Kuluttajariitalautakunnan päätöksen kesto

Anonyymi

Hei! Kyselen nyt ihan omalla alotuksella, kuinka kauan on mennyt päätöksen saamisessa laina-asiassa kuluttajariitalautakunnasta? Itse laitoin asian sinne 12/2019, kirjattu tammikuussa 2020 vastaanotetuksi, kirjeenvaihto käyty 2/2020. Eikä vieläkään mitään kuulu, junnaa kirjeenvaihtokohdassa. Eikö nämä mene järjestyksessä käsittelyt? Vai kerääkö ne yhteen kaikki samaan asiaan liittyvät ja sitten käyvät kaikki läpi kerralla? Oon ymmärtäny että jotkut saaneet nopeastikin päätöksiä ja siksi ihmettelen... joten jos kellään tuoreita kokemuksia, niin olisi kiva kuulla!

27

4478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kylläpäs sulla kestää. Muutama itsellä jo ratkaistu 11.11.2019 jätetty ja päätös tuli 26.11.2020. Toisessa meni 11.11.2019 - 19.10.2020. Loput olen vasta tehnyt 2020 puolella ja niissä varmaan ruuhkaa riittää koronasta sekä varmaan julkisuuden takia monet laittaneet lainojaan tänne. Kyllähän tuossa alussa itselle ainakin ilmoitettiin, että keskimääräinen käsittelyaika on 18kk.

    • Anonyymi

      Lisäyksenä vielä edelliseen viestiini niin nuo omat meni ainakin "suppealla" käsittelyllä läpi eli asia esiteltiin pelkästään yhdelle henkilölle, joka ratkaisi asian minun hyväkseni. Jos asia menee lautakunnan täysistuntoon kestää siinä varmaan pidempään.

    • Anonyymi

      Mulla on pelko et en saa hyvityksiä sillä päätöksellä, ja siksi kestää ja se stressaa.’ Tein valituksen itse, muuten sen alkuperäsen pohjan mukaan, vaadin sen max 50% korkoa ennen tuota 20% korkokattoa ja sitten 20% kun tuli se uusi korkokatto. Olin siis sen jälkeen mennyt nostamaan uutta lainaa. Ja jotenkin miettinyt menikö tässä vituiksi ja en saakaan toivomaani päätöstä koska sovelsin.
      Kuluttajaneuvonnasta eivät silloin ehtineet auttaa, niin laitoin itse.
      Onneksi olen nyt velan maksanut. Olisi myös toinen laina jota edelleen on maksamatta, mutta korko on nyt pudotettu alas, aiemmin ollut yli 100. Ja jotenkin mietin etten toista kehtaa laittaa, mutta näköjään kehtaa muutkin niin miksei!

    • Anonyymi

      Vuosi meni, että ilmoittivat auttavansa neuvotteluissa. Nyt aikaa kulunut 1 1/2 vuotta kirjeenvaihto-kohdassa. Eivät ole vastanneet, kun kysyin vaikuttaako menossa oleva Suomilimiitin sopimus minun asiaan.

      • Anonyymi

        Ei mulle ole koskaan mitään tuollaista kommenttia tullut, ainoastaan silloin yli vuosi sitten se että asia vastaanotettu ja sitten pyysivät vastapuolelta vastineen. Itse en enää kommentoinut tuon jälkeen vaikka olisi saanut. Ja tosiaan siitä asti vaan seisonut...sielä ylhäällä on linkki ”siirrä käsittely asiamiehelle”, mitähän se tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mulle ole koskaan mitään tuollaista kommenttia tullut, ainoastaan silloin yli vuosi sitten se että asia vastaanotettu ja sitten pyysivät vastapuolelta vastineen. Itse en enää kommentoinut tuon jälkeen vaikka olisi saanut. Ja tosiaan siitä asti vaan seisonut...sielä ylhäällä on linkki ”siirrä käsittely asiamiehelle”, mitähän se tarkoittaa?

        Tarkistin oman asiani: asiointi kuluttajariita ja omat asiat. Siellä näkyy kaikki kirjeenvaihto. Minulla ei kyllä näy mitään tuollaista asiamies-kohtaa. Tammikuussa viesti, että jatkavat asian hoitoa...


    • Anonyymi

      Laitoin toukokuussa ratkaisupyynnön. Tällä viikolla tuli sposti että asia on kirjattu. Kun menen sivuille, lukee asian alla kirjeenvaihto. ”Kirjattu xx.xx.xx. Määräpäivä 25.6.2021” Mikä määräpäivä? Onko ne siis laittaneet ilmoituksen sinne firmaan ja heidän pitää vastata tuohon mennessä? Vai pitääkö mun tehdä jotain? Missään ei lue mitään lisätietoa että mitä toi pvm koskee... Spostiini ei ole vastattu.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti tuossa kyse nimenomaan siitä, että vastapuolen vastaus tuohon pitää tulla 25.6.2021 mennessä.


    • Anonyymi

      Tänään tuli vuosipäivä yhden asian jättämisestä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Viime elokuussa on viimeiset merkinnät tuossa asiassa eli tässä sitä edelleen odotellaan päätöstä varmaan ensi vuoteen..

      • Anonyymi

        Todennäköisesti. Oma asiani olen laittanut tuonne yli 18kk sitten eli v. 2019 ja nyt on 17kk siitä, kun asia on kirjattu vastaanotetuksi. Keskimääräinen aika on sen 18kk kirjauksesta, tai sen kuluessa pitäisi päätöksen tulla. Edelleen kirjeenvaihossa tääläkin. Eiköhän sieläkin kohta ala kesälomat joten pelkään että menee syksyyn...:/ ja tosiaan, kovasti päätöstä jo odotan vaikka voihan se olla, että päätös onkin vastapuolen hyväksi vaikka kovasti näitä korkeita korkojuttuja kehoittavat tuonne laittamaan. En yhtään tiedä kuinka hyvin asia olisi pitänyt perustella ja Mitä on kohtuullista vaatia, koska lukee myös että jos vaatii liikaa, voidaan vaatimus hylätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti. Oma asiani olen laittanut tuonne yli 18kk sitten eli v. 2019 ja nyt on 17kk siitä, kun asia on kirjattu vastaanotetuksi. Keskimääräinen aika on sen 18kk kirjauksesta, tai sen kuluessa pitäisi päätöksen tulla. Edelleen kirjeenvaihossa tääläkin. Eiköhän sieläkin kohta ala kesälomat joten pelkään että menee syksyyn...:/ ja tosiaan, kovasti päätöstä jo odotan vaikka voihan se olla, että päätös onkin vastapuolen hyväksi vaikka kovasti näitä korkeita korkojuttuja kehoittavat tuonne laittamaan. En yhtään tiedä kuinka hyvin asia olisi pitänyt perustella ja Mitä on kohtuullista vaatia, koska lukee myös että jos vaatii liikaa, voidaan vaatimus hylätä.

        Jep, itse vaadin kohtuullistamista kuluttajaneuvonnan ohjeiden mukaisesti, joten en mielestäni ole ainakaan liikoja vaatinut. Ja jos on vaatinut liikaa niin sieltä tulee sitten suositus paljonko se hyvitys olisi. Näin ainakin olen ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, itse vaadin kohtuullistamista kuluttajaneuvonnan ohjeiden mukaisesti, joten en mielestäni ole ainakaan liikoja vaatinut. Ja jos on vaatinut liikaa niin sieltä tulee sitten suositus paljonko se hyvitys olisi. Näin ainakin olen ymmärtänyt.

        Joo niin minäkin ja koitin perustellakin, mutta kukaan ei neuvonut mua mitä sinne pitää kirjottaa eikä missään lukenut tarkalleen, eikä kuinka hyvin pitä perustella. Kuluttajaneuvonta vaan ilmoitti että tee vaatimus. Sen ekan vaatimuksen suoraan firmaan, tein tismalleen kuten kuluttjaneuvonnan sivuilla on, lautakuntaan kirjoittelin sitten omin päin. Mutta silti, epäilyttää, kun vastapuolelta tuli pitkät pätkät perusteluja miksi 216% korko on kohtuullinen. En itse enää vastannut, koska ei ollut omaan alkuperäiseen asiaan mitään lisättävää. Mutta kun sitä toivoo, että jotain hyvitettäisiin ja sitä piti niin itsestäänselvänäkin, niin nyt kun asia vaan kestää ja kestää ikuisuuden, pelkään että en olekaan se joka tässä asiassa voittaa.


    • Anonyymi

      Suomalaisen byrokratian ilmentymä koko Kuluttaja-asiamies & -lautakunta. Suomessa pyörii perintätoimistot ja ulosotto sekä näiden viheliäisten vippipuljujen laskutus muutamien päivien aikataululla kiivaasti mutta kun lähdetään hakemaan niihin oikeutta ja kohtuutta niin sitten se kestääkin vuosikaupalla! Ei tässä maassa toimi systeemit, köyhät saa kitua ja keinotella kun laskut tulee rivakasti ja vähät roposet vasta aikojen kuluttua -jos silloinkaan-. SaMariini sentään saa veronmaksajien piikkiin aamupalat ja ateriat joka päivä heti kun nälkä yllättää.

    • Anonyymi

      Toimin juridisena neuvonantajana lukuisalle vippiyhtiölle ja kaikille niistä olen sanonut että älkää missään nimessä suostuko esitettyihin korkojen korjauksiin yms. Monikaan vippaaja ei välttämättä ymmärrä sitä tosiseikkaa että kuluttajariitalautakunta ei anna oikeudellsesti sitovia päätöksiä eli ts. niillä voi pyyhkästä p e r s e t t ä !!!

      • Anonyymi

        Väärin. Lautakunnan päätöksiä noudatetaan hyvin näissä vippipaikoissa, koska jos eivät noudata, tietävät että on riski että kuluttaja vie asian oikeuteen ja silloin häviävät. Myös jos pikavippi menee ulosottoon ja tulee haaste, niin mikäli kuluttaja siinä vaiheessa riitauttaa törkeät kulut, ne mitätöidään tai ainakin alennetaan. Montako vippi firmaa löydät mustalta listalta? Se kertoo jo siitä, että hyvin on noudattaneet. Tässä voi myös miettiä, miksiköhän jw yhtiötkin ja se euro24(?) suostuivat kuluttaja-asiamiehen kanssa sovintoon eivätkä lähteneet oikeuteen. Googlaamalla löytyy näitä tapauksia kyllä.


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään asia edennyt esittelyjonoon taikka jopa päätökseen?

      • Anonyymi

        Ei. On mennyt jo yli sen ajankin missä keskimäärin sen päätöksen piti tulla, eli yli 18kk. Aion nyt elokuussa soittaa ja kysyä kyllä että kauanhan vielä menee…Ärsyttää, koska olen lukenut että osa saanut päätöksen vastaavista asioista paljon nopeammin, nyt siis lähiaikoina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. On mennyt jo yli sen ajankin missä keskimäärin sen päätöksen piti tulla, eli yli 18kk. Aion nyt elokuussa soittaa ja kysyä kyllä että kauanhan vielä menee…Ärsyttää, koska olen lukenut että osa saanut päätöksen vastaavista asioista paljon nopeammin, nyt siis lähiaikoina.

        Näistähän on oikeusministeriö antanut noottia, mutta ei siitä ole ollut apua käsittelyajoissa. Tuntuu että nää venyy vaan entistä pidemmälle..


      • Anonyymi

        Tänään kysyin omasta asiastani ja sieltä ilmoitettiin, että on esittelyjonossa. Muuta tietoa en saanut...


    • Anonyymi

      Esittelyjonoon tänään, jätetty kai joulukuussa 2020.

    • Anonyymi

      Minua ei ole haitannut, että käsittely kestää. Kun sen aikana ei ole tarvinnut maksaa yhtään mitään kun alkuperäinen tarjoaja on laittanut ystävällisesti asian jäihin siksi aikaa.

    • Anonyymi

      Kaksi vuotta tasan meni päätökseen. Päätös, että joutuvat laskemaan koron yli puolella. Noh, heti kys. lainanantaja lähettää ihan random- laskun ja uhkaa ulosotolla. Ei auta kuin jatkaa asian selvittämistä....

    • Anonyymi

      Millainen kesto teillä on viime aikoina ollut päätösten saamisessa? itsellä asia ollut vireille elokuusta 2021 asti, eli pian kaksi vuotta.... Aluksi ilmoittivat, että noin vuoden jono, sitten 1,5 vuoden, nyt viimeksi sanottiin että pari vuotta. Tuleekohan ratkaisua koskaan...

    • Anonyymi

      Itsellä on kirjeenvaihdon jälkeen ollut hiljaisuutta puolitoista vuotta, silläpä tuli etsittyä tämä ketju.

    • Anonyymi

      Meillä autoriita laitettu 10/22. Viime viikolla eteni esittelyjonoon. Onko täällä tietoa että kuinka kauan tuossa esittelyjonossa menee ja kuinkahan kauan menee vielä tästä siihen että saadaan päätös? Vois tuolla sivuilla olla joku aika-arvio edes jokaisen kohdan kohalla erikseen. Auto seisonut käyttökelvottomana. Auton moottori hajos kaupoista 2kk myöhemmin, tätä ennen hajosi tyyliin kaikki lisävarusteet. Ekat niistä jo samana päivänä kun se ostettiin. Olisi kiva tietää kuinka kauan tässä joutuu vielä jännittämään. Haluais tosta romusta eroon jo tavalla tai toisella.

    • Anonyymi

      Asia ollut vireillä 23 kuukautta ja viimeisestä kirjeenvaihdosta on nyt kulunut 21 kuukautta. Ei ole edennyt edes siihen esittelyjonoon.

    • Anonyymi

      34kk täynnä ja meni esittelyjonoon pienellä kyselyllä mikä kestää... Nyt sitten odotellaan päätöstä vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe