      AP

      • Anonyymi

        Ap jatkaa. Tein siis ainakin sen virheen, että maalasin sinkin päälle alkydillä. Mastonin mukaan se on kielletty. Saattoi siis olla ihan omakin vika tai sitten siveltävä sinkki vain on huokoinen.


      • Anonyymi

        Se vanha hammerite oli maali jonka ohenteeksi olisi pitänyt olla ksyleeni. Päättelin että tuon vuoksi se vedettiin markkinoilta pois. Varmaankin joku EU vaatimus tjsp.

        Nykyiseen hammeriteen kelpaa ohentimeksi lakkabensiini. En ole tosiaan tuota uutta versiota kokeillut mutta epäily on ettei se voi olla laadultaan samaa tasoa.

        No, sitten sen näkee kun joskus pääsen sitä kokeilemaan. Tuota ksyleeni versiota ostin motonetistä viimeiset purkit tarjoushintaan. On varmaan neljä avaamatonta jemmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vanha hammerite oli maali jonka ohenteeksi olisi pitänyt olla ksyleeni. Päättelin että tuon vuoksi se vedettiin markkinoilta pois. Varmaankin joku EU vaatimus tjsp.

        Nykyiseen hammeriteen kelpaa ohentimeksi lakkabensiini. En ole tosiaan tuota uutta versiota kokeillut mutta epäily on ettei se voi olla laadultaan samaa tasoa.

        No, sitten sen näkee kun joskus pääsen sitä kokeilemaan. Tuota ksyleeni versiota ostin motonetistä viimeiset purkit tarjoushintaan. On varmaan neljä avaamatonta jemmassa.

        Lienet oikeassa, saatavuutta ei enää ole. Itsellä enää kuivaneet purkin jämät jäljellä. Toimisikohan jämät tinneriin laimennettuna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienet oikeassa, saatavuutta ei enää ole. Itsellä enää kuivaneet purkin jämät jäljellä. Toimisikohan jämät tinneriin laimennettuna?

        Ksyleeniä saa vielä kaupasta. Liuota jämät sillä.


    • Anonyymi

      VÄLIAIKATIETOJA, noin 10 kk kulunut.

      ***

      YRITYS 2 = ihan OK lopputulos (18 kk sitten)

      Hionta eli pintaruoste pois
      Hammeriten punainen primer pohjaksi
      Mastonin alkydipintamaali kuivan primerin päälle

      Lopputulos: ihan kelpo tulos, ei mitään pahaa kukkimista

      EDELLEEN - ei mitään kukkimista noin 28 kk jäljiltä!

      ***

      YRITYS 3 (tehty hetki sitten, lopputulos ei tiedossa vielä)

      Hionta eli pintaruoste pois
      POR-15 käsittely eli rasvapoisto ruosteenpoistaja
      POR-15 -ruostesuojamaali pohjaksi (2 kertaa)
      Maston 2-K kaksikomponenttispray pintaan

      Lopputulosta odotellessa...

      NYT - ruoste kukkii läpi jo!

      ***

      YRITYS 4 (tehty hetki sitten, lopputulos ei tiedossa vielä)

      Hionta eli pintaruoste pois
      Tasoitus lasikuitukitillä
      POR-15 käsittely eli rasvapoisto ruosteenpoistaja
      POR-15 -ruostesuojamaali pohjaksi (2 kertaa)
      Maston 2-K kaksikomponenttispray päälle
      Maston alkydipintamaali VIELÄ päälle

      Lopputulosta odotellessa...

      NYT - ihan ok tulos vielä.

      ***

      Tämän tiedon pohjalta näyttää siltä että Hammeriten punainen primer on ehdoton pohjamaali myös vähän ruostuneeseen pintaan. Se tarttuu molempiin suuntiin kuin tauti.

      Lisäksi lasikuitukitti näyttäisi estävän ainakin näkyvän ruosteen ilmestyminen suoraan pintaan.

    • Anonyymi

      Omien kokemuksieni mukaan parhaiten jo ruostuneen paikan ruostumisen pitää kurissa hiekkapuhallus 2K-maali autonväri 2K-kirkaslakka.

      Ihan turha hikoilla ruosteenpoiston ja maalauksen kanssa, jos ei ole 2K-aineet käytössä.

      2K:ta saa myös spray-pulloissa esim. Motonetista. Ei haise ja kuivuu nopeasti.

      Alustassa ruosteenpoisto Dinitrol ML Dinitrol alustamassa.

    • Anonyymi

      Ei ruostuvaa autoa kannata yrittää saada ruosteettomaksi. Pieni fiksaus ja kiertoon. Ostaa seuraavaksi sitten uudemman auton, joka ei ruostu niin helposti. Osia voi kyllä vaihtaa helposti, mutta ruostetta on paha saada pysyvästi pois sen kerran alettua iskettyä.

      • Anonyymi

        " Pieni fiksaus ja kiertoon. "

        Jos sinulla on harrasteauto vaikkapa 1950-luvulta niin ei tuo nyt ihan järkevältä ehdotukselta kuulosta.


    • Anonyymi

      Niin ruostuminen on hapettumista, eihän Corvetessakaan alumiininen alusta estä hapettumista, ja pellit muovia _D

      • Anonyymi

        Mitä yritit sanoa?


    • Anonyymi

      AP jatkaa väliaikatiedoilla.

      -

      YRITYS 2

      Hionta eli pintaruoste pois
      Hammeriten punainen primer pohjaksi
      Mastonin alkydipintamaali kuivan primerin päälle

      Lopputulos edelleen: ei mitään kukkimista 3½ vuoden jäljiltä.

      -

      YRITYS 3

      Hionta eli pintaruoste pois
      POR-15 käsittely eli rasvapoisto ruosteenpoistaja
      POR-15 -ruostesuojamaali pohjaksi (2 kertaa)
      Maston 2-K kaksikomponenttispray pintaan

      Epäonnistunut koe jo aikaa sitten, ruoste alkoi kukkia läpi nopeasti.

      -

      YRITYS 4

      Hionta eli pintaruoste pois
      Tasoitus lasikuitukitillä
      POR-15 käsittely eli rasvapoisto ruosteenpoistaja
      POR-15 -ruostesuojamaali pohjaksi (2 kertaa)
      Maston 2-K kaksikomponenttispray päälle
      Maston alkydipintamaali VIELÄ päälle

      Lopputulos on edelleen ihan ok, ei mitään ruosteen kukkimista.

      -

      No missä mennään?

      (a) 3½ vuoden tiedon pohjalta näyttää siltä, että Hammeriten punainen primer on ehdoton pohjamaali myös vähän ruostuneeseen pintaan. Se tarttuu molempiin suuntiin kuin tauti, eikä ruostetta ole vieläkään nähtävillä.

      (b) Reilun kahden vuoden tiedon pohjalta lasikuitukitti näyttää tarttuvan hiottuun pintaan hyvin ja estävän näkyvän ruosteen ilmestyminen. Lujasti pintamaalia kerroksittain mukaan, ja ihan hyvältä näyttää.

      • Anonyymi

        Mitähän 85% fosforihappo suoraan metalille olisi tehnyt ja maalit päälle.


    • Anonyymi

      "Mitähän 85% fosforihappo suoraan metalille olisi tehnyt ja maalit päälle."

      Käyttämällä Por-15 Metal Prep (10 % fosforihappo) -esikäsittelyä epäonnistuin. Joko tein esityöt huonosti, tai homma ei vain muuten toiminut.

      Totean omasta puolestani, että ruosteen mekaaninen poisto + punainen Hammeriten Primer ei kaipaa fosforihappoa missään muodossaan. Sama näyttää koskevan lasikuitukittiä, joka estää tehokkaasti joko kosteuden tai hapen pääsyn ruosteeseen.

      Ruostuminen estyy, ellei pelti saa lisää kosteutta tai happea. "Kuiva ruoste" ei etene minkään tiiviin maalin alla eli mikä tahansa menetelmä, jossa kosteuden tai hapen saanti estetään. On hyvin mahdollista, että väkevä fosforihappo toimii. Väkevä happo "kuivaa" mahdollisen jäljelle jäävän ruosteen eli ruosteeseen ei jää "jäännöskosteutta-vettä", ja kun uuden kosteuden saanti estetään tiiviillä maalipinnalla, asia on ok. Ruosteesta muodostuu oksidin sijaan rautafosfaattia. Väkevän hapon joukossa pitäisi olla inhibiittejä, ellei pintaa huuhtele ja kuivaa huolella.

      Fosforihappo on väkevänäkin heikko happo, ja mekanismi on "muunnos", ei syövytys. Se on ystävällinen teräkselle. Jos uskallusta riittää, ruosteen saa 100 % pois vahvoilla hapoilla, kuten suolahappo, rikkihappo, typpihappo tai fluorivetyhappo. Nämä eivät ole kuitenkaan mitään leikkikaluja, ja tutuin niistä meille kaikille on rikkihappo, jota on siis myös akkuhappo.

      Vahvaa happoa voi testata pienelle alueelle, jossa näkee että ruoste katoaa silmissä, mutta kaasunmuodostuksen alla myös itse pelti syöpyy. Ongelma on myös siinä, että ko. vahvat hapot voivat aiheuttaa palovammoja ihoon, mutta ne myös syövyttävät ehjää peltiä. Ne syövyttävät ja siten poistavat ruosteen hetkessä, mutta jatkavat myös ehjän pellin (siis teräksen) syövyttämistä. Kun ruoste on poissa, happo pitää neutraloida soodalla tai lipeällä sekä vedellä. Sen jälkeen koko hoito on kuivattava huolella, ja lopuksi pohjamaali + pintamaali. Jos vahvaa happoa jää maalin alle, happo syövyttää pellin täysin finaaliin, eikä se voi olla tarkoitus.

      Itse testaan seuraavaksi varmasti väkevällä hapolla, sellaisella mitä satun apteekista tai akkuliikkeestä saamaan. Suojalasit ja suojahansikkaat pitää muistaa; sen verran on kokemusta että akkuhappo syövyttää myös vaatteet päältä.

    • Anonyymi

      Pienen ruosteen alun korjaukseen käy Hammer Master metal point vasaralakka. Imeytyy ruosteeseen. Esim musttaan autoon musta, ja metallihohto siniseen sininen. Oon kokeillu ja on toiminut

    • Anonyymi

      Teen aina näin: Ruostunut kohta hiotaan metallinkiiltäväksi. Päälle plastic paddingia että se peittää metallisen alueen, hionta, mattaharmaa pohjamaali ( ei primeriä) ja lopuksi maalaus lopullisella värillä. Ei ole pettänyt koskaan

    • Anonyymi

      tapaus 1
      hiekkapuhalla kaikki ruoste eke
      epoksi niskaan ja tarvittaesa pattisalvaa
      hioskele
      vetele pintamaali
      en ole tarvinnut vielä kikka kakkosta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7190
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2587
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      108
      2140
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1578
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

      Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1109
    6. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      989
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

      Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      941
    9. Sä tiedät rakas

      Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      749
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

      Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      748
    Aihe