Keskeiskiihtyvyys ja keskeisvoima

Anonyymi

Autolla, (massa 1511kg) ajetaan ympyrän muotoista rataa nopeudella 50km/h. Radan halkaisija on 50m. Auton nopeutta kasvatetaan vakio kiihtyvyydellä nopeuteen 150km/h. Kiihdytys kestää 12 sekunttia. Laske ajanhetkellä 6s kiihdytyksen aloittamisesta auton keskeiskiihtyvyys ja autoon kohdistuva keskeisvoima. Entä miten lasketaan kokonaiskiihtyvyys ja kokonais voima?
Voisiko joku vääntää ihan ratakiskosta kun rautalanka ei tunnu riittävän...

32

2200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nopeus ja kiihtyvyys ovat vektoreita. Ympyräradalla niiden suunta muuttuu jatkuvasti. Ei siis ole vakionopeutta eikä vakiokiihtyvyyttä paitsi silloin kun ne ovat = 0.
      Kun kyse sentään on fysiikan tehtävästä pitäisi tehtävä antaa oikeiden fysiikan suureiden avulla eikä jättää arvailtavaksi, mitä tarkoitetaan.

      • Anonyymi

        Äläs nyt !

        Tässä tapauksessa käsitellään liikkuvaa koordinaatistoa (auto), johon vaikuttaa vakiosuuntaiset kiihtyvyydet.
        Jos halutaan määritellä myös suunnat jossain muussa koordinaatistossa, se ainoastaan teettää hieman lisää töitä,mutta autoon vaikuttaviin sitä ei tarvita.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


      • Anonyymi

        Tulkitsen tehtävää nyt näin:

        Auto on ympyräradalla R(t). l R(t) l = r. Kulmanopeusvektori on W(t). dR/dt = R' = WxR.
        R''= W' x R W x R' = W' x R W x (W x R) = W' x R (W,R) W - (W,W) R =
        W' x R - w^2 R missä w = lWl.
        W' xR on kiihtyvyyden R'' tangentiaalinen komponentti ja -w*2 R on keskeiskomponentti.

        Mutta ajatellaan nyt näin:

        Ajassa t auton paikkavektori kiertyy kulman u(t). Kuljetun kaaren npituus on s(t) = r u(t).
        s'(t) = r u'(t) = r w. s''(t) = r w' . Jos s''(t) on vakio niin w' on vakio.
        w(t) = w(0) w' t
        v(0) = 50*10^3/3600 ja v(12) = 150*10^3/3600. w(t) = v(t) / r
        w(12) = w(0) 12 w'. Tästä löytyy arvo vakiolle w'.
        w(6) = w(0) 6 w'.
        Kysytty keskeiskiihtyvyys on - w(6)^2 * r ja keskeisvoima on tämä kerrottuna auton massalla m = 1511 .
        Kokonaiskiihtyvyys? Tarkoitetaanko vektoria R''(6) vai sen itseisarvoa (pituutta) l R''(6) l?
        Autoon vaikuttaa hetkellä t kokonaisvoima F(t) = m R''(t). Hetkellä t = 6 sen itseisarvo on l F(6) l.


    • Anonyymi

      Näkyy olevan jotenkin sekaisin koko palstan systeemi.

      • Anonyymi

        Siltä näyttää edelleen. Kertoi, että jotakin meni pieleen ja kehoitti yrittämään uudestaan. Tuolla seurauksella: juttu tuli moneen kertaan. Eikö nyt mokomaa palstaa saada toimimaan?


    • Anonyymi

      Radan halkaisiija 50 m ? Mahtaako pysyä radalla edes tuossa alkuvauhdissa..

      • Anonyymi

        On varmaan tosi ihmeelliset kitkarenkaat!


    • Anonyymi

      Ratakiskosta näin:

      Kulkusuuntaan nopeus v lienee hallussa, se lasketaan samoin kuin suoraankin kulkiessa, keskeiskiihtyvyys on v²/r.
      Autoon vaikuttava kokonaiskiihtyvyys on ajosuuntaan x, keskiötä kohden y ja maan vetovoima g, josta kokonaiskiihtyvyys on sqrt(x² y² g²).
      Ja voima tietenkin massa * kiihtyvyys.

      Avauksessa ilmeisesti radan halkaisijan mitasta jäänyt yksi nolla pois !

    • Anonyymi

      Jos fyysikko istuu tukevasti tuolilla, nin kokonaiskiihtyvyys on nolla. Jos hän putoaa tuolilta, niin kokonaiskiihtyvyys on g jonkin aikaa. Arvelen.

      • Anonyymi

        Jos auto kiertää vakiosäteistä ympyrärataa vakionopeudella, niin kokonaiskiihtyvyyden itseisarvon täytyy olla nolla. Säteen suuntaiset voimat kumoavat toisensa (vrt. kivilinko narun päässä).


      • Anonyymi

        Niin, tässähän on aina paradoksi tämän Newtonin kanssa, eli onko vastavoiman aiheutettava massalle liikettä, vai onko myös staattinen olotila samojen lakien vaikutuspiirissä, eli kun voiman kumoaa vastavoima eikä voiman F=ma, tuo a, pääse pätemään.

        Fysiikka ja filosofia reiät milloinkaan voi olla toistensa "kavereita", filosofialla ei ole rajoja, fysiikka ei taas voi ylittää rajojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tässähän on aina paradoksi tämän Newtonin kanssa, eli onko vastavoiman aiheutettava massalle liikettä, vai onko myös staattinen olotila samojen lakien vaikutuspiirissä, eli kun voiman kumoaa vastavoima eikä voiman F=ma, tuo a, pääse pätemään.

        Fysiikka ja filosofia reiät milloinkaan voi olla toistensa "kavereita", filosofialla ei ole rajoja, fysiikka ei taas voi ylittää rajojaan.

        Juuripa niin, tilanteiden olomuoto on ymmärrettävä niin, että dynamiikan ja statiikan ero on osattava tunnistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auto kiertää vakiosäteistä ympyrärataa vakionopeudella, niin kokonaiskiihtyvyyden itseisarvon täytyy olla nolla. Säteen suuntaiset voimat kumoavat toisensa (vrt. kivilinko narun päässä).

        Tehtävässä ei ollut kyseessä vakionopeus. Mutta puhutaan nyt siitä. Ympyräradan pisteen paikkavektori on R = R(t).
        Vektorin A itseisarvo lAl = a. (A,B) on vektorien A ja B "pistetulo". AxB on ristitulo.
        Kulmanopeusvektori W on kohtisuorassa ratatasoa (tasoa missä R kiertää) vastaan.

        V = dR/dt = W x R = w r T missä T on ympyrän yksikkötangenttivektori pisteessä R. Siis
        v = w r.

        (R,R) = r^2 = vakio joten d (R,R) / dt = (dR,R) (R,dR) = 2 (R,dR) = 0 joten dR/dt on kohtisuorassa paikkavektoria R vastaan eli ympyrän tangentin suuntainen.

        Kiihtyvyys on

        A = d^2 R/dt^2 = dV/dt = d(WxR) /dt =dW/dt x R W x dR/dt = 0 Wx(WxR) = (W,R)W - (W,W) R = - w^2 R = - w^2 r R/r.

        l A l = w^2 r = v^2/r. Tämän suuruinen on kiihtyvyys ja sen suunta on - R :n suunta eli suuntautuu kohti ympyrän keskipistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtävässä ei ollut kyseessä vakionopeus. Mutta puhutaan nyt siitä. Ympyräradan pisteen paikkavektori on R = R(t).
        Vektorin A itseisarvo lAl = a. (A,B) on vektorien A ja B "pistetulo". AxB on ristitulo.
        Kulmanopeusvektori W on kohtisuorassa ratatasoa (tasoa missä R kiertää) vastaan.

        V = dR/dt = W x R = w r T missä T on ympyrän yksikkötangenttivektori pisteessä R. Siis
        v = w r.

        (R,R) = r^2 = vakio joten d (R,R) / dt = (dR,R) (R,dR) = 2 (R,dR) = 0 joten dR/dt on kohtisuorassa paikkavektoria R vastaan eli ympyrän tangentin suuntainen.

        Kiihtyvyys on

        A = d^2 R/dt^2 = dV/dt = d(WxR) /dt =dW/dt x R W x dR/dt = 0 Wx(WxR) = (W,R)W - (W,W) R = - w^2 R = - w^2 r R/r.

        l A l = w^2 r = v^2/r. Tämän suuruinen on kiihtyvyys ja sen suunta on - R :n suunta eli suuntautuu kohti ympyrän keskipistettä.

        Kyllä tuolilla tukevasti istuvaan fyysikkoonkin vaikuttaa g-voima, jonka tuolin tukivoima kompensoi ja fyysikko ei ole kiihtyvässä liikkeessä. Auton tapauksessa pyörien kitkavoima synnyttää tukivoiman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuolilla tukevasti istuvaan fyysikkoonkin vaikuttaa g-voima, jonka tuolin tukivoima kompensoi ja fyysikko ei ole kiihtyvässä liikkeessä. Auton tapauksessa pyörien kitkavoima synnyttää tukivoiman.

        Kyse on terminologiasta. Mitä milloinkin tarkoitetaan temillä kokonaiskiihtyvyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtävässä ei ollut kyseessä vakionopeus. Mutta puhutaan nyt siitä. Ympyräradan pisteen paikkavektori on R = R(t).
        Vektorin A itseisarvo lAl = a. (A,B) on vektorien A ja B "pistetulo". AxB on ristitulo.
        Kulmanopeusvektori W on kohtisuorassa ratatasoa (tasoa missä R kiertää) vastaan.

        V = dR/dt = W x R = w r T missä T on ympyrän yksikkötangenttivektori pisteessä R. Siis
        v = w r.

        (R,R) = r^2 = vakio joten d (R,R) / dt = (dR,R) (R,dR) = 2 (R,dR) = 0 joten dR/dt on kohtisuorassa paikkavektoria R vastaan eli ympyrän tangentin suuntainen.

        Kiihtyvyys on

        A = d^2 R/dt^2 = dV/dt = d(WxR) /dt =dW/dt x R W x dR/dt = 0 Wx(WxR) = (W,R)W - (W,W) R = - w^2 R = - w^2 r R/r.

        l A l = w^2 r = v^2/r. Tämän suuruinen on kiihtyvyys ja sen suunta on - R :n suunta eli suuntautuu kohti ympyrän keskipistettä.

        Nyt en ymmärrä ?

        Tehtävässä kysyttiin tilannetta hetkellä 't', jossa kaikki muuttujat ovat laskettavissa.
        Mitä pitäisi vielä lisäksi hahmotella ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä ?

        Tehtävässä kysyttiin tilannetta hetkellä 't', jossa kaikki muuttujat ovat laskettavissa.
        Mitä pitäisi vielä lisäksi hahmotella ?

        Mitähän sinä et ymmärrä?
        Kommentoin viestiä jossa Anonyymi/17.05.2021 18:19 puhui ympyräradan kiertämisestä vakionopeudella. Totesin, ettei tehtävässä ollut kyseessä vakionopeus ja selostin sitten hiukan tuota vakionopeuden tapausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän sinä et ymmärrä?
        Kommentoin viestiä jossa Anonyymi/17.05.2021 18:19 puhui ympyräradan kiertämisestä vakionopeudella. Totesin, ettei tehtävässä ollut kyseessä vakionopeus ja selostin sitten hiukan tuota vakionopeuden tapausta.

        Niin, sitä selostuksesi tarkoitusta.

        Kyllä kai kaikille on selvää, että kun puhutaan kiihtyvästä liikkeestä, ei ole kyse vakionopeudesta.
        Edellä olleen vakionopeusmaininnan taustana oli, että hetkellinen keskeiskiihtyvyys voidaan laskea kuin nopeus olisi kyseisellä hetkellä vakio, näin juuri on ja ymmärsit ilmeisesti asian väärin, ja ryhdyit taas sekoittamaan yksinkertaista, jo selitettyä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sitä selostuksesi tarkoitusta.

        Kyllä kai kaikille on selvää, että kun puhutaan kiihtyvästä liikkeestä, ei ole kyse vakionopeudesta.
        Edellä olleen vakionopeusmaininnan taustana oli, että hetkellinen keskeiskiihtyvyys voidaan laskea kuin nopeus olisi kyseisellä hetkellä vakio, näin juuri on ja ymmärsit ilmeisesti asian väärin, ja ryhdyit taas sekoittamaan yksinkertaista, jo selitettyä asiaa.

        No sitten et ymmärrä. Minkäs sille voi?
        Varsinaisen tehtävän ratkaisun selostin jo viestissäni 17.05.2021 07:53


    • Anonyymi

      at = ((150/3,6) - (50/3,6))/12 = 2,31 m/s² (tangentiaalinen kiihtyvyys)
      nopeus 6s kohdalla on 50 (150-50)/2 = 100 km/h eli 27,8 m/s
      ar = 27,8²/25 = 30,86 m/s² (keskeiskiihtyvyys)

      akok = sqrt(30,86² 2,31²) = 30,95 m/s² (kokonaiskiihtyvyys)

      keskeisvoima Fr = 1511*27,8²/25 = 46,7 kN
      kokonaisvoima Fkok = 1511*30,95 = 46,8 kN

      • Anonyymi

        Kulkeeko auto jossain painottomassa tilassa, kun gravitaation aiheuttama kiihtyvyys on jätetty pois ?


      • Anonyymi

        Kun autoon vaikuttava painovoima on noin 15 kN, pitäisi kitkakertoimen olla noin 3 jotta auto pysyisi radallaan. Luultavasti radan halkaisijan pitäisi olla 500 m.


      • Anonyymi

        Auto ei ole vapaassa putoamisliikkeessä.


    • Anonyymi

      Jos tynnyri viedään kauaksi avaruuteen maan vetovoimakentän ulkopuolelle ja pannaan pyörimään vakionopeudella, niin tynnyrissä olija ei voi tietää pitääkö hänet lattiassa maan vetovoima vai pyörimisen synnyttämä hitausvoima. Mutta painovoima ja hitausvoima eivät ole sama asia.

      • Anonyymi

        Lehdestä luin, että hitausvoima selitetään nykyään Higgsin hiukkasella.


      • Anonyymi

        Sitä vaan, että jos ratakiskosta pitää vääntää, niin joku voisi selittää hitausvoiman olemuksenkin.


      • Anonyymi

        Painovoima selitetään aika-avaruuden kaareutumisella.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe