Onko tosiaan niin, että 10v vanhaan perämoottoriin on tarve jo tehdä kansiremontti, tässä esimerkki, 20hv Honda ja tehty 1000€ kansiremontti. https://www.nettivene.com/moottorivene/suvi/836188
10v ja jo kansiremontti Honda 20hv
23
338
Vastaukset
- Anonyymi
Missäs tuossa mainitaan kansiremontti? Jakohihna on kyllä juuri vaihdettu, mutta ei se ole kansiremontti eikä maksa lähellekään tonnia.
- Anonyymi
Tässä yksi huoltohinnasto. Jakohihnan vaihto hurjat 78 € osat. Hihna maksaa n. 50 € ja kiristin suunnilleen saman. Kiristintä on kyllä aivan turha vaihtaa ellei ole ajettu tuhansia tunteja.
https://www.viherkoski.fi/yamaha-peramoottori-huoltohinnasto-2017
- Anonyymi
Ei ole tosiaankaan niin.
Tosin varmaan jossain käytössä huonolla huollolla koneen saa rikki lyhyemmässäkin ajassa. - Anonyymi
sillä sivulla missä on huollon leimat lukee hihna kansiremontti
- Anonyymi
Siltä se näyttää. Kannen tiiviste on vaihdettu, kansi koneistettu ym.
Toisaalta huoltoja ei ole kirjattu 2011-2016 viiteen vuoteen. Paperin perusteella ei voi tietää onko niitä tehty vai ei tai onko kone seissyt käyttämättömänä säilytysöljyissä tai tyystin laiminlyötynä.
TODELLA SIISTI JA HYVIN HUOLLETTU! ei vaikuta ainakaan huoltokirjan perusteella pitävän paikkaansa.
Veikkaan, että koneen historiaan kirjaamaton 5 vuoden kausi selittää kansiremontin...
- Anonyymi
No ei se "kansiremontti" siitä synny, ettei käytä merkkihuollossa leimattavana. Tuosta lienee mennyt kannentiiviste. Kansiremontissa tehtäisiin paljon muutakin kuin vaihdettaisiin tiiviste.
Yleensä syynä on ylikuumentuminen eli tukos vedenkierrossa tai siipipyörä rikki.
Tonni oli kokonaishinta, jossa on myös vaihdettu öljyt, tulpat, jakohihna jne.- Anonyymi
Siis sinun luku- ja ymmärrystäidoillasi olet päätynyt siihen tulokseen, että koneesta on vain vaihdettu kannen tiiviste eikä tehty muuta kanteen liittyvää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis sinun luku- ja ymmärrystäidoillasi olet päätynyt siihen tulokseen, että koneesta on vain vaihdettu kannen tiiviste eikä tehty muuta kanteen liittyvää?
Onhan siinä tehty myös koneistus, mutta noilla tiedoilla uskoisin sen olevan vain kannen oikaisu. Sitä varten on tietysti pitänyt purkaa kansi kokonaan. Mutta ei tuossa ole venttiileitä vaihdettu, nokka-akselille tehty mitään jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan siinä tehty myös koneistus, mutta noilla tiedoilla uskoisin sen olevan vain kannen oikaisu. Sitä varten on tietysti pitänyt purkaa kansi kokonaan. Mutta ei tuossa ole venttiileitä vaihdettu, nokka-akselille tehty mitään jne.
Eikö nokka-akselin laakeria vaihdettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö nokka-akselin laakeria vaihdettu?
Ei ole mainittu kuin stefa eli huulitiiviste.
- Anonyymi
ETEC/2t höööpön trollitehtaan avaus. Älä ruoki trollia älä ruoki trollitehdasta. Dissausta kaikki jakohihna venttiili ym 4t parjaus. Ennen vaihdan alle satasen jakohihnan n 10v välein ennekuin vaihtelisin 1000E ecuja e romuun. vuoden välein . siinä höööpöl suhteellisuutta.
- Anonyymi
Siis jäätiin siihen nokka-akseliin.
Sen laakeri on vaihdettu.
Kyllä tuo kansirempalta kovasti vaikuttaa, kun kansi on purettu, oikeistu ja kuluneet osat on vaihdettu. Kun kone on auki, niin ihan varmasti on käyty muutkin osat läpi. Joskus pääsee helpommalla, joskus kunto on sellainen että avaamista seuraa paalaus.
- Anonyymi
Olisiko hihna katkennut ja siksi tehty kansiremontti?
- Anonyymi
Jos hihna olisi katkennut, remppa olisi ollut paljon isompi. Silloin mänta olisi lyönyt venttiileihin.
Veikkaan savutusta. huonoa käyntiinlähtöä, vuotoja, huonoa tehoa tms - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos hihna olisi katkennut, remppa olisi ollut paljon isompi. Silloin mänta olisi lyönyt venttiileihin.
Veikkaan savutusta. huonoa käyntiinlähtöä, vuotoja, huonoa tehoa tmsRiippuu kai siitä kuinka tiukat toleranssit moottorissa on? Jospa vain venttiilit ovat osuneet mäntiin ja vääntyneet mutta alapäähän ei olisi tullut vaurioita? No, jossitteluahan tämä vain on kuitenkin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kai siitä kuinka tiukat toleranssit moottorissa on? Jospa vain venttiilit ovat osuneet mäntiin ja vääntyneet mutta alapäähän ei olisi tullut vaurioita? No, jossitteluahan tämä vain on kuitenkin...
Ei riipu vaan se riippuu moottorin rakenteesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kai siitä kuinka tiukat toleranssit moottorissa on? Jospa vain venttiilit ovat osuneet mäntiin ja vääntyneet mutta alapäähän ei olisi tullut vaurioita? No, jossitteluahan tämä vain on kuitenkin...
Eipä männän alapuolelle vaurioita tule jakohihnan katkeamisesta. Kaikissa koneissa ei tule vaurioita edes kanteen, kun mäntä ei yletä venttiileihin. Niissä, joissa mäntä voi osua venttiileihin, jotain hajoaa kannessa jakohihnan katketessa.
Itsellä kokemusta vain yhdestä autosta, josta lähti hampaat hihnasta 80-luvulla. Silloin en edes tiennyt, että hihna pitää vaihtaa ja tuolla ajoin yli 100 tkm ja hihna oli vanha jo kun ostin auton. Pari venttiiliä vääntyi, ei muuta vaurioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä männän alapuolelle vaurioita tule jakohihnan katkeamisesta. Kaikissa koneissa ei tule vaurioita edes kanteen, kun mäntä ei yletä venttiileihin. Niissä, joissa mäntä voi osua venttiileihin, jotain hajoaa kannessa jakohihnan katketessa.
Itsellä kokemusta vain yhdestä autosta, josta lähti hampaat hihnasta 80-luvulla. Silloin en edes tiennyt, että hihna pitää vaihtaa ja tuolla ajoin yli 100 tkm ja hihna oli vanha jo kun ostin auton. Pari venttiiliä vääntyi, ei muuta vaurioita.Hondan 20hp kone on ns interference engine, jossa venttiilit ja mäntä kohtaavat palotilassa. Se kohtaaminen ei koskaan tapahdu kivuttomasti koska se on nopea ja siinä on suuret massat liikkeessä.
Siinä voi tulla hyvinkin vaurioita männän alapuolelle esimerkiksi kampiakseliin ja sen laakereihin ja tietenkin männän tappiin ja kiertokankeen. Näin kansan kielelle kone voi mennä tuusannuuskaksi ja sellaiseen kuntoon ettei sitä enää ole järkeä korjata ja aina ei edes pysty.
Tuossa on hiukan maistiaisia:
https://line.17qq.com/articles/sgwsswwky_p2.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hondan 20hp kone on ns interference engine, jossa venttiilit ja mäntä kohtaavat palotilassa. Se kohtaaminen ei koskaan tapahdu kivuttomasti koska se on nopea ja siinä on suuret massat liikkeessä.
Siinä voi tulla hyvinkin vaurioita männän alapuolelle esimerkiksi kampiakseliin ja sen laakereihin ja tietenkin männän tappiin ja kiertokankeen. Näin kansan kielelle kone voi mennä tuusannuuskaksi ja sellaiseen kuntoon ettei sitä enää ole järkeä korjata ja aina ei edes pysty.
Tuossa on hiukan maistiaisia:
https://line.17qq.com/articles/sgwsswwky_p2.htmlHauskaa, että täällä on edes yksi, joka ymmärtää koneista. Siis minun lisäkseni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hondan 20hp kone on ns interference engine, jossa venttiilit ja mäntä kohtaavat palotilassa. Se kohtaaminen ei koskaan tapahdu kivuttomasti koska se on nopea ja siinä on suuret massat liikkeessä.
Siinä voi tulla hyvinkin vaurioita männän alapuolelle esimerkiksi kampiakseliin ja sen laakereihin ja tietenkin männän tappiin ja kiertokankeen. Näin kansan kielelle kone voi mennä tuusannuuskaksi ja sellaiseen kuntoon ettei sitä enää ole järkeä korjata ja aina ei edes pysty.
Tuossa on hiukan maistiaisia:
https://line.17qq.com/articles/sgwsswwky_p2.htmlKaikkea voi tietysti tapahtua, mutta tyypillistä on vain tuo kansivaurio. Minulla tuosta samaisesta autosta katkesi aiemmin venttiili. Oli tyyppivika ko. koneen natriumtäytteisissä venttiileissä. Siinä sitten venttiililautanen iskeytyi männän ja kannen väliin. Kierroksia oli reilusti. Tuloksena paha vekki kannessa, tulppa muodoton ja jälki männässä. Alakertaan ei tullut vaurioita, mutta kansi meni uusiksi. Vaihtomoottoreita sai onneksi halvalla kolariautoista. Tuosta varaosaksi jääneestä kannesta otin myöhemmin ne venttiilit ja vielä myöhemmin nokka-akselin laakerit, kun kone pääsi todella pahasti ylikierroksille kaasupolkimen juututtua pohjaan vaihdettaessa punarajalla kakkoselle.
Oppia ikä kaikki. Tuolloin olin 18-20 v ja nyt yli 30 v myöhemmin on ollut pelkkiä nokkahihnallisia autoja. Itse huoltanut kaikki ja tuon jälkeen ei yhdestäkään ole kannelle tehty muuta kuin joskus kauan sitten tarkistettu venttiilivälykset (ei ollut hydraulista sääätöä) ja vaihdettu venttiilivarren kumit (tuostakin on 25 v).
- Anonyymi
Huonoja on nuo perämoottorit, mullakin vanha Volvo Penta ja nyt edessä remonttia, tulppa pitää vaihtaa ja käynnistys naru, ei kestänyt moottori kuin 40vuotta, todella kehno rakkine.
- Anonyymi
Nyt on Volvon maine mennyt, paha takaisku. Naapurilla oli Volvo BM -76, kävi nätisti, mutta siinä olikin perkinsin kone. Itsellä on MF vuosimallia 65, multipowri, hyvin pelittää. Harmi ettei Perkins tee perämoottoreita (dieseleitä).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on Volvon maine mennyt, paha takaisku. Naapurilla oli Volvo BM -76, kävi nätisti, mutta siinä olikin perkinsin kone. Itsellä on MF vuosimallia 65, multipowri, hyvin pelittää. Harmi ettei Perkins tee perämoottoreita (dieseleitä).
Mullakin on ollut kaksi volvoa.
Toisessa oli volkkarin ja toisessa rellun kone.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176