Elämme paskassa maailmassa

Anonyymi

Täällä annetaan pelkästään sille joka ei pyydä yhtään mitään. Jos pyydät joltakulta jotain, vaikka aikaa sosiaaliseen kanssakäymiseen, et saa mitään ja sinut jätetään yksin. Jos taas haluat olla yksin, kaikki rynnivät puheillesi, etkä saa yhtään aikaa rauhoittua. Tämän takia et saa koskaan mitään silloin kun sitä eniten tarvitsisit.

Mietin joskus, miksi näin on, ja syy on ihmisten itsekkyys. Ihminen haluaa vain ottaa sen minkä itse tarvitsee ja kysyy sitä muilta silloin kun itsestä siltä tuntuu. Sen sijaan hän ei halua antaa muille mitään ilman että siitä jotain hyötyisi, joten jos joku häneltä sitä pyytää, on pyynnön lopputulos nolla.

Moni jää yksin jo teini-iässä, koska putoaa pois tästä itsekkäiden sosiaalisten suhteiden verkostosta, jossa luokkakaverien kanssa hengataan vain koska nämä ovat "cool" ja heidän joukossaan näytät itsekin "coolilta". Silti vain niissä ympyröissä mukana oleva voi olla "cool", joten kerran pois pudonneella ei enää ole takaisin asiaa. Syrjäytynyt syrjäytyy entistäkin enemmän, masentuu ja katkeroituu.

Toinen suuro ongelma on se, ettei yhteiskunta nykyisellään hyväksy heikkoutta. Se näkyy meidän ihanteissa, joita ovat partaveitsen terävä äly, tuottavuus ja huippuunsa trimmattu lihaksikas kroppa. Jos siis näytät heikkoutesi muille, olet yhteiskunnan ihanteiden vastainen, etkä sen takia muille haluttava. Sellainen ihminen on nyky-yhteiskunnassa sinkku syntymästä kuolemaan, koska parinvalinta perustuu "cooliuden" lisäksi vain näihin superihmisen ihanteisiin.

Moni kompensoi yksinäisyyttä virtuaalisella sosiaalisella kanssakäymisellä, mistä on tullut sosialisoinnin uusi normi. Se vaatii ihmiseltä vähemmän kuin kasvokkain tapaaminen, koska WhatsApp viesteihin ei tarvitse välittömästi vastata, vaan voi paeta omien yksityisten harrastusten pariin tai jopa vaihtaa keskustelukumppania hetkeksi. Nykyään puhutaankin samaan aikaan useiden ihmisten kanssa, koska yhteen ihmiseen keskittyminen olisi liian työlästä. Deittimarkkinat ovat täynnä ghostaamista ja äkkipikaista parinvaihtoa. Kukaan ei ole enää kenellekään millään tavalla erityinen.

Eipä siis ihme jos tunnet olosi yksinäiseksi. Yksinäisyys on uusi normaali, jo kauan ennen koronapandemian alkua. Koet ettet kuulu joukkoon, koska olet poisputoaja. Koet ettei kukaan ymmärrä, koska et ole erityinen kenellekään, eikä kukaan jaksa nähdä vaivaa sinua ymmärtääkseen. Koet että olet yksin, koska kukaan ei tahdo nähdä kasvotusten vaan kaikki korvaavat sen virtuaalisella kanssakäymisellä jonka joudut jakamaan mahdollisesti kymmenien itsellesi tuntemattomien henkilöiden kanssa. Koet että sinulta puuttuu rakkautta, koska kaikki nämä seikat estävät rakkauden löytymisen.

Nykyinen järjestelmä nakertaa ja radikalisoi. Ihmisten empatia toisia kohtaan kuolee pois, koska ihmiset joutuvat toistensa kaltoin kohtelemiksi. Kun ihmisille ei anneta oikeutta tunteisiin, he kovettavat sydämensä ja rupeavat itsekin kaltoinkohtelijoiksi. Moraalin puutteesta tulee heille uusi normi, jossa ei heidän omasta mielestään ole mitään erikoista. Siksi he vielä ennestään ruokkivat sitä kehää, joka kurjisti heidän oman elämänsä.

Tulevaisuudessa tullaan näkemään valtavaa yhteiskunnallista epävakaisuutta ihmisten psyykkisen pahoinvoinnin tähden. Ääriliikkeet voimistuvat ja imevät voimaa ihmisten näköalattomuudesta. Nihilismi ja machiawellismi voivat hyvin. Niinpä et voi kaiken tämän keskellä luottaa enää tulevaisuuteen, koska tulevaisuus on epävakaa.

Muutos lähtee sinusta itsestäsi, eli vääristyneiden ajattelumallien oikomisesta. Yksinäinen ei aina ole syypää omaan yksinäisyyteensä, koska hän on poisputoaja, erilainen ja huono-onninen. Yksinäisellä on oikeus olla heikko ja näyttää tunteensa, eikä yksinäisen todellakaan tarvitse myötäillä muita ihmisiä ja elää heidän ehdoilla. Jos joku pyytää jotain, harkitse voitko antaa, koska äärettömällä itsekkyydellä on valtava hinta henkisen pahoinvoinnin muodossa. Henkinen pahoinvointi puolestaan on voima joka määrittää ison osan yhteiskuntien ja koko maailman tulevaisuudesta. Miksi juuri sinä et ottaisi henkistä pahoinvointia vakavasti?

20

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloituksessa melko tiivis paketti siitä missä mennään. Paskassa uidaan.

    • Anonyymi

      Minä luulen että ihmiset eivät ota henkistä pahoinvointia asiakseen koska heitä pelottaa.

    • Anonyymi

      Hyvä analyysi yhteiskunnan tilanteesta. Olen suhtautunut näihin ilmiöihin kriittisesti pitkään.



      poiuuyyyuuy

      • Anonyymi

        Teen taidetta valoisalla myönteisellä tunteella ja olen saanut kohdata melkoista vastarintaa.


        ppoioiuuu


    • Anonyymi

      Aika hyvin ja onnistuneesti kiteytetty se, mitä tässä maailmassamme ja yhteiskunnassamme on tapahtunut tai sitten par´aikaa tapahtumassa.

      Olisi mielenkiintoista tietää, mitä asiantuntijat sanoisivat näistä esille tuomista asioista.

      Jollekin tästä syrjäytymisestä ja niistä syistä, jotka siihen johtavat, voisi joku alkaa tehdä tarkempaa tutkimusta ja gradunkin. Mikäli sitä ei ole jo tehty.

      Tästä, tai näistä ilmiöistä olisi hyvä keskustella yhteiskunnassamme nykyistä huomattavasti laajemminkin.

    • Anonyymi

      Siis tarkoitin edellisellä kommentillani keskustelun aloittajan tekemää kirjoitusta.

      Aika hyvin ja osuvasti sanottua tekstiä asioiden nykytilasta.

    • Anonyymi

      Nykyajan ihmisiä ottaa päähän sellaiset ihmiset, jotka uskaltavat olla ja näyttäytyä/käyttäytyä omana itsenään.

      Koska monet eivät ole ja elä omana itsenään, he ovat kateellisia näille, jotka uskaltavat.

      Iso ongelmahan on tunnemaailma ja tunteista puhuminen, ja niiden näyttäminen.
      Kun ihminen ei osaa esittää tunteitaan sanoiksi, hän osoittaa sen kaiken valitettavan usein huonolla käytöksellä muita kohtaan.

      Ihmisellä, joka ilkeilee muille, on itsellään paha olla.

      • Anonyymi

        Hyvin analysoitu tämäkin



        poiuuuu


    • Anonyymi

      Hoitoalalle hakeutuu ne jotka tarvisevat itse hoitoa kaiken lisäksi se on totuus.

    • Anonyymi

      Tästä uskallan olla eri mieltä:

      ” Toinen suuro ongelma on se, ettei yhteiskunta nykyisellään hyväksy heikkoutta. Se näkyy meidän ihanteissa, joita ovat partaveitsen terävä äly, tuottavuus ja huippuunsa trimmattu lihaksikas kroppa. Jos siis näytät heikkoutesi muille, olet yhteiskunnan ihanteiden vastainen, etkä sen takia muille haluttava. Sellainen ihminen on nyky-yhteiskunnassa sinkku syntymästä kuolemaan, koska parinvalinta perustuu "cooliuden" lisäksi vain näihin superihmisen ihanteisiin.”.

      Melkein jopa hieman naurahdin. Vai muka äly ihanteena. No, voi olla mutta hieman vinksahtanut sellainen.

      • Anonyymi

        Totta, äly ei ole ihanteena nykyään. Joutuu aina ongelmiin jos tietää jotain.

        ppooiuuy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, äly ei ole ihanteena nykyään. Joutuu aina ongelmiin jos tietää jotain.

        ppooiuuy

        Haluaisin elämäni olevan älyllisesti tasokasta, mutta mua koko aika häiritään jollain typerällä niin, että keskustelu varmasti pysyisi älyttömänä.


        ppiiuuuu


    • Anonyymi

      Olen miettinyt sitä, kun niin usein ihmiset ajattelevat olevansa erilaisia, yhteiskunnan odotusten vastaisia.
      Mistä kukaan edes tietää, odottaako yhteiskunta, muut ihmiset, jotain juuri tietynlaista käyttäytymistä, toimintaa ym.

      On varmaan ihmisen omassa päässä ajatus, että toiset muka odottavat minulta/minusta jotakin.
      Se ajatus altistaa tietysti ahdistukselle, masennukselle, kun miettii, ettei pysty täyttämään näiden muiden odotuksia, eikä ole itseensä ikinä tyytyväinen, ja pelkää etteivät muut hyväksy.

      Mutta mitä odotuksia ? Kuinka moni loppujen lopuksi odottaa toisesta ihmisestä juuri jotain tiettyä piirrettä tms. ?

      • Anonyymi

        Ei kukaan.


      • Anonyymi

        Aika ikäviä kommentteja netissä ja somessa saa lukea ihmisistä. Vihataan ja inhotaan mitä pienemmistä syistä. Jos nyt vaikka ei ole yhtä kouluttautunut, on puhevika, ei elä samanlaista elämää jne. Syitä on lukuisia. Ei ne silloin pelkästään omasta päästä tule vaan ihmisten rajoittuneesta kyvystä ymmärtää muita ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika ikäviä kommentteja netissä ja somessa saa lukea ihmisistä. Vihataan ja inhotaan mitä pienemmistä syistä. Jos nyt vaikka ei ole yhtä kouluttautunut, on puhevika, ei elä samanlaista elämää jne. Syitä on lukuisia. Ei ne silloin pelkästään omasta päästä tule vaan ihmisten rajoittuneesta kyvystä ymmärtää muita ihmisiä.

        Tuokin täyttä totta.
        Ihmiset ovat nykyään aika itsekeskeisiä, oma napa on se kaikkein tärkein.
        Jos joku on vähänkin erilainen kuin itse, niin heti ollaan arvostelemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin täyttä totta.
        Ihmiset ovat nykyään aika itsekeskeisiä, oma napa on se kaikkein tärkein.
        Jos joku on vähänkin erilainen kuin itse, niin heti ollaan arvostelemassa.

        Mulle on käynyt aikamoiseksi tää kun olen toisinajattelua kehittelevä taiteilija, niin samalla kun olen saanut kokea onnistumista tielläni olen joutunut aivan käsittämättömien asioiden kohteeksi kuten yllätyskiusatuksi odottamattomassa paikassa ihan puun takaa.


        ppooiiii


    • Anonyymi

      Sehän on jo nähty nallekarkit ei mene aina tasan

    • Anonyymi

      Puhut viisaasti, ystäväiseni 👍

    • Anonyymi

      Jättiläisasteroidi saisi tulla ja räjäyttää tomuksi tämän kusettajien ja hyväksikäyttäjien maailman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1839
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      189
      1491
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      163
      1372
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe