pyörän vaihteet

Anonyymi

Paljonko riittäisi vaihteita kuntopyöräilyyn asfaltille, ja pitkille matkoille, pärjäisköhän 7 vaihteisella, pääseekö isojakin ylämäkiä, eli kaupunkipyörällä?

21

99

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nuo on mielipidekysymyksiä ;)

      Joku haluaa pitää kadenssin koko ajan jossain vaikkapa vajaan satasen tuntumassa, kun taas toisen mielestä yksivaihteisella tulee paras harjoitus :) ..ja kumpikin näkemys on oikea ;)

    • Anonyymi

      Ilman muuta perinteinen mummopyörä sillä ethän ole mikään pullapoika.

    • Anonyymi

      Varmasti pärjää. Vaihteiden määrällä ei ole niinkään merkitystä vaan vaihteiden välityssuhteilla.

      • Anonyymi

        Poljen isoja ylämäkiä ja aika pitkiä matkoja, 7 vaihteinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poljen isoja ylämäkiä ja aika pitkiä matkoja, 7 vaihteinen?

        Tuossahan sanotaan, että ei niinkään vaihteiden määrä vaan niiden välityssuhde. Varmasti pärjää vähemmälläkin määrällä kuin 7 kpl, jos pienemmällä vaihteella pääsee mäet hyvin ylös ja suurimmalla vaihteella alamäet jouhevasti alas.

        Itse ottaisin 10 tai 11 vaihteisien tai sitten jopa tuplaten, jotta on enemmän välityksiä eri tilanteisiin.


    • Anonyymi

      Pitkiä lenkkejä voi ajaa fiksilläkin, mutta se ei ole kovin suositeltavaa aloittelijalle. Vaihdemäärää tärkeämpi on kuitenkin hyvä geometria ja tasapainoinen ajoasento, eli käytännössä maantiepyörä. Älä kuitenkaan osta kisakireää kilpapyörää, vaan vähän rennommalla geometrialla tehty.

      Pitkään kilpailu piti huolen, että aloittelijan maantiepyörän sai tasarahalla 1000 €. Tänä keväänä on ollut paljon vähemmän tarjouksia, kuin normaali keväänä. Käytettyjä vaihtoehtoja kannattaa siis harkita.

      Kun on löytänyt geometrialtaan hyvän ja oikean kokoisen pyörän, voi miettiä sitä osasarjaa ja vaihteita. Perus valinta on nykyään 2x11, mutta pyöriä tehdään toki muillakin vaihtoehdoilla, kuten 1x11, 2x10 ja 2x12.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Eri palstoilla on vannottu Konan nimeen. Siellä suositellaan esim. Kona Rove pyörää. Onko siitä mihinkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri palstoilla on vannottu Konan nimeen. Siellä suositellaan esim. Kona Rove pyörää. Onko siitä mihinkään?

        On toki jollei osta alurunkoista, se on epämukava täristin. Teräsrunkoinen painavampi mutta muuten parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri palstoilla on vannottu Konan nimeen. Siellä suositellaan esim. Kona Rove pyörää. Onko siitä mihinkään?

        Konna Rove-sarja on juuri tuollaisia vähän rennompia maantiepyöriä, jotka sopivat aloittajan tarkoitukseen. Konan mallit vaihtelevat vuosittain, joten pelkkään mallinimeen tuijottaminen ei riitä.

        Jos päädyt Roveen, niin ST versio, ei AL:ää. Teräsrunko on mukavampi ajaa kuin alumiininen.


    • Anonyymi

      Hanki vanhat perinteiset varvakoukut polkimiin, jos ei ole lukkopolkimia ja kenkiä.

      Saat lisävoimaa jyrkkien ylämäkien nousuun. Ei tarvitse usein edes vaihtaa pienemmälle. Remmit jollekin vakiokireydelle niin että lähes tasapohjaiset lenkkarit saa ongelmitta irti ja paikalleen ilman remmien säätöä.

      Ei ole täydellistä, mutta helpottaa valtavasti ja kunto nousee kun levänneet takareisilihaksetkin (ja nilkat) saa välillä mukaan. Jossakin vaiheessa rupeat oikein hakemalla hakemaan reittejä, joissa on paljon haastavia ylämäkiä.

      • Anonyymi

        Lukkopolkimet ja kengät kannattaa liikkeessä tingata samaan kauppaan. Huomattava, ettei parempiin polkupyöriin koskaan kuulu polkimet, vaan ne ostetaan erikseen. Tämä sen takia, että kullakin on mieltymyksensä erilaisten polkimien suhteen.

        Itse esimerkiksi käytän Lookin polkimia maantiellä ja Wellgoa maastossa. Joten on vain kahden laisia kenkiä, kun pyöriä on useampia.

        Pyörien hinnoissa ei ole hirveästi liikkumavaraa varsinkaan keväällä, mutta varusteiden hinnoissa osana kokonaisuutta on enemmän. Oleellisia muita tavaroita, joita kannattaa paketoida samaan kauppaan, jos sellaisia ei ole ennestään, ovat:
        - varasisuri
        - pieni pumppu
        - jalkapumppu mittarilla
        - yleistyökalu
        - kypärä
        - pullotelineet ja pullot
        - ajopaita selässä olevin taskuin
        - ajohousut henkseleillä ja pehmikkeellä
        - ajohanskat
        - sadetakki
        - led-valot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukkopolkimet ja kengät kannattaa liikkeessä tingata samaan kauppaan. Huomattava, ettei parempiin polkupyöriin koskaan kuulu polkimet, vaan ne ostetaan erikseen. Tämä sen takia, että kullakin on mieltymyksensä erilaisten polkimien suhteen.

        Itse esimerkiksi käytän Lookin polkimia maantiellä ja Wellgoa maastossa. Joten on vain kahden laisia kenkiä, kun pyöriä on useampia.

        Pyörien hinnoissa ei ole hirveästi liikkumavaraa varsinkaan keväällä, mutta varusteiden hinnoissa osana kokonaisuutta on enemmän. Oleellisia muita tavaroita, joita kannattaa paketoida samaan kauppaan, jos sellaisia ei ole ennestään, ovat:
        - varasisuri
        - pieni pumppu
        - jalkapumppu mittarilla
        - yleistyökalu
        - kypärä
        - pullotelineet ja pullot
        - ajopaita selässä olevin taskuin
        - ajohousut henkseleillä ja pehmikkeellä
        - ajohanskat
        - sadetakki
        - led-valot

        Juu. Jos kuuluu pyörittäjien ryhmään niin lukkopolkimet on tosi hyvät, jos vain suinkin pystyy elämään niiden kanssa. Tuo pyöritys on yksinkertaisesti niin paljon parempaa lukkojen kanssa. Lukkopolkimien autuus aukeaa vasta isommilla treenimäärillä, kun oppii hyödyntämään niitä ja pyöräilykunto kehittyy lukkopolkimilla pyörittämiseen.

        Toisaalta jos taas 1-vaihteisella vaarinpyörällä/cruiserilla tulee omasta mielestä paras lenkki, niin siinä hommassa lukot eivät ole yhtä tarpeelliset kuin yllä olevassa tilanteessa. Siinäkin ne on ihan jees.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Jos kuuluu pyörittäjien ryhmään niin lukkopolkimet on tosi hyvät, jos vain suinkin pystyy elämään niiden kanssa. Tuo pyöritys on yksinkertaisesti niin paljon parempaa lukkojen kanssa. Lukkopolkimien autuus aukeaa vasta isommilla treenimäärillä, kun oppii hyödyntämään niitä ja pyöräilykunto kehittyy lukkopolkimilla pyörittämiseen.

        Toisaalta jos taas 1-vaihteisella vaarinpyörällä/cruiserilla tulee omasta mielestä paras lenkki, niin siinä hommassa lukot eivät ole yhtä tarpeelliset kuin yllä olevassa tilanteessa. Siinäkin ne on ihan jees.

        Käytännössä suurin hyöty on se, että ei tarvitse tarkkailla jalkojen sijaintia.
        Se on suuri mukavuustekijä. Toki kisakuskit jonkun verran myös pyörittelevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä suurin hyöty on se, että ei tarvitse tarkkailla jalkojen sijaintia.
        Se on suuri mukavuustekijä. Toki kisakuskit jonkun verran myös pyörittelevät.

        Lukkopolkimilla pyöräilijät kärsivät usein polviongelmista juuri tuosta johtuen. Polvet jäytää tismalleen samaa rataa kun jalat ovat millilleen samalla kohtaa polkimilla aina. Normaalisti polkevilla tulee luonnollista variaatiota, eivätkä polvet kärsi.

        Kannattaa käyttää piikeillä varustettuja flättipolkimia kovapohjaisilla pyöräilykengillä jotka on suunniteltu juuri normaalipolkimille. Sellaisilla voi myös kävellä normaalisti. Sellaisilla polkimilla voi myös käyttää joskus vaikka vaelluskenkiä eikä tarvitse vaihtaa kenkiä kesken kaiken jos haluaa jossain luontokohteesa patikoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukkopolkimilla pyöräilijät kärsivät usein polviongelmista juuri tuosta johtuen. Polvet jäytää tismalleen samaa rataa kun jalat ovat millilleen samalla kohtaa polkimilla aina. Normaalisti polkevilla tulee luonnollista variaatiota, eivätkä polvet kärsi.

        Kannattaa käyttää piikeillä varustettuja flättipolkimia kovapohjaisilla pyöräilykengillä jotka on suunniteltu juuri normaalipolkimille. Sellaisilla voi myös kävellä normaalisti. Sellaisilla polkimilla voi myös käyttää joskus vaikka vaelluskenkiä eikä tarvitse vaihtaa kenkiä kesken kaiken jos haluaa jossain luontokohteesa patikoida.

        No ei. Polviongelmat johtuvat liian suuresta momentista, eli runtataan liian isolla vaihteella väkisin. Sopiva kierrosnopeus on lähellä 100 rpm.

        Lukkopolkimissa on mahdollisuus saada jonkin verran vapaaliikettä tai sitten täysin kiinteä asento. Esimerkiksi Lookin maantiepolkimiin on kolme erilaista klossia (palikkaa kengännpohjaan) sen mukaan, miten kuski haluaa liikerataa kengälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei. Polviongelmat johtuvat liian suuresta momentista, eli runtataan liian isolla vaihteella väkisin. Sopiva kierrosnopeus on lähellä 100 rpm.

        Lukkopolkimissa on mahdollisuus saada jonkin verran vapaaliikettä tai sitten täysin kiinteä asento. Esimerkiksi Lookin maantiepolkimiin on kolme erilaista klossia (palikkaa kengännpohjaan) sen mukaan, miten kuski haluaa liikerataa kengälle.

        Tässä on Verkkiksen listaa. Eli Lookin Keo polkimiin saa 0°, 4,5° ja 9° vaihtoehdot.

        https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/9566d/Polkupyoran-polkimet/products?query=Look Klossit


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eturattaita on hyvä olla kaksi. Suomessa kolmansillekin sukupuolille vaaditaan suuria ylämäkiä.

      • Anonyymi

        Maantiepyörissä käytetään 2x11, jotta saadaan pyöritysnopeus aina lähelle 90-100 rpm. Maaston mukaan sitten valitaan sopivat välitykset.


    • Anonyymi

      Itselläni oli sittemmin varastetussa pyörässä 3x7 vaihdetta, mutta varmaan kolmasosaa niistä käytin ajon aika yhteensä alle 10 prosenttia matkasta.
      Monet vaihteethan ovat välityssuhteiltaan lähes päällekkäisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      165
      4428
    2. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      26
      3203
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      138
      2721
    4. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      25
      2328
    5. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      60
      2204
    6. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1918
    7. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      31
      1724
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      39
      1705
    9. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      64
      1320
    10. Murtautuminen uimahalliin

      17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      34
      1181
    Aihe