Miten helpottaa paniikin oireita

Anonyymi

Miten pystytte hillitsemään paniikkia/olemaan ahdistavissa tilanteissa? Itseä ahdistaa tilanteet joista olisi noloa poistua esim. Palaverit työpaikalla. Tulee huimausta ja päässä painetta, sydän hakkaa ja pelottaa että menetän kontrollin ja kaadun lattialle. Tekee mieli juosta ovesta ulos. Tämä vaiva pilaa elämän. Itsellä ei ole mitään lääkitystä ja olen asian kanssa jo useamman vuoden kärsinyt. Olen paljon vältellyt tilanteita jotka ahdistaa esim. Kaupassa käynti laukaisi aiemmin paniikkikohtauksen. Nyt olen pikkuhiljaa itseäni siedättänyt kaupassakäyntiin ja se onnistuukin jo hyvin kun mukana on vain joku. Nämä kokoukset ovat vielä todella ahdistavia ja tiedän ettei välttely poista ongelmaa kun haluaisin elää normaalia elämää ilman paniikkia. Kaikki käytännön neuvot olis tosi tervettulleita miten tästä selvitä ☀️

28

829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asianmukainen lääkitys auttaa. Terveysasemaan yhteys, kootä se lähtee.

      • Anonyymi

        Se tietysti on vaihtoehto mutta en haluaisi aloittaa lääkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tietysti on vaihtoehto mutta en haluaisi aloittaa lääkitystä.

        Vaiva pilaa elämäsi ja olet useeamman vuoden kärsinyt vaivasta ja välttelet tilanteita ja elät pientä elämää sairautesi vuoksi? Ja tämä kaikki vain siksi, että sinulla on ei mihinkään perustumattomia harhaluuloja lääkityksestä.

        Jos sinulla olisi tahdonlujuutta ja mielenterveyttä, niin sinullahan ei edes olisi kyseistä vaivaa. Noiden edellämainittujen puute tarkoittaa sitä, että sinulla on hoitoa vaativa sairaus. Toki voit jatkaa entiseen malliin ja odottaa ihmeparantumista, että voit hoitaa edes kaupassakäynnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tietysti on vaihtoehto mutta en haluaisi aloittaa lääkitystä.

        Hyvä noin . Mutta jos kokeilet, niin kannattaa kokeilla ensin beta- salpaajaa, eikä mitään mielialalääkkeitä tms. Itselläni auttoi noihin fyysisiin oireisiin. Ajanmittaan on kadonnut paniikit, ei tule enää edes krapulassa.,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaiva pilaa elämäsi ja olet useeamman vuoden kärsinyt vaivasta ja välttelet tilanteita ja elät pientä elämää sairautesi vuoksi? Ja tämä kaikki vain siksi, että sinulla on ei mihinkään perustumattomia harhaluuloja lääkityksestä.

        Jos sinulla olisi tahdonlujuutta ja mielenterveyttä, niin sinullahan ei edes olisi kyseistä vaivaa. Noiden edellämainittujen puute tarkoittaa sitä, että sinulla on hoitoa vaativa sairaus. Toki voit jatkaa entiseen malliin ja odottaa ihmeparantumista, että voit hoitaa edes kaupassakäynnin.

        Ei mulla ole mitään harhaluuloja lääkityksestä, mielestäni siinä ei ole mitään pahaa että ensin miettii muita vaihtoehtoja. Niinkuin aloitusviestissä lukee niin kokoajan yritän tehdä töitä kaventuneen elämän pois saamiseksi ja nyt kaupassakäyntikin jo onnistuu.... toki ei ole mitään lääkitystä vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tietysti on vaihtoehto mutta en haluaisi aloittaa lääkitystä.

        Nikotiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaiva pilaa elämäsi ja olet useeamman vuoden kärsinyt vaivasta ja välttelet tilanteita ja elät pientä elämää sairautesi vuoksi? Ja tämä kaikki vain siksi, että sinulla on ei mihinkään perustumattomia harhaluuloja lääkityksestä.

        Jos sinulla olisi tahdonlujuutta ja mielenterveyttä, niin sinullahan ei edes olisi kyseistä vaivaa. Noiden edellämainittujen puute tarkoittaa sitä, että sinulla on hoitoa vaativa sairaus. Toki voit jatkaa entiseen malliin ja odottaa ihmeparantumista, että voit hoitaa edes kaupassakäynnin.

        "Tahdonlujuutta ja mielenterveyttä" ... huh huh, onpa rankkaa medikalisaatiota. Eivät paniikkitunteet ole merkki tahdonlujuuden puuttumisesta, saati sitten mistään "sairaudesta". Ne ovat inhimillisiä tunteita ja tunteista johtuvia voimakkaita psykofysiologisia olotiloja. Taustalla on opittu reaktio johonkin ristiriitaan itsen ja ympäristön välillä, esimerkiksi pelkoa synnyttänyt tilanne tai muu traumatapahtuma menneisyydessä. Nämä alkusyyt voivat olla hyvin yksilöllisiä, ja joskus ihminen tiedostaa ne itse, joskus ei. Terapiamahdollisuuksia on monia riippuen siitä miten ongelma on syntynyt ja siitäkin miten itse haluaa asiaa lähteä käsittelemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nikotiini.

        Auttako nikotiini rauhoittamaan esim. Ennen ahdistavaa tilannetta?. Nyt kun alan miettimään niin paniikkioireet alkoivat kunnolla tupakoinnin lopettamisen jälkeen? Toki mulla ollut ensimmäinen lievä paniikkikohtaus jo lapsena mutta ei tämmöistä elämää hallitsevaa 🤔


      • Anonyymi

        Selkeästi ei lähtenyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä noin . Mutta jos kokeilet, niin kannattaa kokeilla ensin beta- salpaajaa, eikä mitään mielialalääkkeitä tms. Itselläni auttoi noihin fyysisiin oireisiin. Ajanmittaan on kadonnut paniikit, ei tule enää edes krapulassa.,

        Eli sulla ei ole oikeaa paniikkia. Normaaliin paniikkiin ei auta beetasalpaajat.


    • Anonyymi

      Onko kukaan saanut paniikkihäiriö hallintaan ilman lääkitystä/terapiaa?

      • Anonyymi

        Kaikki kofeiini ja hiilidioksiidipitoinen syötävä tai juotava voi laukaista kohtauksen. Se tulee usein tunnin - kahden viiveellä jolloin sitä ei välttämättä osaa yhdistää.

        Kahvi lienee pahimpia paniikin aiheuttajia. Itselläni auttoi 3 kk täysin ilman kofeiinia ja alkoholia ja päivittäiset itsehypnoosiharjoitukset. Pameista tulee vaan entistä hullummaksi ja riippuvuus kehittyy muutamassa päivässä.

        Kuuntele rentoutumiskasetteja ja lisää liikuntaa.


    • Anonyymi

      Tee kaikkesi sen eteen että hyväksyt ahdistuksentunteet osana elämää sen sijaan että yrittäisit paeta ahdistuksentunteita sisälläsi.

      Oma asenne, suhtautuminen ja reagointi ahdistukseen vaikuttaa siihen millaisena koet ahdistuksen.

      Viime kädessä ahdistus on nimeämätön tunne hermopäätteissä, jonka aivot ovat tottuneet nimeämään ahdistukseksi eikä elämää suurempi asia.

      Et voi paljoakaan kontrolloida ulkomaailmaa mikä on täynnä ahdistavia asioita mutta voit kontrolloida sitä miten reagoit ahdistukseen kun koet sitä. Voit suhtautua siihen hyväksyvästi ja ottaa vastaan sen tarjoaman informaation.

    • Anonyymi

      On paljon terapeuttisia keinoja paniikin käsittelyyn. Lääkitys ei ole lainkaan vaaraton vaihtoehto, eikä poista paniikin syitä, ainoastaan rauhoittaa ja lamaa. Sivuvaikutukset ovat useimmissa psyykenlääkkeissä merkittävä riski pitemmällä aikavälillä.

    • Anonyymi

      Hengityksen hallinta akuuttina apuna. Syvään ja hitaasti sisään, hengityksen pidätys kuuteen ja uloshengitys ainakin kahdeksaan laskien.

      Verikokeissa havaittiin että mulla oli varastoraudan puutos eli ferritiiniarvot oli matalat. Niitä alettiin tutkia hiustenlähdön takia. Rautalisän aloittamisesta paniikkikohtaukset ja unettomuus ja epämääräiset tärinätkin loppui viikossa. Hiuksetkin alkoi kasvaa takaisin.

      On hirveää kärsiä jostain invalidisoivasta sairaudesta joka johtuu ravinteen puutoksesta tai imeytymishäiriöstä eikä psyykkisistä tekijöistä. Vääriä lääkkeitä syötetään moneen vaivaan jotka paranee kertaheitolla hivenainepuutoksen korjaamisella. Unettomuus, kohonnut verenpaine, paniikkihäiriö, masennus, väsymys, voimattomuus, aloitekyvyn puute, ylipaino, iho-,ongelmat, hiustenlähtö, nesteturvotus.

      • Anonyymi

        Ja unohdin vielä tuossa hengitysharjoituksessa että hengitys tapahtuu pallealihaksilla. Olen ihan opetellut palleahengityksen tilanteisiin jossa jännittää ja pelottaa.


      • Anonyymi

        Mulla on myös matala ferritiini..nyt se on saatu jo vähän nousemaan. Voisikohan kohtauksien paheneminen johtua siitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on myös matala ferritiini..nyt se on saatu jo vähän nousemaan. Voisikohan kohtauksien paheneminen johtua siitä?

        No minulla loppui koko paniikkikohtaukset. Sain niitä yölläkin. Viikko 200 mg rautaa päivässä ja unet palasi ja paniikkihäiriö katosi. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaa. Mulla oli beetasalpaajaa, unilääkettä, rauhoittavaa, verenpainelääkkeet jne jne ja kaikki lääkkeet on lopetettu. Mulla ei ole rauta tai B-vitamiinit imeytyneet ehkä happosalpaajien vuoksi. Mulla katosi myös refluksioireet ihan täysin ilman ruokavaliomuutoksia kun olin aloittanut rautahoidon. Selittämätön sairauden ja heikkouden tunne ja vapina lakkasi. Hengenahdistuskin ja rytmihäiriöt vielä sekä nivelkivut. Jos on joku tulehdus sairaus kuten mulla, ferritiiniarvot näyttää yläkanttiin eli ne on todellisuutta alhaisemmat. Rautaa ei ole juuri vaaraa saada liikaa.

        Kukaan ei voi tietää sitä helpotuksen tunnetta kun palasi jokin rauha kehoon, pystyi nukkua eikä tarvinnut pelätä kohtauksia. Ja vain RAUDAN PUUTE...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minulla loppui koko paniikkikohtaukset. Sain niitä yölläkin. Viikko 200 mg rautaa päivässä ja unet palasi ja paniikkihäiriö katosi. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaa. Mulla oli beetasalpaajaa, unilääkettä, rauhoittavaa, verenpainelääkkeet jne jne ja kaikki lääkkeet on lopetettu. Mulla ei ole rauta tai B-vitamiinit imeytyneet ehkä happosalpaajien vuoksi. Mulla katosi myös refluksioireet ihan täysin ilman ruokavaliomuutoksia kun olin aloittanut rautahoidon. Selittämätön sairauden ja heikkouden tunne ja vapina lakkasi. Hengenahdistuskin ja rytmihäiriöt vielä sekä nivelkivut. Jos on joku tulehdus sairaus kuten mulla, ferritiiniarvot näyttää yläkanttiin eli ne on todellisuutta alhaisemmat. Rautaa ei ole juuri vaaraa saada liikaa.

        Kukaan ei voi tietää sitä helpotuksen tunnetta kun palasi jokin rauha kehoon, pystyi nukkua eikä tarvinnut pelätä kohtauksia. Ja vain RAUDAN PUUTE...

        Syön siis rautaa edelleen, nyt 100 mg tabu per päivä. Lopetin kokeeksi raudan kuukaudeksi niin unettomuus ja paniikki palasi. Oli pakko aloittaa takaisin. En syö lihaa enkä saa ilmeisesti tarpeeksi ruuasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syön siis rautaa edelleen, nyt 100 mg tabu per päivä. Lopetin kokeeksi raudan kuukaudeksi niin unettomuus ja paniikki palasi. Oli pakko aloittaa takaisin. En syö lihaa enkä saa ilmeisesti tarpeeksi ruuasta.

        Mitä rautavalmistetta käytät?


    • Anonyymi

      Oli just Hesarissa että johonkin ahdistukseen ja paniikkiin auttaa joku äkillinen juttu joka kiinnittää hermoston huomion muualle fyysiseen kehoon. Yksi keino on kasvojen upotus kylmään veteen ja hengityksen pidättäminen hetken siellä veden alla samoin sykkeen nostaminen liikunnalla. Itse kymmenen vuoden aikana olen huomannut kylmän veden tuovan olevan juuri ahdistuneeseen tms negatiiviseen kierteeseen totaalisen blokkauksen. Mielihyvähormonit alkaa erittyä. Voin katsoa mikä juttu se oli.

      • Anonyymi

        Tässä pätkä mitä hain.

        "Varsinaisissa TIPP-taidoissa kehon lämpötilan säätely tarkoittaa sitä, että pää upotetaan kylmään veteen ja samalla pidätetään hengitystä. Psykoterapeutti Teemu Ryhänen puhuu sukeltajaefektistä. Sen on tarkoitus aktivoida tärkein parasympaattinen hermo, kiertäjähermo. Hän huomauttaa, ettei harjoitukseen välttämättä edes tarvita vettä.

        ”Jos kumartuu eteenpäin niin, että vatsaonteloon tulee painetta ja pidättää hengitystä 30–60 sekuntia, tapahtuu sama ilmiö.”

        Kasvojen kasteleminen kylmällä vedellä laskee sykettä.

        Ryhänen kertoo, että menetelmää käytetään päivystyspoliklinikalla paniikkikohtauspotilaiden hoidossa. Siellä potilas tosin seuraa pulssioksimetrin avulla pulssin laskua. Ryhänen sanoo, että pulssin laskun näkeminen auttaa rentoutumaan."

        Artikkeli on pitkä mutta tuossa pätkä just paniikkihäiriöstä.


    • Anonyymi

      Hengityksen seuraaminen on hyvä. Minä toisinaan hyperventiloin seurauksena liian tiheästä hengittämisestä ja siihenhän käytetään paperipussiin hengittämistä. Kyllä beta- salpaaja auttaa fyysisiin oireisiin, mutta ei sillä samoin rauhoitu kuin vaikkapa Diapamin avulla.

      • Anonyymi

        Minua on joskus ihmetyttänyt tuo kehotus hengittää paperipussiin. Kellä nyt on paperipusseja lähimaillakaan kun paniikki iskee. Saati muutenkaan. En edes ole nähnyt missään myytävänä paperipusseja. Saati että alkais puhaltelemaan pussiin yleisellä paikalla. Ihan saman vaikutuksen hengityksen pakottaminen ja pidättäminen tekee. Itsellä pussi ei toiminut.

        Keskittää ajatukset pelkästään hengitykseen ja kehoon ja uloshengitykseen ja pidentää sitä kaikin voimin pallean avulla. Muistan kun ekaa kertaa sain paniikkikohtauksen ja annettiin lääkärissä paperipussia se sai vain kohtauksen pahenemaan kun tuli pussista tukehtuminen tunne.


    • Anonyymi

      Minä koin jatkuvan skarppaamisen ja noiden tilanteiden pelkäämisen ja jännittämisen liian rasittavaksi ja kuluttavaksi. Mietin, että haluanko oikeasti olla niissä ja miksi minun pitää tehdä jotain mitä en ehkä oikeastaan haluakaan, eivät kaikki ihmiset halua olla esillä, eikä tarvitsekaan. Jotain apua on myös tuon reaktion syiden ymmärtämisessä. Sympaattinen hermosto käynnistää pakene tai taistele reaktion, se on nopea ja TAHDOSTA RIIPPUMATON. Eli kun mantelitumake havaitsee vaaran hypotalamus aktivoi sympaattisen hermoston ja adrenaliinia erittyy. Se nostaa voimavaroja hetkellisesti. Kun se purkautuu kenties liian nopeasti, niin jotkut reseptorit eivät ehdi vastaanottaa sitä. ( siihen tuo beta-salpaaja kaiketi voi auttaa). Sitten lisämunuaisen toiminta vapauttaa vereen kortisolia ja aiheuttaa stressin. Vaaran väistyessä otsalohko lähettää mantelitumakkeelle "peru hälytys" viestin.

    • Anonyymi

      Erittäin päteviä keinoja. menee kauppaan ja kaataa sitä ennen päähänsä pullollisen jäävettä. Sit on kiva olla kaupassa ja eiole paniikkia :D

      • Anonyymi

        "Erittäin päteviä keinoja. menee kauppaan ja kaataa sitä ennen päähänsä pullollisen jäävettä. Sit on kiva olla kaupassa ja eiole paniikkia :D"

        No ei sentään. Veden päähän kaataminen ei auta kun pitäisi pitää naamaa veden alla jonkin aikaa.

        Artikkelissa mainittiin, kuten minäkin tuossa lainasin että pelkkä eteen kumartuminen ja hengityksen pidätys riittää:

        ”Jos kumartuu eteenpäin niin, että vatsaonteloon tulee painetta ja pidättää hengitystä 30–60 sekuntia, tapahtuu sama ilmiö.”

        Tämä oli minusta aika hieno, kun olen itse käyttänyt tätä tietämättäni että tämä on oikein tieteellisesti todistettua.

        "4. Aktivoi kehoa rauhoittavaa parasympaattista hermostoa pidentämällä uloshengitystä
        Neljäs ja viimeinen TIPP-taito on hitaasti hengittäminen. Psykoterapeutti Teemu Ryhänen hyödyntää hengitysharjoituksissa puhelinapplikaatiota, joka ohjaa ottamaan viisi tai kuusi hengenvetoa minuutissa.

        Toki hengitysharjoituksia voi tehdä ilman apuvälineitäkin. Ryhänen neuvoo, että yksi tapa on laskea jokaisen hengenvedon, hengityksen pidätyksen ja uloshengityksen aikana viiteen.
        Ryhänen korostaa, että tärkeintä on löytää itselle sopiva hengitystahti.
        Olennaista on, että harjoituksen edetessä uloshengitys muuttuu tavallista pidemmäksi, Miikka Häkkinen sanoo. Hän kannustaa pitämään samalla huulia supussa. Harjoitus aktivoi pallealihasta, mikä puolestaan rauhoittaa elimistöä."


    • Anonyymi

      Mulla oli just noita samoja oireita palavereissa usein kun edellä kerrottu. Jouduin jatkuvasti vaihtamaan asentoa kun alkoi huimata ja meinasin kaatua lattialle tuolilta.

      Oikeesti en osaa edes neuvoa. En ole enää työssä ja nyt on helpompi olla siinä mielessä. Mutta ainoa mikä auttaa mulla oikeest riittävästi on rauhoittavat ja alkoholi erikseen käytettynä tietysti. Kumpaakaan en tosin suosittele endisijaisesti vaan kannattaa ennemmin yrittää karttaa ongelmatilanteita.

      Betasalpaajat ja muut kaikki niin pientä apua voin saada mutten riittävästi. Mulla on kyllä betasalpaaja jatkuvadsa käytössä muista syistä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      313
      2859
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2203
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1541
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1345
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1243
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe