Wallas 2400

lämmitin?

Millainen kyseinen lämmitin on toimintavarmuudeltaan?Jaksaako pitää alle 10m fiskarin (etu-ja perähytti) kevätkelillä edes jotenkin lämpösenä?Mikäköhän on polttoaineen kulutus tunnissa?Kiva jos joku vastaisi kun itselläni ei kokemusta/tietoo.

21

8278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qqqqqqqqq

      Jos wallas on oikein asennettu, säädetty ja säännöllisesti huollettu, se on toimintavarma. Huolto tarkoittaa jokavuotista palopesän purkamista ja puhdistusta sekä hehkulangan uusimista. Mikäli on asennusvirheitä tai ei jaksa huoltaa, kannattaa hankkia toinen lämmitin esim. eberi tms.

      Wallaksen puhallusputket kannattaa eristää hyvin, jolloin lämpöä riittää kuvailemaasi veneeseen. Wallaksen puhallusmoottorit ovat vähän simpuloita ja puhallusteho vaatimaton. Wallas kuluttaa vähän virtaa.

      Itselläni oli wallas 2400 10v ja olin siihen tyytyväinen. Puhaltimia uusin kahdet, hehkulangat vuosittain. Lämpöä riitti ihan hyvin 8m veneeseen. Valopetrooli on kallista ja hankalahko, sillä veneen moottorin polttoaine olisi kätevämpää kun ei tarvitsisi eri tankkeja.

      Hakkaa googleen hakusanaksi wallas, niin saat tietoa kulutuksista ja muistakin.

      • Hasse

        Valopetroli saattaa olla hankalaa, mutta esimerkiksi Hong Kong -tavaratalosta saa 10 l Wallas-hyväksyttyä valopetrolia hintaan 14 euroa, niin kustannus on mitätön veneeseen menevään rahaan verrattuna. Moottorivene kuluttaa helposti 20 l/h ja bensan hinta on melkein sama. Purjeveneessä puolestaan kaksi metriä kunnon nostinköyttä maksaa jo tuon 10 litran verran... Omassa purjeveneessäni on diesel Webasto ja hyvä sellainen onkin. Syy sen valintaan ei kuitenkaan todellakaan ollut se, että valopetroli on x c kalliimpaa. Vuodessa erot ovat kuitenkin marginaalisia varsinkin vuoden 2006 verotusmuutoksen jälkeen.


      • nokeaa
        Hasse kirjoitti:

        Valopetroli saattaa olla hankalaa, mutta esimerkiksi Hong Kong -tavaratalosta saa 10 l Wallas-hyväksyttyä valopetrolia hintaan 14 euroa, niin kustannus on mitätön veneeseen menevään rahaan verrattuna. Moottorivene kuluttaa helposti 20 l/h ja bensan hinta on melkein sama. Purjeveneessä puolestaan kaksi metriä kunnon nostinköyttä maksaa jo tuon 10 litran verran... Omassa purjeveneessäni on diesel Webasto ja hyvä sellainen onkin. Syy sen valintaan ei kuitenkaan todellakaan ollut se, että valopetroli on x c kalliimpaa. Vuodessa erot ovat kuitenkin marginaalisia varsinkin vuoden 2006 verotusmuutoksen jälkeen.

        Wallas on herkkä nokeentumaan, jota heikkolaatuinen valopetrooli lisää. Aikoinaan esso-blue oli ainoa petrooli, jolla se toimi hyvin.


      • Hasse
        nokeaa kirjoitti:

        Wallas on herkkä nokeentumaan, jota heikkolaatuinen valopetrooli lisää. Aikoinaan esso-blue oli ainoa petrooli, jolla se toimi hyvin.

        Nykyään kelpaa mikä tahansa erikoispuhdistettu valopetroli ja Hong Kongin Dragonissa on Wallaksen logokin. Esso Blue ei enää ole ainoa, joka kelpaa.


      • Anonyymi
        nokeaa kirjoitti:

        Wallas on herkkä nokeentumaan, jota heikkolaatuinen valopetrooli lisää. Aikoinaan esso-blue oli ainoa petrooli, jolla se toimi hyvin.

        Wallas pelaa aina jos on valopetroolilla käyvä eikä nokea koskaan keväällä sytytän ensin spriillä 20min sama korkki käy kun valoperooliinkin 10vuotta eikä koskaan ole nikotellut on ikiliikkuja


    • Kippari

      Itsellä ollut 2400 8 vuotta ilman ongelmia. Vene on 7m etu ja takahytti pysyy hyvin lämpimänä.

    • Ottomar

      Mulla taas ei ole mitään hyvää sanottavaa Wallaksista.
      1. Polttoaineena petrooli
      2. huono puhallus ja lämmitysteho
      3. ei portaatonta tehosäätöä (liian kuuma/liian kylmä)
      4. erittäin vikaherkkä monesta kohtaa
      5. pakoputki laitteen päällä ottaa vettä sisäänsä
      6. hankala huoltaa ja purkaa
      7. Hajoaa juuri silloin kun on kosteaa ja kymää, yleensä sateella (mistähjän se senkin aina tietää).
      8. Kalliit varaosat ja huollot.

      Esim Safelamen rikkoutunut piirikortti maksoi vuosia takaisin n. tuhat markkaa. Kaiken kaikkiaan mulla meni Wallaksen varaosiin ja huoltoihin sen elinaikana yhden kunnon lämmittimen hinta. Olisi kannattanut heti eka vian ilmettyä siirtaa tuplaW verkon painoksi ja ostaa joku kunnon diesel lämmitin niin olisi säästynyt paljolta turhalta vaivalta ja epämukavuudelta

      Mulla on kokemusta kahdesta Wallaksen lämmittimestä ja yhdesta Safeflame liedestä ja viat, alituinen korjaaminen ja jokavuotinen huolto loppuivat vasta kun vaihdoin merkkiä. Nyt on Safire Diesel-lämppäri: on puhallustehoa ja lämmitystehoa, portaaton termostaattiohjattu säätö. Pakoputki pohjassa (ei ota vettä pakoputkesta)

      Saksalaiset (eber ym.) kuulemma ovat myös tehokkaita ja tomintavarmoja mutta pitävät melkoista meteliä pakoputkestaan.

      Että sellaisia kokemuksia

      • Anonyymi

        Wallasta ei tarvitse huoltaa ,minä en ole koskaan huoltanut hakittu 87 eikä koskaan mitään vikaa kerran vene ylhäällä 2vuotta jolloin kävi vähäaikaa mutta alkoi puhaltaa kylmempää laitoin käymään spriillä vartin verran ja vaihdoin takas petrooliin on pelannut siitä asti aina koska vene oli pressun alla oli vissiin saanut vähän kosteutta jostain nyt pelaa taas kuin junan vessa . Ei niitä tarvitse huoltaa jokavuosi niinkuin kirjoitellaan minä en ole huoltanut kertaakaan


    • Ikiliikkuja

      2400:n teho on alakanttiin noin pitkään veneeseen.
      Jos kuitenkin asennat sen kannattaa laite sijoittaa hyvin ja eristää putket.
      Olen pärjännyt hyvin yli 15 vuotta ko. lämppärillä ja se pelaa varmasti jatkossakin hyvin. Jos ei itse osaa 'näprätä' saattaa se kuitenkin olla huono valinta. Parasta siinä on pieni sähkön kulutus ja hiljaisuus. Portaattoman lämmönsäädön puutteesta ei ole isossa veneessä haittaa. Kulutus taitaa olla muistaakseni noin 3 desiä tunnissa max. teholla.

      • Anonyymi

        Tarkoitat varmaan että desin tunnissa kun on täysillä


    • Jokke

          Kulutus on täydellä teholla 0,23 l/h ja puolella teholla 0,12 l/h. Virrankulutus 1A / 0,6 A. Ja teho 2.2 kW / 1,1 kW. En ole kylmällä kelilla kokeillut, mutta 15 v. vanhassa veneessani se on ollut aluperin asennettuna ja ainakin niinä 4 kertana, kun olen sitä kokeillut, se on toiminut. Esson Blueta olen käyttänyt, kun ohjeessa niin sanotaan. Mahtaako se Blue olla samaa kuin 15 v sitten.. epäilen.

      • Anonyymi

        Minä pärjään desillä tunnissa


    • pkst

      Millaista jännitettä 2400 mallin polttoainepumpulle pitäisi saada? Pumppu naksuu kyllä normaalin äänekkäästi, mutta ei jaksa pumpata polttoainetta jos tankki on vähänkin alempana kuin itse lämmitin. Huovat eivät kastu. Katsoin sähkön oskiloskoopilla ja jännite oli hyvin takkuista vaihtosähköa noin 1 voltin tehollisarvolla. Huippuarvokin pysytteli alle 5 voltin. Kaukana siniaallosta, tasasähkökomponettia ei lainkaan. Mistähän saisi piirikortin kytkentäkaavion? Hintaa varaosille ja työlle tulee helposti sellaisia summia liikaa että viitsiikö sitä yli 20v vanhaa laitetta enää huoltoon kiikuttaa?

      • Tässä tapauksessa veikkaisin ettei sähköpuoleen tarvitse kiinnittää huomiota (koska naksuu), vaan voipi olla niin että pumpun venttiili/venttiilit valskaavat. Ilmiö on melko yleinen talven jälkeen kun pumppu on valunut kuivaksi eivätkä venttiilit ole silloi kovin tiiviitä. Pakkosyötä tilkka petroolia pumpulle, saattaa ruveta pelaamaan. Muistettakoon tässä samalla eräs Wallaksen ominaisuus: epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen täytyy pitää 5-10min tauko kytkin nollilla. Kyse on kaksoishehkutuksen estosta. Jollei tätä huomioida saa yrityksiä jatkaa vaikka maailman tappiin, puhaltimet ja pumppu kyllä käynnistyvät mutta hehkutus jää pois.


    • pkst

      Joo kyllähän asia oli näin, kuten viisaammat/kokeneemmat jo tiesivät. Siitä kiitos. Pumpun saatua valopetrolia kitusiinsa käyttöääni puolittui, huovat alkoivat kastua ja laite siirtyi lämmittämään. Lisäksi kun sain oudon skoopin käytön opeteltua kaikki mitä aluksi ihmettelin sähkön laadusta skoopin ruudulla oli tietysti vain häiriötä.

      Polttoaineesta: Olen aina käyttänyt kehuttua Esso Blueta. Tuotteen väri ja nimipolitiikka on kiinnostava. Vuosia veneen tankissä ollut oli sinistä ja kanisterissa lämpimän autotallin kaapissa ollut (ostettu markka-aikana) kirkasta kuin vesi (myös uutena). Jokin ilmiö (isopropanolin lisäys?) vai ikä veneessä saavat aineen vaihtamaan väriä. Vene ollut talvet aina lämpimässä hallissa, mutta lämpötilan vaihtelut suomen kesässä varmasti suurempia kuin autotallissa. Katsotaan mihin aineeseen siirrytään kun Esson tavara loppuu kesällä 2013.

      • Ex-Wallas

        Valopetroli ei suinkaan ole vaihtanut väriä, vaan joskus muinoin Esso Blue oli nimensä mukaisesti siniseksi värjättyä, mutta siitä on todellakin jo aikaa likimain kymmenen vuotta. Jos tankissasi on edelleenkin tuota sinistä, kaada se ihmeessä kanisteriin ja käytä vaikka juhannuskokon sytytykseen, lämmittimen polttoaineeksi siitä ei todellakaan enää ole. Värjäys lopetettiin ilmeisesti väriaineen palamisjätteen aiheuttamien ongelmien vuoksi.

        Ja mitä taas tulee aiemmissa viesteissä puhuttuun "Wallaksen hyväksyntämerkintään" Hong Kongin valopetrolissa, niin ainakin muutama vuosi sitten Wallas sanoutui noista merkinnöistä ehdottomasti irti, eli markkinoija on lisännyt tuon hyväksynnän omavaltaisesti. Esso kun on Suomesta vetäytynyt, niin Wallaksissa joudutaan käyttämään mitä tahansa hyvälaatuista erikoisvalopetroolia, kunhan vaan muistaa, että tavara on tuoretta, tai ainakin lämpimässä varastoitua.


    • Anonyymi

      Minulla wallas 1800 noin 9m puuvene puhallus avotilaan jossa kuomu ja ajohyttiin sekä etukajuuttaan voi nukkua vaikka munasillaan syksyllä myöhään

      • Anonyymi

        Kiitos avusta.
        Menikin melkein 20 vuotta, valitettavasti aloittaja kuoli jo yli 10 vuotta sitten.
        Oletko, muuten, Hämeestä?


      • Anonyymi

        Tuskin keväällä huhtikuussa munasillaan nukut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin keväällä huhtikuussa munasillaan nukut.

        Vaikkamunasillaan ei ole munasillaan


    • Anonyymi

      Sepeteus vastaili asiantuntevasti palstalla ennen useinkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe