Kasvosuojan käyttö

ville

Käytetäänkö KM:n harjoittelussa tai voiko käyttää ilman että katsotaan kieroon kasvosuojusta, siis ihan häkkiä tai häkki/pleksisysteemiä.

Murtunut nenä ei ole mikään jeesjuttu, olen miettinyt lajivalintaa ja haluaisin valita sellaisen lajin minkä harjoittelussa voisi olla melko varma siitä ettei satu vahinkoja.

Taekwondossa potkitaan päähän eikä kasvosuojuksen käyttö ole sallittua. Nyrkkeily taas lajina ei kiinnosta pätkääkään.

7

1612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krav magaaja

      Niin tuohan olisi todella hyvä idea kun katselee nyrkkeilijöitä ja heidän neniään ja aivovaurioita.

      Tämä on niitä ainoita MAGA:n haittapuolia mielestäni. Otin pleksikasvosuojuksen mukaan aikanani heti alkeiskurssille eikä sen käyttöä hyväksytty. (Vetäjä tosin olin joku entinen karatepamppu, joten ymmärtäähän sen :)))

    • harza

      Seurassamme suurin osa porukasta (edistyneet, 2 ekana vuonna niitä ei tarvita) käyttää sparri- ja ottelutreeneissä normaalia nyrkkeilijän päänsuojusta hammasuojaa nyrkkeilyhanskoja (12-16 0z) alasuojaa säärisuojia painitossuja. Mitään kovempia suojuksia tuskin saisi käyttää, koska ne voivat olla muille osapuolille vahingollisia. Malli joka suojaa poskipäitä suojaa myös nenää melko hyvin ja painavat hanskat ovat pehmeät. Loukkaantumisia voi sattua melkein missä tahansa harjoitteissa (sattuu tosin yllävänkin harvoin), niissäkin tekniikoissa joissa ei käytetä mitään suojuksia. Eli mikäli vakavasti pelkäät loukkaantumista niin kannattaa miettiä muuta lajia. Krav maga -treenit muuten sisältävät varsin paljon nyrkkeilyä, potkunyrkkeilyä ja painia muiden tekniikoiden lisäksi.

    • Mjölnir

      Itse Krav Maga -ohjaajana olen sitä mieltä, että pääsuojan ja esim. vapaaotteluhanskojen (vast) käyttö on jopa ihan järkevää. Varsinkin heti opetteluvaiheen jälkeen, kun siirrytään harjoitteluun. Lisäksi, kun harjoittelijoilla on oikeanlaiset suojat, niin harjoittelissa voi ottaa hieman enemmän kontaktia, ja harjoitteista tulee realistisempia. Lisäksi lihasmuistiin jää oikeat suoritteet, kun hyökkäystä ei pysäytetä ilmaan, vaan viedään perille. Kuitenkaan edes pleksillinen pääsuoja ei tee kenestäkään kuolematonta, vaan järki pitää olla mukana. nimim. kokemusta on siitä, että älli lähtee myös suoja päässä, kun oikein lyö...

      Seurastasi saat lisätietoja, ja jos joku Krav Maga ohjaaja väheksyy kiinostustasi suojien käyttöön, epäilen, että hän ei ole sisäistänyt vastuutaan kouluttajana ja kasvattajana...

      • jaaaa

        Tavallinen pääsuoja nyt on hieman eri juttu kuin joku pleksinaamari. Mutta saahan noita teräsnenämallejakin. Tällainen olisi fiksumpi hankinta.


      • mistä
        jaaaa kirjoitti:

        Tavallinen pääsuoja nyt on hieman eri juttu kuin joku pleksinaamari. Mutta saahan noita teräsnenämallejakin. Tällainen olisi fiksumpi hankinta.

        Mistäs tuollaisia saa? Suomesta? Jos ei, niin mistä tilaamalla ulkomailta laatumerkkejä?


      • minä
        mistä kirjoitti:

        Mistäs tuollaisia saa? Suomesta? Jos ei, niin mistä tilaamalla ulkomailta laatumerkkejä?

        Onhan noita kasvosuojuksia myytävänä budokaupoissa.

        Katso vaikka www.nidan.fi, kypäriin myydään myös maskeja (=kasvosuoja).


      • kmaga
        minä kirjoitti:

        Onhan noita kasvosuojuksia myytävänä budokaupoissa.

        Katso vaikka www.nidan.fi, kypäriin myydään myös maskeja (=kasvosuoja).

        Kuinka yleistä se on tuon kasvosuojan käyttö KM:n harkoissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6710
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4007
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2035
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe