Voiko sulakkeen korjata

Anonyymi

Voiko korjata palaneen sulakkeen? Luulisi että jos on näppärä käsistään niin voi korjata ja korvata sulakkeen. Mulla joskus palaa viisikin sulaetta samana iltana niin kalliiksi tulee.

21

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä sulakkeen voi avata ja tyhjentää sekä vaihtaa langankin jos saa jostain oikeaa sulakelankaa. Sen merkkitäpän langan uusiminen ei ole niin tarpeellinen.
      Olen joskus piruuttani vaihtanut kympin sulakeeseen kuustoistasen langan :)

      • Anonyymi

        Mistä sinä muka olet 16A lankoja ostanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä muka olet 16A lankoja ostanut.

        Vaihdoin päikseen langat 10A ja 16A välillä, annoin sitten sen 16A propun appiukolle ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdoin päikseen langat 10A ja 16A välillä, annoin sitten sen 16A propun appiukolle ;)

        Kauppa se on mikä kannattaa.


    • Sulakkeen voi aina korvata automaattivarokkeella. Tämä vain napsaistaan takaisin päälle, kun tilanne on ohi.

      Toki ymmärrän, että olet trolli, mutta sellainen valistuksen sana tähän väliin, että toistuvasti palava tai laukeava sulake on osoitus sähköjärjestelmässä piilevästä viasta tai ylikuormituksesta, jonka syy pitäisi selvittää ja poistaa, eli korjata.

      • Toki tiesin näin käyvän.

        "Trolli voittaa aina!"


    • Anonyymi

      Suomi24:n luvalla saa sulakkeita korjata

    • Anonyymi

      Itse miettinyt vähän samantyyppistä problematiikka, jos en ollenkaan. Voisiko kortonkin resua korjailla vaikka jeesusteipillä.
      Herkkyys kärsii ja vahinko on arvaamaton.
      Tappi jos palaa jatkuvasti niin syynsä siihen on.
      Varmaan kortongin kanssa samoin?

      • Anonyymi

        Minä olen käyttänyt kumirukkasen peukaloa, sellasen rouhepinnoitetun, tyttöystäväkin tykkää, ja kestää pitkään käytössä.


    • Anonyymi

      Sulakepesän voit esimerkiksi vaihtaa mutta vain sähköalan ammattilainen saa sen tehrä.

    • Anonyymi

      Vanhojen aloitusten nostoon ei tarvitse olla sähköalan ammattilainen

    • Anonyymi

      Se se vastaa kalliiksi tulee, kun palontutkinnassa löydetään korjailtu tappi.

    • Anonyymi

      Joskus sodan jälkeen englannissa käytettiin sulakelankaa. Eli sulakkeenpitimeen ruuvattiin vain lanka kiinni. Sulakelankaa myytin metritavarana. Ja oli halpaa.

      Haittapuoli oli että piti sammuttaa pääkytkimestä virta ennen sulakkeen vaihtoa, ja tee-se-itse pellet laittoi sitten kaksi lankaa rinnan jos vitutti tarpeeksi. Tunti myöhemmin palokunta saapui ihailemaan kokkoa.

      • Kyllähän noita siellä on vieläkin., jos ei ole uusittu keskusta johdonsuojakatkaisimia käyttäväksi. Tuota lankaa voi ostaa vaikka Amazonista.


    • Anonyymi

      Sulakkeen korjaaminen on aika helppo juttu. Olen tehnyt tätä usein. Ostan paketin sulakkeita, heitän vanhan menemään ja pistän uuden tilalle. Palamista voi mukavasti ehkäistä, jos ostaa vähän isompia sulakkeita ja heittää sen pohjassa olevan haitan poies tai hioo reikää vähän isommaksi.

    • Anonyymi

      Toivottavasti olet omistaja.
      Älä sitten itke, jos vakuutusyhtiö ei korvaa.

      • Anonyymi

        Tässä tapauksessa taitaa tontin arvo nousta, jos talo palaa.


    • Anonyymi

      Alumiinista sorvattu tulppasulake, kestää moneen lähtöön..

      • Anonyymi

        Me tehtiin messingistä se sulake mutta varmasti kesti palamatta tämäkin.
        Joskus olen joutunut laittamaan kahvasulakkeen tilalle 8mm kupariputkenpätkän.
        Aiassa oli se hyvä puoli että johtoa suojaava sulake oli 10A, Testasimme automatiikkaa
        ja piti saada keskuksella sähköt jaettua eteenpäin .. .. SIIS KAIKKI TÄMÄ OLI 10A sulakkeen takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me tehtiin messingistä se sulake mutta varmasti kesti palamatta tämäkin.
        Joskus olen joutunut laittamaan kahvasulakkeen tilalle 8mm kupariputkenpätkän.
        Aiassa oli se hyvä puoli että johtoa suojaava sulake oli 10A, Testasimme automatiikkaa
        ja piti saada keskuksella sähköt jaettua eteenpäin .. .. SIIS KAIKKI TÄMÄ OLI 10A sulakkeen takana.

        Kahvasulakkeisiin on laillisiakin oikosulkupaloja.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      94
      1145
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe