Osittainen varhennettu eläke, Ove, kokemuksia

Anonyymi

Millaisena olet kokenut, otitko 50 vai 25 % eläkkeen? Onko ollut hyvä juttu kohdallasi? Saan ensi vuonna ove:n ja aion ottaa. Kovin on pitkä työura jo takana ja onhan tämä itse ansaittua. Helpotusta vähän elämään.

10

4724

Äänestä

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Riippuu niin paljon hlön tilanteesta, onko työtön, töissä, anssilla tai pitkäaikaistyötön.
      Itse työssä olevana laskin, että jos ottaisin - menettäisin liikaa lopulliseen eläkkeeseen, töitä takana 40 vuotta, mutta vaikka pienipalkkaisena kunnallisena virkamiehenä olisin 25 prossan oven ottanut, olisi se vähentänyt lopullista eläkettä n. 200 euroa/kk - lopun elämääni.

• Anonyymi

pitää olla ihmisellä hyvä palkka

• Anonyymi

Kovin on iso palkka pienipalkkaisella virkamiehellä. Jos lopullinen eläke pienenee 25% ovella 200€/kk, nyt 61 vuotiaan eläkekertymä oltava 3300€/kk ja kuukausipalkka 7000€/kk. Julkisella alalla saattaa olla jotain erikoiskertymiä, mutten usko niiden vaikuttavan noin paljon. Mutta vastaus aloittajalle: kannattaa käyttää ovelaskuria ja verolaskuria kannattavuusarvioon. Itse otin 50% oven heti, kun se oli mahdollista. Verottaja vei ison siivun, kun olin muka isotuloinen. Pari vuotta sitten laskin, että olen 80-vuotias, kun alan vasta jäädä tappiolle. Parempi oli saada rahat etukäteen.

• Anonyymi

Olen itse ansiosidonnaisella, alin vanhuuseläkeikä 64 täytyy, mutta anssipäiviä jää. Aion jäädä lisäpäiville 65 vuoteen saakka ja nostaa samalle 50 % ovea, vähennystä (ei myöskään korotusta) näin ei tule. Nostan siis ansiosidonnaista sekä ovea samanaikaisesti vuoden.

• Anonyymi

Minä otin 50%.
      Selvitin Ilmariselta,paljonko Eläke pienenee,kun jään Täyseläkkeelle.
      150-200€ kk.Ei haittaa minua.
      Olen vielä Osa-aikatyössä,joten tarkkaa summaa ei nyt tiedä.

• Anonyymi

50000 brutto.
      28000 netto eläke eli 1800 kk, siitä pois 200, riittääkö 1600 kk ?

• Anonyymi

Itse laskenut että noin 600€/kk eläke käteen riittää hyvään elämään. Loput tuloista sitten osingoista.
      Jos tuon saa jo 25% ove:lla niin totta hitossa otan sen.

• Anonyymi

Mikähän se on veroprosentti, jos on ansiosidonnaisella ja ove:lla? Saattaa olla 20 prossaa, veikkaan.

• Anonyymi

Olisko niin alhainen?

• Anonyymi

20 % hyvä arvio. Tosin 10, 30 ja 40 % nekin hyviä. Kaikkihan riippuu kokonaisansioista. Katso verottajan verolaskuri ja laita OVEn vuosittainen määrä eläkesarakkeeseen ja ansiosidonnaisen vuosittaismäärä etuussarakkeeseen. Esimerkiksi 1000 €/kk OVEa ja 1600 €/kk ansiosidonnaista antaa veroprosentiksi 24,5, jos kunnallisvero% on 20 eikä kuulu kirkkoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      63
      779
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      158
      764
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      760
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      100
      730
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      708
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      677
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      636
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      592
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      572
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      35
      524
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      470
    13. 39
      455
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      445
    15. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      437
    16. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      433
    17. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      429
    18. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      427
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      418
    20. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      407
    Aihe