Mitä mieltä arvoista niistä tietävät

Anonyymi

TSH 3.64
TS4V 14
T3V 3.5

Thyroxin annostus 0.1mgx1/pv
Ovatko arvot mielestäsi hyvät ja pitäisikö minun olla näillä arvoilla oireeton? Kertokaa tietävät mitä olette mieltä. En sano voinnistani mitään, jotten johdattele vastauksia.

Toivottavasti joku tietävä vastaa.

7

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sun premissi on väärin. Hypotyreoosipotilailla keskeisintä hoidossa on oireettomuus, ja välttää liian matalia (<0,1) tai korkeita TSH-tasoja (ikä vaikuttaa, >4-7), sillä ne lisäävät riskiä sydän- ja verisuonisairauksille. Ei siis ole mitään järkeä kysyä pitäisikö sinun olla oireeton tuollaisilla labroilla.

      Mutta kun kerran kysyit: TSH on hyvä, jos olet keski-ikäinen, korkea jos olet nuori. Jos oppikirjoja tavataan, niin suositus olisi että t4v on viitearvojen keskivälissä. Tyyliin 18. Kumma, että t3v on myös mitattu, sillä sitä ei rutiininomaisesti oteta. Sekin ok.

      Jos olet tyytymätön vointiisi, niin jätä omaan terkkaan lääkärille viesti, niin toimistoajalla lääkärisi voi titrata annostustasi, jos näkee sen aiheelliseksi.

      -LL

      • Anonyymi

        Kiitän vastauksesta.

        Pidän sitä tosin hivenen ristiriitaisena: "keskeisintä hoidossa on oireettomuus, ja välttää liian matalia (<0,1) tai korkeita TSH-tasoja..."

        Vointini on aina ollut parempi silloin, kun TSH on ollut matala ja T4V korkea. Kysymys on siis vastakkain asettelusta: joko tai.

        En halunnut kirjoittaa tähän voinnistani mitään, koska hyvin monet uskovat itsellään olevan ongelmia kilpirauhasen kanssa, vaikka labrat kertovat muuta. En halunnut antaa aihetta tämän epäilyyn, vaan katsoa puhtaasti asiaan numeroiden valossa.

        Minulla oli aiemmin, muutama vuosi sitten, arvot 0.00001 ja 17. Annostus oli silloin 1.5mg. Annostusta tiputettiin, koska lääkärin mukaan kilpirauhanen oli jo liikatoiminnan puolella. Tuolloin pystyin nukkumaan hyvin. Nyt en nuku niin hyvin ja kurkussa tuntuu pala koko ajan. Muinoin annostukseni nostettiin 2mg, silloin oli myös ollut tämä todella voimakas palantunne kurkussa.

        En tästä lähde lääkärille juttelemaan, saatan itse vähän nostaa annostusta.


      • Anonyymi

        Tulikin vielä eräs kysymys aiheesta mieleeni. Mikä aiheuttaa tämän palan tunteen kurkkuun? Mitä siellä tapahtuu silloin?

        Tämä on siis Hashimoto-versio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitän vastauksesta.

        Pidän sitä tosin hivenen ristiriitaisena: "keskeisintä hoidossa on oireettomuus, ja välttää liian matalia (<0,1) tai korkeita TSH-tasoja..."

        Vointini on aina ollut parempi silloin, kun TSH on ollut matala ja T4V korkea. Kysymys on siis vastakkain asettelusta: joko tai.

        En halunnut kirjoittaa tähän voinnistani mitään, koska hyvin monet uskovat itsellään olevan ongelmia kilpirauhasen kanssa, vaikka labrat kertovat muuta. En halunnut antaa aihetta tämän epäilyyn, vaan katsoa puhtaasti asiaan numeroiden valossa.

        Minulla oli aiemmin, muutama vuosi sitten, arvot 0.00001 ja 17. Annostus oli silloin 1.5mg. Annostusta tiputettiin, koska lääkärin mukaan kilpirauhanen oli jo liikatoiminnan puolella. Tuolloin pystyin nukkumaan hyvin. Nyt en nuku niin hyvin ja kurkussa tuntuu pala koko ajan. Muinoin annostukseni nostettiin 2mg, silloin oli myös ollut tämä todella voimakas palantunne kurkussa.

        En tästä lähde lääkärille juttelemaan, saatan itse vähän nostaa annostusta.

        [Pidän sitä tosin hivenen ristiriitaisena: "keskeisintä hoidossa on oireettomuus, ja välttää liian matalia (<0,1) tai korkeita TSH-tasoja..." ]

        Joo ehkä vähän huonosti sanoitin. Perusperiaate on kuitenkin, että jos potilas voi hyvin ja tsh sekä t4v ovat iänmukaisten viitearvojen sisällä, niin asia kunnossa. Jos tsh 3 on vielä oireinen, niin totta kai lähdetään annosta nostamaan. Mutta jos tsh on jo reilusti alle yhden, ja potilas vielä haluaisi isomman annoksen oireiden vuoksi, niin tuolloin lääketieteellisesti en voi suositella annoksen nostoa, koska riski osteoporoottisiin murtumiin, aivoverenkierronhäiriöihin ja eteisvärinään yms. lisääntyy merkittävästi. Potilaalla on aina itsemääräämisoikeus, ja jos hän tiedostaa riskit, on hän vapaa tekemään itse annosmuutoksia. Totta kai potilaan kokonaistilanne vaikuttaa asiaan (perusterve 20v vs monisairas eläkeläinen), ja nuo pienen annoksen tyroksiinit (13 ug) ovat helpottaneet juuri sopivan annoksen löytämistä.

        Hashimotossa kilppari monesti suurenee ja se aiheuttaa palan tunnetta. Myös akuutissa vaiheessa autoimmuunityreoidiitissa on paikallisen tulehdusreaktion vuoksi turvotusta ja siksi palan tunnetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        [Pidän sitä tosin hivenen ristiriitaisena: "keskeisintä hoidossa on oireettomuus, ja välttää liian matalia (<0,1) tai korkeita TSH-tasoja..." ]

        Joo ehkä vähän huonosti sanoitin. Perusperiaate on kuitenkin, että jos potilas voi hyvin ja tsh sekä t4v ovat iänmukaisten viitearvojen sisällä, niin asia kunnossa. Jos tsh 3 on vielä oireinen, niin totta kai lähdetään annosta nostamaan. Mutta jos tsh on jo reilusti alle yhden, ja potilas vielä haluaisi isomman annoksen oireiden vuoksi, niin tuolloin lääketieteellisesti en voi suositella annoksen nostoa, koska riski osteoporoottisiin murtumiin, aivoverenkierronhäiriöihin ja eteisvärinään yms. lisääntyy merkittävästi. Potilaalla on aina itsemääräämisoikeus, ja jos hän tiedostaa riskit, on hän vapaa tekemään itse annosmuutoksia. Totta kai potilaan kokonaistilanne vaikuttaa asiaan (perusterve 20v vs monisairas eläkeläinen), ja nuo pienen annoksen tyroksiinit (13 ug) ovat helpottaneet juuri sopivan annoksen löytämistä.

        Hashimotossa kilppari monesti suurenee ja se aiheuttaa palan tunnetta. Myös akuutissa vaiheessa autoimmuunityreoidiitissa on paikallisen tulehdusreaktion vuoksi turvotusta ja siksi palan tunnetta.

        Kiitän jälleen vastauksesta.

        Oli mukava saada selvyys tuohon palan tunteeseen kurkussa. Taidan sen kanssa elellä, enkä ota riskiä aivoverenkiertohäiriöistä.

        Olin suunnitellut neljänneksellä annoksen nostoa nyt, kun tuossa TSH:ssakin näyttäisi varaa olevan.

        Elämäni keskivaihetta elävä nainen olen ja tämän sairauden kanssa nyt elänyt pari vuosikymmentä. Eiköhän se tästä...


    • Anonyymi

      Jatkanpa tähän vielä pienen pätkän. Katselin muita arvoja, joita oli samaan aikaan otettu. Näyttää MCV olevan tapissa 98. Mitään muuta syytä en tälle itse keksi, kuin tämän kilpirauhasen vajaatoiminnan. En usko, että B12-vitamiinista on puutetta. Folaatista en ole selvittänyt mistä sitä saa, mutta luulen, että kaikkia ravintoaineita saan. Alkoholia en käytä, joten ainoa syy on tämä kilpirauhanen. Todella erikoista, että lääkäri ei tähän puuttunut.

    • Anonyymi

      Itselläni olo parempi kun arvot lähellä toisiaan ja tsh alle 2, mieluummin alle 1,5.
      Oli viimeksi arvot tsh 2,7 ja TS4 11, oireita oli, nyt prednisolilla sain arvot 1,8 ja 14, olo parani, mutta oireita on vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe