Oktaaniluku

Anonyymi

Yamaha 4hv 2019. 98 vai 95

20

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      98 tai pienkonebensa.

    • Anonyymi

      95:llä voi ennemmin tai myöhemmin saada aikaan harmia polttoainesyöttöön, kun siihen kasvaa 10% alkoholin takia mömmöä kun se hapettuu. Pahimmillaan kaasari joudutaan putsaamaan ultraäänilaitteella korjaamolla, siihen voi saada menemään käytetyn pienmoottorin hinnan. Toki 95 käy satunniskäyttöön jos muuta ei ole saatavana, kunhan se ei jää pitkäksi aikaa hapettumaan. Väitetään, että autoissa hapettumisilmiö on harvinaisempi, koska polttoainesyöttö on tiiviimpi.

      98:lla pärjää aika hyvin, moni varmistaa että polttoainesyöttö säilyy puhtaana talven yli ajamalla pienkonebensalla eli alkylaattibensalla talvisäilytyksen yhteydessä, itse ajan saavissa ja otan polttoaineen suoraan pienestä kanisterista. Onhan 98:ssakin alkoholia 5%.

      Ajan noin pintä konetta itse täysin alkylaatilla, kustannus tuskin kaataa kenenkään taloutta, näin tein m.m. kun käytin 4 HP Yamaha nelaria noin 10 vuotta. Alkylaatti säilyy vuosikausia tankissa, siinä missä talven yli säilytettyä 98:a tuskin kannattaa käyttää sellaisenaan. Isommissa koneissa sekoitan talven yli seisoneeseen 98 bensaan puolet tuoretta, on toiminut ihan hyvin vuosikausia.

    • Anonyymi

      Kiitos

    • Anonyymi

      4hv:ssa on oma 1 litran tankki. Jos laitan siihen pienkonepoltoainetta ja isommassa tankissa in 98 ja ajan aina lopuksi takaisin satamaan pienkonepolttoaineena, niin se voisikos se olla mottorille hyvä sekä taloudellisin vaihtoehto

      • Anonyymi

        Ihan turhaa. 98 kesällä ja viimeisenä syksyllä pienkonebensa tai stabilointiainetta tankkiin.
        Oman kokemukseni mukaan 98 säilyy käyttökelpoisena tankissa stabilointi aineen kanssa ainakin 2 vuotta.
        Mulla on useita "kausi laitteita" ja joskus joku härpäke jää jonain kesänä/talvena käyttämättä. Silti ei ole ollut ongelmaa 98 bensalla.


      • Anonyymi

        Mulla on ollut sama systeemi 5hv merkkurin kanssa. Oineastaan riittää että sen syksyn vikan reissun menet pienkonebensalla.


    • Anonyymi

      Toimii 95 aivan hyvin !

      • Anonyymi

        Toimiiko talviseisokin jälkeen?


      • Anonyymi

        Täällä on ollut aivan oikeat vastaukset tuohon bensa kysymykseen.
        Kokemukset ovat osoittaneet, ettei 95 pidä tuoda veneeseen, eikä muihinkaan pienmoottoreihin.
        Tuolla edellä oli myös ohjeena, että kannattaa aina kauden lopuksi ajaa pienkonebensa sisään, jotta vältetään kaasuttimen hartsiutuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on ollut aivan oikeat vastaukset tuohon bensa kysymykseen.
        Kokemukset ovat osoittaneet, ettei 95 pidä tuoda veneeseen, eikä muihinkaan pienmoottoreihin.
        Tuolla edellä oli myös ohjeena, että kannattaa aina kauden lopuksi ajaa pienkonebensa sisään, jotta vältetään kaasuttimen hartsiutuminen.

        Itse kyllä käytän kaasuttimen aina tyhjäksi syksyllä ja on toiminut hyvin. Bensaletku irti tai bensahana kiinni ja antaa moottorin käydä kunnes se tukehtuu bensan puutteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kyllä käytän kaasuttimen aina tyhjäksi syksyllä ja on toiminut hyvin. Bensaletku irti tai bensahana kiinni ja antaa moottorin käydä kunnes se tukehtuu bensan puutteeseen.

        Aivan hyvä käytäntö kunhan siellä ei ole 95 jäämiä missään seisomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan hyvä käytäntö kunhan siellä ei ole 95 jäämiä missään seisomassa.

        Käytän vain 98 bensaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan hyvä käytäntö kunhan siellä ei ole 95 jäämiä missään seisomassa.

        Jäähän sitä tankkiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäähän sitä tankkiin

        Itse tyhjennän myös tankin ja ajan ne vanhat bensat vanhemman ikäluokan autossa pois.
        Tietysti jos tankki on iso ja sitä on paljon, niin se on tietysti hankalaa, mutta ainakin sen verran ottaisin sitä sieltä pois, että sinne sopii keväällä tuoretta 98 joukkoon.

        Pääasia on, että kaasutin ja suodatin ovat tyhjänä seisonnan aikana.
        Missään tapauksessa ei 95 tule venemoottorissa käyttää, eikä senkään vertaa muissa pienkoneissa.
        Joillekin moottoreille jopa 98 jääminen kaasariin saattaa olla liikaa ja niitä saa elvytellä tovin. Toisille moottoreille ei tapahdu mitään.

        Olen kerran yhtä puutarhajyrsijää houkutellut keväällä pidemmän tovin käymään ja päätin, että en enää leiki vanhojen bensojen kanssa.
        Ajan bensakoneisiini tuota säilyvää tavaraa sisään syksyllä ja varmistan näin keväällä sujuvan startin.
        Olen myös aikaisemmin käyttänyt tuota edellä mainittua säilytysainetta, enkä huomannut mitään ongelmia sen kanssa, joten suurempiin bensatankkeihin voisi sitä annostella talveksi.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tyhjennän myös tankin ja ajan ne vanhat bensat vanhemman ikäluokan autossa pois.
        Tietysti jos tankki on iso ja sitä on paljon, niin se on tietysti hankalaa, mutta ainakin sen verran ottaisin sitä sieltä pois, että sinne sopii keväällä tuoretta 98 joukkoon.

        Pääasia on, että kaasutin ja suodatin ovat tyhjänä seisonnan aikana.
        Missään tapauksessa ei 95 tule venemoottorissa käyttää, eikä senkään vertaa muissa pienkoneissa.
        Joillekin moottoreille jopa 98 jääminen kaasariin saattaa olla liikaa ja niitä saa elvytellä tovin. Toisille moottoreille ei tapahdu mitään.

        Olen kerran yhtä puutarhajyrsijää houkutellut keväällä pidemmän tovin käymään ja päätin, että en enää leiki vanhojen bensojen kanssa.
        Ajan bensakoneisiini tuota säilyvää tavaraa sisään syksyllä ja varmistan näin keväällä sujuvan startin.
        Olen myös aikaisemmin käyttänyt tuota edellä mainittua säilytysainetta, enkä huomannut mitään ongelmia sen kanssa, joten suurempiin bensatankkeihin voisi sitä annostella talveksi.
        AD31

        En ole ikinä ajanut kaasaria tyhjäksi mistään vehkeestä ja hyvin ovat seuraavalla kaudella lähteneet tai sitä seuraavalla jos on jäänyt kausi väliin. On ruisku koneita ja kaasarilla. 2t ja 4t koneita molempia nurkat täynnä.
        98E ja stabilointi aine käytössä aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ikinä ajanut kaasaria tyhjäksi mistään vehkeestä ja hyvin ovat seuraavalla kaudella lähteneet tai sitä seuraavalla jos on jäänyt kausi väliin. On ruisku koneita ja kaasarilla. 2t ja 4t koneita molempia nurkat täynnä.
        98E ja stabilointi aine käytössä aina.

        Täsmennetään edellistä. Stabilointi aine käytössä vain viimeisessä tankillisessa kauden lopussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täsmennetään edellistä. Stabilointi aine käytössä vain viimeisessä tankillisessa kauden lopussa.

        Jatka vain samaan tyyliin. Ymmärsit varmaankin, että tuota juuri esitin, että jotakin täytyy asian eteen tehdä.
        Säilytysainetta tai pienkonebensaa tai kaikki vanha aine pois D.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatka vain samaan tyyliin. Ymmärsit varmaankin, että tuota juuri esitin, että jotakin täytyy asian eteen tehdä.
        Säilytysainetta tai pienkonebensaa tai kaikki vanha aine pois D.
        AD31

        No jos kirjoitat näin: "Pääasia on, että kaasutin ja suodatin ovat tyhjänä seisonnan aikana.
        Missään tapauksessa ei 95 tule venemoottorissa käyttää, eikä senkään vertaa muissa pienkoneissa.
        Joillekin moottoreille jopa 98 jääminen kaasariin saattaa olla liikaa ja niitä saa elvytellä tovin. Toisille moottoreille ei tapahdu mitään."
        Niin mistä sitä voi tietää että tarkoitatkin
        sitä sekoilua mitä siinä lopussa kerrot tekeväsi tai tehneesi?
        Ja miksi muuten kaikuna toistelet täällä muiden kirjoituksia, olinhan kaiken jo kirjoittanut aiemmin paitsi tuon kaasuttimen tyhjennyksen koska se on turhaa?


    • Anonyymi

      Veneellä ajetaan suhteessa vähän joten silloin kannattaa panostaa laatuun. Itse laitan aina 98. Nautitaan kun sitä vielä saa käyttää.

    • Anonyymi

      Jos puhtaasti oktaaniluvusta puhutaan, niin tehtaan mukaan varmaankin "korkeaoktaanista", joka todellisuudessa tarkoittaa vähintään 85...

      Nyt pakaa sekoittaa tuo 95 oktaanisen viina, jonka takia todellakin 98 on oikea valinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2774
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2614
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1825
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1729
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1703
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1649
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1242
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1057
    10. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      64
      1050
    Aihe