Missä tilanteessa sydänkohtaus normaalisti iskee?

Anonyymi

Ku tiedän että se saattaa tulla milloin tahansa, mutta onko se todennäköisempi kovassa rasituksessa ja jos se kohtaus tulee niin viekö se usein tajun välittömästi vai ehtiikö siihen usein reagoida ja esim omatoimisesti hälyttää apua? Voiko se kohtaus tulla myös yöllä nukkuessa vai pelkästään rasituksessa? Kumpi ylipäätään on yleisempää?

12

1190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onkohan mitään "sääntöä" ? Elätkö pelossa, että jostain syystä saisit sydänkohtauksen ?

      • Anonyymi

        Itselläni tuli rasituksen jälkeen levossa,enkä kyennyt soittamaan apua itselleni kun kännykkä oli eteisen pöydällä.Oli niin huono olo ja pissat meni alle ettei kyennyt käveleen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni tuli rasituksen jälkeen levossa,enkä kyennyt soittamaan apua itselleni kun kännykkä oli eteisen pöydällä.Oli niin huono olo ja pissat meni alle ettei kyennyt käveleen..

        Olipa paha kokemus !
        Olisiko syytä mennä vaikka sydänultraan ?

        Minulla on sellainen vika, että en pysty enää kuntoilemaan,
        enkä kävelemään kuin pienen matkaa, kun sydän alkaa sakata.
        En uskalla enää yrittääkään reippaita pitempiä matkoja kävellä,
        en edes kykene enää ja viimeisinä kertoina oli kauhea olo sen jälkeen monta tuntia.
        Olo tulee aina, kun syke nousee eli jotain tehdessä,
        pelkkä kävelykin saa sykkeen tietysti nousemaan ja sydän alkaa sakata.
        Ei kuuluisi niin vähästä.

        Kerran on taju mennyt yksin kotona, viimeinen ajatus ennen tajunnan menetystä oli
        että nyt kuolen. Kolme kertaa olen päätynyt ambulanssilla sairaalaan.
        Oireet alkoivat viisi vuotta sitten. Olen äskettäin päässyt eläkkeelle.
        Sydänkohtauksen merkkiä ei ole ollut verikokeessa.
        (En muista nyt sen labratutkimuksen nimeä)

        Sydäntutkimuksissa olen ollut useammankin kerran, syytä ei löydy sydämestä.
        Pieni aorttaläppävuotoon , mutta kardiologin mukaan sen ei vielä pitäisi haitata.
        Vika on kuulemma "toiminnallinen". Mietittyttää silti mikä on.
        Sydämen vajaatoimintaa ei kuulemma ole.

        Kerron siksi, että kaikenlaisia pahoja oloja voi tulla
        eikä se välttämättä ole kuolemaksi.
        Ne tulevat milloin tulevat, minulle on tullut ihan paikallaan istuessakin
        kaikessa rauhassa, ettei niitä voi kai etukäteen estää eikä pysty
        varautumaan, mutta suosittelen sydänultraa,
        ettei tarvitse murehtia mikä on vikana.
        Ehkä ei ole mitään ja se sinulla oli vain joku satunnainen ja yksittäinen juttu.

        En ole päässyt terveyskeskuksen kautta tutkimuksiin.
        Olen maksanut itse, koska hermon eivät kestänyt epävarmuutta jatkuvien sydänoireitten kanssa. Olen käynyt sekä Mehiläisen että Aavan kardiologilla. Molemmista on oikein hyvä kokemus ja sydänultra on helppo tutkimus, alle puoli tuntia,
        sen kun lepäilet vain, lääkäri "ultraa".
        Se on yksityisellä kallista, noin viitisensataa,
        mutta sydänoireet pitäisi aina tutkia.

        Onko olosi tapahtuneen jälkeen ollut normaali ?
        Onko sinulla verenpainemittari kotona,
        voisi seurailla, vaikka kerran viikossa mittauksena.
        Yritä saada lähete terveyskeskuksesta.
        Ota rauhallisesti ja voi hyvin !


    • Anonyymi

      Tähän on aivan mahdotonta antaa mitään vastausta, sillä totuus on juurikin se, että sydänkohtaus tulee kun on tullakseen ja se ei katso aikaa tai paikkaa. Yksi tilanne ei ole sen todennäköisempi kuin toinen. Vaikkakin asiaan toki saattaa vaikuttaa taustalla olevat sydänsairaudet ja niiden laatu. Monen kohdalla riski kasvaa niin fyysisessä kuin emotionaalisessa rasituksessa ja tietysti kova stressikin (pitkään jatkuessaan) voi ilman taustatekijöitä johtaa sydänkohtaukseen, kun vaikuttaa elimistöön niin kokonaisvaltaisesti.

      Omassa suvussani on molemmin puolin sydänsairauksia ja monet kuolleet sydänkohtaukseen. Tilanteet vaihdelleet hyvinkin paljon. Yksi kuoli hiihtoladulle saatuaan massiivisen sydänkohtauksen. Yksi tavallisen keskustelun aikana kesken lauseen ja oli kuollut jo ennen kuin kaatui lattialle. Yksi kuoli sydänkohtaukseen unen aikana. Yksi alle 30v mies äidin puolelta sai yllättäen sydänkohtauksen ja kuoli siihen samantien (hypertrofinen kardiomyopatia ja tämähän periytyy). Isoisäni sai 40 vuoden ajan vähän väliä sydänkohtauksia, sydämen toiminta heikkeni joka kerta aina vain enemmän ja hän kuoli viime kuussa kahdeksankymppisenä. Isoäiti sai infarktin ripustaessaan verhoja ikkunaan. Ja lista jatkuu.

      Itselläni on myös runsaasti sydänoireita ja nyt alkaa olla merkkejä siitä, että sydänkohtaus ei ole enää ehkä kovin kaukana (ja olen vasta 30v nainen). Kyllähän sitä väkisinkin pelkää, kun ei tiedä ennalta, kuinka tuskainen kohtaus mahtaa olla. Unen aikana tuleva infarkti tietysti armollisin.

      • Anonyymi

        Huhhuh ! Onpa suvullasi vaikea perintö. Itse ajattelen, että sydänkohtaus olisi (aika) armollinen. Luin jostain, ehkä Terveyskirjastosta, että kuolema tulee alta minuutin,
        ei ehdi tajuta juuri mitään, jos siis niin huonosti käy, että se hengen vie.
        Tsemppiä kaikille !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huhhuh ! Onpa suvullasi vaikea perintö. Itse ajattelen, että sydänkohtaus olisi (aika) armollinen. Luin jostain, ehkä Terveyskirjastosta, että kuolema tulee alta minuutin,
        ei ehdi tajuta juuri mitään, jos siis niin huonosti käy, että se hengen vie.
        Tsemppiä kaikille !

        Toivon mukaan kuolema tosiaan tulisi sydänkohtauksen iskiessä mahdollisimman nopeasti, eikä kohtaus olisi kivulias ja pitkäkestoinen.

        Kuinka ollakaan, vain kaksi viikkoa tuon aiemman viestini jälkeen sain tietää (holterin jälkeen) kärsiväni etenkin fyysisen ja emotionaalisen stressin aikana kammiotakykardioista, jotka ovat toki aina hälyttävä merkki ja kyse hengenvaarallisesta rytmihäiriöstä, jota ei terveessä sydämessä esiinny. Yleisvointini on romahtanut totaalisesti, ei ole voimia enää liikkua minnekään (ja liikkuminen onkin kielletty), enkä pysy kunnolla pystyssä huimauksen ja heikotuksen takia. Kardiologin mukaan todennäköisesti joku taustalla oleva sairaus on tuhonnut sydämeni ja nämä kammiotakykardiat johtavat kohdallani helposti kammiovärinään ja sydänkohtaukseen koska tahansa. Osasin odottaa jotain tällaista, mutta silti lamaannuin totaalisesti ja en pysty enää ajattelemaan mitään muuta kuin kuolemaa ja sitä, että sydämeni on viallinen ja asiaa ei voi korjata.

        Vanhemmilleni tämä oli myös paha isku, etenkin kun olen heidän ainoa lapsensa. Isäni menetti veljensä juurikin äkilliselle sydänkohtaukselle ja äitini taas hautasi vasta pari viikkoa sitten oman isänsä, joka kuoli sydänsairauteen.


    • Anonyymi

      Ultrassa ei tietääkseni näy suonien tukokset. Onko tehty varjoainekuvaus henklölle, joka oli yksityisesti kardiologilla.

      • Anonyymi

        Hei, olen se, joka kävi yksityisellä, eikö ultrassa näy sepelvaltimon tukokset ?
        Ymmärtäisin, että näkyy.
        Minulle ei ole tehty varjoainekuvausta, koska en saa lähetettä mihinkään
        terveyskeskuksesta, on niin pyttymäisen vaikea ja ihmistä mitätöivä lääkäri.
        Minua on kehotettu vaihtamaan lääkäriä. Kunpa jaksaisin vielä yrittää.
        Alan uupua.

        Varjoainekuvaus maksaa niin paljon yksityisellä, ettei ole varaa.

        Kävin pari vuotta sitten yksityisellä, jolloin tehtiin sydämen erittäin laaja TT-tutkimus,
        jonka aikana suihkutettiin nitroa suuhun (että suonet laajenevat ja näkyvät paremmin,
        sanottiin)
        Sain kovan päänsäryn siitä jälkeenpäin, mikä on kai aika tavallista,
        ja illalla todella kovan kivun palleaan laajalle alueelle,
        päivystysneuvonnasta kehotettiin lähtemään päivystykseen,
        mutta en kyennyt yksin sinne ja toivoin sen menevän ohi.
        Olin kaksinkerroin 7-8 tuntia ja ihmettelin nitroko sen aiheutti ?
        Luin myös netistää sydänvaivoista,
        ettei ole poissuljettua, että on kysymys sydämestä,
        jos saa kovan kivun palleaan.

        TT-tutkimuksessa Ei näkynyt kuin aorttaläppävika, mikä kuulemma "ei vielä tuki aorttaa haittaavasti".
        Hyvähän se lääkärin sanoa, kun se on läppävika minulla, ei hänellä.

        Minkälainen se varjoainekuvaus on ? Miten siihen valmistaudutaan ja kauanko se kestää?
        Tehdäänkö se vain sydämeen vai koko kropan verisuonistoon, vai molemmat vaihtoehdot ?

        Olen itsekin ajatellut, että häikkä tai tukos voi olla muualla
        mutta koko vartalon varjoainekuvaus yksityisellä maksaa tänä päivänä varmaankin 5000 euroa. Liian kallista.

        Olen veroja maksanut ikäni ja pettynyt rankasti, kun apua tarvitsisin, en saa.


    • Anonyymi

      Silloin kun mulla on maha kipeä niin se säteilee rintaan.Oon joutunut muutaman kerran soittaa ambulnassin koska silloin on ollut tosi lähellä tajunnan menetys.Missään asennossa ei ole hyvä olo vaan yrittää pysyy tajuissaan.Kerran jouduin menee päivystykseen rintakivun takia ja sain sairaalassa ollessa ottaa kipulääkkeitä puolen tusinaa lyhyen ajan sisällä.Sit pääsin pois kun alkoi ne kipulääkkeet tehoo. Ikää mulla on 44-vuotta.Sydämestä ei ikinä ole löytynyt mitään vikaa.Se mahakipu vaan sattuu sätelee rintaan asti.

      • Anonyymi

        Totta, maha- ja suolistovaivat voivat häiritä sydämen toimintaa.
        Minulla on koko paksusuoli "kiemuraista serpentiininmallista", se aiheuttaa ummetusta ja vyötärön kohdalla paksusuoli on erittäin mutkallinen ja vaikea,
        suolen sisältö pakkaantuu siihen joka päivä ja aiheuttaa kipuja ja sydänhäiriöitä.
        En voi syödä kuin hyvin pieniä annoksia ja vain tiettyjä ruokia.


    • Anonyymi

      Sydänkohtaus voi olla kivulias tai kivuton. Se voi antaa ennakko-oireita tai olla antamatta ennakko-oireita. Joillain ihmisillä todetaan ruumiinavauksessa, että he ovat tietämättään (tai eivät ainakaan ole hakautuneet hoitoon) sairastaneet sydänkohtauksia. Joku menettää tajuntansa lähes heti ja saa sydänpysäyksen - ja kuolee, ellei elvytystaitoinen ihminen ole läsnä. Joku toinen kärventelee pidempään oireidensa kanssa. Siitäkään ei ole takuuta, että lähestyvä sydänkohtaus pystyttäisiin ennustamaan, vaikka ihminen kävisi tutkimuksissa vähän ennen sydänkohtausta.

      Sydänkohtaus liittyy sepelvaltimotautiin, mutta samanlaisen ja hoitamattomana yhtä tappavan oireiston voi saada terveeseen sydämeen ja verisuoniin. Takotsubo-kohtaus johtuu psyykkisestä järkytyksestä (tai jopa innostuksesta) ja on yleisempi vaihdevuodet ohittaneilla naisilla.

      Jos sinulla on todellinen syy pelätä sydän- ja verisuonisairauksia, niin hakeudu tutkimuksiin ja hoitoihin. Esim. verenpaineen ja kolesterolin hyvästä hoidosta on ennaltaehkäisevää hyötyä. Jos tupakoit, lopeta. Jos vain pelkäät, niin pelosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Et ennakkoon tiedä, mitä ja miten elämässä tulee tapahtumaan.

      https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00086

      https://sydan.fi/fakta/sarkyneen-sydamen-mysteeri/?gclid=EAIaIQobChMI47LPrbGy8AIVlJftCh2bYw0IEAAYASAAEgKhyvD_BwE

    • Anonyymi

      Sydän oireilee, kenellä, niin se olo on niinkuin lyijynraskas, eikä jaksa tehdä mitään. Tai jos painaa hampaat irvessä tuutista tavaraa töissä tulemaan, sitä voipi jäähä homma ikävästi kesken kun tipahtaa kesken kaiken.
      Huippaa, väsyttää ettei jaksaisi sitä painavaa jalkaansa siirtää. Semmoinen oo, niin siihen pitää reagoida.
      Sitten on erikseen nuo sepelvaltimojutut: ne väsyttää, sekä rinnasta koskee. Niissä kipu alkaa klassisesti ainakin minulla, käsivarren yläosasta, leviää hartia-niska välille, leukaperiin. Ja sitten sykkeen mukana kipu voimistuu voimistumistaan rinnassa jossain syvällä, joka sykähdys on ikävämpi kuin edellinen, ja kipu leviää, laajenee.
      Puhumaan ei pysty, ei liikkumaan. Sitä vaan odottaa meneekö ohi.
      erään helteisen yön aamuyön istuin sängyllä, mietin onko minusta myöhemmin enää minnekään.
      Tässäpä kirjoitan, oli viikkojen väsymys jälkeen päin, eikä tykännyt rasituksesta, mutta niin pahasti ei ole ottanut pumpusta sen jälkeen.
      Toinen ihminen joka oli petissä, ei soittanut apua minulle. Ja siksipä onkin entinen ystävä.
      Ihan kiva ettei ollu vielä silloin aika. Kohta seitsemän vuotta. Melko vähin oirein. Tupakoinnin pistin minimiin.
      Herkkuja syön, mutten kovaa rasvaa kovin paljoa. Töissä käyn, helteillä on raskasta. Kova pakkanenkaan ei tunnu hyvälle.
      Mutta ei se elämä mielellään helposti lopu. Jos kuka käyttää enemmän alkoholia, se on pumppuhommien kaverina hyvin huono.
      Itse otan harvemmin ihan yhden annoksen, jätän ne muut annokset ottamatta, juuri siksi että elämässä kaikki muu on tärkeämpää kuin alkoholi.
      Ja kun tekee, liekö pakko reuhtomalla repiä. Kerkiää sitä laskut maksaa liksan tullessa vaikkei itseään tapa repimällä. Kantaa pienempinä lasteina. Järkiperäistää tekemistä, ettei leiki olevansa voimanostaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      468
      3406
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      462
      3401
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      138
      2955
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2272
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2140
    6. 199
      1520
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1387
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      98
      1261
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      87
      1254
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe