luin raamatun

Anonyymi

Pidin sitä lapsille tarkoitettuna, miksi olen lasten kirjanne yläpuolella.?

46

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      > Pidin sitä lapsille tarkoitettuna, miksi olen lasten kirjanne yläpuolella.?

      Miksi seisot kirjahyllyn päällä?

      Mutta, on totta se, että Raamattu on lapsille, Jumalan lapsille. Sääli, jos sinä et ole Jumalan lapsi, koska:

      "...Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
      1 Joh. 3:7-10

      • Anonyymi

        Seison raamattunne päällä MASTER OF PUPPETS.


    • Anonyymi

      Naapurimiehet ei yhtää tykkääkkää älykkäästä äänestämisestä.

      • Anonyymi

        Minun naapurissa on vain kilpailijoita.


    • Anonyymi

      En tiedä, miksi niin koet. Mulla kokemus on toinen. Lukeudun niihin kummajaisiin, joka on lukenut Raamattua joka päivä noin 45 vuoden ajan monella eri tavalla ja systeemillä. En ole pitänyt lukua, kuinka monta kertaa olen lukenut sen läpi. Psalmit ja Uuden testamentin ehkä satoja kertoja. Nuorena metodina oli lähinnä opiskelu. Moneen vuoteen en ole enää opiskellut Raamattua. Mietiskelen/meditoin Raamattua. Siitäkin on jo vuosikymmeniä, kun luin Boenhoefferia, joka kertoi rukoilevansa psalmeja. Se oli uutta minulle, joka kaiketi olin suorituskeskeinen Raamatun opiskelija. Mittasin lukemaani jne.. Voi kuulostaa sanaleikiltä, mutta sisäisesti muutos on minulle ollut merkittävä, kun sanon, että ennen tutkin Raamattua, nyt asetun Raamatun tutkittavaksi. Hiljainen hetki ei ole kilpailu.
      "Paljosta " lukeneisuudesta huolimatta, en todellakaan osaa Raamattua. Olen oppinut heräämään kriittiseksi, kun joku selittää, että "Raamattu sanoo" tai "Raamatun mukaan". Siellä on niin monenlaista laidasta laitaan ja jännitettä. En kuitenkaan pidä Raamattua epäselvänä kirjana. Raamatun ohella luen kohtalaisen paljon "lähes kaikkea", myös Raamattuun, uskontoon ja erityisesti kristinuskoon kriittisesti ja kielteisesti suhtautuvia kirjoja ja kirjoittajia. Raamattukritiikki - myös ns. akateeminen ja tieteellinen- on kiinnostanut nuoruudesta asti. Silti - tai ehkä juuri siitä syystä - on ihanaa hiljentyä Raamatun äärellä joka aamu. Palaan vielä esittämääsi kysymykseen. Jaakko Haavio ( 50-60 luvulla?) vastaa ( vapaasti muisteltuna ): " Sen on sanoma yksinkertainen ja mittaamattoman syvä, nelivuotias pojanpoikani tietää sen, kun sanoo: Jeesus on hyvä-

      • Anonyymi

        Muttei ole koskaan edes maistanut.


      • Anonyymi

        Voidaanko sinua ohjelmoida kirjojen avulla ? minua ei voida, koska tiedän kirjojen kamppailevan keskenään.


    • Anonyymi

      En nyt välttämättä antaisi lapselle niin raakaa kirjallisuutta, missä pääjehu tekee kansanmurhia, vaatii verisiä uhrilahjoja ja opettaa kuinka orjia kuuluu pitää.

      Kirjallisuutta, jossa pääjehu mokaa kaiken heti alkuunsa ja suuttuu siitä tekeleilleen. (Varoitus: Juonipaljastus) Tätä mokaa hän yrittää sitten lopulta korjata itselleen tuomalla osan itsestään maahan ja kuolemalla viikonlopuksi, jonka jälkeen takaisin tuomitsemaan. Tämänkin uhrilahjan itselleen hän mokasi.

      • Anonyymi

        "En nyt välttämättä antaisi lapselle niin raakaa kirjallisuutta,"

        Esim kertomus Joosefista teki syvän vaikutuksen 10 vuotiaan mieleen, kun sitä koulussa uskontokirjasta luettiin.
        Kertomus on erittäin opettavainen.
        Näin lapsi oppii kohtaamaan vastoinkäymisiä, joita jokaisen osaksi tulee enemmän tai vähemmän.
        Enkä ole masentunut, vaikka on välillä ollut vaikeitakin aikoja.

        Isoädilläni oli ikivanhoja hiilipiirroksia ankarista Raamatun tapahtumista. Niitä minun ei ollut hyvä katsella. Ne olisin toivonut voivani jättää väliin lapsena.

        Pidän siis erittäin tärkeänä, että lapset saavat kuulla näitä Raamatun opettavaisia kertomuksia, mutta lapsille sopivalla tavalla kerrottuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En nyt välttämättä antaisi lapselle niin raakaa kirjallisuutta,"

        Esim kertomus Joosefista teki syvän vaikutuksen 10 vuotiaan mieleen, kun sitä koulussa uskontokirjasta luettiin.
        Kertomus on erittäin opettavainen.
        Näin lapsi oppii kohtaamaan vastoinkäymisiä, joita jokaisen osaksi tulee enemmän tai vähemmän.
        Enkä ole masentunut, vaikka on välillä ollut vaikeitakin aikoja.

        Isoädilläni oli ikivanhoja hiilipiirroksia ankarista Raamatun tapahtumista. Niitä minun ei ollut hyvä katsella. Ne olisin toivonut voivani jättää väliin lapsena.

        Pidän siis erittäin tärkeänä, että lapset saavat kuulla näitä Raamatun opettavaisia kertomuksia, mutta lapsille sopivalla tavalla kerrottuna.

        Mitäs mieltä lemmikki koira on raamatusta, jos annat sille herkkupalan niin se ei kerro totuutta.


      • Anonyymi

        Mielenkiintoista miten kieroutuneella tavalla voi tuotakin kuvata. Mutta ei yhtään hyödyllistä tai arvostettavaa. Mutta jos on sivussa, mielestään ylä- tai alapuolella niin minkäs sille voi, turha kysellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En nyt välttämättä antaisi lapselle niin raakaa kirjallisuutta,"

        Esim kertomus Joosefista teki syvän vaikutuksen 10 vuotiaan mieleen, kun sitä koulussa uskontokirjasta luettiin.
        Kertomus on erittäin opettavainen.
        Näin lapsi oppii kohtaamaan vastoinkäymisiä, joita jokaisen osaksi tulee enemmän tai vähemmän.
        Enkä ole masentunut, vaikka on välillä ollut vaikeitakin aikoja.

        Isoädilläni oli ikivanhoja hiilipiirroksia ankarista Raamatun tapahtumista. Niitä minun ei ollut hyvä katsella. Ne olisin toivonut voivani jättää väliin lapsena.

        Pidän siis erittäin tärkeänä, että lapset saavat kuulla näitä Raamatun opettavaisia kertomuksia, mutta lapsille sopivalla tavalla kerrottuna.

        Raamattu on rehellinen kirja. Se kertoo peittelemättä ihmisten raadollisuuden. Uskon sankaritkin olivat aika inhimillisiä vilpereitä. Juutalaiset olivat uppiniskainen kansa, joka lankesi monta kertaa epäjumaliin, mutta Jumala näytti heille, millaista on palvoa puu, patsas, ym. elottomia jumalia, tai pakanoiden baalia, jotka eivät tietenkään vastaa heidän pyyntöihinsä. 70 vuotta muiden kansojen orjina, palautti heidän uskonsa elävään Jumalaan, joka armahti heitä, kerta toisensa jälkeen ja palautti heidät luvattuun maahansa. Pieni lapsi tietenkin kauhistuu, kun profeetta kertoo, mitä tulee tapahtumaan, jos Israel ei hylkää epäjumaliaan, vaan hylkää elävän Jumalansa siunauksen ja varjeluksen. Kun he rukoilevat suojelusta elottomilta jumaliltaan sotajoukkoja vastaan, ei eloton tietenkään vastaa. Vaan vihollinen lyö heidän lapsensa kallioon ja viiltää raskaana olevat auki ja vie loput orjikseen.


    • Anonyymi

      Olet vain syntynyt kultaomena suussa rikkaaseen olosuhteeseen. Entisessä elämässä olet tutustunut koraaniin tai Intian pyhiin kirjoihin.
      Sait hyvän karman.
      Mä olin aluksi Raamatussa VT heikompi, mutta UT oli helppo voittaa. Sitten ympäristöön loosereiden jouduin ja tarvitsin myös UT jotta selviän eläinten keskeltä ihmismaailmaan takaisin.

      • Anonyymi

        Tarjosiko käärme kultaomenan Eevalle 🤣


    • Anonyymi

      >> luin raamatun --- Pidin sitä lapsille tarkoitettuna, miksi olen lasten kirjanne yläpuolella.? <<

      Vaihda lasten raamatusta aikuisten raamattuun. Ja ihan aikuisten oikeasti myös lue se. Koska et jotenkaan minua vakuuttanut, että olisit ihan oikeasti edes lasten raamattua läpi lukenut.

      • Anonyymi

        luin raamatun joskus alle 20v ikää en muista, olisiko ollut 17v ja jos pidin sitä silloin lapsille tarkoitettuna niin miten luulet minun suhtautuvan siihen nyt ?


    • Anonyymi

      Lapsentasoisille uskonnot on tarkoitettukin mm raamatun mukaan

      • Anonyymi

        Koska Jumala ei tee ihmisten maallisilla viisauksilla yhtään mitään. Lapsen kaltainen usko vailla maailman omahyväisyyttä merkitsee.


    • Anonyymi

      No jos se on lasten kirja ja sitä kautta myös satua niin miksi ihmeessä sitten syntyy jumalaton hulabaloo jos joku siteeraa sen aatetta ja kirjoituksia?

      Kyllä nyt luulisi että valtakunnansyyttäjällä olisi muutakin tekemistä kuin pohtia ja valvoa jonkun "satukirjan" sitaatteja ja sanomaa?

      Onko meidän valtakunnansyyttäjämme nyt sitten lapsen tasolla?

      • Anonyymi

        >> No jos se on lasten kirja ja sitä kautta myös satua niin miksi ihmeessä sitten syntyy jumalaton hulabaloo jos joku siteeraa sen aatetta ja kirjoituksia? Kyllä nyt luulisi että valtakunnansyyttäjällä olisi muutakin tekemistä kuin pohtia ja valvoa jonkun "satukirjan" sitaatteja ja sanomaa? Onko meidän valtakunnansyyttäjämme nyt sitten lapsen tasolla? <<

        Nyky-yhteiskunnassa voi saada syytteet jo siitäkin, jos käyttää tietyn väristä ihmispiirrosta tai nimitystä namin käärepaperissa tai esittää jotain ihmisryhmää sketsissä. Kai olet huomannut, kuinka eri tahot ovat nopeasti alkaneet siivota tekemisiään, etteivät vain joutuisi samaan liemeen kuin raamatun puolustajat?

        Tuntuu, että tuomioista pelottelemalla tässä ihmisistä nyt koitetaankin saada kitketyksi pois sortoa, rasismia, vitsailua ja miksi sitä nyt sitten on kutsuttukin eri tapauksissa. Mutta voiko ihmisten muuttuminen sitä kautta koskaan onnistua? Ei varmaankaan voi. Kai laki sitten olisi toiminut jo aiemminkin ihmisiä "parantavasti", jos se sillä tavoin toimisi. Tilastotkin osoittavat, että harvat ne rangaistuksilla muuksi muuttuvat.


      • Anonyymi

        Oikeudessa vannottiin käsi raamatulla niin se siitä oikeuden uskottavuudesta 🤣


    • Raamattu kaikille tarkoitettu kirja,siinä on elämän sanat elämän leipä,kuten jeesus sanoo minä olen se elämän leipä joka syä tätä leipää ei tule nälkäiseksi.

      • Anonyymi

        Tuo ja paljon muutakin hölmöä siitä tosiaan löytyy.
        Ilmeisesti Jessen leivällä lähtee sitten henki kerraasta.


      • Anonyymi

        Kun elämä alkaa heikkomielistä ahdistamaan niin raamattu tuo helpotusta oloon.
        Minä en ole heikkomielinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun elämä alkaa heikkomielistä ahdistamaan niin raamattu tuo helpotusta oloon.
        Minä en ole heikkomielinen.

        Raamattu on sana,joka lohdutta sen kirjoitta on Jumalan poijka,paavali kertoo .
        Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme. Et sinäkkä ole hälle salassa.

        Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ja paljon muutakin hölmöä siitä tosiaan löytyy.
        Ilmeisesti Jessen leivällä lähtee sitten henki kerraasta.

        "uo ja paljon muutakin hölmöä siitä tosiaan löytyy.
        Ilmeisesti Jessen leivällä lähtee sitten henki kerraasta."

        Tuo kommenttisi osoittaa, ettet lainkaan ymmärrä Raamatun tekstiä.
        Kannattaa ensin ottaa selvää, mitä elämän leipä tarkoittaa.

        "Jeesus on elämän leipä" sisältää erittäin syvällistä totuutta elämän syvyyksistä.

        Nyt aivan liian monella "elämän leipänä" ovat pullamössöt kuten alkoholi ja muut huumeet, masennuslääkkeet, erilaiset sirkushuvit sekä rahan ja maineen oravanpyörässä juokseminen. Seurauksen loppuunpalaminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "uo ja paljon muutakin hölmöä siitä tosiaan löytyy.
        Ilmeisesti Jessen leivällä lähtee sitten henki kerraasta."

        Tuo kommenttisi osoittaa, ettet lainkaan ymmärrä Raamatun tekstiä.
        Kannattaa ensin ottaa selvää, mitä elämän leipä tarkoittaa.

        "Jeesus on elämän leipä" sisältää erittäin syvällistä totuutta elämän syvyyksistä.

        Nyt aivan liian monella "elämän leipänä" ovat pullamössöt kuten alkoholi ja muut huumeet, masennuslääkkeet, erilaiset sirkushuvit sekä rahan ja maineen oravanpyörässä juokseminen. Seurauksen loppuunpalaminen.

        Jeesus sanoi: "Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan.
        Toiset uskovat toiset eivät,minä uskon hänen antamaansa leipään.


    • Anonyymi

      Olen lukenut Joosuan seikkailut Jerikossa ja sitten hänen joukkojensa toimet Gibeonissa, 25 km Jerikosta. Monet asiat ovat jääneet ihmetyttämään.
      Siellä joosualaiset tappelivat amorilaisia vastaan, mutta päivä ei tuntunut Joosuan mielestä riittävän vottoon. Niinpä hän pyysi Taivaan taattoa pysäyttämään Auringon ja Kuun puoleksi päiväksi.
      Ja niin tapahtui, aivan kuin kunnon saduissa. Joosua sai voiton ja tappoi viisi kuningasta. Näitä roikotettiin puussa auringon laskuun asti. Sitten kalmot piilotettiin luolaan... siellä ovat kuulemma tänäkin päivänä. Kaunis lopetus tarulle.
      Auringon pysäytyksen ymmärrän, siihen aikaan uskottiin Auringon kiertävän Maata. Litteää sellaista. Mutta Kuun seisauttaminen on ongelmallisempi. Planeetathan kulkivat raamatun aikaan ihan miten sattuu, ei ollut hajuakaan, että kiertäisivät Aurinkoa.
      Mutta vielä ihmeteltävää. Kun sitten tuli vain ilta, mitenkään ei kerrota uutta universumin käynnistystä!
      Jää suuri epäilys koko tarinan todenperäisyydestä.
      Voisiko joku rohkea pastori valita saarnatekstinsä Joosuakirjan tästä kohdasta?
      Saisi täräkkää ja väkevää julistusta jumalaisesta voimasta.
      Lukekaa raamatun kohta ja pohtikaa mitä kirjoittaja saanut aikaan.

      • Anonyymi

        Pastori valitsee jakeet kuin poliitikko, miellyttääkseen kirkollisveron maksajia 🤣


      • Anonyymi

        Miksi noita pitäisi edes pohtia, eivät ole Raamatun sanoman ydintä. Oheisjutut arjesta ovat aika vanhoja nimittäin. Raamattu kehottaa uskomaan Jumalaan, ei muihin juttuihin.


      • Anonyymi

        Jumala on myös ajan herra. Tietenkin Hän voi nopeuttaa tai hidastaa yksilön tai kansan ajan tajua tai nopeuttaa sitä. Kun arabit hyökkäsivät Israeliin 1948, kertoi eräs ulkomainen tunnettu saarnaaja, ihmetelleensä miksi hyökkääjät näyttivät toimivat niin hitaasti, että pelkillä nuijilla ja lapioilla varustautuneet siviilit torjuivat päällekäyneet aseistetut sotilaat. Israel on monta kertaa voittanut sotansa, ylivoimaista vihollista vastaan. Järki ja todennäköisyys laskelmat osoittavat, että yliluonnollinen suojelee Israelia, aina ja ikuisesti.


    • Anonyymi

      Kyllä siinä on lapsille tarkoitettua pelottelua helvetillä tai yhteyden menettämisellä jos ei ole kiltisti. Aikuisille sopivaa ainesta siinä ei kovin paljoa ole. Helppolukuinen eikä rasita aivoja eikä väsytä. Ei tarvitse paljoa pohtia mitään dramaattista ongelmaa pahuudesta kun Jumala muka on pahan yläpuolella ja pistää pahat pojat kuriin . Raamatun maailmankuva on lapsille sovelias kyllä ja monet pahatkin suostuu sitä vähän leikkimään. Mutta tänä päivänä on puolisen tusinaa vakavaa haastajaa tuolle maailmankuvalle ja se saattaa paikka paikoin hävitä.

      • Anonyymi

        "Kyllä siinä on lapsille tarkoitettua pelottelua helvetillä tai yhteyden menettämisellä jos ei ole kiltisti. "

        Antaisitko muutaman kohdan Raamatusta, jossa näin sanotaan.


    • Lastenkirja täynnä irstailua ja verilöylyä?

      • Anonyymi

        Niin raamattu on Ilmestyksen toinen ratsastaja, jolla on valta ottaa Rauha pois ja saada ihmiset tappamaan toisiaan.
        Sen pitäisi olla juutalaisen pappiskansan pyhä kirja ainoastaan . He ovat itsekin kokeneet raamatun suhteen yhtä ja toista.
        Muille tuon kirjan siteeramisen pitäisi maksaa.
        Salakuljetettu tuhoisa teos, joka riistettiin tekijöiltään.


      • Anonyymi

        "Lastenkirja täynnä irstailua ja verilöylyä?"

        Niin.
        Raamattu kertoo paljon ja harvinaisen rehellisesti siitä, mitä ihmiset ovat tehneet
        sekä siitä miten voi menestyä ja miten voi joutua vaikeuksiin.


      • Anonyymi

        Lastenkirja täynnä irstailua ja verilöylyä?


        Jokos olet tuominnut nykypäivän ei-raamatulliset verilöylyt ja irstailut? Etpä tietenkään , luulen. Raamatun tapahtumille se on vähän myöhäistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Lastenkirja täynnä irstailua ja verilöylyä?"

        Niin.
        Raamattu kertoo paljon ja harvinaisen rehellisesti siitä, mitä ihmiset ovat tehneet
        sekä siitä miten voi menestyä ja miten voi joutua vaikeuksiin.

        Aivan. Menestyä voi siis lahtaamalla niin ihmiset kuin eläimetkin verenhimoisen despoottijumalan mieliksi tai muuten ei hyvä heilu. Kyllä tulisi rumaa jälkeä jos Vanhan Testamentin etiikasta otettaisiin mallia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lastenkirja täynnä irstailua ja verilöylyä?


        Jokos olet tuominnut nykypäivän ei-raamatulliset verilöylyt ja irstailut? Etpä tietenkään , luulen. Raamatun tapahtumille se on vähän myöhäistä.

        Tämä kyseinen keskustelu sattui nyt käsittelemään Raamattua, joten miksi tässä pitäisi ottaa kantaa johonkin täysin asiaankuulumattomiin ei-raamatullisiin sekoiluihin?


    • Anonyymi

      Kyllä minäkin sen ole lukenut, vaikka en ole uskovainen. Katsoin että yleisivistyksen vuoksi se pitäisi lukea, koska on tuo teos kuitenkin vaikuttanut valtavasti maailmanhistoriaan. En voi sanoa että varsinaisesti valaistuin, mutta ymmärrän kyllä hyvin, että miksi ihmiset entisinä aikoina, kun heidän tietopohjansa oli hyvin heikko, siihen uskoivat. Se antaa kätevän ja sopivan yksinkertaisen maailmanselityksen, johon uskominen voisi olla helppoa ihmiselle jolla ei ole minkäänlaista nykyaikaista tieteellistä koulupohjaa.

      • Anonyymi

        Eli et usko alkuräjähdykseen, siihen että aurinkokuntamme planeetat kiertävät aurinkoa, tai että aurinko on tähti tai avaruus vakuumi? Nämä kun ovat vain teorioita ja osana nykyaikaista filosofista uskontoa nimeltään Heliocentrismi ja Pseudoscientismi. Vai uskotko sittenkin, mikä tekee myös sinusta uskovaisen.


      • Anonyymi

        Sinulta saamme siis tieteellisen maailmanselityksen kokonaisuudessaan, antaapa kuulua.


      • Anonyymi

        Tunnustat, että olet lukenut Raamatun, mutta et tullut uskoon. Minulla meni melkein kaksi lukukertaa, ennenkuin huomasin Raamatun valtavan Pyhyyden. Pyhä Henki avasi noita ihania jakeita ja näytti niiden sopoívuuden omaan elämääni. Näin menneisyyteni ja tulevaisuuteni, hyvyyteni ja pahuuteni kristallin kirkkaina. Luin tuota ihmeellistä kirjaa lähes shokissa ihmetellen opetuksen ylivertaista viisautta. Ehkä sinä et edes janonnut nähdä jakeitten, lukujen ja kirjojen kokonaisvaltaista harmoniaa, vaan tyydyit lukemaan perättäisiä sanoja. Toivon, että sinäkin koettaisit vielä, sillä se kannattaa. Katso TV7:n opetus ohjelmia, siellä lähes poikkeuksetta saa Pyhän Hengen inspiroimaa opetusta.


    • Anonyymi

      Valtakunnansyyttäjä asettaa inholle varmasti uudet pykälät. Kuten laittomassa maailmassa on silmäin pyyntö. Näkee tuon kurkistamalla sen naapurin hiekkalaatikolle.

    • Sanan ylä puolella et ole,koka et voi luoda uutta,sanan kautta on luotu kaikki mikä on näkyväistä.

    • Anonyymi

      > Pidin sitä lapsille tarkoitettuna,

      Lapset ovat oppimiskykyisiä, ennakkoluulottomia, välittömiä ja luovia, heidän kaltaisille Raamatusta voi olla hyötyä. Voi olla, että muille Raamattu on vähän kuin helmiä sioille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe