Miksi "nopeusrajoitus päättyy" liikennemerkki on olemassa?

Anonyymi

Mitä lisäarvoa tämä merkki tuo tavalliseen nopeusrajoitusmerkkiin verrattuna? Onko tarkoitus vain kerätä sakkotuloja, kun autoilija "arvaa" väärin uuden nopeusrajoituksen merkin jälkeen?

50

2087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei sitä uutta nopeusrajoitusta tarvitse arvailla. Se on perusnopeus 80 km/h. Sen tietää, jos on ollut hereillä autokoulun oppitunneilla, tai tutustunut tieliikennelakiin.

      • Anonyymi

        Mitä lisäarvoa merkki tuo 80km/h nopeusrajoitukseen verrattuna?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä lisäarvoa merkki tuo 80km/h nopeusrajoitukseen verrattuna?

        Itse olen huomannut, kuinka moni ei ymmärrä merkin tarkoitusta, vaan jatkaa junnaamista esim. 60 km/h, vaikka nopeusrajoituksen päättymistä osoittava merkki tuleekin vastaan.

        Ehkä se lisää liikenneturvallisuutta. ; )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä lisäarvoa merkki tuo 80km/h nopeusrajoitukseen verrattuna?

        Nopeusrajoitusmerkki takaa sen, että ajoneuvolla voi ajaa kyseistä tietä turvallisesti rajoitetulla enimmäisnopeudella. Jos esim. on edessä jyrkkä kaarre, niin siitä on varoitettava mutka-merkillä.

        Jos ajetaan yleisrajoituksen voimassaolon alueella tiellä, edessä voi olla kaarteita tai kapeita tienkohtia, joista ei varoiteta ennalta.

        Maaseudulla olen ajellut tietä, jolla ei voinut sen kapauden ja mutkien vuoksi ajaa kuin 60 km/h turvallisesti, vaikka ei ollut nopeusrajoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä lisäarvoa merkki tuo 80km/h nopeusrajoitukseen verrattuna?

        "Mitä lisäarvoa merkki tuo 80km/h nopeusrajoitukseen verrattuna?"
        Mitä lisäarvoa tuo 80 km/h tuo nopeusrajoitus päättyy-merkkiin verrattuna?
        Tuossa risteävällä tiellä on rajoitus 100 km/h suurimman osan vuotta, etkä edes ehdi ennen risteystä kahdeksaankymppiin kiihdyttämään.

        https://goo.gl/maps/u9vpKJrTApK9ma1G8


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Itse olen huomannut, kuinka moni ei ymmärrä merkin tarkoitusta, vaan jatkaa junnaamista esim. 60 km/h, vaikka nopeusrajoituksen päättymistä osoittava merkki tuleekin vastaan.

        Ehkä se lisää liikenneturvallisuutta. ; )

        Usein se "päättyy” merkki on ajoradan toisella (vasemmalla) puolella, eivätkä jotkut kenties huomaa niin "kalpeaa" ja huomaamatonta merkkiä. Onko kenties tahallisesti sijoitettu sinne vasemmalle puolelle, että saataisiin nopeudet alas heidän toimesta, jotka eivät satu merkkiä huomaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitusmerkki takaa sen, että ajoneuvolla voi ajaa kyseistä tietä turvallisesti rajoitetulla enimmäisnopeudella. Jos esim. on edessä jyrkkä kaarre, niin siitä on varoitettava mutka-merkillä.

        Jos ajetaan yleisrajoituksen voimassaolon alueella tiellä, edessä voi olla kaarteita tai kapeita tienkohtia, joista ei varoiteta ennalta.

        Maaseudulla olen ajellut tietä, jolla ei voinut sen kapauden ja mutkien vuoksi ajaa kuin 60 km/h turvallisesti, vaikka ei ollut nopeusrajoitusta.

        Nopeusrajoitusmerkki ei todellakaan tarkoita, että merkin sallimaan nopeutta pystyy ko. alueella turvallisesti ajamaan.

        Missä Suomessa on tie, jossa ei ole nopeusrajoitusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitusmerkki ei todellakaan tarkoita, että merkin sallimaan nopeutta pystyy ko. alueella turvallisesti ajamaan.

        Missä Suomessa on tie, jossa ei ole nopeusrajoitusta?

        Sellaista tietä ei taida löytyä. Lisäksi on syytä muistaa, että nopeusajoitus on "kattonopeus", eli suurin sallittu nopeus. Nopeusrajoitusta tärkeämpi nopeus on tilanteeseen sopiva nopeus, eli oikea tilannenopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista tietä ei taida löytyä. Lisäksi on syytä muistaa, että nopeusajoitus on "kattonopeus", eli suurin sallittu nopeus. Nopeusrajoitusta tärkeämpi nopeus on tilanteeseen sopiva nopeus, eli oikea tilannenopeus.

        Vanha rannikkotie (nro 1050) ei pitkällä matkalla ole lainkaan nopeusrajoitusta. Sillä tiellä on myös paljon sivuteitä, joilla eri ole nopeusrajoituksia. Voimassa yleisrajoitus 80 km/h.

        https://www.google.com/maps/@60.01061,23.6636094,3a,75y,90t/data=!3m9!1e1!3m7!1snLjUh96zLzCQ1FpfPtNm6A!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i44


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha rannikkotie (nro 1050) ei pitkällä matkalla ole lainkaan nopeusrajoitusta. Sillä tiellä on myös paljon sivuteitä, joilla eri ole nopeusrajoituksia. Voimassa yleisrajoitus 80 km/h.

        https://www.google.com/maps/@60.01061,23.6636094,3a,75y,90t/data=!3m9!1e1!3m7!1snLjUh96zLzCQ1FpfPtNm6A!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i44

        Siellä on siis voimassa yleisrajoitus 80 km/h. Sekö ei mielestäsi ole nopeusrajoitus? Minun mielestäni se on nopeusrajoitus siinä missä liikennemerkillä ilmoitettu nopeusrajoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein se "päättyy” merkki on ajoradan toisella (vasemmalla) puolella, eivätkä jotkut kenties huomaa niin "kalpeaa" ja huomaamatonta merkkiä. Onko kenties tahallisesti sijoitettu sinne vasemmalle puolelle, että saataisiin nopeudet alas heidän toimesta, jotka eivät satu merkkiä huomaamaan.

        Kyllä, ihan tahallaan se on sinne laitettu, sillä 'nopeusrajoitus päättyy' merkki maalataan alkamismerkin taakse. Näin säästetään ylimääräisen merkin pystyttäminen tien oikealle puolelle. Tämä taitaakin olla ainoa määräysmerkki joka saadaan asettaa yksinomaan tien vasemmalle puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on siis voimassa yleisrajoitus 80 km/h. Sekö ei mielestäsi ole nopeusrajoitus? Minun mielestäni se on nopeusrajoitus siinä missä liikennemerkillä ilmoitettu nopeusrajoitus.

        Juuri näin! Kaikkialla Suomessa on nopeus rajoitettu liikennesääntöjen perusteella 80 km/h perusnopeuteen, ellei kyseiselle tien osalle on määrätty pienempää tai suurempaa rajoitusta.

        Tuossa edellä mainittuja hyvinkin pitkiä tieosuuksia on Suomi täynnään ja niillä on voimassa 80 km/h perusnopeus. Kyllähän se tuntuu hurjalta kun ajelee jollain pienellä sorapintaisella mutkaisella maaseututiellä ja kylän kohdalla ollut 40 tai 60 km/h rajoitus päättyy niin navigaattori ilmoittaa että nyt saat ajaa 80 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, ihan tahallaan se on sinne laitettu, sillä 'nopeusrajoitus päättyy' merkki maalataan alkamismerkin taakse. Näin säästetään ylimääräisen merkin pystyttäminen tien oikealle puolelle. Tämä taitaakin olla ainoa määräysmerkki joka saadaan asettaa yksinomaan tien vasemmalle puolelle.

        Se mitä tässä kohtaa kenties sitten säästetään, niin hävitään kevyenliikenteen väylien uuden lain mukaisten kylttien kohdalla. Nyt jokainen kaksisuuntainen pyörätie / yhdistetty väylä pitää erikseen merkitä kaksisuuntaiseksi, jos se on kaksisuuntainen.

        Väitän että valtaosa väylistä pysyy edelleen kaksisuuntaisina. Järkevämpää olisi ollut merkitä ainoastaan ne väylät yksisuuntaisiksi, jotka halutaan yksisuuntaisiksi. Vähemmän kylttejä olisi tullut. Nåh, näillä mennään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on siis voimassa yleisrajoitus 80 km/h. Sekö ei mielestäsi ole nopeusrajoitus? Minun mielestäni se on nopeusrajoitus siinä missä liikennemerkillä ilmoitettu nopeusrajoitus.

        "Sekö ei mielestäsi ole nopeusrajoitus?"

        Ei mielestäni ole, koska se on YLEISrajoitus.

        Käsittämälläsi tavalla ymmärrettynä myös tilannenopeus on nopeusrajoitus, joka on määrätty liikennesäännöllä (TLL 5 §).

        "Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet."

        Mikset maininnut täsätä liikennesäännöllä määrystä nopeusrajoituksesta?


    • Anonyymi

      "1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä nopeusrajoituksen päättymismerkin jälkeen on aina voimassa yleinen nopeusrajoitus, aiemmin myös nopeusrajoitusalue oli mahdollinen."

      https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset/autolla/nopeusrajoitusmerkin-vaikutusalue

      Onhan se vähän viranomaisvenkoilua ettei yksiselitteisesti ilmoiteta alkavaa nopeusrajoitusta.
      Sehän on autoilunvastaisen politiikan vastaista että jotakin "kivaa" sallittaisiin yksioikoisesti.
      Autoilijan on itse tiedettävä missä mennään ja arvattava ollaanko taajamassa vai ei.

      • Anonyymi

        Kyllä taajamamerkin huomaa, ettei tarvitse arvailla. Se tarkoittaa samalla 50 km/h rajoitusta, ellei muuta osoiteta liikennemerkillä. Taajama loppuu vasta taajama loppuu merkkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taajamamerkin huomaa, ettei tarvitse arvailla. Se tarkoittaa samalla 50 km/h rajoitusta, ellei muuta osoiteta liikennemerkillä. Taajama loppuu vasta taajama loppuu merkkiin.

        Olisiko selvyyden vuoksi ilmoittaa vaan nopeusrajoitusmerkki "50" ja päättymisen sijaan alkava nopeusrajoitus? Olisiko jo liian ymmärrettävää? Saattaisi olla jopa halvempaakin.


      • Anonyymi

        "Onhan se vähän viranomaisvenkoilua ettei yksiselitteisesti ilmoiteta alkavaa nopeusrajoitusta"
        Mitä se "vähän" tässä tapauksessa tarkoittaa?


    • Anonyymi

      Parempi olisi kysyä miksi merkki tunnelin päättymisestä on olemassa.

      • Anonyymi

        Liikennemerkillä merkityssä tunnelissa on omat liikennesäännöt. Ei saa pysäyttää eikä pysäköidä ja peruuttaminen sekä U-käännös on kielletty. Niiden päättyminen pitää osoittaa 'tunneli päättyy' merkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennemerkillä merkityssä tunnelissa on omat liikennesäännöt. Ei saa pysäyttää eikä pysäköidä ja peruuttaminen sekä U-käännös on kielletty. Niiden päättyminen pitää osoittaa 'tunneli päättyy' merkillä.

        Moottoritien tunnelissako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritien tunnelissako?

        Kyllä, myös moottoritiellä tunnelissa, vaikka mainitut kiellot ovat voimassa moottoritiellä muutoinkin.

        Lisäksi ko. merkillä merkityssä tunnelissa ajoneuvossa on käytettävä aina ajovaloja. Eli moottoritielläkin pitää tunnelissa vaihtaa ne päivävalot ajovaloihin. Sääntö on myös, että ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy (silloin kun hätätilassa tunneliin saa pysäyttää).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, myös moottoritiellä tunnelissa, vaikka mainitut kiellot ovat voimassa moottoritiellä muutoinkin.

        Lisäksi ko. merkillä merkityssä tunnelissa ajoneuvossa on käytettävä aina ajovaloja. Eli moottoritielläkin pitää tunnelissa vaihtaa ne päivävalot ajovaloihin. Sääntö on myös, että ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy (silloin kun hätätilassa tunneliin saa pysäyttää).

        Nyt oli kysymys "tunneli päättyy "merkistä ja sen typeryydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt oli kysymys "tunneli päättyy "merkistä ja sen typeryydestä.

        Juuri ylempänä selostettiin, miksi merkki on olemassa. Liittyy sääntöjen muuttumiseen eikä siihen, että taivas näkyy jälleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt oli kysymys "tunneli päättyy "merkistä ja sen typeryydestä.

        Tunneli päättyy merkin kohdalla voi sammuttaa ajovalot, jos ei ole pimeää tai hämärää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri ylempänä selostettiin, miksi merkki on olemassa. Liittyy sääntöjen muuttumiseen eikä siihen, että taivas näkyy jälleen.

        Kyllä olisi avuton ihminen sormi suussa ja hallitsemattomassa paniikissa jos tunneli päättyy merkki puuttuisi. Tuskin pystyisi matkaa jatkamaan turvallisesti.


    • Anonyymi

      Miksi on ihmisiä joka kyselevät tyhmiä ja merkityksettömiä asioita?

      • Anonyymi

        Kyselevät viisastuakseen.
        Jos ei jotain tiedä, niin on hyvä kysyä.


    • Anonyymi

      Tuo on jäänne 60-luvulta tuo merkki.

      Vaikka yleisesti luullaan että silloin ei ollut nopeusrajoituksia niin kyllä niitä oli, ja sen rajoituksen loppuminen haluttiin selvästi kertoa.

      Esim Espoossa kun Länsiväylä valmistui välillä Ruoholahti - Suomenoja, siitä oli nopeusrajoitettua osuutta Lauttasaaren länsireunaan asti, ja sen jälkeen saikin painaa kaasupoljin lattiassa läpi Karhusaaren suoraa.

      Ja kyllä siellä kuulemma ajettiinkin. Varakkaat Espoolaiset vetivät jaguaareilla yli 200 mittarissa kun tavallinen kansa sai kuplavolkkarin mittariin nippanappa 110.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Olin sitä mieltä että eihän 60-luvun jaguar kulkenut edes 200 km/h mutta hyvänen aika. 1965 E-type, 242 km/h.

        Ja kun sedaneissa on tismalleen sama moottori niin ei ne varmaan paljon tuosta jääneet.

        Aikamoista haipakkaa tuon ajan renkailla ja tiestöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin sitä mieltä että eihän 60-luvun jaguar kulkenut edes 200 km/h mutta hyvänen aika. 1965 E-type, 242 km/h.

        Ja kun sedaneissa on tismalleen sama moottori niin ei ne varmaan paljon tuosta jääneet.

        Aikamoista haipakkaa tuon ajan renkailla ja tiestöllä.

        Kyllä meidän kylällä ollaan niin viisaita että vasemmalla puolella on neljänkympin päättymismerkki ja oikealla kuudenkympin alkamismerkki. Ei kyllä ole epäselväksi jäänyt. Joskus kyllä tulee miettineeksi, mitä nämä ulkomaan elävät ajattelee meidän tsaarin aikaisesta kiemuraisesta liikennemerkkipolitiikasta. Eihän sitä tavallinen kuolevainen voi ymmärtää koska se tunneli päättyy. Olisihan sekin liikaa vaadittu että ilmoitettaisiin, mikä nopeus alkaa. Onneksi Suomi ei lukeudu turistimaihin niin ei niin kauheasti ole ihmettelijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meidän kylällä ollaan niin viisaita että vasemmalla puolella on neljänkympin päättymismerkki ja oikealla kuudenkympin alkamismerkki. Ei kyllä ole epäselväksi jäänyt. Joskus kyllä tulee miettineeksi, mitä nämä ulkomaan elävät ajattelee meidän tsaarin aikaisesta kiemuraisesta liikennemerkkipolitiikasta. Eihän sitä tavallinen kuolevainen voi ymmärtää koska se tunneli päättyy. Olisihan sekin liikaa vaadittu että ilmoitettaisiin, mikä nopeus alkaa. Onneksi Suomi ei lukeudu turistimaihin niin ei niin kauheasti ole ihmettelijöitä.

        Eipä tuo niin kovin paljo enempää maksa jos merkin takapuolen tasaisen harmaaseen pohjaan maalataankin tummemmalla maalilla nopeusrajoitus päättyy merkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuo niin kovin paljo enempää maksa jos merkin takapuolen tasaisen harmaaseen pohjaan maalataankin tummemmalla maalilla nopeusrajoitus päättyy merkki.

        No mistäs sitä muuten voisi tietääkkään jos ei tajuaisi että alkava rajoitusmerkki kumoaa edellisen rajoitusmerkin. Destialla ja Trafilla varmaan joku ajatusten tonava laatimassa näitä typeryyksiä jossain poliittisessa suojatyöpaikassaan. Ei voi muuten olla selitettävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meidän kylällä ollaan niin viisaita että vasemmalla puolella on neljänkympin päättymismerkki ja oikealla kuudenkympin alkamismerkki. Ei kyllä ole epäselväksi jäänyt. Joskus kyllä tulee miettineeksi, mitä nämä ulkomaan elävät ajattelee meidän tsaarin aikaisesta kiemuraisesta liikennemerkkipolitiikasta. Eihän sitä tavallinen kuolevainen voi ymmärtää koska se tunneli päättyy. Olisihan sekin liikaa vaadittu että ilmoitettaisiin, mikä nopeus alkaa. Onneksi Suomi ei lukeudu turistimaihin niin ei niin kauheasti ole ihmettelijöitä.

        "Kyllä meidän kylällä ollaan niin viisaita että vasemmalla puolella on neljänkympin päättymismerkki ja oikealla kuudenkympin alkamismerkki."

        Merkit laitellaan aina vallitsevien olosuhteiden mukaan.

        Jos kylällänne on ollut ymmärryksen puutetta niin sitten pitää varmistaa, ei se sen kummempaa ole.


      • Anonyymi

        Nykyään tuollainen ei ole mahdollista koska sillä välipätkällä olisi 80 km/h perusnopeus voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään tuollainen ei ole mahdollista koska sillä välipätkällä olisi 80 km/h perusnopeus voimassa.

        "Nykyään tuollainen ei ole mahdollista koska sillä välipätkällä olisi 80 km/h perusnopeus voimassa."
        Mistä tuon päättelit? Voi siinä välillä olla myös 50 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyään tuollainen ei ole mahdollista koska sillä välipätkällä olisi 80 km/h perusnopeus voimassa."
        Mistä tuon päättelit? Voi siinä välillä olla myös 50 km/h.

        Moottoritien alussa on taajama päättyy merkki ja se samalla katkaisee taajamassa olevan aluenopeusrajoituksen vaikutusalueen.


    • Anonyymi

      Kyseistä liikennemerkkiä todnäk valmistetaan jonkun kokoomuslaisen lafkassa ja firman pomon 200000 euron vuosipalkka on turvattava näin

      • Anonyymi

        Kyllä vahva epäilykseni on että vihreällä siirtymällä on sormet pelissä bonuspalkkiolla terästettynä


    • Anonyymi

      Siksi, että Suomessa kansalaisia pidetään pelkkinä tyhminä ohjelmoitavina koneina eikä ihmisinä...

      • Anonyymi

        Jotkut ovatkin yllättävän tyhmiä. Heille ei olisi koskaan edes pitänyt antaa ajo-oikeus.


    • Anonyymi

      Onhan se vissiin kustannuskysymys, jos päättymismerkki laitetaan samaan tolppaan, kuin vastakkaissuunnan nopeuden alentamismerkki . Niitä paikkoja kun on aika paljon, niin onhan se säästö aika merkittävä.

      • Anonyymi

        Voisi kylläkin kuvitella että autoilijoilta perittävistä verorahoista n. 8 mild. riittäisi rahaa muuhunkin kuin tsaarin aikaiseen byrokratiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi kylläkin kuvitella että autoilijoilta perittävistä verorahoista n. 8 mild. riittäisi rahaa muuhunkin kuin tsaarin aikaiseen byrokratiaan.

        "tsaarin aikaiseen byrokratiaan."
        Oletko itse keksinyt noin hienon sanomisen?


    • Anonyymi

      No tota, kai tuossa voisi olla joku käytännöllinen syy, esim. että ei tarvitse laittaa lisäkilpeä yleisen nopeusrajoituksen alueelle siirtyessä.

      C33 Nopeusrajoitus päättyy: Merkillä osoitetaan, että merkillä C32 osoitettu nopeusrajoitus päättyy ja siirrytään yleisen nopeusrajoituksen piiriin.

      C32 Nopeusrajoitus: Merkillä ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus" voidaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle.

      Se nyt kyllä tuntuu vielä vähän epäselvältä, mikä ero on käytännössä pelkällä 80 rajoitusmerkillä ja 80 rajoitusmerkillä "Yleisrajoitus"-lisäkilven kanssa? Ilman lisäkilpeä ilmeisesti rajoitus voi päättyä muutenkin kuin nopeusrajoitusta ilmaisevaan merkkiin, esim. tien päättymiseen ("Merkki on voimassa kyseisellä tiellä..."), mutta silloinhan joka tapauksessa siirrytään kuitenkin yleisrajoituksen alueelle, joten en näe siinä oikein mitään varsinaista eroa.

      Tuo C33:han olisi kiva tapa merkitä myös maatiellä satasen rajoituksen päättyminen, sillä saisi mukavasti ehkä pientä epäselvyyttä tavalliseen 80 merkkiin verrattuna. Ja kamera heti perään, jos vaikka joku ei hoksaisi että rajoitus muuttui. Liikennehän on kuitenkin perimmiltään autoilijoiden hoksottimien testailua kaikenlaisilla pikku kikoilla, parhaimmillaan ihan kompamaisilla järjestelyillä.

    • Anonyymi

      Samalla tavalla se toimii taajama-alueella. Siellä rajoituksen päättymismerkin jälkeen on sitten taajamarajoitus (50) käytössä. Monasti näkee 30 pätkän jälkeen vain rajoituksen päättymismerkin.

      • Anonyymi

        Taajamarajoitus tekee kuitenkin jotain, mitä 50 rajoitusmerkki ei: informoi TAAJAMAN alkamisesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taajamarajoitus tekee kuitenkin jotain, mitä 50 rajoitusmerkki ei: informoi TAAJAMAN alkamisesta!

        Vain liikennemerkki E22 Taajama ilmoittaa kohdan josta taajama alkaa. Mikään nopeusrajoitusmerkki tai sen lisäkilpi ei ilmoita taajaman alkamisesta.


    • Anonyymi

      Syytä on huomata, että yleiset nopeusrajoitukset 80 km/h (taajaman ulkop.) ja 50 km/h (taajamassa) ovat vain suurin sallittu nopeus. Kaikkialla on aina voimassa TLL 5 §:n mukainen tilannenopeusrajoitus. [Se on voimassa vaikka olisi liikennemerkilläkin määrätty nopeusrajoitus.]

      Yleisen nopeusrajoituksenkaan voimassa ollessa ei saa välttämättä ajaa mainitulla nopeudella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe