Muita, joilla todettu kammiotakykardiaa?

Anonyymi

Olen 30v nainen ja kärsinyt lisälyönneistä aina 2016 kesästä lähtien ja tilanne on tasaisesti pahentunut. Näiden vuosien aikana on tehty muistaakseni kolme holteria (24h), joissa esiintyi lähinnä yksittäisiä kammio- ja eteislisälyöntejä, kammiobigeminiaa ja kupletteja (sekä kammioista että eteisistä) ja bradykardiaa. Rasituskokeita tehtiin 2016 kahteen otteeseen ja niissä kammiolisälyöntejä esiintyi kupletteina ja bigeminiana myös rasituksen raskaimman vaiheen aikana. Lääkkeeksi määrättiin Propral, joka ei ole pahemmin auttanut.

Sydän on ultrattu sekä vuonna 2016 että talvella 2020. Suvussa on mm. hypertrofista kardiomyopatiaa ja lukuisia muita sydänsairauksia; valtaosa sukulaisista kuollut juurikin sydänkohtaukseen ja moni nuorella iällä.

Vuoden 2019 loppua kohden yleisvointi ja suorituskyky alkoivat merkittävästi alentua, rytmihäiriöt pahenivat, alkoi esiintyä nopeita pyrähdyksiä ja huimaus muuttui jatkuvaksi ja paheni koko ajan. 2020 alkaen en ole pystynyt harrastamaan liikuntaa enää lainkaan, kävelemään vain hitaasti n. 1km matkoja ja silloinkin tulee pyrähdyksiä ja henkeä ahdistaa.

Tämän vuoden alusta lähtien liikkuminen on muuttunut yhä vaikeammaksi, myös kotona ja pyörrytys on niin voimakasta, että taju on ollut lähteä useita kertoja. Ja tätä tapahtuu siis päivittäin. Lisäksi esiintyy puristavaa ja säteilevää rintakipua, kylmää hikoilua, silmien sumenemista ja yhä enenevissä määrin hengenahdistusta. Välillä sydän nakuttaa kuin ompelukone muutaman sekunnin ajan ja välillä syke tippuu äkillisesti 30-40 paikkeille ja syke kuulostaa suunnilleen tältä: 2 heikkoa peräkkäistä lyöntiä - pitkä useamman sekunnin tauko - 2 heikkoa lyöntiä - pitkä tauko jne. Molempien aikana jalat meinaavat lähteä alta ja käyn pyörtymisen rajalla.

Olen myös laihtunut alle vuoden sisällä 7 kiloa ja paino putoaa yhä nopeammalla vauhdilla, vaikka syön yhä enemmän (yli 2000 kcal päivässä) ja en pysty harrastamaan liikuntaa. Bmi on enää 16 ja pelkään pahoin kuolevani (oli taustalla syöpä tai muu vakava sairaus), sillä julkinen puoli ei tähän reagoi ja en ole saanut mtn apua.

Viime viikolla minulla oli jälleen 24h holter, jossa esiintyi vanhaan tapaan yksittäisiä lisälyöntejä, lisälyöntipareja ja järkytyksekseni 4 kammiolisälyönnin pyrähdys rasituksen aikana eli kammiotakykardia, jonka olemassaoloa olinkin epäillyt ja pelännyt. Holterin tarkistanut kardiologi oli vain kommentoinut, että poikkeava löydös. Ja tietääkseni kammiotakykardiaa harvemmin esiintyy terveessä sydämessä?

Olisin kiitollinen, mikäli joku jaksaisi lukea tämän ja saisin mahdollisesti vertaistukea. Sydänongelmat ovat viimeistään tuhonneet koko elämäni.

36

1768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

kannattaa mennä kardiologin vastaanotolle. Helsinginsydänsairaalassa on vastuuntuntoisia ihmisiä. Pitäähän saada lääkärin neuvoja. Sydän viat ovat tiedemiesten ja naisten työtä. Ei kertakaikkiaan auta netistä etsiskellä neuvoja...

• Anonyymi

Tiedän toki, ettei neuvoja kannata hakea - hainkin vertaistukea, mikäli täällä sattuisi olemaan joku, jolla on myös kammiotakykardiaa todettu. Ja mikä sairaus on paljastunut taustalla olevaksi syyksi.

Kardiologia tilanne ilman muuta vaatii, aikoinaan kävinkin yksityisellä kardiologilla muutamia kertoja, kun tilanne ei ollut vielä muuttunut näin pahaksi. Enää ei ole yksityiseen varaa ja asun Jyväskylässä, jossa minua ei suostuta auttamaan. Terveysasemalta oli laitettu kiireellinen lähete sydäpolille, mutta ko. polin lääkäri oli laittanut lähetteen bumerangina takaisin. Yritin valittaa asiasta moneen kertaan, sillä sydämeni on mitä ilmeisimmin sairas, asun yksin, en selviydy enää edes kotiaskareista ja tarvitsen apua. Mutta kukaan ei tee asialle mitään; hoitaja käski vain mennä päivystykseen, "jos ei kerran kotona pärjää". Ja juuri viime vkl jouduin lähtemään lanssilla päivystykseen, kun en pysynyt enää pystyssä, olin kylmänhikinen, rintaa puristi ja tuli takykardioita. Päivystyksessä ei toki kyetty auttamaan juurikaan, käskettiin odottamaan kutsua sydänpolilta. Ja tämä oli tulos.

-ap

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedän toki, ettei neuvoja kannata hakea - hainkin vertaistukea, mikäli täällä sattuisi olemaan joku, jolla on myös kammiotakykardiaa todettu. Ja mikä sairaus on paljastunut taustalla olevaksi syyksi.

Kardiologia tilanne ilman muuta vaatii, aikoinaan kävinkin yksityisellä kardiologilla muutamia kertoja, kun tilanne ei ollut vielä muuttunut näin pahaksi. Enää ei ole yksityiseen varaa ja asun Jyväskylässä, jossa minua ei suostuta auttamaan. Terveysasemalta oli laitettu kiireellinen lähete sydäpolille, mutta ko. polin lääkäri oli laittanut lähetteen bumerangina takaisin. Yritin valittaa asiasta moneen kertaan, sillä sydämeni on mitä ilmeisimmin sairas, asun yksin, en selviydy enää edes kotiaskareista ja tarvitsen apua. Mutta kukaan ei tee asialle mitään; hoitaja käski vain mennä päivystykseen, "jos ei kerran kotona pärjää". Ja juuri viime vkl jouduin lähtemään lanssilla päivystykseen, kun en pysynyt enää pystyssä, olin kylmänhikinen, rintaa puristi ja tuli takykardioita. Päivystyksessä ei toki kyetty auttamaan juurikaan, käskettiin odottamaan kutsua sydänpolilta. Ja tämä oli tulos.

-ap

Ja mainittakoon, ettei ko. terveysasemakaan reagoinut holterin tulokseen mitenkään kammiotakykardiasta huolimatta. Kukaan ei ollut kuulemma edes vaivautunut tarkistamaan kardiologin (joka oli katsonut holterin läpi Helsingissä) raporttia ja jouduin ottamaan itse yhteyttä ja vaatimaan monta kertaa, että lähete on saatava, sillä löydös on ehdottomasti poikkeava kuten kardiologi oli itse todennut. En tiedä muiden kokemuksista, mutta olen asunut Jyväskylässä 7 vuotta ja kokemus julkisen puolen terveydenhuollosta on koko karu.

-ap

• Anonyymi

Kannattaa ryhtyä vegaaniksi, vegaani ei tarvitse kardiologia mihinkään 😁🤭😜

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä kannattaisi ilkkua toisten sairauksilla!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mainittakoon, ettei ko. terveysasemakaan reagoinut holterin tulokseen mitenkään kammiotakykardiasta huolimatta. Kukaan ei ollut kuulemma edes vaivautunut tarkistamaan kardiologin (joka oli katsonut holterin läpi Helsingissä) raporttia ja jouduin ottamaan itse yhteyttä ja vaatimaan monta kertaa, että lähete on saatava, sillä löydös on ehdottomasti poikkeava kuten kardiologi oli itse todennut. En tiedä muiden kokemuksista, mutta olen asunut Jyväskylässä 7 vuotta ja kokemus julkisen puolen terveydenhuollosta on koko karu.

-ap

Otan osaa takykardia ongelmiisi,minulla alkoi jo vuonna 1999 joulukuun alussa aivan yllättäen sain ifrakti ja siitä alkoi samanlaiset ongelmat.Kaikki hoitovaiheet alussa meni mönkään kun osaamaton lääkäri teki varjoainekuvauksen ja totesi siinä samalla ettei voi pallolaajentaa,no lääkityksellä olin teholla toinen lääkäri tutki sitten myöhemmin sanoen että olisi pitänyt heti pallolaajentaa mutta kerroin mitä edellinen oli minulle sanonut lääkäri totesi ettei se toinen edes hallitse mokomaa operaatiota.Sen takia minulle syntyi laaja-alainen arpikudos ja katkaisi sinussolmukkeelta jonkin sähköisen radan.Minulle koitettiin siihen aikaan kaikki tehokkaat lääkkeet ettei niitä nopeita episodeja tulisi ja päädyttiin gordarone lääkkeeseen,nyt kyseinen lääkitys on vähennetty yhteen taplettiin joka toinen päivä ja sain silloin alussa myö tahdistimen,kyllä tunnen ja tiedän paremmin tämän ongelmasi kuin yksikään lääkäri,otan osaa.Ehkä tiedätkin kuinka ikävät sivuvaikutukset edellämainitulla lääkkeellä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joopa joo, vegaanius selvästikin pelastaa kaiken: olen ollut vegaani jo vuosikaudet. Vegaanius vähentää mm. sepelvaltimotaudin riskiä, mutta muiden sydänsairauksien ja etenkin perinnöllisten sydänsairauksien tapauksessa se ei muuta asioita miksikään.

Kannattaa olla paremmin perillä sairauksista, ennen kuin alkaa laukoa mitä sattuu.

-ap

• Anonyymi

..totta. sydän tautiset ovat yksin tuntemustensa kanssa. Itselläni on flimmereitä ja laajentunut vasenpuoli kammio ja eteinen, ei vajaa toimintaa. Ikävää, että valinnavapaus ei tullut ja erikoislääkärille, kuten kardiologille, ei kertakaikkiaan pääse julkisellapuolella. Vastaavia tuntemuksia on ollut, otan 2x 5mg orlocia ja eliguisaa päivässä. Tosi ikävää, kun estyy normaalipäivätoimet. Kannattaa kysyä saisiko lähetteen sydänsairaalaan taysiin vaikkapa terveyskeskukselta, pääsisi kunnallisena potilaana?..

• Anonyymi

Eikö täällä ole tosiaan ketään toista, jolla olisi todettu lyhytkestoinen kammiotakykardia joko tavallisen ekg:n, holterin tai rasituskokeen aikana? Tiedän kyllä, että nämä hengenvaaralliset kammiotakykardiat ovat huomattavasti harvinaisempia kuin eteisperäiset rytmihäiriöt, mutta silti. Pelottaa, miten vakavasta sydänviasta, pitkä QT -oireyhtymästä, sepelvaltimoiden rakennepoikkeavuudesta tms mahtaa olla kohdallani kyse. Vointini on romahtanut totaalisesti, en voi enää liikkua minnekään, kun juuri liikkuminen ja tunnereaktiot laukaisevat kammiotakykardiapyrähdykset (mikä on entistä pahempi merkki). Pystyn makaamaan vain sängyssä.

Elämäni on tuhoutunut täysin, muiden vaikeiden perussairauksien vuoksi olen menettänyt jo käytännössä kaiken (olen mm. sokeutumassa) ja nyt vielä tämä. Kieltämättä harkitsen itsemurhaa päivittäin, oikeastaan joka tunti.

-ap

• Anonyymi

En henno kieltää ja opastaa sinua,mutta sisuuntumiset ja lohdutukset kasvattavat uusia alkuja sekä kasvutarinoita.

• Anonyymi

Hei!

Oma tarinani seuraava:

2012 vuodesta alkaen (olin tuolloin armeijassa) ollut rytmihäiriöitä vaihtelevasti. Rytmihäiriöit semmoisia, että sydän alkaa yks kaks hakkaamaan aivan tajuttoman kovaa. Kardiologin vastaanotolla 2012 tehtiin ultra ja otettiin EKG, ei mitään poikkeavaa, asia sai olla. Vuosien mittaan silloin tällöin lisää vastaavia rytmihäiriöitä, mutta arvelin, että ei ole mistään vakavasta kyse. Nyt 2019 syksyllä alkoi rytmihäiriöit pahenemaan ja esiintyivät aina rasituksessa. Kesto vaihteli n 10 sekunnista lähes 30min. Ei tajunnanhäiriöitä, mutta tukala olo ja henkeä ahdisti. Lääkäreillä ravastin varmaan vuoden ajan ties kuinka paljon ja ikinä ei löytynyt mitään. Lopulta asia kuitattiin sillä, että päässä minulla vikaa. Työterveyspsykologin vastaanotolla psykologi oli kuitenkin sitä mieltä, että jos minä kysyisin Holteria ja sitä kautta saataisiin rytmihäiriö nauhalle. No sain provosoitua rytmihäiriön päälle ja kas kas sieltähän paljastui kammiotakykardia. Tästä tuli sitten liikuntakielto päälle ja beetasalpaajat... Nyt olen KYS:llä käynyt sydämen magneettikuvissa, rasitus ekgssa ja rytmikardiologi vielä uudestaan ultrasi sydämen. Mitään poikkeavaa rakenteessa ei ole ja rasituksen sieto on ennallaan, jos rytmihäiriö ei tule päälle. 21.6. menen elektrofysiologiseen tutkimukseen jossa rytmihäiriön alkuperää yritetään selvittää... Kauhealtahan nuo kammiotakyt tuntuvat fyysisesti, mutta nimenomaan henkisesti tämä on rankempaa kun pelotellaan lääkäreiden puolesta äkkikuoleman riskillä ja mitään ei saa tehdä. Ymmärrän AP sinua hirveän hyvin tuskasi kanssa, ei tätä toivoisi kenellekkään...
      T. Mies 28v

• Anonyymi

Niin lisäyksenä vielä, että ei ole kyse pitkä QT-ajasta tjsp itselläni myöskään. Eli sydän on ''terve'', mutta jotain sydämen sähköisessä toiminnassa on vituillaan... Sinällään kiva että syy löytyi, kun lähemmäksi 10 vuotta tätä on minulle vähätelty ja kukaan ei ole ottanut tosissaan. Toivon hartaasti, että elektrofysiologisessa tutkimuksessa löytyy alkuperä ja sen voisi ablaatiolla hoitaa pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin lisäyksenä vielä, että ei ole kyse pitkä QT-ajasta tjsp itselläni myöskään. Eli sydän on ''terve'', mutta jotain sydämen sähköisessä toiminnassa on vituillaan... Sinällään kiva että syy löytyi, kun lähemmäksi 10 vuotta tätä on minulle vähätelty ja kukaan ei ole ottanut tosissaan. Toivon hartaasti, että elektrofysiologisessa tutkimuksessa löytyy alkuperä ja sen voisi ablaatiolla hoitaa pois.

Kiitokset! Toivon suuresti, että elektrofysiologinen tutkimus onnistuisi kohdallasi mahdollisimman hyvin ja kammiotakykardiat saisi poistettua ablaatiolla. Lääkehoidothan eivät taida useimmiten kammiotakykardiaan (vaikka kyse olisikin ns. terveen sydämen kammiotakykardiasta) juurikaan auttaa etenkään pidemmän päälle.

Itse olen vielä ihan tyhjän päällä ja nyt kesän aikana en pääse edes jatkotutkimuksiin, kun vapaita aikoja ei ole. Omalla kohdalla siis pitkä QT-oireyhtymän, CPVT:n yms ja sepelvaltimotaudin (epätodennäköinen vaihtoehto sinänsä, mutta kardiologi ei uskaltanut sulkea sitä kuitenkaan pois sukurasitteen ja angina pectoris -tyyppisten oireiden vuoksi) ja sepelvaltimoiden rakennepoikkeavuuden mahdollisuutta ei ole suljettu vielä pois. Tähän mennessä sydän on ainoastaan ultrattu ja siinä ei näkynyt mtn erikoista. Kardiologi tosiaan sanoi, että oma kammiotakyni saattaa johtaa koska tahansa kammiovärinään ja äkkikuolemaan. Ei tätä pysty oikein elämäksi enää kutsumaan, helvetillinen ahdistus päällä kaiken aikaa. Ja kiva olla ilman mtn vahvempaa lääkitystä ja jatkotutkimuksia; kehoitus oli vain soittaa hätänumeroon/hakeutua päivystykseen, "mikäli taju lähtee". Ja tuo ohje on jo itsessään paradoksaalinen ja järjetön, kun milläs soitat tai hakeudut mihinkään tajun lähtiessä. Kärsin siis presynkopeesta kammiotakyjen aikana ja synkopee on ollut monta kertaa lähellä.

Jos vain pystyt, niin palaa jossain vaiheessa kertomaan, miten tuo tutkimus onnistui.

-Ap

• Anonyymi

Itselläni kammiobigeminiaa jota Holterilla juuri tutkitaan. Pieni läppävika ja muuta ei kovin vakavaa. Mutta oireet viimeisen vuoden aikana voimistui, pyörrytti, huippas, sumeni ja sydämen tykytyksiä. Hengästyminen, aivosumua, kaikkea arkea vaikeuttavat oiretta ilmestyi, painon tunne kurkussa, loputon väsymys. Yksi asia mikä on helpottanut ja löytynyt tutkimusten aikana on raudanpuute. Eli ferritiini oli 4 joka käytännnössä kertoo ettei varastossa syystä tai toisesta ole rautaa vaikka arvo pitäisi huidella 100 tuntumassa 30 on jo hyvä mut naiselle jollla kuukautiset pitäisi olla korkeampi. Lääkärin määräämän rautakuuurin kautta oireet, sydämen tykytys, huimaus, väsymys, hengästyminen yms on korjaantunut pikkuhiljaa jo tosi paljon kuukaudessa. Monilla mennyt työkyky ja toimintakyky pelkästään raudan puutteesta. Tuo on helppo tarkistaa. Mutta sydäntutkimukset jatkuu muullakin eikä ne ole mitään vakavaa, mutta koen ettei ylimääräisiä lyöntejä enää ole eikä muitakaan ihmeellisiä sydäntuntemuksia. Olen myös kuullut monta masennusdiagnoosia vaikka taustalla on ollut selkeä raudan puute varastoissa. Mutta joo kannattaa mennä kardiologille. Tuon raudan voi itsekin ilman lähetettä käsittääkseni tarkistaa eikä ihan konkurssiin vie, tosin hoitoon pääsy voi silloin olla haastavampaa

Ja jos ei saa hoitoa voi aina tehdä valituksen hoitovirheen jos tuloksissa on epäiltävää ja niitä ei ole tutkittu. Epikriisin voi myös aina pyytää niin näkee kaikki mitä ei omakannassa välttämättä näy ja voi olla myös joskus silmiä avaavia nuo kertomukset

• Anonyymi

Tiedän miltä tuntuu elää tuon tapaisen sairauden kanssa, itselläni ei nyt tuota ole mutta kroonistunut eteisvärinä, sitä ei ole edes koetettu vuosiin kääntää, aikoinaan oli niin paha, että ambulanssilla ensiapuun kymmeniä kertoja vuosien aikana, ablaatio tehty vuosia sitten, ei apua,
        käyn joka 2-3 vuosi kardiologilla joka ultraa sydämen, siksi myös koska aorta ei ole oikean muotoinen vaan sellainen sipulimainen, muutoksia sen kanssa ei ole ollut mutta haluavat varotoimenpiteenä sitä seurata, siksi kerron, että elämä on tosiaan lähestulkoon yhden asian ympärillä pyörimistä, pelkoa, ahdistusta, huimausta, en pysty esimerkiksi edes kirjastossa lukemaan lehtiä rauhassa kun alkaa huippaamaan ja tulee paniikki, aivot ei saa ilmeisesti tarpeeksi verta ja happea, pakko lähteä kävelemään joka onkin ainoa joka vähän rentoutta,

Tällainen kuluttaa tavattomasti joten ymmärrän sinua, entisena alkoholin suurkuluttajana olisin tappanut itseni juomalla mutta kun olen tullut uskoon aikoinaan niin en tee sellaista typeryyttä omaistenikin takia ja en halua joutua siihen huonoon paikkaan juomalla itseni hengiltä. Usko Jeesukseen on auttanut minua jaksamaan muuten en olisi jaksanut,
        jos saan luvan voin rukoilla puolestasi.

• Anonyymi

Lisälyönnit ovat harmillisia, mutta vaarattomia. Itselläni myös bigeminia ja ajoittaista takykardiaa. Verpamil käytössä. Mutta lääkitykselläkin tulee lisälyöntejä, etenkin jos on stressiä. Onko takykardia todettu kammioperäiseksi? Ei se sitä välttämättä ole, vaikka lisälyönnit ovatkin kammioperäisiä. Muut takykardiat ovat yleensä myös vaarattomia.

Lisälyöntitaipumusta ja takykardiaa pahentaa stressi. Kardiovaskulaarinen sairaus ei ole todennäköisin 30 vuotiaalla. Pitkä QT-aika voi aiheuttaa tajunnan menetykseen johtavaa kammiotakykardiaa. Se on perinnöllinen vika, joka olisi näkynyt EKG:ssa tai holter-tutkimuksissa. Sydänlihastulehdus oireilisi muutenkin. Nehän liittyvät infektiotauteihin ja yleensä paranevat itsestään.

Jos asia vaivaa sinua, niin mene ihmeessä lääkäriin. Propral ei ole ainoa lääke. Huimaus ja pyörtyminen ei välttämättä myöskään liity sydämeen. Omassa sydämessäni ei ole holter-seurannassa tapahtunut mitään poikkeuksellista, silloinkaan kun pyörryttää.

Huimaus on varsin yleinen oire, jonka syitä ei aina pystytä selvittämään. Se, kuten rintakivutkin voivat myös johtua stressistä. Klassiset sydänkohtausoireet on toki aina tutkittava.

• Anonyymi

Kammiotakykardia ei ole aina vaarallinen. Se on voi johtaa henkeä uhkaavaan kammiovärinään, jos sydämessä on todettu muuta vikaa: kardiovaskulaarinen sairaus, sydänlihastulehduksen aiheuttamaa arpeumaa, pitkä QT-aika tms. elektrolyyttihäiriö.

Muutoin terveen sydämen kammiotakykardiassa tykytyskohtaukset voivat olla epämiellyttävän tuntuisia ja aiheuttaa heikotusta, mutta se ei ole henkeä uhkaava. Muutaman sekunnin kohtauksia ei tarvitse hoitaa. Mutta jos kohtaukset kestävät pitkään ja aiheuttavat muita oireita - kuten tajunnan menetyksen - niitä hoidetaan lääkkein tai katetrihoidolla.

Pitkää QT-aikaa ei myöskään hoideta lievissä tapauksissa. Kun hoito aloitetaan, niin yleensä kokeillaan ensin beetasalpaajaa. Pitkän QT-ajan kanssa on myös varottava tiettyjä lääkkeitä (esim. adrenaliini, kortisoni, psyyken lääkkeet yms.) jotka pahentavat tilannetta. Ruokavaliosta ja nesteytyksestä on pidettävä huolta, ettei tule elektrolyyttitasapainon ongelmia. Paasto, kovat dieetit sekä vatsataudit pahentavat ongelmaa.

Rytmihäiriöitä pahentavat voimakas psyykkinen tai fyysinen rasitus. Niistä kärsivän on valitettavasti opeteltava välttämään asioita, jotka pahentavat oireita.

• Anonyymi

Lopettakaa tuo naisille niin tavanomainen kaikkien fyysisten oireiden psykologisoiminen.
        Ihan tarpeeksi vaikea naisten muutenkin saada apua vakaviin sydänongelmiin, ei yhtään enempää tarvita tätä huuhaa psykologiaa joka selittää kaikki stressistä johtuvaksi. Juuri tuo selitys on ollut oikeaa puoskaripsyjologien lempiväittämä, jolla on selitetty kaikki mahdollinen maan ja taivaan välillä.

Vaan näytäppä minulle se ihminen joka ei koe olevansa stressaantunut.
        On useita tutkimuksia, joissa melkein jokainen haastateltu asuinympäristöstä ja elämäntilanteesta huolimatta ilmoitti kokevansa, että on stressaanrunut. Siis miksi ei kaikilla näillä stressaantuneilla eli usemmilla ihmisillä ole huimausta, pyörtyilyä ja rintakipuja?

• Anonyymi

Kuten jo aloitusviestissä mainitsin, takykardia on nimenomaan todettu kammioperäiseksi.

-ap

• Anonyymi

Kuulostaa siltä, että sinulla saattaa olla sydän sarkoidoosi. Hankala todeta, mutta HUSssa osataan sekin kyllä löytää.
      Mene pyörtymisoireinesi HUS: n päivystykseen, jos ett asu Hkissä niin ota vaan juna sinne ( Tai Tampereen tai Kuopio yliopistilliseen keskussairaalaan. Turkua en suosittele) ja suoraan päivystykseen, kerrot pyörtyneesi junassa ja että sinulla on jo aikamoinen sydänperäinen sairaustausta, myös suvussa useita sydän tauteja.
      Kerro tarkkaan päivystyksessä sydän peräiset oireesi sekä äskettäinen pyörtyminen sekä vaadi kirjattavaksi kaikki mitä olet vastaanotossa oireiksi kirjannut. Lisäksi ilmoitat haluavasi potilaskirjauksista kopion.
      Kun pääset lääkärin puheille asti sanot jonkun lääkärin joskus epäilleen sarkoidoosia, mutta nya lääkäri lopetti ja sinua ei lähetetty jostain syystä jatkotutkimuksiin.

Olet nainenja nuori mikä tarkoittaa, että sinua ei oteta todesta. Yleensäkin lääkärit tietävät, etta naiset on helppo käännyttää pois jo ovella, he ovat epävarmoja eivätkä riitele joten hoitohenkilökunta, myös naispuoliset, panostavat ensisijaisesti miespotilaisiin.

Mutta jos toimit ohjeitteni mukaan niin luultavasti saat apua.

• Anonyymi

Saat mukaasi kenties kopion sydänfilmistä ja pyynnön hakeutua omaan terveyskeskukseen, ei päivystys ole mikään market.

• Anonyymi

Huom! Älä mainitse mitään, että sinulla on lähete johonkin polikliiniseen tutkimuksen vaan hakeudu suoraan jonkun ison sairaalan päivystykseen ( suosittelisin Tamperetta) , valita pyörryttämistä, pahaa oloa ja että kammarivärinä todettu aikaisemmin jossain tutkimuksissa sekä tuo sydän sarkoidoosi tosiaan hyvä mainita jonkun "sijaistaneen" lääkärin mainitsemaksi.

Hki ja HUS on hyvä, mutta siellä on niin paljon v....sia ja ve...siä sekä ympäri maailmaa tulleita " turistipotilaita", eli porukkaa joka hakeutuu Suomeen vain hoitaakseen täällä terveyttään, päästäkseen leikkauksen jne joten Hkissä karsitaan kovalla kädellä kaikki, jotka uskalletaan käännyttää ulos "jo eteisessä" ja silloin hoidotta jäävät ne helpommin käännytettävät eli naiset, joilla ei ole sukulaisia mukana vaatimassa oireiden selvittämistä.
        Jos menet Tampereen päivystykseen niin ilmoitat vaan pokkarna ne asiat, jotka mainitsin, ja siinä vaiheessa kun sinua aletaan nyyvittämään takaisin Jyväskylään voit sanoa, etta itseasiassa olet muuttamassa Tampereelle ( esim opiskelijana) jolloin sinun on helpompi saada apua ilman etta ohjataan takaisin kotikuntaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saat mukaasi kenties kopion sydänfilmistä ja pyynnön hakeutua omaan terveyskeskukseen, ei päivystys ole mikään market.

Sydänsairasta, juuri pyörtymiskohtauksesta tokenevaa ihmistä ei lähetetä mihinkään, se on vakava virhe lääkäriltä ja epäilenpä, että kukaan takapäivyttäjä uskaltaa ottaa sellaista kontolleen.
        Tärkeintä on potilaan asenne. Jos ei vaadi ja riitele itselleen hoitoa niin ei sitä tietysti saakkaan.
        Vastaanotolla työskentelee yleensä ne tylyimmät lähihoitajat, jotka ovat halunneet helpon homman päätteen takana, mutta maksimaalisesti valtaa. Nänä pokkuroivat automaattisesti keski-ikäisiä miehiä, vaikka nämä tulisivat vastaanotolle pelkän kynsisienen takia.

Vastaanottotilanteessa kannattaa kirjata itselle ylös ihan kaikki ne oireet, jotka on maininnut. Sekä kirjata ylös myös vastaanottovirkailijan nimi ja tehdä se ihan avoimesti. Hänhän joutuu joka tapauksessa kirjoittamaan jotain potilastuetoihin eli ei vastaanottovirkailijan nimi voi olla mikään salaisuus. Sitä voi ihan ystävällisesti tiedustella " että tietää kenen kanssa on jutellut" , samoin kirjoitettava ylös jokaisen henkilön nimi joka on osallinen tutkimus- ja hoitotapahtumiin, ainakin sen oman sairaanhoitajan, päivystävän lääkärin sekä takapäivystäjän nimet.
        Ja näille henkilöille luetella kaikki aktuellit sydänoireet eikä vähätellä niistä ainuttakaan, pikemminkin päinvastoin. Se oirelista om kerrottava jokaisella, joka osallistuu tutkimuksiin ja hoitoon, koska ei ole mitään takuita siitä, että vastaanottovirkailija on kirjannut ja välittänyt tiedot kaikista oireistasi, useimmiten tilanne on päinvastainen, että potilaskertomuksesta puuttuu asioita, jotka potilas on kertonut. Siksi on näytettävä aivan avoimesti, että kirjaa ylös mitä on itse sanonut, siis mitkä oireet on ilmoittanut.

• Anonyymi

Karmavapaata ravintoa kokeillut? Lihansyöjällä on 50% todennäköisyys sairastua sydän ja verisuonitauteihin / saada sydänkohtaus. Kasvissyöjällä sama lukema on 45% ja vegaanilla ainoastaan 4% joten aikalailla valintakysymys, ei ihan jokaisessa tapauksessa mutta melkein. ;) kannattaa kokeilla, mistään ei tarvitse luopua , paljon saat silti tilalle . Oman elämäni paras päätös.

• Anonyymi

Olen vegaani.

-ap

• Anonyymi

Onko sinulla kilpirauhanen tutkittu? Joskus kilpirauhasvaivat saattavat pitää sisällään juuri kuvaamiasi ongelmia.
      Kammioextroihin on itselläni auttanut kalium debottabletti 750mg päivittäin ja beettasalpaaja.
      Suosittelen minäkin lääkäriä.

• Anonyymi

Naisten kannattaa huolehtia raudan saannista, ihmeen monella on tietämättään anemia.
        Jos on sydän ongelmia niin raudan puutos ja huono hemoglobiini kulkevat ihan käsi kädessä sydänongelmien kanssa, sekä aiheuttaen haittaa sydämen toiminnalle mutta myös seurauksena eli monet sydän sairaat kärsivät raudan puutteesta. Mikä puolestaan aiheuttaa muita ongelmia.
        Paras tapa huolehtia raudan saannista on juoda päivittäin punajuurimehua, mieluiten luomu sellaista. Punajuurimehu on suorastaan lääkettä sydämelle, edistää veren hapenottokykyä ja siten rauhoittaa sydämen toimintaa.

• Anonyymi

En ole vertaistukena pätevä mutta ovatko ehdottaneet sinulle Pacemaker / rytmin tahdistajaa?
      Sen saaneet ovat tyytyväisiä VAIKKA elämisen ehdot muuttuvat mm siten, ettei esimerkiksi kännykkä saa olla 16 senttimetriä lähempänä sitä ja Mickron ollessa päällä tulee pysytellä siitä kaukana. Sekä matkustaessa ulkomaille tullin ohittamiseen tarvitsee todistuksen siitä kun et voi mennä tullin röngeniin jne....
      Itselläni on sellainen ollut kolme vuotta ja monet asiat korjaantuivat.
      Patterin vaihto on minulla noin 12 vuoden kuluttua joten ja sekin, kuten asennus tapahtuu paikallis puudutuksin ja samana päivä kotiin.
      En ole varma jos sinulla on lievää huomauksen tunnetta tai tasapainon lievää ongelmaa mutta ne ovat tavalliset oireet jos/kun sydän pitää taukoja. Minulla oli 4,7 sekunnin taukoja ja sairaalassa sanoivat, etten olisi heidän luona jos niitä taukoja olisi ollut useampia peräkkäin... Taukojen tutkiminen oli helppo, pieni aparaatti vuorokaudeksi ja kotiin jonka testin tuloksen sitten sairaassa tutkivat tietokoneella...

• Anonyymi

Hei. Mulla on hypertrofinen kardiomyopatia, joka on periytyvä. Sulle onko tehty ultraääni, se on ehdoton. Siinä vasta huomaa onko mitään siihen viittaavaa, ja pitää olla kokenut lääköri / kardiologi tutkimassa! Oireet on mulla samat. Oon 42v, nainen. Mä en pärjäisi pelkällä propraalilla. Sulla on järkyttävän piittaamaton lääkäri. Hae apua,,vaadi sitä, soita jatkuvasti, kynnes tekevät diagnoosin. Oikean. Sulla on aika varmasti jotain siihen viittaavaa. Oon oikein vihainen sun puolesta että lääkäri ei ole auttanut, vaikka varmasti tietäö mistä kyse, ja voisi pidentää elinaikaasi jopa kymmenillä vuosilla. Tavat, ruokailu yms. Eivät vaikuta perinnöllisen sairauden etenemiseen. Vsin hoito ja lääkitys auttavat.

• Anonyymi

Miten saisit lähetteen Tampereen keskussairaalan Sydänsairaalaan?

• Anonyymi
    • Anonyymi

Rukoile apua Jumalalta. Ei vain parantuaksesi, vaan myös sielunasioiden kuntoonlaittamiseksi, koska ei tiedä, milloin lähtö tulee.

• Anonyymi

Aikaisempia viestejä lainaten, kannattaa hakeutua isoimpien kaupunkien sairaaloihin hoitoon jos se on vaan mahdollista. Kotikunnastasi et välttämättä apua saa ja lääkkeet ei aina auta kaikkeen. Mulle tehtiin ablaatiohoito takykardiaan ja oireita ei enää ole ollut. Sulle pitäisi leikkauksessa laittaa luultavasti tahdistin.

• Anonyymi

Sä kärsit pahasta luulosairaudesta joka on korvien välissä. Sydänoireesi eivät ole vakavia, siksi sinua ei auteta. Kukaan lääkäri ei tee sinulle mitään koska diagnosoi sinut terveeksi. Eli se että pääsisit parantumaan lähtee sinusta itsestäsi, yritä ymmärtää että kärsit luulosairaudesta tai jostain muusta henkisestä ongelmasta. Olet vain tiedostamatta laittanut kaiken sydämen syyksi. "Vaikka tykytyskohtaukset voivat olla epämiellyttävän tuntuisia ja aiheuttaa jopa heikotusta, kyseessä ei ole henkeä uhkaava sairaus. Lyhyitä, muutaman sekunnin kestoisia kohtauksia ei tarvitse hoitaa."

• Anonyymi

Kommenttisi on sitä luokkaa (ja kuvastaa niin suurta typeryyttä), ettei siihen välittäisi edes vastata. Selvästikään sinulla ei ole MINKÄÄNLAISTA käsitystä kammiotakykardiasta. "Hengenvaarallisiin kammioperäisiin rytmihäiriöihin kuuluu kammiotakykardia ja kammiovärinä."

Omien korviesi välissä ei nähtävästi ole mitään muuta kuin tyhjää, joten ole onnellinen siitä.

-ap

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommenttisi on sitä luokkaa (ja kuvastaa niin suurta typeryyttä), ettei siihen välittäisi edes vastata. Selvästikään sinulla ei ole MINKÄÄNLAISTA käsitystä kammiotakykardiasta. "Hengenvaarallisiin kammioperäisiin rytmihäiriöihin kuuluu kammiotakykardia ja kammiovärinä."

Omien korviesi välissä ei nähtävästi ole mitään muuta kuin tyhjää, joten ole onnellinen siitä.

-ap

Ja myös lukutaidossasi on vakavanpuoleista vikaa, sillä kuten olen sanonut, minulla on todettu fyysisen ja emotionaalisen rasituksen aikana paheneva NSVT eli lyhytkestoinen kammiotakykardia, johon liittyy itselläni presynkopee, rintakipu, pahoinvointi ja viittä vaille synkopee. Kardiologi todennut, että sydän voi pysähtyä milloin tahansa. Vaatii joko ablaation, tahdistimen ja tai useammat rytmihäiriölääkkeet äkkikuoleman riskin vähentämiseksi/estämiseksi.

En ymmärrä, mikä ihmeen tarve osalla porukasta on solvata täällä vertaistukea hakeavia ihmisiä, jotka kaipaavat kommentteja asiasta tietäviltä henkilöiltä, eikä kusipäisiltä ummikoilta.

-ap

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      136
      1632
    2. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      185
      1585
    3. En kaipaa enää "kaivattuani"

Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      98
      1402
    4. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1283
    5. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1167
    6. Kiitos Seiskalle Sofian nolaamisesta!

Pitkän aikaa Seiska selkeästi mielisteli pellepariskuntaa. Ei pienintäkään juttua esimerkiksi pellepariskunnan vapun sekoilu- ja riitelybileistä Levi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      1064
    7. Mara Taas kiitollinen

Mä en kestä😂.. Mara Taas kiitollisena istuu rannalla, eikö se vois keksiä jo jotain muuta tekstiä. Monta kuvaa taas missä MINÄ, MINÄ. Ja taas mennään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1008
    8. Analysoi teidän kohtaamisianne

Mikä niissä vaikuttaa siltä että tunne on molemminpuolinen?
      Ikävä
      65
      936
    9. Kesäloman loppuminen ahdistaa

Töihin paluu huomenna ahdistaa ihan helkutisti vaikka olen etätöissä. Työskentelen insinöörinä ja työt on välillä todella vaikeita ja joutuu tekemään
      Ahdistus
      26
      859
    Aihe