"Kasvoin eräässä pohjoisen pienessä kylässä", kertoo Dauda Sierra Leonesta. "Kerran poikasena ollessani perheeni kiisteli toisen perheen kanssa eräästä maa-alueesta. Molemmat väittivät maata omakseen. Poppamies kutsuttiin ratkaisemaan kiistaa. Hän antoi eräälle miehelle peilin ja sitten peitti hänet valkoisella kankaalla. Pian kankaan alla ollut mies alkoi vapista ja hikoilla. Katsoessaan peiliin hän huudahti: 'Näen vanhan miehen lähestyvän! Hänellä on valkoiset vaatteet. Hän on pitkä ja vanha, hänellä on harmaat hiukset, ja hän kävelee selkä hiukan köyryssä.'
"Hän kuvaili isoisää! Sitten hän tuli hysteeriseksi ja huusi : 'Ellette usko, mitä sanon, niin tulkaa itse katsomaan!' Kukaan meistä ei tietenkään uskaltanut mennä! Poppamies rauhoitti häntä pirskottamalla hänen päälleen lehdistä ja vedestä tehtyä taikanestettä, jota hän piti kalebassipullossa.
"Peilissä näkyneen miehen välityksellä puhunut' isoisä' sanoi, että maa kuului meidän perheellemme. Hän sanoi isoäidilleni, että tämä tulisi viljellä tuota maata murehtimatta. Toinen perhe hyväksyi tuomion. Kiista oli ratkaistu."
Tällaiset kokemukset ovat yleistä Länsi-Afrikassa. Siellä samoin kuin muissakin osissa maailmaa lukemattomat miljoonat ihmiset uskovat, että kuolleet siirtyvät henkimaailmaan, josta he pystyvät tarkkailemaan maan päällä olevien ihmisten elämää ja vaikuttamaan siihen. Onko tämä uskomus todenmukainen? Ovatko kuolleet todella elossa? Elleivät ole, niin keitä sitten kuolleiden hengiksi tekeytyvät ovat? On hyvin tärkeää tietää oikeat vastaukset näihin kysymyksiin. Kysymys on elämästä ja kuolemasta.
Henget eivät ole eläneet ja kuolleet maan päällä
Henkiä on olemassa! Näkymättömässä henkimaailmassa on sekä hyviä että pahoja henkiä. Ovatko ne ihmisiä, jotka ovat joskus eläneet ja kuolleet maan päällä?
Eivät ole. Kun ihminen kuolee, hän ei siirry henkimaailmaan, kuten monet luulevat. Mistä tiedämme tämän? Siitä, että Raamattu sanoo niin. Raamattu on totuuden kirja, ja se tulee ainoalta tosi Jumalalta, jonka nimi on Jehova. Jehova loi ihmiset ;Hän tietää tarkkaan, mitä heille tapahtuu heidän kuollessaan. - Psalmit 83:19, "Herra" ="Jehova", UM; 2 Timoteukselle 3:16.
Raamattu sanoo, että Jumala teki Aadamin, ensimmäisen ihmisen, "maan tomusta". (1.Mooseksen kirja 2:7) Jumala pani hänet paratiisin, Eedenin puutarhaan. Jos Aadam olisi totellut Jehovan lakia, hän ei olisi kuollut ;hän eläisi yhä nykyään. Mutta kun Aadam tahallaan rikkoi Jumalan lakia, Jumala sanoi hänelle :"[Sinä] tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." - 1.Mooseksen kirja 3:19.
Mitä tämä merkitsee? Missä Aadam oli, ennen kuin Jehova loi hänet tomusta? Häntä ei ollut missään. Hän ei ollut syntymätön henki taivaassa. Häntä ei ollut olemassa. Kun siis Jehova sanoi, että Aadam 'tulisi maaksi jälleen',Hän tarkoitti, että Aadam kuolisi. Hän ei siirtynyt henkimaailman. Kuolemassa Aadamista tuli jälleen eloton, olematon. Kuolemassa ei ole elämää.
Mutta miten on muiden kuolleiden laita? Eikö heitäkään ole olemassa? Raamattu vastaa:
"Kaikki [sekä ihmiset että eläimet] menee samaan paikkaan. Kaikki on tomusta tullut, ja kaikki palajaa tomuun." - Saarnaaja 3:20.
"Kuolleet eivät tiedä mitään." - Saarnaaja 9:5.
"Heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt." - Saarnaaja 9:6.
"Ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa [haudassa], jonne olet menevä." - Saarnaaja 9:10.
"[Ihminen] tulee maaksi jälleen ;sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin." - Psalmi 146:4.
Onko sinun vaikea hyväksyä näitä Raamatun kohtia? Jos on, niin ajattelehan:Monissa perheissä mies hankkii rahaa perheensä elättämiseksi. Kun mies kuolee, hänen perheensä joutuu yleensä vaikeuksiin. Joskus hänen vaimollaan ja lapsillaan ei ole tarpeeksi rahaa edes ruoan ostamiseen. Miehen viholliset saattavat kohdella heitä huonosti. Kysy nyt itseltäsi :'Jos tuo mies on elossa henkimaailmassa, niin miksi hän ei jatka perheestään huolehtimista? Miksi hän ei suojele perhettään pahoilta ihmisiltä?' Se johtuu siitä, että nuo Raamatun kohdat pitävät paikkansa. Tuo mies on eloton eikä voi tehdä mitään - Psalmi 115:17.
Merkitseekö tämä sitä, että kuolleet eivät koskaan palaa elämään? Ei, sitä se ei merkitse. Me käsittelemme ylösnousemusta myöhemmin. Se merkitsee kuitenkin sitä, että kuolleet ihmiset eivät tiedä, mitä sinä teet. He eivät voi nähdä sinua, kuulla sinua eivätkä puhua kanssasi. Sinun ei tarvitse pelätä heitä. He eivät voi auttaa sinua, eivätkä he voi vahingottaa sinua. - Saarnaaja 9:4; Jesaja 26:14.
Kuolleiden henget-Voivatko ne auttaa tai vahingottaa sinua? Onko niitä todella olemassa?
2
56
Vastaukset
En pelkää ihmisten henkiä, mutta epäilen, että raappahousuihini on asettunut ruttervoortin tai russelin henki. Nimittäin rektumin kohdalle pöksyihin ilmestyy mystisesti ruskea jälki. Siis näin tapahtuu, vaikka housut ovat kaapissa.
- Anonyymi
Raamattu edustaa maailmankuvaa, joissa kuolleisiin saattoi saada yhteyden. Tämä näkyy mm. kertomuksessa, jossa Saul pyytää meediota manaamaan esiin Samuelin.
1. Sam. 28:11 Nainen kysyi: "Kenet minun pitäisi manata esiin?" Saul vastasi: "Manaa Samuel." 12 Kun nainen näki Samuelin, hän parkaisi ja sanoi Saulille: "Miksi petit minua? Sinähän olet Saul!" 13 Mutta kuningas vastasi: "Ole rauhassa! Mitä sinä oikein näet?" Nainen sanoi: "Näen jumalolennon nousevan maasta." 14 Saul kysyi: "Minkä näköinen hän on?" Nainen vastasi: "Sieltä nousee vanha mies. Hän on kääriytynyt viittaan." Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja hän kumartui kunnioittavasti maahan saakka. 15 Samuel sanoi Saulille: "Miksi häiritsit minua ja kutsuit minut esiin?" Saul vastasi: "Olen suuressa ahdingossa. Filistealaiset käyvät sotaa minua vastaan, ja Jumala on väistynyt minusta eikä enää vastaa minulle profeettojen kautta eikä unissa. Minä kutsuin sinua, jotta ilmoittaisit, mitä minun pitää tehdä." 16 Mutta Samuel sanoi: "Miksi sinä minulta kysyt neuvoa, kun Herra on jättänyt sinut ja tullut viholliseksesi? 17 Herra on tehnyt sinulle niin kuin hän puhui minun kauttani: hän on repäissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja antanut sen toiselle miehelle, Daavidille. 18 Sinä et totellut Herraa etkä tehnyt amalekilaisten maassa, mitä hänen vihansa vaati. Sen vuoksi Herra tekee nyt sinulle tämän. 19 Herra antaa sinut ja Israelin filistealaisten käsiin, ja huomenna sekä sinä että poikasi olette minun luonani. Ja Israelin sotaväenkin Herra antaa filistealaisten käsiin." 20 Silloin Saul kaatui kauhistuneena maahan pitkin pituuttaan. Hän oli säikähtynyt Samuelin puheesta, ja hänen voimansa olivat lopussa, koska hän ei ollut syönyt leivän palaakaan koko sinä päivänä ja yönä.
Neuvon kysymistä kuolleilta ei myöskään olisi tarvinnut erikseen kieltää, jos asiaa olisi pidetty lähtökohtaisesti mahdottomana.
5. Moos. 18:10 Keskuudessanne ei saa olla ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, ei myöskään ketään taikojen tekijää, enteiden tai ennusmerkkien selittäjää, noitaa, 11 loitsujen lukijaa, henkienmanaajaa, tietäjää eikä ketään, joka kysyy neuvoa kuolleilta.
Myös Jesajan kirjassa tunnustetaan mahdollisuus kysyä neuvoa kuolleilta, vaikka sitä ei pidetäkään hyvänä ajatuksena.
Jes. 8:19 Te kuulette sanottavan: "Tiedustelkaa neuvoa vainajahengiltä, kysykää tietäjiltä, jotka supisevat ja mumisevat." Mutta Jumalaltaanhan kansan on neuvonsa pyydettävä! Miksi sen pitäisi kysyä kuolleilta neuvoa elävien asiassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1689779Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513179Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja432947- 612699
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012105- 1132053
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä581517Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121306- 281261