Lestadiolainen perhe tarjoaa lapsille ja nuorille erittäin turvallisen, sosiaalisen ja vakaan kasvuympäristön. Tämä korostuu erityisesti nykyään, kun rikkonaiset perheet ja lasten ja nuorten levottomuus, ahdistuneisuus ja masentuneisuus ovat esillä.
Lestadiolainen kulttuuri on erittäin lapsimyönteinen. Lapsista pidetään ja lapset huomioidaan aina positiivisella tavalla. Lapsille ja nuorille järjestetään omaa ohjelmaa aktiivisesti.
Lestadiolaisilla on monesti paljon tuttavia ja sukulaisia. Ystävät ja sukulaiset rikastuttavat elämää monin tavoin ja lestadiolaisten elämään kuuluukin huomattavan paljon kyläilyä ja sukulointia. Lapsetkin oppivat tätä kautta sosiaalisuutta ja toisten huomioimista.
Perheissä on monesti useita lapsia. Sisarukset tuovat elämään turvaa ja sosiaalisuutta läpi elämän. Sisarusten kanssa lapset oppivat huomioimaan myös toisten tarpeita ja oppivat empaattisuutta sekä jakamista. Lapsena sisaruksista on leikkikavereita, nuorena hyviä luottoystäviä, vanhempana tärkeänä tukena ja luottona elämän matkalla.
Suomessa avioliitoista erittäin suuri osa päättyy eroon. Erotilanteissa lapset joutuvat ikävään tilanteeseen, jossa riistetään lapselta oikeus turvalliseen ja vakaaseen isä- tai äitisuhteeseen. Lestadiolaisen liikkeen parissa taas avioliitto nähdään elinikäisenä. Erotilanteet ovat erittäin harvinaisia, voisi sanoa että jopa käytännössä olemattomia.
Vanhempien alkoholin käyttö aiheuttaa lapsille paljon turvattomuutta ja pahaa oloa. Lestadiolaisissa perheissä alkoholia ei käytetä lainkaan ja näin myös alkoholin tuottamat ongelmat perheissä jäävät pois.
Kun nuori muuttaa kotoaan uudelle paikkakunnalle vaikkapa opiskelemaan, uusi kaupunki saattaa tuntua vieraalta ja uusia ystäviä voi olla aluksi vaikeaa löytää. Lestadiolainen nuori sen sijaan tuntee yleensä ystäviä ja sukulaisia ympäri Suomen. Uudelle paikkakunnalle voi asettua turvallisin mielin, sillä paikallisen yhdistyksen toimintaan pääsee heti mukaan ja pääsee sitä kautta tutustumaan turvallisesti uusiin ystäviin ja tuttaviin.
Nuorten seurustelussa on tavoitteena, että seurustelu ei ole viihde-seurustelua, vaan seurustelun tarkoituksena on tutustua toiseen mahdollisena aviokumppanina. Kun molemmilla osapuolilla on sama käsitys seurustelun tarkoituksesta, on turvallista tutustua toiseen ja miettiä, olisiko tässä kenties tuleva kumppani, jonka kanssa haluaa jakaa loppuelämänsä.
Olkamme siis onnellisia tästä turvallisesta ja rikastuttavasta elämästä, minkä uskonelämän kautta saamme.
Lestadiolainen perhe tarjoaa lapsille turvallisen kasvuympäristön
114
1859
Vastaukset
Kyllä mutta vieläkin eletään liian suljetuissa ympyröissä ja on lakihenkisiä tiukkoja sääntöjä. Moni aikuisen etääntyy kokonaan uskosta ja uskonasioista.
- Anonyymi
Negtiiviset vastaavat "Kyllä mutta..." ja positiiviset "Kyllä ja lisäksi..."
- Anonyymi
Vl-vanhempana totean, että toivoisin todella asian olevan noin. Joo, meillä kumpikaan vanhemmista ei käytä alkoholia eikä muitakaan päihteitä. Lapsia on tavallista enemmän. Ei olla erottu eikä käyty vieraissa, ainakaan minä, tuskin puolisokaan. Lapsia ei ole satutettu, heitä on rakastettu ja huomioitu positiivisesti. Näistä voi olla ylpeäkin.
Mutta...
Lasten kuullen on vanhemmat riidelleet, huutaneet, käyttäneet epäasiallista kieltä. Erolla on uhkailtu, lastenkin kuullen. Lapsille on huudettu, kun ei ole muuten saatu tottelemaan.
Pariterapiassa on käyty ja asioita saatu jonkin verran setvittyä.
Jumala yksin tietää, onko hyvä perheessämme ollut suurempi voima kuin paha. Kumman lapsi muistaa voimakkaammin? Muistaako lämpöisen sylin iltasatua lukiessa? Vai muistaako vihaisten aikuisten huudot toisia syytellen ja erolla uhkaillen?
Pahoin pelkään, että lapsemme oireilevat aikuisena aikuisten riitaisia välejä, ja perheen riitaisaa ilmapiiriä.
Jos oltaisiin erottu, niin kuin nykyään suurin osa meidän asemassa olleista olisi tehnyt, niin lapset oireilisivat puolestaan eroa. Suo siellä, vetelä täällä.- Anonyymi
Hei anonyymi,
ja kiitos asiallisesta vastauksesta. On todettava, että uskon täysin että sinä et ole trolli vaan esimerkki elävästä elämästä. Kiitos näkökulmasta. Sinusta aistii että olet luonteeltasi lapsiystävällinen ja huolehdit lapsiesi hyvinvoinnista.
Olen pahoillani, että olet kokenut avioliitossa huonoja kokemuksia ja riitaa.
On tärkeää tiedostaa, että täydelliset avioliitot ja täydelliset elämät eivät yleensä ole mahdollisia. Jokaisessa avioliitossa on kipupisteensä, toisessa isommat ja toisessa pienemmät. Toivottavasti et saanut aloituksesta kuvaa, että väittäisin lestadiolaisten elämän olevan pelkkää iloa ja onnea. Ei, olen itsekin sen verran nähnyt elämää, että tiedän kyllä että elämään kuuluu niitä huonoja hetkiä ja jopa suoranaista kärsimystäkin. Toisille enemmän, toisille vähemmän. Toisia koettelee sairaudet, toisia avioliiton ongelmat jne.
Me vanhemmat kipuilemme usein omaa huonoutta ja riittämättömyyttä. Se on varmaan meille kaikille tuttu tunne. Haluamme lapsillemme kaikkea hyvää ja siksi tunnemme riittämättömyyttä.
Minä kuitenkin uskon täysin, että lapsenne ovat saaneet hyvää niin paljon, että sen myötä he saavat hyvät eväät elämään. Voit ajatella tätä vaikkapa oman lapsuuden kautta: luultavasti sinulla on lämpimiä muistoja omasta lapsuudesta, vaikka kaikki ei olisi aina ollutkaan täydellistä. Sellaista se elämä on, vaillinaista.
Avioero tuntuu monesti ratkaisulta, kun on vaikeita hetkiä. Se on täysin luonnollista. Mutta uskovaisena käsitämme, että avioliitto on Jumalan asettama. Itse myös ajattelen niin, että vaikka vanhemmat jonkin verran riitelisivät, niin se ei ole haitaksi kunhan lapsilla on riittävän turvallinen olo ja lapsiin ei kohdistu mitään agressiota.
Mikäli lapsesi oirehtivat aikuisena, se on ikävää, mutta olet parhaasi tehnyt ja se riittäköön. Kannattaa muistaa, että lapsia elää Suomessa myös huonommissa olosuhteissa kuin sinun lapsesi, vaikka se ei olekaan mikään peruste huonoille olosuhteille. Meillä jokaisella on omat murheemme elämässä ja niiden kanssa mennään elämässä eteenpäin.
Tässä vaatimaton vastaukseni viestiisi. Toivotan sinulle voimia avioliittoosi ja elämääsi.
Ystävällisesti, aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei anonyymi,
ja kiitos asiallisesta vastauksesta. On todettava, että uskon täysin että sinä et ole trolli vaan esimerkki elävästä elämästä. Kiitos näkökulmasta. Sinusta aistii että olet luonteeltasi lapsiystävällinen ja huolehdit lapsiesi hyvinvoinnista.
On tärkeää tiedostaa, että täydelliset avioliitot ja täydelliset elämät eivät yleensä ole mahdollisia. Jokaisessa avioliitossa on kipupisteensä, toisessa isommat ja toisessa pienemmät. Toivottavasti et saanut aloituksesta kuvaa, että väittäisin lestadiolaisten elämän olevan pelkkää iloa ja onnea. Ei, olen itsekin sen verran nähnyt elämää, että tiedän kyllä että elämään kuuluu niitä huonoja hetkiä ja jopa suoranaista kärsimystäkin. Toisille enemmän, toisille vähemmän. Toisia koettelee sairaudet, toisia avioliiton ongelmat jne.
Me vanhemmat kipuilemme usein omaa huonoutta ja riittämättömyyttä. Se on varmaan meille kaikille tuttu tunne. Haluamme lapsillemme kaikkea hyvää ja siksi tunnemme riittämättömyyttä.
Minä kuitenkin uskon täysin, että lapsenne ovat saaneet hyvää niin paljon, että sen myötä he saavat hyvät eväät elämään. Voit ajatella tätä vaikkapa oman lapsuuden kautta: luultavasti sinulla on lämpimiä muistoja omasta lapsuudesta, vaikka kaikki ei olisi aina ollutkaan täydellistä. Sellaista se elämä on, vaillinaista.
Avioero tuntuu monesti ratkaisulta, kun on vaikeita hetkiä. Se on täysin luonnollista. Mutta uskovaisena käsitämme, että avioliitto on Jumalan asettama. Itse myös ajattelen niin, että vaikka vanhemmat jonkin verran riitelisivät, niin se ei ole haitaksi kunhan lapsilla on riittävän turvallinen olo ja lapsiin ei kohdistu mitään agressiota.
Mikäli lapsesi oirehtivat aikuisena, se on ikävää, mutta olet parhaasi tehnyt ja se riittäköön. Kannattaa muistaa, että lapsia elää Suomessa myös huonommissa olosuhteissa kuin sinun lapsesi, vaikka se ei olekaan mikään peruste huonoille olosuhteille. Meillä jokaisella on omat murheemme elämässä ja niiden kanssa mennään elämässä eteenpäin.
Tässä vaatimaton vastaukseni viestiisi. Toivotan sinulle voimia avioliittoosi ja elämääsi.
Ystävällisesti, aloittajaTäydellisiä vanhempia ei toki ole, ja "täydellisimmät" saattavat yllättyä saadessaan kuulla aikuistuneiden lastensa kritiikkiä. Uskon, että avauksesi on totta monissa vl-perheissä, ainakin osan perhe-elämän kaarta. Toisaalta uskon - valitettavasti omien kokemusten kautta - valitettavan monien vl-perheiden elämänvaiheisiin liittyvän myös uupumusta, joka oireilee mm. runsaana nukkumisena, äreytenä, välinpitämättömyytenä ja laiminlyönteinä.
En sinällään usko olevani ainakaan huonompi vanhempi kuin tämän palstan törkeäsanaisimmat vl-perheiden panettelijat. Uskon, että ilkeilyn tarve ei rajoitu nettiin, vaan samaa pahaa oloa puretaan kyllä kotonakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei anonyymi,
Ystävällisesti, aloittajaAloittaja lisäkommentteineen on kyllä varsin vastenmielinen olento. Iljettävän niljakas ja lipevän omavanhurskas.
"Haluamme lapsillemme kaikkea hyvää.."
No eipä nuo omat vanhemmat halunneet sitä kaikkea hyvää. Vanhuksina ovat sitten kovasti paljon pahoillaan. Valitettavasti silloin on jo liian myöhäistä katua, saati korjata tehtyjä virheitä. Ja ei, se "saanko minä kaikki synnit anteeksi" hokema ei korjaa yhtään mitään.
"Luultavasti sinulla on lämpimiä muistoja omasta lapsuudesta.."
Minulla niitä ei ole.
"Minä kuitenkin uskon täysin, että lapsenne ovat saaneet hyvää niin paljon, että sen myötä he saavat hyvät eväät elämään"
Valitettavasti sinun uskosi ei muuta tilannetta miksikään. Minä ja sisarukseni emme ole saaneet edes sitä mimimimäärää eväitä elämää varten.
"Mutta uskovaisena käsitämme, että avioliitto on Jumalan asettama."
Sinä ja uskonsisaresi/-veljesi...
Se avioliiton pyhyys kääntyy joskus itseään vastaan. Vanhoillislestaadiolaiset pariskunnat pysyvät väkipakolla yhdessä, olkootpa liitossa miten paljon ongelmia tahansa.
Siinä ei esim. lasten kokemalla kauhulla ja kärsimyksellä ole mitään painoarvoa. Näin siksi, koska avioliitto on pyhä... Ja vitut.
Parempi erota ajoissa, ja minimoida kärsimykset ja vahingot.
Kymmeniä vuosia kestävä jatkuva, jokapäiväinen torailu ja vihanpito uskovaisten vanhempien välillä vahingoittaa eniten syyttömiä lapsia.
Siksi avioeron kynnystä kannattaa todellakin madaltaa.
"Kannattaa muistaa, että lapsia elää Suomessa myös huonommissa olosuhteissa kuin sinun lapsesi..."
Jessus sentään. Tyypillistä lestanttien kiertelyä ja kaartelua.
Tapahtuu sitä muuallakin... Asiat voisivat olla pahemminkin... Jälleen: vitut!.
Kaiken järjen mukaan lestakodin pitäisi olla maailman paras ja turvallisin kasvuympäristö.
Onhan kyseessä sentään Ainoa Oikea Usko. Valitettavasti luulo on väärä. Lestaperheissä ongelmia on vähintäänkin yhtä paljon, kuin ns. "epäuskoisissa" perheissä.
Ongelmien painopisteet vaihtelevat ehkä, mutta VL-lahkolainen koti ei siis todellakaan ole mikään turvasatama tai lintukoto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei anonyymi,
Ystävällisesti, aloittajaKun liian nuorena työnnytään avioliittoon niin vuosien jälkeen moni huomaa että oli turha kiire. Avioerojen syynä saattaa olla että huomaa myöhemmin henkilökemialtaan sopivamman ihmisen. Ei avioliittoon ole mitään kiirettä. Sinne ehtii hyvin kolmikymppisenä ja siihen mennessä on ehtinyt tavata sopivan elämänkumppanin.
Suviksessa parikymppisiä nuoria ajetaan avioliittoon, sitten alkaa lestadiolainen arki joka saattaa olla pettymys. Mutta ympäristö pitää huolen että pysyt aviossa tuntui se miltä hyvänsä. Älkää menkö liian nuorena naimisiin, sinne ei ole kiirettä. - Anonyymi
Kun olette riidelleet, niin pyytäkää toisiltanne anteeksi, mahdollisesti vielä lastenkin kuullen toistamiseen, ainakin selittäkää anteeksipyyntö- ja anteeksiantoasiaa (noin yleisellä tasolla) tarvittavilta osin ja nöyrin mielin lapsillennekin ja rukoilkaa yhdessä lopuksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja lisäkommentteineen on kyllä varsin vastenmielinen olento. Iljettävän niljakas ja lipevän omavanhurskas.
"Haluamme lapsillemme kaikkea hyvää.."
No eipä nuo omat vanhemmat halunneet sitä kaikkea hyvää. Vanhuksina ovat sitten kovasti paljon pahoillaan. Valitettavasti silloin on jo liian myöhäistä katua, saati korjata tehtyjä virheitä. Ja ei, se "saanko minä kaikki synnit anteeksi" hokema ei korjaa yhtään mitään.
"Luultavasti sinulla on lämpimiä muistoja omasta lapsuudesta.."
Minulla niitä ei ole.
"Minä kuitenkin uskon täysin, että lapsenne ovat saaneet hyvää niin paljon, että sen myötä he saavat hyvät eväät elämään"
Valitettavasti sinun uskosi ei muuta tilannetta miksikään. Minä ja sisarukseni emme ole saaneet edes sitä mimimimäärää eväitä elämää varten.
"Mutta uskovaisena käsitämme, että avioliitto on Jumalan asettama."
Sinä ja uskonsisaresi/-veljesi...
Se avioliiton pyhyys kääntyy joskus itseään vastaan. Vanhoillislestaadiolaiset pariskunnat pysyvät väkipakolla yhdessä, olkootpa liitossa miten paljon ongelmia tahansa.
Siinä ei esim. lasten kokemalla kauhulla ja kärsimyksellä ole mitään painoarvoa. Näin siksi, koska avioliitto on pyhä... Ja vitut.
Parempi erota ajoissa, ja minimoida kärsimykset ja vahingot.
Kymmeniä vuosia kestävä jatkuva, jokapäiväinen torailu ja vihanpito uskovaisten vanhempien välillä vahingoittaa eniten syyttömiä lapsia.
Siksi avioeron kynnystä kannattaa todellakin madaltaa.
"Kannattaa muistaa, että lapsia elää Suomessa myös huonommissa olosuhteissa kuin sinun lapsesi..."
Jessus sentään. Tyypillistä lestanttien kiertelyä ja kaartelua.
Tapahtuu sitä muuallakin... Asiat voisivat olla pahemminkin... Jälleen: vitut!.
Kaiken järjen mukaan lestakodin pitäisi olla maailman paras ja turvallisin kasvuympäristö.
Onhan kyseessä sentään Ainoa Oikea Usko. Valitettavasti luulo on väärä. Lestaperheissä ongelmia on vähintäänkin yhtä paljon, kuin ns. "epäuskoisissa" perheissä.
Ongelmien painopisteet vaihtelevat ehkä, mutta VL-lahkolainen koti ei siis todellakaan ole mikään turvasatama tai lintukoto.Minulle syntyy niljakkuudesta yms. hieman päinvastainen käsitys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei anonyymi,
Ystävällisesti, aloittajaMeidän kotona äiti usein kans uhkaili avioerolla, vaikka ikinä en uskonut, että äiti eroaisi. Hän oli tiukan uskonnollinen ja piti avioeroakin sopimattomana. Usein äiti kuitenkin vihjaili, että isä olisi uskoton, kun ostaa iltasanomia ja ostaa kaupasta kotikaljaa. En ymmärrä, mikä ero siinä kaupan kotikaljalla on kotona tehtyyn muuta, kuin maku. Kotitekoinen kotikalja on parempaa, muttei kummastakaan känniin tule.
Isäni vietti ehkä sen takia paljon aikaa muualla ja todennäköisesti hänen työkomennuksetkaan eivät ollee todellisia. Näin epäilen, koska olimme kuitenkin todella köyhiä. Luulis, että jos isä painaa aamusta iltaan töissä, että se näkyisi jotenkin varallisuudessa. Elimme oikeastis todellisessa niukkuudessa. Varmasti traumaattisimpia tilanteita oli ne, kun äiti meni pois tolaltaan. Silloin hän käyttäytyi aivan käsittämättömällä tavalla. Hän ulisi, kiekui kuin mikäkin kukko ja heitteli tavaroita. Ihmetyttää, miksi tällaisen, joka ei ole täysissä ruumiin ja sielun voimissa, oli kuitenkin pakko synnyttää niin paljon, kuin vain pystyi! Jos olisivat käyttäneet ehkäisyä, ei meitä ihmisraunioita olisi syntynyt niin monta tänne. Moni sisaruksistani käyttää päihteitä ja itselläkin ollut kausia, jolloin ei mene hirveän hyvin. Olen toisin sanoen ehkä ikuisesti raunio. Eikä minua auteta, koska psykoterapia ei kuulemma olisi riittävän tehokasta. Mikä sitten? Miksi ei voida kertoa, mikä auttaisi minun oikkuihini ja apaattisuuteeni? Olenko kertakaikkiaan toivoton tapaus, jonka ei kenties kannattais edes elää???!!
- Anonyymi
Onko?
- miten pedofilia?
- Kuka kerkiää olla Isä ja Äiti yli kymmenelle lapselle, vähemmät lapset jäävät näin paisti lapsuudesta.
- Miten tupakansavu?
- Miten valehtelu?
Niitä riittää, kokemusta on, mutta pentuja vain kolme.- Anonyymi
Hei anonyymi,
kiitos vastauksesta tärkeää aiheeseen liittyen. Viestissäsi tuntuu olevan melko negatiivinen sävy, mutta koitan vastata kysymyksiisi lyhyesti.
Pedofilia. En tiedä, miksi nostat tämän aihepiirin esiin? Lestadiolaisessa liikkeessä ei esiinny pedofiliaa enempää kuin muillakaan ihmisillä. Mikäli viittaa viime vuosituhannen puolella tapahtuneisiin, sairaiden ihmisten tekemiin tekoihin, joissa he hyväksikäyttivät yhteisön rakenteita ja oppeja omiin sairaisiin tarkoituksiinsa: niistä ajoista on ajat muuttuneet. SRK:n johdolla on todettu, että viime vuosituhannella tapahtui puuttumattomuutta ja sitä on pyydetty anteeksi, syylliset poistettu liikkeen tehtävistä (siltä osin kun olivat vielä elävien kirjoissa) sekä on todettu painokkaasti että rikokset on sovitettava myös maallisen oikeuden kansssa.
Toinen kysymyksesi käsitteli perhekokoa. Voin todeta, että isossakin perheessä kerkeää olemaan isä ja äiti ihan riittävästi. Minä tiedän tämän, koska olen nähnyt isojen perheiden lapsien varttuvan riittävässä hoivassa ja huolenpidossa. Minulla itselläni on alle 10 lasta, mutta olen varma että jokainen heistä on saanut huomiota ja syliä ajallaan.
Tupakansavu. En tiedä, onko tämä jokin vitsi? Tupakkaa poltetaan yleensä ulkona eikä se silloin kulkeudu lasten keuhkoihin. Minä myös olen melko vakuuttunut, että nykyään tupakointi on vähentynyt erittäin radikaalisti esimerkiksi lestadiolaisten nuorten parissa. Itse elän kaupungissa ja täällä myöskään tuntemani aikuiset eivät polta tupakkaa. Olen huomannut, että maaseudulla ja duunariammattien parissa tupakointi on yleisempää.
Valehtelu. Tämä meneekin jo astetta räikeämmäksi, joten en edes tiedä mitä tällaiseen pitäisi vastata. Oikeastaan taidan jättää tämän heiton omaan arvoonsa.
Hienoa, että sinullakin on lapsia. Itse kutsun lapsia lapsiksi, enkä "pennuiksi". Lieneekö "pentu" sana teillä päin yleinen lasten nimitys lapsille, eikä mitenkään pahantahtoinen? Minulle siitä tulee negatiivinen mielleyhtymä.
Anonyymi kirjoitti:
Hei anonyymi,
kiitos vastauksesta tärkeää aiheeseen liittyen. Viestissäsi tuntuu olevan melko negatiivinen sävy, mutta koitan vastata kysymyksiisi lyhyesti.
Pedofilia. En tiedä, miksi nostat tämän aihepiirin esiin? Lestadiolaisessa liikkeessä ei esiinny pedofiliaa enempää kuin muillakaan ihmisillä. Mikäli viittaa viime vuosituhannen puolella tapahtuneisiin, sairaiden ihmisten tekemiin tekoihin, joissa he hyväksikäyttivät yhteisön rakenteita ja oppeja omiin sairaisiin tarkoituksiinsa: niistä ajoista on ajat muuttuneet. SRK:n johdolla on todettu, että viime vuosituhannella tapahtui puuttumattomuutta ja sitä on pyydetty anteeksi, syylliset poistettu liikkeen tehtävistä (siltä osin kun olivat vielä elävien kirjoissa) sekä on todettu painokkaasti että rikokset on sovitettava myös maallisen oikeuden kansssa.
Toinen kysymyksesi käsitteli perhekokoa. Voin todeta, että isossakin perheessä kerkeää olemaan isä ja äiti ihan riittävästi. Minä tiedän tämän, koska olen nähnyt isojen perheiden lapsien varttuvan riittävässä hoivassa ja huolenpidossa. Minulla itselläni on alle 10 lasta, mutta olen varma että jokainen heistä on saanut huomiota ja syliä ajallaan.
Tupakansavu. En tiedä, onko tämä jokin vitsi? Tupakkaa poltetaan yleensä ulkona eikä se silloin kulkeudu lasten keuhkoihin. Minä myös olen melko vakuuttunut, että nykyään tupakointi on vähentynyt erittäin radikaalisti esimerkiksi lestadiolaisten nuorten parissa. Itse elän kaupungissa ja täällä myöskään tuntemani aikuiset eivät polta tupakkaa. Olen huomannut, että maaseudulla ja duunariammattien parissa tupakointi on yleisempää.
Valehtelu. Tämä meneekin jo astetta räikeämmäksi, joten en edes tiedä mitä tällaiseen pitäisi vastata. Oikeastaan taidan jättää tämän heiton omaan arvoonsa.
Hienoa, että sinullakin on lapsia. Itse kutsun lapsia lapsiksi, enkä "pennuiksi". Lieneekö "pentu" sana teillä päin yleinen lasten nimitys lapsille, eikä mitenkään pahantahtoinen? Minulle siitä tulee negatiivinen mielleyhtymä.
Ystävällisesti, aloittajaMitäs niitä insestijuttuja pyytämään anteeksi kun sunnuntaina synnit anteeksi???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei anonyymi,
Ystävällisesti, aloittajaAloittajalle. Miten perustelet että että lapsien kasvattaminen tiukkaan uskonnolliseen ja epäraamatulliseen ideologiaan on lapsien henkisen kasvun kannalta sopivaa?
Pelotteletko omia lapsiasi että jos teet syntiä joudut helvettiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajalle. Miten perustelet että että lapsien kasvattaminen tiukkaan uskonnolliseen ja epäraamatulliseen ideologiaan on lapsien henkisen kasvun kannalta sopivaa?
Pelotteletko omia lapsiasi että jos teet syntiä joudut helvettiin?Hei anonyymi,
ohitit kommentissasi sujuvasti aloituksessa mainitut erittäin positiiviset seikat, joista uskovaisessa perheessä varttuvat lapset ja nuoret pääsevät osalliseksi. Sen sijaan haluat keskustella negatiiviseen sävyyn ja kritisoida lasten kasvamista liikkeen parissa.
Ensinnäkin on todettava, että mielestäni kyseessä ei ole erityisen "tiukka ideologia", vaan Raaamatun mukainen kristillinen kasvatus. Kristinuskoon kuuluu oleellisena osana syntikäsitys, syntien anteeksi saaminen Jeesuksen pelastustyön kautta sekä ihmisen pelastuminen uskon kautta. Tämä perussanoma on kaikunut halki vuosisatojen ja tuhansien, eikä sitä voi mielestäni pitää mitenkään erityisen "tiukkana" ideologiana. Suomessakin tämä sanoma oli arvossaan vielä muutama vuosikymmen taaksepäin, mutta viime vuosikymmeninä maallistuminen on aiheuttanut sen että ihmiset ovat vieraantuneet Raamatun sanomasta. Papit tahtovat vihkiä homopareja, saarnoissa kuulutetaan että kaikki pääsevät taivaaseen, synnistä ei saisi puhua lainkaan jne.
Nykyaikaan kuuluu valitettavasti epäraamatullinen sanoma, että kaikki saavat pelastuksen, riippumatta uskosta. Olen erittäin pahoillani, mutta Raamatun sanoma ei tue tällaista opetusta. Kristitty haluaa pitäytyä Raamatun opetuksessa.
Lapsia ei suinkaan pelotella helvetillä, vaan korostetaan armoa ja laupeutta, suurta uskon lahjaa jonka saamme omistaa. Se on iloinen asia.
Miten sinun mielestäsi Raamatun ilosanomaa olisi hyvä opettaa lapsille? Miksi on tarpeen uskoa? Eikö kristinuskon ainoa ja tärkein asia ole pelastukseen ja syntien anteeksiantamukseen uskominen? Pitääkö Raaamatussa mainittu kadotuksen tie häivyttää puheesta kokonaan ja vaieta siitä, että kaikki ihmiset eivät välttämättä ole osallisia pelastuksesta?
Jos olet kristitty ihminen, sinun on hyväksyttävä sellainen tosiseikka, että Raamatun mukaan on olemassa myös kadotus. Jos taas haluat ohittaa tämän seikan Raamatusta, mielestäni et voi silloin kutsua itseäsi kristityksi.
Anonyymi kirjoitti:
Hei anonyymi,
ohitit kommentissasi sujuvasti aloituksessa mainitut erittäin positiiviset seikat, joista uskovaisessa perheessä varttuvat lapset ja nuoret pääsevät osalliseksi. Sen sijaan haluat keskustella negatiiviseen sävyyn ja kritisoida lasten kasvamista liikkeen parissa.
Ensinnäkin on todettava, että mielestäni kyseessä ei ole erityisen "tiukka ideologia", vaan Raaamatun mukainen kristillinen kasvatus. Kristinuskoon kuuluu oleellisena osana syntikäsitys, syntien anteeksi saaminen Jeesuksen pelastustyön kautta sekä ihmisen pelastuminen uskon kautta. Tämä perussanoma on kaikunut halki vuosisatojen ja tuhansien, eikä sitä voi mielestäni pitää mitenkään erityisen "tiukkana" ideologiana. Suomessakin tämä sanoma oli arvossaan vielä muutama vuosikymmen taaksepäin, mutta viime vuosikymmeninä maallistuminen on aiheuttanut sen että ihmiset ovat vieraantuneet Raamatun sanomasta. Papit tahtovat vihkiä homopareja, saarnoissa kuulutetaan että kaikki pääsevät taivaaseen, synnistä ei saisi puhua lainkaan jne.
Nykyaikaan kuuluu valitettavasti epäraamatullinen sanoma, että kaikki saavat pelastuksen, riippumatta uskosta. Olen erittäin pahoillani, mutta Raamatun sanoma ei tue tällaista opetusta. Kristitty haluaa pitäytyä Raamatun opetuksessa.
Lapsia ei suinkaan pelotella helvetillä, vaan korostetaan armoa ja laupeutta, suurta uskon lahjaa jonka saamme omistaa. Se on iloinen asia.
Miten sinun mielestäsi Raamatun ilosanomaa olisi hyvä opettaa lapsille? Miksi on tarpeen uskoa? Eikö kristinuskon ainoa ja tärkein asia ole pelastukseen ja syntien anteeksiantamukseen uskominen? Pitääkö Raaamatussa mainittu kadotuksen tie häivyttää puheesta kokonaan ja vaieta siitä, että kaikki ihmiset eivät välttämättä ole osallisia pelastuksesta?
Jos olet kristitty ihminen, sinun on hyväksyttävä sellainen tosiseikka, että Raamatun mukaan on olemassa myös kadotus. Jos taas haluat ohittaa tämän seikan Raamatusta, mielestäni et voi silloin kutsua itseäsi kristityksi.
Ystävällisesti, aloittajaHei. Itse asun paikkakunnalla jossa on lestadiolaisia, jopa lähisukulaisia. Olen hyvissä väleissä heidän kanssaan, toisaalta heidän silmissään olen eriseuraa.
Olen ihmetellyt sitä miksi ainoina oikeina uskovina itseään pitävät elävät liikkeen oppien mukaista elämää. Se ei ole lähtöisin Raamatusta. Ihmettelen myös miksi itseään ainoina Jumalan lapsina kuuluvat kirkkoon. He hyväksyvät homojen vihkimiset ym Jumalalle iljettävät asiat? En ymmärrä alkuunkaan sellaista kaksinaisuskoa jossa hyväksytään mitä vaan kunhan kuulutaan liikkeeseen.
Mitä tulee perhe-elämään niin olen hyvin tietoinen etenkin vaimojen ahdistuneisuudesta. Tiukassa kuplassa eläminen ja jatkuva lapsien synnyttäminen on raskasta. Puhuit myös avioeroista. Totta on että liike ei huomioi millainen on avioliiton henkinen jaksaminen.
Tärkeintä lienee että pari pysyy yhdessä vaikka ero olisi henkisen elämän pelastus. Joku uskaltaa tehdä sen ratkaisun ja samalla jättää liikkeen kuplan, mutta suurin osa ei.
Mielestäni vapaus ilman ulkopuolisten kontrollia kuuluu ihmisen täysipainoiseen elämään.
Onnellisuus perhe-elämässä perustuu vapauteen päättää itse omista asioistaan. Se koskee myös lapsilla vapautta harrastaa ja pitää sosiaalisia kontakteja eriseuraisten kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei. Itse asun paikkakunnalla jossa on lestadiolaisia, jopa lähisukulaisia. Olen hyvissä väleissä heidän kanssaan, toisaalta heidän silmissään olen eriseuraa.
Olen ihmetellyt sitä miksi ainoina oikeina uskovina itseään pitävät elävät liikkeen oppien mukaista elämää. Se ei ole lähtöisin Raamatusta. Ihmettelen myös miksi itseään ainoina Jumalan lapsina kuuluvat kirkkoon. He hyväksyvät homojen vihkimiset ym Jumalalle iljettävät asiat? En ymmärrä alkuunkaan sellaista kaksinaisuskoa jossa hyväksytään mitä vaan kunhan kuulutaan liikkeeseen.
Mitä tulee perhe-elämään niin olen hyvin tietoinen etenkin vaimojen ahdistuneisuudesta. Tiukassa kuplassa eläminen ja jatkuva lapsien synnyttäminen on raskasta. Puhuit myös avioeroista. Totta on että liike ei huomioi millainen on avioliiton henkinen jaksaminen.
Tärkeintä lienee että pari pysyy yhdessä vaikka ero olisi henkisen elämän pelastus. Joku uskaltaa tehdä sen ratkaisun ja samalla jättää liikkeen kuplan, mutta suurin osa ei.
Mielestäni vapaus ilman ulkopuolisten kontrollia kuuluu ihmisen täysipainoiseen elämään.
Onnellisuus perhe-elämässä perustuu vapauteen päättää itse omista asioistaan. Se koskee myös lapsilla vapautta harrastaa ja pitää sosiaalisia kontakteja eriseuraisten kanssa.Hei,
lestadiolaiset itse ovat sitä mieltä, että he nimenomaan elävät Raaamatun mukaista elämää.
Minun tietääkseni maailmassa on monia monia muitakin uskontoja, jotka ovat sitä mieltä että he elävät Raamatun mukaista elämää.
Lestadiolaiset opettavat Raamatun sanoman mukaisesti, että kaikki ihmiset eivät ole uskovaisia. Olen pahoillani, että koet sen ongelmaksi. Se on kuitenkin Raamattuun pohjautuva käsitys ja mielestäni uskon vapauteen kuuluu oikeus uskoa siihen että omasta uskosta on jotain hyötyä. Miksi maailmassa olisi erilaisia uskontoja, jos kerran kaikilla uskoilla pelastuisi?
Lopussa nostit esiin varsin erikoisen käsityksen. Mistähän olet saanut käsityksen, että lestadiolaiset lapset eivät saisi "harrastaa ja pitää sosiaalisia kontakteja eriseuraisten kanssa"? Lapset saavat ihan vapaasti harrastaa, leikkiä ja viettää aikaa myös liikkeen ulkopuolisten kanssa. Tämä on fakta. On ollut jo minun lapsuudessa pitkästi viime vuosituhannella ja on fakta tänä päivänä mm. omien lasteni osalta.
Haluan lopuksi vielä kertoa, että lestadiolaiset eivät yleensä puhu "eriseuralaisista". Se on varsin erikoinen termi, mistä lienet sen saanut sanavarastoosi?
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
lestadiolaiset itse ovat sitä mieltä, että he nimenomaan elävät Raaamatun mukaista elämää.
Minun tietääkseni maailmassa on monia monia muitakin uskontoja, jotka ovat sitä mieltä että he elävät Raamatun mukaista elämää.
Lestadiolaiset opettavat Raamatun sanoman mukaisesti, että kaikki ihmiset eivät ole uskovaisia. Olen pahoillani, että koet sen ongelmaksi. Se on kuitenkin Raamattuun pohjautuva käsitys ja mielestäni uskon vapauteen kuuluu oikeus uskoa siihen että omasta uskosta on jotain hyötyä. Miksi maailmassa olisi erilaisia uskontoja, jos kerran kaikilla uskoilla pelastuisi?
Lopussa nostit esiin varsin erikoisen käsityksen. Mistähän olet saanut käsityksen, että lestadiolaiset lapset eivät saisi "harrastaa ja pitää sosiaalisia kontakteja eriseuraisten kanssa"? Lapset saavat ihan vapaasti harrastaa, leikkiä ja viettää aikaa myös liikkeen ulkopuolisten kanssa. Tämä on fakta. On ollut jo minun lapsuudessa pitkästi viime vuosituhannella ja on fakta tänä päivänä mm. omien lasteni osalta.
Haluan lopuksi vielä kertoa, että lestadiolaiset eivät yleensä puhu "eriseuralaisista". Se on varsin erikoinen termi, mistä lienet sen saanut sanavarastoosi?
Ystävällisesti, aloittajaOlet selkeästi elänyt jo vuosituhansia, hyvä aloittaja. Ja vuosituhansien kokemuksella kerrot nyt meille uskovaisten ihmisten fantastisesta elämästä. Olet hyvin onnekas, kun olet saanut elää tuossa laatikossa. Nauti siitä. Älä riko sitä kuplaa kuuntelemalla totuuksia.
Ystävällisesti, lopettaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei. Itse asun paikkakunnalla jossa on lestadiolaisia, jopa lähisukulaisia. Olen hyvissä väleissä heidän kanssaan, toisaalta heidän silmissään olen eriseuraa.
Onnellisuus perhe-elämässä perustuu vapauteen päättää itse omista asioistaan. Se koskee myös lapsilla vapautta harrastaa ja pitää sosiaalisia kontakteja eriseuraisten kanssa.Puhut vapaudesta, mutta kritisoit toisten seksuaalista suuntautumista. Jos haluat vapauden, anna se muille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaKyllä vain eivät puhu eriseuralaisista vaan epäuskovaisista. Epäuskovainen on siis kuka tahansa kristitty Jumalaan uskova ihminen joka ei usko heidän keksimiinsä synteihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei anonyymi,
Ystävällisesti, aloittaja"Ensinnäkin on todettava, että mielestäni kyseessä ei ole erityisen "tiukka ideologia", vaan Raaamatun mukainen kristillinen kasvatus"
Niin, raamatustahan löytyy mm. TV-kielto, itsetyydytyskielto, tanssikielto, meikkauskielto, kitaransoittokielto, kirkkokuoroilukielto, alkoholikielto, korvakorukielto, ehkäisykielto jne. jne.
Nuohan on niitä raamatun mukaisia kristillisiä käskyjä, joilla VL-perheiden lapset ja aikuiset orjuutetaan, vai kuinka? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittaja"Haluan lopuksi vielä kertoa, että lestadiolaiset eivät yleensä puhu "eriseuralaisista"."
Jep, lestaadiolaiset käyttävät termejä "epäuskoinen", "uskoton" yms.
Jopa VL-pappien esimiehet/ esinaiset (piispat) ovat VL-käsityksen mukaan epäuskoisia.
Aika hurjaa touhua ja omituisia raamatun tulkintoja lestoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei anonyymi,
Ystävällisesti, aloittajaYksi isojen perheiden ongelma on juuri se, että kaikki lapset eivät saa riittävää huomiota vanhemmilta. Joillekin riittää vähempi huomio, jotkut tarvitsisivat huomattavasti enemmän yksilöllistä huomiota. Nuorisopsykiatrisilla osastoilla on jonkin verran vl-lapsia, jotka ovat ikään kuin perheen keskellä uiskennelleet vailla aikuisen tukea.
- Anonyymi
Käsittäisin että terveesti uskovilla saattaa olla lapsia - ja ehkä kissan- ja/tai koiranpentuja.
- Anonyymi
Pedofilia ei liene kovin yleistä vanhoillislestadiolaisuudessakaan, vaikka sitäkin varmasti on ilmennyt ja ilmenee yhä.
Sen sijaan sylin vähyydestä kärsii todella monet. Rikkaammat toki voi kompensoida tätä rahalla. Ostamalla lapsille välineitä ja harrastuksia heidän ei tarvitse potea niin paljoa yksinäisyyttä. Itse synnyin köyhään perheeseen ja meillä oli kaikesta mahdollisesta puutetta. Silti sisaruksia minulla on ihan järjettömän paljon. Meillä ei kotona vanhemmat polttanut ja kotona ei saanut myöskään kukaan muukaan polttaa. Pihan nurkalla sai teinit poltella, mutta tupakan vaarallisuudesta saarnattiin kyllä usein. Valehtelua ei sallittu missään muodossa. Moni sisaruksistani oppi kuitenkin valehtelemaan, koska näin he saivat enemmän etuuksia. Meillä päti kotona omankäden oikeus hyvin pitkälle. Vahvimmat jyräsivät heikommat alleen. Tänä päivänä sisaruskatraamme voidaankin jakaa sekä menestyjiin, että syrjäytyneisiin. Itse kuulun näihin jälkimmäisiin. Menestyjät ovat viekkaudella ja vääryydellä ostaneet valtaa ja he myös menestyvät yrityselämässä erittäin hyvin. Me heikommat taas riudumme kuka mitenkin. Osa käyttää päihteitäkin. Olemme toisinsanoen kuluerä yhteiskunnalle. Itse elän yhteiskunnan tukien varassa. Eli nostan toimeentulotukea, mutta muuta tukea en saakaan. Lähinnä sen verran, että juuri ja juuri saa leivän suuhun. Muutoin elämä on tylsää pitkäveteistä sisällötöntä päivästä toiseen. Miksi olen köyhä? Kärsin vakavista dissosiaatiohäiriöistä (lamaantuminen, jähmettyminen, ongelmat muistissa ja keskittymiskyvyssä jne). Kaikki, mihin siis ikinä pyrin, ja yritän, sössin ne, tahdoin tai en. Olen toisinaan psykoottinen ja välillä hiukan maaninenkin. Mutta nekin varmasti johtuu näistä dissosiaatiohäiriöistä.
- Anonyymi
Tuo aloittaja tuntuu olevan KÄRSIVÄLLINEN !! Hän jaksaa kirjoittaa vastauksia ja sanoittaa asioita oikein ja ihan kuin pitääkin näillä palstoilla, asiallisesti !
Ottakaamme oppia tuosta tavasta.
Ei tarvitse moittia, panetella, herjata jne. vaan asiallisesti kirjoitella.
Asioista voi kirjoittaa kauniistikkin ja intoilematta, asiat asioina !
Onhan näitä perheitä joissa on tasapainoiset, aikuiset, fiksut vanhemmat ja koko perhepiiri vetää yhtä "köyttä", joten lapsistakin kasvaa tasapainoisia ihmisiä, vaikka heitä olisi enemmänkin siunaantunut. Lähipiirissä heitä on monta. Olisiko se voiman lähde juurikin tuo usko !? Usein tasapainoinen, tavallinen arkielämä on paras kasvualusta lapsillekin. Elämä opettaa monella tapaa, vaikka siihen sisältyisi vastoinkäymisiäkin, ne voi myös lujittaa perhettä ja aviopuolisoiden välejäkin.
Usein pitää katsoa itse peiliin, jos tulee "kinkkinen" vaihe elämässä, vanhemmiten senkin tavan oppii ! Anteeksi anto ja anteeksi pyynti ovat hyvä voima avioliitossakin. Ei anneta auringon laskea vihan yli, vaan nöyrrytään pyytämään anteeksi, jos on tullut "vikoja" tehtyä. Sitten taas voi jatkaa matkaa iloisemmalla mielellä. Elämä opettaa, jos ei muuta niin hiljaa kävelemään ! Vanhana tuonkin voi kokea, kun kiire otetaan pois ja ehkä "kivut" annetaan tilalle !!- Anonyymi
Hän uhkaili viranomaisella ihmistä, joka kertoi oman taustansa lestadiolaisperheessä. Eli ei ollut kärsivällinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän uhkaili viranomaisella ihmistä, joka kertoi oman taustansa lestadiolaisperheessä. Eli ei ollut kärsivällinen.
Ei pidä paikkaansa, kannattaa katsoa tarkemmin mistä oli kyse. Se ei ollut oman taustan kertomista.
- Anonyymi
Pakanalliset lasten uhraamiset herroilleen eivät ole ainoastaan lestadiolaisten laittomuuksia vaan kristittyjen, mm katolilaisuudessa tavallinen ilmiö, luterilaisuudessakin koulutetaan lapsistakin pakanoita...:
http://www.luterilainen.com/fi/lapsille/paavali-pakanain-apostoli/paaval...- Anonyymi
Hei,
kommenttinne tuntuu minusta varsin erikoiselta. Tietääkseni lestadiolaiset eivät tee "laittomuuksia". Ethän syytä ketään rikoksista aiheettomasti?
Ilmeisesti tässäkin viestissä hyökätään kristinuskoa vastaan yleisesti?
Saanen myös ystävällisesti huomauttaa, että lähettämänne linkki ei toimi.
Ystävällisesti, aloittaja
- Anonyymi
Minä olen sitä mieltä, että todellinen nöyryys ja lähimmäisenrakkaus ei ole sitä, että haluaa muiden omaavan yhteisen identiteetin ja maailmankuvan. Eikä sitä, että on täysin varma siitä, mihin kukanenkin kuollessaan joutuu. Se on ylpeyttä. Todellista nöyryyttä on antaa kaikkien löytää oma polkunsa ja valjastaa oma täydellinen potentiaalinsa. Lähimmäisenrakkautta on auttaa heikompaansa ja suojella pienimpiä.
Minä olen kasvanut lestadiolaisperheessä. Siinä perheessä ei todellakaan saanut ajatella mitään itse. Ja kyllä, oli insesmiä ja väkivaltaa. Näistä molemmista on mulle myös kertoneet todella monet nykyiset ja entiset lestadiolaiset naiset.
Tietenkään ei ole yhtäkään yksittäistä etnistä ryhmittymää, jossa kaikki olisivat väkivaltaisia tai pedofiileja, mutta lestadiolaisuuden rakenteisiin nämä ilmiöt ovat kasvaneet. Voit olla onnellinen, jos nämä asiat eivät ole koskettaneet sinua. Monia muita on, ja heidän kärsimystään ei tule vähätellä.
Aina, kun kuuluu johonkin ryhmittymään, kantaa myös vastuuta sen toimintaperiaatteista ja vaikutuksista ihmisiin ja luontoon. Jos kuulut rikollisjärjestöön, kannat rikollisen leimaa, vaikka et tekisi yhtäkään rikosta.
Mielestäni lapsille ei pitäisi opettaa, että ihminen on lähtökohtaisesti syntinen. Ei ole. Ihminen muuttuu pahantekijäksi vasta sitten, kun hän tekee pahaa. Kaikki ihmiset eivät tee pahaa. Jotkut tekevät paljon pahaa uskontojen nimissä, mutta eivät ymmärrä sitä. - Anonyymi
Kyllä - jos turvallisuutena pidetään jämähtämistä 1800-luvun asenteisiin.
- Anonyymi
Hei,
kertoisitteko hieman konkreettisemmin, mitä 1800-luvun asennetta tarkoitatte? Käsittääkseni lestadiolainen asenne lasten kasvattamiseen on varsin maanläheinen ja nykyaikainen. Lasten hyvinvointia suojellaan kaikin tavoin ja lasten kasvatus lestadiolaisessa perheessä on hyvinkin tavallista: hyvien tapojen opettamista, toisten huomioimista, hyvää käytöstä jne.
Esimerkiksi lasten kurittamista ei missään nimessä sallita tänä päivänä, kuten ei muussakaan yhteiskunnassa. Vielä viime vuosituhannella sitä esiintyi suomalaisissa perheissä, riippumatta uskon suuntauksesta. Itse en kylläkään ole sitä koskaan todistanut enkä edes tunne ketään joka olisi piiskaa saanut viime vuosituhannella tai tällä vuosituhannella.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
kertoisitteko hieman konkreettisemmin, mitä 1800-luvun asennetta tarkoitatte? Käsittääkseni lestadiolainen asenne lasten kasvattamiseen on varsin maanläheinen ja nykyaikainen. Lasten hyvinvointia suojellaan kaikin tavoin ja lasten kasvatus lestadiolaisessa perheessä on hyvinkin tavallista: hyvien tapojen opettamista, toisten huomioimista, hyvää käytöstä jne.
Esimerkiksi lasten kurittamista ei missään nimessä sallita tänä päivänä, kuten ei muussakaan yhteiskunnassa. Vielä viime vuosituhannella sitä esiintyi suomalaisissa perheissä, riippumatta uskon suuntauksesta. Itse en kylläkään ole sitä koskaan todistanut enkä edes tunne ketään joka olisi piiskaa saanut viime vuosituhannella tai tällä vuosituhannella.
Ystävällisesti, aloittajaJotenkin naiivia mielestäni. Huomaamattasi kiellät ne lapset, jotka juuri tälläkin hetkellä tulevat pahoinpidellyksi. Suomessa. Olet säästynyt paljolta, jos et ole koskaan nähnyt tai kuullut mitään. Vai suljitko vain silmäsi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin naiivia mielestäni. Huomaamattasi kiellät ne lapset, jotka juuri tälläkin hetkellä tulevat pahoinpidellyksi. Suomessa. Olet säästynyt paljolta, jos et ole koskaan nähnyt tai kuullut mitään. Vai suljitko vain silmäsi?
Hei,
en jaksa jankata kanssasi pidempään, mutta totean vielä varmuuden vuoksi YHDEN kerran: en ole todistanut, kokenut enkä kuullut lasten pahoinpitelyltä. Minun vanhempani eivät sitä ole harrastaneet enkä tunne ketään joka olisi minulle sellaisesta puhunut.
Mikäli väitätte, että kyseistä toimintaa esiintyisi liikkeen piirissä enemmän kuin muun kansan piirissä, ilmoitan viestisi välittömästi viranomaisen tietoon.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
en jaksa jankata kanssasi pidempään, mutta totean vielä varmuuden vuoksi YHDEN kerran: en ole todistanut, kokenut enkä kuullut lasten pahoinpitelyltä. Minun vanhempani eivät sitä ole harrastaneet enkä tunne ketään joka olisi minulle sellaisesta puhunut.
Mikäli väitätte, että kyseistä toimintaa esiintyisi liikkeen piirissä enemmän kuin muun kansan piirissä, ilmoitan viestisi välittömästi viranomaisen tietoon.
Ystävällisesti, aloittajaAloittaja on hyvä ja ilmoittaa viranomaisille. Sinulla on siihen oikeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaVaikenemisen kulttuuri onkin osa lestadiolaista oppia ja maailmankuvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaKerroin kokemukseni, sinä kerroit omasi. Pitääkös sinunkin viestisi sitten saattaa viranomaisten tietoon? Varmaan jotain viranomaisia nämä viestit kiinnostaa. Miksi aloit kimpoilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroin kokemukseni, sinä kerroit omasi. Pitääkös sinunkin viestisi sitten saattaa viranomaisten tietoon? Varmaan jotain viranomaisia nämä viestit kiinnostaa. Miksi aloit kimpoilla?
Hei,
tämä on viimeinen vastaukseni sinulle. En halua käyttää elämästäni yhtään enempää aikaa turhanpäiväiseen vänkkäämiseen. Siitä ei tule loppua. Ja ei liity tähän keskusteluun mitenkään.
Saanen ystävällisesti huomauttaa, että sinä et kertonut omia kokemuksiasi, vaan aloit vihjailemaan ja epäilemään toista kommentoijaa "silmien sulkemiselta". Voit itse tarkistaa viestiketjun, jos osaat lukea viestiketjuja järjestyksessä.
Minun viestini ovat olleet asiallisia ja niissä ei ole mitään sellaista joka viranomaisia kiinnostaisi.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaMiten mielestäsi lasten hyvinvointia suojellaan kaikin tavoin 14-lapsisessa perheessä, jossa vanhemmat eivät mitenkään ehdi pitämään lapsia sylissä riittävästi ja antamaan kaikille ikätasonsa mukaista huomiota ja tukea eri ikävaiheissa ? Ja ei kannata perustella, että sisarusten huomio korvaisi tätä yhtään mitenkään. Kannattaa kaivaa psykologian oppikirjat esille ja opiskella sieltä miten lapsen identiteetti ja itsetunto kehittyvät ja mikä vaikutus vanhempien antamalla henkilökohtaisella huomiolla on siihen. Sen jälkeen voi ruveta miettimään miksi käydään sitten aikuisina niin paljon terapiassa ja paikkaillaan näitä syntyneitä vaurioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
tämä on viimeinen vastaukseni sinulle. En halua käyttää elämästäni yhtään enempää aikaa turhanpäiväiseen vänkkäämiseen. Siitä ei tule loppua. Ja ei liity tähän keskusteluun mitenkään.
Saanen ystävällisesti huomauttaa, että sinä et kertonut omia kokemuksiasi, vaan aloit vihjailemaan ja epäilemään toista kommentoijaa "silmien sulkemiselta". Voit itse tarkistaa viestiketjun, jos osaat lukea viestiketjuja järjestyksessä.
Minun viestini ovat olleet asiallisia ja niissä ei ole mitään sellaista joka viranomaisia kiinnostaisi.
Ystävällisesti, aloittajaKommenttiesi perusteella olet hyvin nuori ihminen. Ei sinun tarvitse kantaa lestadiolaismiesten rikoksia, tai naisten. Mutta kuulut yhteisöön ja edustat sitä nyt kommenteillasi. Ehkä et ole ummistanut silmiäsi, mutta et ehkä myöskään ole ottanut selvää juuristasi? Ota joskus selvää. Selvitä mistä tulet. Ennen kuin otat jyrkästi kantaa mihinkään. Ota selvää Lestadiuksesta ja kiittäjämummoista ja kaikesta. Ota selvää mihin uskot. Kyseenalaista se, mitä auktoriteettisi ovat sinulle kertoneet. Siis vain kysy, mihin oppimasi asiat perustuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaTottakai liittyy. Sinä sanoit, että lestadiolaisperheessä lapset voivat hyvin. Minä kerroin, että minun kokemuksellani ei. Sinä pillastuit. Mutta ei voi yleistää. Miksi sinä voit yleistää, mutta minä en? Onko se niin, että positiivisessa mielessä voi yleistää, mutta negatiivisessa ei?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaHyvä aloittaja, tämän palstan peruskirjoittajat panettelevat harrastuksenaan lestadiolaisia. Osa heistä ajattelee valehtelun tuovan heille paremman taivaspaikan. Osa pride-rakastaa panettelemalla. Pride-taivas on maan päällä, siinä taivaassa kristittyjä ei ole olemassakaan ja jos on, niin heidän suunsa on tukittu pelolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten mielestäsi lasten hyvinvointia suojellaan kaikin tavoin 14-lapsisessa perheessä, jossa vanhemmat eivät mitenkään ehdi pitämään lapsia sylissä riittävästi ja antamaan kaikille ikätasonsa mukaista huomiota ja tukea eri ikävaiheissa ? Ja ei kannata perustella, että sisarusten huomio korvaisi tätä yhtään mitenkään. Kannattaa kaivaa psykologian oppikirjat esille ja opiskella sieltä miten lapsen identiteetti ja itsetunto kehittyvät ja mikä vaikutus vanhempien antamalla henkilökohtaisella huomiolla on siihen. Sen jälkeen voi ruveta miettimään miksi käydään sitten aikuisina niin paljon terapiassa ja paikkaillaan näitä syntyneitä vaurioita.
Hei,
kiitos kysymyksestä.
En lähde vastaamaan millään konkreettisella listauksella kysymykseesi. Sen sijaan voin kertoa sinulle, että olen nähnyt miten isoissa perheissä on mahdollista kasvaa tasapainoisia ihmisiä. Oma puolisonikin on kotoisin isosta perheestä ja sen vakaampaa ihmistä saa hakea.
Itse en kasvata lapsiani psykologian kirja tai kasvatusopas kädessä. Luotan siihen, että normaali ihminen osaa kasvattaa lapsensa vallan mainiosti ilman oppikirjoja.
Lestadiolaisissa perheissä lasten kanssa mm. retkeillään paljon luonnossa. Lapsille luetaan kirjoja, heitä pidetään sylissä ja niin edelleen. Eletään ihan tavallista lapsiperhe-elämää. Välillä hämmästelen näitä ulkopuolisten ihmisten kommentteja ja ihmettelen, mitä he oikein kuvittelevat? Naapuri saattaa todeta hämmästellen "meillä on vain kaksi lasta ja emme meinaa pärjätä heidän kanssaan" tms. Olen ajatellut, että se. johtuu varmasti vain tietämättömyydestä ja siitä että nykyaikana ei olla enää totuttu näkemään isoja perheitä.
Muutama vuosikymmen taaksepäin, iso perhe ei ollut mitenkään harvinainen Suomessa. Ehkä omat vanhempasikin ovat kotoisin isosta perheestä? Minulla on siitä huolimatta tuntuma, että esim. 40-50 luvuilla on isoissa perheissä lapset saaneet ihan tarpeeksi hyvän kasvatuksen elämäänsä.
Nykyaikana puhutaan mm. "curling-vanhemmista", jotka raivaavat lastensa tieltä kaikki esteet valmiiksi ja tekevät siten karhunpalveluksen lapsilleen.
Tiivistettynä voisinkin todeta oman mielipiteeni: isossa perheessä kasvaminen ja kasvatus onnistuu vallan mainiosti, aivan riittävällä tasolla.
Terapiassa käy ihmisiä monista eri syistä. Et voi alkaa syyllistämään tätä liikettä mitenkään erityisesti.
Lopuksi haluan vielä tuoda ilmi oman havaintoni: olen pannut merkille, että henkilöt, jotka arvostelevat suurten perheiden kasvatusta, eivät yleensä omaa kokemuspohjaa vaan tarkastelevat asioita ulkopuolelta käsin. He eivät esimerkiksi aina huomaa, että suuren perheen lapset eivät ole kaikki samaan aikaan pieniä lapsia ja he luulevat että työmäärä kasvaa "lineaarisesti" lasten määrän kanssa. Näin asia ei ole.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaHei! Kirjoitin jo ketjuun omista kokemuksistani idyllisessä lestadiolaisperheessä kasvamisesta. Suuni pestiin pakolla saippualla jos sanoin ruman sanan. Myös, kun sanoin sanan jonka en edes tiennyt olevan ruma sana. Kasvoin tällä vuosituhannella, ja olen nähnyt samaa tehtävän vain muutama vuosi sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
kiitos kysymyksestä.
En lähde vastaamaan millään konkreettisella listauksella kysymykseesi. Sen sijaan voin kertoa sinulle, että olen nähnyt miten isoissa perheissä on mahdollista kasvaa tasapainoisia ihmisiä. Oma puolisonikin on kotoisin isosta perheestä ja sen vakaampaa ihmistä saa hakea.
Itse en kasvata lapsiani psykologian kirja tai kasvatusopas kädessä. Luotan siihen, että normaali ihminen osaa kasvattaa lapsensa vallan mainiosti ilman oppikirjoja.
Lestadiolaisissa perheissä lasten kanssa mm. retkeillään paljon luonnossa. Lapsille luetaan kirjoja, heitä pidetään sylissä ja niin edelleen. Eletään ihan tavallista lapsiperhe-elämää. Välillä hämmästelen näitä ulkopuolisten ihmisten kommentteja ja ihmettelen, mitä he oikein kuvittelevat? Naapuri saattaa todeta hämmästellen "meillä on vain kaksi lasta ja emme meinaa pärjätä heidän kanssaan" tms. Olen ajatellut, että se. johtuu varmasti vain tietämättömyydestä ja siitä että nykyaikana ei olla enää totuttu näkemään isoja perheitä.
Muutama vuosikymmen taaksepäin, iso perhe ei ollut mitenkään harvinainen Suomessa. Ehkä omat vanhempasikin ovat kotoisin isosta perheestä? Minulla on siitä huolimatta tuntuma, että esim. 40-50 luvuilla on isoissa perheissä lapset saaneet ihan tarpeeksi hyvän kasvatuksen elämäänsä.
Nykyaikana puhutaan mm. "curling-vanhemmista", jotka raivaavat lastensa tieltä kaikki esteet valmiiksi ja tekevät siten karhunpalveluksen lapsilleen.
Tiivistettynä voisinkin todeta oman mielipiteeni: isossa perheessä kasvaminen ja kasvatus onnistuu vallan mainiosti, aivan riittävällä tasolla.
Terapiassa käy ihmisiä monista eri syistä. Et voi alkaa syyllistämään tätä liikettä mitenkään erityisesti.
Lopuksi haluan vielä tuoda ilmi oman havaintoni: olen pannut merkille, että henkilöt, jotka arvostelevat suurten perheiden kasvatusta, eivät yleensä omaa kokemuspohjaa vaan tarkastelevat asioita ulkopuolelta käsin. He eivät esimerkiksi aina huomaa, että suuren perheen lapset eivät ole kaikki samaan aikaan pieniä lapsia ja he luulevat että työmäärä kasvaa "lineaarisesti" lasten määrän kanssa. Näin asia ei ole.
Ystävällisesti, aloittajaEhkä kuitenkin kannattaisi perehtyä vaikka siihen psykologiaan paremmin, koska et saa minua vakuuttumaan miten syliä riittää tarpeeksi 4-5 alle kouluikäiselle lapselle, jotka siinä kotona on, isä on töissä ja kotityötkin pitää hoitaa. Itsetunto ei kehity laumassa vaan henkilökohtaisessa kiintymyssuhteessa. Vahvimmat siinä laumassa taistelee itselleen huomion ja heikommat jää vähemmälle. Ja vaikka olisi erittäin jaksavat vanhemmat, jotka pystyvät suurinpiirtein selviytymään, mutta aina on niitä perheitä jotka eivät niin hyvin jaksakaan ja seuraukset lapsen kehitykselle ja turvallisuudentunteell ovat ikävät. Suotko heidän hyvillä mielin rajoittaa lapsilukua vai edustatko liikkeen virallista kantaa, että ottakaa kaikki lapset vastaan. Tai niinkuin Päivämiehen pääkirjoituksessa jonkin aikaa sitten sanottiin, että se on sielunvihollisen puhetta jos ajatteleekaan että iso perhe voisi olla syynä mihinkään ongelmiin perheessä tai ongelmiin myöhemmin elämässä. Vai oletko joskus kuullut saarnattavan toisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
kiitos kysymyksestä.
Ystävällisesti, aloittajaHei vaan hei hei!
"Lestadiolaisissa perheissä lasten kanssa mm. retkeillään paljon luonnossa. Lapsille luetaan kirjoja, heitä pidetään sylissä ja niin edelleen"
Jaa vai?
Muistan istuneeni äidin sylissä ehkä sen yhden kerran. Johan se sylitysmäärä riittää, eikö?
Emme myöskään retkeilleet. Jos metsässä käytiinkin, syynä oli aina marjojen keruu tms. Eli lapsityövoimalla ruokaa pakastimeen.
Eikä meille kirjoja luettu. Ei ollut moiseen aikaa eikä tarmoa. Eikä kykyä.
Piiskaa saatiin kyllä. Ja tehtiin jatkuvasti kotitöitä, joita sitten suuressa perheessä riittikin.
Leikille ei ollut aikaa.
Ja niin edelleen.
Vituttaa suunnattomasti tuo lestanttien harjoittama suurperhe-ylistys. Jos lestanttien parista muutama kiiltokuvaperhe löytyykin, niin enemmän siinä porukassa on niitä pahoinvoivia perheitä.
Saatanasta lähtöisin koko lestakultti! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittaja"Lasten hyvinvointia suojellaan kaikin tavoin ja lasten kasvatus lestadiolaisessa perheessä on hyvinkin tavallista: hyvien tapojen opettamista, toisten huomioimista, hyvää käytöstä jne"
Jälleen: vitut!
Miksi meidän perheessä lasten hyvinvointia ei suojeltu mitenkään?
Selitäpä se. Ja kyseessä oli siis VL-perhe. Vanhemmat varmastikin vakaita uskossaan, mutta muutoin erittäin epävakaita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lasten hyvinvointia suojellaan kaikin tavoin ja lasten kasvatus lestadiolaisessa perheessä on hyvinkin tavallista: hyvien tapojen opettamista, toisten huomioimista, hyvää käytöstä jne"
Jälleen: vitut!
Miksi meidän perheessä lasten hyvinvointia ei suojeltu mitenkään?
Selitäpä se. Ja kyseessä oli siis VL-perhe. Vanhemmat varmastikin vakaita uskossaan, mutta muutoin erittäin epävakaita.Hei,
valitettava tosiasia on, että niin tässä liikkeesä kuin tämän liikkeen ulkopuolella, on olemassa perheitä jotka ovat "epävakaita" kuten asian ilmaiset.
Kukaan ei tietääkseni ole väittänyt että liikkeen parissa ei olisi koskaan mitään ongelmia. Ihmisten parissa elämä on inhimillistä.
Keskustellessani tästä teemasta, keskustelen isosta kuvasta. Tiedostan sen että on olemassa myös perheitä, joiden elämässä on vaikeaa. Mutta ei se kuitenkaan sulje pois aloituksessa mainittuja positiivisia havaintoja.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
valitettava tosiasia on, että niin tässä liikkeesä kuin tämän liikkeen ulkopuolella, on olemassa perheitä jotka ovat "epävakaita" kuten asian ilmaiset.
Kukaan ei tietääkseni ole väittänyt että liikkeen parissa ei olisi koskaan mitään ongelmia. Ihmisten parissa elämä on inhimillistä.
Keskustellessani tästä teemasta, keskustelen isosta kuvasta. Tiedostan sen että on olemassa myös perheitä, joiden elämässä on vaikeaa. Mutta ei se kuitenkaan sulje pois aloituksessa mainittuja positiivisia havaintoja.
Ystävällisesti, aloittajaHassua: Et siis seiso sanojesi takana.
Otsikossahan väitit, että "Lestadiolainen perhe tarjoaa lapsille turvallisen kasvuympäristön".
Yritä nyt päättää, tarjoaako se lestaadiolainen perhe lapsille turvallista kasvuympäristön vai ei.
Olet ilmeisesti aikuinen ihminen jo. Lukea osaat, ilmeisesti myös kirjoittaa.
Kun kirjoitat, tee se ajatuksella ja uskottavasti.
Kiitos! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
kiitos kysymyksestä.
Ystävällisesti, aloittajaKysyn aloittajalta. Kielletäänkö ehkäisy ja sillä estetään perhesuunnittelu montako lasta on sopivin määrä.
- Anonyymi
Homoseksuaaliset sekä erilaiset sateenkaari bi-perheet tarjoavat lapsille ja nuorille erittäin turvallisen, sosiaalisen ja vakaan kasvuympäristön siinä missä lestadiolainen perhekin.
Seksuaalisuus on vain yksi osa ihmistä, ei koko ihminen. Hyvä perhe lapsen kasvualustana ei siis ole suoraan riippuvainen ihmisten henkilökohtaisesta seksuaalisesta suuntautumisesta. Homous tai lesbous ei myöskään ole minkäänasteinen rikos Suomessa täällä voimassa olevan lainsäädännön mukaan vaan päinvastoin lestadiolaisuus on se joka on esivallan lainsäädännölle alisteinen.
Saatte siis lestadiolaisina tai ei-lestadiolaisina panna humalassa tai selvinpäin ketä haluatte ja kuinka paljon haluatte kunhan se tapahtuu molempien osapuolten vapaasta tahdosta.
Voitte myös lestadiolaisina tai ei-lestadiolaisina katsoa netistä vapaasti pornoa ja alastomuutta sekä harrastaa homoseksiä, lesboseksiä, ryhmäseksiä, sidontaa, SM-piiskausta, masturbointia, jne aivan niin paljon kuin teitä ja seksikumppaneitanne huvittaa ja tunkea toistenne kehonkoloihin mitä haluatte kunhan se tapahtuu siihen osallistuvien omasta vapaasta tahdosta. Mikään näistä ei tule viemään yhtäkään ihmistä maan päältä kuolemanjälkeiseen helvettiin saati taivaaseen.- Anonyymi
Hei,
nostit kommentissasi esiin homoseksuaalisuuden perheissä ja erityisesti vanhemmilla. Aloituksessa ei otettu siihen asiaan mitään kantaa, vaan kerrottiin yleisluontoisesti, millaisia hyviä puolia liittyy liikkeen parissa varttumiseen.
Toisena asiana sanot, että lestadiolaisena voisi "panna humalassa ketä haluaa" tai tehdä yllä mainittuja, Raamatun opetuksen vastaisia asioita.
Tämä ei sinänsä liity enää mitenkään tähän aiheeseen, mutta valitettavasti minun on todettava, että kristitty ihminen haluaa elää Raaamatun opetuksen mukaisesti. Esimerkiksi homosuhteet tai avioliiton ulkopuoliset suhteet eivät ole Raamatun opetuksen mukaisia.
Lopussa toteat jopa, että "Mikään näistä ei tule viemään yhtäkään ihmistä maan päältä kuolemanjälkeiseen helvettiin saati taivaaseen.". Tuo voi olla sinun näkemyksesi asiasta ja se sallittakoon sinulle.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
nostit kommentissasi esiin homoseksuaalisuuden perheissä ja erityisesti vanhemmilla. Aloituksessa ei otettu siihen asiaan mitään kantaa, vaan kerrottiin yleisluontoisesti, millaisia hyviä puolia liittyy liikkeen parissa varttumiseen.
Toisena asiana sanot, että lestadiolaisena voisi "panna humalassa ketä haluaa" tai tehdä yllä mainittuja, Raamatun opetuksen vastaisia asioita.
Tämä ei sinänsä liity enää mitenkään tähän aiheeseen, mutta valitettavasti minun on todettava, että kristitty ihminen haluaa elää Raaamatun opetuksen mukaisesti. Esimerkiksi homosuhteet tai avioliiton ulkopuoliset suhteet eivät ole Raamatun opetuksen mukaisia.
Lopussa toteat jopa, että "Mikään näistä ei tule viemään yhtäkään ihmistä maan päältä kuolemanjälkeiseen helvettiin saati taivaaseen.". Tuo voi olla sinun näkemyksesi asiasta ja se sallittakoon sinulle.
Ystävällisesti, aloittajaMiksi ihminen joka sanoo olevansa kristitty tunnustaa oikeaksi kirkon opit kuulumalla instituutioon? Hän tukee veronmaksajana kirkon toimintaa eikä moiti sen toimia kuten samaa sukupuolta olevien vihkiminen. Millainen kristitty on sellainen joka hyväksyy Jeesuksen sanan vastaiset toimet kuulumalla vääräoppiseen liikkeeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihminen joka sanoo olevansa kristitty tunnustaa oikeaksi kirkon opit kuulumalla instituutioon? Hän tukee veronmaksajana kirkon toimintaa eikä moiti sen toimia kuten samaa sukupuolta olevien vihkiminen. Millainen kristitty on sellainen joka hyväksyy Jeesuksen sanan vastaiset toimet kuulumalla vääräoppiseen liikkeeseen.
Hei,
en ala väittelemään kirkkoon kuulumisesta tässä ketjussa.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaJokainen ihminen tieteellisessä katsantokannassa pelkkä eläin. Ihmiseläin.
Ei eläinten, ihmiseläintenkään, eläminen jatku missään muodossa kuoleman jälkeen. Jokaisella lestadiolaisella on vain yksi ainoa elämä maapallolla ja siinä se.
Yksikään ihminen ei siis tule joutumaan kuolemansa jälkeen helvettiin saati taivaaseen eikä tähän vaikuta se millä tavoin kukin täällä elämänsä eli. Tässä mielessä voitte tehdä myös "syntiä" niin paljon kuin sielunne sietää sillä kuolemanne jälkeiseen henkilökohtaisen elämänne jatkumiseen se ei vaikuta millään tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen ihminen tieteellisessä katsantokannassa pelkkä eläin. Ihmiseläin.
Ei eläinten, ihmiseläintenkään, eläminen jatku missään muodossa kuoleman jälkeen. Jokaisella lestadiolaisella on vain yksi ainoa elämä maapallolla ja siinä se.
Yksikään ihminen ei siis tule joutumaan kuolemansa jälkeen helvettiin saati taivaaseen eikä tähän vaikuta se millä tavoin kukin täällä elämänsä eli. Tässä mielessä voitte tehdä myös "syntiä" niin paljon kuin sielunne sietää sillä kuolemanne jälkeiseen henkilökohtaisen elämänne jatkumiseen se ei vaikuta millään tavalla.Hei,
miksi kopioit tätä samaa ihminen-on-eläin -tekstiä joka keskusteluun, vain pieniä muutoksia tehden?
Olisi mukavampi keskustella, jos kommentit liittyisivät edes jollain tapaa kyseessä olevaan aiheeseen.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
en ala väittelemään kirkkoon kuulumisesta tässä ketjussa.
Ystävällisesti, aloittajaTyypillinen lestaatiolainen venkoilija siis : )
Kun perustelut loppuvat, alkaa tyypillinen välttelykäyttäytyminen...
- Anonyymi
Ihanteissa ja haavekuvissa noin, mutta kyllä minulla on vanh. Lestadiolaisesta kodista suurperheestä myös tällaiset kokemukset
-väkivalta lapsia kohtaan
-väkivalta lasten välillä
-väkivalta isältä äidille
-kiusaamista perheen sisäisesti
-henkinen väkivalta
-lasten liika vastuu toisistaan
-vastentahtoiset raskaudet, joista ilo kaukana vanhemmilla
-mykkäkoulua vanhempien välillä jopa esim. Viikon ajan
-yksi sisaruksista lievästi hyväksikäytti nuorempaa sisarustaan
-jne...
Että sellaista onnea ja tasapainoa. Aikuisena kaikki tarvitsevat terapiaa. Kiitos Jeesus, SRK, Päivämies ja kaikki liikkeen puhujat!
P.s. en ole enää k.o. herätysliikkeen jäsen, koska en ole itsetuhoinen enkä voisi ikinä tehdä sitä lapsilleni tai itselleni, mitä oma äiti joutui kokemaan :(- Anonyymi
Hei,
erittäin ikävä tapaus tämä sinun tapauksesi. Otan vilpittömästi osaa, että elämässäsi on ollut kärsimystä.
En kuitenkaan lähtisi syyttämään esim. Jeesusta tai muita edellä mainittuja tahoja sinun lapsuuden kodin tapahtumista. Syitä lapsuuden kotisi ongelmiin on vaikea arvailla näin etänä, enkä sitä edes tahdo tehdä.
Missään tapauksessa et voi kuitenkaan yleistää sinulle tapahtuneita asioita koskemaan koko yhteisöä. Jos yllä mainitut asiat pitävät paikkansa, kyseessä on varsin ikävä tapaus, mutta olen 100% vakuuttunut, että kyseessä on yksittäistapaus. Harmillista, että joudun näin toteamaan, mutta en mitenkään vähättele kokemustasi. Totean vain, että liikkeen parissa moinen käytös ei missään nimessä ole ok ja sinun vanhempiesi olisi pitänyt hakeutua hoitoon tai etsiä jokin muu ratkaisu tilanteeseen.
Yritä päästä katkeruudestasi eroon ja rakentaa itsellesi parempi elämä.
Itsetuhoisuudesta puheenollen siihen voi olla ulkoinen syy. Tuntemani vl vaimo kertoi salaa ettei hän olisi halunnut mennä naimisiin uskossa olevan kanssa.
Mutta vanhemmat ja suku painostivat naimisiin vl miehen kanssa. Heidät vihittiin ja elämästä tuli jatkuva raskaana oleminen ja osallistuminen liikkeen tilaisuuksiin, vaikkei haluttanut.
Surullista oli se että painostus erotti hänet rakastamastaan miehestä. Samana päivänä jolloin hänet vihittiin teki ex rakastettu itsemurhan. Lepää eräällä kainuulaisella hautausmaalla.
Että raakaa on ulkoisen tahon painostus nuoren ihmisen elämään. Traagista ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
erittäin ikävä tapaus tämä sinun tapauksesi. Otan vilpittömästi osaa, että elämässäsi on ollut kärsimystä.
En kuitenkaan lähtisi syyttämään esim. Jeesusta tai muita edellä mainittuja tahoja sinun lapsuuden kodin tapahtumista. Syitä lapsuuden kotisi ongelmiin on vaikea arvailla näin etänä, enkä sitä edes tahdo tehdä.
Missään tapauksessa et voi kuitenkaan yleistää sinulle tapahtuneita asioita koskemaan koko yhteisöä. Jos yllä mainitut asiat pitävät paikkansa, kyseessä on varsin ikävä tapaus, mutta olen 100% vakuuttunut, että kyseessä on yksittäistapaus. Harmillista, että joudun näin toteamaan, mutta en mitenkään vähättele kokemustasi. Totean vain, että liikkeen parissa moinen käytös ei missään nimessä ole ok ja sinun vanhempiesi olisi pitänyt hakeutua hoitoon tai etsiä jokin muu ratkaisu tilanteeseen.
Ystävällisesti, aloittajaHaista sinä vee, "yritä päästä katkeruudestasi eroon"! Ettäs kehtaatkin, sinä tekopyhä hurskastelija! Ei sinulta aitoa myötätuntoa liikene, vakuuttelet (=vähättelet) vain "100% varmuudella YKSITTÄISEKSI tapaukseksi", vaikka ei sinulla mitään tilastotietoa asiasta ole! Jos tapauksia on vaikka 5 tai 10% lestadiolaisperheistä (joissa siis esim. väkivaltaa) niin kyse on jo TUHANSISTA LAPSISTA.
Hitto että pistää vihaksi sinunlaiset farisealaiset hurskastelijat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaTeille lestadiolaisnuorille on opetettu, että katkeruus tai viha on syntiä. Se pitää panna pois. Mutta muille ne ovat terveitä tunteita, jotka auttavat selviytymisessä. Katkeruudentunne kertoo ihmiselle, että sinua kohtaan on tehty väärin ja viha kertoo, että tämän on loputtava. Terveitä tunteita. Mutta lestadiolainen ei saa tuntea terveitä tunteita, koska ne ovat syntiä. Ja lestadiolainen näkee näitä katkeruuden ja vihan syntejä vain liikkeen ulkopuolella. Erityisesti niissä ihmisissä, jotka ovat lähteneet pois. Se on oikeastaan aika kamalaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teille lestadiolaisnuorille on opetettu, että katkeruus tai viha on syntiä. Se pitää panna pois. Mutta muille ne ovat terveitä tunteita, jotka auttavat selviytymisessä. Katkeruudentunne kertoo ihmiselle, että sinua kohtaan on tehty väärin ja viha kertoo, että tämän on loputtava. Terveitä tunteita. Mutta lestadiolainen ei saa tuntea terveitä tunteita, koska ne ovat syntiä. Ja lestadiolainen näkee näitä katkeruuden ja vihan syntejä vain liikkeen ulkopuolella. Erityisesti niissä ihmisissä, jotka ovat lähteneet pois. Se on oikeastaan aika kamalaa.
Katkeruus on valtava voima. Se on tuhovoima. Se tuhoaa elämän, ihmissuhteet, tulevaisuuden. Raamattu varoittaa katkeruudesta Hepr. 12
>> Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet. >>
https://raamattuajassamme.fi/katkeruuden-vihan-ja-kostonhalun-vallassa/
Katkeruus Raamatussa:
Valitusvirret 3:14-16
Apt. 8:23
Ef. 4:31-32
Hepr. 12:14-15 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teille lestadiolaisnuorille on opetettu, että katkeruus tai viha on syntiä. Se pitää panna pois. Mutta muille ne ovat terveitä tunteita, jotka auttavat selviytymisessä. Katkeruudentunne kertoo ihmiselle, että sinua kohtaan on tehty väärin ja viha kertoo, että tämän on loputtava. Terveitä tunteita. Mutta lestadiolainen ei saa tuntea terveitä tunteita, koska ne ovat syntiä. Ja lestadiolainen näkee näitä katkeruuden ja vihan syntejä vain liikkeen ulkopuolella. Erityisesti niissä ihmisissä, jotka ovat lähteneet pois. Se on oikeastaan aika kamalaa.
Hei,
lestadiolaiset haluavat elää mieluummin ilman katkeruutta, kuten Raamattu opettaa, olet oikeassa. Mielestäni katkeruus ei ole hyvä asia.
Ef. 4:31 Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
Anonyymi kirjoitti:
Haista sinä vee, "yritä päästä katkeruudestasi eroon"! Ettäs kehtaatkin, sinä tekopyhä hurskastelija! Ei sinulta aitoa myötätuntoa liikene, vakuuttelet (=vähättelet) vain "100% varmuudella YKSITTÄISEKSI tapaukseksi", vaikka ei sinulla mitään tilastotietoa asiasta ole! Jos tapauksia on vaikka 5 tai 10% lestadiolaisperheistä (joissa siis esim. väkivaltaa) niin kyse on jo TUHANSISTA LAPSISTA.
Hitto että pistää vihaksi sinunlaiset farisealaiset hurskastelijat.Hei,
haistattelu ei ole hyvää käytöstä ja se antaa sinusta huonon vaikutelman.
Väität, että minulta ei liikene myötätuntoa,, vaikka aiemmassa viestissäni kirjoitin näin:
"erittäin ikävä tapaus tämä sinun tapauksesi. Otan vilpittömästi osaa, että elämässäsi on ollut kärsimystä."
Lisäksi toivoin sinulle parempaa elämää toivotuksella: "Yritä päästä katkeruudestasi eroon ja rakentaa itsellesi parempi elämä."
Pyydän, että et laita lainausmerkkeihin sellaisia ajatuksia, jotka eivät ole minulta. Minä sanoin:
"olen 100% vakuuttunut, että kyseessä on yksittäistapaus."
sinä kirjoitit minun sanoina:
"100% varmuudella YKSITTÄISEKSI tapaukseksi"
Eli minä sanoin olevani vakuuttunut, en ole puhunut mistään yleisestä varmuudesta.
Toistan vielä kerran, että lestadiolaisissa perheissä ei tietääkseni ole enempää kyseisiä asioita kuin muussakaan yhteiskunnassa. Haluat jostain syystä olla vihainen ja katkera siitä, että lestadiolaiset ihmisetkään eivät ole täydellisiä. Voisit siis olla vihainen ja katkera mille tahansa muullekin ihmisjoukolle.
Yritä nyt hyvä ihminen rauhoittua ja saada itseäsi tasapainoisempaan suuntaan.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaHei vaan hei hei!
Kyseessä ei ollut yksittäistapaus. Täällä ilmoittautuu toinen "yksittäistapaus". Ja tiedossani on kymmeniä "yksittäistapauksia" lisää.
Että se siitä sinun 100 % varmuudestasi.
Oksettaa ja etoaa tuo "alottajan" harrastama lestaadiolaisuuden uhrien halveksunta ja mitätöinti.
Kärvistynet helvetissä, se on saletti se. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaSinulla on kuitenkin oikeus tehdä seuraava yleistys: "Lestadiolainen perhe tarjoaa lapsille turvallisen kasvuympäristön".
Mikä/ kuka antaa sinulle oikeutuksen moiseen?
Sinä et voi puhua kaikkien VL-perheiden puolesta.
Luulet olevasi hyvä ihminen, mutta olet oikeasti paha ja epäaito.
- Anonyymi
On yö ja mä vain jäin rappusille odottamaan sitä poliisia, ku mä olin se, josta ystävällinen, aloittaja ilmoitti.
Hyvästi.
ByääÄääääiiiöööööitku - Anonyymi
Hei ystävällinen aloittaja,
Voisitko vastata tässä viestiketjussa olevaan kommenttiin, joka koski lapsen identiteetin ja itsetunnon kehittymistä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteesi asiasta.- Anonyymi
Hei,
mukava kuulla että yksittäisen henkilön mielipide kiinnostaa noin paljon. Vastaan kun ehdit.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
mukava kuulla että yksittäisen henkilön mielipide kiinnostaa noin paljon. Vastaan kun ehdit.
Ystävällisesti, aloittajaAloittaja esittää vain omia mielipiteitään kuten muutkin. Se mihin ne perustuvat ovat hänen omia käsityksiään. Siis vain eräs mielipide muitten joukossa. Siihen hänellä kuten muillakin on oikeus.
Ystävällisesti
Sivusta seuraaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Ystävällisesti, aloittajaVastaat siis, jahka SRK:n propagandatoimikunta on saanut lausuntonsa valmiiksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaat siis, jahka SRK:n propagandatoimikunta on saanut lausuntonsa valmiiksi?
Hei,
Aloittaja ei ole maininnut kirjoittavansa SRK:n nimissä tai välittävänsä muutoin kyseisen yhdistyksen lausuntoja.
Ei ole oikein vääristää toisten kommentoijien viestien alkuperää.
Ystävällisesti, aloittaja
- Anonyymi
Jos parivuotias leikkii yleisellä tiellä pelkät vaippahousut jalassa pienellä pakkasella.
Tai alle kymmenvuotias lykkäilee käynnissä olevaa ruohonleikkuria pihalla , onko hyvää lastenhoitoa, Jos luotetaan siihen jotta isommat katsoo pienimpien perään voi tällaista tapahtua , Tässä karkeimmat jota olen nähnyt !!- Anonyymi
Hei,
olet oikeassa, noissa mainituissa tilanteissa aikuinen ei ole ollut ajan tasalla.
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
olet oikeassa, noissa mainituissa tilanteissa aikuinen ei ole ollut ajan tasalla.
Ystävällisesti, aloittajaJep eihän toistakymmenpäisen lapsilauman kanssa voi aikuinenkaan olla aina ajan tasalla.
Jos tullaisen lapsimäärän hankkii voisi silloin palkata myös hoitoapua. Eikä jättää heitteelle !!
- Anonyymi
Olen erittäin vahvasti eri mieltä. Ja kyllä, kasvoin idyllisessä, hyvässä, koulutetussa lestadiolaisperheessä, jossa äiti oli aktiivinen kotiäiti ja vietti meidän kanssamme paljon aikaa. En koe, että olisin saanut tarpeeksi huomiota vanhemmiltani (lapsuudessa muistan muutaman hetken milloin tunsin olevani vanhempien huomion "keskipiste" ja erityinen hetken aikaa. Alkoholia ei käytetty, mutta perheessä riideltiin paljon niin sisarusten kesken kuin vanhempienkin. Oirehdin myös vahvasti käytökselläni teini-iässä. Minulle ei ole helppoa päästä mukaan ry:n piireihin, sen sijaan minut kylmästi suljettiin ulos kaikista piireistä vaikka aktiivisesti ehdotin tapaamisia tms. Koin vahvaa helvetinpelkoa jo lapsena kun kuuntelin ja uskoin seurapuheet täysin. Mielestäni on surullista, että lapsille opetetaan jo pienestä, että tanssiminen on syntiä, joudut helvettiin jos tanssit. Raskaus itselleni on todella raskasta aikaa enkä tiedä, miten kykenisin hoitamaan muita lapsia raskausaikanani. Näimpä olenkin tehnyt päätöksen, että saan vain kaksi lasta, että voimavarani riittävät ja avioliitto kestäisi (raskaus vaikeaa myös puolisolle kun olen kykenemätön lähes kaikkeen).
Tekstistä paistaa läpi oletus siitä, että liikkeen ulkopuolella olisi yleistä käyttää alkoholia lasten seurassa tms. Myös liikkeen ulkopuolella on raittiita onnellisia perheitä tai onnellisempia perheitä kun lapsilukuun saa esimerkiksi itse vaikuttaa.- Anonyymi
Hieno kirjoitus en pysty vastaavaan.Olen kokenut suunnilleen saman .En tosin samassa liikkeessä. Mutta eipä näillä "kööreillä" tunnu juuri eroa olevan . Tanssi oli syntiä Helvetillä peloteltiin kavereita vahdittiin.Olin kai lapsena joku kummallisuus kavereiden mielestä. Vielä kotona oli yksi erikoisuus . Kun joku kuoli sanottiin heti kumpaan paikkaan hän kuului.Niipä jo nuorena syöpyi mieleeni yksi Raamatun lause. Älkää tuomitko ettei teitä tuomittasi .Jaksamisia jos satut lukemaan !!
Nim: vanha äijä.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieno kirjoitus en pysty vastaavaan.Olen kokenut suunnilleen saman .En tosin samassa liikkeessä. Mutta eipä näillä "kööreillä" tunnu juuri eroa olevan . Tanssi oli syntiä Helvetillä peloteltiin kavereita vahdittiin.Olin kai lapsena joku kummallisuus kavereiden mielestä. Vielä kotona oli yksi erikoisuus . Kun joku kuoli sanottiin heti kumpaan paikkaan hän kuului.Niipä jo nuorena syöpyi mieleeni yksi Raamatun lause. Älkää tuomitko ettei teitä tuomittasi .Jaksamisia jos satut lukemaan !!
Nim: vanha äijä..Ompa piristävää lukea, että joku on voinut samaistua näihin anonyymeihin nettipurkauksiini :). Meillä ei taidettu noin sanoa, mutta minut kyllä tuomittiin moneen kertaan helvettiin milloin minkäkin synnin takia. Esiteininä aloitin riitoja, jotta riidan jälkeen saisin kaikki synnit anteeksi, kun en uskaltanut syntejäni tunnustaa.
- Anonyymi
Kieltääkö Suomen valtion lainsäädäntö tanssimisen? Ei kiellä. Muista, että lestadiolaisuus on alisteinen esivallalle (Suomen valtiolle) eikä toisinpäin.
Saatte siis tanssia elämässänne niin paljon kuin haluatte ja vaikka laulaa mitä lauluja ikinä haluatte. Et tule 100% varmuudella joutumaan kuolemasi jälkeen minkäänasteiseen helvettiin saati siirtymään taivaaseen. Kuolemasi jälkeen olet kuollut kuin kivi.
Pidä siis hauskaa elämässäsi ja nauti elämästäsi aivan kuten sinä itse haluat. Et ole Suomen valtion lakien puolesta tilivelvollinen yhdelläkään SRK:n jäsenelle tai VL-vanhemmalle vaan sinulla on 100%:n juridinen oikeus omantuntosi vapauteen.
Voimia sinulle rakas uskonsisar!
- Anonyymi
Tässäpä omakohtaisia "turvallisia" kokemuksia VL-suurperheessä kasvamisesta:'
- Syntyminen ei-toivottuna lapsena. Toinen vanhempi sairas niin henkisesti kuin fyysisestikin. Toinen lievemmin sairas
-Vanhempien erittäin riitaisa suhde. Toisen vanhemman raivokohtaukset (kiroilua, tavaroiden heittely yms. Avioerouhkailua
-Aliravitsemus. Salaattia ehkä pari kertaa vuodessa. Kalaa ei oikeastaan koskaan.
Perunaa ja ruskeaa kastiketta. Ja ruisleipää... Sitä riitti
Valitettavasti moinen ruokavalio ei riitä kasvavalle lapselle
-Puutteellinen hygienia/ vaatehuolto jne.
Jopa "uskovaiset kaverit" käskivät mennä muualle haisemaan.
Se siitä uskovaisten yhteydestä..
Valitettavasti paremmasta hygieniasta ei tiennyt.
-Omat vähäisetkin harrastukset käytännössä kiellettiin. Piti tehdä kotitöitä. Ja niitähän suurperheessä riitti
-Jos halusi esim. polkupyörän, rahat siihen oli hankittava vaikkapa mansikkamaalta
-Kirotun VL-lapsuuskodin myötä koko elämää leimannut suuren suuri turvattomuus ja epävarmuus. Ei tee hyvää se lestanttien harjoittama helvetillä peloittelu, saati hoitokokouksien uhriksi joutuminen. Puhumattakaan täysin rikkinäisten vanhempien toiminnan näkemistä ja kokemista
-Kun lapsia on perheessä liikaa, ei yksittäisen lapsen tarpeiden huomioimiselle jää aikaa.
Onko normaalia, että lapsi puhkoo paiseet keholtaan itse?
Onko ok, että lapsi ei kerro kotona kellekään, että häntä kiusataan koulussa. Ei kerro, koska toinen vanhempi on kieltänyt siitä kertomisen (koska itse kiusaat sisaruksia...)?
Onko oikein, että lapsi elää jatkuvassa helvetinpelossa, maailmanlopun pelossa, vanhempien avioeron pelossa etc.? Näin siksi, koska VL-vanhemmilla ei ollut kykyä vastuullisiksi kasvattajiksi? Ja tämä taas johtui pitkälti siitä, että niitä lapsia tuli vuoden välein, vaikka edes olemassa olevaa jälkikasvua eivät kyenneet hoitamaan.
Tätä listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin. Heitteille jättämistä ja vaille jäämistä on tolkuttoman paljon, ja aivan liikaa. Sellainen "turvallinen" kasvuympäristö se VL-koti...
Joten aloittaja voi mennä aloituksensa kanssa ihan vaikkapa sinne helvett***IIn, jonne hän ilman muuta kuuluukin. - Anonyymi
On tällä aloituksella hyväkin puolensa, vaikkakaan ei se mihin "ystävällinen aloittaja" todennäköisesti pyrki. Ihmiset saavat purkaa omia kokemuksiaan ja tuoda päivänvaloon asioita, joista ei siedetä keskustelua julkisesti ry:llä, Päivämiehessä ym. Että voisi toivoa, että loppuisi se toisten ihmisten kokemusten ja tunteiden vähättely. En ole pitkään aikaan ymmärtänyt miten voidaan huonommin selvinneiden kokemuksia selittää pois sillä, että itse on selvinnyt hyvin, ei minun tuttavapiirissä ole tällaista, kyllä ei-vl-perheissäkin sitä ja tätä. Että ei ole yhtään kiinnostusta pohtia, mistä ongelmat voivat johtua ja koko elämä alistetaan vain jonkin säännön alle eikä siihen vaikuta mitkään inhimilliset tekijät.
- Anonyymi
Se on juurikin näin!
- Anonyymi
Toivoa sopii, että entistä useampi VL-lahkosta kärsinyt toisi kokemuksiaan julki.
Aloittajalta on aika raukkamainen veto ilmoitella tämän(kin) ketjun vastausviesteistä milloin ylläpitoon, milloin viranomaisille.
Aloittaja teki aloituksen, jonka väite ei ole totta. Tai totuutta siinä on tasan saman verran kuin väitteessä "Epäuskoinen perhe tarjoaa lapsille turvattoman kasvuympäristön".
Eli ei ole yhtä ainoaa totuutta tässäkään asiassa. Ja sen väitteen seuraukset aloittaja kestäkööt. - Anonyymi
Lestadiolaisuus on alisteinen esivallalle (Suomen valtiolle) eikä toisinpäin. Teillä ei siis ole lakisääteistä velvollisuutta olla kuuliainen SRK:n johdolle tai muille lestadiolaisille. Jos haluatte totella ja uskoa heitä uskokaa ja totelkaa, mutta mitään lakisääteistä pakkoa sellaiseen teillä ei ole eikä sellaisia velvoitteita teille voida lakien mukaan sälyttää. Tätä kutsutaan omantunnon vapaudeksi ja siihen teillä on yksilöinä 100% juridinen oikeus.
Helpottakaa mahdollisia omantunnon ja synnin tuskianne seuraavalla:
"Ihminen (Homo sapiens) on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten (Homo) sukuun kuuluva nisäkäs. Ihminen kuuluu kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon ja on nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinnyt ja runsaslukuisin eläinlaji. Ihmisiä on n. 8 miljardia. "
Ette siis tule 100% varmuudella joutumaan kuolemanne jälkeen minkäänasteiseen helvettiin saati pääsemään taivaaseen. SRK:lla ei ole lakiin perustuvaa oikeutta käyttää yhtäkään lestadiolaista taloudellisesti eikä muutoinkaan hyväksi teidän oman tahtonne ylitse ja mahdollinen helvetillä pelottelu teitä kohtaan on todella raukkamaista. Sellaisesta raukkamaisuudesta SRK:n ja lestadiolaisten tulee päästä irti jotta aito inhimillisyys voi voittaa jalansijaa myös VL:n keskuudessa.
- Anonyymi
Aloittajalta loppuivat sanat, vai miksi ei ole tullut lisäkommenteja?
Tukehtuiko aloittaja omiin valheisiinsa?
Tipahtivatko suomukset silmiltä (viimeinkin)?
Onhan se rankkaa herätä todellisuuteen: tekee varmasti kipeää, mutta elämä on....- Anonyymi
Enpä usko että sanat loppuivat. Aloittajalla on tärkeämpääkin tekemistä kuin enempää toistella kokemuksiaan ..... hmm... tietynlaisille ihmisille ("älkää heittäkö helmiänne sikojen eteen").
- Anonyymi
vaimon hakkajat ! Taloudelliset narsisti hyväksikäyttäjät; kerro lisää. . .mikä vielä puuttuu. . . hävetkää lakimiehet ja tuomarit ja poliisit. . . ai niin ambulanssikuskit (eihän me noita viititä ottaa kyytiin. . . ) jne lääkärit; hammashoitaja suomenrutsalaiset huonoimmat terveyskeskus hammaslääkärit (ei muualle pätevyys riitä) ja niin edelleen. . . Ja yksityisellä. . . me emme ole vastuussa virheistä joita osaamattomuuttamme teemme. . . auta armias! heitä on eduskunnan kaikissa "avustus" tehtävissä "asiantuntijoina". . . TV, radio-huutajat (niiden kakarat) lehdistö media "kriittistä talousinformatoonista uutisantia" muille paitsi sisäpiirille. . . ai vai että on sipilä ja soini ja sauli. . . nyrkki hakkaa aina heikompaa ja kenen nyrkki nousee (.. . valheesta kiinni jääneen)
- Anonyymi
Aloitukseen on tullut monenlaisia mielipiteitä, kokemuksia ja kommentteja. Ne eivät kuitenkaan tee tyhjäksi aloitusta, joka kertoo tosiasiat, millaista vl-perheiden elämä yleensä on. Itse olen myös elämässäni kokenut sen todeksi.
- Anonyymi
Avioero on sallittu aikoja sitten lestadiolaisuudessa.
Eräskin äiti jätti lapset isälle muutti toiseen kaupunkiin salarakkaan luo.
Kumpikin käy seuroissa eripaikkakunnilla. - Anonyymi
Aivan varmasti on hyviä ja huonoja kokemuksia uskovaisissa ja ei- uskovaisissa perheissä. Vanhoillislestadiolaisilla on halu nähdä asiat niin mustavalkoisina, kuin aloittaja ne esittää. Mutta moni asia siinä ei mene kohdalleen, vaan on ikäänkuin ruusujen maalaamista mustalle taustalle.
Olen vanhoillislestadiolaisesta kodista ja nyt aikuisena olen ollut vuosia kuuntelijana eräälle uskovaiselle. Hän kipuilee huonoa parisuhdetta vanhoillislestadiolaisessa ympäristössä. Kumpikin meistä on sitä mieltä, että keskimäärin vl- ympäristö luo vääristymiä kasvavalle lapselle/nuorelle. Eräs toistuva puheenaihe on meillä opittu kaksinaamaisuus. Ei ole sääntöjä, vaikka onkin. Ei katso tv:tä, vaikka katsonkin. Rakastan lähimmäistäni, vaikka halveksin ei-vl:iä. Jne.
Kaikista asioista voi löytää hyviä ja huonoja asioita kyllä. Mutta tosiaan en allekirjoita aloittajan näkemystä tästä aiheesta. - Anonyymi
Joillekin sopii, toisille ei.
- Anonyymi
Itse olen syntynyt vanhoillislestadiolaiseen perheeseen. Vanhemmilla ei riittänyt syliä meille ja moni meistä on joutunutkin elämään vailla lämpöä ja rakkautta. Äidin mielenterveys on horjahdellut, koska hänellä on ollut hyvin traumaattinen lapsuus. Me olemme kärsineet ailahtelevasta äitistä. Hän oli myös tiukan uskonnollinen. Puhui helvetistä ehkä enemmän, mitä vl-perheissä keskimäärin. Meitä suoraansanoen peloteltiin helvetillä ja saatanalla. Isä ei liiemmin ollut kotona, koska hän oli usein pitkillä komennuksilla ja muutoinkin vietti aikaa paljon muualla. Lähinnä yöt nukkui kotona ja muun ajan viettikin työkuvioiden parissa. Välillä toki saattoi olla viikkojakin pois.
Mun elämä on ollut tosi kivistä ja kärsin vakavista dissosiaatiohäiriöistä. Enkä ole perheessämme ainut. Osa käyttää myös päihteitä. Itsekin olen käyttänyt, koska en saanut apua oireisiini, enkä ole oikeastaan saanut näihin päiviin mennessäkään. Kuulemma normaali psykoterapia ei auta väitetään. Silti ei kerrota, mikä voisi auttaa. Nyt vaihteeksi taas keikun kahden vaiheilla, aloittaako päihteiden käyttö uudelleen. Elämäni on yhtä vuoristorataa. Koen, että olen aivan liian paska ihminen elämään täällä ajassa. Miksi heleketissä Jumala edes loi minut ja muut kaltaiseni tänne rämpimään?- Anonyymi
Jumalalla ei tainnut paljoa osuutta syntymiseesi.
- Anonyymi
Kyllä psykoterapia auttaa. Kannattaa hakea apua ja kertoa terveydenhuollossa rehellisesti vaikka noilla sanoilla mitä kirjoituksessasi asiaa avaat, niin saat apua.
- Anonyymi
Mielenterveyshäiriöisiä on vl-yhteisössäkin paljon.
- Anonyymi
Olen nähnyt että Jehovan Todistajatkin pitävät lapsistaan hyvää huolta.
- Anonyymi
Onneksi lasten ruumiillinen kuritus on nykyisin vähäisempää kuin aiemmin. Tietysti henkinen väkivalta on toinen asia.
- Anonyymi
Vaikuttanee trollilta tämä kirjoitus. Kukaan ei nykyään enää ajattele tällä tavoin, kuin aloittaja. Päivämiehessäkin on ollut jo paljon toisenlaisiakin kirjoituksia. Uskovaisissa perheissäkin voi kohdata eriasteista väkivaltaa, erilaisia mielenterveysongelmia ja päihdeongelmiakin. Yhä useampi sellaisten parissa myös painii. Uskovaisia perheitä hajoaa ja osa muodostaa uusioperheitäkin. Elämme hyvin hämmentäviä aikoja. Oikeastaan näitä asioita alettiin tuomaan päivänvaloon vasta sitten, kun paljastui myös meikäläisten keskuudesta insestitapauksia. Jumalan valtakunnan keskelläkään ei eletä lintukodossa, sillä sielunvihollinen oveline juonineen vaikuttaa kaikkialla. Myös siellä, missä uskovaiset ovat.
Monilla edelleen sydämestään uskovaisillakin voi olla alkoholiongelmia, mielenterveysongelmia jne. Usein mt- ja päihdeongelmat kulkevat käsikädessä. Tervehän pystyy paremmin olemaan erossa näistä myrkyistä.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik195920- 173396
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192986Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6392216Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1642175Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja711474Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421435Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31238Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061156Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641127