Painon tunne alapäässä

Anonyymi

Hei,

olen 28 vuotias nainen ja minulla on nyt toista kuukautta vaivannut jatkuva paineen tunne alapäässä, joka aiheuttaa tunnetta, että minulla on pissahätä - vaikkei oikeasti olisikaan. Vessassa käynnin jälkeen tunne on heti sama. Painaa, painaa ja painaa. Pissatessa ei kuitenkaan kirvele tai satu. Ainoastaan tämä tympeä jatkuva painon tunne. Alkaa ottaa pahasti jo mielen päälle, etenkin kun tutkimuksia on tehty eikä mitään ole lyötynyt.

Joskus kun seison pitkän aikaa (töissä), olo ennen pitkää vähän helpottaa tai sanotaanko, että muuttuu siedettäväksi, mutta seuraavana päivänä viimeistään lähdetään taas samasta pisteestä. Ahdistaa.

Niihin aikoihin kun oireet alkoivat, minulla todettiin virtsatiekivi, joka oli minulle tuttu vaiva. Kivi kuitenkin poistui, mutta tämä paineen tunne jäi. Minulta on otettu nyt TT-kuvat kahteen kertaan (toinen varjoaineen kanssa) ja tähystetty rakko. Kävin myös gynekologilla, jossa ultrattiin kohtu ja munasarjat. Missään ei mitään. Pelottaa, että tämän tunteen kanssa joutuu elämään nyt koko loppuelämän.

Virtsatieinfektiokin on suljettu pois monen monta kertaa, eikä sitä ole minulla koskaan muistaakseni aiemminkaan ollut. Ikinä en ole myöskään synnyttänyt joten raskauden jälkeisiin oireisiin ei voi asiaa lukea.

Lisäksi minulla on ollut tänä aikana kummallisia kipuja alaselässä ja kyljissä. En tiedä liittyykö asiaan mitenkään vai olenko vain pistänyt nyt merkille kun herkkänä kuuntelen koko ajan tuota toista tunnetta.

Olen niin ahdistunut tästä etten haluaisi poistua kotoa yhtään minnekään kun tämä tunnetila on jatkuvasti läsnä.

Onko kenelläkään koskaan ollut vastaavia kokemuksia?

17

11793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Anteeksi jo etukäteen, jos tuntuu tungettelevalta, mutta et maininnut tutkimuksista kertoessasi lainkaan, onko sulle tehty mitään sukupuolitautitestejä.

      Jos on, niin hyvä, jos ei, niin ehkä kannattaisi.

      • Anonyymi

        Hei, ei ole tungetteleva kysymys. En hoksannut sitä lisätä kun minulla ei ole ollut seksielämää yli viiteen vuoteen (tietoinen oma valinta) ja silloin kun vielä oli, niin säännöllisesti kävin testeissä. Nyt siis testejä ei ole tehty.


    • Anonyymi

      Joskus lievänpuoleisena on ollut! Itse olen lähes vaihdevuosissa, joten virtsavaivoja alkaa muutenkin olemaan, eli ajoittain polttelua, ja tarve mennä vessaan, vaikka rakko ei todellakaan ole täynnä. Itselläni muuten oire vaihtelee kuukautiskierron mukaan. Heti kuukautisten jälkeen rakkoon mahtuu enemmän tavaraa. Ovulaation jälkeen pissillä saa rampata useammin, on kuin jokin olisi turvoksissa ja veisi tilaa.

      Oletko kokeillut lantionpohjanjumppaa? Etsi kunnolliset ohjeet. On olemassa myös erilaisia apuvälineitä ja sähköisiä laitteitakin. Itselläni on painontunnetta välillä myös peräsuolen puolella, ja teen silloin ylimääräistä lihastreeniä, ja mielestäni se auttaa.

      Jos mitään ei löydy, ja jos lihasongelmia on muuallakin, niin voi olla ihan mahdollista, että ongelma on lihaksistossa. Lantionpohjan kunto vaikuttaa paljon laajemmalle kuin vain sukupuoli- ja virtsaamisasioihin. Se vaikuttaa mm. äänen käyttämiseen. Lantionpohjan lihakset ovat kai mukana selän hallinnassakin.

      • Anonyymi

        Hei, kiitos vastauksesta!

        Itselläkin tuli mieleen, voisiko olla lihaksistoon liittyvä vaiva, sillä silloin virtsatiekiven aikaan, kun oireet alkoivat, sitä oikein yritti pinnistellä sitä pissaa pöntöllä vaikka mitään ei tullutkaan. Silloin tunne oli myös kovempaa ja virtsatiekiven ennenkin kokeneena oire oli myöhemmin tulevan kivun ohella selvä. Myöhemmin tuosta "pissahädän" eli paineen tunteesta lähti ikään kuin se suurin kärki ja jäi tämä nykyinen oire.

        Pystyn myös pidättelemään pissaa jos haluan (useamman tunnin), eli siksi myös tuntuu ettei syy olisi varsinaisesti rakon käyttäytymisessä. Oli rakko täynnä tai tyhjä niin se paineen tunne on sama.

        Luultavasti tämä jatkuva ahdistuneisuus ja jännitys vielä pahentaa tätä asiaa. Pitää ehdottomasti ottaa kokeiluun tuo lantiopohjalihaksien jumppaaminen. Kiitos!


    • Anonyymi

      Minullakin on nykyään aina pissat housussa ja joskus kakka ja kun tietojeni mukaan joillakin valuu jopa julkisissa tiloissa ollessaan asiakkaana ulosteet, niin että en ole ainut. Välillä vaikka olisikin käynyt ulostamassa on tavarat housuissa eikä ehdi vessaan vaikka kuinka yrittäisi.

    • Anonyymi

      Tulee mieleen lievä kohdun laskeuma vaikka se nuorilla onkin harvinainen. Ei kuitenkaan poissuljettu.
      "Oireet
      Kohdunlaskeuma on lievänä oireeton. Ensimmäisiä oireita on alavatsalla tai lantionpohjassa esiintyvä pullistuman tai painon tunne. Vaiva pahenee iltaa kohti ja helpottaa makuulle mentyä. Muut oireet liittyvät useimmiten virtsaamiseen; suurimmalla osalla esiintyy tihentynyttä virtsaamistarvetta. Emättimen etuseinän veltostuessa ja virtsarakon laskeutuessa voi esiintyä virtsarakon tyhjenemishäiriöitä (ks. Virtsaumpi naisella) tai toisaalta virtsankarkailua (ks. Virtsankarkailu naisella). Lähes kolmasosalla voi esiintyä ulostamiseen liittyviä ongelmia. Yhdyntävaikeudet ovat harvinaisia. Joskus ensimmäinen vaiva on emättimen suuaukosta ilmestyvä pullistuma, jonka pinta voi hankautua rikki aiheuttaen niukkaa, jopa verensekaista valkovuotoa (ks. Valkovuoto)."

      Lievää kohdunlakeumaa voi hoitaa lantionpohjan lihasten vahvistamisella.

      • Anonyymi

        Joo, tuosta laskeumasta olen nyt lukenut kanssa, kysyin asiasta vielä erikseen tutkimuksissa ja gynekologi sanoi, että huoli pois, ei löydy minkäänlaista laskeumaa ja kaikki oli muutenkin kunnossa. Sanoi kyllä myös jo ennen tutkimusta, että on hyvin epätodennäköistä, että minulla sellaista olisi, kun en ole synnyttänyt enkä nostele raskaita kiviä työkseni.

        Mutta tuo lantiopohjan lihaksien vahvistaminen on otettu päivärutiineihin nyt mukaan. Eilen huomasin myös, että lämmin vesipullo auttoi.


    • Anonyymi

      Kyllä tuli minullekin mieleen tuo kohdun laskeuma, mutta ajattelin myös ap:n ikää.
      Ja toisaalta hän kertoi olleensa gynekologin tutkimuksissa, he huomaavat kyllä laskeuman.

      • Anonyymi

        Joo, gynekologi sanoi, ettei minulla ole laskeumaa, käynnin aikana kun vielä erikseen osoitin pelkoni asiasta (kun olin mennyt netistä sellaisesta jo ennen käyntiä lukemaan).


    • Anonyymi

      Epäilen, että ketjun avaaja on iäkäs mieshenkilö. Miehillä ei ole kohdunlaskeutumaongelmia.

      • Anonyymi

        Epäilen, että sinun ois hyvä mennä vaikka liikenne palstalle pelleilemään täältä.


      • Anonyymi

        Ootkos ihan varma, mitä miehillä on tai ei ole ?
        Yhdellä naisellakin olisi kerran pitänyt olla eturauhanen, kun oli lääkäri siitä kysellyt.


    • Anonyymi

      Myös kireät lantionpohjanlihakset aiheuttaa painon tunnetta .

    • Anonyymi

      Mikä aloittajalla tilanne, oletko saanut apua lantionpohjan harjoitteista tai jostain muusta? Itsellä samaa vaivaa ja ahdistaa kun mitään ei löydy ja elämä pyörii tämän ympärillä.

    • Anonyymi

      Hei, ketjun aloittaja tässä moi!

      Kulunut vuosi on ollut melkoinen. Tarkoituksenani on ollut palata kommentoimaan tilannetta, mutta ennen tätä päivää en ole ollut siihen valmis.

      Oudoille oireilleni ei koskaan löytynyt tarkkaa selitystä, mutta lähtökohtana on epäilty vulvodyniaa ja ihan psykosomaattista oireilua, joka on ollut seurausta loppuun palamisesta ja stressistä. Epäilen, että virtsatiekivi, joka aiheutti ensin oikeasti sen painon ja pissahädän tunteen jäi kovan stressin takia "päälle", aloin kuunnella tunnetta liikaa enkä osannut enää olla ajattelematta sitä. Mitä enemmän stressasin, sitä enemmän tunne vaivasi. Tie on ollut hyvin kivinen, sillä tilanne oli lopulta niin ahdistava, että olin useamman kuukauden sairaslomalla. Koska en saanut asialle konkreettista selitystä, tilanne oli vaikea hyväksyä tai ensinnäkään uskoa, että oma pää voisi tällaista aiheuttaa ja etten tule "paranemaan" tästä sormia napsauttamalla.

      Säännöllinen hoitokontakti, lantionpohjan fysioterapia ja psykologikäynnit alkoivat pikkuhiljaa tuottaa tulosta, minulla oli välillä hyviä päiviä. Fysioterapeutti myös epäili, että oireeni voisivat viitata vulvodyniaan. Oli ihana saada jonkunlainen "diagnoosi". Sain fysioterapeutilta ohjeita lantionpohjan rentouttamiseen ja myöhemmin kokeilin myös tens-laitetta. Lantionpohjani oli täysin jännitystilassa, tämä selvisi kun fysioterapeutti hieroi lantion alueen.

      Parin kuukauden sairasloman jälkeen aloitin töissä helpotetusti. Teki hyvää palata työelämään ja pikkuhiljaa oireet alkoivat tulla sykleissä viikon pari välein. Oli siis selvästi havaittavissa parempi aika ja huono aika. Huonona aikana meinasi usko loppua, että ei tämä tästä mene pois. Silti oireet aina lopulta helpottivat. Pidin ensin päiväkirjaa oireista, se ei ollut kuitenkaan mielestäni hyvä juttu, sillä päivämääriä muistaessani aloin aina valmiiksi "pelkäämään" sitä huonoa vaihetta. Kun jätin tämän pois, asiat helpottuivat.

      Nyt vuoden alusta olen ollut siinä pisteessä, etten enää muista milloin minulla on ollut viimeksi sellainen todella huono vaihe. Stressaaminen yleisesti saattaa usein aiheuttaa sen, että alan miettimään "tunnenko sitä oiretta nyt", mutta kun hengittelen muutaman kerran syvään ja keskitän ajatukseni muualle, niin unohdan asian.

      Edelleen tulee kyllä oltua varpaillaan, sen verran traumaattinen kokemus tämä on ollut elämässä. Olen kuitenkin yrittänyt ajatella, että tämä kaikki on ollut kropan tapa yrittää saada minua hidastamaan tahtia, joka on ollut kova töiden suhteen. Voisi sanoa, että kaikesta tästä huolimatta voin nyt paremmin kuin vuosiin.

      Lääkkeistä sen verran, että minulle testattiin hermokipuun Triptyliä. En koe kuitenkaan sen auttaneen itse kipuoireeseen. Mielialalääkitys minulta löytyi jo valmiiksi, jonka annosta sitten vielä nostettiin.

      Kun aloin etsimään tietoa vulvodyniasta, jätin myös e-pillereiden syönnin pois. En tiedä, onko sillä ollut vaikutusta, mutta ainakaan se ei tilannetta ole huonontanut.

      Halusin tulla kertomaan tarinani, jos joskus joku kokee jotain samankaltaista ja etsii netistä vertaistukea epämääräisille oireilleen. Hoitokontakti on todella tärkeä, älkää jääkö yksin asian kanssa, vaatikaa hoitoa. ❤️

    • Anonyymi

      Hei! Kiitos kun tulit kertomaan oireista ja vaiheista❤️ etsin just tästä aiheesta tietoa, koska mulla kans voimakasta paineentunnetta ja epäilen tulehdusta, katsotaan jos antibiootin jälkeen jatkuu tunne niin hakeudun gynelle. Mulla kans muuten psykosomaattista oireilua kropassa joten siksi kans aihe kiinnostaa.

    • Anonyymi

      Kyllä olen kokenut samasta ongelmasta ja tälläkiin hetkellä. Samat kokeet tehty , eikä mitään löydy. Olen 73 vuotias . 4 kertaa elämäni aikana on ollut tämä tunne. Se kuitenkin on hävinyt jossain vaiheessa. Tosi kiusallinen olotila.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe