Torqueedo apumoottorina

Anonyymi

Purjeveneen apukoneena on 5hp mercury. Toimii, mutta on hankala kiskoa käyntiin ja kuitenkin aika hankala nostella laiturille ja takas.

Miten hyvin joku sähköperämoottori hoitaisi homman? Siis joku Torqueedo tai onko joku vastaava...
Tarkistin että torqueedoja on noin pariin heppaan asti mutta valmistaja väittää että vastaa väännöltään vähän isompaa, jopa 3hp Kone on vesitiivis eli ei kuole jos aalto pyyhkäisee yli, ja painaa vain 13 kg, ja litiumakku on suoraan kiinni koneessa. Sikäli helppo nostettava ja laskettava.

Tietenkään se ei jaksa puskea vastatuuleen mutta sitä ei ole tarkoitus tehdäkään, Lähinnä konetta tulee käytettyä laituriin tullessa ja laiturista lähdettäessä, Kuinka painavaa venettä tuo jaksaa liikuttaa? Nykyinen vene painaa 2 tonnia.

41

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan siinä kuitenkin se että 2hv ei sitten kuitenkaan ole sama kuin 5hv ja jos joutuu ajamaan täyskaasulla vastatuuleen (tilassa jossa ei mahdu luovimaan tms) niin sähkö loppuu ihan kymmenissä minuuteissa.

    • Anonyymi

      Onhan niitä perämoottorin näköisiä Torqeedoja aina 55 kW saakka. Kannattaa heti aluksi unohtaa ne Torqeedon ja muiden valmistajien väitteet "vastaa X hv perämoottoria". 1 kW on 1 kW ja sekin on vasta sähköottoteho eli potkuriakselille päätyy n. 1 hv.

      5 hp Mercuryä vastaa siis n. 5 kW sähköperämoottoria.

      Se on sitten toinen kysymys paljonko tehoa tarvitaan. 2 tonnin purjevene liikkuu tyynessä 4 kn alle 1 kW teholla. Riittääkö se? Vastatuuleen tarvitaan enemmän.

      • Anonyymi

        Et ottannut huomioon ajatuksessasi sitä, että bensinin ilmoitettu teho on kaasu täysin auki ja sähkö värkki toimittaa huomattavan paljon paremmin tehoa/vääntöä myös osakuormilla, joten sähkö on parempi vs bensini.

        Terveisin sähköautoileva setämies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ottannut huomioon ajatuksessasi sitä, että bensinin ilmoitettu teho on kaasu täysin auki ja sähkö värkki toimittaa huomattavan paljon paremmin tehoa/vääntöä myös osakuormilla, joten sähkö on parempi vs bensini.

        Terveisin sähköautoileva setämies

        Teho on kai osimoilleen väännön ja kierrosnopeuden funktio? Polttomoottorissa myös vääntö on kierrosnopeuden funktio ja yleensä siis paras vääntö tulee vain vähän alemmilla kierroksilla kuin paras teho. Sähkömoottorissa vääntö nousee tappiin jo matalilla kierroksilla joten tehokäyräkin on laakeampi.

        Voi siis sanoa että 1kw sählöperämoottori vastaa 5hp konetta alakierroksilla, 3hp keskikierroksilla - mutta kun paniikki iskee ja pitää pyristellä pois laivaväylältä ja kierrokset on tapissa niin 1kw vastaa vain 1hp bensakonetta. Näin siis tekniikasta ymmärtämättömän humanisyin aivoilla ajateltuna.

        Autossahan tuo kone harvoin on täyakierroksilla ja katuliikenteessä sähkökone tuntuu vasrmaan aika tykiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teho on kai osimoilleen väännön ja kierrosnopeuden funktio? Polttomoottorissa myös vääntö on kierrosnopeuden funktio ja yleensä siis paras vääntö tulee vain vähän alemmilla kierroksilla kuin paras teho. Sähkömoottorissa vääntö nousee tappiin jo matalilla kierroksilla joten tehokäyräkin on laakeampi.

        Voi siis sanoa että 1kw sählöperämoottori vastaa 5hp konetta alakierroksilla, 3hp keskikierroksilla - mutta kun paniikki iskee ja pitää pyristellä pois laivaväylältä ja kierrokset on tapissa niin 1kw vastaa vain 1hp bensakonetta. Näin siis tekniikasta ymmärtämättömän humanisyin aivoilla ajateltuna.

        Autossahan tuo kone harvoin on täyakierroksilla ja katuliikenteessä sähkökone tuntuu vasrmaan aika tykiltä.

        Mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska potkuri tarvitsee hyvin vähän vääntöä ja tehoa pienillä kierroksilla. Sähkömoottori ei siis koskaan pääse hyödyntämään erilaista vääntökäyräänsä. Eikä se edes ole niin kovin erilainen. Polttomoottorienkin vääntökäyrä on melko tasainen esim. 1500-5000 rpm.

        Autossa tilanne on toinen, kun pienilläkin kierroksilla voidaan hyödyntää suurta vääntömomenttia.

        Noista löytyy paljon vertailua. Koskaan ei Torqeedo ole ollut nopeampi kuin saman saman hv-ilmoituksen perämoottori. Siis 4 kW Torqeedo on hitaampi kuin kaikki 4 hv perämoottorit oli vene sitten plaanaava jolla tai raskas purjevene. Ei myöskään lähde plaaniin isommalla kuormalla tms.

        Paaluveto on ainoa, jossa Torqeedo on tuossa vertailussa parempi, mutta sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teho on kai osimoilleen väännön ja kierrosnopeuden funktio? Polttomoottorissa myös vääntö on kierrosnopeuden funktio ja yleensä siis paras vääntö tulee vain vähän alemmilla kierroksilla kuin paras teho. Sähkömoottorissa vääntö nousee tappiin jo matalilla kierroksilla joten tehokäyräkin on laakeampi.

        Voi siis sanoa että 1kw sählöperämoottori vastaa 5hp konetta alakierroksilla, 3hp keskikierroksilla - mutta kun paniikki iskee ja pitää pyristellä pois laivaväylältä ja kierrokset on tapissa niin 1kw vastaa vain 1hp bensakonetta. Näin siis tekniikasta ymmärtämättömän humanisyin aivoilla ajateltuna.

        Autossahan tuo kone harvoin on täyakierroksilla ja katuliikenteessä sähkökone tuntuu vasrmaan aika tykiltä.

        Ei pitäisi veneessäkään koskaan joutua käyttämään kaikkea tehoa, silloin ollaan mitoitettu kyllä metsään oli energia sitten mitä tahansa ja varsinkin fossiilista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pitäisi veneessäkään koskaan joutua käyttämään kaikkea tehoa, silloin ollaan mitoitettu kyllä metsään oli energia sitten mitä tahansa ja varsinkin fossiilista.

        No varmasti joutuu käyttämään tays tehoa joskus, esim. kovassa tuulessa satama manöövereissä, jos näitä muutaman lilovatin moottoreita laitetaan pari tonnia painaviin veneisiin!
        Toisaalta konehan on ylimitoitettu jos ei edes joskus tarvi täyttä tehoa! Ja jos se ei riitä niin alimitoitettu! Fossiilisella käyväkin.


    • Anonyymi

      MInulla oli tilaisuus kerran kokeilla tuollaista kahden hepan Torqueedoa Joe 17-veneessä eli Jullessa. Nyt puhutaan puolitonnisesta veneesstä. Siinä Torqueedo oli täysin riittävä. Kuulemma tätä ennen omistajalla oli ollut 2.5-heppainen bensakone.

    • Anonyymi

      Toi sähkön loppuminen on tietysti ongelma jonka osittain voisi ehkä väistää jonkinlaisella lisä/vara-akulla joka on täynnä ja mukana ja ajoissa vaihdettuna.

      Toisaalta, ei ole tavaton ongelma sekään että perässä hengaava bensakone ei käynnisty ainakaan vähällä kiskomisella kun tulee tilanne. Jo se kiskominen ja kurottelukin voi olla vähän riski.
      Sähkökone on yleensä aika varmatoiminen, varsinkin jos välillä tarkistaa koneen toiminnan ja varauksen.

    • Anonyymi

      Torqueedo on toki hyvä laite omassa kokoluokassaan, nyt täytyy vain muistuttaa että myös Haswing ja ePropulsion tekevät hyvin samankaltaisia sähköperämoottoreita.

      ePropulsion ei ole kalliimpi ja se taisi voittaa nuo muut sekä TM:n että jonkun veneilyjulkaisun testeissä. Kannattaa vilkaista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Torqeedo maksaa enemmän kuin koko veneesi :)

      • Anonyymi

        Joo torqueedo yksin. Myös navigointilaitteisto on aika samoissa kuin vene.


    • Anonyymi

      Kiinasta saa 200 eurolla 2 kilowatin sähköperämoottorin alvitulli

      • Anonyymi

        Mahdolliseati. Mistähän sellaista etsis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahdolliseati. Mistähän sellaista etsis?

        AliExpressissä ja eBayssa näyttäänolevan Hangkai-merkkiå.

        Äkkiseltään näyttäisi että luvataan kolmea heppaa vaikka moottorin ottoteho on runsaat tuhat w.

        Sisältyyköhän akku noihin?


      • Anonyymi

        Ja vuotava stefa ja sitäkautta laakerit akselit ruosteessa...


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Onkohan noihin erikseen purjevenekäyttöön mitoitettua potkuria? Siitähän saisi lisähintaakin... Väitteet että 1 kW vastaisi suurempaakin polttomoottoritehoa voisi ehkä perustella sillä että hyvä alakierrosvääntö mahdollistaa potkurin mitoituksen pitävämmäksi.

      • Anonyymi

        ON siinä ehkä perää:sekä torqueedon että ePropulsionin potkurit näyttää aika isoilta. Onko ne isompia vai onko se kapoisen varren tuottama harha?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ON siinä ehkä perää:sekä torqueedon että ePropulsionin potkurit näyttää aika isoilta. Onko ne isompia vai onko se kapoisen varren tuottama harha?

        On ja nousuakin paljon enemmän kuin vaikkapa Minn Kotassa.


      • Anonyymi

        1000W on vain 1,35 hp. Se ei siitä miksikään muutu, vaikka paras vääntö olisi eri kierrosalueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1000W on vain 1,35 hp. Se ei siitä miksikään muutu, vaikka paras vääntö olisi eri kierrosalueella.

        1000 W Torqeedollani riittää 3-4 solmuun vene 25 jalkaa 1400 kg täysi teho 2000 W noin 6 solmua.

        8 vuotta menty ilman ongelmia. Potkurin voisi vaihtaa, hieman kolhiintunut. Yksi kaukosäätöyksikkö on uusittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1000W on vain 1,35 hp. Se ei siitä miksikään muutu, vaikka paras vääntö olisi eri kierrosalueella.

        Ja 3hp perämoottorin teho on 3hp vain huippukierroksilla!

        Ennen kun nolaa itseään enempää, kannattaa yrittää sisäistää vääntömomentin ja pyörimisnopeuden suhde tehoon.

        Sen jälkeen kirkastuu miksi nimellisteholtaan 1kw sähkömoottorin teho voi olla esim. satamamanöövereissä yhtä suuri tai suurempi kuin nimellisteholtaan 3hp perärutkun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1000W on vain 1,35 hp. Se ei siitä miksikään muutu, vaikka paras vääntö olisi eri kierrosalueella.

        Perämoottorin potkuri voi olla optimoitu erilaiseen käyttöön kuin mitä purjeveneessä tarvitaan. Niinpä voi olla järkevää laittaa esim. halkaisijaltaan suurempi potkuri, niin saa paremman pidon takia enemmän tehoa satamamanöövereihin paremman kiihtyvyyden takia. Parempi vääntö auttaa tässä, kun kone kestää isomman potkurin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja 3hp perämoottorin teho on 3hp vain huippukierroksilla!

        Ennen kun nolaa itseään enempää, kannattaa yrittää sisäistää vääntömomentin ja pyörimisnopeuden suhde tehoon.

        Sen jälkeen kirkastuu miksi nimellisteholtaan 1kw sähkömoottorin teho voi olla esim. satamamanöövereissä yhtä suuri tai suurempi kuin nimellisteholtaan 3hp perärutkun.

        Siis tuolla aiemmin arvelinkin, että alavääntö on astetta tehokkaamman alavääntö, mutta sitten kun on "kaas pohjassa" niin tehot vastaa 1-heppaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ja nousuakin paljon enemmän kuin vaikkapa Minn Kotassa.

        minni on toki aika hempula näihin verratttuna.

        Lähinnä näyttäisi että noi on hituksen isompia ja jyrkkänousuisempia kuin esim ne polttomoottorit joihin valmistaja niitä mielellään vertaa. Sekään ei välttämättä kerro isommasta tehosta vaan alemmasta vääntökäyrästä. Huippuvääntö ja huipputeho riippuvat myös kierrosluvusta, eikä näillä ruseteilla sitten taas välttämättä kierrä, vaikea sanoa. Valmistajan väitteet siitä, monikohevoisvomiaisia koneita nämä vastaavat voi varmaan jättää omaan arvoonsa, koneen ottoteho kilowatteina ei kerro mistään ja tällaisen kilowatin koneen antoteho ei varmasti ole edes yhtä hevosvoimaa. Voisi ajatella että satamassa ja kaikenlaisissa manöövereissä nämä haukkuvat hintansa siellä missä pienen 3-5hv apumoottori riittää ja ovat mukavia käyttääkin, mutta jos tarkoitus on ajaa kovaa ja kauas niin eipä näillä torkueedoilla oikein onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja 3hp perämoottorin teho on 3hp vain huippukierroksilla!

        Ennen kun nolaa itseään enempää, kannattaa yrittää sisäistää vääntömomentin ja pyörimisnopeuden suhde tehoon.

        Sen jälkeen kirkastuu miksi nimellisteholtaan 1kw sähkömoottorin teho voi olla esim. satamamanöövereissä yhtä suuri tai suurempi kuin nimellisteholtaan 3hp perärutkun.

        Potkuri ei tiedä millä tavalla energia / teho on tuotettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minni on toki aika hempula näihin verratttuna.

        Lähinnä näyttäisi että noi on hituksen isompia ja jyrkkänousuisempia kuin esim ne polttomoottorit joihin valmistaja niitä mielellään vertaa. Sekään ei välttämättä kerro isommasta tehosta vaan alemmasta vääntökäyrästä. Huippuvääntö ja huipputeho riippuvat myös kierrosluvusta, eikä näillä ruseteilla sitten taas välttämättä kierrä, vaikea sanoa. Valmistajan väitteet siitä, monikohevoisvomiaisia koneita nämä vastaavat voi varmaan jättää omaan arvoonsa, koneen ottoteho kilowatteina ei kerro mistään ja tällaisen kilowatin koneen antoteho ei varmasti ole edes yhtä hevosvoimaa. Voisi ajatella että satamassa ja kaikenlaisissa manöövereissä nämä haukkuvat hintansa siellä missä pienen 3-5hv apumoottori riittää ja ovat mukavia käyttääkin, mutta jos tarkoitus on ajaa kovaa ja kauas niin eipä näillä torkueedoilla oikein onnistu.

        Alhaisempi vääntö matalilla kierroksilla ei bensamoottorissa ole yleensä ongelma koska kierrokset nousevat hyvin nopeasta kahvaa kääntämällä. Kyse on lopulta vain välityksista ja potkurista.

        Bensamoottoreihin saa erilaisia potkureita vastaamaan tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minni on toki aika hempula näihin verratttuna.

        Lähinnä näyttäisi että noi on hituksen isompia ja jyrkkänousuisempia kuin esim ne polttomoottorit joihin valmistaja niitä mielellään vertaa. Sekään ei välttämättä kerro isommasta tehosta vaan alemmasta vääntökäyrästä. Huippuvääntö ja huipputeho riippuvat myös kierrosluvusta, eikä näillä ruseteilla sitten taas välttämättä kierrä, vaikea sanoa. Valmistajan väitteet siitä, monikohevoisvomiaisia koneita nämä vastaavat voi varmaan jättää omaan arvoonsa, koneen ottoteho kilowatteina ei kerro mistään ja tällaisen kilowatin koneen antoteho ei varmasti ole edes yhtä hevosvoimaa. Voisi ajatella että satamassa ja kaikenlaisissa manöövereissä nämä haukkuvat hintansa siellä missä pienen 3-5hv apumoottori riittää ja ovat mukavia käyttääkin, mutta jos tarkoitus on ajaa kovaa ja kauas niin eipä näillä torkueedoilla oikein onnistu.

        Ei onnistu sitten perä prutkullakaan kauas ja kovaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkuri ei tiedä millä tavalla energia / teho on tuotettu.

        Ei tiedä mutta tuntee kyllä kun tarjolla on vääntöä, niin vaaditaan rusetiltakin ominaisuuksia, ei kylläkään tällaisissa pikku koneissa, mutta jo tuolla 700nm vännöissä ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onnistu sitten perä prutkullakaan kauas ja kovaa

        "kauas" ja "kovaa" on suhteellinen käsite. Ainakin energian varastointi bensakanisterissa on melko helppoa ja sähköperämoottori joka valmistajan mukaan vastaa neliheppaista ei välttämättä ole yhtä nopea kuin se neliheppainen. Kyllä nää sähkikset on mahti vekottimia juuri tuollaiseen satama-altaassa pyörimiseen. Mutta en sanoisi "kauas ja kovaa" vaan pikemminkin "luotettavasti ja näppärästi" - mikä onkin pikkupurkkarin apukoneelle se tärkein juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tiedä mutta tuntee kyllä kun tarjolla on vääntöä, niin vaaditaan rusetiltakin ominaisuuksia, ei kylläkään tällaisissa pikku koneissa, mutta jo tuolla 700nm vännöissä ..

        Et taida itsekään tietää mistä kirjoitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kauas" ja "kovaa" on suhteellinen käsite. Ainakin energian varastointi bensakanisterissa on melko helppoa ja sähköperämoottori joka valmistajan mukaan vastaa neliheppaista ei välttämättä ole yhtä nopea kuin se neliheppainen. Kyllä nää sähkikset on mahti vekottimia juuri tuollaiseen satama-altaassa pyörimiseen. Mutta en sanoisi "kauas ja kovaa" vaan pikemminkin "luotettavasti ja näppärästi" - mikä onkin pikkupurkkarin apukoneelle se tärkein juttu.

        Suhteelista kyllä, minulle se kaias on 2000nm yhdellä tankkauksella..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suhteelista kyllä, minulle se kaias on 2000nm yhdellä tankkauksella..

        No tässä keskustelussa ei selvästikään puhuta niistä vehkeistä joilla sellainen onnistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suhteelista kyllä, minulle se kaias on 2000nm yhdellä tankkauksella..

        Eikös juuri Tapio Lehtinen mennyt 25 000 M ilman moottoria. Yhtä pitkän matkan hän olisi kulkenut sähkömoottorilla yhdellä latauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös juuri Tapio Lehtinen mennyt 25 000 M ilman moottoria. Yhtä pitkän matkan hän olisi kulkenut sähkömoottorilla yhdellä latauksella.

        Juuri näin, mahtava argumentti sössöttäjille, purjeveneellä purjehditaan ja moottori vesikulkuneuvolla ajetaan ja nyky purjehtijat useimiten mootori aluksina, kun ei jakseta purjehtia syystä tai toisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, mahtava argumentti sössöttäjille, purjeveneellä purjehditaan ja moottori vesikulkuneuvolla ajetaan ja nyky purjehtijat useimiten mootori aluksina, kun ei jakseta purjehtia syystä tai toisesta.

        Ei ole pakko, jos ei haluu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, mahtava argumentti sössöttäjille, purjeveneellä purjehditaan ja moottori vesikulkuneuvolla ajetaan ja nyky purjehtijat useimiten mootori aluksina, kun ei jakseta purjehtia syystä tai toisesta.

        Tapiolla oli tarvittaessa hinausapua satama manöövereihin että siinä mielessä vähän eri juttu. Tosi mahtava argumentti joo....


    • Anonyymi

      Aloittajan huoli oli ettei tahtonut saada pientä perämoottoria käyntiin ja siksi halusi sähkömoottorin.

      Ehkä ensiksi pitäisi käyttää kone huollossa. Ehjä 5jp lähtee hyvin kevyesti käyntiin.

      Vaikka sähkömoottorissa käynnistys tapahtuu napista, ei se ratkaise ongelmaa, jos laitetta ei ole huollettu, akut on tyhjät ja liitokset hapettuneet.

      • Anonyymi

        5hp lähtee kyllä usein käyntiin mutta einaina laakista - ja joissain purjeveneissä perämoottori on hankalasti operoitavassa paikassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4944
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      66
      912
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe