Keskeiskiihtyvyys ja keskeisvoima

Anonyymi

Autolla, (massa 1511kg) ajetaan ympyrän muotoista rataa nopeudella 50km/h. Radan halkaisija on 50m. Auton nopeutta kasvatetaan vakio kiihtyvyydellä nopeuteen 150km/h. Kiihdytys kestää 12 sekunttia. Laske ajanhetkellä 6s kiihdytyksen aloittamisesta auton keskeiskiihtyvyys ja autoon kohdistuva keskeisvoima. Entä miten lasketaan kokonaiskiihtyvyys ja kokonais voima?
Voisiko joku vääntää ihan ratakiskosta kun rautalanka ei tunnu riittävän...

32

2374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nopeus ja kiihtyvyys ovat vektoreita. Ympyräradalla niiden suunta muuttuu jatkuvasti. Ei siis ole vakionopeutta eikä vakiokiihtyvyyttä paitsi silloin kun ne ovat = 0.
      Kun kyse sentään on fysiikan tehtävästä pitäisi tehtävä antaa oikeiden fysiikan suureiden avulla eikä jättää arvailtavaksi, mitä tarkoitetaan.

      • Anonyymi

        Äläs nyt !

        Tässä tapauksessa käsitellään liikkuvaa koordinaatistoa (auto), johon vaikuttaa vakiosuuntaiset kiihtyvyydet.
        Jos halutaan määritellä myös suunnat jossain muussa koordinaatistossa, se ainoastaan teettää hieman lisää töitä,mutta autoon vaikuttaviin sitä ei tarvita.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


    • Anonyymi

      Näkyy olevan jotenkin sekaisin koko palstan systeemi.

      • Anonyymi

        Siltä näyttää edelleen. Kertoi, että jotakin meni pieleen ja kehoitti yrittämään uudestaan. Tuolla seurauksella: juttu tuli moneen kertaan. Eikö nyt mokomaa palstaa saada toimimaan?


    • Anonyymi

      Radan halkaisiija 50 m ? Mahtaako pysyä radalla edes tuossa alkuvauhdissa..

      • Anonyymi

        On varmaan tosi ihmeelliset kitkarenkaat!


    • Anonyymi

      Ratakiskosta näin:

      Kulkusuuntaan nopeus v lienee hallussa, se lasketaan samoin kuin suoraankin kulkiessa, keskeiskiihtyvyys on v²/r.
      Autoon vaikuttava kokonaiskiihtyvyys on ajosuuntaan x, keskiötä kohden y ja maan vetovoima g, josta kokonaiskiihtyvyys on sqrt(x² y² g²).
      Ja voima tietenkin massa * kiihtyvyys.

      Avauksessa ilmeisesti radan halkaisijan mitasta jäänyt yksi nolla pois !

    • Anonyymi

      Jos fyysikko istuu tukevasti tuolilla, nin kokonaiskiihtyvyys on nolla. Jos hän putoaa tuolilta, niin kokonaiskiihtyvyys on g jonkin aikaa. Arvelen.

      • Anonyymi

        Jos auto kiertää vakiosäteistä ympyrärataa vakionopeudella, niin kokonaiskiihtyvyyden itseisarvon täytyy olla nolla. Säteen suuntaiset voimat kumoavat toisensa (vrt. kivilinko narun päässä).


      • Anonyymi

        Niin, tässähän on aina paradoksi tämän Newtonin kanssa, eli onko vastavoiman aiheutettava massalle liikettä, vai onko myös staattinen olotila samojen lakien vaikutuspiirissä, eli kun voiman kumoaa vastavoima eikä voiman F=ma, tuo a, pääse pätemään.

        Fysiikka ja filosofia reiät milloinkaan voi olla toistensa "kavereita", filosofialla ei ole rajoja, fysiikka ei taas voi ylittää rajojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tässähän on aina paradoksi tämän Newtonin kanssa, eli onko vastavoiman aiheutettava massalle liikettä, vai onko myös staattinen olotila samojen lakien vaikutuspiirissä, eli kun voiman kumoaa vastavoima eikä voiman F=ma, tuo a, pääse pätemään.

        Fysiikka ja filosofia reiät milloinkaan voi olla toistensa "kavereita", filosofialla ei ole rajoja, fysiikka ei taas voi ylittää rajojaan.

        Juuripa niin, tilanteiden olomuoto on ymmärrettävä niin, että dynamiikan ja statiikan ero on osattava tunnistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auto kiertää vakiosäteistä ympyrärataa vakionopeudella, niin kokonaiskiihtyvyyden itseisarvon täytyy olla nolla. Säteen suuntaiset voimat kumoavat toisensa (vrt. kivilinko narun päässä).

        Tehtävässä ei ollut kyseessä vakionopeus. Mutta puhutaan nyt siitä. Ympyräradan pisteen paikkavektori on R = R(t).
        Vektorin A itseisarvo lAl = a. (A,B) on vektorien A ja B "pistetulo". AxB on ristitulo.
        Kulmanopeusvektori W on kohtisuorassa ratatasoa (tasoa missä R kiertää) vastaan.

        V = dR/dt = W x R = w r T missä T on ympyrän yksikkötangenttivektori pisteessä R. Siis
        v = w r.

        (R,R) = r^2 = vakio joten d (R,R) / dt = (dR,R) (R,dR) = 2 (R,dR) = 0 joten dR/dt on kohtisuorassa paikkavektoria R vastaan eli ympyrän tangentin suuntainen.

        Kiihtyvyys on

        A = d^2 R/dt^2 = dV/dt = d(WxR) /dt =dW/dt x R W x dR/dt = 0 Wx(WxR) = (W,R)W - (W,W) R = - w^2 R = - w^2 r R/r.

        l A l = w^2 r = v^2/r. Tämän suuruinen on kiihtyvyys ja sen suunta on - R :n suunta eli suuntautuu kohti ympyrän keskipistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtävässä ei ollut kyseessä vakionopeus. Mutta puhutaan nyt siitä. Ympyräradan pisteen paikkavektori on R = R(t).
        Vektorin A itseisarvo lAl = a. (A,B) on vektorien A ja B "pistetulo". AxB on ristitulo.
        Kulmanopeusvektori W on kohtisuorassa ratatasoa (tasoa missä R kiertää) vastaan.

        V = dR/dt = W x R = w r T missä T on ympyrän yksikkötangenttivektori pisteessä R. Siis
        v = w r.

        (R,R) = r^2 = vakio joten d (R,R) / dt = (dR,R) (R,dR) = 2 (R,dR) = 0 joten dR/dt on kohtisuorassa paikkavektoria R vastaan eli ympyrän tangentin suuntainen.

        Kiihtyvyys on

        A = d^2 R/dt^2 = dV/dt = d(WxR) /dt =dW/dt x R W x dR/dt = 0 Wx(WxR) = (W,R)W - (W,W) R = - w^2 R = - w^2 r R/r.

        l A l = w^2 r = v^2/r. Tämän suuruinen on kiihtyvyys ja sen suunta on - R :n suunta eli suuntautuu kohti ympyrän keskipistettä.

        Kyllä tuolilla tukevasti istuvaan fyysikkoonkin vaikuttaa g-voima, jonka tuolin tukivoima kompensoi ja fyysikko ei ole kiihtyvässä liikkeessä. Auton tapauksessa pyörien kitkavoima synnyttää tukivoiman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuolilla tukevasti istuvaan fyysikkoonkin vaikuttaa g-voima, jonka tuolin tukivoima kompensoi ja fyysikko ei ole kiihtyvässä liikkeessä. Auton tapauksessa pyörien kitkavoima synnyttää tukivoiman.

        Kyse on terminologiasta. Mitä milloinkin tarkoitetaan temillä kokonaiskiihtyvyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtävässä ei ollut kyseessä vakionopeus. Mutta puhutaan nyt siitä. Ympyräradan pisteen paikkavektori on R = R(t).
        Vektorin A itseisarvo lAl = a. (A,B) on vektorien A ja B "pistetulo". AxB on ristitulo.
        Kulmanopeusvektori W on kohtisuorassa ratatasoa (tasoa missä R kiertää) vastaan.

        V = dR/dt = W x R = w r T missä T on ympyrän yksikkötangenttivektori pisteessä R. Siis
        v = w r.

        (R,R) = r^2 = vakio joten d (R,R) / dt = (dR,R) (R,dR) = 2 (R,dR) = 0 joten dR/dt on kohtisuorassa paikkavektoria R vastaan eli ympyrän tangentin suuntainen.

        Kiihtyvyys on

        A = d^2 R/dt^2 = dV/dt = d(WxR) /dt =dW/dt x R W x dR/dt = 0 Wx(WxR) = (W,R)W - (W,W) R = - w^2 R = - w^2 r R/r.

        l A l = w^2 r = v^2/r. Tämän suuruinen on kiihtyvyys ja sen suunta on - R :n suunta eli suuntautuu kohti ympyrän keskipistettä.

        Nyt en ymmärrä ?

        Tehtävässä kysyttiin tilannetta hetkellä 't', jossa kaikki muuttujat ovat laskettavissa.
        Mitä pitäisi vielä lisäksi hahmotella ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä ?

        Tehtävässä kysyttiin tilannetta hetkellä 't', jossa kaikki muuttujat ovat laskettavissa.
        Mitä pitäisi vielä lisäksi hahmotella ?

        Mitähän sinä et ymmärrä?
        Kommentoin viestiä jossa Anonyymi/17.05.2021 18:19 puhui ympyräradan kiertämisestä vakionopeudella. Totesin, ettei tehtävässä ollut kyseessä vakionopeus ja selostin sitten hiukan tuota vakionopeuden tapausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän sinä et ymmärrä?
        Kommentoin viestiä jossa Anonyymi/17.05.2021 18:19 puhui ympyräradan kiertämisestä vakionopeudella. Totesin, ettei tehtävässä ollut kyseessä vakionopeus ja selostin sitten hiukan tuota vakionopeuden tapausta.

        Niin, sitä selostuksesi tarkoitusta.

        Kyllä kai kaikille on selvää, että kun puhutaan kiihtyvästä liikkeestä, ei ole kyse vakionopeudesta.
        Edellä olleen vakionopeusmaininnan taustana oli, että hetkellinen keskeiskiihtyvyys voidaan laskea kuin nopeus olisi kyseisellä hetkellä vakio, näin juuri on ja ymmärsit ilmeisesti asian väärin, ja ryhdyit taas sekoittamaan yksinkertaista, jo selitettyä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sitä selostuksesi tarkoitusta.

        Kyllä kai kaikille on selvää, että kun puhutaan kiihtyvästä liikkeestä, ei ole kyse vakionopeudesta.
        Edellä olleen vakionopeusmaininnan taustana oli, että hetkellinen keskeiskiihtyvyys voidaan laskea kuin nopeus olisi kyseisellä hetkellä vakio, näin juuri on ja ymmärsit ilmeisesti asian väärin, ja ryhdyit taas sekoittamaan yksinkertaista, jo selitettyä asiaa.

        No sitten et ymmärrä. Minkäs sille voi?
        Varsinaisen tehtävän ratkaisun selostin jo viestissäni 17.05.2021 07:53


    • Anonyymi

      at = ((150/3,6) - (50/3,6))/12 = 2,31 m/s² (tangentiaalinen kiihtyvyys)
      nopeus 6s kohdalla on 50 (150-50)/2 = 100 km/h eli 27,8 m/s
      ar = 27,8²/25 = 30,86 m/s² (keskeiskiihtyvyys)

      akok = sqrt(30,86² 2,31²) = 30,95 m/s² (kokonaiskiihtyvyys)

      keskeisvoima Fr = 1511*27,8²/25 = 46,7 kN
      kokonaisvoima Fkok = 1511*30,95 = 46,8 kN

      • Anonyymi

        Kulkeeko auto jossain painottomassa tilassa, kun gravitaation aiheuttama kiihtyvyys on jätetty pois ?


      • Anonyymi

        Kun autoon vaikuttava painovoima on noin 15 kN, pitäisi kitkakertoimen olla noin 3 jotta auto pysyisi radallaan. Luultavasti radan halkaisijan pitäisi olla 500 m.


      • Anonyymi

        Auto ei ole vapaassa putoamisliikkeessä.


    • Anonyymi

      Jos tynnyri viedään kauaksi avaruuteen maan vetovoimakentän ulkopuolelle ja pannaan pyörimään vakionopeudella, niin tynnyrissä olija ei voi tietää pitääkö hänet lattiassa maan vetovoima vai pyörimisen synnyttämä hitausvoima. Mutta painovoima ja hitausvoima eivät ole sama asia.

      • Anonyymi

        Lehdestä luin, että hitausvoima selitetään nykyään Higgsin hiukkasella.


      • Anonyymi

        Sitä vaan, että jos ratakiskosta pitää vääntää, niin joku voisi selittää hitausvoiman olemuksenkin.


      • Anonyymi

        Painovoima selitetään aika-avaruuden kaareutumisella.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe