Huoltovapaa pieni 4-t mökille

Anonyymi

3-5 hp etsinnässä mökille. Käyttö max 20h kesässä. Tämä vielä helppoa. Mutta pitäisi löytää malli, jossa mahdollisimman vähän huoltotarvetta, eli että kestää kun vanha perinteinen 2-t ilman valtuutettuja huoltoja. Ihan sama meneekö takuu. Keväällä veneen perään ja syksyllä taas kylmään varastoon. Bensat pois kaasarista. Öljyä sylinteriin. Muutaman vuoden välein jotakin pientä kuten peräöljyn vaihto. Tulpat 5-10 vuoden välein. Käyttöikätavoite 20 vuotta, eli joku 400 tuntia. Eli sellainen kuin edellinen 4.5 hp, joka kelpasi vielä jollekin pitkäkyntiselle 30 vuotiaana, joka oli tosin 2-t.

22

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuon lisäksi moottoriöljy siihen ois hyvä joskus vaihtaa.
      Se vie 5 minuuttia aikaa. Itse en koskaan tyhjennä kaasaria enkä laita öljyä sylinteriin syksyllä, 98E bensa käytössä ja jos muistan (tai sitä sattuu olemaan) niin lorautan stabilisaattoria tankkiin syksyllä.
      Honda 2,3 - 05. Aina lähtenyt keväällä toisella nykäisyllä käyntiin.

      • Anonyymi

        Minulla on aina lähtenyt käyntiin viimeisellä nykäyksellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on aina lähtenyt käyntiin viimeisellä nykäyksellä...

        Viimeisen nykäisyn voi tehdä elämässään vain kerran. En ole tehnyt sitä vielä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeisen nykäisyn voi tehdä elämässään vain kerran. En ole tehnyt sitä vielä!

        No heh heh...


    • Anonyymi

      Aloittajan tarpeisiin paras olisi kaksitahtinen kone, mutta nekin on nykyään kielletty.

    • Anonyymi

      Ei ne ole kielletty, mutta uusia ei saa laillisesti tuoda maahan juurikaan ellei ne täytä päästövaatimuksia.

      Itse valitsin vähän vastaavassa tilanteessa käytetyn 2-tahtisen 3 HP Yamaha Maltan, näitä löytyi pari vuotta sitten markkinoilta aika hyvin , hyväkuntoisia, eihän näitä vähäisellä mökkiajamisella loppuun saa ihan parissa vuosikymmenessä. Mutta minulla oli kriteerinä soveltuvuus myös kumiveneeseen, ja sen myötä huoleton käsittely - nelarista oli huonoja kokemuksia tilanteissa joissa koneita joudutaan siirtämään paikasta toiseen joko kävellen vähän pitempiä matkoja tai autolla, eikä aina itse ole paikalla valvomassa. Ääni on sidettävä, eikä päästöjäkään synny kohtuuttomasti pienkonebensalla.

      Mutta aloittajan tilanteessa valitsisisin kuitenkin nelarin. Kun konetta ei tarvitse kuljettaa useasti, niin kuljetettavuus ei liene tärkeä kriteeri.

      Mutta vaihde eteen - tyhjä - pakki saattaa olla tärkeä ominaisuus. Pienimmissä koneissa ei välttämättä ole näitä. Jos pakki puuttuu, ja pitää peruuttaa, niin kone käännetään 180 astetta ympäri. Tämä voi olla kiperässä paikassa ja kovassa tuulessa fyysisesti vaativa tehtävä, johon menee aivan liian pajon aikaa jos ei enää ole nuori, nopea ja vartaloltaan sutjakkaasti liikkuva. Kun kone ja kuljettaja lopulta on kääntynyt, niin potkuri hakkaa jo pohjaan , ja taaksepäin ajava kone ei ole nostettavissa ylös, koska se on lukkiutunuut ala-asentoon. No, koneen voi sammuttaa, ja ehkä kääntää nopeasti menoasuuntaan ja nostaa ylös , mutta tilanteen hallinta on kuitenkin menetetty.

      • Anonyymi

        Hyvä huomio tuo vaihteisto. Tuossa edellisessä oli eteen-vapaa-pakki. Se on kyllä tarpeellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio tuo vaihteisto. Tuossa edellisessä oli eteen-vapaa-pakki. Se on kyllä tarpeellinen.

        En ole huomannut mitään ongelmaa vapaa / eteen / 180 astetta systeemissä.
        Nopeampi ja yhdellä kädellä hoidettavissa koko manöveeraus vs. Kaasukahva / vaihteen siirrin.


    • Anonyymi

      NIin, onhan se kaksari kevyt ja melko huoltovapaa, jos kohta ei ole paha rasti tuo pikku nelarinkaan huolto. Hyvin sen pystyy kotona/mökille tekemään. Jos ei ole juoksevaa vettä, tarvitaan ämpäri ja kaivovettä. Sitten vaan ajetaan lämpimäksi, öljyt ja tiivisteeet vaihtoon. LIsäksi tarvitset uudet tiivisteet öljyproppuihin. Aina välillä myös uudet sinkit. Ei kestä pitempään kuin fillarin huolto.

    • Anonyymi

      Yamaha 4hv, se on pitkäikäinen ja sama kone kuin 5hv sekä 6hv, kaasutin on erilainen. Lisäksi melu on yksi huomioitava asia, käsittääkseni Tohatsu on meluisa, joku muu korjakkoot jos mielikuvani on väärä.

    • Anonyymi

      Jos meinaat huolettomasti koneella ajaa pitkään, kannattaa nähdä vaiva joka syksy ja vaihtaa ainakin öljyt niin moottoriin kuin perään. Likaiset moottoriöljyt syövyttävät konetta ja jos perään päässyt vettä, se jäätyy talvella ja sulla voi olla perä halki keväällä.

      Öljyt eivät paljoa maksa ja huolto vie aikaa ehkä 20 min, ei todellakaan paha nakki.

      Itsellä pari vuotta vanha 5 heppanen tohatsu, itse huoltanut. Ei se takuu mene siinä.

      • Anonyymi

        "Itsellä pari vuotta vanha 5 heppanen tohatsu, itse huoltanut. Ei se takuu mene siinä."

        Itse asiassa ryhmäpoikkeusasetus koskee vain autoja.
        Muut laitteet on käytettävä merkkiliikkeessä huollossa, jos takuuta haluaa.

        Toki virhevastuuta se ei poista, mutta hankaloittaa takuuasiointia.


      • Anonyymi

        Takuu menee jos ja kun menee jos takuuehtoja rikotaan, tuotteessa kuin tuotteessa. Takuu voi mennä myös jos valmistajan suosittelemat huollot jätetään kokonaan tekemättä. takuun meneminen tai menemättä jääminen tulee katsottavaksi vasta kun sattuu jotain ja ostaja vaatii jotain?


    • Anonyymi

      Onko kukaan kuullut uudesta innovaatiosta nimeltä sähkö?

      Toivottavasti joku alkaa joskus valmistamaan sähkökäyttöisiä perämoottoreita.

      • Anonyymi

        Ei, kerro lisää tästä innovaatiosta! Voisiko sitä hyödyntää muuhunkin kuin perämoottoreihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kerro lisää tästä innovaatiosta! Voisiko sitä hyödyntää muuhunkin kuin perämoottoreihin?

        Kahvinkeittoon ja parranajoon.


      • Anonyymi

        Ainakaan nykyisillä sähköperämoottoreilla ei tee mitään. Kylpyammeessa niillä voi vaahdottaa vettä mutta ei muuta. Tehokkaamman jos tekee niin akut painaa julmetusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahvinkeittoon ja parranajoon.

        Okei, mahtavaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan nykyisillä sähköperämoottoreilla ei tee mitään. Kylpyammeessa niillä voi vaahdottaa vettä mutta ei muuta. Tehokkaamman jos tekee niin akut painaa julmetusti.

        Kattelin just pikku purkkarin perään torqueedo jossa 2kw ja kerrottiin vastaavan 5hv...no, en tiedä sitä. Painaa 15kg eli ei ihan sellainen hempula kuitenkaan kuin joku markettiminnkota. Einsiis kuin 10 kg samantehoista 4t:tä enemmän mutta monta tpnnia kslliim.sllw.


    • Anonyymi

      Kyllä akkuperämoottorilla pärjää, kun ei kuuta taivaalta tavoittele.

      Myöskin sähköperämoottori on melko huoltovapaa, koska mitään huollettavaa ei ole.

      Miula on Yamaha M18 ja sille (painava) 100Ah AGM-akku.
      Paketti on ollut käytössä yli 10 vuotta ja lasikuituinen soutuvene kulkee toiseksi suurimmalla nopeudella kahden hengen kuormalla n. 5km/h.
      Johdot piti jatkaa, että saa akun etu- ja keskipenkin väliin painojakauman takia, kun yksin ajaa.
      100Ah akulla pääsee reilu n. neljä tuntia, kun ei kaahaa, eli n. 20km

      • Anonyymi

        Melko onneton verrattuna vaikka siihen 5 hv perämoottori in.


    • Anonyymi

      Mulla olis MinnKota C30 myytävänä. Toissa kesänä ostin, olen ajanut sillä muutaman kerran lyhyttä matkaa. Tarpeeton kun nyt bensakone.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe